Site icon Napimagazin

Folyamatos az e-kereskedelem előretörése

A hazai e-kereskedelemre ma már sokan sikertörténetként hivatkoznak, de mire számíthatnak a piac szereplői a következő években? Ennek a kérdésnek igyekezünk utánajárni, nem tévesztve szem elől a koronavírus-járvány nyomán megváltozott vásárlói szokásokat.

Marketinges körökben relatív elterjedt az a nézet, miszerint a kikényszerített vagy megváltoztatott szokás 30-60 nap alatt az új normálissá válik. Ezt a tendenciát láthattuk a pandémia időszakában, illetve a mai napig érezzük a hatását – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő. 

A veszélyhelyzet kihirdetését követően egyfajta pánikvásárlás kezdődött, amire alighanem a wc-papír iránti keresletről fogunk emlékezni. A pandémia első napjaiban megkezdődött az online forgalom felfutása, a lakosság nem meglepő módon törekedett a biztonságosabb vásárlásra. Jelentősen növekedtek a napi bevételi volumenek, az aktív vásárlók rendelési gyakorisága pedig kiugró értéket mutatott. Ez a tendencia megmaradt az idei évben is; jelenleg az egy főre jutó rendelések száma 17 tranzakció évente. Vagyis kimondható, hogy a tavalyi évben jelentkező változás meghatározza az idei vásárlói viselkedést is.

Az e-kereskedőket most elsősorban az foglalkoztatja, milyen tendenciák várhatók az előttünk álló hónapokban; a Black Friday, illetve a karácsonyi vásárlási időszak az év legfontosabb eseménye az online térben.

Ahhoz, hogy meg tudjuk jósolni a várható növekedést, elsősorban az összesített eredmény adó mutatókat kell ismerni; az aktív vásárlói bázis, a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték változását. Az aktív vásárlói bázis növekedése ma már csak utópia, hiszen rendkívül kicsi azok tábora, akik soha nem éltek az online vásárlás lehetőségével, de megszólíthatók. Még a pandémia hatása sem volt elég ahhoz, hogy új belépők jelenjenek meg az online vásárlók között.

Egyértelmű, hogy a vásárlási gyakoriság növekedése szolgáltatja a legnagyobb potenciált, ahogyan már említettük. Noha a tavalyi év kiugró eredményeit az átlagos megrendelési érték növekedése is segítette, ez a mutató a korábbi években és idén is inkább stagnálást jelez. A megkérdezett marketingszakértő szerint arra következtethetünk, hogy az e-kereskedelem növekedését valójában a rendelési gyakoriság növekedése adja, a másik két mutató a stagnálás miatt nem befolyásolja jelentősen az összesített bevételeket. 

A második félév eredményeit alapvetően befolyásolhatják a vírushelyzettel kapcsolatos hírek, illetve a kormányzati intézkedések. Amennyiben a tavalyihoz hasonló helyzettel kell szembesülnünk, a várható vásárlási gyakoriság növekedése 15%-kal növekedhet, ami ez esetben azonos lehet a bevételek alakulásával. A végelszámolásnál mindez azt jelentené, hogy a teljes 2021-es esztendő növekedése 18% körül alakulna, ami messze magasabb a kontinens átlagánál, ráadásul minden várakozást felülmúlna.

Amennyiben a legnagyobb webáruházak mozgósítani tudják a vásárlóikat novemberben és decemberben, szinte biztosan elérhető lesz az előbb említett növekedés – véli a marketingszakértő. Noha a kisebb szereplők számára a Black Friday kevesebb lehetőséget tartogat, megfelelő kínálattal és átgondolt árazással nem kell lemondaniuk az év legnagyobb kereskedelmi eseményéről. Más kérdés, hogy a hatalmas reklámzajban milyen csatornákon juthatnak el a potenciális vásárlóikhoz; ebben a kérdésben kínálhatnak megoldást a saját vásárlói és érdeklődői adatbázisok, legyen szó hírlevél feliratkozókról vagy Facebook közösségekről.

(X)

Exit mobile version