Főoldal Autó, motor Autóteszt Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift Titanium – minden helyzetben kiváló társ...

[TESZT] Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift Titanium – minden helyzetben kiváló társ lehet

MEGOSZTÁS

Alig hat éves múltra tekint vissza a Ford SUV (sport utility vehicle) modellje, ugyanis 2007-ben, a Frankfurti Autószalonon még csak masszív tanulmány formájában létezett az akkoriban kialakuló szegmenes kék oválos képviselője.

ford_kuga_20_tdci_2013_001

Talán nem is helyes a megfogalmazás, ugyanis az önálló kategóriát teremtett megközelítés már a 70-es években kibontakozni látszott Európában – gondoljunk csak vissza a Range Rover korai modelljeire! -, ám az is tény, hogy a gyökereket még korábban az USA-ban kell keresgélnünk, visszamenően az 1950-es évekig.

A Ford Kuga második generációja, tehát a jelenleg még újdonságnak számító 2013-as verzió tavaly Genf-ben debütált, akkor már kézzelfogható és véglegesnek gondolt formájában. Sokak számára meglepetést is okozott az új Kuga érkezése, hiszen 2010-ben esett át egy közepes ráncfelvarráson a 2008-tól forgalmazott „egyes” Kuga, így kevesen számítottak az újdonság érkezésére. Persze nincs értelme csodálkozni, hiszen a korábbi híradásainknak megfelelően tényleges a Ford 2013-as, idei modelloffenzívája – gondoljunk csak a vadonatúj Focus ST-re, az újragondolt Transit Custom-ra.

Újratervezett forma, mégis megvan a déja vu

Szakavatatlan szemnek első blikkre talán nem is tűnik fel a számos vizuális változtatás az autó vizsgálatakor, pedig a tervezők jelentősen változtattak az előzőekhez képest a formaterven, a megjelenésen, karakterisztikán. Kiemelt hangsúlyt kapott például a hűtőmaszk-együttes, amely két nagyobb részre osztja fel a tükrökkel együtt 2077 milliméter széles front összhangját. A motorháztető végződésében elhelyezkedő keskenyebb csík a Ford márkajelzés megjelenésére összpontosít, míg a lökhárítóba integrált gigantikus beömlőnyílások hármasának középpontja egyben a rendszámtáblát is hordozza; mindezek mellé bal- és jobb oldali, kissé háromszög alakzatú rácsozatok is kerültek: utóbbiak alsó részén kerültek kiképzésre a ködfényszórók. A fényszórók burkolatainak vonalvezetése nagyban követi a jelenleg aktuális Ford-vonalat, tehát a kissé felfelé ívelő, morcos tekintetet utánzó összesség itt is jelen van. A fényszórók alsó negyedébe került beépítésre a nappali menetfény LED diódasora, mely jelen esetben is rendlkívül feldobja a megjelenést.

Terepjárós jelleggel találkozunk az autó tetősínnel együtt 1703 milliméter magas oldalát vizslatva, az emeltebb hasmagasság, a 17 collos 9×2 küllős papucsokat rejtő kerékjárati ívek és a robosztus, erősített kasznikiképzés a küszöböknél mind figyelemfelkeltőek, és mutatják egyben, hogy az új Kuga is alkalmas enyhébb terepviszonyokkal megbirkózni – lásd lejjebb. Szintén jelen vannak a jellegzetes Ford vonások – az 4524 milliméteres oldalvezetés harmóniájába belenyúló első- illetve hátsó lámpapáros sziluettjei domináns meghatározói a formatervnek, míg az arányokhoz képest nagyra gondolt sárvédőívek szinte a kocsikszekrény feléig türemkednek. Az egyébként széles ajtók kettő törésvonalat is kaptak, ez árnyalattól függően kellemes színjátszást produkálhat, míg az oldalablakok megfelelően optimális üvegfelületei elegendő komfortérzetet biztosítanak vezetés, illetve utazás közben.

Ismét a Ford-jellegzetesség köszön vissza a hátsó kialakításnál is: magasra helyezett, fele-fele arányban a kaszni oldalán-sarkain, illetve a csomagtérajtóba benyúló lámpabúrák kerültek beépítésre, a rendszámhely középen látható; a diffúzor jellegű díszelem kettő krómkipufogóvéget ölel körbe: nagyszerű az összhatás a matt műanyag védőcsíkkal. A farnál köszön vissza a markánsabb arculat, az új Kuga-t ebből a perspektívából találtunk igazán karakteres autónak – nyilvánvalóan kívülről.

Full extra, pozitív tapasztalatok a vezetés komfortja kapcsán

Mit rejt az enteriőr? Titanium csomaghoz hűen szinte mindent, amit egy SUV-ba megálmodhatunk magunknak az opciók összerakásakor. A vezető oldali üléspozíció tökéletes, a tág határokon belüli állíthatóság révén minden szituációban megtalálható a megfelelő beállítás, a kormánykerék fogása ergonomikus, az alkalmazott bőrbevonat kellemes tapintású, nem csúszós, de nem is izzasztja a tenyeret, az állíthatóság nem megy a központi műszeregység jól láthatóságának rovására.

A középkonzol a kiváló minőségű Sony DAB hangrendszerét vonultatja fel, s mellé beépítésre került az SD kártya alapú navigációs rendszer is, mely igen korrektül végezte az autó helymeghatározását – friss térképpel és szoftverrel ismerte a Pilisi Parkerdő minden szegletét, különválasztva az erdei, másodrangú utakat, de még a nagyobb ösvényeket (!) is. Egyetlen hátrány, hogy az információs képernyő mérete átlagon alul kicsi, ennek ellenére viszonylag jól érthető, olvasható, nincs fényvisszaverődés vagy tükröződés. A motor indítását a kormánytól balra beépített Ford Power feliratú gombbal aktiválhatjuk, a kulcsérzékelő automatika kifogástalanul ismerte fel minden esetben (hátsó ajtók esetében is) a sofőr jelenlétét. A váltókar a tág intervallumban állítható könyöktámaszon pihentetett karral is elérhető a kézfej minimális mozgatásával, ez ismételten egy olyan pont, ami kifejezetten megkönnyíti a vezető ténykedését.

A létező összes elektronika?

Számos, a vezetést megkönnyítő és annak minőségét javító technológia került alkalmazásra. Az IPS (Intelligens Védelmi Rendszer) például egy védemi rendszer összessége, mely magába foglalja a szinte összes manapság létező menetbiztonság javítására és optimalizálására kialakított rendszert. Vezető- és utasoldali légzsákok (oldalt is), függönylégzsákok, a vezető oldalán pedig térdlégzsák biztosítják az ütközésnél keletkező erők elnyelését, itt jelentős segítséget nyújthat az összecsukló kormányoszlop és pedálsor is. Az öveknél beépítésre került előfeszítő- és erőhatárolós felcsévélő mechanizmusok, továbbá az első öveknél beépített övmagasság-állítás nagyban elősegítik az utasok rögzítésének maximumát úgy, hogy az övek ne okozzanak esetleges balesetnél plusz sérüléseket.

Az ülések kényelmesek, a megfelelő hosszúságú és szélességű ülőfelületek csúszásgátló bevonatot kaptak. A háttámlák megfelelően tartják az első üléseken utazók testét, hasonlóan a hátsó traktusban helyet foglalók esetében is. Fejtér tekintében is jók a tapasztalatok, igaz, a hátsó csapott tetővonalnak köszönhetően már kissé behatároltabb a tér, viszont a kategórián belül átlagosnak definiálható tengelytáv tágas lábteret nyújt.

Aszfalton kezesbárány. Könnyebb terepen is

Futómű és menetkomfort tekintetében szintén előnyös pozíciót szerzett tesztünkön a 2013-as Ford Kuga. Egyebek mellett számos, a menetdinamikába, stabilitásba és nem utolsósorban menetbiztonságba beavatkozó rendszerrel vértezték fel a próbára bocsátott autót, ezek közül kiemelnénk az automatikus fékerőelosztót, amely ténylegesen jól teljesít vészfékezésnél, akár csúszós-képlékeny talajon is – a megállás fokozott lassulással, minimális blokkolással történik úgy, hogy az ESP korrigál a megfelelő alkalmakra várva. Az autó egyébként vészfékezési asszisztenssel is el volt látva, ennek lényege, hogy ha a szenzorok vészhelyzetet érzékelnek, a rendszer segít a megnövekedett reakcióidő áthidalásában szintén szituációhoz méretezett fékerő rásegítéssel. A Kuga-ban táblafelismerő rendszer, holttér információs rendszer aktív parkolási segédlettel és persze tolatókamerával, sávtartás-segítség, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is beépítésre került.

Mindezek az opciók csupán néhányak azok közül, amelyeket rendelhetünk a Kuga-hoz, illetve a legtöbb jelenlegi Ford modellhez – némelyikük tényleges gyakorlati haszna nem elhanyagolható! A futómű egyébként kellően lágy, finomabb terepen jól nyeli el az akadályok, úthibák nagy százalékát. Az autóban alkalmazott intelligens összkerékhajtást szabályozó technológia figyeli, melyik keréknek van szüksége több, illetve kevesebb nyomatékra, és ennek megfelelően állítja be valós időben a nyomatékeloszlást. Így bármilyen helyzetben megfelelő tapadást kapnak a hajtott kerekek, így a legtöbb egyszerű terep legyűrhető – élesben egy felázott, sáros földútra hajtottunk be az autóval, enyhe emelkedőn felfelé (~10-15 fok). A tesztautón utcai gumik voltak ugyan, de tökéletesen sikerült megbirkóznia a kihívással, igaz, a kerekek többször kipörögtek volna, viszont az elektronika gyönyörűen kordában tartotta az irányítást.

Szerencsés hajtáslánc a 2 literes TDCi Powershift hatsebességessel

2 literes Duratorq dízel aggregát dolgozott a Kuga orrában, mely 163 lóerőt teljesít 3750-es fordulatszámon, illetve a maximális, 340 Newtonméteres forgatónyomaték viszonylag tág tartományban, 2000-3250 közt áll rendelkezésre. A motor karakteres, gázolajos mivoltához képest halk, a 6 sebességes Powershift automataváltó pedig kellemesen teszi a dolgát, a felváltások nyugodtabb és egyben visszafogottabb vezetésnél 1800 környékén történnek, viszont tökéletesen beleavatkozhatunk a folyamatba a váltókar bal oldalán elhelyezett gombok segítségével, melyek kevésbé esnek kézre, de jól kezelhető velük a rendszer.

Az 1707 kilogrammos önsúlyhoz mérten, illetve az automataváltó hosszabb áttételezéseinek köszönhetően az étvágy inkább városi körülmények közt tűnhet magasnak (7.4 liter gyári, 8.8 liter mért), viszont 90 kilométer/órás tempónál országúton szelídül a helyzet (5.5 liter gyári, 5.2 liter mért). Gyorsulás szempontjából sincsen szégyenkeznievalója a 163 lóerős Powershift váltós Kuga-nak. ugyanis 10.4 másodperc alatt teszi meg a 0-100 kilométer/órás sprintet gyári adatok szerint (kereken fél másodperccel múlja alul a hasonló motorral és hatsebességes manuális váltóval szerelt modellváltozatot. Itt is kedvezőbb érték jött ki a teszt során, mint a papírforma szerinti; mi illusztris 9.9 másodpercet mértünk.

Mindent a biztonságért és a vezetési élményért

Minden kétséget kizáróan a második generációs Ford Kuga levetkőzte kezdeti gyermekbetegségeit, és jelen modell piacra dobásával, s persze megvásárlásával egy kiforrott, igényes külsővel s belsővel rendelkező, amolyan minden helyzetben partner szabadidőautót kapunk. Az alkalmazott biztonsági és menetkomfortot pozitív irányba befolyásoló segédek nagyszerűen teljesítenek gyakorlatban, szinte mindegyik kínált opciónak van helye az autó konfigurálásánál. A váltakozó nyomatékú összkerékhajtás pedig hab a tortán, a technológia által életre hívott kifinomult mechanizmus valóban még irányítóbbá, konkrétan vezethetőbbé teszi az autót szélsőségesebb körülmények között is.

A tesztben szereplő csúcsfelszereltségű Titanium csomagos Ford Kuga listára 9 340 000 forint, ám az alapfelszereltségen felül több opcionális kiegészítő választásával könnyedén 10 millió forint fölé tornászható az ár – néhány megemlítésével a teljesség igénye nélkül: riasztórendszer – 15 000 forint, holttérfigyelő rendszer – 135 000 forint, adaptív sebességtartó automatika – 310 000 forint, bi-xenon fényszórók – 210 000 forint, automata parkolórendszer első és hátsó szenzorokkal – 110 000 forint, defektfigyelő rendszer – 25 000 forint, állófűtés – 187 000 forint.

2013 Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift Titanium specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres  turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 ccm

Maximális teljesítmény: 163 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték:340 Nm @ 2000-3250 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás váltakozó nyomatékelosztással, 6 sebességes Powershift automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4524 mm

Szélesség: 1838 mm

Magasság: 1702 mm

Tengelytáv: 2690 mm

Gumik mérete elöl: 235/55 R17

Gumik mérete hátul: 235/55 R17

Tömeg, üresen: 1707 kg

Terhelhetőség: 533 kg

Csomagtartó mérete: 456 liter, 1568 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 196 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.4 s (gyári), 9.9 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.8 l/100 km

Országúti: 5.2 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.4 l/100km

Országúti: 5.5 l/100km

Vegyes: 6.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 162 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!