A magyarok idén nyáron is elsősorban a vízparti pihenést keresik – derül ki a Csodásmagyarország.hu legfrissebb, 2198 fő megkérdezésével készült online kutatásából. A felmérés szerint a legkedveltebb hazai úti cél továbbra is a Balaton, de egyre többen választják a Tisza-tavat vagy a Hévízi-tavat is. A strandolás mellett a városnézés, a túrázás, valamint a gyógyfürdők és wellness létesítmények látogatása is népszerű kikapcsolódási forma.
Strand, városnézés, wellness
A válaszadók 17%-a legszívesebben strandolással tölti a nyári szabadságát, 13% pedig gyógyfürdőkben vagy wellnesshotelekben kapcsolódik ki. A városnézést 16%, a túrázást 11% választja, míg a kulturális látnivalók – várak, kastélyok, múzeumok – felkeresése 10%-nak vonzó. Ugyanennyien töltik idejüket sétával parkokban, arborétumokban vagy állatkertekben.
A túrázást különösen a fiatalabbak – a 18–29 és a 30–45 éves korosztály – kedvelik, míg a legidősebbek, a 65 év felettiek inkább a gyógyfürdőzést (20%) és a természetközeli sétákat (15%) részesítik előnyben. A zarándokhelyek iránti érdeklődés is jellemzőbb ebben a korosztályban, míg a legfiatalabb válaszadók a fesztiválokat és különféle rendezvényeket keresik aktívabban.
A Balaton a király – de jön fel a Tisza-tó és a Hévízi-tó
A magyar nyaralók közel kétharmada (65%) a Balatont választja első számú belföldi úti célként. A második legnépszerűbb tó a Tisza-tó 13%-kal, míg a dobogó harmadik fokára a Hévízi-tó került 9%-kal. A rangsort a Velencei-tó (4. hely) és a Fertő tó (5. hely) követi.
A korosztályi megoszlás is érdekes képet mutat: míg a legtöbb csoportban a Tisza-tó a második helyezett, addig a 65 év felettiek körében a Hévízi-tó a favorit, amit 33%-uk jelölt meg. A 30–45 évesek a Velencei-tavat részesítik előnyben a Hévízivel szemben, míg a legfiatalabbak (18–29 évesek) listájára az Orfűi-tó is felkerült, kiszorítva ezzel a Fertő tavat az első öt helyről – ez utóbbi a 46–65 éveseknél is megfigyelhető.
Inspirációból nincs hiány – főszerepben az internet és a közösségi média
A kutatás rávilágít arra is, hogyan választanak úti célt a magyarok. A közösségimédia-oldalak (pl. Facebook, Instagram, TikTok) a válaszadók 26%-ának jelentenek inspirációt, míg 23% online cikkek alapján dönt. Az ismerősök ajánlásai is fontos szerepet játszanak: ezekre 22% hagyatkozik.
Érdekesség, hogy a 65 év felettiek körében különösen fontosak a személyes ajánlások (26%), míg a fiatalabb korosztályok erőteljesen az online térből tájékozódnak: a 18–29 évesek 32%-a, a 30–45 évesek 28%-a dönt közösségimédia-tartalmak alapján. A podcastek és utazási műsorok 9%-nak adnak ötletet, a könyvek és magazinok pedig 6%-nak. Az utazási irodák, filmek és sorozatok, illetve a Tourinform irodák alacsonyabb, 3-4%-os arányban szerepelnek a döntés hátterében.
A belföldi turizmus népszerűsége továbbra is töretlen
A kutatás tanúsága szerint a magyar utazók előszeretettel fedezik fel hazájuk rejtett és kevésbé rejtett kincseit. Legyen szó fürdőzésről, természetjárásról, városnézésről vagy egyszerű feltöltődésről, minden korosztály megtalálja a számára ideális úti célt – egyre gyakrabban az internet segítségével. A Balaton továbbra is a legnépszerűbb nyári célpont, de a Tisza-tó, Hévíz és Orfű is évről évre több látogatót vonz.