Site icon Napimagazin

[TESZT] Opel Mokka 1.7 CDTI AUT Cosmo – régi korok emlékére

2012 óta van jelen a köztudatban az Opel Mokka, a német gyártó Antara modellje alá pozícionált apró városi SUV megoldása.

A kávészemhez hasonlított, nyomokban ténylegesen emlékeztető alternatíva sokak szívét dobogtatta meg, az eladások Európa szerte optimálisak, előszeretettel vásárolják alapvetően második, illetve harmadik autónak. Legutóbbi németországi nagytesztünk kapcsán számtalan Mokka-ba futottunk bele, amint elhagytuk az osztrák határt, a déli régióban egyszerűen páratlan a popularitás, ahogyan azt gyors átlagolásunk és statisztikánk kimutatta; Insigia, Astra, Meriva és ADAM is számtalan variációban fordul elő arrafelé. Persze miért is ne lenne így, a németek büszkék márkáikra, így az Opelre is, továbbá a kedvező árképzés és ár-érték arány egyértelmű teszi a választást.

Túrázáshoz, hétköznapokhoz egyaránt ideális az Opel Mokka

Csakúgy, mint idehaza: az Opel Mokka jó lehetőséget nyújt mindazoknak, akik optimális feltételek mellett keresnek szabadidőautót a családnak. Nálunk persze nyilván nem jellemző a feljebb vázolt kép, miszerint második, vagy harmadik járműként nyerne teret a Mokka, viszont tény: paramétereiből adódóan négy felnőtt utassal is gond nélkül megbirkózik az autó.

Korábban már bemutattuk az Opel Mokka egyik 1.4 literes benzines turbómotorral szerelt modelljét, szerettük, több területen is teszteltük. Már akkor kiderült, hogy az állandó összkerékhajtásnak abszolút nem jelent gondot a könnyedebb terep, legyen az sáros, kavicsos-murvás, vagy épp köves környezet. Ugyanakkor az alacsonyra húzott orr kiképzés ront az első terepszög mértékén, könnyedén odacsaphatjuk az Opel Mokka orrát, ha nem vagyunk elég körültekintők. Viszont a hasmagasság jól el lett találva, úgyhogy a zötykölődős-kátyús képlékeny utak fekszenek a futóműnek, illetve a hajtásnak is.

 

Maradt az 1.7-es CDTI erőforrás

Nem véletlen a címben feltűnő régi korokra történő utalás, ugyanis apelláta nélkül: az Opel Mokka 1.7 literes közös nyomócsöves dízele mára ódivatúnak tűnhet. Nem is lenne ezzel semmi baj, hiszen jó néhány évvel ezelőtti megjelenésekor (az Isuzu-től kölcsönzött egységről van szó) csúcstechnológiás megoldásnak számított. Mára viszont már kissé elavult az összhatás, főként úgy, hogy viszonyítási alapnak rögvest felsejlik az 1.6 literes CDTI Szentgotthárdon gyártott gázolajos, mely teljesítményével, komplexebb mivoltával rendkívül meggyőző. A jelen tesztben szereplő Opel Mokka 1.7 literes CDTI-je hidegindítás után kifejezetten hangos, jelentős a rezonancia és az utastéri vibráció, mindez 90 fokos vízhőmérséklet felé haladva csökken, ám nem szűnik meg üzemi hőmérsékleten sem teljesen.

Tesztalanyunk hatfokozatú automataváltóval szerelt modell volt, ez tulajdonképp az újdonság, legalábbis ami a Napimagazin.hu Opel Mokka kisvesézéseit illeti – ilyen konfiguráció még nem volt a palettánkon. Nos, a váltó alaphangon passzol az 1.7 literes egységhez, viszont néhol érezhető, hogy a sebességfokozatok néhol túlzóan hosszúak (például harmadikban). A felváltások jó szokás szerint 2000-es percenkénti fordulatszám környékén történnek, ez persze függ a motor hőmérsékletétől, a visszaváltások viszont direktebbek és közvetlenebbek. Természetesen beleavatkozhatunk a folyamatba, manuális állásban használhatjuk a rendhagyó módon a sebességváltó kar gombjának felületére helyezett pluszos és mínuszos gombokat, bár a rendszer így is a legtöbb esetben kivárja a számára megfelelő fordulatszám-tartományokat.

A hajtáslánc egyik erőssége a kedvező fogyasztásban rejlik

Ahogyan említettük már, az Opel Mokka 1.7 CDTI motorja néha kellemetlenül hangos, úgy tűnt, mintha a gyáriak kispórolták volna a szigetelést az illesztések közül. Van-e kompenzáció? Igen, van, és ez nem más, mint a fogyasztás.

Az első kilométerek megtétele, a habitus sajátosságainak megtapasztalása után meg mertünk volna rá esküdni, hogy az 1.7 literes CDTI-automata váltós hajtáslánc-1390 kilogrammos kombináció nem lesz túl jó hatással az üzemanyag égetésére. Itt tehát ellensúlyozódtak az ezek szerint fals megérzéseink, ugyanis városi-elővárosi körülmények közt mindössze 6.1 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre. Országúton, 90 kilométer/órás tempónál 74 kilométer megtétele és kétszeri nullázás után 4.2 liter/100 kilométeres átlag jött ki, ami több, mint meggyőző, főként, ha mindkét értéket megvizsgáljuk, illetve összehasonlítjuk szegmensében. Hozzá kell tennünk, hogy a városi átlagba még bőségesen belefért egy hozzávetőleges 20 kilométernyi könnyű terephasználat is, igaz, akkor a pillanatnyi üzemanyagfelhasználás rátája 8.2 literig emelkedett.

 

Nyomatékos, erős motor mindezek mellett az 1.7 literes CDTI, mely az Opel Mokka Cosmo felszereltségű modelljében dolgozott. A 300 Newtonméteres csúcs kereken 2000-nél már rendelkezésre áll, ez gyakorlatban is érezhető, főként intenzív gázadásoknál – relatíve előzéseknél – áldásos hatást fejt ki, minimálisnak tűnő turbólyukkal, egyenletesen felépítve a görbét. Az aggregát összteljesítménye 130 lóerő, mely 4000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, a gyárilag előirányozott végsebesség pedig 191 kilométer/óra. Mi természetesen most ezt az adatot nem tudtuk ellenőrizni, elegendő volt beérnünk a 130 kilométer/órás autópályatempóval – itt a motorzaj már nem volt annyira érezhetően domináns, a főtengely 2550-et forgott percenként, 5.7-6.3 literes fogyasztási átlagot produkálva.

Csakis a megszokottat

Az Opel Mokka 2014-ben is hasonlóan esztétikus, komfortos és minőségi beltérrel várja vásárlóit, főként, ha a legmagasabb, Cosmo csomagot sikerül opciósan kiválasztani. Az alkalmazott anyagok prémiumos hatása, az ideális színkombinációk, a jól elhelyezett kormány- és kezelőegységek, továbá az ergonomikus első és hátsó ülések mind csábítóak, az üléspozíció terepjárósan magas, a vezethetőség szimpla. Főként így, automatával.

  

Három variációban lehet megvásárolni jelenleg az Opel Mokka-t, ha dízel irányban tervezünk. A belépő szintet az 1.7 CDTI ECOTEC motoros, Start/Stop rendszerrel szerelt, 130 lóerős, 6 fokozatú kéziváltós verzió jelenti, Enjoy csomaggal 6 480 000, Drive csomaggal 6 770 000, illetve Cosmo csomaggal 7 030 000 forint listaáron szerezhető be. Mindez 6 fokozatú automataváltóval, Start/Stop rendszer nélkül 6 600 000 forint Enjoy, 6 890 000 forint Drive, valamint 7 150 000 forint Cosmo felszereltséggel – utóbbi volt jellemző a tesztben szereplő modellre is. Az 1.7 CDTI ECOTEC Start/Stop AWD verziója 6 gangos manuális váltóval Enjoy csomagban 6 850 000, Drivbe csomagban 7 140 000, Cosmo csomagban pedig 7 400 000 forint.

2014 Opel Mokka 1.7 CDTI AUT specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1696 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4278 mm

Szélesség: 1777 mm

Magasság: 1658 mm

Tengelytáv: 2555 mm

Első gumik mérete: 215/55 R18

Hátsó gumik mérete: 215/55 R18

Tömeg, üresen: 1390 kg

Össztömeg: 1790 kg

Csomagtartó mérete: 356 liter, 1372 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 53 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 191 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.0 másodperc (gyári), 10.4 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 5.0 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.4 l/100km

Országúti: 4.6 l/100km

Vegyes: 5.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/km

Még több információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI
Exit mobile version