Főoldal Autó, motor Újdonságok Áramvonalasabb lett az új Ford F-150

Áramvonalasabb lett az új Ford F-150

MEGOSZTÁS

A vadonatúj Ford F-150 kemény stílusában látványosan kiteljesedik a merész dizájn, ám az autó mégis áramvonalasabb lett, mint az előző modellváltozat, úgy, hogy formavilágában az első F-sorozatú járművek több jellegzetes dizájn-eleme is visszaköszön, miközben még az áttervezett embléma is a markáns, új formatervet tükrözi.

ford_f_150_szelcsatorna_4

Az európai, a 2013-as ’Év Pickupja’ címet is elnyert Ranger amerikai nagytestvére, a 2015-ös Ford F-150 tervezői nagy fába vágták a fejszéjüket, amikor azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy a világ legkelendőbb pickupját úgy formálják minden eddiginél áramvonalasabbá, hogy közben megőrzik az autó jellegzetesen kemény, határozott kiállását. A csapat sikerrel járt.

Az új Ford F-150 lekerekített élei, szögletei és felületei azt sugallják, hogy ez a magabiztos, sokoldalú autó minden pillanatban, bármilyen feladatra készen áll. Ugyanakkor e dizájn-megoldások együttes hatásaként az F-150 sokkal hatékonyabban hasítja a levegőt.

„A pickup erőteljes, szögletes formavilága erőt sugall, ám ezzel együtt az aerodinamikai hatékonyságot is szolgálja, a lehető legtöbbet hozva ki az adott karosszériaformából.” – mutat rá Brad Richards, a Ford F-150 karosszériájának vezető formatervezője. „Arra törekedtünk, hogy a légellenállás csökkentése mellett is kemény kiállású és sokoldalú autót alkossunk.”

ford_f_150_szelcsatorna_3

Az arany középút

Az éles vonalak alkalmazásával Richards és csapata ügyes egyensúlyt teremtett az erő és a hatékonyság között. A fontos helyeken elhelyezett élek keménységet sugallnak, emellett pedig jól megtervezett úton terelik a légáramlatokat az autó orr-része körül. A karosszéria hátsó traktusának szögletei abban segítenek, hogy a levegő akadálytalanul áramoljon a kocsitest mögött; a légörvények jelentős mérséklésével a fogyasztás is csökkent, hiszen a jobb aerodinamikának köszönhetően a motor kisebb erőkifejtéssel győzheti le a közegellenállást. A hűtőrács külső része a fényszórók és a lökhárító sarkai felé tereli a levegőt, ami így akadálytalanul fut végig az autó oldalain. A motorháztető ferdén csapott éle abban segít, hogy a levegő simán áramolhasson a szélvédő és a tető fölött. Ahogy a vadonatúj F-150 kezdett testet ölteni az agyagmodellekben, a szélcsatorna-vizsgálatokat végző mérnökök is egyre tisztábban látták, hol tökéletesíthetnék még az autó légellenállását:

  • A tömítés nélkül beépített szélvédő peremeinél nem keletkeznek káros légörvények
  • A hátfal felső része spoilerként működve simítja ki a tetőről leszakadó légáramlatokat, mérsékelve a pickup mögötti turbulenciát
  • A plató keskenyebb, mint a kabin (bár térfogata ezzel együtt sem csökkent), és egy burkolóelem akadályozza meg, hogy a kabin és a plató között megrekedjen a levegő
  • A hátsó lámpatesteket is magukban foglaló hátsó sarkok precíz kialakítású szögleteiről simán szakadnak le a légáramlatok, ami tovább csökkenti az autó mögötti örvénylést
  • A fényszórók alatti mélyedés a kerékjáratokba vezeti a levegőt

ford_f_150_szelcsatorna_1

„A szélcsatorna-tesztek eredményeképpen sikerült megtalálnunk az arany középutat az aerodinamika és a gyártási költségek között,” mondta el Richards. „Kitapasztaltuk, mely részek átformálásával csökkenthetjük a légellenállást, és hol vannak azok az elemek, amelyeket fölösleges lenne átalakítani.”

A keménység a részletekben rejlik

„Az új F-150 formái, vonalai, szögletei és motívumai sokkal erőteljesebbek lettek, és a karosszériaelemek élei keménységet sugallnak.” – magyarázza Richards. „A külső visszapillantók alatt végigfutó jellegzetes övvonal az egyik leglátványosabb formai megoldás, amit a nehéz munkagépek, például a daruskocsik és bulldózerek dizájnja ihletett. Ez a megoldás nemcsak jól néz ki, hanem a vezető látószögét is tovább növeli.”

A csapott övvonal stílusa a fényszórók és a hátsó lámpatestek külső éleiről is visszaköszön, de hasonló formavilágú élek és peremek láthatók a motorháztetőn, a szélvédőn és a hátfalon, sőt még az utastérben is, ahol ugyanilyen stílusú varrások díszítik az üléskárpitokat. Ugyanakkor az F-150 számos dizájn-eleme már régről ismerős lehet; jó példa erre a fényszóró formája, ami az 1948-as F-1 modell hűtőrácsának keretére emlékeztet, vagy az első lökhárító, ami az első modellváltozatok acélból készült lökhárítóját idézi.

ford_f_150_szelcsatorna_2

Az új embléma az alacsonyabb fogyasztást és a kategóriaelső pozíciót hangsúlyozza ki

A jármű stílusa az új embléma dizájnját is meghatározta; a betűtípus ferdén metszett kontúrjai a karosszéria formavilágát tükrözik. A jellegzetes „F” betű belül nyitott, ami az autó kisebb tömegére és alacsonyabb fogyasztására utal – megnövelt mérete pedig az F-sorozat kategóriaelső pozícióját hangsúlyozza ki. A Bold Leadership betűtípussal megalkotott új embléma előbb-utóbb az F-sorozat minden tagján megjelenik majd, egészen a közepes méretű Ford F-750 haszonjárműig.

„Az F-sorozat lényege a látványos megjelenés és a keménység.” – véli Marco Querciagrossa, a Ford-járművek emblémáit tervező csapat vezetője. „Éppen ezért olyan emblémát alkottunk, ami magabiztosan közvetíti ezt az üzenetet.”

Szóljon hozzá!