Főoldal Autó, motor Autóteszt Volkswagen Golf VII 1.4 TSI DSG Highline – hetedik generációs büszkeség

[TESZT] Volkswagen Golf VII 1.4 TSI DSG Highline – hetedik generációs büszkeség

MEGOSZTÁS

1974 májusában mutatták be Volkswagen Golf első generációs modelljét, mely az akkori léptékek szerint modern karosszéria formával, elsőkerékhajtással és nem utolsó sorban praktikus megközelítéseivel volt hívatott leváltani a VW Beetle, igazi „népautó” egyeduralmát.

volkswagen_golf_vii_14_tsi_dsg_001

Olyan járműkoncepcióra volt igény – még a tervezés korai, 70-es évek eleji fázisában – mely egy könnyedén használható, optimális ár-érték arányú termék formájában érkezik a végfelhasználókhoz. Természetesen borítékolható volt a siker és a népszerűség, olyannyira, hogy a debütálás után kettő évvel, 1976-ban máris érkezett a sportosra megvadított GTI változat is. A korai Golf I design közkedveltségét bizonyítja, hogy 2009-ig egy 1984-es ráncfellvarrás után kabrióként forgalmazták a típust, így nem meglepő módon a mai napig számtalan példánnyal találkozhatunk az utakon.

39 év alatt sok minden történt, konkrétan mindösszesen hét generációt élt meg máig a Golf – megfigyelhető, hogy az első két széria váltásánál közel 10-10 év telt el, majd a harmadik piacra dobásától stabilizálódni látszik az átlagosan öt éves modell jelenlét. Wolfsburg-ban jogosan lehetnek büszkék a világ második legjobban eladott típusára, ugyanis nemzetközi szinten is a legkeresettebb autók közt domborít a Golf, használt- és újautó piaci statisztikák szerint egyaránt.

Térjünk is vissza gyorsan az eredeti témánkhoz: jelen autótesztünk alanya ugyanis a hetedik generációs Golf egyik, a kezdeti kínálatban létező jelenlegi csúscsfelszereltséggel szerelt verziója. 1.4 literes, 140 lóerős TSI motorral, 7 fokozatú duplakuplungos DSG automataváltóval járt nálunk a hetes Golf, Highline felszereltséggel.

Nyomokban emlékeztet korai elődjére. Sokkal inkább az előző generációra?

MQB platform – ismerősen cseng, igaz? Korábban már több ízben is említést tettünk a Volkswagen konszern több modelljénél is alkalmazott megoldásról, melynek lényege, hogy több házon belüli típus ugyanarra a moduláris pdlólemezre épül. Nagyjából azonosak tehát a paraméterek (például tengelytáv) a Seat Leon-nal, Skoda Octavia-val, illetve az új Audi A3-mal.

Mindez persze a külső szemlélődés során nem igazán látszik, hiszen az egyedi, Golfos körítés természetesen jelen van ismét letagadhatatlanul. A korábbi Golf VI-hoz hasonlóan a minimalistába hajló formatervet meghagyták a tervezők, visszafogott küllem és szolid elegancia jellemzik leginkább az autót, némi sportos felhanggal megspékelve. A sportosság a Highline modellnél érthető is, hiszen a külső megjelenést nagyban megdobják többek közt a 17 colos kerekek illetve az enyhén ültetetett futómű. Az első lámpák vonalvezetése kissé morcos küllemet hordoz, lekerekített formák nélkülözésével a fő hangsúlyt a hűtőmaszk keskeny csíkja adja, közepén méretes Volkswagen logóval. Az alsó légbeömlők némileg megtörik a keményebb vonalakat, kellemes harmónia fedezhető fel a kétfelé osztott designban (vékonyabbra gondolt, jobb- és baloldali ködlámpákban végződő mosoly-jellegű, továbbá a szpoiler középtáján futó beömlők). Az 1799 milliméteres szélesség tökéletes arányt alkot az 5 centiméter híján másfél méteres magassággal (1452 milliméter), itt ismét érezhető az ültetett jelleg.

Az oldalvezetés szintén szimpla megközelítsék ihletésével készülhetett, hiszen a formaterv szerves részeként mindössze két törésvonalat alkalmaztak a mérnökök, az ajtók felső és alsó negyedein. Az első légbeömlők oldalra húzásának köszönhetően az összképet jelentősen meghatározza e plánból szemlélve, az imént említett sportos összhangot sugárzó kerekek leginkább dominánsak. Az oldaltükrök a kaszni méreteihez képest kicsik, ezáltal tökéletesen illeszkednek a Golf VII-arculatba, míg a hátsó lámpák C oszlop alatti betüremkedései is a masszív megjelenést erősítik.

Hátul az előző sorozatok modelljeihez képest elvékonyított lámpaburkolatokat látunk – gondoljunk csak vissza a Golf IV akkoriban igencsak formabontó design-jára! Az integrált, dupla L alakzatú LED sorok rendkívül illusztrissá teszik az autó karakterisztikáját, követve az egységes, 2013-as Volkswagen trendet; az elmaradhatatlan, csomagtérajtó nyitásáért is felelős középre helyezett embléma pedig hangsúlyosan terpeszkedik az egyébként – csak ismételni tudjuk magunkat – minimalista és letisztult felületen. A lökhárító két szélén lefelé ívelő, hátsó kerekekhez simuló nyúlványain mindkét oldalon található fényvisszaverő, szolid jelenléttel.

Az elegáns igényes is – ez már majdnem egy szinttel magasabb kategória

Visszafogott formatervezés jellemzi az enteriőrt, mégis a minőség azonnal érezhető: a Highline packet-nek köszönhetően szinte prémiumszintet kap a vásárló, ha a tesztautó felszereltségéhez hasonló konfigurációt rendel újdonsült Golfjához. A kormánykerék leheletvékony bőrbevonata kellemes a tenyérnek, a fogás tökéletes, a küllőkre szerelt kezelőegységek játszi könnyedséggel érhetők el, és kezelhetők vakon, rutinszerűen vezetés közben is.

A már jól megszokott elrendezésű központi műszerek optimális szögben döntöttek, a tág határok közt mozgó négy irányú kormánybeállítások ellenére is minden pozícióban jól láthatóak maradnak, direkt napsütésben is maradéktalanul leolvashatóak a kijelezett adatok. A központi konzol centrumát a továbbfejlesztett, nagyjából félmillió forintos felárral rendelhető 5 colos LCD érintésérzékeny kijelzővel szerelt infotainment rendszer jelenti, innen szinte az alap hangrendszer vezérlést és a navigációs rendszert félretéve az egész autót vezérelhetjük, funkciókat kapcsolhatunk ki és be, illetve figyelemmel kísérhetjük a működéssel kapcsolatos fontosabb, és kevésbé fontosabb információkat, okostelefonunkat szinkronizálhatjuk, és a többi – akár egy táblagépet használnánk. Számos, a sofőr dolgát megkönnyítő egyéb funkció került felsorakoztatásra még, többek közt az igen precíz sávelhagyásra figyelmeztető és a kormányzásba vész esetén visszafogottan belenyúló automatika, távolságtartó, megállásig fékező tempomat (csak DSG váltó esetén), lejtmenet asszisztens, fáradtságérzékelő automatika, XDS, ESP – a teljesség igénye nélkül. Az autó kifinomult parkolóasszisztenssel lett felvértezve (szintén rendelhető opcionálisan, ~200 ezer forint környékén), a kocsiszekrény szinte minden szegletére integrált szenzoroknak köszönhetően gyerekjáték lehet a parkolás. A segéd nem csak párhuzamosan, hanem merőlegesen is képes két autó közé bekormányozni az autót, tesztjeink azt mutatták, valóban pontos a rendszer működése. A megszokotthoz hasonlóan jelen esetben is csak a fékpedált, illetve a váltót kell kezelni – utóbbit a menetirány megválasztásához persze – a kormányzás automatikusan zajlik.

Az ülések komfortosak, hosszabb távolság megtétele után is fitten szállnak ki az utasok, az első, vízszintesen, illetve függőlegesen is állítható, memóriás hát- és ülőlapok egyaránt kényelmesek, annak ellenére, hogy a tesztmodell gyári sportülésekkel volt szerelve. Hátul két felnőtt fér el alapvetően kényelmesen, itt már jelentős fejtér-határokkal kell számolni: 960 milliméter a belmagasság. A 2637 milliméteres tengelytávból adódóan a lábtér átlagos, de legyünk őszinték: a Golf sosem tartozott a nagycsaládosok által előszeretettel választott autók körébe. Ennek megfelelően a csomagtér mérete is korlátozott, 380 literes, ami bár nem túl terjedelmes, mégis kategórián belül optimálisnak számít. A rakodótér peremének magassága kereken 700 milliméter, így a ki- és bepakolás könnyű, ráadásul az alap térfogat növelhető, több, mint 1 köbméterig a hátsó, osztott ülések előrehajtásával.

Erőteljes, masszív karakterisztika

Sokakban felmerülhet a kérdés: indokolt-e 140 lóerő jelenléte egy 1288 kilogrammos szériaautóhoz? Véleményünk szerint mindenképp, ugyanis a sportosra hangolt fellépés jelen esetben kizárólag a karosszéria külcsínén tükröződik leginkább, gyakorlatban a 140 lóerő @ 4500 RPM kicsivel kevesebbnek hat, mint amilyennek papíron látszik, azért persze a gyorsulás impresszív, ráadásul a manapság oly divatos rezonátor-megoldás is beépítésre került, úgyhogy a hang tekintetében nincs probléma, az más kérdés, hogy a többi közlekedő, vagy az utca embere ebből mit sem hall. Az 1390 köbcentiméteres, közvetlen befecskendezéses TSI turbótöltött benzinmotor maximális forgatónyomatéka 250 Newtonméter, ez már akár 1500-as fordulatszámnál rendelkezésre is áll. Az autó végsebességét 212 kilométer/órában maximalizálta a gyártó, míg 0-ról 100 kilométer/órára 8.4 másodperc gyári adat áll rendelkezésre. Gyakorlatban sajnos a végsebesség mikéntjét nem tudtuk feltérképezni, viszont 130 kilométer/órás autópályatempónál is mindössze 2650-as fordulatszámot mértünk, amely igen kedvező, főként, ha a fogyasztásra pillantunk: 6.0 liter átlagot mutatott a fedélzeti computer. Országúti, 90 kilométer/órás sebességnél az értékek ismételten kedvezően alakultak, így 4.2 liter átlag jött ki, amely alulmúlja a gyárilag megállapított 4.4-es értéket. Városban viszont bő másfél literes átlagfogyasztással teljesített túl a gyári 6.1 literes adaton, ugyanis 7.7 literre jött ki az átlagos üzemanyagfelhasználás 100 kilométerre kivetítve, dugókban araszolgatva.

Hihetetlenül pontos duplakuplungos, a fogyasztás optimális

A duplakuplungos DSG váltó korrektül teljesített a Golf VII-ben, a fel- és vissza váltások szinte észrevétlenül követték egymást, precízen alkalmazkodva a vezetés stílusához, környezetéhez. Gázadásra szinte azonnal érkezik a válasz, minimális (valóban minimális) gondolkodás után a rendszer felméri a szituációt, és vad gyorsításba kezd, megfelelő fokozatba váltással.

Szintén felárral rendelhető a cikkben szereplő modell sportfutóműve is, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldás igen jó menetstabilitást tesz lehetővé. A sebesség függvényében keményedő szervó közbeiktatásával kifinomult a kormányzás, szélsőségesebb helyzetekben is minimalizált a kocsiszekrény bedőlése, csekély sodródási ráta tapasztalható.

Konklúzióként…

Talán nem véletlen, hogy a Golf VII elnyerte az Év Autója 2013 elismerést, ugyanis az alsó-középkategóriában sok-sok tapasztalat, teszt és véleményezés alapján valóban reálisnak tűnik a rangsorolás. Az tény, hogy saját tesztünk kapcsán is messzemenően meg voltunk elégedve az autóval, hiszen visszafogott megjelenése, szimpla kezelhetősége, ezáltal vezethetősége sem hagyott kívánnivalót maga után, nem beszélve a (nem csak) Highline csomaggal érkező igényes anyag- és kidolgozás minőségről, számtalan opcióról és kényelmi kiegészítőről. Azt pedig mindenki döntse el maga, mennyire fog vastagon a képzeletbeli ceruza a valóságos árcédulán: a Volkswagen Golf VII Start csomagban, 1.2 literes, 85 lóerős TSI motorral, ötfokozatú manuális kéziváltóval 4 150 590 forintos bruttó listaáron vihető haza. A felszereltség jelenlegi csúcsát a tesztben szereplő Highline csomagos változat jelenti (plusz kiegészítőkkel), 9 506 180 forintos bruttó árral, míg az alapár jelen modell esetében 30 ezer forint híján 7 millió forint.

Volkswagen Golf VII 14. TSI DSG Highline specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres  turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1395 ccm

Maximális teljesítmény: 140 LE @ 4500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 250 Nm @ 1500-3500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 7 sebességes duplakuplungos (DSG) automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4255 mm

Szélesség: 1799 mm

Magasság: 1452 mm

Tengelytáv: 2637 mm

Gumik mérete elöl: 205/55 R17

Gumik mérete hátul: 205/55 R17

Tömeg, üresen: 1213 kg

Csomagtartó mérete: 380 liter, 1270 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 52 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 212 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.4 s (gyári), 8.6 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.7 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 6.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.9 l/100km

Országúti: 4.5 l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 116 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!