Főoldal Autó, motor Autóteszt Ford Fiesta Sport Special Edition – a köztes átmenet

[TESZT] Ford Fiesta Sport Special Edition – a köztes átmenet

MEGOSZTÁS

Rögtön elöljáróban le kell szögeznünk: a Ford Fiesta-jának Sport megközelítése nem egy és ugyanaz a hot hatch határvonalat pedzegető ST variánssal. Ugyanis sokakban – mihelyst meghallják a „Sport” szócskát, azon nyomban szárnyaló fantáziával a legerősebb Fiesta-ra asszociálnak.

ford_fiesta_sport_special_edition_001

Nincs is ezzel semmi probléma, a Fiesta Sport kifejezetten azok számára készült, akik a közel 200 lóerős ST helyett inkább egy kicsit visszafogottabb, megzabolázott alternatívára vágynak. Így hát örömmel mutatjuk be olvasóinknak a Fiesta Sport speciális szériában készülő, a tradicionális kisautó-jelleget elfeledtető verzióját, mely igencsak harapósra sikeredett. Nézzük is a részleteket!

Miben is különbözik?

Feltűnő külső – leginkább így tudnánk, némileg közhelyesbe hajlóan jellemezni a Fiesta Sport SE-t, ugyanakkor ennél jóval többről van szó: a Napimagazinnál járt modell erőteljes fehér fényezését nagyban feldobta a kocsiszekrény középső felületére álmodott kettős sötétkék csíkozás, mely a front szpoilerezésének aljától a motorházfedélen keresztül, a tetőelemen át egészen a diffúzorig bezárólag meghatározza az autó karakterisztikáját. Ez már önmagában is elég lenne ahhoz, hogy kiütközzenek az egyedi stíluselemek, s persze akkor még nem emeltük ki a sportos profilú, szellős rácsozatú hűtő-beömlőt, mely vadba hajló száj-vonalként szúrós tekintetet eredményez a már jól ismert sziluettet felvonultató front fényszóró-párossal egyetemben.

Oldalról szemlélve aztán minden kétség eloszlik afelől, hogy esetlegesen némi matricázás lenne csak hívatott a dinamizmust sugalló jelleg kiépítésében: a jópár milliméteres ültetés, a 16 collos könnyűfém felnik (rendelhető 17-es Panther Black papucsokkal is), a karosszéria partamétereihez képest kicsit elnagyolt hátsó szárny, az oldalszoknyák (küszöbök), illetve a markánsan kék, hátrafelé elvékonyodó oldalcsík mind-mind arra enged következtetni, hogy itt bizony több van a gyári teljesítménynél.

Bekezdésekkel feljebb már említést tettünk diffúzor jelenlétéről, kétségkívül ez az egyik fő elem, amely a far sportosra hangolását meghatározza. Hiányérzetünk lehet, ha keressük a dupla két oldali, vagy akár egy oldali dupla kipufogóvégeket, ezt az opciót ugyanis lehagyták a próbált modellnél, maradt a hagyományos lökhárító mögé rejtett megoldás. A hátsó traktus jellege tehát az alsó kialakítás részleteit emeli előtérbe, továbbá a csíkozás, a két oldali prizmacsíkok, illetve a féklámpa LED sorát tartalmazó légterelő is jellegzetes részegységek egyaránt.

Változatos belső kialakítások, masszív megközelítésben

A Ford Fiesta Sport SE összesen 7 enteriőr színvariációval rendelhető, jelen esetben a kék-ezüst kombináció volt a domináns. A háromküllős kormánykerék kézre esik, méretben és fogásra sem tér el a hagyományos verzióktól, a legfontosabb kezelőszervek elérhetők az oldalküllőkről. Krómberakás figyelmeztet az SE-jellegre, itt máris felfedezhetjük a harmóniát a pedálsor, az ötsebességes váltó gombja, a könyöktámasz ajtó-behúzója, nyitója, illetve a klíma légbeömlőinek keretei kapcsán.

A Sony által szállított hangrendszer középkonzol-béli kezelőszervei is ezt az irányt követik, csakúgy, mint a váltókar felett elhelyezkedő klíma kezelőegység esetében is. A cockpit és az ajtókárpitok egyszínűek (jelen esetben a kék), míg utóbbi összhangját fekete berakás töri meg a felső, illetve az alsó térképzseb kialakításának felületein. Az ülések sportos idomokat hordoznak, ez részben a megjelenésnek, részben pedig a varrás mintázatának is köszönhető; konkrétan viszont a gyári Fiesta ülő- és háttámla felületeket vonultatja fel. Kényelmesek, az ülőlapok megfelelően hosszúak, míg a hátrészek optimálisan biztosítják az elöl ülők testhelyzetét. Hátul kicsi a hely, s mint ahogyan már sok sportos, kupé jelleg révén vázoltuk: itt sem az ötszemélyes túrákról szól a történet, csakúgy, mint a „sima” háromajtós Fiesta-k esetében sem. A 2489 milliméteres tengelytáv miatt a lábtér hátul kicsi, az 1481 milliméteres magasság és csapott farrész miatt pedig a fejtér sem óriási – ugyanakkor két átlagos testalkatú felnőtt is utazhat némi kompromisszumkötéssel a hátsó üléseken, melyek a méretekhez képest kényelmesek – a merev rugózás ronthat valamelyest a komfortérzeten.

Sportosra hangolt futómű: feszes és erőteljes úttartás

A futómű sportos profilja némileg lágyabb, mint a korábbi ST esetében, ugyanakkor kifejezetten markáns és stabilitást hordozó. A hazai úthibákat érzékenyen kezeli a rendszer, ugyanakkor ha figyelünk arra, hogy a méretesebb gödröket, bukkanókat és egyéb szélsőséges helyzeteket elkerüljük, keveset érzünk majd a pattogósba hajló menettulajdonságokból.

Kanyarokban igencsak elemében van a Fiesta Sport SE, viszont a kormányzás túl lágynak tűnt a globálisan érzékelt karakterisztikához. Az első és hátsó tárcsafékek hatóereje fokozatosan adagolható, itt is érezhető volt némi lágyság, de mindez megboc sátható, hiszen alapvetően jelen esetben nem egy pályára tervezett-hangolt autóról, sokkal inkább egy kissé megvadított városi kompaktról van szó.

Nem szaggatja az aszfaltot, de kétségkívül megvan a plusz lendület

Tesztelt Ford Fiesta Sport Special Edition modellünk 4 hengeres, 1596 köbcentiméteres 134 lóerős benzines erőforrással érkezett, mely maximális teljesítményét 6700-as fordulatszámon adja le, a 160 Newtonméteres nyomaték pedig 4250 RPM-en érkezik. Az ötsebességes manuális váltó megfelelően kialakított sebességfokozatokon keresztül biztosítja a jól eltalált erőátvitelt, a kapcsolt fokozatok megfelelő arányúak, igaz, a hatodik hiánya némileg érzékelhető volt a fogyasztás tekintetében. 90 kilométer/órás tempónál kedvezőnek mondható, 4.9 literes értéket mértünk, míg autópályán, 130 kilométer/óránál az előbbi érték felkúszott 6.2 literre. Városban 7.1 literes átlaggal zártunk, míg az összátlag 6.3 liter/100 kilométerre jött ki.

A Fiesta Sport SE egyik legkiemelkedőbb erénye a gyorsulási görbe: már a gyárilag meghatározott 8.7 másodperces 100-as sprint is meggyőző, mi kettő személlyel ennél öt tizeddel pozitívabb eredményt könyvelhettünk el, 8.2 másodperc alatt ugrott 100 kilométer/órára a sportosra feltüzelt Fiesta.

Több, mint ami városba elkél

S hogy mi lett a konklúzió? Szerethető, könnyen vezethető és kifejezetten jó menettulajdonságokkal bír az autó. Mint említettük is a teszt elején, konkrét célcsoportként az a vásárlói-végfelhasználói réteg jelölhető meg, akik idegenkednek a Fiesta ST teljesítményétől, ugyanakkor némileg több dinamizmusra vágynak, mint amit a hagyományos értelemben vett, hasonló hengerűrtartalommal rendelkező Fiesta-k biztosítanak. Nem kell lemondani a komfortról és a kényelemről sem, hiszen a kőkemény Recaro-k helyett jól eltalált és kialakított, némileg sportos felhangú első fotelek várják az utasokat. No és persze azt sem szabad elfelejteni, hogy ezen Ford Fiesta Sport Special Edition rendelhető 95 lóerős Duratorq dízel aggregáttal is, mely menettulajdonságait tekintve ugyan elmarad a benzinesétől, viszont természetszerűleg gazdaságosabb keretek közt autózhatunk vele.

Ford Fiesta Sport Special Edition specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1596 ccm

Maximális teljesítmény: 134 LE @ 6700 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 160 Nm @ 4250 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötsebességes manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3950 mm

Szélesség: 1722 mm

Magasság: 1481 mm

Tengelytáv: 2430 mm

Első gumik mérete: 195/45 R16

Hátsó gumik mérete: 195/45 R16

Tömeg, üresen: n.a. kg

Terhelhetőség, össztömeg: n.a. kg

Csomagtartó mérete: 295 liter, 979 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 195 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.7 s (saját, mért eredmény: 8.2 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 6.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.9 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!