Site icon Napimagazin

[TESZT] Toyota Aygo 1.0 Spice – megfűszerezi a hétköznapokat

Kétségkívül egyre nagyobb igény mutatkozik napjaink folyamatosan dráguló üzemanyagárai mellett az alapvetően kicsi, előszeretettel városi használatra predesztinált autók iránt. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a célszegmens nem kizárólagosan a közvetlen lokális autózást hívatott lefedni, mivel a legtöbb gyártó minije bizony hosszabb (2-300 kilométeres) távokra is nagyszerűen bevethető.

A 2005 óta gyártásban lévő, Peugeot 107-tel és Citroën C1-el közös alapokon nyugvó Toyota Aygo annak idején, amikor megszületett a tervezőasztalon, pontosan a fentebb említett érvek figyelembe vételével próbált elindulni világhódító útjára, hogy azóta, immár hetedik életévébe lépve még mindig megdobogtassa a stílusos és céltudatos autózásra vágyó delikvensek szívét.

Tehát a Toyota Aygo kicsi, praktikus, lendületes és nagyon szerethető. Legalábbis ezt sugallta a reklám, úgyhogy utánajártunk, sikerül-e hoznia a japán gyártó kisautójának azokat az alapjában véve pozitív ismérveket, amelyekkel a nemrégiben típusfrissített-ráncfelvarrott modell büszkélkedhet.

Nem baj, ha formabontó. A recept maradt a régi

Spice felszereltséggel, 1 literes háromhengeres erőforrással járt a Napimagazinnál az Aygo, mely kapcsán első blikkre kiderült: nincs kétség, a szín, a belső felszereltség, no és persze az egész formavilág összhatása a gyengébbik nem ízlésvilágát célozza be, a visszajelzések alapján sikeresen. A Spice csomag külső szemlélésre nem számottevő, mivel alapvetően az enteriőr kialakításánál tűnik szembe – erről majd lejjebb. A külső viszont szinte semmit sem változott az elődökhöz képest, mindössze az orr-rész kiképzését változtatták kissé a Toyota embléma megnagyobbításával, illetve a hátsó lámpatestek a műanyag burkolat alatt hármas krómberakást kaptak. Régi recept szerint megmaradtak a mára már akár klasszikusnak is nevezhető formák, tehát a gömbölyded ívek, a front kiszélesített és kicsit hosszított lökhárítója hatalmas hűtőmaszkot vonultat fel, míg a fényszórók keskeny, mosolyra hajló száj-vonalat fognak közre. Illusztrisak a LED nappali fények is, ezek az alsó beömlőre kerültek beépítésre, szolidan adják a szembejövők tudomására jelenlétüket.

3430 milliméter: ennyi az autó tényleges hossza, a karakterisztikába lényegesen beleszólnak a 14 collos alufelnik, amelyek teljesen arányosan emelik ki a „kisautós” érzést. Szakavatottabbak máris észrevehetik a Peugeot 107 és Citroën C1 stílusjegyeket, ugyanis az ajtókilincsek rögvest déja vu-t okoznak, csakúgy, mint a színre fújt oldalsó díszlécek is. A máshonnan is ismert elemek összképét az oldalra benyúló fényszóróívek és a far lámpatestjeinek sziluettje töri meg, itt már minden Toyota-stílusú, hamisítatlanul. Talán még a motortér kissé felfelé ívelő kialakítása is hordoz némi házon belüli Yaris-érzést, de ez így is van rendjén, hiszen a kistestvérnek sokban egyeznie kell ugyebár, ha máshogy nem, de vizuális megközelítésben mindenképpen.

Számos egyedi elgondolás kívül és belül

Az Aygo egyik legérdekesebb része egyértelműen a far: a random-jellegű, ugyanakkor szimmetrikus lökhárító kiképzés valóban dinamizmust sugall, a három-három részre felosztott hátsó lámpák pedig azt a bohém lendületet próbálják becsempészni hétköznapjainkba, amelyről szólnak az előzetes ajánlások. Tényleg teljesíthető? Eddig nincs semmi felhang, vagy rossz szájíz, az elvárásoknak megfelelően alakul minden. A csomagtérajtó szimplán üveg, két csuklópánt erősíti a kasznihoz, ez is trendi megoldás, valójában a költséghatékony megoldások lebegtek a mérnökök szemei előtt.

Mindez igaz az enteriőr kiképzésére is, elsőként a kárpit újraértelmezése szembeötlő. A Spice felszereltség belső terében két szín – narancs és fekete – dominál, ugyanez a két szín köszön vissza az ajtók design-jánál is, úgy, hogy nagyjából 50% arányban találhatunk a kaszni színével és persze anyagával egyező felületet és műanyagot (ajtónyitó, könyöktámasz, ablakemelő gombok). A műszerfalon már nincsenek fémek, viszont a színre fújt középkonzol esetében a stílusirány visszaköszön, rendkívül attraktív tálalásban. Nem beszélve a manapság kiváltképp divatos, motorkerékpárokat idéző műszer-kialakításról: az Aygo esetében is kapunk egy óriási kilométerórát, a kormány szinte integrálva van a modulba – nincs plusz hossz, a kormányoszlop maga a műszeregység.

Van fordulatszámmérő is, ez bal irányban virít, üdén, színesen, vidáman. A cockpit légfúvókái is egyedi kivitel alapján készültek, eltalálva azt az életérzést, amelyet az Aygo ad, képvisel. Az ülések ergonomikusnak, kategórián belül nagyszerűek, akár hosszabb, városon kívüli utazásokra is megfelelnek, alkalmasak – az ülőfelületek nagyok, a hátlapok kemények, de nem bántóan. A hátsó ülések is kényelmesek, nincs fapadosság, a 2340 milliméteres tengelytávból adódóan viszont ne várjunk csodákat lábtér tekintetében. Persze a fejtér is a paraméterekből adódóan kicsiny, az 1465 milliméteres magasság (beltérben ez 1245 milliméter) átlagos testmagassággal bíró utasok számára éppen megfelelő. S bár hivatalosan és hagyományos értelemben véve 5 személyes az Aygo, kényelmesen 4 felnőtt utazhat vele, kivételt képezhetnek esetleg a rövidebb útszakaszok.

Alig 100 kilogrammos motor a hajtáslánc középpontjában

1 literes, 3 hengeres, 12 szelepes, DOHC vezérlésű VVT-i motorral érkezett az Aygo Spice, mely 68 lóerőt képes mozgósítani kereken 6000-es fordulaton, s a 93 Newtonméteres nyomaték pedig 3600-on érkezik. A motor érdekessége, hogy mindössze 93 kilogrammot nyom, amely rendkívül áldásos hatással van a menettulajdonságokra, illetve a fogyasztásra is súlycsökkenésből adódóan. Egyébként ez az aggregát dolgozik a Toyota IQ-ban, a már többször megemlített Peugeot 107-ben, illetve Citroën C1-ben is, sőt, a Subaru Justy-ban és a Daihatsu Sirionban is. A soros elrendezésű három henger letisztultan, halkan és rázkódásmentesen dolgozik, az alapjárat is észrevétlen, ugyanakkor kellő dinamizmust biztosít a kocsiszekrény mozgatásához. A változó szelepvezérlés szintén elősegíti a lendületes közlekedést, jótékonyan befolyásolja a fogyasztást, és ezzel a vezetési élményt is.

A 93 Newtonméternyi görbéje első hallásra kevésnek tűnhet, ám ne feledkezzünk meg arról, hogy az alig több, mint 800 kilogramm önsúlyú Aygo lóerő-kilogramm illetve forgatónyomatékrátája több, mint elegendő. Erőlködés tehát nincsen, két személlyel is még igen fürge az autó, bár érezhetően elfogynak a gyorsulási erőtartalékok 80 kilométer/óra után, 0-100 kilométer/órás sprintnél 13.8 másodperces értékkel rögzíttetünk (ez 4 tizeddel jobb érték, mint a gyárilag megjelölt 14.2 másodperc). A futómű feszes, kicsit pattogós, a kisebb úthibákat kivasalja, a kanyarstabilitás a paraméterekhez képest viszonylag magas kasznihoz képest optimális, csekély dőlés érzékelhető nagyobb kanyarokban. Az ötsebességes manuális váltó járása kicsit kemény, néha eltéveszti a fokozatokat, ez megszokás kérdése mindössze; az áttételezések rövidek (1-es, 2-es, 3-as fokozatok), folyamatos magasabb sebességgel haladáshoz viszont megfelelően hosszúak (4-es fokozat – itt ötödikből történő visszakapcsolásnál is érezhető erőtartalék). Elöl tárcsa, hátul dobfék: a fékerő megfelelően adagolható, hirtelen lábmozdulatokra hirtelen reakció a válasz, figyelni kell a ráfutásokra.

Igazi egyéniség, igazi egyéniségeknek

Megfűszerezi a hétköznapokat – ahogyan a címben beharangoztuk, s ez valójában így is van. Nem kell hozzá Spice felszereltség, bár nem vitás, hogy az Aygo jelenlegi csúcsfelszereltsége a legimpozánsabb alternatíva ezen típus esetében. Divatos, fiatalos, kicsit formabontó, és egyedi – kellhet több manapság egy kompakt négykerekű választásakor? Aligha. S ha figyelembe vesszük, hogy rendkívül kellemes üzemanyagfogyasztási mutatókkal bír (mért vegyes: 4.1 liter 100 kilométer), dinamikus és még kényelmes is, érdemes elgondolkozni a beszerzésén: akár második autónak is ideális lehet!

Toyota Aygo 1.0 Spice specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor

Lökettérfogat: 998 ccm

Maximális teljesítmény: 68 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 93 Nm @ 3600 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3430 mm

Szélesség: 1615 mm

Magasság: 1465 mm

Tengelytáv: 2340 mm

Tömeg, üresen: 860 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1180 kg

Csomagtartó mérete: 138 liter

Üzemanyagtartály mérete: 35 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 157 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 14.2 s (saját, mért eredmény: 13.8 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.0 l/100 km

Országúti: 3.6 l/100 km

Vegyes: 4.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 3.9 l/100km

Vegyes: 4.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 102 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió
Exit mobile version