Főoldal Autó, motor Újdonságok Párizsban mutatkozik be az új Peugeot Exalt koncepció

Párizsban mutatkozik be az új Peugeot Exalt koncepció

A Peugeot a Párizsi Autókiállításon új színbe és anyagokba öltöztetve mutatja be az Exalt tanulmányt. A karosszéria nagy része egytónusú nyers fém árnylatot ölt, éles ellentétben a hátsó rész cápabőr textúráját imitáló Shark Skin borításával. Az utastérben a préselt újságpapírból készült, fa hatású burkolatban a neves napilapok gazdasági oldalainak lazacrószaszín árnyalata köszön vissza.

peugeot_exalt_tanulmany_2014_parizsi_autoszalon

Az új mozgatószerkezettel nyitható hátsó ajtón keresztül férhetünk hozzá a csomagtérpadló aljában elhelyezett elektromos rollerhez, a HYbrid-kickhez.

Az Exalt tanulmánnyal a Peugeot a szedánról alkotott, és először a 2012-ben bemutatott ONYX-ban testet öltött elképzelését mutatja – érzelmileg túlfűtött formában. Ez a vízió a gondos tervezéssel felhasznált, helyi beszerzésű, újrahasznosításból származó anyagokon keresztül bontakozik ki.

Az utazás örömére teremtett tanulmányt 340 lóerős benzines HYbrid4 hajtáslánc mozgatja.

A Peugeot 125 éves autós történetét korukat meghatározó modellek kísérik végig. Az Exalt tanulmánnyal a márka megerősíti mindazt, ami számára fontos, és új fejezetet nyit. Határozottan, magabiztosan haladunk előre. – Maxime Picat, a Peugeot ügyvezető igazgatója

A dinamikus szedán

Az Exalt előkelő és dinamikus vonalvezetéséből a Peugeot formaterv erőteljessége árad. A széles nyomtávon nyugvó és erőteljesen kerekített kerékívekkel ellátott ötajtós limuzin hosszúsága 4,70 méter. A sík felületek és az éles vágások együttesében harmóniába olvad az agresszivitás és a lágyság.

Az Exalt a gyökeres újítást választja, elvet minden felesleges anyagot, és csak a valóban hasznosakat őrzi meg. Az anyagokat a hatékonyság jegyében, maximális körültekintéssel választották ki.

A Peugeot Exalt atletikus formáival, erőteljes és méltóságteljes vonalvezetésével, merész anyagaival tűnik ki. A természetes anyagokból megépített utastér a maximális kényelmet és az ösztönös vezetést szolgálja. A tanulmány újítása, hogy még vonzóbbá és sokoldalúbbá teszi a szedánt, például a hátsó ajtó egyedi nyitószerkezetének alkalmazásával. – Pierre Paul Mattei, a Peugeot Exalt formatervezési vezetője

Az 1920-30-as évek francia autógyártása előtt tisztelegve a tanulmány nyersacél karosszériája teljes egészében kézi munkával készült.

Ez az egyedülálló darab újraértelmezi azokat a stíluselemeket, amelyek az autók iránti rajongást megteremtették: a szélesre húzott, dinamikus vonalakat, a magas övvonalat, a döntött szélvédőt, a rendkívül alacsony (mindössze 1,31 m-es) tetőt, a karcsú oldalnézetet, amely mégis tágas utasteret takar, a bazaltrostból készült karosszériaaljhoz feszes ívben hajló oldalpaneleket, a 20 colos kerekeket.

A hosszan elnyúló motorháztető a rendkívül kifejező orr-részről indul, ahol a lökhárítóba épített kettős fényszórók magukba foglalják a jellegzetes Peugeot világítótesteket. Középen a hatalmas hűtőmaszk a karosszériából kiemelkedve impozáns háttérként szolgál az oroszlán emblémának. Alul a motorhűtést szolgáló légáramot kettészelik a LED-es irányjelzőket magukba foglaló hűtőbordák.

A jobb légellenállási együttható elérése érdekében az Exalt hátsó része « cápabőr » textilborítást kapott. Ezt az anyagot a biomimikri területéről ellesett megoldás ihlette. High-tech szemcsés szerkezetének köszönhetően jelentősen javítja a jármű aerodinamikai képességeit, és ezzel csökkenti a fogyasztását. A hátsó ajtó és a háromszög oldalablak vonalában húzott éles vonal szinte leválasztja az autó hátsó részét, kifinomult a színátmenet a természetes hatású nyers fémszín és a Shark Skin szürke árnyalata között. A Pekingben bemutatott változat után ez a kialakítás az éles tónusváltás egy másik lenyűgöző kontrasztját példázza. Más tényezőkkel együtt (szellőző a hátsó lökhárítóban, tetőív, profilált visszapillantók) ez az anyag is hozzájárul ahhoz, hogy az Exalt légellenállása mindössze 0,6.

Kimagasló aerodinamikai teljesítményével az Exalt elsősorban lenyűgöző látványával emelkedik ki környezetéből. A hátsó légterelő mélyedésében futó vízszintes sáv az autó szélességét és a lámpák méretét hangsúlyozza.

Az Exalt tanulmánnyal a Peugeot a szedánról alkotott vízióját fedi fel: olyan autónak képzeli el, amely az elegáns formatervet sokoldalúsággal egyesíti. Ez a gyökeresen új megközelítés és az egyedi tulajdonságok azonnal vonzóvá teszik az autót. – Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója

A Peugeot Exalt sokoldalúságával is kitűnik a klasszikus szedánok közül. A hátsó ajtó innovatív pantográf mechanizmussal működik. Ez a szerkezet maximálisra növeli a csomagtérnyílást, ugyanakkor kisebb helyet foglal el. A beépített motorizált, hidraulikusan működtetett billenőajtó alacsony rakodóküszöbbel ellátott csomagteret takar, innen lehet hozzáférni a Hybrid-kick tanulmányhoz.

A csomagtérpadlóban összehajtva elhelyezett elektromos roller ideális kiegészítő közlekedési eszköz az utolsó kimoléterek megtételéhez. Könnyedén kivehető az autóból, így bármikor zökkenőmentesen és gyorsan elérhetjük úti célunkat a városban.

A Peugeot az egyetlen járműgyártó, aki két-, három- és négykerekű járműveket is forgalmaz. AZ Exalt tanulmány és az autóba tervezett elektromos roller összekapcsolásával a Peugeot egészen új, egyedi megoldást kínál az utolsó kilométerek megtételéhez. – Xavier Peugeot, a Peugeot termékigazgatója

Ösztönös vezetés

A zene jelentette a legnagyobb ösztönzést a tanulmány megalkotásához. A legjobban a harmónia fogalmával jellemezném. A hangjegyek keveredéséből összeálló partitúra mélyen megérint – ugyanígy olvad egymásba az Exalt-ban a technika és a hagyomány. A Peugeot i-Cockpitban a magas digitális eszközpanel mellett billenőkapcsolókat is találunk. Az eredmény letisztult, időtlen. – Alessandro Riga, a Peugeot Exalt utasterének formatervezője

A Peugeot i-Cockpit az öröm jegyében megtervezett intenzív vezetési élményt nyújt. A bőrrel és textillel bevont, kisméretű kormány, valamint a magasra helyezett digitális csempegrafikás kijelző közvetlenül a vezető előtt kapott helyet, így a kormányt könnyedén tartva ösztönösen, természetes látóterében olvashatja le a megjelenő információkat. A középkonzol meghosszabbításában két elrejthető érintőképernyő emelkedik ki a műszerfalból. A felső képernyőn a fedélzeti számítógép, a HiFi rendszer, illetve a navigáció funkciói találhatók. A másikon egy folyamatosan látható sáv jelenik meg, innen kezelhető az automatikus klímaberendezés és a Pure Blue levegőtisztító rendszer.

A műszerfalon kilenc billenőkapcsoló található, formájuk az audio high-end világát idézi. Két csoportban helyezkednek el, két kapcsoló a kormánytól balra, hét attól jobbra. A megoszlás alapja, hogy az emberi agy hét elem elhelyezkedését és funkcióját képes könnyedén emlékezetébe vésni. Másfelől a vezető tetszése szerint társíthatja a kapcsolókat és a funkciókat: a navigációhoz ezzel a gombbal lépek be, a jármű paramétereit azzal állítom be stb.

Az ultraibolya fény működtetésére is kijelölheti valamelyik kapcsolót. A fényszórókba épített rendszernek különösen a nappal és az éjszaka közötti átmeneti időszakokban vehetjük hasznát. Az ultraibolya fény kiemeli az útjelzéseket, és ezzel biztonságosabbá és nyugodtabbá teszi a vezetést a gyorsan változó fényviszonyok között.

Az utasok fokozott kényelmét szolgálja a Pure Blue, a Peugeot Exalt innovatív légtisztító rendszere. Az autó álló helyzetében, amikor nem ül benne senki, a Pure Blue baktérium- és gombaölő szereket bepermetezve megtisztítja az utastér levegőjét és a belső felületeket. Indulás után viszont másik üzemmódba vált, aktív szűrője segítségével a beáramló levegőt folyamatosan megtisztítja az organikus és mechanikus részecskéktől. A Pure Blue rendszernek köszönhetően a bentülők minden körülmények között tiszta és egészséges levegőjű utastérben utazhatnak.

Jövőbe mutató kialakítás

A Peugeot Exalt újító szellemű és hatásos anyagokkal ötvözött nyers- és természetes anyagokból áll. Hasznosan és okosan kívántuk felhasználni az anyagokat, miközben folyamatosan a szemünk előtt lebegett a cél: a lehető legnagyobb anyagtakarékosság mellett létrehozni a tanulmányt. Ez a felelős hozzáállás abban is megnyilvánul, hogy az anyagokat helyben szereztük be, mint például a Kínában használt dél-ázsiai ébent, amelyet Európában újságpapír-fával helyettesítettünk. – Sophie Gazeau, a Peugeot Exalt színeiért és anyagaiért felelős formatervező

A Peugeot Exalt továbbfejleszti az Onyxban 2012-ben megkezdett tanulmányt.

A karosszériát nyersacélból formázták, ami kiválóan alkalmas arra, hogy megjelenítse az autó vonalait. Az oldalsó rész elemeit, például a keréktárcsákat szintén kezeletlen állapotban hagyták, hogy gyönyörködni lehessen a maróeszközök által hagyott rajzolatban.

A nyersacél borítás megmaradt az összes olyan felületen, ahol nincs testkontaktusban a négy bentülővel. A könyök és a kartámasz vonalában meleg hangulatot árasztó fa betét található, amely az ablakok alsó vonalától átadja helyét a természetes gyapjú alapú, halvány színű textilnek, ami az ajtóbelsőt és a tetőt borítja. A két anyag között 3D nyomtatással előállított elválasztó sáv takarja el a HiFi hangforrásait. A rendszert a visszhangmentes szoba elvén alakították ki, ahol a speciális kialakítású panelek elnyelik a hanghullámokat.

A Peugeot Exalt utasterében minden bentülőnek kitüntetett helye van. A kompozit szerkezetű kagylóülések üléslapját és támláját halványszínű textillel, oldalsó részeit patinás bőrrel vonták be.

A textilt és a bőrt anyagtakarékos eljárással állították elő. A hatékony anyagfelhasználás miatt a textilborításokat rögzítéses, visszahajtós módszerrel formázták meg. A neves férfiöltöny-divatházak hagyományát követő egyszerű eljárás lényege, hogy a textil felületén varrás helyett éles hajtásokat hoznak létre.

Az általános gyakorlat szerint az autóiparban hibamentes bőrt használnak fel, amelyet cserzéssel tovább tökéletesítenek. Az Exalt a kisebb anyagveszteséget célozza, ezért az egyediséget és a természetességet hangsúlyozza az esztétikai hibák vállalásán keresztül. A környezettudatosság érdekében az Exalt-ban felhasznált bőröket természetes módon, vegyszeres kezelés nélkül dolgozták ki.

A fekete ébenfára nemcsak nemes jellege miatt esett a tervezők választása, hanem azért is, mert a növény az ázsiai kontinensen őshonos. Európában az ében helyett újságpapír-fát alkalmaznak. Az először az Onyxban használt anyag ebben a tanulmányban annyiban változott, hogy a nagy lapok gazdasági oldalainak újrahasznosításával készült, ez jellegzetes lazacrózsaszín árnyalatot kölcsönöz a burkolatnak.

Ebben a tanulmányban a szénszál átadja helyét egy természetes kompozit anyagnak, a bazaltrostnak. A bazaltkő öntésével előállított anyag alkalmazása miatt jóval kevesebb petrolkémiai beavatkozásra van szükség.

Hatékony motorizáció

A mindössze 1700 kg súlyú Peugeot Exalt tanulmányt plug-in HYbrid4 hajtással látták el, melynek 340 LE-s összteljesítménye megoszlik a négy kerék között.

A mívesen kialakított motorházfedél alatt a PEUGET Sport által kifejlesztett 270 lóerős 1.6 THP motort találjuk. A hatfokozatú automatikus váltóval egybekötött, négyhengeres benzines motor a világ egyik legjobb fajlagos teljesítményével rendelkezik, ez közel 170 LE/l.

Hátul a többlengőkaros futóműbe épített 50 kW-os elektromos motor hajtja az autót az elektromos és a hibrid szakaszokban, másik funkciója az akkumulátor feltöltése a fékerő visszanyerésével. Amikor a vezető lelép a gázpedálról, a fékezést az elektromos berendezés ellenállási nyomatéka biztosítja. A HYbrid4 technika tehát elektromos energiává alakítja át a mozgási energiát, amely egyébként a tárcsákon és betéteken keresztül elveszne.

Az intelligens HYbrid4 hajtás minden pillanatban az adott helyzetnek leginkább megfelelő hajtásmódot választja ki a rendelkezésre álló lehetőségek közül (kizárólag elektromos, kizárólag benzines, benzines-elektromos hibrid), és ezzel folyamatosan alkalmazkodik a vezető szándékához. Ennek köszönhetően a vezető teljesen átadhatja magát az utazás intenzív élményének, amelyhez a Peugeot szakemberek kimagasló tudásával megalkotott futómű is hozzájárul.

A Peugeot Exalt-ban a márka fennkölt formában fogalmazza meg a limuzinról alkotott elképzelését, és ezzel a tanulmánnyal ismét bizonyítja, hogy az érzelem elválaszthatatlan része a Peugeot örökségének és génállományának.