Főoldal Autó, motor Autóteszt Fiat 500L 1.3 Mjet 16V PopStar – nincsen új a nap...

[TESZT] Fiat 500L 1.3 Mjet 16V PopStar – nincsen új a nap alatt

Még a laikusok is látják, érzik, vagy tudják: a történelem számos esetben ismétli önmagát. Még akkor is, ha olykor nem szeretnénk sztereotip párhuzamokat vonni egyes történések, aktualitások mikéntje közt, kiváltképp, ha netán egy bizonyos termék kerül fókuszba.

fiat_500l_13_mjet_16v_popstar_001

Csakúgy, mint az autótesztünkben szereplő Fiat 500L esetében is: láttuk már ezt az autót valahol? Nyilvánvaló, hiszen Fiat 500, no meg ott van az elhagyhatatlan párhuzam a Multipla-val. De mi is az az odabiggyesztett L betű? L, mint Large, azaz nagy. Ez is stimmel, hiszen a kialakításból adódóan az autó már-már vetekszik az egyterűk méretével. Tehát egyértelműen régi-új ismerőst köszönthetünk a Fiat 500L személyében.

1957-ben debütált először a Fiat 500, a legendás Cinquecento, és egészen 1975-ig volt gyártásban akkori formájában. 2007-ben, az 50-ik évrforduló előtt tisztelegve érkezett az újgenerációs 500-as, s már akkor tervbe lett véve, hogy a Multipla korai és újabb sikerein felbuzdulva kell majd egy családbarát alternatíva is a palettán. Néhány év után aztán a Fiat vezetősége foganatosította döntését: 2012-ben Genfben, majd később, még ugyanabban az évben Los Angelesben mutatták be a gyártásra érett Fiat 500L-t, mely rögvest felkavarta a kedélyeket, természetesen a várt jó értelemben. 2013 elejére megkezdődhetett a nemzetközi forgalmazás, az Egyesült Államokat beleértve; utóbbi kapcsán a visszajelzések igen pozitívak.

Előnyben a színes egyéniségű vásárlóréteg

A Fiat 500L tehát egy leginkább családokat becélzó, fiatalos, lendületet sugalló elképzelés, korrekt tálalással és műszaki háttérrel nyakonöntve. Cikkünkben az autó hangzatos PopStar felszereltséggel szerepel, 1.3 literes négyhengeres dízel aggregáttal. Jöjjenek is a részletek!

Elsőként – mint szinte minden esetben – kezdjük most is a külső taglalásával. A külsővel, ami kifejezetten domináns pontként említhető az 500L-nél, hiszen nem titkolt szándékkal a tervezésnél elsődleges szempont volt az, hogy némileg formabontó és egyben rendhagyó külsővel felvértezett, igazi olaszos temperamentumú autó készülhessen Torino-ban. Szinte kötelező a „ferraris” piros szín, bár jelen esetben nem a sportosságot, sokkal inkább az üde fiatalosságot hívatott hordozni: remekül illik a karakterisztikához is, amit a front elhúzott lámpatestei, a Fiat emblémát közrefogó krómcsík, a ködlámpajellegű irányjelző búrák, továbbá a tekintélyes méretű lökhárító elem is kiemelnek. A magasított kasznikiképzés már itt látható, az orrmagasság is eltér a megszokottól, érkezik az MPV-s jelleg, úgy, hogy az alap 500-as részletei szinte mindenütt kivehetőek.

A PopStar csomag szerves részét képező 16 colos kétszínű keréktárcsák tovább fokozzák a hangulatot, a sárvédőívek követik a kocsiszekrény stílusát, kidomborodnak, némi szögletes jelleget is csempészve az összképbe. A szélvédő hatalmas üvegfelülete hajlított, így nincsen a cockpit résznék külön kis elhatárolt háromszög alakzat, az A oszlop ebből kifolyólag szinte észrevehetetlen. Az oldalajtók krómberakásos díszcsíkot is hordoznak, ennek gyakorlati jelentősége az esetleges rányitásos festékleverődések ellen védenek. A C oszlop tulajdonképp egy hátsó keskeny ablak, a sötétítésnek köszönhetően beleolvad a hátsó ajtó szintén hajlított üvegfelületébe. 2612 milliméteres tengelytávolságának köszönhetően már első blikkre is érzékelhető a beltér impozáns mérete, ugyanakkor az 500L fordulékonyságára sincs kifejezetten negatív hatással.

Dupla nullába szúrt L betű árulkodik arról, hogy itt bizony nem a hagyományos értelemben vett 500-as Fiatról van szó – a far leginkább egyterűs elemeket hordoz, mattított, a front lökhárító részéhez hasonlatos műanyag védőelemmel (ide kerültek integrálásra a négyzet formájú hátsó ködlámpák is), a krómcsíkos helyzetjelzők, illetve a markáns vonalakkal körberajzolt, egyébként arányosra méretezett ablak felület is.

A csomagtér egyébként alapállapotban, mind az öt ülés felhajtásával 343 liter, ez átlagosnak mondható, viszont a hátsó lábtér rovására előretolható a második üléssor, így kereken 400 litert kapunk. Ha viszont úgy döntünk, hogy kiikatjuk az üléssort, síkba döntve 1310 literig tornászhatjuk fel a kapacitást, kettő személlyel számolva.

Remek variálhatóság jellemzi az enteriőrt

Jó minőségű, ám kemény műanyagokból épül fel az enteriőr: igazán tradicionális megközelítéssel hordozza a régmúlt lényegét a díszítés, számos, a kaszni színével megegyező műanyag berakás dísziti a műszerfalat, gömbölyded íveket alkalmazva, csillogó felületekkel. Mindössze annyi a probléma, hogy a szennyeződésre (például ujjnyom) igen hajlamos beltér tisztítását kizárólag puha, mikroszálas törlőkendővel ildomos végezni, ha nem szeretnénk, hogy maradandó hajszálkarcok virítsanak látóterünkben. A központi műszeregység Fiat 500 öröklés, a számlapok két színűek, a külső fehér sávnak köszönhetően jól kivehetőek az adatok, a tükröződésmentes és megfelelő szögben döntött kiképzésnek köszönhetően direkt napsütésben is látható minden. Elsőre talán szokatlanul hosszúnak tűnhet az ötfokozatú sebességváltó karja, viszont kétségtelen, hogy a könyöktámaszon pihentetett kar ergonómiája szempontjából jó elgondolás. A kézifék kialakítása és elhelyezése megszokást igényel, viszont mindenképp praktikus, hiszen nagyjából fele annyi helyet foglal el az utastérből, legalábbis hosszában – szélességében pedig kihasználja a kardánalagút műanyag felületének fő részleteit. Több kesztyűtartó rekesz is rendelkezésre áll, kisebb és nagyobb holmik elnyelésére is képesek; a felső, lakozott ajtóval zárt rekesz inkább csak forgalmi, jogosítvány, s ezekhez hasonló mérettel bíró tárgyak tárolására alkalmas.

A középkonzol hangsúlyos kialakítást kapott, az érintőképernyős infotainment könnyen átlátható és kezelhető, a levegőkeringetés és a klíma szabályozógombjai pedig vakon is elérhetőek, rövid idő alatt elsajátítható kezeléssel. Nyilvánvaló, hogy USB, illetve AUX aljzatok is helyet kaptak az felszereltségben, ezek nincsenek rejtve, a kezelősszervek alatt helyezkednek el, bal oldalon, fele-fele arányban egy kisebb pakolóhellyel.

Mindent a látványért. De azért a praktikum sem szorul másodlagos helyre

Megszokott a kettő színben virító beltér: miért ne lennének az ülések is ebben az elgondolásban kivitelezve? A fekete szín elsődleges, elöl félkör alakzatban, hátul párhuzamosan jelen van a piros is, itt ismét a fiatalos lendület kerül középpontba. Az ülőlapok kemények, de kényelmesek, hosszabb távon is biztosítják a komfort érzetét, oldaltartásban nem remekelnek annyira, viszont nyugodtabb vezetési stílusnál probléma- és panaszmentes az utazás. Hátul hasonló a helyzet, igaz, itt a hármas ülőkialakítás már követel kompromisszumokat (egy beállítás, merevebb testtartás) – viszont az 1784 milliméter szélességnek, illetve a feljebb már említett tekintélyes tengelytávnak köszönhetően a férőhely elegendő, akár három átlagos testalkattal bíró felnőtt utas számára is. Nem beszélve a fejtérről, hiszen 860 milliméter a hátsó belmagasság, bár a megemelt hátsó üléssor nagyban levesz a komfortértékből.

Családi autó kategóriához hűen találkozunk számos tárolási lehetőséggel, mint például az első ülések hátulján felfedezhető fiókokkal, méretes térképzsebekkel, pohártartókkal, egyéb rekeszekkel, ezek folytatólagosan növelik az autó célcsoportjának ténylegesen támasztott igényeit.

Optimális választás lehet az 1.3-as 85 lóerős erőforrásra kihegyezett hajtáslánc

1248 köbcentiméter lökettérfogatú, Multijet II vezérlésű dízel aggregát dolgozott a Fiat 500L tesztautó orrában. A maximális, 85 lóerős teljesítmény 3500-as percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre, emellett 145 Newtonméter forgatónyomaték csalogatható elő a motorból, 2000 RPM-en.

Értelemszerűen választható ECO üzemmód is a közlekedés környezetbarátabbá tételéhez, így bekapcsol a hideg motornál kissé bizonytalan Start-stop automatika, illetve a fogyasztásra is jótékony hatással van a rendszer. Olyannyira, hogy ha óvatos gázpedálkezeléssel autózunk, nem lehetetlen 4.5 literes városi értéket produkálni, országúti tempónál pedig az 500L beérheti akár 3.3 literrel is. A motor viselkedése átlagos, az első és második fokozatok rövid áttételezésűek, 2000 környékén illik felváltani, a harmadik kiterjesztettebb, alapvető gyorsításokhoz, míg a negyedik-ötödik sebességtartománytól függően elnyújtott, fix utazósebességekhez passzol. Turbólyuk tapasztalható, leginkább a bűvös 2000-es fordulatszámtartomány alatt, aztán 2500 felé közelítve megérkezik a szunnyadó tartalék, és meglendíti az 1315 kilogramm száraz súlyú kocsiszekrényt. Az utastér 90 kilométer/óránál még csendesnek mondható, egyedül a gumik zaja érződik, aztán 130 kilométer/óra felé közelítve már jelentősen növekszik a szél- és futóműzaj egyaránt.

Futómű tekintetében jó hangolást végeztek az olasz tervezőmérnökök, ugyanis az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros párosítás jelen esetben is bebizonyítja rátermettségét. Ugyan a Fiat 500L építéséből adódóan hajlamos a szélsőségesebb kanyarvételezésekkor fellépő imbolygásra, gyorsan korrigál a felfüggesztés, és némi felülkormányozottság kíséretében magára is talál rögvest. A hathatós és biztonságos megállásért elöl és hátul is tárcsafékek felelnek, ezekből az első páros hűtött.

Családi divatmini, több száz testreszabhatósági variációval

Követve a Fiat 500 által felállított trendet, az 500L 333 féle variációban szabható testre, kívül és belül is, ezáltal próbálva biztosítani a végfelhasználók irányába a magasra járatott testre szabhatóságot. A tesztmodell sok egyéb mellett tartalmazott hátsó sötétített üvegeket, a karosszéria színével egyező tónusú külső, fűthető tükröket, krómcsíkos oldalvédő lapokat, 16 colos kettő színű keréktárcsákat is, de opcionálisan beszerezhető a 360 fokos kilátást elősegítő-kiegészítő panorámatető, illetve az 5 colos érintőképernyős info- és hangrendszert, mely UConnect rendszerének köszönhetően minimális idő alatt összekapcsolható okostelefonunkkal.

Ajánlható tehát a Fiat 500L mindenkinek, aki úgy gondolja, hogy van elég dinamizmus és lendület – alapvetően felfogásban –é a família terén, s kiemelten fontos kivételt képez autóvásárlásnál a térkihasználtság, s mellé a trend. Mert ugyebár nem utolsó Fiat remeke e téren sem, nem titkolt hódítási szándékkal fordul az arra kiéhezettek irányába. Tehát: fiatal anyukák, apukák, házaspárok, gyermekesek, leendő gyermekesek: lehet vacillálni, osztani, szorozni, tervezni, majd végül kiélvezni a választás pozitív kimenetelét!

Árak, kedvezmények a Fiat 500L esetében

S végül nézzük az árképzést. A tesztben szereplő Fiat 500L 1.3-as, takarékos hajtáslánccal szerelt PopStar csomagos változata jelenleg 5 100 000 forintos nettó akciós listaáron kelleti magát, Fiat Top finanszírozással viszont kerek 200 ezret lehet spórolni, így a végösszeg 4 900 000 forint + ÁFA. A belépő szint Pop felszereltség esetén 3 790 000 forint nettóról indul akciósan, finanszírozással 3 590 000 forint nettó ellenértékkel: 1.4-es, 95 lóerős benzinessel társítva. A legcombosabb árcédulát a 105 lóerős, 1.6 literes dízel erőforrással szerelt Lounge variáns jelenti, itt 5 790 000 forint + ÁFA-t kell a pénztárban hagynunk (Fiat Top finanszírozás esetén 5 590 000 forint + ÁFA).

2013 Fiat 500L 1.3 Mjet 16V specifikációk

Motor

Motortípus: 4 hengeres Multijet II turbódízel motor

Lökettérfogat: 1248 ccm

Maximális teljesítmény: 85 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális váltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hosszúság: 4147 mm

Szélesség: 1784 mm

Magasság: 1665 mm

Tengelytáv: 2612 mm

Gumik mérete elöl: 205/55 R16

Gumik mérete hátul: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1315 kilogramm

Csomagtartó mérete: 343 liter, 1310

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 14.9 s (gyári), 14.5 s (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.5 l/100 km

Országúti: 3.3  l/100 km

Vegyes: 4.0 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.0 l/100km

Országúti: 3.7 l/100km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 110 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió