Főoldal Autó, motor Bemutatók, menetpróbák Hazai pályán fedte fel magát a Peugeot 308 SW

Hazai pályán fedte fel magát a Peugeot 308 SW

MEGOSZTÁS

Tavaly októberben írtunk a Peugeot 308 magyarországi bemutatóján szerzett tapasztalatinkról. Már akkor kilátásba lett helyezve a 2014-es „upgrade”, azaz a kombi verzió érkezése – a 308 SW-vel Genfben találkozhattunk is, megszemlélhettük az autót testközelből.

peugeot_308_sw_bemutato_hun_007

Nagy várakozás övezte tehát a puttonyos oroszlános érkezését: a Napimagazin.hu idehaza már másodjára találkozott az autóval, először a Szépművészeti Múzeumban, majd pedig a Larus éttermeben megrendezett sajtóesemény keretein belül.

Mint tudjuk, a Peugeot 308 SW lett az idei, 2014-es Év Autója díj bezsebelője, nem véletlenül, hiszen rendkívül kényelmes, előnyére váló dizájnnal rendelkezik, jók az üzemanyagfogyasztási rátái illetve optimális ár-érték aránnyal is bír. A 308 1.6 e-HDi modelljéről márciusban tesztet is készítettünk, itt tulajdonképp már leírtuk az előnyöket és hátrányokat is, azonban az SW teljesen más tészta külső orgánumát és karakterisztikáját tekintve.

Az új Peugeot 308 SW nem kevesebb, mint 140 kilogrammal könnyebb elődjénél, ha példaként egy 1.6 HDi dízellel szerelt korai 308-as 1407 kilogrammjával hasonlítjuk össze, máris látszik a különbség, ugyanis a jelenlegi hasonlóan felszerelt gázolajos 1200 kilogrammot nyom. Mindezek tekintetében a 0-100 kilométer/órás sprint is javult, 11.9 másodperc helyett 10.6 másodperc lett, illetve az átlagfogyasztás is optimalizálódott: 4.5 liter/100 kilométer helyett 3.8 liter/100 kilométer az importőr szerint.

Színesebb lett a motorpaletta is: a PureTech benzines turbómotor 3 hengeres, 1.2 liter összlökettérfogatú, 15-20 százalékos üzemanyagfelhasználás-csökkenéssel, 110, illetve 140 lóerős verziókban találkozhatunk az egységekkel. A 110 lóerős változat csúcsnyomatéka 205 Newtonméter, 0-100 kilométer/órára 11.6 másodperc alatt mozgatja a kasznit, 4.7 liter/100 kilométeres átlagfogyasztással, míg a 130 lovas 230 Newtonmétert tud, kerek 10 másodperces 100-as spinttel, 2 tized plusz fogyasztással (4.9 liter/100 kilométer) a 110 lóerőssel összehasonlítva. Természetesen alapkellék a start-stop rendszer is, mely segítségével ténylegesen redukálhatóak az átlagértékek. Az adalékos Blue HDi dízelmotorok is egyre inkább teret hódítanak, ebből jelenleg 2 literes 150 lóerős variáció férhető hozzá (ilyen motorral szerelt 308 SW-t próbáltunk mi is); 370 Newtonméter csúcsnyomatékkal, 8.9 másodperces 0-100 kilométer/órára gyorsulással, és csekély 3.7 liter/100 kilométer/órás átlagfogyasztással. Jövő tavasszal, 2015-ben érkezik az új fejlesztésű 1.6 literes Blue HDi egység, mely 120 lóerőt ad majd le, tekintélyes 300 Newtonméter forgatónyomatékkal bír, 10.1 másodperc kell majd ahhoz, hogy teljesítse a 100 kilométer/óra megfutását, és az előzetes beharangozás szerint mindössze 3.3 liter gázolajat fog elhasználni átlagosan 100 kilométeren.

Érdekes lehet továbbá a szintén új fejlesztésű 6 fokozatú automataváltó, melyet a japán illetőségű Aisin cég gyárt, illetve szállít le a Peugeot-nak. Minimális fogyasztási többlet lesz majd mérhető csak, 3.8 liter helyett 4.1 liter lesz 100 kilométeren (1.6 literes dízel esetében). Aki pedig sportosan akar közlekedni akár SW kasznijú 308-asával, az megrendelheti a Driver Sport Pack csomagot, mely közbeiktatásával élénkebb gázreakciók, közvetlenebb kormányzás és direktebb futóműteljesítmény várható.

A Peugeot tervezőmérnökei mindig is értettek a formavilág optimális kivitelezéséhez, ez a 308 SW esetében sincsen másképpen. Végeredményben a B oszlopig egyező a küllem a hagyományosnak mondható ötajtóséval, a C oszlopig, illetve onnan nézve viszont értelemszerűen a hangsúlyt a növelt rakfelület, a csapott tetőív, illetve a domináns hátsó ajtó kapja – sikerült megtartani a kecsességet és dinamizmust úgy, hogy az alapvetően pakolhatóságra és praktikumra fejlesztett karosszériaformát vizsgálva egy pillanatig sem legyen hiányérzetünk. Tehát félre a kombik irányába érzett esetleges előítéletekkel.

610 literes csomagtérrel büszkélkedhet a 308 SW, ez hatalmas felület. A küszöb nélküli perem végett a pakolhatóság valóban könnyű lehet, sajnos a menetpróba keretein belül nem sikerült az autó ezirányú adottságait kivesézni, de majd egy nagyteszt keretein belül, hamarosan). Akár 1660 literig is bővíthetünk, a hátsó 60:40 arányban lehajtható ülések állítgatásával, így ténylegesen óriási felületet kapunk, jóval 1.5 köbméter feletti értékkel. Egyébként a kihasználható hosszúság itt 106 centiméter, tehát több, mint 1 méter hosszú tárgyak is behelyezhetők, a hátsó üléssor döntésével pedig akár 180 centiméterig is el lehet menni. Az alkalmazott Magic Flat rendszernek köszönhetően az előrehajtott hátsó ülések teljesen egy síkban vannak a csomagtér padlójával, így még könnyebb a pakolhatóság, ráadásul 47-54 literes tárolókapacitással is rendelkezik a padló alatt.

Ahogyan említettük feljebb, egy 2 literes BlueHDi motorral felvértezett 308 SW-t próbáltunk. Mivel a rendelkezésre álló idő rövidnek bizonyult, ezért egy gyors tesztkörre vittük az autót, egészen Normafáig vezettünk – a néhány kilométeres útszakasz tökéletesnek bizonyult arra, hogy megvizsgálhassuk, a 150 lóerő, illetve a már alacsony fordulatszámtartományban jelenlévő 370 Newtonméteres forgatónyomaték ténylegesen ad-e annyi tartalékot, hogy bősz visszaváltások nélkül vehessük a hegyi emelkedőket. Jelentjük, ezzel probléma nem igen akadt, azért a Fogaskerekűvel párhuzamosan haladva, a víztorony előtti utolsó nagy kanyar előtt már második fokozatba kényszerültünk – jó, jó, a beért és előttünk cammogó busz valószínűsíthetően közrejátszott ebben. A hajtáslánc tehát remekül muzsikált, a 2 literes HDi motorokra jellemzően kicsit hangosan, főként 2000-2200 felett, a gázreakciók közvetlenül érkeztek, hirtelen visszakapcsolásoknál érezhető kitöltendő turbólyukakkal megspékelve. A kormányzás, illetve maga a kormánykerék downsize mérete még mindig zseniális, visszafelé haladva a lejtőkön jól vizsgázott az elöl MacPherson, hátul hagyományosan Multilink felfüggesztés is, az első és hátsó tárcsafékek jól hangoltan fogták meg a kaszni lendületét.

A Peugeot 308 SW-re 5 évet, vagy 100 000 kilométer kiterjesztett garanciát ad az importőr, a belépő szintet az 1.2 literes, 110 lóerős PureTech benzinessel szerelt modell jelenti, Access csomagban, 4 970 000 forintos bevezető áron. A legvaskosabb árcédulát a 2 literes 150 lóerős BlueHDi motorral és EAT6 automataváltóval szerelt verzió kapta (Allure csomag), itt 7 280 000 forint a kedvezményes ár. Jelenleg az összes 308 SW-nél érvényes a 300 ezer forintos kedvezmény, melyet az aktuális listaárból vonnak le.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike

Szóljon hozzá!