Főoldal Autó, motor Autóteszt Citroën C4 1.6 e-HDi – optimális fogyasztásra kihegyezve

[TESZT] Citroën C4 1.6 e-HDi – optimális fogyasztásra kihegyezve

MEGOSZTÁS

A Citroën alsó-középkategóriás megoldásaként jól ismert C4 tulajdonképpen mindenki számára közismert típus, hiszen napról-napra számos képviselőjével találkozhatunk úton-útfélen. A nyilvánvaló siker titka egyértelműen a kedvező feltételekkel kivitelezhető vásárlási koncepció, az optimális ár-érték arány és a hamisítatlan francia minőség és megvalósítás, amely a márkát jellemzi.

citroen_c4_16_ehdi_001

Szerkesztőségünknél a C4 legtakarékosabb variánsa, az 1.6-os gázolajos hajtásláncot kapott e-HDi jelzésű típus járt. A kis „e” betű az economy szót hívatott helyettesíteni, hiszen a koncepció alapvetően a visszafogott fogyasztásra s ezáltal az alacsony fenntartási költségekre helyezi a hangsúlyt. Nézzük meg részletesebben, valóban hozta-e az elvártakat a fókuszba helyezett Citroën C4-es!

Lehet déja vu, nem alaptalanul

Korábbi autótesztünkben bemutatásra került már a DS4 több verziója is, olvasóink nyilvánvalóan jól tudják, hogy az előbb említett modellcsalád a C4-gyel igen szoros párhuzamokat mutat fel, mind a karosszéria kiképzése, mind pedig az erőforrások megközelítése tekintetében. Persze a DS4 mindazon elemekkel operál és próbál csábítani, amelyek – mondhatni – egy hétköznapibbra gondolt és nem ritkán a praktikum jegyében született modell megközelítés révén nem kerülnek főként alapopciós kiegészítőkként az adott modellbe. Nos, közérthetően: míg a C4 kezdi az alapok megközelítését, a kihasználhatóság és a reális léptékek felvonultatását, addig a DS4 befejezi, és kiteljesíti azt. Ez nyilván nem jelenti azt, hogy bármelyik modell is hiányt szenvedne valamiben, vagy pótolhatatlan pluszt sorakoztatna fel – aki luxusra és exhibicionistába hajló luxusra vágyik, a DS szériában fog szemezgetni, aki pedig a gyakorlatiasság híve, marad a C4-nél.

Klasszikus formák, harmóniavilág és fiatalosra álmodott vonalvezetés jellemzik a C4 kaszniját, az orr rész máris felvonultat mindegyikből egy keveset: a lámpatestek aszimmetrikus megközelítése szolidan emeli ki a krómozott csíkozású, Citroën emblémát magába integráló hűtőmaszkot, míg a lökhárító alsó traktusába gondolt bal és jobb oldali ködfényszórók szintén ezüstös csíkberakást kaptak.

A hűtőmaszk egyébként folytatódik egészen a szpoiler alsó részéig, ez az elem hangsúlyosabb jóval, mint a DS4 esetében, viszont a  rácsozás a valójában a szolidabb megjelenésre összpontosít. Az oldalvezetés hamisítatlanul hordozza a kompakt jelleget, jószerivel hagyományosnak is mondható részelemekkel; az ajtókba álmodott fénytörő vonalak rendkívüli jelleggel növelik az autó eleganciáját. A karosszéria paramétereihez tökéletesen eltalált, 16 collos mérettel bírnak a felnik, míg a hátsó ablakok erőteljesebb sötétítést kaptak. A far-rész is leginkább a visszafogott egyéniség jegyeit tükrözi, az alulra beépített krómcsík mindenképp kedvez az összképnek, míg a kissé elnyújtott lámpatestek és a kicsiny hátsó szárny lendületet kölcsönöz a C4-nek. Így hát semmiféle számottevő külső plusz nem lelhető fel egy „hagyományos” értelemben vett hasonszőrű Citroën-hez képest, a szakavatott szemlélő viszont feltérképezhet azonnal egy e-HDi emblámácskát a bal oldalon.

Lényegretörően az alacsony fenntartási költségekre fókuszál

Az e-HDi hajtáslánc origója a duplafunkciós, generátorba épített indítómotorban rejlik a Citroën C4 esetében is, melynek lényege, hogy minimális energiafelhasználással, szinte észrevétlenül indítja az erőforrást, egyfajta indítómotor-helyettesítőként. Ez a technológia kiemelten jó szolgálatot tesz a PSA által fejlesztett start-stop rendszer szerves közreműködőjeként, és valóban: tesztünk is igazolja, a fogyasztást ténylegesen minimalizálni lehet a rendszer közbeiktatásával.

A négyhengeres soros, közös nyomócsöves turbótöltött dízelmotor 1560 köbcentiméter hengerűrtaralommal bír, 3600-as fordulaton adja le maximális, 112 lóerős teljesítményét. A motor dinamizmusára sem lehet panasz, hiszen a visszafogott étvágy ellenére gyárilag 11.3, saját méréseink szerint 10.8 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órára az egyébként 1290 kilogramm önsúlyú kocsiszekrényt. 285 Newtonméteres nyomaték a plafon, ez kereken 2000-nél már rendelkezésre is áll, s a hatfokozatú manuális váltó fokozatai optimálisan közvetítik az erőátvitelt az első kerekekre. A mérsékelt fogyasztás szinten tartásához társulnak a hosszabb fokozatok, az egyes  és a kettes viszonylag rövid, a köztes átmenetet a hármas, míg a kiterjesztett sebességtartományt az ötödik, illetve a hatodik képviselik. A futómű a szokottnál keményebb hangolású, kicsit pattogós, legfőképp a hátul utazók érezhetik a masszívra hangolt megoldásokat, viszont szélsőségesebb helyzetekben (például élesebb kanyarok, hirtelen fékezések) kulturált viselkedés volt tapasztalható. A fékhatás arányosan elosztott, intenzív lassításoknál nincs dülöngélés az utastérben – ebben természetesen a belső kialakítás is fokozott szerepet játszik.

Definiálható visszafogottnak, de a luxus-érzet jelen van

Az enteriőr árfekvésnek megfelelően magas minőségű anyagok felhasználásával készült. Kétféle kárpit borítja az üléseket, az ülőfelületek kiképzése ennek megfelelően összetett, az ülőlapok kellően hosszúak, míg a háttámlák is ergonomikus hatást biztosítanak. A műszerfal kialakítására sem lehet panasz, a puha és selymes tapintású borítás magasabb kategóriákra emlékeztet, a kormánykerék fogása is kellemes, kézre eső. A kezelőegységek elhelyezkedése könnyen megtanulható és megszokható, a műszerek háttérvilágítását állíthatjuk, többféle színvariáció áll rendelkezésünkre. A hátsó üléssor viszont nem kap direktben a klímából, ugyanis a légbeömlőket itt elhagyták, ez kicsit levon a felszereltséghez mért komfortérzetből – az első ülések térfeléből viszont megoldható a levegőztetés. 2608 milliméteres tengelytáv biztosítja a hátsó utasok lábterét, túl tág férőhelyre ne számítsunk, viszont átlagos testalkattal könnyedén legyűrhető pár száz kilométer egyhuzamban.

Kifinomult ízlésűek előnyben, főként, ha pénztárcabarát a beállítottság

Citroën C4 e-HDi: kötelező választás lehet, ha a mai felhozatalban előtérbe helyezzük az elegancia és kényelem kettősét, kompromisszumot kötve a  viszonylag magas árazással, amely ezt a típust jellemzi; viszont mindenképpen elgondolkodtató, hogy az egyszeri költségek pluszát nagyban ellensúlyozza az aszkéta megközelítés, a teljesen minimálisra csökkentett fenntartás mikéntje. Kisebb családoknak, a takarékosságot, s nem utolsó sorban a francia minőséget kedvelők számára  (utóbbiak számára kifejezetten) ajánlott alternatíva.

Citroën C4 1.6 e-HDi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres, közös nyomócsöves turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 ccm

Maximális teljesítmény: 112 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 285 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4329 mm

Szélesség: 1789 mm

Magasság: 1489 mm

Tengelytáv: 2608 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1290 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1825 kg

Csomagtartó mérete: 408 liter, 1183 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 190 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.3 s (saját, mért eredmény: 10.8 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.3 l/100 km

Országúti: 3.2 l/100 km

Vegyes: 3.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.7 l/100km

Országúti: 3.8 l/100km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 109 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 600D fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!