Főoldal Blog oldal 304

Olimpiai csatornák a UPC-nél

A nagy nemzetközi sporteseményeket hagyományosan közvetítő tévéadók mellett három új Eurosport csatornán is élvezhetik a 2018-as téli olimpia eseményeit a UPC Magyarország ügyfelei.

Az ötkarikás események ideje alatt három, úgynevezett „pop-up” csatornát is ingyenesen elérhetővé tesz előfizetői számára a UPC. A Eurosport 3, 4 és 5 műsorán február 9 és 25 között folyamatosan követhetőek lesznek a téli olimpia történései élőben és felvételről, angol nyelvű kommentárokkal.

Mindehhez pedig nemcsak otthonról, hanem a Horizon Go szolgáltatás segítségével mobil eszközeikről is hozzáférhetnek a UPC-ügyfelek.

[TESZT] Sencor konyhai robotgép STM 6351GR – a szemrevaló konyhai mindentudó

Vannak bizonyos feladatok a konyhában, melyeket a technika fejlődésének köszönhetően már nem kell nekünk végezni, elvégzik helyettünk a gépek. Legyen szó a tojáshab felveréséről, a tészta dagasztásáról vagy épp majonéz készítéséről, nem biztos, hogy szívesen bíbelődnénk vele egymagunk hosszú perceken keresztül.

Ha valaki komolyabban foglalkozik a sütés-főzéssel, az biztosan gondolkodott már azon, hogy beszerez otthonra egy konyhai robotgépet, hiszen egy eszköz egyszerre több funkciót is képes ellátni, így praktikus és helytakarékos is egyszerre, hiszen nem kell egyszerre 5 gépet vásárolnunk minden egyes munka elvégzésére. Egy ilyen robotgép viszont nem olcsó mulatság: a komolyabb és jobb minőségű gépek súrolják a százezres határt, de a legtöbb át is lépi azt. Éppen ezért gondoltuk úgy, hogy kipróbálunk egy árbarátabb verziót.

A Sencor termékek híresek arról, hogy hihetetlen nagy termékskálával rendelkeznek nagyon jó áron. Lehet elsőre nem tűnik ismerősnek a márka, de szinte minden háztartásban van egy eszköz, amin Sencor felirat díszeleg, legyen az egy konyhai mérleg, rádió, számológép, porszívó vagy épp egy digitális képkeret. Az ár-érték arányban nagyon jó termékekről beszélünk, az utóbbi évben pedig egyre több olyan eszközzel jelentkeznek, melyek magas minőséget képviselnek.

Ilyen a jelenlegi tesztalanyunk is. Az STM 6351 névre keresztelt konyhai robotgép valóban sokat tud: darál, mixel, habar, kever, dagaszt és még kolbászt is tölt.

Külső, csomagolás

A Sencor konyhai termékek egyik legnagyobb erőssége a megjelenés: számtalan gyönyörű színben kaphatóak, így bármelyik konyhába beilleszthető és a funkcionalitás mellett még gyönyörű éke is lehet annak. Jelenlegi tesztgépünk zöld színű, de kapható még sárga, pink, lila, narancssárga, kék vagy a visszafogottabbaknak fehér színben.

A hatalmas dobozban magát a készüléket találhatjuk, a használati utasítást és rengeteg kiegészítőt. Tényleg rengeteget. Először azt sem tudja az ember, hogy hova kapja a fejét és mi mire való. Szerencsére a magyar leírás sokat segít, így szépen lassan kisilabizálható, hogy mi mihez tartozik. Érdemes ezeket külön csomagolni és úgy elrakni, hogy később ez ne okozzon problémát.

A gép minősége meglepően jó, érződik rajta, hogy fémből készült maga a ház is és a kiegészítők is.

Kiegészítők, funkciók

De mikből is áll maga a gép? Először van maga a megszokott konyhai robotgép része, mellyel a hozzá tartozó 4,5 literes edénnyel és fejekkel különböző műveleteket tudunk véghezvinni.

Tudunk habot verni (egyszerre akár 8 tojásfehérjéből), dagasztani, és keverni. Külön megemlíteném a hozzá tartozó átlátszó fedelet, ami nagyon praktikus akkor, ha nem szeretnénk hogy minden össze-vissza fröcsköljön menet közben.

Működés közben, egy kis lassítással

Extra pluszpont jár a beépített LED-világításért is, ami rengeteget segít abban, hogy jobban lássuk a folyamat közben a dolgokat.

Használat közben egy negatívumot azért megemlítenék és az a hangja. 1000 W-os teljesítmény ide vagy oda, de nekem elég hangosnak bizonyult a gépezet, cserébe viszont gyorsan dolgozik. A tojásfehérjéket is pár perc alatt felverte gond nélkül.

Az eszköz első felénél található egy ezüst színű rész, ami ha felnyitunk, akkor a benne található menetbe be tudjuk illeszteni a kolbásztöltő, a húsdaráló és kebab készítéshez. Értelemszerűen ezekhez mind külön kiegészítő jár, melyeket könnyen lehet ki-be szerelgetni.

Az utolsó funkció pedig a gép hátsó részénél található, melyhez nincs más dolgunk, csak egy 1-5 literes üvegmixert kell ráerősítenünk és már ugyanúgy használható, mint bármelyik konyhai mixer: bébiétel, smoothie, turmix, mártás, koktél vagy épp leves készíthető általa.

A tisztításában nincs semmi különös, a levehető eszközök mosogatógépben is moshatóak.

Összegzés, vélemény

Az évek során a Sencor rengeteget fejlődött (minőségben mindenképp) úgy, hogy közben képes volt árban a földön maradni. Az STM 6351 konyhai robotgép számtalan funkcióval rendelkezik, praktikus és jól dolgozik, egyedül a zaj az, amin javítania kell, de a jó teljesítményért (1000 W) és a baráti árért (60 ezer forint körül mozog) szerintem elnézhető. Hatalmas pluszpont jár a dizájnért és azért, hogy ennyi árnyalatban kapható. Szép is, praktikus is, jó szolgálatot tesz a konyhában, kell ennél több?

Még több információ a termékről: http://www.sencor.hu/konyhai-robotgep/stm-6351gr

Lear királyt alakítja Ian McKellen Londonban

Száz előadáson fogja Shakespeare Lear király című tragédiájának címszerepét játszani Ian McKellen a londoni Duke of York Színházban júliustól.

A darabot Jonathan Munby rendezésében tavaly mutatták be Chichesterben, a kritikusok méltatták az előadást és a 78 éves brit színész „csodálatos részletességgel kidolgozott alakítását”.
McKellen 11 éve játszotta utoljára a szerepet a Royal Shakespeare Company társulatával Trevor Nunn rendezésében. Az újabb londoni bemutatóról nyilatkozva elmondta, valószínűleg ez lesz az utolsó nagy shakespeare-i szerepe.

Ian McKellen londoni bemutatkozása is a Duke of York Színházban volt 1964-ben James Saunders angol író A virágok illata című színdarabjában, ezért az alakításért kapta első színházi elismerését.

„Ez egy kicsi színház, de még intimebbé kell tenni azzal, hogy a széksorok egy részét kivesszük” – írta Twitter-üzenetében.
A 78 éves színész, akit világszerte leginkább Gandalfként ismernek A Gyűrűk Ura trilógiából, az Evening Standard brit lapnak elmondta, hogy ugyan még nem készül visszavonulni, de ez a szerep arra késztette, hogy elgondolkodjon az öregedés folyamatáról.

„A darab egy korombeli emberről szól. Sajnálkozva tekint vissza és aggódva szemléli a jövőt. Az egésznek értelme van számomra. Ez egy vizsgálódás arról, mit jelent megöregedni” – magyarázta.
„A valóság az, hogy az emberek meghalnak. Senki nem figyelmeztet arra, hogy a barátaid elmennek. Ha két korombeli ember egymással beszélget, a betegségekről beszélgetnek, arról, hogy érzik magukat, és beszélgetnek a halálról. A legtöbb ember egész életét úgy éli le, hogy nem beszél erről” – vélekedett.
„Egyes színészek mindig ugyanazt és ugyanazt csinálják, és ezért sztárnak nevezik őket. Ez nem vonz engem. Szeretem a különböző kihívásokat” – tette hozzá.

A tragédiát július 11-én mutatják be és november 3-ig lesz színpadon.

Ian McKellen az 1960-as évek óta a brit színházi élet meghatározó alakja. Shakespeare több tragédiájának a címszerepét alakította, a Lear királyt először 1973-ban játszotta, de volt Rómeó, II. Edward és II. Richard is. Rendszeresen dolgozott együtt Judy Denchcsel és Helen Mirrennel.

A mélytengeri hidrotermális kürtőket használja keltetőként egy rájaféle

A mélytengeri hidrotermális kürtők szomszédságában rakja le tojásait egy rájaféle, hogy az átlagosnál melegebb vizet kihasználva felgyorsítsa az egyébként négy vagy akár még több évig eltartó keltetési folyamatot – derült ki egy új tanulmányból, amely elsőként szolgál bizonyítékkal arra, hogy egy tengeri teremtmény vulkanikus hővel kelteti a tojásait.

A valódi rájafélék közé tartozó Bathyraja spinosissima faj tojástokkal körülvett ivadékai leginkább egy méretes raviolira hasonlítanak, amelyet mind a négy sarkán apró nyúlványok zárnak le. A már kiürült tojástokokat, amelyeket gyakran partra sodor a víz, a „sellők pénztárcájaként” is szokták emlegetni.
Az ivadékok éveket töltenek a vízáteresztő kollagénburokban: legkevesebb 1500 napot, ha a körülöttük lévő víz átlaghőmérséklete 2,7 Celsius-fok – írja a LiveScience című ismeretterjesztő hírportál.

Azért, hogy jobban megismerjék a több mint 3000 méteres mélységben élő rájafaj és környezetének kapcsolatát, a kutatók egy hidrotermális kürtőkben gazdag területet vizsgáltak át a Csendes-óceán Galápagos-szigetekhez közel eső részén. A hidrotermális kürtők leggyakrabban az óceáni hátságok közelében, az óceánok fenekén alakulnak ki, amikor a repedésekben a forró magma felhevíti a vizet, amely aztán a magas hőmérsékleten sok ásványi anyagot old ki.

A kutatást vezető Pelayo Salinas de León, az ecuadori Charles Darwin Alapítvány ökológusa és kollégái egy távirányítású járművel térképezték fel a területet, ahol ráját ugyan nem, de összesen 157 tojástokot találtak, amelyek többsége – 58 százaléka – pontosan 20 méterre helyezkedett el a legforróbb kürtőktől. A Nature című tudományos folyóirat internetes kiadásában közölt tanulmány szerint az ilyen területeken tapasztalható melegebb – az egyik területen például 4,5 Celsius-fokos – víz felgyorsíthatja a keltetési időt.

A valódi rájafélék a porcos halak osztályába tartoznak, amelyek a túlhalászat elsődleges áldozataivá váltak az utóbbi évtizedekben. Az ide tartozó fajok immár nagyjából 25 százalékát fenyegeti a kihalás. A mélytengeri környezetben élő fajok különösen veszélyeztetett helyzetben vannak, mivel általában lassabban fejlődnek és később válnak ivaréretté, ami jelentősen megnehezíti a regenerálódást a megtizedelt populációk számára.

A kutatók szerint a szárazföldi állatoktól korántsem idegen, hogy a környezetükben lévő vulkanikus tevékenységet kihasználva „begyújtanak a tojásaik alá”. Az állati fosszíliák tanúsága szerint a kréta földtörténeti korban élő szauropoda dinoszauruszok egy része a vulkáni tevékenység révén felmelegedett földbe ásta el a tojásait. A ma élő tongai ásótyúk (Megapodius pritchardii) ugyancsak a vulkánok által felmelegített talajba készít fészket magának. Soha ezelőtt nem találtak azonban még arra utaló bizonyítékot, hogy egy tengeri teremtmény vulkanikus hővel kelteti a tojásait.

A kutatók szerint ezen mélytengeri teremtmények szaporodási szokásainak és természetes élőhelyeinek jobb megismerése kulcsfontosságú ahhoz, hogy hatékony stratégiákat dolgozhassanak ki megóvásukra.

[TESZT] Futurer DualDrive – nincs számára akadály

Összkerékhajtás? Szeretjük, ismerjük jól az előnyeit. Igen, természetesen most a 4×4 megközelítésre asszociálhat mindenki, és valószínűleg egy terepes képességekkel felvértezett SUV ugrik be legtöbbünknek. De mi a helyzet, ha egy rollerről beszélünk? Egy összkerekes rollerről, konkrétan. Van ilyen, méghozzá a Futurer DualDrive személyében. Teszteltük.

Igaz, még tavaly, és akkor, amikor bőven kedvezőbb volt az időjárás. Nyáron, konkrétan, ám a Futurer DualDrive aktualitása még mindg megkérdőjelezhetetlen, főként, hogy nyakunkona a tavasz (végre), és sokan szeretnének alternatív közlekedési eszközökhöz folyamodni – főként a nagy- és kisvárosokban.

A Futurer DualDrive kimagaslóan praktikus eszköz, főként a maga kategóriájában. Az egész egységet össze lehet csukni, így mindössze 94.5 centiméteres hosszal kell számolnunk, így szinte nincsen olyan autó, amelynek a csomagtartójába ne férne bele kompromisszumoktól mentesen. Az Autóaddikt.hu-n a Futurer DualDrive-próba idején egy Lexus vendégeskedett nálunk teszten épp, a raktere bőségesen elegendő volt a roller szállításához.

Könnyedén menetkész állapotba helyezhető a Futurer DualDrive, persze némi rutin azért szükséges ahhoz, hogy nagyjából három mozdulattal szétnyissuk, kattanás, és máris szelhetjük a dombokat, hegyeket-völgyeket.

Nem túlzás, ténylegesen arra lett tervezve a Futurer DualDrive, hogy megmásszunk segítségével mindenféle kaptatókat, emelkedőket. Úgy, hogy meg sem érzi a hajtáslánc: a gyári adatok szerint 35 százalékos emelkedő meg sem kottyan neki, úgy, hogy maximum terhelés 125 kilogrammban van meghatározva. Mi elsőként a budapesti Istenhegyi utat irányoztuk be, azon a részen, ahol már jókora szögekkel megspékelt meredélyek találhatók. Tesztalanyunk 90 kilogramm feletti súlyával „lovagolta meg” a Futurer DualDrive-ot: mindenféle erőlködést, nyüglődést nélkülözve hasított a 2×2 hajtás, de úgy, hogy a környéken haladók (autósok, gyalogosok) egyaránt leesett állal konstatálták a jelenetet.

Nyilván kell rutin (ahogy írtuk is feljebb) a rollerezéshez, persze az szétnyitáson és összecsukáson kívül is. Nem mindegy, hogy milyen testpozíciót veszünk fel az indulásnál, masszívan ki kell támasztanunk magunkat, hogy felvegyük az elánt. Nagyon kell figyelnünk arra, hogy a szétnyitásnál a kormányt megfelelően rögzítsük, ellenkező esetben fennáll a felépítmény összecsuklásának veszélye, ami ugyebár nem túl kellemes, főként, ha épp robogunk valamerre önfeledten.

Márpedig robogni lehet a Futurer DualDrive-val: végsebességét 30 kilométer/órában határozta meg a gyártó, ezt tudtuk is hozni sík útszakaszon. Külön érdekesség, hogy emelkedőn felfelé sem fogyott ki a szufla a hajtásból, a markolatok alá helyezett gyorsító- és lassító kallantyúk kezelésével remekül lehet adagolni a gázt (azaz villanyt).

Figyelni kell arra, hogy a fékezés nem csak hagyományos módon kivitelezhető. Van manuális, jól megszokott „sarokkal rátaposok a hátsó kerék feletti sárvédőre” verzió is, ez lassít, de nem annyira hatékony, mint a szintén a markolat alá épített motorfék karja.

Mivel a Futurer DualDrive kerekei annak rendje s módja szerint aprók, óvatosan és körültekintően kell közlekednünk. Főként az úthibákra érzékeny, tehát mindig legyen a szemünk jó pár métterrel a látótávolságon belül. Egyébként a beépített, elöl és hátul is rugós felfüggesztésű  lengéscsillapítás remek, kisebb göröngyöket szinte észrevétlenül maga alá gyűr a roller.

A Futurer DualDrive menetkész tömege 15.7 kilogramm, ami még pont a kompaktság határain belül van – hangsúlyozzuk: ebben a kategóriában. Itt a szállítás inkább autóval történik nagyobb távokon, de gond nélkül pakolható, és hordozható például tömegközkekedési eszközökön is.

Kettő darab, egyenként 6.5 Ah-s lítium-polimer akkumulátor táplálja a Futurer DualDrive hajtásláncát. Az egységek saját tervezésűek és gyártásúak, a töltési idő nincs kettő óra méréseink szerint.

Átlagos használattal egy töltéssel 30 kilométeres átlagot futottunk, úgy, hogy ténylegesen igénybevettük a Futurer DualDrive képességeit. Volt sok hegymenet, intenzív gyorsítás és folyamatos, 25 kilométer/órás haladás, szélben, szélcsendben egyaránt. Ez véleményünk szerint illusztris végeredmény, hiszen a rollert használó tesztalanyunk 93 kilogrammot nyomott – a gyári mérések pedig 75 kilogrammos terhelésre vonatkoznak, statikusabb körülmények közt.

Kettő darab, egyenként 500 Wattos brushless, azaz szénkefe nélküli elektromotor került beépítésre a kerékagyakba. A motorok teljes mértékben gondozásmentesek, amely szintén sejteti a Futurer DualDrive hosszú élettartamát, ráadásul a legmodernebb technológiát is hordozza a rendszer. Az elektromotorok az akkukhoz hasonlóan szintén teljesen saját tervezésűek és saját gyártásúak.

Hasonlóan a tisztán elektromos, illetve a hibrid hajtású autókhoz, a Futurer DualDrive is energiavisszatáplálós fékrendszerrel rendelkezik. Tehát ha fékezünk, plusz kilométereket lehet visszanyerni a hatótávhoz, ami szintén remek kiegészítője az összképnek.

Futurer DualDrive specifikációk

Váz anyaga: aluminium ötvözet

Akkumulátor: 2 db 6,5 Ah S Lithium Polimer, 33V (E-TWOW saját tervezés és gyártás)

Motor: 2 db 500W , DC Kefe nélküli kerékmotor az első és a hátsó kerékben (teljesen gondozásmentes, E-TWOW saját tervezés és gyártás)

Fogyasztás: 2 x 7,5 Wh/km

Egy töltéssel: 35 km (20km/h-val, 75kg-os terheléssel, 10km/h alatti szélben, nagyjából sík úton mérve)

Töltési idő: maximum 2 óra

Végsebesség: 30 km/h

Hegymászási képesség: 35%-os emelkedő

Méretek: 945x150x 330 mm (öszecsukva), 940x135x1160 mm (menetkész)

Kerekek: 200 mm szelep nélküli, teljesen gondozásmentes, légkamrás speciális tömörgumi

Lengéscsillapítás: elöl-hátul rugós felfüggesztés, lengéscsillapítás

Fék: energia visszanyerős fék elöl és hátul (KERS) valamint biztonsági vészfék hátul

Kijelző/vezérlő egység: akku töltöttség (%-ban), hőmérséklet kijelzés, napi km számláló, összes megtett km, elektromos kürt, LED lámpa (CPU vezérelt, az akku aktuális töltöttsége függvényében) , fényszenzor (ki/be kapcsolható az automatikus világítás igény szerint), sebességtartó automatika, tetszőleges sebességen tartja a rollert. Végsebesség határolás.

Menetkész tömeg: 15,7 kg

Terhelhetőség: 125 kg

Doboz tartalma: FUTURER DualDrive, intelligens töltő, magyar nyelvű használati leírás, jótállási jegy

Rendelhető tartozékok: Gyöngyvászon, kerekes hord táska, plusz töltők, telefon tartó, vállpánt

Garancia: 1 év általános beleértve az elektromos részeket, 1 év vagy 4000 km* az akkura, 2 év a motorra és 3 év a vázra
*amelyik előbb teljesül.

Bővebb információ: https://futurer.hu

Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Növelik a sebesség iránti vágyat a nézőkben a Halálos iramban sorozat filmjei

Sebesebb vezetésre késztetik a Halálos iramban sorozat filmjei a nézőket – derítették ki amerikai kutatóik, akik kimutatták, hogy az akciófilmek bemutatása utáni hétvégéken jelentősen megnőtt a sebességtúllépés az utakon.

Anupam Jena, a Harvard Egyetem orvostudományi iskolájának kutatója és kollégái tanulmánya szerint a gyorshajtás miatti büntetések száma ugyan nem nőtt meg, de a megbüntetettek sebességtúllépése igencsak megugrott: számtalan sofőrt kaptak rajta azon, hogy a megengedettnél óránként mintegy 64 kilométerrel nagyobb sebességgel hajtott, ráadásul a gyorshajtásokat a mozik környékén észlelték a rendőrök.
A sikeres amerikai akciófilmsorozat – amelynek nyolcadik részét tavaly mutatták be és már készül a kilencedik része – középpontjában az illegális utcai autóversenyek állnak. A 2001-ben bemutatott első film óta a Halálos iramban eddig 4,4 milliárd dollárt forgalmazott a mozikban.

A harvardi kutatás azon ritka példák egyike, amely kimutatta, milyen hatással vannak a mozifilmek az emberek magatartására. „Sok vita folyik manapság arról, milyen hatással vannak a filmek és más média az emberekre. Ezt igen nehéz tudományos kutatásban tanulmányozni” – idézte a The Times brit napilap Anupam Janát.

„Nehéz valakinek a magatartását erőszakosabbra változtatni. De nem nehéz gyorsabb vezetésre késztetni valakit, aki már amúgy is vezet” – hangoztatta a kutató, aki kollégáival a Maryland államban a rendőrség által az elmúlt öt évben gyorshajtásért kiszabott és az interneten nyilvánosságra hozott mintegy 200 ezer büntetést elemezte. A kutatóknak ez alapján sikerült összehasonlítaniuk a sebességhatár átlépését a Halálos iramban-sorozat filmjeinek bemutatója előtti és utáni időszakban.

Arculatot vált a Lufthansa

Arculatot vált a Lufthansa, az eddigi fehér-sárga-kék színek helyett sötétebb kéket és fehéret használnak majd a repülőgépeken – az új arculatot szerdán mutatták be a sajtónak Frankfurtban.

A sajtótájékoztatón Carsten Spohr, a Lufthansa-csoport vezérigazgatója elmondta, 1989-ben változtatták meg utoljára a cég arculatát, a Lufthansa fő motívumát, a körben lévő darut több mint 50 éve használják változatlan formában. A világ azonban megváltozott, és ehhez a légitársaságnak is alkalmazkodnia kell, ezért egyértelművé tették, hogy a cég színe a kék – tette hozzá.
Közölte: a színek és az arculat cseréje mellett a daru használatának százéves születésnapját, illetve a 2017-es rekordévet is ünneplik, mivel az elmúlt évben a Lufthansa minden eddiginél több, 130 millió utast szállított, és ezzel újra Európa legnagyobb légitársasága lett.

A légitársaság a tükörtojásnak becézett sárga kört kékre, a sárga karikát, illetve a darut fehérre változtatta, hasonlóan a gépek hasához, valamint sötétebb kéket, és más betűtípust használ.
Összesen több mint 800 féle változatot készítettek a különböző arculati tervekből, a gépek átfestése mintegy 7 évbe telik majd, mert csak akkor festenek át egy gépet, vagy cserélik ki a kabinberendezést, ha a karbantartása mindenképpen szükséges.

Annyi ideig állt a berlini fal, amennyi ideje ledöntötték

Hétfőn telt el pontosan annyi idő a berlini fal ledöntése óta, amennyi ideig állt a német fővárost és jelképesen egész Európát kettéosztó határépítmény.

A berlini falat 1961. augusztus 13-án kezdték építeni, és 10 315 nap múlva, 1989. november 9-én döntötték le. Éppen ennyi idő telt el 2018. február 5-ig.

Fotó: morgenpost.de

Ez a szabadságban eltöltött 28 év, 2 hónap és 26 nap „a keletnémet lakosság nagy bátorságának és történelmi helytállásának” köszönhető – emelte ki az évforduló alkalmából tett nyilatkozatában Michael Müller kormányzó polgármester.
A tartományi rangú főváros kormányának vezetője kiemelte, hogy a szabadság és az egység nehéz döntések és feladatok elé állította a várost, mert össze kellett hangolni milliók életét, akik két különböző politikai rendszerből érkeztek.

Berlin a kilencvenes években „Németország legnagyobb építési területe” volt, a gazdaság átalakulása pedig magas munkanélküliséget okozott és szigorú takarékoskodást követelt meg – tette hozzá.

Azonban a berliniek nemcsak az egyesülés kihívásaival küzdöttek meg. A fal ledöntése olyan szabad tereket hozott létre, amelyek révén a város „mágnesként vonzza a kreatív teremtő erőt” – mondta a Michael Müller.

Berlin így ma már „start up főváros”, ahol informatikai innovációval foglalkozó feltörekvő vállalkozások tömege tevékenykedik, és Európa vezető kutatási és tudományos központjai közé tartozik. Népszerűségét mutatja, hogy lakosainak száma évente több mint 40 ezerrel emelkedik, sikerét pedig jelzi, hogy gazdasága az országos átlagot meghaladó mértékben növekedik – húzta alá a Német Szociáldemokrata Párt politikusa.
A német sajtóban az évfordulóra készített összeállításokban hangsúlyozzák, hogy nem tűntek el 10 315 nap alatt a Kelet és Nyugat közötti különbségek, és a szocialista rendszer negyven éve visszafordíthatatlan változásokat is okozott. Így egészen biztos, hogy soha nem költöztetik vissza központjukat a második világháború után Berlinből Münchenbe vagy Frankfurtba áttelepült vállalatok.

Közéjük tartoznak olyan óriáscégek, mint a Siemens, az Allianz és a Deutsche Bank – mondta Marcel Fratzscher, a berlini DIW gazdaságkutató intézet vezetője a Handelsblatt című üzleti lapnak.

Az utóbbi 10 315 nap mérlege „nem rossz”, de a volt NDK területének felzárkózása a nyugati tartományokhoz még nemzedékekig tarthat – tette hozzá Joachim Ragnitz, a müncheni központú ifo gazdaságkutató társaság drezdai intézetének helyettes vezetője.

Rámutatott, hogy az Egyesült Államokban a polgárháború (1861-1865) után nagyjából akkora volt a különbség a déli és az északi államok gazdasági fejlettsége között, mint a keleti és a nyugati német tartományok között a fal ledöntése után, és Amerikában 100 év kellett ennek a különbségnek a felszámolásához.
Az eltéréseket mutatja, hogy 28 év után is még mindig többen vándorolnak keletről nyugatra, mint amennyien a nyugati tartományokból a volt NDK területére költöznek, a keleti tartományokban a hazai össztermék (GDP) még tavaly is csupán a nyugati szint 73 százalékát tette ki, a termelékenység a nyugati szint kétharmadát érte el, a munkanélküliség pedig 8,4 százalék volt, ami 2,6 százalékponttal magasabb az 5,8 százalékos nyugati munkanélküliségi rátánál.

Berlin kormányzó főpolgármestere a felzárkózás folytatódására számít.

„Bízom benne, hogy a következő 28 évet is a berliniek hatalmas szabadságvágya, nyitottsága és az összetartás iránti vágya határozza meg” – emelte ki a szociáldemokrata politikus.
Azonban a fal emlékezete arra figyelmeztet, hogy „továbbra is kötelességünk fellépni mindazokkal szemben, akik felszítják a gyűlöletet és az előítéleteket, akik veszélyeztetik közös értékeinket és egységünket”.

Az ilyen emberek „nem építhetnek új falakat közénk” – jelentette ki a német főváros vezetője.

Saját sikerességük lehetett a dinoszauruszok veszte egy új kutatás szerint

Saját sikerességük, gyors elterjedésük és jó alkalmazkodó képességük lehetett a dinoszauruszok veszte egy új kutatás szerint, mely feltérképezte az ősgyíkok elterjedését a Földön – írta a BBC hírportálja.

A brit tanulmány szerint, melyet a Nature Ecology and Evolution című szaklap friss száma közölt, a dinoszauruszok száma már csökkenőben volt, amikor az őket elpusztító aszteroida a Földbe csapódott.

Fotó: getty images

Dél-Amerikai „szülőhelyükről” viszonylag gyorsan népesítették be az egész Földet, több száz fajuk alakult ki a félelmet keltő T. rextől a hosszú nyakú Diplodocusig.

Az elterjedésüket feltérképező kutatók szerint a dinoszauruszok azért tudtak ilyen gyorsan elszaporodni, mert szinte „tiszta lappal” indulhattak a megjelenésük előtt nem sokkal lezajlott nagy kihalási esemény után.

Mivel a letarolt vidékeken alig találtak vetélytársra az ételért és a területért folyó harcban, elszaporodásuknak semmi sem állt útjában.

Uralmuk vége felé azonban, amikor már a világ szinte minden élőhelyéhez alkalmazkodtak, terjedésük lelassult.

„Nem volt hova mozdulni tovább, elárasztották a Földet. Nem jöttek már létre új fajok, annyira speciálisan alkalmazkodott mindegyik az adott feltételekhez” – magyarázta Ciara O’Donovan, a Readingi Egyetem kutatója.

A tudósok statisztikai számítások alapján rajzolták fel a Föld háromdimenziós terében, hogy hol élt egy-egy dinoszaurusz és hol éltek az ősei.

Térképük teljesebb képet ad az ősgyíkokról, mint a kövületek önmagukban.

Vannak azonban tudósok, akik vitatják, hogy az aszteroida becsapódásakor már leáldozóban lett volna a dinoszauruszok uralma.

David Martill, a Portsmouthi Egyetem kutatója szerint a kréta időszakban, amikor a kisebb kontinensekké töredezett szét az ősi szuperkontinens, a dinoszauruszok még javában diverzifikálódtak, azaz új fajaik születtek egészen addig, amíg a meteor el nem pusztította őket.

 

A Bitcoin árfolyama több mint 10 százalékkal gyengült kora reggel

Kedden kora reggel folytatódott a bitcoin árfolyamesése, miután hétfőn 10 százalékkal gyengült a dollárhoz képest.

A legismertebb kriptovaluta, a bitcoin kedden valamivel 7100 dollár alatt indított, a nyitástól számított első hat órában folyamatosan gyengült, 6 órakor mélypontra, 6021,9 dollárra süllyedt.

A bitcoint reggel fél nyolckor 6161 dolláron jegyezték. Ez mintegy 69 százalékos gyengülés a december 17-én beállított 19 666 dollár rekordszinthez képest.

Hétfőn két bejelentés is gyengítette a kriptovaluták iránti befektetői bizalmat. Egyrészt az, hogy a kínai hatóságok a kriptodevizák kereskedésével foglalkozó összes internetes oldal blokkolására készülnek, miközben több nagy amerikai és brit bank megtiltotta ügyfeleinek, hogy hitelkártyáikkal vásároljanak bitcoint vagy más digitális devizát.

Elemzők szerint azért a szigorúság a bankok részéről, mert attól tartanak, hogy klienseik komoly árfolyamveszteséget szenvednek el, az pedig megnöveli a rossz hitelek nagyságát a hitelkártyákon.