Főoldal A világ Belföld Igazi e-utazók vagyunk egy felmérés szerint

Igazi e-utazók vagyunk egy felmérés szerint

A PayPal és a GfK legfrissebb kutatása szerint idén nyáron a közép- és kelet-európai országokban a legtöbben júliusban, vagy augusztusban terveznek szabadságra menni.

Átlagosan a megkérdezettek 9%-a utazott szabadságra az év első felében, 11%-a pedig megvárja a szeptemberi kedvezményeket. Az utóbbi időszak különösen népszerű Lengyelországban. Idén a tavalyi évhez hasonlóan alakul azoknak a száma, akik egyáltalán nem terveznek nyaralást  (Magyarországon 15%, Csehországban 16%, Görögországban 24%, Lengyelországban 15%).

nyaralas_1

Hotel, kemping, a rokonok nyaralója, vagy apartman?

 A modern utazó számos szállástípus közül választhat. Ezen a téren a közép- és kelet-európai országok eltérő preferenciákkal rendelkeznek. A hagyományos hoteleket Görögországban választják a legtöbben (74%). Ezzel szemben a magyarok és a lengyelek között népszerűek a különálló apartmanok és házak. A magyarok 33%-a és a lengyelek 34%-a választja az ezek kínálta előnyöket. Magyarországon a rokonoknál, barátoknál történő elszállásolás gyakorisága a tavalyi adatoknak megfelelően alakul. A PayPal tavalyi kutatása szerint[2] a magyarok 23%-a választotta ezt a lehetőséget, idén ez az arány 26%. A célpont kiválasztásában számos szempont szerepet játszik, de a legtöbb országban az ár a legfontosabb tényező. Ez a legfontosabb szempont a magyarok 61, a lengyelek 55, a csehek 47, és a görögök 64%-a számára. A magyarok 28%-a ugyancsak figyelembe veszi a barátok véleményét, a turisztikai látványosságok távolságát (30%), vagy hogy mennyire népszerű a hely más turisták körében (8%).

PayPal_Infografika_2

Az kiválasztott szálláshely elhelyezkedése és a megbízhatósága mellett a magyarok a helyszínen elérhető egyéb lehetőségeket is alaposan áttekintik. A magyarok 24%-a gyerekekkel utazik, ezért nagyon fontosnak tartja megnézni, hogy az adott szálláshely milyen családbarát szolgáltatásokat biztosít, 14% pedig a házikedvencét is magával vinné, tehát ellenőrzi, hogy állatbarát helyről van-e szó. A közép- és kelet-európai nemzetek közül a lengyelek ragaszkodnak leginkább az olyan eszközökhöz mint a tévékészülék, vasaló, mosógép/tisztitó szolgáltatás, stb. Az utazók 24%-a tartja ezeket fontos tényezőnek. A görögök szeretnek a városközpont közelében megszállni (23%). Minden országban jellemző, hogy a turisták foglalás előtt ellenőrzik, hogy tudnak-e majd csatlakozni az internetre. Az, hogy a szállásadó rendelkezik-e Wi-Fi szolgáltatással a magyarok 48%-a, a lengyelek 52%-a, a csehek 36%-a, a görögök 55%-a számára fontos szempont a szállás kiválasztásakor.

Nyaralás, vagy nem nyaralás – Csak ésszerűen!

A közép- és kelet-európaiak jelentős része nyaralás céljára két hét szabadságot vesz ki (magyarok 24%, lengyelek 44%, csehek 24%, görögök 24%) az idén. Ezzel szemben a magyarok 14%-a, a lengyelek 25%-a, a csehek 14%-a, és a görögök 36%-a csak egy hét szabadsággal tervez. Érdekesség, hogy éves szinten a magyarok fele 14 napnál többet tölt szabadságon, míg például a görögök 22%-a kevesebb, mint 7 egymást követő napot vesz csak ki.

A költségvetés tekintetében a legtöbben igyekszünk kerülni a túlzott költekezést. A magyarok ebben a tekintetben a legóvatosabbak, 51%-unk tervez maximum 250 eurót költeni nyaralásra. További 35% költ 250-500 eurót, 11% 500 és 1000 euró között a nyaralással kapcsolatos kiadásokra. A magyarok mindössze 3%-a tervezi túllépni az 1000 eurós összeghatárt.

PayPal_Infografika_3

A nyaralás során a fizetés legtöbb alkalommal továbbra is készpénzben történik. A magyarok 70%-a, a lengyelek 68%-a, a csehek 63%-a és a görögök 79%-a továbbra is ezt a fizetési formát részesíti előnyben. A magyar utazók egyre gyakrabban fizetnek kártyával, vagy banki átutalással, és tovább nőtt a PayPal vagy  hasonló online fizetési rendszerek népszerűsége. Azok száma, akik a nyaralás során felmerülő költségek többségét online szeretnék fizetni a tavalyi évhez képest megduplázódott. Ez minden kutatásban résztvevő országra  igaz. Sőt, a magyarok 12%-a (tavaly még 10 százalék), a lengyelek 30%-a (azonos volt 2015-ben), a csehek 10%-a (2015-ben 7 százalék), a görögök 28%-a használt PayPalt, vagy hasonló szolgáltatást a legutóbbi nyaralás alkalmával.

Az internet szerepe

A turisták ma már ezernyi online megoldás közül válogathatnak, hogy összehasonlíthassák és kiválaszthassák a számukra legmegfelelőbb üdülési ajánlatot. Az interneres eszközöket gyakran használjuk az utazás megtervezéséhez: a magyarok 65%-a, a lengyelek 56%-a, a csehek 42%-a, és a görögök 39%-a nagyon hasznosnak találta ezeket a lehetőségeket. A magyarok 35%-a keresőmotorokkal, vagy a TripAdvisorhoz hasonló utazási oldalakon (22%) keres ajánlatokat, de sokan ezeket használjuk az úticélról való információk összegyűjtésére is (25%).

PayPal_Infografika_1

A utazás tervezésekor ugyancsak fontos lépés, hogy megtaláljuk a leggyorsabb és legbiztonságosabb közlekedési eszközt, amellyel eljuthatunk a szálláshelyre. A közép- és kelet-európai utazók között a legnépszerűbb közlekedési eszköz autó. A magyarok 69%-a, a csehek 58%-a, a görögök 49%-a és a lengyelek 58%-a választja az utazás ezen formáját. A magyar turisták 12%-a utazik repülővel és 14%-a vonattal. Az internet nagy szerepet kap a repülővel történő utazás során is. A légitársaság kiválasztásában a magyarok 62%-ának a legfontosabb szempont az ár. A második legfontosabb tényező, hogy mennyire kedvező egy légitársaság poggyászkezelési politikája (27%), míg a választás szempontjából a magyarok 21%-a találta fontosnak a légitársaságok ajánlatai között kereső oldalakat és az online értékeléseket.

Az internet a legjobb barátunk nem csak az nyaralás megkezdése előtt, hanem az ott-tartózkodás idején is. A magyarok 87%-a, a lengyelek és a görögök 95%-a, a cseheknek pedig 83%-a használja az internetet az utazás során. A nyaralás alatt is szeretjük megnézni a közösségi média oldalakat (a magyarok 48%-a, a görögök 60%-a, a lengyelek 63%-a, a csehek 39%-a), de térképekre (a magyarok 71%-a), munkával kapcsolatos kérdésekre (ezt a görögök teszik meg a leggyakrabban – 33%) is gyakran rákeresünk, továbbá vásárolunk is. A vásárlás a magyaroknál a negyedik legfontosabb kategória (22%).

„Az turizmus az egyike azoknak az iparágaknak, ahol az internetnek köszönhetően a legtöbb új megoldás született. Néhány évvel ezelőtt fogtuk a térképet, kiszámoltuk a távolságot, és gyakran a barátaink tóparti, vagy hegyekben lévő nyaralójában töltöttük a szabadságunkat. Ma a geolokációk kereshetőségével (például TripAdvisoron, vagy az Instagramon) a lehetőségek végtelen tárháza áll rendelkezésünkre. A helyszínen készült fotók alapján például összehasonlíthatjuk az adott helyet a brosúrákban található, gyakran feljavított képekkel. Az Airbnb segítségével lefoglalhatjuk a megfelelő szálláshelyet és a repülőjegyet is a lehető legjobb áron tudjuk megvásárolnimondta el Matt Komorowski, a PayPal közép- és kelet-európai régióért felelős ügyvezető igazgatója.Az internet segítségével annyira gyorsan vásárolhatunk, vagy foglalhatunk, hogy akár az utazás közben is könnyedén megváltoztathatjuk terveinket. A PayPal One Touch szolgáltatásával mindez egyetlen kattintást igényel. Ugyanakkor a PayPallel fizetett utazási kiadásokra – már a jegyekre is – érvényes a PayPal Buyer Protection (PayPal Vásárlóvédelem). Amennyiben valami véletlenük rosszul sül el a régóta várt nyaraláson, ránk mindig lehet számítani.”

A Közép- és Kelet-Európa vakáción című nemzetközi kutatást a PayPal megbízásából a GFK közvélemény és piackutató készítette 2016 júniusában Magyarországon, Lengyelországban, Görögországban, Finnországban, és Csehországban. A felmérés során 5000 18 évesnél idősebb internetet felhasználó online kérdőíves interjú (Computer-Assisted Web Interviewing – CAWI) során adott válaszait dolgozták fel.

A minta szerkezete megfelel a magyarok, a lengyelek, és a csehek nem és kormegoszlásának.