Főoldal Blog oldal 571

Íme, a vadonatúj BMW M4 Cabrio

bmw_m4_cabrioA teljesen új BMW M4 Cabrio érkezésével a BMW M GmbH újabb lebilincselő taggal bővíti nagyteljesítményű sportautókból álló legendás családját. Az M4 Cabrio az új BMW M3 limuzin és a vadonatúj BMW M4 Coupé vérpezsdítő teljesítményét örökölte, miközben stílusos és összetéveszthetetlen megjelenésével a nyitott tetős modellben rejlő egyéniséget hangsúlyozza, a sportos kabriózás páratlan vezetési élményét állítva a középpontba. A BMW M4 Cabrio modellt a BMW M GmbH évtizedekre visszanyúló hagyományai ihlették: az új modellel immáron ötödik generációjába lép a BMW versenypályára és közútra is alkalmas, nagyteljesítményű nyitott tetős sportautója, miközben az „M4 Cabrio” elnevezéssel a legendás történetben új fejezet veszi kezdetét.

A BMW M4 Cabrio a BMW 4-es sorozat nyitott tetős modelljeinek elegáns vonalait örökölte, amelyek az egyedülálló formanyelvnek köszönhetően nyitott tetővel az autó tökéletes arányaiban fellelhető jellegzetes és kecses sziluettet, zárt tetővel pedig a B-oszlopok nélküli, kivételesen dinamikus kupé-vonalakat emelik ki. Mindeközben az M4 Cabrio jellegzetes stíluselemei – köztük a motorháztetőn domborodó „power dome”, a szemkápráztató külső visszapillantó tükrök és a 18 collos (opcióként akár 19 collos) kovácsolt könnyűfém felniket rejtő, erőtől duzzadó sárvédőívek – egyértelműen a BMW M3/M4 modellekkel való színtiszta rokonságot hirdetik.

A BMW M4 Cabrio motorterében ugyanaz az új fejlesztésű, M TwinPower Turbo technológiával szerelt és kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált soros hathengeres erőforrás dolgozik, mint amelyik a vadonatúj M3 limuzin és M4 Coupé modellek hajtásáért is felel. A 3.0 liter hengerűrtartalmú benzinmotor 317 kW/431 lóerő maximális teljesítmény leadására és 550 Nm csúcsnyomatékra képes, kifejezetten széles fordulatszám-tartományban. A BMW M4 Cabrio ezáltal nem csupán kivételesen sportos menetteljesítményt garantál – gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre mindössze 4,4 másodperc alatt az opcionálisan elérhető hétsebességes M duplakuplungos automataváltóval -, de bőségesen elegendő erőtartalékkal is rendelkezik a nyitott tetős, kikapcsolódást kínáló, mégis lendületes autózáshoz.

Miként a BMW M3 limuzin és a BMW M4 Coupé modellek, úgy a BMW M4 Cabrio is az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei szerint született meg. A motorháztető és az elülső elemek például alumíniumból készültek, ahogyan az alváz egyes alkatrészei is. Az új M4 Cabrio számos területén ráadásul az ultrakönnyű, rendkívül merev és extrém tartós szénszál-erősítésű műanyagot (CFRP) használták, így például a kardántengely esetében is, amely ezáltal egyetlen darabból készülhetett el. Ez azon túl, hogy jelentős súlycsökkentést eredményezett, tovább csökkentette a forgó alkatrészek számát, s így a forgó tömeget. A motortérben található bumeráng alakú, CFRP toronymerevítő mindössze 1,5 kilogrammot nyom, miközben sokkal nagyobb merevséget biztosít, mint egy hasonló, alumíniumból készített alkatrész, ezáltal kulcsfontosságú szerepet játszik az autó kiváló kormányreakciójában és tökéletes irányíthatóságában.

A BMW M4 Cabrio teteje teljes belső bélést kapott, amely zárt állapotban kiválóan hangszigetel, a három részből álló, összecsukható fém tető legapróbb részletekre is kiterjedő tervezésének köszönhetően pedig az M4 Cabrio a téli hónapokban is kompromisszumok nélkül használható. A tető gombnyomásra 20 másodperc alatt teljesen lenyitható – amennyiben szükséges, 18 km/órás sebesség alatt akár menet közben is.

A bőséges szériafelszereltség kiegészítéseként a BMW M4 Cabrio rengeteg vonzó, opcionálisan elérhető kiegészítővel is megrendelhető, amelyekkel még esztétikusabbá, még különlegesebbé és még kényelmesebbé tehető a BMW M modellcsalád legújabb tagja. A jellegzetes személyre szabottság érdekében ehhez a nyitott tetős modellhez is elérhetők az exkluzív BMW Individual különleges felszereltségei és kiegészítői, amelyek összetéveszthetetlenül egyedivé varázsolják a nyitott tetős vezetés élményét. Mi több, speciális színek és anyagok is választhatók, az exkluzivitásnak így csak az ügyfél igénye szab határt.

Hamarosan indul a 21. Aba napok rendezvény

21_aba_napok_2014Rendhagyó eseményre készül a Székesfehérvártól 15 km-re elhelyezkedő Aba város közössége. Idén 21. alkalommal kerül megrendezésre az önfeledt szórakozás és tartalmas együttlét jegyében minden évben újjászülető Aba napok, szeptember 5-7. között.

„Egy régi mondás szerint csak az a közösség lehet boldog és egészséges, amely tud ünnepelni, és van mit ünnepelnie.”- írja Kossa Lajos, Aba város polgármestere. „Közösségünk igazi ünneplése tehát nem más, mint az örömbe, zenébe, dalba és táncba foglalt hála.”

A rendezvény alkalmával a helyi kulturális, szórakoztató és sport tevékenységek mellett számtalan érdekesség kerül bemutatásra. Táncegyüttesek előadásai, népi- és iparművészeti vásár és kézműves foglalkozások, solymászok bemutatói, lovasok és lovas bemutatók, jellegzetes ételek, szépségkirálynő választás, horgászverseny és számtalan különleges zenei fellépő várja az Abára látogatókat.

A nyitónapon, pénteken Fenyő Miklós, majd a Quimby zenekar lép színpadra, szombaton a Péterfy Bori & Love Band koncertjét, majd Szulák Andrea „Boldogság, gyere haza…” című Cserháti Zsuzsa emlékestjét, végül Somló Tamás és zenekara show-ját élvezhetik az Abára látogatók. A programot tovább színesíti az idén első ízben felállított Utcazene Pódium, ahol a fesztiválok utcazenészeinek legjobbjait láthatjuk majd.

Az idei év a sokszínűség jegyében telik majd az Aba napokon. A zenei program mellett ellátogathatunk a rendezvényen a Középkori Udvarba, ahol korabeli fegyvereket és páncélokat is kipróbálhatunk. Láthatunk mesés Tündérkertet, az Indián Sátorban táltos meséket hallgathatunk vagy akár vízipipázva pihenhetünk a keleti teázóban. Az Indonéz sátorban lesz selyemfestés vagy akár megcsodálhatjuk a tűzzsonglőrök előadását, részt vehetünk valódi tűz-szertartáson, s még tüzes lovas bemutatóban is lehet részünk.

A rendezvény minden helyszíne ingyenesen látogatható.
 

Michigan legnagyobb naperőmű-telepét építi meg a Ford és a DTE Energy

ford_dte_napenergia_telep_michigan_usaA Ford Motor Company és a DTE Energy közös munkával építik meg Michigan állam legnagyobb naperőmű-telepét a Ford Világközpontjánál.

A DTE Energy által útjára indított projekt eredményeképpen 360 fedett parkolóhely és 30 töltőpont épül majd a Ford dolgozói által használt plug-in járművek, többek közt a Ford Fusion Energi és C-MAX Hybrid Energi modellek számára. A létesítményben egy kioszk is helyet kap, ahol a látogatók részletes információkhoz juthatnak a napenergiáról és a Ford új parkolójáról.

„A Ford hosszú múltra tekinthet vissza az innováció területén, és a vállalat mély elkötelezettséggel tekint a fenntarthatóságra,” nyilatkozta Bill Ford, a Ford Motor Company világszintű ügyvezető elnöke. „Alapvető célkitűzésünk, hogy jobbá tegyük az emberek életét. Ezt részint azzal érhetjük el, hogy kiváló termékeket gyártunk, részint pedig azzal, hogy támogatjuk azokat a közösségeket, amelyekben munkatársaink élnek és dolgoznak; valamint azzal, hogy olyan technológiákat használunk, amelyek hatékony választ jelentenek a globális kihívásokra. Ez a projekt mindezt egyszerre testesíti meg.”

A napelemes tetőszerkezet összesen 1,038 megawatt elektromos áram előállítására lesz képes, ami 158 átlagos méretű háztartás energiaszükségletének felel meg. Az Ohio állambeli Cincinnati Állatkert parkolója mellett ez lesz az amerikai Középnyugat második legnagyobb napelemes létesítménye, és áramtermelésével jelentősen csökkenti majd azt az energiamennyiséget, amit a Ford jelenleg a hálózatból vesz fel irodái működtetésére.

A naperőmű-telep beindítása megközelítőleg évi 794 tonna széndioxid-emisszió megtakarításával jár.

„Izgatottan várjuk a közös munkát a DTE Energy munkatársaival, hogy ezentúl hatékonyabb módon, megújuló energiaforrásból nyerhessünk áramot,” mondta el Donna Inch, a Ford Területfejlesztési Vállalat elnök-vezérigazgatója. „Ez az innovatív projekt mind a DTE Energy, mind pedig a Ford számára komoly előnyöket eredményez, hiszen újabb példája annak, milyen eltökélten dolgozunk egy fenntarthatóbb jövő megteremtésén.”

A nemrégiben véglegesített megállapodás alapján a DTE Energy feladata lesz a létesítmény felépítése, valamint működtetése és karbantartása 20 éven át. A munkálatok szeptemberben kezdődnek, és 2015 elején fejeződnek be.

A DTE Energy 2009-ben kezdett bele a naperőmű-telepek létesítésébe a vállalat SolarCurrents nevű kezdeményezése keretében, aminek az volt a célja, hogy 2015-re az általa szolgáltatott energia 10 százaléka megújuló forrásból származzon.

„A SolarCurrents tetőszerkezet-projekt jól példázza, hogy a DTE Energy és a Ford egyaránt elkötelezett az energiahatékony és fenntartható jövő irányában,” vélekedett Irene Dimitry, a DTE Energy marketingért és megújuló energiaforrásokért felelős alelnöke.” Emellett e projekt abban is segítségünkre lesz, hogy közelebb kerüljünk Michigan állam megújuló energiával kapcsolatos célkitűzéseihez, és sokoldalúbbá formáljuk energia-kínálatunkat.”

Az elmúlt évek során ez már a második együttműködés a Ford és a DTE Energy között.

2010-ben a két cég közös munkával létesített egy 500 kilowattos napenergia-rendszert a Ford Michigan Összeszerelő Üzemében. Az itt termelt energia az autógyártási folyamatok működtetésére szolgál a Ford Focus, Focus Electric, C-MAX Hybrid és C-MAX Energi modelleket gyártó létesítményben.

A Ford Világközpontja más környezetkímélő innovációknak is otthont ad. 2012-ben épült meg az „élő tető”, amikor az irodaház tetőszerkezetén esedékessé vált egy 230 négyzetméteres rész javítása.

A tetőre sokféle növényt ültettek, amelyek megtartják az esőzések során az épületre zúduló vizet. A projekt alapötletét egy tíz évvel korábbi sikeres kezdeményezés adta, amikor az F-150 pickupot gyártó Dearborn Haszonjármű Üzemben megépült az első zöld tető. Íme, néhány ezzel kapcsolatos számadat:

  • 4,2 hektárnyi (8 futballpálya méretű) szárazságtűrő növénytakaró került a haszonjármű-üzem tetejére
  • A növények segítenek az esővíz megtartásában és elvezetésében, így az épület esőcsatorna-rendszere harmadával kisebb terheléssel működhet
  • A 11 különböző növényfajtával betelepített tető egyben újabb szigetelő rétegként is szolgál, 70 százalékkal csökkentve az épületbe bejutó hő mennyiségét, így a hűtés költségei 5 százalékkal csökkentek.

 

Az új LG televíziót Swarovski kristályok díszítik

lg_oled_tv_swarovskiKülönleges együttműködésbe kezdett az LG Electronics (LG) a Swarovskival, a világszerte elismert osztrák ékszer- és minőségi kristályüveggyártóval, amelynek keretében az LG újabb egyedülálló ívelt OLED TV-t mutat be a 2014-es berlini IFA kiállításon. A csillogó Swarovski kristályokkal kirakott, légies állványon nyugvó tévékészülék formatervezése, valamint az OLED technológia általt nyújtott vizuális élmény páratlan eleganciát sugároz.

A papírvékony, mindössze 4 mm-es és 16 kg-os LG ívelt OLED TV méltó viselője a Swarovski legszebb kristályainak. Az elegáns, átlátszó „Crystal Float” állvány mintegy 460 db fénylő Aurora Borealis kristály felhasználásával készült. A háromféle méretű kristályokat (SS8, 10 és 12) kézzel, speciális stencilekkel építik be az állványba. A diszkréten elegáns csillogás valódi műalkotássá teszi a csúcstechnológiás LG tévét.

A televízió a vállalat különleges OLED technológiájának, a pixelenként változtatható fényerőnek köszönhetően páratlanul precíz vizuális megjelenítést kínál. A képpontok a néző szeme láttára kelnek életre, tiszta, természetes színekkel és végtelen kontrasztaránnyal.

Az újdonság az LG saját fejlesztésű négyszínű (WRGB) pixeltechnológiájára épülő legmodernebb OLED panelt tartalmazza, amelynek köszönhetően az ember szinte elfelejti azt, hogy egy képernyőt néz. A gazdagabb, nagyobb fényerejű és természetesebb színárnyalatok megjelenítésére, valamint egyenként fény kibocsátására képes pixelek mélyebb fekete árnyalatokat is kínálnak, a gyors válaszidőnek köszönhetően pedig a készülék pengeéles pontossággal jeleníti meg a gyors mozgásokat.

„Nagy izgalommal várjuk, hogy bemutassuk az IFA-n a Swarovski dizájnereivel közösen megalkotott különleges TV-készülékünket” — mondta el Hyun-hwoi Ha, az LG Home Entertainment Company elnök-vezérigazgatója. — „A Swarovski kristályok és az LG prémium OLED TV-je a luxus és a kifinomultság tökéletes ötvözetét alkotják. A kristályok nyújtotta látvány egyszerűen gyönyörű, az ehhez méltó lenyűgöző képminőségről pedig az LG OLED technológiája gondoskodik.”

A limitált kiadású LG OLED TV-t az IFA 2014 látogatói szeptember 5. és 10. között tekinthetik meg a Messe Berlin 11.2-es termében. A készülék 2014 negyedik negyedévében lesz elérhető az európai vásárlók számára.

80. évfordulóját ünnepli a Canon első kamerája, a Kwanon

kwanon_1934A Canon ma ünnepelte az első Canon fényképezőgép, a Kwanon megjelenésének 80. évfordulóját. Az első, japán 35 mm-es redőnyzáras kamera, a Kwanon prototípusa 1934-ben készült el a kor fényképezőgép-gyártásában élenjáró Európát utolérni kívánó mérnökök munkájának eredményeként.

A készüléket megépítő mérnökök úgy döntöttek, hogy Kwanonról (más átírásban: Kannon vagy Kan-on), a könyörület buddhista istennőjéről kapja a nevét, remélve, hogy az istenség jóindulata segíti majd őket abban, hogy a világ legjobb kameráját tudják előállítani. A kamera objektívjének neve Kasyapa lett – Mahakasyapa, Buddha tanítványa után –, ami ugyancsak a buddhizmusból merített név. A kameraváz felső részét egy vésettel díszítették, amely az ezerkarú Kwanont ábrázolja.

1936-ban, két évvel a Kwanon születése után, több zsákutca és új kísérlet után, a vállalat megjelentette a Hansa Canon készüléket,[1] az első kereskedelmi forgalomba kerülő 35 mm-es redőnyzáras fényképezőgépet, és ezzel a vállalat belépett a fényképezőgép-gyártók körébe.

1959-ben a Canon bemutatta az első tükörreflexes (SLR-) gépét, a Canonflexet, amelyet 1961-ben a Canonet követett. Ez utóbbi egy rendkívül népszerű, távolságmérős gép volt, amely zajos sikert aratott; egy hétnyi raktárkészletet mindössze két óra alatt árusítottak ki. Ezeket a sikereket követően a cég iparágvezető szerepét több népszerű kameramodellel erősítette meg.

canonet 1961

Ilyen volt például az F-1, az 1971-ben bemutatott csúcskategóriás SLR-gép, vagy az 1976-ban bemutatkozó AE-1, amely a világ első beépített mikroszámítógéppel felszerelt tükörreflexes fényképezőgépe volt.

canon_ae1

1987-ben a folyamatos technológiai újítások eredményeképpen a Canon piacra dobta az EOS-t, a világ első autofókuszos (AF) SLR-kameráját, amelynek teljesen elektronikus a foglalata (elektronikus objektívcsatlakozóval rendelkezik). 1995-ben az EOS belépett a digitális korszakba, és a termékcsalád azóta is folyamatosan fejlődik. 2012-ben a vállalat útjára indította a Cinema EOS System modelleket: ez a név olyan professzionális, digitális mozikamerákat és objektíveket jelöl, amelyek a Canon alapítása óta kifejlesztett változatos optikai megoldások legjobbjait egyesítik. A Cinema EOS System a bemutatkozása óta folyamatosan tágítja a vizuális kifejezési lehetőségek horizontját.

canon_eos_650

Masaya Maeda, a Canon Inc. Image Communication Products Operations részlegének vezér igazgatója a következőket mondta: „Immár 80 éve – a Kwanon kamera-prototípus születése óta – a Canon folyamatosan újít, és mindig egy cél vezeti: hogy megépítse a világ legjobb fényképezőgépeit. A hosszú idő alatt kidolgozott technológiáira és összegyűjtött tapasztalataira támaszkodva a vállalat a jövőben is szeretne hozzájárulni a fotó és videorögzítés fejlődéséhez, és ezáltal megfelelni a vásárlók igényeinek.

[1] Erre a Nippon Kógaku K.K-val folytatott együttműködés adott lehetőséget. A „Hansa” az Omiya Photo Supply nevű fényképezőgép- és fotótermék-nagykereskedő védjegye volt. A szerződéses feltételeknek megfelelően ezt a jelzést a kameraház felső részébe gravírozták.

Új mini-crossover a láthatáron: itt az Opel ADAM ROCKS

opel_adam_rocksGyarapodik az ADAM-család: Stílusos vagy végtelenül testre szabható kisautóként egyaránt helyt áll az új Opel ADAM ROCKS. Ráadásul új, saját piaci területet alapoz meg, 3,75 méteres, urbánus mini-crossoverként. Külön neki tervezett design dobja fel az utasterét, és ad sajátos karizmát a széria vászontetővel együtt. Ehhez járul a teljesen új, modern 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, amely már most teljesíti az Euro-6-os normát, és rendkívül csendes, sima járásával új mércét állít fel a háromhengeres motorok között. Az Opel korszerű IntelliLink infotainment-rendszere megfizethető árért hozza be az okostelefonok gyors és egyszerű kezelését. Az ADAM ROCKS idén ősszel kerül a márkakereskedésekbe.

„Vérpezsdítő a szabad levegőn autózás, a modern kapcsolattartás és az új motor kombinációja“, állítja az Opel értékesítési igazgatója, Peter Christian Küspert. „Ennek a városi crossovernek minden példánya egyedi lesz, aligha jöhet szembe egy ugyanilyen.“

Van benne spiritusz: ötletes berendezés, jutányos IntelliLink

Kívül-belül csupa kalandvágy az ADAM ROCKS! Izmos, robusztus karakterét antracitszínű üléshuzat emeli ki. Elöl és hátul ezüstös alsó védőlemez, illetve szintén szériában, krómozott kipufogóvég teszi teljessé a tettre kész kocsi képét. Friss színeivel, amilyen például a „Diamond Yellow“, és tetőválasztékával az ADAM ROCKS személyre szabási lehetősége semmivel sem marad el a többi családtagétól. Az ülésekhez és az ajtóborításokhoz új színek állnak rendelkezésre, és különleges dekorációk teszik individuális jelenséggé az ADAM ROCKS valamennyi példányát.

A Swing Top vászontető szó szerint új horizontot nyit meg, ha arra van kedve a vezetőnek. Gombnyomásra, öt másodperc alatt fut hátra a C-oszlophoz – persze akár menet közben is (140 km/óráig). Háromrétegű, középen neoprén béléssel, robusztus, hosszú életű, és csukott állapotban kívül tartja a zajokat.

Természetesen nem hiányozhat az ADAM ROCKS fedélzetéről az Opel díjnyertes IntelliLink multimédiás rendszerének sokféle alkalmazása sem. Mind a legújabb Android-, mind az Apple iOS készülékekkel kompatibilis. Amellett, hogy kapcsolatot tart a külvilággal, lehet róla kihangosítóval telefonálni, kedvenc zenéket hallgatni, a Siri Eyes útján Apple iOS készüléknek SMS-t diktálni vagy e-mailt felolvastatni. Álló helyzetben videókat vagy fotókat nézegethetünk az ADAM ROCKS nagyfelbontású, hétcolos, színes érintőképernyőjén. A vele ellátott ROCKS ugyanúgy a piac legjobban kapcsolódó kiskocsija, mint a testvérei – ezt igazolja például az Auto Bild és a Computer Bild szaklapok „Connected Car Award“ díja.

Megy, mint a golyó: új fejlesztésű 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, 90 és 115 LE

Az Opel ADAM ROCKS gépteteje alatt egy komplett új fejlesztés ünnepli premierjét: az ismert 1,2 és 1,4 literes benzines szívómotorok (51 kW/70 LE – 74 kW/100 LE) mellett először szerepel az Opel kínálatában az 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. A teljesen alumíniumból készült, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses motor teljesítménye 66 kW/90 LE, sőt a csúcsváltozaté 85 kW/115 LE. Míg a négyhengeresekhez ötfokozatú váltó csatlakozik, a turbóké kis súrlódási ellenállású, hatfokozatú, komfortosan és lágyan kapcsolható.

A turbómotorral elérhető csúcssebesség 180 km/óra (66 kW/90 LE), illetve 196 km/óra (85 kW/115 LE), a 0-ról 100 km/órára gyorsítás ideje 11,9, illetve 9,9 másodperc. Mindkét teljesítményváltozat nyomatékmaximuma erőteljes 170 newtonméter – már 1800/percnél.

Optimális hatásfokról a legmodernebb technika gondoskodik, például nagynyomású közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés, szükség szerint működő vízpumpa és integrált kipufogócsonk, egy beömlésű turbóval. A fogyasztás, részben a széria Start/Stop hatására mindössze 4,5 (66 kW/90 LE) vagy 5,1 (85 kW/115 LE) liter szuperbenzin 100 kilométerenként (VO [EG] Nr. 715/2007 szerint).

A futóművet – elöl bölcsőre szerelt McPherson, hátul csatolt lengőkaros – az ADAM ROCKS kibővített alkalmazási területéhez illesztették. A terepes jellegnek megfelelően, a többi ADAM modellével azonos 17 colos kerekek esetén, 15 milliméterrel nagyobb a szabad magasság – elérve a hobbiterepjárókra (SUV) jellemző 14 centit. Ehhez hangolták a rugózást, a csillapítást, a stabilizátorokat és a kormányzást is. Az Opel ADAM ROCKS energikus küllemét szélesebb nyomtáv (elöl 1.472, hátul 1.464 mm) hangsúlyozza ki, de egyben a stabilitást és a komfortot is szolgálja, a 2311 milliméteres tengelytávval együtt.

Made in Germany: német minőséget képvisel az ADAM ROCKS

Az új ADAM ROCKS csupán tizenkét hónap alatt lett tanulmányból sorozatgyártásra érett típus a rüsselsheimi műszaki fejlesztőközpontban (ITEZ). Az ADAM-család többi tagjához hasonlóan Németországban készül, Eisenachban. Ezzel az Opel az egyedüli gyártó, amely így döntött a kategória valamelyik autótípusával – Eisenach hatékonyságának köszönhetően.

Interjú Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével

Usain Bolt múlt héten ünnepelte 28-adik születésnapját, egyúttal ötödik évfordulóját annak, hogy visszavonhatatlanul beírta magát a világrekorderek sorába az IAAF Nemzetközi Atlétikai Világbajnokság 2009-es berlini versenyén.

Szakértők keresték a választ a nőket érintő fontos kérdésre

Nőnek lenni nem egyszerű. A hölgyek DNS-ében szinte kódolva van, hogy egyszerre több területen is tökéletesen helyt tudjanak állni: legyenek terhelhető és pótolhatatlan munkaerők, jó anyák, szerető feleségek, egyszóval: tökéletesek.

[TESZT] Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium – túlmutat kategóriáján

Vitathatatlan, hogy a Ford mindig is értett a kisáru – és személyszállítás mikéntjéhez, gondoljunk csak arra, hogy a Transit 1965-ös színrelépése óta mennyire jelentős a szegmensben márkanévként. Egyfajta etalon ez, tudjuk: tíz emberből legalább nyolc asszociál erre a típusra. Ugyanakkor a Ford felmérte a jogosan növekvő igényeket a személyszállítás irányába, ennek folyományaként a Transit csoportból kivált a kifejezetten kisbuszos vonalat erősítő Tourneo, így alapvetően több szálon fut a transzportálás több alternatívája.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_001

Több ízben mutattunk már be a Napimagazin.hu hasábjain Ford kishaszonjárműveket, Transit-ot és Tourneo-t egyaránt; bár azt azért sietve hozzátennénk, hogy a Tourneo eredendően leginkább a személyautó-kategóriába rangsorolható. Egyértelmű, hogy ezeknél a megoldásoknál kivétel nélkül haszonjármű alapokat alkalmaznak, létezik nagyobb (vagy inkább közepes) paraméterekkel operáló verzió, ez a Tourneo Custom, illetve lehetőség nyílik a kisebb, egyterűsebb elképzeléseket követni: ez pedig a Tourneo Connect. Mi pedig most az utóbbi kapcsán szemezgetünk, osztjuk meg tapasztalatainkat olvasóinkkal.

Nagyobb, mint kategóriájának képviselői. Mégsem otromba

A Ford Grand Tourneo Custom – ahogyan elnevezése is sejteti – a nagyobbik, termetesebb variáns a modellből. Long Wheelbase (LWB), azaz hosszabb tengelytávos autóról van szó, és igen, tényleg óriási: 3062 milliméteres az érték! Innentől kezdve a laikusok is egyöntetűen érzékelhetik, hogy ízig-vérig családi utazóautó ez, annak minden előnyével, és némi, csekélyke hátrányával.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_005 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_004

Ha már belekezdtünk a méretek pedzegetésébe, folytassuk innen. A Ford Grand Tourneo Custom teljes hossza 4818 milliméter, ez vetekszik egy átlagos kisbuszéval, ugyanakkor a szélesség (1835 milliméter) és magasság (1852 milliméter) elmarad attól. Tesztalanyunk tehát olyan, mint egy jócskán megnyújtott kombi, némi magasítással, szélesítéssel.

Nyilvánvaló, hogy a Ford Grand Tourneo Connect nem vetkőzheti le teljesen kishaszonjármű részleteit, viszont a tervezőmérnökök kínosan ügyeltek arra, hogy ne legyen beskatulyázható az autó, ne legyenek ellenérzések a vásárlókban. Bár nem a legmeghatározóbb, de nézzük máris a tökéletes színválasztást: a barna árnyalat a prémium szegmenst idézi, a hangsúlyos hűtőmaszk beömlője, illetve a front lámpatestek rajzolata pedig tekintélyt hordozó. Igaz, a vonalvezetés élces, még azt is lehetne mondani globálisan az egész formatervre, hogy dobozos, kocka jellegű, de a Tourneo Connect remekül elviszi a hátán az egészet, szinte kötelező jelleggel, kiválóan használva fel a kategória klasszikus stílusjegyeit.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_002

Míg a tetővonal egyenes, egysíkú, addig az övvonalak felfelé futnak, de ez nem jelenti azt, hogy például a hátsó ajtó, vagy a C oszlop után következő apró (harmadik üléssori) ablak esetében korlátozott lenne a kilátás. Sőt, a leghátul utazóknak rendelkezésére álló jobb- és baloldali üvegfelületek szinte egyenértékűek a oldalsó tolóajtókhoz tartozóakéval, a nyitás ugyan korlátozott, de a komfortérzetet nem befolyásolja túlzottan. Oldalnézetben a vonalvezetés agresszív, a első és hátsó tengelyek fölé húzott sárvédő ívek hatalmasak, szinte eltörpülnek alattuk a 16 col átmérőjű könnyűfémfelnik. Mondjuk a méretezés itt nincsen alulgondolva, a menetkényelemhez pontosan jól passzol ez a megvalósítás.

Hátulról félreismerhetetlen motívumokat hordoz a Ford Grand Tourneo Connect, ugyanis a függőlegesen elhelyezett keskeny, ám annál hosszabb lámpaburák azonnal magukra vonják a figyelemet minden kétséget kizáróan. Van mindezek mellé még egy hatalmas, egy modulként nyíló hátsó, ötödik ajtó, mely praktikus mondjuk akkor, ha szakadó esőben kell megoldani egy ki- és bepakolást a raktérbe, viszont fal mellé tolatásnál – egy bevásárlóközpontban – már igencsak korlátozottak a lehetőségek; a felhajtott csomagtartó ajtóval egyetemben az autó hossza több, mint 1000 milliméterrel növekszik. Viszont oldalirányokban kárpótolnak a praktikus, szélesre húzható tolóajtók, így az utasok terelgetése minden bizonnyal számos kellemes percet okozhat majd a használat során.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_003

Ha egyterű, lehessen pakolni. A Grand Tourneo Connect-et lehet.

Tágas, gigászi a csomagtér – feltéve, ha mellőzzük a hátsó üléssor használatát. Ilyen formában 1529 liter, azaz valamivel több, mint másfél köbméter áll rendelkezésre, ami igencsak inspiráló, viszont ha hét személyt utaztatnánk, akkor a kapacitás csökken, de még mindig megtartja azért renoméját, s teljesíti az elvárásokat – igaz, korlátozottan. A rendelkezésre álló hely tehát rendkívül jól szabható testre, a kocka-alakzat itt is fellelhető: a magasság és szélesség is egyaránt 1170 milliméter, legalábbis, ami a padlózat kerékdobok közti méretét illeti (a teljes szélesség a kerékdobokat is beszámítva 1190 milliméteres). Szélesebb tárgyak is gond nélkül szállíthatók, ha a Ford Grand Tourneo Connect kerül fókuszba, ugyanis a raktér ajtajának magassága 1300 milliméter, szélessége pedig 1200 milliméter.

Kényelmes, praktikumot nem nélkülöző utastér

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_008Ha össze lehetne foglalni tömören a Ford Grand Tourneo Connect utaskabinjára jellemző összetevőket, leginkább a komfortos, praktikus és igényes jelzők érkeznek leghamarabb – és mindez gyakorlatban is teljes mértékig helytáll. A központi műszeregység, a cockpit és maga a középkonzol dizájnvilága ismerősként köszön vissza a hasonszőrű kategorizálás világából, de azért akadhat némi déja vu, ha a kormánykerékre, vagy a már-már tradicionálissá vált fejegységre pillantunk. Az autó felszereltségéhez természetesen tartozott navigáció is, süllyesztve, parányi LCD-vel annak rendje s módja szerint – ez sajnos ismét visszafogja a kényelmi rátát, viszont a rendszer pontosan, gyorsan működött az ország különböző szegleteiben.

A vezetőnek, illetve utasának ülése jól támogatja a hosszabb utazásokat, bár nem találkoztunk comb, illetve deréktámaszokkal – annyi baj legyen. Ergonómiailag hibátlannak tűnő, megfelelő ülő- és hátlappal rendelkező székek ezek, a fokozott igénybevételnek masszívan ellenálló kárpitozásokkal, csúszásmentes felületekkel. A középtájon kihajtható könyöktámaszok hasznosak, viszonylag tág intervallumban állíthatók, könnyítik jelentősen a megtett, ám fogyni nem akaró kilométereket az utazás során.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_009 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_011 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_010

Hatalmas láb- és fejtérrel gazdálkodhatnak azok, akik a hátsó, vagy ha úgy tetszik, hivatalosan a középső üléssoron utaznak. Igaz, elöl akár 50 milliméterrel nagyobb a fejtér, de még 2 méteres testmagasság felett is vígan elboldogulhat a delikvens hátul, terpeszkedve, kinyújtott lábakkal. Ha pedig netán kevés lenne a férőhely, bizonyos határokon belül mozgatható hosszirányba a hármas ülőpad, mely szintén kellemes kiruccanásokhoz nyújthat megfelelő alapot.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_006 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_007

Sajnos a tesztmodell nem tartalmazta a hátsó kettő plusz ülést, a kialakítás megvolt, de azért nagyjából elméletben fel lehetett vázolni az erőviszonyokat arra az esetre, ha mondjuk felhajtott, 5+2 személyes kivitellel kellene használni az autót – sebaj, majd egy másik alkalommal. Elég az hozzá, hogy jelen kiépítésben is rettentő kezes és kihasználható utazóautó a Ford Grand Tourneo Connect.

Hajtáslánc: elbírna még néhány lóerőt

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_013Vajon elegendő-e az 1563 kilogramm önsúlyú kocsiszekrény mozgatásához a beépített 1.6 literes, 116 lóerős gázolajos egység? Minden bizonnyal, bár némi hiányérzetünk azért akadt; alapvetően nyomatékszegénynek tűnt a TDCi erőforrás, amit leginkább az elindulások utáni megtorpanásoknak tudtunk be. Még ha hajlamos is a lefulladásra, akkor is ott van azért a 270 Newtonméter csúcsnyomaték, ez 1750 percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre, az intervallum majdnem 1000 fordulat, 2500-ig tart, s ez érezhető is gyakorlatban. A hajtásláncba integrált hatsebességes manuális kéziváltó áttételezése jó, alacsonyabb fokozatokban iránymutatóan koncentrál az optimális erőátvitelre, az egyensúly megtartására (csak az a fránya alsó tartomány ne lenne), majd az ötödik és hatodik sebességfokozat ideálisan hozza takarékosságra intő formáját. Viszont érdekes, hogy az üzemanyagfogyasztási rátákon mindez annyira nem tükröződik, hiába az 1550-es percenkénti fordulatszám 90 kilométer/órás országúti tempónál, 5.7 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. 130 kilométer/órára gyorsítva autópályán 2250-es percenkénti fordulatszámot rögzítettünk, a pillanatnyi fogyasztás 6.6-7.9 liter közt váltakozott, végül az átlag 6.8 literre jött ki, 100 kilométeres távra lebontva. Városban, sok torlódással tarkított útvonalakon 7.2 liter/100 kilométerre szökkent fel az étvágy, míg teljes átlagként kereken 7 litert sikerült rögzítenünk.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_012

A Ford Grand Tourneo Connect futóműve viszonylag keményre hangolt, ugyanakkor levetkőzi a kishaszonjárműves tulajdonságok együttesét. Az úthibák visszafogottabban érezhetők, az elöl MacPherson, hátul torziós rudas felfüggesztésnek köszönhetően a visszafogottabb sebességgel bevett, ám szélsőségesebb kanyarok is csekély dőléssel vehetők be – itt köszön vissza a nem túl magasra húzott utaskabin mikéntje.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_014

Mennyibe kerül mindez?

A Napimagazin.hu Ford Grand Tourneo Connect tesztjében szereplő modell Titanium felszereltséggel érkezett, ennek bruttó listaára jelenleg 7 095 000 forint. A belépő szintet a szintén 1.6 literes, ám csak 95 lóerőt mozgosító TDCi dízel aggregáttal és manuális 5 sebességes kéziváltóval szerelt változat jelenti, itt a bruttó alapár 5 750 000 forint, Ambiente csomagban. Mindehhez akár 5 év/250 000 kilométer garancia is kérhető.

2014 Ford Grand Tourneo Connect LWB 1.6 TDCi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 115 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4818 mm

Szélesség: 1835 mm

Magasság: 1852 mm

Tengelytáv: 3062 mm

Első gumik mérete: 205/60 R16

Hátsó gumik mérete: 205/60 R16

Tömeg, üresen: 1563 kg

Össztömeg: 2270 kg

Csomagtartó mérete: 1529 liter

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.8 másodperc (gyári), 14.3 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 5.7 l/100 km

Vegyes: 7.8 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.6 l/100km

Országúti: 4.6 l/100km

Vegyes: 7.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 130 g/km

Még több információ a Ford magyarországi képviseletének oldalán olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Erről álmodik a legtöbb magyar fiatal

Hírnév, karrier, luxus ábrándok? – mindez eltörpül a magyar fiatalság számára, ha álmokról van szó. Legtöbben ugyanis az igaz szerelem után vágyakoznak, derült ki a The Famous Grouse kívánságballonjaira írt üzenetekből Zamárdiban.