Főoldal Autó, motor Autóteszt Ford Tourneo 2.2 TDCi Limited – méltó előd

[TESZT] Ford Tourneo 2.2 TDCi Limited – méltó előd

Nem véletlen a címben szereplő, méltó elődre utaló megfogalmazás, hiszen nyakunkon az új Tourneo érkezése: mi egészen biztosak vagyunk abban, hogy a korábbi-jelenleg még aktuális, hetedik generációját taposó Transit haszongépjármű-család személyszállításra és kényelemre kihegyezett képviselője méltó módon adja tovább a hagyományokat megújult utódjának.

ford_tourneo_2_2_tdci_limited_001

Ugyanis a Ford-nál jól bevett szokás, hogy az amúgy a szinte minden csavarra megegyező Transit alapokra épülő Tourneo-ból a lehető legtöbbet lehessen kisajtolni. Sikerülhet tehát? Izgatottan várjuk az új, 2013-as megközelítéseket, addig is jöjjenek a visszamenőleges észrevételek és tapasztalatok a kifutó Tourneo kapcsán.

A régi ismerős visszaköszön

Mivel szinte mindenki ismeri az alapokat, ezért nem fogunk most bő fejtegetésbe bocsátkozni a külcsín kapcsán. Elég az hozzá, hogy az egyik legnagyobb erényként emlegethető fel az autó kapcsán a nemes, kiforott egyszerűség, ami – ha jobban belegondolunk – igen fontos. Fontos, mivel az egyébként presztízs-irányt nem romboló és hátráltató minimalizmus és kisteherautós deja vu pont jó arányokban van jelen, kerüli ezáltal a feltűnősködést, mégis alkalmas magasabb reprezentációkra is.

Jogosan mondhatják tehát úton, útfélen, hogy „jé, egy körablakos Transit”, ami egyáltalán nem lenne meglepő és kevésbé hétköznapi, viszont a tapasztaltabb szem egyből felfedezheti a különbségeket. A hűtőmaszk fő, vízszintes bordázata alatt megbúvó rácsozás elüt a kaszni színétől, az alukerekek, az oldalajtók tolóablakai, s nem utolsósorban az első ajtók üvegfelülete alatt kialakított „Tourneo” felirat mind-mind alátámasztják a pozitív kételyek kialakulását, miszerint ez valami régi, de mégis más, esetleg újszerű.

A próbált modell alacsony tetős karosszéria-kiépítést kapott, 1990 milliméteres magassággal – ez pont alkalmas arra, hogy a legtöbb hazai bevásárlóközpont mélygarázsába sikeresen be tudjunk parkolni; ráadásul ennek konkretizálódott, hogy az Aréna Pláza magasságkorlátozása 2 méter 10 centinél stagnál. Volt is némi optikai-érzéki csalódás, amikor beparkoltunk az autóval (a födémgerendák közelsége ijesztő volt), de aztán megszokottá és rutinszerűvé vált a belső közlekedés. A tengelytáv is a középső értéket képviselte, létezik rövidebb és hosszabb verzió is a Transit-Tourneo révén, de véleményünk szerint pont ez az ideális ahhoz, hogy családi-össznépi túrákat tervezzünk hosszabb távra.

Indulhat is a családi kirándulás

Mert bizony érdemes, a Tourneo-t konkrétan hosszú távú beszélgetős-élménybeszámolós túrákra tervezték. S itt jött először képbe, hogy akármennyire is haszonjármű alapokon nyugszik a Tourneo alapkoncepciója, mégis sokkal inkább beszélhetünk egy szabadidőautós megközelítésről. Vagy talán még többről is, hiszen a teherautós üléspozíció, a kiterjesztett látótér és a korrekt szélességből adódó terpeszkedős kényelem jelentősen megdobja a komfortérzetet. Mit is értünk hosszú távon is kényelmes utazgatás alatt? Vegyünk mondjuk egy Budapest-Szabadka útvonalat, némi kitérőkkel, több napra tervezve, hét fővel, melyből az egyik képviselő egy másfél éves kisleány: ideális a csapat. No és persze az útirány is, autópályával, fő- és mellékutakkal, mindenféle jósággal. Már az autópályán kiderült az, mennyire teljesít kellemesen a Tourneo: 110 kilométer/órás sebességnél semmiféle pluszként definiálható motor- és menetzaj sem érkezett, a felépítmény könnyedén vette az akadályokat.

A visszafogott 110-es tempó az aktivált ECO módnak volt köszönhető, ez egyfajta leszabályozást eszközöl, viszont folyamatosan működésben tartotta a start-stop automatikát, amely nem mindig akart tudomást venni elsődleges szerepéről. Ezt nem értettük, mivel a teszt még késő ősszel készült, bőségesen pluszban cikázó hőfokok mellett; viszont a fogyasztás emelkedett nagyon 8 liter fölé vegyes üzemmódban. S ha mindehhez hozzávesszük az imént említett hét fős létszámot, akkor ez az érték igen meggyőző a beépített 2.2 literes TDCi aggregáttól. A motor egyébként 140 lóerőt képes mozgósítani 3500-as fordulatszámon, míg a maximális, 350 Newtonméteres forgatónyomaték már 1450-nél rendelkezésre áll. A gyárilag megállapított 160 kilométer/órás végsebesség közelében sem jártunk, autópályán 20 kilométer/óra híján alulmaradtunk a lehetséges maximumnak az ECO mód végett, de mivel a népes társaságban kicsi gyerkőc is részt vett, ezért igazán autóbuszos jelleggel róttuk a kilométereket.

Hatsebességes manuális váltó került a hajtásláncba, ennek fokozatai a már megszokott teherautós jelleget hordozták, a finoman és pontosan járó váltókar megfelelő intervallumú kapcsolást enged a vezetőnek. A futómű egyébként inkább lágy, mint kemény, a hátsó laprugós megoldás egyáltalán nem pecsételte meg az utazás mikéntjét, a fékerő jól adagolható, intenzívebb használat esetén (például hirtelen megállások) sem bólogatnak akrva-akaratlanul az utazók.

Pakolás, szállítás, komfort: minden egy helyen

Mi lehet az elsődleges szempont egy ilyen kategóriájú jármű megvásárlásánál? Nyilván az ár mellett a praktikum dominál leginkább. Büszkén jelentjük, a Tourneo Limited mindkettőből derekasan vizsgázott, először nézzük a beltér kiépítését, no meg a kihasználhatóságot: a nyolc főre kialakított üléssorok kényelmesek, a hátsók ugyanúgy, mint a vezetőállásnál, az ülőfelületek nagyok, szélesek, megfelelően kemények és ergonomikusak.

A hátlapok szintén, több száz kilométeres utazás során sem kezd fájni az amúgy panaszmentes hát, a kihajtható könyöktámaszok használata nagyjából 5 perc alatt álomba ringathatja az utasokat. A hátsó ülések variálhatósága is remek, gyerekülést pillanatok alatt applikálhatunk és rögzíthetünk, ugyanakkor a lábterek hatalmasak (közel 3 méteres tengelytáv), nem beszélve a fejterek szellős kialakításáról.

Az utazók rendelkezésére rengeteg rekesz, fiók és tárolórész áll rendelkezésre, ezek tönbbnyire menet közben is elérhetők, variálhatók és rendben kihasználhatók. Sarkalatos pont a csomagtér lehet, a rövidebb kaszni és a két hátsó üléssor jelentősen elvesz a rendelkezésre álló felületből, így mindösszesen 630 milliméter hosszú és 1360 milliméter magas. Növelhető persze a rakfelület, ha az üléseket megvariáljuk, így például öt személlyel már akár kisebb költöztetés vagy jelentősebb áruszállítás is lebonyolítható akár.

Kiknek, hogyan, mennyiért?

S a végére maradjon a szokásos konklúzió. Ahogyan az előző bekezdésben már említésre került, a minőségi praktikum mellett az árazás is igen kedvező kategóriához képest, ugyanis 50 ezer forint híján 10 millióért megvásárolható volt (akkori áron) a Ford Transit Tourneo Custom. Ráadásul egyértelmű, hogy az új Tourneo érkezése még emészthetőbb árazást produkál majd. Mindez, ha úgy vesszük, roppant pozitív, hiszen ha a tesztben felvázolt példánkat figyelembe véve kiszámoljuk az üzemanyagköltség utasonkénti eloszlását jóval alacsonyabb értékek születnek, mint mondjuk a tömegközlekedés segítségül hívásával. Így hát azoknak ajánlható elsődlegesen a Ford egyterűként is definiálható és megközelíthető kisbusza, akik többedmagukkal gyakran célozzák be az utazást, mint szabadidő eltöltési lehetőséget.

Ford Tourneo 2.2 TDCi Limited specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2198 ccm

Maximális teljesítmény: 140 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1450 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4863 mm

Szélesség: 1974 mm

Magasság: 1997 mm

Tengelytáv: 2933 mm

Első gumik mérete: 205/65 R16C

Hátsó gumik mérete: 205/65 R16C

Tömeg, üresen: 1728 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 3025 kg

Csomagtartó mérete: 2582 liter (öt személlyel)

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 160 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.9 másodperc (mért, 2 utassal)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.9 l/100 km

Országúti: 5.9 l/100 km

Vegyes: 7.0 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.6 l/100km

Országúti: 6.3 l/100km

Vegyes: 7.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 194 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Acer S275HL LED IPS monitor, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió