Főoldal Autó, motor 2014 első félévében sem csökkent a használt autók iránti kereslet

2014 első félévében sem csökkent a használt autók iránti kereslet

das_weltautoTovábbra sem lankad az érdeklődés a használt autók iránt, 2014 első félévében ugyanis 11,2 százalékkal ismét nőtt az autóátírások száma Magyarországon – derül ki a Datahouse adataiból. Januártól június végéig közel 240.000 gépkocsi cserélt gazdát, melynek 64 százaléka volt idősebb 10 évnél. Hasonlóan rossz az arány a külföldről érkező autók körében: 44.115 behozott kocsiból 20.080 haladta meg e kort.

A használt autó piac a 2009-2010-es mélyrepülése óta évről-évre jobban teljesít, s ez a tendencia az idén is folytatódott: az első félév során ugyanis 11,2 százalékkal több (+24.137 autó) használt autót vásároltak hazánkban a 2013-as év hasonló időszakához képest. A június végéig tartó időszakban így 239.496 kocsi került új tulajdonoshoz, ami már lassan megközelíti a 2007-2008-as csúcsidőszakot, amikor 260-270 ezer körüli volt ez a mennyiség. Akkor azonban még jóval több fiatal autó volt jelen a piacon, s a vásárlók mindössze 34 százalékban vettek 10 évnél idősebb négykerekűt. Mára ez az arány megváltozott: 2014-ben az eladott gépjárművek 64 százaléka meghaladta e kort, s mindössze 12 százalékban döntöttek 5 évnél fiatalabb autó mellett a vevők. Összehasonlításként: 2008-ban a megvásárolt használt autók bő egyharmada volt 0-5 év közötti, bár ebben az évben, s azt megelőzően jóval több új kocsit helyeztek forgalomba. „A pozitív vásárlói kedv egyértelműen tapasztalható, azonban sajnálatos mód egyre ritkább a minőségi előrelépés az autócserék során. A számokból tisztán látszik, hogy inkább az idős autók forognak az országhatáron belül, s ezen az újautó eladások minimális növekedése, valamint a külföldről beérkező, idős autók áradata sem segít” – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.

Az autóimport ugyanis az első hat hónap során további emelkedést mutatott: amíg tavaly 30.439 gépkocsit hoztak Magyarországra, addig idén 44.115 jött be az országba, ami 44,9 százalékos növekedést jelent. „A használtan forgalomba helyezett autók 60 százaléka öregebb volt 10 évnél, ami nem segíti elő a hazai gépjárműállomány fiatalodását. Az idősen behozott négykerekűek számos egyéb aggályt is felvetnek, ilyen az autók eredete és műszaki állapota, vagy a környezetszennyezés. Véleményünk szerint szigorítani kéne a külföldi használt autók forgalomba helyezését, hogy ezáltal is óvjuk a közlekedőket, s környezetünket” – tette hozzá a Das WeltAuto márkaigazgatója.

Az első hat hónap során az alsó-középkategóriás kocsik voltak a leginkább keresettek (76.620 autó), s a kisautókkal (64.568 autó) kiegészülve ez a két kategória vitte az átírások 59 százalékát. Az felső-középkategóriás autók iránt is magas volt az érdeklődés, 37.035 gépjármű cserélt gazdát ebben a szegmensben. Sportautóból 4.008 tulajdonosváltás történt ezen időszak alatt, s emellett 1.644 luxusautót is értékesítettek hazánkban másodkézből.

Az Opel stabilan tartva 14 százalékos piaci részesedését (33.682 autó) továbbra is a legkedveltebb a hazai vásárlók körében, második helyen zárta az első félévet 10,3 százalékkal  a Suzuki (24.804 autó), harmadik helyre pedig a Volkswagen lépett 9,59 százalékos aránnyal (22.967 autó). A határon túlról érkező kocsik esetében a Volkswagent (6.202 autó) favorizálták a vevők leginkább, de sok Fordot (4.592 autó), BMW-t (4.581 autó), Opelt (4.030 autó) és Audit (3.356 autó) hoztak Magyarországra.

Az egyes típusok sorrendje a márkákhoz hasonlóan alakult: az élen az Opel Astra zárt (17.958 autó), mögötte pedig a Suzuki Swift (15.858 autó) és a Volkswagen Golf (7.037 autó) végzett. Negyedik helyre szorult a Ford Focus (6.484 autó), őt követte az Opel Corsa (6.246 autó) és a Volkswagen Passat (5.829). Az import autók esetében a 3-as BMW (2.751 autó) lépett a dobogó legfelső fokára, utána a Volkswagen Passat (2.115 autó), a Volkswagen Golf (1.753 autó) és az Audi A4 (1.501 autó) következett.

„A várakozások szerint az év végig hasonlóan aktív marad a piac, decemberig 450-475.000 autó cserélhet tulajdonost Magyarországon. Az autók átlagéletkora várhatóan a későbbiekben sem csökken majd, s ebben mindaddig nem lesz változás, amíg nem nő az új autó eladások száma” – zárta gondolatait Frank György.