Site icon Napimagazin

Az új Ford Mondeo innovatív megoldásai

A Ford új Ütközés Előtti Asszisztense a Gyalogosészlelő rendszerrel kiegészítve képes felderíteni az autó előtti útszakaszon tartózkodó embereket, s ilyenkor automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre: a vadonatúj Ford Mondeóban bemutatkozó technológia mérsékelheti a gyalogosgázolások súlyosságát, sőt abban is segíthet, hogy az autós megelőzze ezeket a baleseteket. A radarral és kamerával működő berendezés egy gazdag “gyalogos alak” adatbázis segítségével különbözteti meg az embereket a többi útakadálytól.

Korábban már megírtuk tapasztalatainkat az új Ford Mondeo menetpróbáján szerzett tapasztalatainkról. Most pedig jöjjenek a gyári hivatalos részletek!

A Ford még a debütálás előtt bejelentette, hogy a vadonatúj Ford Mondeóhoz lesz elsőként megrendelhető az új gyalogosészlelő technológia, amely mérsékelheti a gyalogosgázolások súlyosságát, sőt abban is segíthet, hogy az autós megelőzze ezeket a baleseteket. Az autógyártó emellett azt is elárultas, hogy az új Mondeo motorpalettáján nagy teljesítményű EcoBoost benzinmotorok és TDCi dízel erőforrások is szerepelnek majd. A Ford új Ütközés Előtti Asszisztense a Gyalogosészlelő rendszerrel kiegészítve képes felderíteni az autó előtti útszakaszon tartózkodó embereket, s ilyenkor automatikusan fékez, ha a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre. A rendszer a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket a többi útakadálytól.

“Az új Mondeo a legfejlettebb technológiájú Ford, ami valaha megjelent az európai márkakereskedésekben.” – hívja fel a figyelmet Ulrich Koesters, a Ford Európa termékcsalád-igazgatója. “A Gyalogosészlelő rendszerrel kiegészített Ütközés Előtti Asszisztens, és a többi modern berendezés nagy mértékben növeli a közlekedés biztonságát a zsúfolt nagyvárosi forgalomban.”

A Gyalogosészlelő csupán egy a vadonatúj Mondeo új rendszereinek hosszú sorában. A berendezés az Ütközés Előtti Asszisztens csomagba tartozik, aminek része még az Aktív Fékezés is, amely önálló fékezéssel mérsékli a ráfutásos balesetek súlyosságát, s ami egészen az autó végsebességéig aktív marad.

A dízel-kínálat csúcsa

A Ford azt is közzétette, hogy a vadonatúj Mondeo motorpalettáján egy nagy teljesítményű, 210 lóerős és 450 Nm forgatónyomatékú, 2,0 literes TDCi motor is megjelenik, amelynek kiemelkedő teljesítményét és alacsony károsanyag-kibocsátását szekvenciális kettős turbófeltöltés biztosítja. Az új Mondeo az év későbbi részében kerül forgalomba négyajtós, ötajtós és kombi karosszériával. A nagy teljesítményű dízelmotoros változat 2015 elején jelenik meg.

Megérzi a veszélyt

A Gyalogosészlelő 80 km/órás sebességhatárig képes felismerni a gyalogosokat, és mérsékelni a gázolás súlyosságát. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó előtti útszakaszon, a vezetőt hang- és fényjelzés figyelmezteti a várható balesetre. Ha a vezető nem reagál, a rendszer a féktárcsák és a fékbetétek közti távolság csökkentésével rövidíti le a fékhatás felépüléséhez szükséges időt. Ha az autós továbbra sem tesz semmit, a berendezés önálló fékezéssel csökkenti a jármű sebességét. A mérnökök zárt pályán, életnagyságú bábukkal tesztelték a rendszert, majd hónapokat töltöttek azzal, hogy a világ különböző közútjain ellenőrizzék és finomítsák a berendezés működését, míg az a valós útviszonyok közt is megbízhatóan végrehajtotta feladatát.

“A valós körülmények közt végrehajtott tesztelés kulcsfontosságú volt, hiszen rengeteg különböző testforma és testmagasság létezik, nem beszélve a testhelyzetek szinte végtelen számáról.” – emlékszik vissza Gregor Allexi, a Ford Európa aktív biztonságra szakosodott mérnöke. “Több mint 500.000 tesztkilométert tettünk meg, hogy a Gyalogosészlelő a lehető legkülönbözőbb testalkatok esetén és bármilyen forgalmi helyzetben biztonságosan teljesítsen.”

A vadonatúj Mondeo automatikus fékezéssel csökkenti a frontális ütközések súlyosságát, vagy segít elkerülni az ilyen baleseti helyzeteket. Az Active City Stop 40 km/órás sebességhatárig működik. Nagyobb sebességnél az új Ütközés Előtti Asszisztens aktiválódik, amely radarral és kamerával ellenőrzi az autó előtti 200 méteres útszakaszt, és önállóan vészfékezve segít számos különféle ráfutásos baleset elkerülésében, vagy hatásuk mérséklésében. Az Adaptív Sebességtartó Automatika egyik funkciója, a Követési Távolságra Figyelmeztető Rendszer is a radartechnológiára épül. A Követési Távolságra Figyelmeztető Rendszer könnyen észlelhető fényjelzéssel hívja fel az autós figyelmét a követési távolság csökkenésére, az Adaptív Sebességtartó Automatika pedig tartja a beállított követési távolságot. Az előre tekintő kamerából származó információk alapján működik a Sávtartó Asszisztens, ami kiegészítő kormányzási nyomatékkal irányítja vissza a Mondeót, ha az elkezd kisodródni a sávból, és ugyanezt a kamerát használja a Közlekedési Tábla Felismerés is, amely a műszerfalon megjelenő piktogramokkal tájékoztatja a vezetőt a legutóbbi sebességkorlátozásokról, a feloldó táblákról vagy az előzési tilalmakról.

Egyszerűbbé válik a parkolás és az éjszakai vezetés

A Mondeo vezetői jobb éjszakai látásviszonyokra számíthatnak, hiszen a vállalat most vezeti be Európában az adaptív LED fényszóró-technológiát. A kifinomult megoldás ötvözi a LED-fényszórók tiszta fényét és a Ford Adaptív Fényszórórendszer előnyeit; ez utóbbi a mindenkori forgalmi viszonyokhoz igazítja a fénycsóva állásszögét és erősségét, méghozzá hétféle beállításban, amelyek az autó sebességétől, a kormány elfordításának mértékétől és az útakadály távolságától függően változnak, sőt a rendszer még az elöl haladó autó távolságát, valamint az ablaktörlő működését is figyelembe veszi. A Mondeo a parkolóhelyekre történő be- és kiállásban is segít. A Merőleges Parkolás funkcióval kiegészített Aktív Pakolóasszisztens megtalálja a megfelelő méretű parkolóhelyet, és a vezető kormányzása nélkül is bemanőverezi oda az autót – akár a járdaszegély mellé, akár két autó közé, velük párhuzamosan. A modern parkolássegítő rendszer kiegészítéseként megrendelhető még a Kiállást Segítő Rendszer is, ami megkönnyíti a párhuzamos parkolóhely elhagyását, valamint az Oldalsó Parkolóasszisztens, ami hangjelzéssel figyelmeztet az autó mellett, előtt és mögött található akadályokra.

Széles motorkínálat

Az autóhoz 2015-től egy új, nagy teljesítményű, szekvenciális kettős turbófeltöltésű 2,0 literes TDCi egység is választható 210 lóerővel és 2000 1/perc fordulatszámtól rendelkezésre álló 450 Nm forgatónyomatékkal. Az új motor CO₂-kibocsátása jóval alacsonyabb, mint a most kifutó 2,2 literes, 200 lóerős TDCi egységé.

“Az új, nagy teljesítményű TDCi erőforrást a méretcsökkentés trendje hívta életre, vagyis ugyanaz az elv, amit EcoBoost benzinmotor-technológiánk kifejlesztésekor is szem előtt tartottunk.” – avat be Andrew Brumley, a Ford motorprogramjának főmérnöke. “A szekvenciális kettős turbófeltöltés mindig, minden forgalmi helyzetben folyamatos teljesítményleadást garantál, s a ködös múltba száműzi a turbólyuk emlékét.”

Az elektronikus vezérlésű szekvenciális kettős turbófeltöltés gyorsabb gázreakciókat biztosít. Egy kisméretű, kis tehetetlenségű turbina gyorsan építi fel a kezdeti turbónyomást, s ezután egy nagyméretű, nagyobb tehetetlenségű turbótöltő tartja fenn a nagyobb nyomást a csúcsteljesítmény kiaknázásához. A turbótöltők működését levegő- és vízhűtés segíti, hogy hatékonyabban préselhessenek levegőt a motor égésterébe; az üzemi hőmérséklet gyorsabb elérését az Aktív Hővezérlő Rendszer támogatja, esetenként az egyes részegységek hűtésével biztosítva a motor optimális hatékonyságát, szükség esetén pedig a változó fordulatszámú olajszivattyú biztosít magasabb olajnyomást. A szimpla, változó geometriájú turbótöltővel felszerelt 2,0 literes TDCi dízelmotor 150 és 180 lóerős változatban is szerepel a kínálatban. A mérnökök mindhárom 2,0 literes TDCi egység motorblokkját áttervezték, új hengerfejet és üzemanyag-befecskendező rendszert terveztek, s az emisszió további csökkentése érdekében a motort felszerelték a Ford új NOX-szűrőjével. A 150 és 180 lóerős dízelmotorok a Ford Intelligens Összkerékhajtás rendszeréhez is kapcsolódhatnak, ami észrevétlenül kapcsol az elsőkerékhajtás és az összkerékhajtás között, automatikusan javítva az autó úttartását és tapadását. A rendszer minden 16 ezredmásodpercben megméri a kerekek tapadását, és 100 ezredmásodperc alatt képes megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az egyes kerekek között. A vadonatúj Mondeo a szegmens legelső olyan modellje lesz, amelyhez 1,0 literes benzinmotor is rendelhető. A Ford 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja 2014-ben példátlan módon immár harmadik alkalommal nyerte el az Év Motorja címet, s az erőforrás 125 lóerős, 119 g/km* CO₂-kibocsátású változata a Mondeo kínálatában is megjelenik. A motor beállítását úgy hangolták át a Ford mérnökei, hogy teljesítményleadása megfeleljen a nagyobb méretű autó által támasztott igényeknek. A Ford új, 1,5 literes EcoBoost blokkja is megrendelhető a Mondeóhoz (160 lóerővel és 134 g/km* CO₂-kibocsátással), s a kínálatban a 2,0 literes EcoBoost blokk is megtalálható 203, illetve 240 lóerő teljesítménnyel.A modellsorozatban egy ECOnetic változat is szerepel; az 1,6 literes dízelmotorral hajtott autó várhatóan kategóriaelső, 94 g/km* dízel CO₂-kibocsátással működik majd. A vadonatúj Mondeo a Ford legújabb modellje, amelyhez a Power of Choice filozófia szellemében egyaránt elérhető az üzemanyag-takarékos EcoBoost benzinmotorok, a TDCi dízelek és a hibrid hajtás teljes kínálata.

Az első Mondeo Hybrid

A vadonatúj Mondeo Hybrid lesz az első Ford-hibrid, amely a Ford legmodernebb európai gyárában, a spanyol Valencia Üzemben készül a benzin- és dízelmotoros Mondeók mellett. A különleges kialakítású, 2,0 literes benzinmotor és két elektromotor (egy a hajtásra, egy pedig a visszatápláló töltésre szolgál) kombinációjával hajtott autó CO₂-kibocsátása 99 g/km*, s az 1,4 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátor élettartama 10 év/240.000 km. Nagy kapacitású akkumulátorával, modern vezérlő szoftverével és fokozatmentes sebességváltójával a Mondeo Hybrid a Ford globális hibrid-technológiájának harmadik generációját képviseli. Ugyanakkor ez a Ford-hibridek első generációja, amely a belsőégésű motor használata nélkül is képes haladni. Az autó üzemanyag-fogyasztása és emissziója jelentős mértékben csökkent, mivel a karosszéria légellenállását több megoldás is csökkenti, akár 10 százalékkal is; ilyen például az Aktív Hűtőrács, az intelligens visszatápláló töltés, valamint az Elektromos Rásegítésű Kormánymű és az Auto-Start-Stop rendszer.

“A vadonatúj Mondeo a különféle hajtásmódok széles skáláját kínálja: ez a legsokoldalúbb motorpalettánk ebben a szegmensben.” – árulja el Brumley.

Erősebb és biztonságosabb

A körültekintően megválasztott anyagoknak és a modern gyártási eljárásoknak köszönhetően az új Ford Mondeo szerkezete erősebbé vált, ami nemcsak nagyobb biztonságot nyújt, hanem a tömege is csökkent, s az autó újrahasznosíthatósága is javult. Az iparágban első alkalommal használtak fel az A-oszlopokhoz, a B-oszlopokhoz és a tetőhöz hidroformázott, nagy szakítószilárdságú acélt. A négy- és ötajtós modellek csomagtérajtajának belső szerkezete magnéziumból készül, ami körülbelül 40 százalékos tömegcsökkentést eredményezett a hagyományos acélszerkezethez képest. Az 1.5 EcoBoost motorblokk beépítése és a reciklált anyagból készült Első Energiaelnyelő rendszer bevezetése további 115 kg tömegcsökkentést jelent; ez utóbbi megoldás mind az amerikai, mind az európai gyalogosbiztonsági előírásoknak megfelel.

“A tömegcsökkentés a fejlesztés teljes folyamatában fontos szempont volt, ugyanakkor minden ilyen ötletet összehangoltunk a többi elvárással, például a fogyasztás csökkentését célzó áramvonalasítással és Auto-Start-Stop technológiával, a kényelmi berendezésekkel, valamint az erősebb és biztonságosabb karosszéria kialakításával.” – fogalmaz Koesters. “A biztonság szempontjából fontos részek szilárdságát 40 százalékkal növeltük, s az eredményt több ezer számítógépes szimulációval és több mint 180 valós törésteszttel ellenőriztük.”

A hidroformázás során a fémet nagy nyomású folyadékkal préselik; ezzel a megoldással sokkal bonyolultabb formák alakíthatók ki, mint a hagyományos préseléssel, s az így készített alkatrészek könnyebbek, erősebbek és merevebbek. A Mondeo hidroformázott tetősínjei kevesebb részből állnak, amelyeket lézerhegesztéssel illesztenek össze; ez a megoldás 2,5 kg súlymegtakarítást jelent oldalanként. A B-oszlop 64 mm-rel kisebb mértékben torzul az oldalirányú ütközések során, ugyanakkor 6 kilogrammal könnyebb. A Mondeo karosszéria-szerkezete 61 százalékban nagy szilárdságú acélból épül fel. A tetőszerkezet hőkezeléssel keményített acélból készül, ami további 0,5 kg tömegcsökkentést eredményez.

További szerkezeti fejlesztések:

Mindemellett a Ford újszerű technológiát alkalmazott, aminek segítségével az első lökhárító egyes elemeibe beépíthette az eldobható műanyag vizespalackok reciklált anyagát. Újrahasznosított műanyagból készül a Xenoy nevű anyag, ami 38 százalékkal csökkenti a vadonatúj Mondeo Első Energiaelnyelő rendszerének tömegét. Ez a részegység az első lökhárító mögött kapott helyet, és az a feladata, hogy mérsékelje a gyalogosgázolások hatását. Ugyancsak a vadonatúj Mondeóban mutatkozik be először az európai piacon a Ford újdonsága, a Felfúvódó Hátsó Biztonsági Öv is. A Mondeo lesz a szegmens első modellje, amelyben olyan biztonsági öv található, ami egy ütközés esetén mindössze 40 ezredmásodperc alatt felfúvódik, s a hagyományos övnél ötször nagyobb testfelületen osztja el az erőhatásokat. A Felfúvódó Hátsó Biztonsági Öv mellett kilenc további légzsák óvja az autóban ülők testi épségét, köztük egy vezetőoldali térdlégzsák, egy mellkasvédelemre optimalizált vezetőoldali légzsák, valamint vastagabb oldallégzsákok, amelyek formája hatékonyabban védi az utasokat, távolabb tartva őket az ütközési felülettől.

Kategóriaelső menetdinamika

Ez az első európai modell, amely a Ford új globális CD-padlólemezére épül, s a Mondeóban mutatkozik be a Ford új integral link rendszerű hátsó futómű-konfigurációja is, ami kényelmesebb rugózást és élvezetesebb menetteljesítményeket biztosít. Az új futómű magasabb szintű komfortot kínál, miközben megmarad az élvezetes kormányzáshoz és irányításhoz szükséges oldalirányú merevsége, és azt is lehetővé teszi, hogy az útegyenetlenségekbe ütköző kerék hátrafelé mozduljon el. A futómű tehát hatékonyabban nyeli el a rázkódást, így az autó simábban és csendesebben halad. A vadonatúj padlólemez és karosszéria-szerkezet együttes hatásaként a kifutó modellhez képest 10 százalékkal javult a torziós szilárdság, ezért az új Mondeo még élvezetesebben vezethető. Ebben az olyan aktív rendszerek is szerepet játszanak, mint a Nyomatékvektor Szabályozás, a Kormányrásegítés Kiegészítés, a Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés vagy a Kormányzási Nyomaték Kompenzáció. Az Elektromos Rásegítésű Kormánymű összhangban működik a Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés ‘comfort’, ‘normal’ és ‘sport’ futómű-beállításaival, amelyek jól megkülönböztethető karakterisztikákkal ruházzák fel az új Mondeót. Az optimalizált blokkolásgátló fékrendszer 100 km/órás sebességről több mint 1 méterrel csökkenti a megálláshoz szükséges féktávot.

“A vadonatúj Mondeót úgy hangoltuk, hogy megfeleljen az európai autósok elvárásainak, és hogy továbbra is azt a kategóriaelső menetdinamikát nyújtsa, mint a modell összes korábbi generációja.” – mondja el Geert van Noyen, a Ford Európa járműdinamikai managere. “Egyedül a hátsó futómű bekötési pontjaira ötféle tervet készítettünk – és mindegyik két hónapi munkát jelentett –, míg eljutottunk a tökéletes megoldásig, ahogy a sima és lágy kormányérzet megformálására is nagy súlyt fektettünk.”

Rendkívül kifinomult

A Mondeo utastere csendesebb és még kifinomultabb lett, így az autóban ülők még nagy sebességnél is kényelmesen beszélgethetnek. Az integral link rendszerű hátsó futómű alkalmazásával és az autó alsó burkolatába, a kerékdobokba és a hátsó ajtókba épített zajelnyelő anyagoknak köszönhetően a kabin hátsó részében körülbelül 3 decibellel, elöl pedig 2 decibellel csökkent a gördülési zaj. A karosszériaelemek a lehető legkevesebb nyílással készültek, ami minimális szintre csökkenti a zajok beszűrődését. A szélzaj olyan alacsony szintű, ami korábban csak a prémium szegmensben volt megszokott; ennek eléréséhez a Ford mérnökei áttervezték az ajtóoszlopok és a külső visszapillantók formáját, tökéletesítették az ajtók és az ablakok tömítéseit, és továbbfejlesztették a kabin zajszigetelését. A hátsó oldalüvegek 0,4 mm-rel vastagabbak lettek, így a hátul ülőkhöz kevesebb jut el az elhaladó forgalom zajából. A motorházfedél és az első sárvédők közé vastagabb tömítés került, és a motortéri hangszigetelés üvegszál helyett immár habból készül, ami nemcsak 1,5 kg tömegcsökkenést eredményezett, hanem az utastérbe beszűrődő motorzajt is 1,5-2 decibellel mérsékli. Mindemellett a vadonatúj Mondeóban páratartalom-érzékelő is működik, így megelőzhető a belső üvegfelületek bepárásodása. A kategória legjobb teljesítményű klímaberendezése mindössze 15 perc alatt hűti le a kabint 55-ről 18 Celsius fokra. A Mondeo vezetőjének kényelméről a motorosan állítható, memóriafunkcióval kiegészített kormányoszlop gondoskodik, valamint a motoros mozgatású csomagtérajtó, a fűthető kormánykerék és a különleges Aktív Mozgás masszázst kínáló, fűthető és hűthető multikontúr ülések.

Mindig kapcsolatban: SYNC és MyKey

A Ford SYNC 2 csatlakozási rendszer hangvezérlésével és nagy felbontású, 8 colos, színes érintőképernyőjével könnyen kezelhető az audiorendszer, a navigáció, a klímaberendezés és a mobiltelefon. Az egyszerű hangutasításokkal használható berendezés azt is megérti, ha a vezető kimondja, hogy “éhes vagyok”, s máris felkínálja a környékbeli éttermek címeit. A szegmensben elsőként kínált MyKey technológia segítségével a Mondeo tulajdonosai beprogramozhatják az indítókulcsot – jellemzően a fiatal autóvezetők számára –, korlátozva a végsebességet, az audiorendszer hangerejét, és azt is beállíthatják, hogy a hifi mindaddig ne szólaljon meg, amíg a vezető és utasai be nem kötik a biztonsági öveiket. A rendszer a biztonsági rendszerek kikapcsolását is megakadályozza.

Kifinomult dizájn

A vadonatúj Mondeo minden eddiginél jobb minőséget kínál – és ez ugyanúgy igaz az elegáns, sportos és rendkívül látványos karosszériára, mint az ergonómiai és kényelmi szempontok szerint megformált, prémium anyagokkal és felszereltséggel csábító utastérre.

Az alacsony tetővonallal megrajzolt, sportkupés profil a kombi változatnál elcsúsztatható panoráma üvegtetővel egészül ki. Az autó karcsú formája “vizuális tisztaságot” sugall, s a kifinomult formavilágú, erős techno-benyomást keltő orr-részt a Ford hangsúlyos, trapéz alakú hűtőrácsa díszíti; a keskeny adaptív fényszórók izgalmas kontrasztot alkotnak a motorházfedél erőteljes domborulataival. A volán mögé ülve a Mondeo vezetőjét a digitális analóg műszeregység köszönti, miközben szinte körülöleli őt a látványosan megformált, sportos középkonzol. A lágy tapintású anyaggal borított műszerfal, a központi tárolórekesz és a kesztyűtartó a kiváló minőségű anyaghasználat és a kézműves kidolgozás mintapéldái. Az intelligensen megformált első ülések háttámlája vékonyabb lett; ez a megoldás a vezető és az első utas komfortérzetének csorbulása nélkül is nagyobb lábteret biztosít a hátsó utasok számára.

“Ez a Mondeo minden eddigi generációnál elegánsabb, mutatósabb és atlétikusabb; azt akartuk, hogy amikor a tulajdonos vasárnap délután lemossa az autót, a tenyerén érezze minden apró domborulat tökéletességét, ami ilyen sportossá varázsolja az új Mondeót.” – mutat rá Christopher Hamilton, a Mondeo vezető formatervezője.

Exit mobile version