Főoldal Autó, motor Autóteszt Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium – nagybetűs személyszállítás

[TESZT] Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium – nagybetűs személyszállítás

MEGOSZTÁS

Nem is olyan régen, még januárban tettünk közzé részletes tesztet az akkor már kifutó modellként ismert előző generációs Ford Tourneo-ról, a Transit kishaszonjármű családjának utaztatásra kihegyezett képviselőjéről.

ford_tourneo_custom_lwb_22_tdci_001

Már akkor éreztük, hogy a több évet megért hetes széria méltóképp adja tovább a tradíciókat az idén debütált vadonatúj utódnak, és kiemelten vártuk, hogy testközelből tapasztalhassuk meg az újításokat, változtatásokat. Szinte pontosan 1 hónappal ezelőtt készült el a Ford Transit Custom kisárúszállítót bemutató írásunk, amelyben alaposan kiveséztük a kívül és belül egyaránt megújult, 2.2 literes TDCi erőforrással szerelt változatot – s mint tudjuk, a személyszállító Tourneo megközelítés pontosan ezekre az alapokra építkezik, némi finomhangolással a komfort és a kényelem javára. Nos tehát: nincs más hátra, mint az, hogy bemutassuk a vadonatúj, hosszított tengelytávú Ford Tourneo Custom modellt olvasóinknak.

Modern, mégsem eltúlzott az összhatás

Alapvetően a Ford kinetic Design szellemiségű külső taglalása nem tartogat számottevő újdonságot, ugyanis a jelenlegi Ford-paletta kishaszonjármű arculatát hordozza a Tourneo Custom is. Így az orr vizsgálatakor azonnal szembetűnik a hatalmas, szinte fél felületet lefoglaló trapéz alakú hűtőmaszk beömlőnyílása, melynek az alsó harmadára integrált vastagabb keresztcsíkja matt borítást kapott (ide kerül a rendszámtábla); az igénybevételt jól bíró díszítőelem vonulata a lökhárító alsó részén is folytatódik díszítésként, illetve a kétoldali apró ködlámpák hordozójaként. A motorházfedél ebben az esetben is az ovális Ford logó alá elhelyezett zár használatával történik – nem az embléma felhajtásával, mint az előző generációnál – ez némileg könnyíti az előzőekéhez képest az otthoni kisebb karbantartási munkálatok, ellenőrzések kivitelezését. Az autó szélessége kihajtott tükrökkel 2290 milliméter, mely érték még pont a városban viszonylag jól manőverezhető szinten marad.

Két különböző hosszúságú kocsiszekrénnyel vásárolható meg a Ford Tourneo Custom: az L1 kódjelú 4972 milliméter, míg a tesztünkben szereplő L2 jelzésű változat 5339 milliméter. Esetünkben 3300 milliméter a tengelytáv (erre utal jelen típus megjelölésénél az LWB, azaz a Long Wheelbase is), ez kiválóan látszik is oldalról, csakúgy, mint az egységesen mindkét modellváltozat esetében 1030 milliméter széles oldalajtók révén is.

A Tourneo Custom sárvédőívei kifejezetten nagynak tűnnek, bár itt kis optikai csalódás játszik közre, ugyanis a 16 colos kerekek fölött méretes törésvonalakat láthatunk, melyek nagyban erősítik az összhatást pozitív irányba. Az imént már említett oldalajtók nyitásnál viszonylag nagy helyet vesznek igénybe, a kaszni szélessége növekszik, így szűk helyre beparkolásnál óvatosnak kell lennünk a ki- és beszállásnál.

Pakolható 1.5 köbméterig. Úgy, hogy a 8 ülés benne marad

Hátul folytatódik a modern külalak, ugyanakkor figyeltek arra is a tervezők, hogy ne essenek túlzásba a vonalak meghúzásánál – a far lámpatestjei hosszúak, felfelé keskenyednek, teljesen különálló egységet alkotnak, a márka- és típusjelzést, valamint az ECOnetic táblácskát felvonultató csomagtérajtó egységébe nem nyúlnak bele.

Köszönhetően az 5339 milliméteres hossznak, az új Torneo Custom L2 csomagtere hatalmas, 1000 milliméter hosszú, a kerékjáratok közt 1390 milliméter, míg a rakodási magasság 450-589 milliméter közt variálható, így elérjük az 1447 literes, azaz közel másfél köbméteres értéket. A csomagtérajtó 1340 milliméter magas, mellé 1400 milliméter széles, ebből kifolyólag fokozott figyelmet igényel pakolásnál a fokozott helyigény, jelentősen nő az autó hossza a hátsó ajtó felnyitásával. Ez okozhat némi kellemetlenséget például parkolóházakban, ha szorosabban fal mellé tolatunk például.

Fontos szempont egy kisbusznál a magasság. A Ford Tourneo Custom 2022 millimétere révén a legtöbb magasságkorlátozásnak megfelel (például Budapest, Aréna Pláza mélygarázsa: 2100 milliméter), ezzel együtt sok esetben a vezetőállás felett elhelyezett tetőantenna lecsavarásával lehetett csak biztonságosan közlekedni a szélsőségesebb helyszíneken.

Igazi, személyautós komfortot kap a felhasználó

Folytassuk az enteriőrrel. Egy családi autó – jelen esetben kisbusz, vagy ha jobban tetszik, egyterű – esetében számos érv és ellenérv sorakozik fel a használhatóság, kihasználhatóság, vagy épp a praktikum mellett. A Tourneo Custom már első blikkre is megfelel mindazon elvárásoknak, amelyeket egy sokgyerekes család támaszthat vásárlásnál, ugyanis a helykínálat még a külső, tekintélyes parméterek figyelembe vételével is pazar, rendkívül szellős.

Az egészben az tűnt a legérdekesebbnek, hogy a többek közt bőrborítású üléseket felsorakoztató Titanium felszereltség ellenére, és annak figyelemen kívül hagyásával sem érződött a Tourneo teherautós alapja, sokkal inkább a személyautók hangulatára és azok szellemiségére építkező kivitelezéssel találkoztunk. A vezető- és első utasülések fotel jellegűek, a precízen finomhangolható és egyben lehajtható karfák pontosan úgy tartják a könyököt és az alkart, ahogyan szeretnénk és elvárnánk; a megfelelő ülő- és hátfelületű, kicsit keményebb, ugyanakkor magas szinten kényelmes ülések magassága és hosszirányú állíthatósága remek, csakúgy, mint a több irányban állítható kormányoszlopnál is tapasztaltuk. A műszerfal szinte teljesen megegyezik a Transit Custom-ben alkalmazottal, a kormány fogása kényelmes, ismételten személyautós, csakúgy, mint a cockpiten elhelyezett hatsebességes manuális váltó, ami könyöktámaszt használva is pont kézre (vagy inkább ujjra?) esik. A legtöbb kényelmi- és biztonsági funkció aktiválása könnyedén elérhető, a Ford-tól megszokott elrendezésben, mely ugyan az első percekben bonyolult lehet, de jelentjük, könnyen megszokható.

Tesztautónk számos extrával fel volt szerelve, mint például a visszagurulás gátlós ESP, függönylégzsákok, sávelhagyásra figyelmeztető automatika, illetve az ISOFIX gyermekülés rögzítő a második és harmadik üléssorban. Az integrált USB aljzat elhelyezésével már a Transit Custom-nél sem tudtunk igazán megbarátkozni, ugyanis a központi műszeregység kormánykerék feletti részén található, egy felnyitható rekesz távol eső végében a 12 voltos csatlakozó és a 3.5 millis AUX bemenet mellett – itt kisebbfajta tornamutatvány szükségeltetik ahhoz, hogy egy kizárólag FAT32 filerendszert használó pendrive-ot csatlakoztassunk, ha ülünk, ez vakon kivitelezhető csak. Sok egyéb tárolórekesz és nyílás lelhető még fel a műszerfalon (a sebességváltótól balra elhelyezkedő gumis szélű kis háromszög alakú rekesz ideális mobiltelefontartónak), természetesen jelen van a mindkét oldalon térdmagasságban kialakított 2 literes PET palackok tárolására kialakított tartó is.

Könnyedén variálható a beltér, a hátsó üléssor is kellemes marad

A második üléssor a tolóajtók kihúzásával játszi könnyedséggel közelíthető meg, a tesztautóban alkalmazott padlószőnyeg szerű kárpit viszont igencsak hajlamos volt a szennyeződésre a folyamatos száraz időjárás ellenére. A kétoldalt lehajtható fotelek három, akár az átlagosnál nagyobb testalkatú felnőttet tudnak szállítani akár több száz kilométeres folyamatos úton, csakúgy, mint a hátsó sornál is tapasztalható volt. A kocsiszekrény utolsó üléssorához is egyszerű bejutni, vállalkozó kedvűeknek elég, ha a középső traktus szélső üléseinek háttámláját előrehajtjuk (ekkor asztalként is funkcionálhatnak), így elegendő átlépni azokat.

Természetesen a két szélső széket függőleges állásba is tudjuk helyezni úgy, hogy keret alján található kallantyúk meghúzásával előredöntjük azokat teljes mértékben; a visszaállítás után sem veszik el a lábtérből, az utasoknak nincs klausztrofóbiás érzetük, főként, hogy a középső sor hosszirányban tág határokon belül állítható.

Nyomatékos, lendületes, és nem utolsó sorban kiemelten gazdaságos motor

2179 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 155 lóerős (3600 1/min) Duratorq TDCi aggregát dolgozik a Tourneo Custom orrában, mely 385 Newtonméter maximális forgatónyomaték kifejtését produkálja már 1600 1/min fordulatszámon. Tapasztalataink szerint a motor teljesítménye elegendő volt a 2185 kilogramm saját tömegű kocsiszekrény lendületes mozgatásához, a precíz gázreakciók (például előzésénél) jó szolgálatot teljesítettek. Az ECO üzemmód aktiválásánál korrekt start-stop rendszert kaptunk, igaz, 115 kilométer/órás sebességnél letilt az automatika. Amennyiben mégis szeretnénk mondjuk autópályatempóra kapcsolni, úgy a korlátozás azonnal megszüntethető az ECO rendszer kiiktatásával.

Köszönhetően a hatfokozatú manuális váltó hosszú áttételezésének, a fogyasztás remekbeszabottan alakult: 90 kilométer/órás, országúti közlekedés mellett a fordulatszámmérő stabilan 1400 RPM-et mutatott hatodikban, így az átlag hosszabb autózás után 5.6 literre (!) jött ki, 7 személy terheléssel. 130 kilométer/órás autópályatempónál 2000 fölé kúszott a mutatató, az üzemanyagfelhasználás így sem lépte át a 7 literes határt (2100-as fordulatszámnál 6.5 liter/100 kilométer), amely szintén illusztris érték a szegmensben. Városi körülmények közt már iszákosabbá válik a 2.2-es gázolajos, így könnyedén feltornázható az érték 9 liter fölé (9.3 liter/100 kilométer), a vegyes fogyasztás végül 6.9 liter lett. Kiváló érték, maximálisan elégedetten szálltunk ki az autóból.

Teherautós jelleg a futóműnél, de csak papírforma szerint

Az elöl MacPherson, hátul merev hidas laprugós futómű hangolása annak ellenére, hogy hordozza magán a kisteherautós jelleget, egészen komfortos, a korábbi, hasonszőrű modelleknél tapasztalt pattogást, kényelmetlenül kemény úthiba kiegyenlítést elfelejthetjük: a kormányzás pontos és direkt, a kaszni nagy mérete ellenére kiválóan manőverezhető – a fordulókör ívkülső kerekeken mérve 12.8 méter, míg falak közt 13.4 méter.

Az 5 Euro NCAP csillagot kapott, maximális utasvédelemmel felruházott Ford Tourneo Custom elsősorban az olyan többgyermekes családok kiváló társa lehet, akik számos közös kirándulást, szabadidős tevékenységet szeretnének kivitelezni úgy, hogy egy igazán személyautósan viselkedő és vezethető autót kapnak – természetesen a rokonok, barátok aktív, programokba történő bevonásával. A Ford kisbusza nem mellesleg ideális társ lehet például taxizásnál, de akár üzleti protokoll célokat is kielégíthet.

Kategóriáján belül kedvező vételnek számít

S mindez mennyit kóstál? A tesztelt Tourneo Custom legolcsóbban Ambiente felszereltséggel, L1 rövid kasznival, 2.2 literes 100 lóerős Duratorq TDCi motorral, 6 sebességes manuális kéziváltóval 8 706 700 forintért vásárolható meg, viszont a cikkben is szereplő Titanium felszereltségű verzió bruttó 10 440 250 forintba kerül. Ne feledkezzünk meg a további társított kiegészítőkről sem (vezetés asszisztensek, bőrülések, navigáció, vonóhorog és metálfényezés), így nagyjából 11 és fél millió forintból hozható ki az ellenérték, ami kategóriájában igen kedvező alternatívát jelent.

2013 Ford Tourneo Custom LWB 2.2 TDCi Titanium specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres  turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2179 ccm

Maximális teljesítmény: 155 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték:385 Nm @ 1600 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5339 mm

Szélesség: 2290 mm (kihajtott tükrökkel), 1986 mm (behajtott tükrökkel)

Magasság: 2022 mm

Tengelytáv: 3300 mm

Gumik mérete elöl: 215/65 R16 C

Gumik mérete hátul: 215/65 R16 C

Tömeg, üresen: 2185 kilogramm

Terhelhetőség: 815 kilogramm

Csomagtartó mérete: 1447 liter (8 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.2 s (gyári), 10.4 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.3 l/100 km

Országúti: 5.6 l/100 km

Vegyes: 6.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.3 l/100km

Országúti: 6.1 l/100km

Vegyes: 6.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 172 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!