Főoldal Autó, motor Autóteszt Suzuki Swift Sport – minden ami kell, benne van

[TESZT] Suzuki Swift Sport – minden ami kell, benne van

MEGOSZTÁS

Előzetesen is magas szintű várakozások övezték a legújabb Suzuki Swift Sport érkezésért, hiszen a korábbi, még ráncfelvarrás előtti új generációs Swift sportosított változata is remekül teljesített. Így hát érthető volt az a lelkesedés, amely szerkesztőségünkben eluralkodott a legújabb megközelítésű, már-már hot hatch határokat pedzegető japán kiserőmű kapcsán, hiszen az első hivatalos bejelentés óta folyamatosan stimulálta fantáziánkat.

suzuki_swift_sport_000

Legszembetűnőbb nyilván a külső ki- illetve átalakítása, hiszen a legtöbb eltérő stílusjegyet a kaszni hordozza. A párhuzamosan futó alapfelszereltségű Swift-modellekről már jól ismert frontoldali hatalmas ívet kapott lámpatestek hangsúlyozottabb projektoros megjelenést kaptak, a színtónus is cseppnyivel sötétebb, míg a kétoldali ködlámpapáros süllyesztettebb kialakítással és krómcsíkos beömlőrácsokkal büszkélkedhet. A hűtőmaszk vonalát nem szabták át a tervezőmérnökök, viszont hangsúlyosabb, kicsit mattabb lett a kivitelezés, mellé a rácsozat is kiemeltebb, dinamizmust sugallóbb lett.

Oldalról szemlélve aztán minden kétség eloszlik affelől, hogy a fehér Swift hagyományos 3 ajtós kivitel lenne: a 17 collos, 19.5 centiméter széles peres gumikat hordozó felnik máris mutatják a kihegyezett teljesítményre utaló jeleket, az 1510 milliméteres magasság valamivel alacsonyabb érték a „sima” utcai változaténál; míg a 2430 milliméteres tengelytáv nem változott. A sárvédőívek tehát nagyszerűen fonják körbe az 5×3 küllős papucsokat, kis szélesítéssel, hosszított küszöb-kiemeléssel, mely pár centis szoknyában végződik. A karosszéria teteje szokás szerint csapott, hátrafelé lejt néhány fokos szögben, s egy apró, hátsó ajtó felső részére integrált légterelőben végződik. Egyébként a már korábban említett hatalmasra szabott lámpatestek (ugyanis hátul sem kicsik a méretek) jócskán benyúlnak az oldalképbe is, mind elöl és hátul is, a karakterisztikát nagyszerűen meghatározva.

A hátsó rész egyediségét és sportosra hajló jellegét egyértelműen a két krómozott kipufogóvéget felvonultató diffúzor adja, középre épített ködlámpával, ahogyan az a Swift-ek nagykönyvében meg van írva. Ehhez még hozzájön a féklámpa LED-jével felszerelt szárny, készen is van rögvest az összkép – ezek mellé még a jobb oldalra elhelyezett Swift felirat alatti Sport jelzés mutatja, hogy mivel is lészen’ dolgunk.

Szintén sportos megközelítés fogadja az érdeklődőt, ha az enteriőrbe pillant, ugyanis a feszes kigondolású sportülések, szinte egyenes hátlapokkal azonnal magukra vonják a figyelmet. Kellemesek az ülőfelületek, ugyanis nem Recaro-keménységűek, ám mégis optimálisan teljesítenek szélsőségesebb kanyarvételeknél. A felszereltség szinte a maximumon, navigáció kivételével mindent felhalmoztak a legsportosabb Swift-ben: bőrborítású kormány, cockpit- és kárpit elemek (utóbbi főként az ajtókon), krómhatású műszerfal kiképzés, sportpedálok, kormányról irányítható egységek, menetstabilizációs rendszer és tolatóradar több ponton, hatfokozatú váltó – s még sorolható lenne napestig. Mint minden Swift-nél, itt is a lényeg a komforton és a kényelmen van, az autót kifejezetten könnyű vezetni és kezelni, minden részlet kidolgozott, a kezelőszervek pedig testalkattól függetlenül kézre esnek. A hátsó ülések értelemszerűen nem túl kényelmesek, a láb- és fejtér minimális, ezzel együtt egy vagy kettő átlagos (vagy annál valamivel kisebb) testalkatú felnőtt remekül utazhat nem túl hosszú távokon. Ez mondjuk nem meglepő, hiszen a Swift Sport – akárhonnan is nézzük – inkább hobbi- és élményautó, amolyan második, vagy harmadik darab, általában két személyre szabva.

Ennek megfelelően a csomagtér sem gigantikus, mindössze 211 liter – ez szintén hasonló a hagyományosan értelmezett 3 ajtós verzió paramétereihez – ezzel együtt bőségesen elég például egy kisebb bevásárláshoz, no meg a hátsó ülés dönthető, így növelhető a rakodófelület.

A 2012-es Suzuki Swift Sport-ban kereken 11 lóerővel izmosabb erőforrás dolgozik, mint a korábbi modellben: a 136 lóerő viszonylag magas fordulatszámon, 6900-on érkezik, viszont a 160 Newtonméteres maximális nyomaték már 4400-tól rendelkezésre áll. A dinamikus és pörgős hajtáslánc szintén fontos részeleme a hatsebességes váltó, melynek fokozatai megfelelő hangolásúak, tehát rövidek gyorsításhoz, folyamatos magasabb sebességű haladáshoz viszont optimalizáltan széles skálájúak – 90 kilométer/órás tempónál 2150, míg 130 kilométer/órás sebességnél 3400 RPM. A gyárilag megadott 8.7 másodperces 0-ról 100-ra gyorsulás kicsit elnagyoltnak tűnt, ugyanis mi a sprintet mindössze 8.1 másodperc alatt teljesítettük száraz, vízszintes úton.

Motorhang van, nem több, mint amennyit elvárnánk, sőt, megkockáztatjuk: inkább kevesebb, mivel a sokat ígérő kipufogópáros nem igazán hallatott magáról intenzívebb gyorsítások közben sem. Megbocsátható mindez, ha vetünk egy pillantást a fogyasztásra: sportos lendülettel, kicsit merészebb stílussal sem tudtuk az értékek átlagát 6.9 liter fölé vinni, viszont nyugodt, visszafogott tempójú vezetéssel minden további nélkül elautózhatunk 5.2-5.5 liter/100 kilométeres átlaggal, ami kifejezetten tetszetős eredmény egy sportosra hangolt autótól. Nem beszélve az országúti, 90 kilométer/óránál produkált üzemanyag felhasználásról, itt sikerült elérnünk 4.1 literes (!) folyamatos pillanatnyi fogyasztást.

Dinamikus jelleghez szükségeltetik egy olyan futómű, amely úton tatja az autót minden olyan körülmény közt is, amely hétköznapi közlekedésnél nem sűrűn fordul elő. Az élcesre hangolt futómű tehát maradéktalanul helyt áll éles, nagyobb (100 kilométer/óra feletti) kanyarokban is, száraz tapadás szinte 100%-os, az első és hátsó tárcsafékek maximumra járatva brillíroznak; a fékerő könnyedén adagolható, a kormányzás kissé puha, de nem zavaróan. A rugózás sportos jellegnek megfelelően kemény, ajánlatos kerülni az úthibákat, de a némi zötykölődés mellett azért van bőven menetkomfort, melyből főként az első üléseken utazók kapnak többségében.

Konklúzió: a Suzuki Swift Sport remekbeszabott kisautó lett, s megalapozottan szállhat harcba akár a hot hatch szegmens alsó kategóriájában is. A 136 lóerős teljesítmény kellő lendülettel mozgatja az 1045 kilogramm száraz tömegű kocsiszekrényt, 7.68 kilogramm/lóerő tömeg/teljesítmény arányával papír szerint is látható a magas szintű optimalizálás. Aki tehát olyan magasan megbízható, sportos autót keres, amelyet bátran lehet használni hétköznapi körülmények közt, ám néha belefér egy kis kikapcsolódás, bátran válassza a Suzuki Swift Sport-ot: az élményautózás mikéntje mellett ragyogó fogyasztási mutatókkal bír, és a kategórián belüli árazás sem szökik az egekbe.

Suzuki Swift Sport specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzinmotor

Lökettérfogat: 1586 ccm

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 6900 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 160 Nm @ 4400 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3890 mm

Szélesség: 1695 mm

Magasság: 1510 mm

Tengelytáv: 2430 mm

Első gumik mérete: 195/45 R17

Hátsó gumik mérete: 195/45 R17

Tömeg, üresen: 1045 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1480 kg

Csomagtartó mérete: 211 liter

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 195 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.7 s (saját, mért eredmény: 8.1 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.1 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 5.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.4 l/100km

Országúti: 5.2 l/100km

Vegyes: 6.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 147 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!