Site icon Napimagazin

Egyetlen példányban készült el a Peugeot-Pleyel zongora – most hazánkban is látható

A Peugeot Hungária és a Tavaszi Fesztivál jóvoltából most Magyarországra is ellátogat az egyetlen példányban gyártott, felbecsülhetetlen értékű Peugeot-Pleyel zongora, amelyet április 23-26. között, a Pesti Vigadóban csodálhat meg a nagyérdemű.

Általánosan elfogadott vélemény szerint az autóipari dizájn a kortárs ipari formatervezés legösszetettebb, legkifinomultabb válfaja, hiszen alapvető és folyton szigorodó minőségi és biztonsági elvárásokat kell összeegyeztetniük olyan kreatív tartalommal, amelynek nem csupán az adott pillanatban, de az elkövetkező évek során is relevánsnak, sőt, iránymutatónak kell maradnia.

Nem véletlen, hogy amikor a Peugeot 2010-ben megújította a márka stílusbeli eszköztárát, és ennek alkalmával úgy határoztak, hogy évszázados autóipari tapasztalatukat szűken vett szakterületükön kívül is kamatoztatják, a piac rendkívüli érdeklődéssel fordult a lehetőség felé.

Alig két évvel később, az Automobiles Peugeot 130. évfordulóján létrejött a Peugeot Design Lab, az iparágak közötti együttműködésekből csodálatos tárgyak születtek. Legalább ilyen fontos azonban az a háttérmunka, amellyel a Peugeot Design Lab a márkaarculat kialakításában, a kommunikációs folyamatban vagy a gyártás megszervezésében segíti partnereit. Mivel szigorúan nézve minden projektjében kívülálló szakértőként vesz részt, a Peugeot Design Lab kezét nem kötik az adott iparág beidegződései, dogmái, így a kreatív folyamatnak csak az ipari formatervezés alapvető követelménye: a célszerűség és az esztétikum minél tökéletesebb egysége szab gátat.

Mi sem példázza ezt jobban, mint az a zongora, amelyet a világhírű Pleyel céggel közösen alkottak meg 2012-ben. A műhely mindmáig talán legemblematikusabb alkotása a francia ipar két legendás óriásának együttműködéséből jött létre. A Peugeot Design Lab munkamódszere nem idegen a Pleyel manufaktúra számára, hiszen az elmúlt években számos független partnerrel tettek kirándulást a zongoraépítés felfedezetlen peremterületein. A kreatív elmék találkozásából, no meg tizennyolc hónapnyi, megfeszített teremtő munkából megszületett hangversenyzongora semmi máshoz sem fogható a világon, és alapjaiban kérdőjelezi meg a hangszerkészítés évszázados szabályrendszerét.

A feladat csaknem emberfeletti volt: úgy kellett újraalkotni a zongora fogalmát, hogy közben nem hogy változatlanul kellett megőrizni a Pleyelt világhírűvé tevő hangzást és játékélményt, de az újszerű kialakításnak ezeket az alapvető funkciókat is magasabb szintre kellett emelnie. Több hónapos kutatás, elemzés, kísérletezés után jutottak el a válaszhoz: a tervezők leültették a zongora mechanikáját, így a hangszer fedele egy vonalba került a klaviatúrával. Erre soha nem volt még példa a zongora történetében, ugyanakkor a radikális változtatás két nagyon fontos újítást hozott a koncertélmény terén: egyrészt a közönség így akadálytalanul csodálhatja a zongorista kezének mozgását, másrészt a művész minden eddiginél közvetlenebb módon élvezheti hangszerének zengését, amelyet eddig óhatatlanul elfojtott a hangszekrény megemelt fala. „Életemben először hallottam, hogyan is szól valójában a zongorám” – mondta Yves Henry, a Conservatoire de Paris professzora, aki az alkotók felkérésére elsőként próbálta ki a különleges hangszert.

A további innovációk már ebből a forradalmi változásból fakadtak. Hogy a közönség valóban szabadon csodálhassa a zongorista játékát, a Peugeot szakemberei az autóiparból kölcsönzött megoldással olyan, integrált kitámasztóval ellátott zongorafedelet alkottak, amelyet egy kézzel fel lehet emelni, és amely három pozícióban megtartja önmagát, így semmi nem áll a látvány útjába.

Ahogy a fedél, úgy maga a zongora is lebegni látszik: egy harmadik műfajtól, az építészettől kölcsönzött megoldással a hangszer egyetlen, központi lábra támaszkodik. Ezzel optikailag elvették a zongora valós tömegét: a több mint 600 kilós hangszer légies könnyedséggel úszik a színpad fölött, mintha csak a zongoraművész ujjai, a játék vibráló energiája tartaná azt a levegőben. Persze a zongora súlytalansága több optikai trükknél: a Peugeot versenysport-tapasztalatát felhasználva minden lehetséges elemet szénszálas műanyagból alkottak meg. A hangszekrény és a test természetesen fából készült, a láb magja pedig acélból, ám a fedél és a láb borítása már karbon kompozit anyagból áll; a nem kívánatos hangzásoknak habtöltet veszi elejét.

Legyen bármilyen nyitott és kísérletező, sem a közönségtől, sem a zenésztől nem elvárható, hogy minden konvencióval hajlandó legyen szakítani, ezért az alkotók egy dolgon nem változtattak: a Pleyel Peugeot hangszerét klasszikus, fekete lakkozással kínálják. Vagy hófehérben, ha úgy tetszik.

Noha a Peugeot és a Pleyel közös projektje immár több mint két éves múltra tekint vissza, a zongora jelentősége a mai napig nem csökkent, az alkotók évek óta tartó, világ körüli turnén mutatják meg a különleges hangszert az értő közönségnek. A szerencsések pedig meg is hallhatják a különbséget a zongora jelenje és jövője között: a Pleyel márka nemzetközi hírű szakértője, Szilasi Alex zongoraművész zártkörű koncertet ad, amelyen megszólaltatja az autóipari ihletésre létrejött, új távlatokat nyitó hangszert.

A Pleyel zongorakiállítás részleteiről a Budapest Tavaszi Fesztivál oldalán tájékozódhat, itt: www.btf.hu

Exit mobile version