Főoldal Autó, motor Autóteszt Toyota Corolla 1.4 D4-D Active Design – közel 50 év tapasztalatával

[TESZT] Toyota Corolla 1.4 D4-D Active Design – közel 50 év tapasztalatával

MEGOSZTÁS

1966-ban, konkrétan 47 évvel ezelőtt mutatkozott be az első Toyota Corolla a nagyközönségnek: egy olyan modellel rukkolt elő a japán autógyártó, melynek elsődleges feladata volt az alsó-középkategória iránt érdeklődő delikvensek széles körű igényeinek kielégítése.

2013_toyota_corolla_14_d4d_001

Egyfajta népautót álmodtak az akkori tervezőmérnökök, s mi sem mutatja jobban, hogy helye volt a koncepciónak: mára, közel 50 évvel az első debütálás után – a Toyota Corolla lett a világ első számú autója, legalábbis eladások terén, ezzel felülmúlva olyan márkák kultikus típusait, mint például a Volkswagen Käfer (vagy inkább manapság Beetle-ként emlegetve).

Jelenleg tizenegyedik generációját tapossa a Corolla, s már elöljáróban elmondhatjuk: az Auris testvérmodellhez kívül és belül is erőteljesen hasonlító szedán valójában egy teljesen innovatív megközelítés, s bátran állíthatjuk: az elvárt tradicionális japán presztízst és minőséget egyaránt hordozza, a maga minimalista tálalásában. 1.4-es dízel erőforrással, Active Design felszereltséggel járt nálunk a Magyarországon pár héttel ezelőtt bemutatkozott Corolla.

Új, izgalmasabb arculattal

A gyártó felhagyott a korábban beváltnak bizonyuló külső megvalósítással, inkább újragondolták az egész design projektet; például a mára trenddé vált, sokak szerint szamurájkardot mintázó front profilra fektették az új Corolla-nál is a hangsúlyt: az orr rész domináns meghatározója az egész összhatásnak, a lámpatestek asszimetrikusba hajló vonalvezetése az enyhén V alakzatot formáló hűtúmaszk csíkjával teljesedik ki, elegáns egységet alkotva – mindezt nagy arányú krómozással elegyítve. Stílusosan elegáns már elölről is, az imént említett beömlőcsík alacsonyra húzásával még inkább kiemeltnek tűnik a lökhárítóelem alsó felületére gondolt rácsozás, némi sportos benyomást is tehet a szemlélődőre.

Oldalról rögvest látszik az előző szériához képest 100 milliméterrel növelt tengelytávolság, ez jelen esetben 2700 milliméter, mely érték magáért beszél. Az oldalablakok kialakítása is folytatja a konzervatívabb látványelemek felvonultatását, enyhén felfelé ívelve érkezik a C oszlophoz, továbbá a hátsó sárvédőktől kiindulva a karosszéria arányaihoz képest nagyra rajzolt törésvonallal dobták fel a felületeket. Mivel az Active Design egy, a minden földi jóval telkepakolt Lounge felszereltségtől visszafogottabb csomagot takar, a könnyűfém keréktárcsák 16 colosak, az autó 1465 milliméteres magasságából adódóan a kocsiszekrény vékonynak tűnik, így az ekkora méretű kerekek sem vesznek el az egyébként öblösre alakított sárvédőívek alatt.

Prémiumhatást érzékeltető krómdíszítések

Markáns a far, szimplán így foglalható össze tömören a látvány, ha az autót hátsó perspektívából kezdjük vizsgálni: a hatalmas, középen a prémium jelleget kihangsúlyozó krómcsíkkal összekötött lámpatestek képezik talán a legkihangsúlyozottabb részletét az új Corolla-nak, a kiképzés nagyban követi az orr stílusjegyeit, így remek harmóniát fedezhetünk fel itt is.

Alapvető kritérium, hogy a szedán kialakítás hordozzon nagyméretű csomagteret is, nos, ezt a Corolla kapcsán meg is kapja a vásárló, hiszen a 452 literes rakodófelület bő pakolhatóságot biztosít, főként, hogy a csomagtartó küszöb alacsonyra lett gondolva, így jelentősen egyszerűsödik a folyamat. Bár a felületből elvesz a sárvédőalagutak betüremkedése, figyelembe kell vennünk, hogy a hátsó üléstámlák 60:40 arányban lehajthatók, s így jelentősen növelhető a rendelkezésre álló hely.

Minőség: inkább visszafogottabban, de célravezetőbben

Letisztult és minimalista érzetet sugall az utaskabin kialakítása, a minőség nem hagy kívánnivalót maga után. Az alkalmazott és felhasznált műanyagok alapvetően puhák, néhol azért belefutunk egy-egy kopogósabb megoldásba, a kormánykerék tapintása lágy, fogása eltalált vastagságú. A cockpit átláthatósága az Auris-hoz hasonlóan kellemes, tükröződés csak igen erőteljes direkt napsütésnél volt tapasztalható (már amennyire így, ősszel létezik ilyen), a központi analóg műszeregység jó kontraszttal felvértezett kijelzői, számlapjai jól kiolvashatóak még szélsőségesebb helyzetekben is, fő helyen természetesen a sebességmérő látható. A több irányban állítható kormány az alsó, illetve felső állásban is garantálja a jó hozzáférést és láthatóságot a műszeregységet illetően, igaz, az alsó állásnál már érezhető takarás; ezt ellensúlyozhatjuk az ülés megfelelő pozicionálásával. Külön tetszett, hogy a mindenkori pontos időt kijelző egysége hasonlóan a korábbi Corolla modellekéhez kissé retró stílusú kvarcórás, ez nem zavaró, sokkal inkább egyedinek mondható a jelen kor autóival összehasonlítva. Rengeteg, az utazást komfortosabbá tévő, illetve az utasok kényelmét szolgáló funkcióval látták el az Active Design felszereltségű Corolla-t is, elsőként a kapacitív LCD WVGA érintőképernyős Touch 2 infotainment rendszert kiemelve. Az egység pillanatok alatt felismerte az iOS, illetve Android alapú okostelefonokat, a párosítás szintén szempillantás alatt megtörtént (Bluetooth), USB-s adatkapcsolattal valamivel hosszabbra nyúlt az első összeköttetés, itt gondolkodott mindkét OS felismerésénél a rendszer.

A telefonokban lévő kontaktok karaktervesztés és átalakítás nélkül lettek átcsoportosítva, vagy inkább megosztva, az irányítás és használat oda-vissza perfektül működött is. A hang- és videofájlok átvitele, felismerése s azok lejátszása tökéletesen működött: mp3, flac és wma kiterjesztésekkel könnyedén elboldogult a Touch 2.

Számos műszaki innovációt felvonultatva. A komfort és menetbiztonság jegyében

Számos biztonsági és kényelmet elősegítő funkcióval találkoztunk még, többek közt a fékerőelosztós ABS (EBD) gyakorlatban is zökkenőmentesen avatkozik be vészfékezésnél, úgy, hogy a kocsiszekrény szinte megtartja eredeti lokációját, az irányítás nagy mértékben befolyásolható marad (egyenes, kissé vizes úton tesztelve). Itt jelentős oroszlánrészt vállalt a járműstabilitás vezérlését ellátó VSC rendszer.

Komfort, kényelem tekintetében sincs kivetnivalónk tapasztalataink alapján: a Toyota Corolla jól kigondolt, megfelelő ülő- és hátlapokkal bíró ülései hosszabb távolságok megtételénél is garantálhatják a friss érkezést célállomásainkhoz, az első, előre és hátra, illetve magasságában állítható ülések elő- és oldaltartása megfelelő, magasabb sebességgel bevett, élesebb ívű kanyarokban is viszonylag csúszkálás nélkül képesek megtartani a pilótát és utasát.

A hátsó ülések kemények, de nem kényelmetlenek, a szokásoshoz hasonlóan leginkább két felnőtt fér el kompromisszumoktól mentesen itt – a középső kiképzés a behajtható széles könyöktámasz ellenére kényelmes, ha a háttámlát nézzük, viszont a kialakításaikba süllyeszthető biztonsági öv aljzatok menet közben nem egy esetben kiugrottak helyükről, így rontva az összképet. Fejedelmien nagy az utaskabin ezen része is, kategóriájában a legnagyobbnak aposztrofált – az tény, hogy szinte teljesen hátratolt vezetőüléssel is optimális marad a térd- illetve lábtér.

Dízellel az igazi? Gyakorlati ízlés kérdése

Kettő fajta benzines, illetve egy dízel aggregát áll a Corolla vásárlók rendelkezésére, tesztautónk a korábbi Auris Touring Sports menetpróbán vizsgált modellben már egyszer jól teljesítő 1.4 literes D4-D vezérlésű, 90 lóerős blokkot kapta. A soros elrendezésű, négy hengeres gázolajos maximális teljesítményét 3800-as percenkénti fordulatszámon éri el, nyomatékcsúcsa 205 Newtonméter, ez 1800-tól rendelkezésre áll, és jelen van egészen 2800-as fordulatig. Nem jellemezhető az 1.4-es DI-D motor túlzottan fickósnak, viszont a viszonylag korán érkező nyomaték megdobja a lendületet, így dinamikusnak érezhetőek a gyorsítások, visszaváltásoknál felszabaduló erőtartalék. A hatsebességes manuális kéziváltóval kapcsolható hat fokozat áttételezése jól eltalált, a rövid gyorsítófokozatok után az ötödik és hatodik megfelelően hosszúak, jól kiautózhatóak. A hatodik fokozat áldásos hatása autópályán érződik leginkább, ugyanis 2200 körüli fordulatszám elegendő a 130 kilométer/óra megfutásához, miközben az átlagfogyasztás stabilan 5.7 liter marad. Természetesen 90 kilométer/óránál még illusztrisabb érték születik, hatodikban a főtengely valahol 1700 környékén mozgolódik, a fogyasztás átlaga pedig 3.5 liter/100 kilométerrel igencsak jó értéket jelent. Mint minden egyéb esetben, a Corolla DI-D 1.4-es dízele is torkosabb viselkedést mutat városban, de így is kicsivel léptük csak át az 5 literes határt – konkrétan 5.2 liter/100 kilométer jött ki.

Vezethetőségből jelesre vizsgázott az új, 2013-as, tizenegyedik szériás Toyota Corolla, ugyanis a vezetőállás pontos beállíthatósága, a hatalmas szélvédő, továbbá a korrekt kialakítású A, B és C oszlopok mind-mind a könnyed utazási élményt garantálják. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés e modellnél kifejezetten kellemes meglepetést okozott, ugyanis a korábbi Corolla modellekkel összehasonlítva lényeges javulás érezhető a lengéscsillapítás, a kátyúsabb utak legyűrése, illetve kanyarstabilitás terén is.

Több évtizednyi múlttal, rugalmasnak körülírható árazással: e kettő elegendő lehet az optimális döntéshez?

Nem hiába gyűrte maga alá közel 50 év tapasztalatát a Toyota, s ez kitűnően látszik a legújabb sorozatú Corolla modell teljes kialakításánál: huszonegyedik századi, jövőt vázoló formatervével, szerethető és takarékos dízel hajtásláncával, mindenféle felesleges sallangot nélkülöző enteriőrjével egészen biztos, hogy folytathatja a tradíciót a piacon. Az árcédula kicsit vaskosnak tűnhet első nekifutásra, ám ne felejtsük el – ismételve önmagunkat: majd’ fél évszázad tapasztalata egyetlen autóba sűrítve minden bizonnyal magáért beszélhet, még hosszabb távon is. Kitűnő cégautóként, vagy kisebb családok mindennapi társaként tudjuk elképzelni.

Nézzük végül az árképzést! A belépő szint képviselőjeként a Live csomagos, 1.33 literes benzines 99 lóerős Dual VVT-i motorral szerelt változat jelölhető meg, 6 sebességes MT váltóval, 4 730 000 forintos bruttó listaárral. Legvastagabban az 1.4 literes, 90 lóerős gázolajos D-4D erőforrással ellátott Lounge verzió esetében fogott a képzeletbeli toll, itt 6 fokozatú MMT váltóval 6 930 000 forintot kell fizetni 27% ÁFÁ-val és 65 000 forint regisztrációs adóval együtt. Ennél 10 ezer forinttal kerül kevesebbe az 1.6-os Valvematic aggregáttal szerelt, 132 lóerős verzió, fokozatmentes automata CVT váltóval – Lounge felszereltséggel 6 920 000 bruttó vételártat kell leszurkolnunk érte a pénztárnál.

2013 Toyota Corolla 1.4 D4-D Active Design specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres közös nyomócsöves dízelmotor

Lökettérfogat: 1364 ccm

Maximális teljesítmény: 90 LE @ 3800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 1800-2800 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4620 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1465 mm

Tengelytáv: 2700 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1320 kg

Össztömeg: 1780 kg

Csomagtartó mérete: 452 liter

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:12.5 s (saját, mért eredmény: 11.9 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.2 l/100 km

Országúti: 3.5 l/100 km

Vegyes: 4.6 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.9 l/100km

Országúti: 3.6 l/100km

Vegyes: 4.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 106 g/km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

Szóljon hozzá!