Főoldal Autó, motor Autóteszt Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle Navi 4WD – kifinomult és természetes

[TESZT] Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle Navi 4WD – kifinomult és természetes

Tizenkét éve mutatkozott be először a nagyközönségnek a három gyémántot szimbolizáló márkajelzéssel felvértezett Mitsubishi szabadidőautója, az Outlander, mely akkoriban még Airtrek típusnéven ismert lehetett – egészen 2005-ig volt gyártásban az autó.

mitsubishi_outlander_22_did_instyle_navi_001

A második széria hét évet ért meg, majd 2012-ben leleplezték a teljesen új elgondolások szerint tervezett friss modellt: a Mitsubishi nem titkoltan a környezetvédelemre, illetve a kényelemre helyezte a hangsúlyt a 2013-as Outlander-nél. Nem beszélve a számos, részben korábbi modelljeiknél is alkalmazott technológiák felsorakoztatásáról, amelyek a kifinomult japán autógyártást nagy mértékben jellemzik, jelen esetben is.

Mi is kell egy ideális szabadidóautóhoz? Megannyiszor körbejártuk már a témát, így túl sok újdonságot nyilvánvalóan nem fogunk tudni felsorakoztatni a kérdés megválaszolásakor, de tény, hogy az optimális méretek, arányok alapvető szerepet töltenek be egy ilyen jellegű autó megvásárlásakor, kiválasztásakor. Nem elhanyagolandó dolog az sem, hogy szélsőségesebb útviszonyok közt (például enyhébb terep, göröngyös „offroad” földutak) hogyan használható, mennyire agilis a termék. A kényelem sem szorulhat háttérbe, plusz vegyük hozzá a fenntarthatóságot és gazdaságosságot, majd kiemelt figyelmet kell fordítanunk az ellenértékre is. Számos szempont, nézzük, megfelel-e a fenti elvárásoknak a Mitsubishi Outlander-e, mely a legmagasabb, Instyle felszereltséggel járt a Napimagazinnál.

Terepes külső, hagyományos, mégis modern formavilág

Kezdjük a formavilággal! Úgy tűnik, a Mitsubishi részben szakított a például ASX-nél fellelhető, hűtőmaszk-centrikus megközelítésekkel (ez csak egy a sok közül), s egy merőben új szellemiség jegyében készült el a 2013-as Outlander frontrésze. Persze méretes beömlő itt is leledzik bőven, viszont a trapéz alakzat alsó harmada az egyébként erőteljesebb műanyagszegély mellé fedést kapott, ide helyezték a rendszámtábla keretét is. A viszonylag mélyre került ködlámpák körkörös kiképzésükkel megtörik a némileg markáns vonalvezetést, mely utóbbi alapvetően a felső krómcsík díszítésű rácsozatra, illetve a lineáris design-t felvonultató lámpatestekre jellemző. Az 1800 milliméter szélesség szemből jól érzékelhető, ezáltal terepjárós a küllem már ebből a perspektívából is, oldalról aztán még inkább kiütközik mindez.

17 colos, ötküllős felniken terpeszkedik az 1590 kilogramm száraz súlyú megerősített ütközési ellenállású (RISE) kocsiszekrény, látható a kissé emelt hasmagasság a kerékjárati ívek megvizsgálásánál. Az imént már említett, kaszni alsó részén körbefutó megerősítést biztosító műnyag csík természetesen itt is jelen van, kiemelt vizuális szerepet tölt be, robosztus jelleget kölcsönöz az autónak; a 4640 milliméteres hossz itt annyira nem ütközik ki, inkább tömzsibbé teszi a megjelenést. Ez nem véletlen, hiszen a 4.6 méteres érték alig, néhány centiméterrel tér el az alsó középkategóriás, hagyományos felépítményű járművek esetében alkalmazottakétól. A formavilág klasszikusba hajló, a tervezők nem bonyolították túl az imázs kialakítását mindenféle felesleges sallanggal, a leegyszerűsített, japán ízlést hordozó látványvilág pontosan azt adja, amit elvár a vásárló. Kis high tech feeling azért becsempészésre került, az első- illetve hátsó lámpák szinte azonos jelleggel nyúlnak be a sárvédiőelemek egységébe úgy, hogy a búrák kihúzott és megnyújtott rajzolata egy, az ajtók felső törésénél egységes vonalban ér össze.

Kétségkívül az Outlander legérdekesebb része a far, ugyanis itt kicsit megszakadnak a minimalista tradíciók: a lámpatestek tulajdonképpen a csomagtérajtón keresztül összeérnek, egyetlen nagy műanyag felületet láthatunk (mint ahogyan az felfedezhető egyéb esetekben is), rendkívül impresszív. A lökhárító kicsit felfelé csúszott, ezáltal a far emeltnek hat, a karcolás- és kavicsfelverődés elleni védelem itt csúcsosodik ki, és az alsó szpoiler nagyjából háromnegyedét teszi ki. A lökhérítóba kerültek integrálásra a hátsó ködlámpák is, fura mód a jobb oldali kettősséget kapott, ide helyezték el a tolatólémpát is, így a szimmetria megtörik.

Komfortra helyezett hangsúly

Kiemelt szempontot jelentett az utastér kényelme a tervezésnél az új Outlander esetében. Érkezett is a kellemes csalódás, amikor a kissé „fapadosabb” karakterisztikával számolva ültünk be a vezetőállásba. A minőségi anyagfelhasználás mellett (vajbőr, csúszásmentes ülő- és hátfelületek) mellett a kiképzés arányos átmenet a puha és a keményebb profil közt, ergonómiailag maximálisan megfelel az elvárásoknak, ráadásul a vezetőülés 8 irányban állítható, illetve az első fotelek fűthetőek természetesen. A hátsó szekció hatalmas fej- és lábtérrel várja az utasokat, itt egyértelműen a 2670 milliméteres tengelytáv jelenléte a meghatározó. Bár ez az érték némileg átlagosnak is gondolható, hiszen nem egy, más szegmensbe tartozó versenyző is hasonló adatokkal operál – itt mégis sikerült a Mitsubishi-nek megoldania úgy a beltér kialakítását, hogy nagyszerűen elférjen akár három átlagos testalkatú felnőtt is az utazás során.

Mivel a Mitsubishi Outlander 7 személyes, ezért felmerül a kérdés: a plusz kettő, csomagtartó padlójából kihajtható ülés hozza-e azt a szintet, amelyet elvárunk? Mivel csodák nincsenek, ezért a válasz egyértelműen nem, tehát az Outlander esetében sem fog két tagbaszakadt (vagy kevésbé tagbaszakadt) felnőtt gond nélkül elutazgatni mondjuk egy 600 kilométeres kiruccanás során. Sokkal inkább alkalmas ez a két kisebb ülőalkalmatosság gyerekek számára, akik a ki- és beszállást is viszonylag gond és megterhelés nélkül tudják kivitelezni a középső üléssor tág tartományban kivitelezhető előre és hátra csúsztatásával.

Számos kényelmi és biztonsági funkció az új Outlander-ben

A műszerfal elrendezése optimális, s bár sok a kezelőszerv és visszajelző, mégsem érzünk összevisszaságot, vagy túlzsúfoltságot. A magasságában és mélységében is állítható kormánykerék fogása jó, kézre esnek a küllőkbe épített irányítóegységek (tempomat, hangrendszer többek közt), viszont az információs visszajelzésért felelős gomb a bal alsó részre került, így eléggé kényelmetlenné válhat, ha menet közben óhajtunk váltogatni a pillanatnyi fogyasztás, vagy a még megtehető kilométerek számának visszajelzései közt.

Egyébként szinte a létező összes extrát tartalmazza az Instyle Navi felszereltség, egyebek közt kezdve a vezető- és utasoldali SRS első, oldal, illetve függönylégzsákoktól az olyan opciókig, mint például a vészfékezésre figyelmeztető rendszer (ESS), aktív stabilitáskontroll (ASC), aktív kipörgésgátló (TCL), hegymeneti elindulássegítő (HSA), elsődleges fékparancs rendszer (BOS), blokkolásgátló (ABS), elektronikus fékerőelosztó (EBD) – a teljesség igénye nélkül. S ha már az Instyle csomag szerves része a navigációs infotainment rendszer, ejtsünk erről is pár szót: a kapacitív érintőkijelzővel ellátott rendszer helymeghatározó képessége pontos, a navi korrektülm végzi a dolgát, az információk szinte száz százalékát nyomon követhetjük a különböző menüpontok lehívásával. Ami pedig külön csemege lehet a vájtülű zenekedvelő, igényes vásálóknak, az a 8 utas (8.1) prémium Rockford Fosgate 710 Watt összteljesítményű hangrendszer, melyhez 25 centiméter átmérőjű mélynyomót is rejt a csomagtérben.

Meglepően gazdaságos autózás lett a végeredmény

2268 köbcentiméter lökettérfogatú, DI-D gázolajos aggregát jelenti a hatsebességes manuális kéziváltóval szerelt hajtáslánc középpontját. A 4 hengeres, soros elrendezésű DOHC szelepvezérlésű, töltőlevegő-hűtős, turbótöltött motor maximális teljesítménye 150 lóerő 3500-as fordulatszámon, a maximális, 380 Newtonméteres forgatónyomaték (amely a hatfokozatú automataváltóval szerelt, szintén 2.2-es DI-D esetében 20 Newtonméterrel kevesebb) 1750 RPM-nél már rendelkezésre áll, és kitart egészen 2500-ig.

Az aggregát érezhetően erős, dinamikus, fogyasztása meglepően alacsony: 90 kilométer/órás, országúti tempónál 4.4 litert, míg városi közlekedéssel 6.6 literes átlagot rögzített a fedélzeti számítógép. Mindezt az ECO mód aktiválásával értük el, amely megváltoztatja jelentős mértékben az autó viselkedését, illetve a már hideg hőmérsékletű motornál is működő AS&G (Auto Stop & Go) névre keresztelt start-stop automatikát is aktiválja. Több lehetőségünk is adódik, ha felhasználói profilt szeretnénk választani, választhatunk különböző 4WD elektronikusan vezérelt négykerékhajtás üzemmód közt is. Az alkalmazott szisztéma lényege (4WD AUTO), hogy mind a négy kerék hajtása folyamatos,ám a nyomaték- és erőeloszlást a mindenkori menetszituációktól függően adagolja a rendszer. Aktiválhatjuk az ECO üzemmód is 4WD ECO), így jelentősen mérsékelhető az üzemanyagfelhasználás, a 4WD Lock állás terepen biztosít kellemes felhasználást.

Viszonylag kemény, ám a terepviszonyokat jól kezelő futóművet kapott a 2013-as Outlander. A komfortérzet ebből kifolyólag nem teljes közúti környezetben, erős rázások, pattogások jellemzik a haladást – az úthibákat jelentősen próbálja kompenzálni a rendszer. Elöl kanyarstabilizátorral ellátott MacPherson rugóstagot, míg hátul Multilink csatolt lengőkaros, szintén kanyarstabilizátort kapott  felfüggesztést találunk. Az autó megállításáért elöl 16-os hűtött tárcsájú, kétdugattyús féknyergek, hátul hasonló átmérőjű tömör tárcsák felelnek. A fékerő eloszlatása rendkívül precíz, intenzívebb lassításnál is stabil marad az autó, az utasok pozíciója is hozzávetőlegesen 90%-ban fix marad.

Szinte mindenhol használható sokoldalúsága miatt

S kiknek ajánlható a megújult Mitsubishi Outlander? Instyle Navi felszereltséggel minden olyan, önmagára és környezetére igényes, akár reprezentálni kívánó végfelhasználónak, aki a jelenkor fejlett szigetországi technológiáját, kényelmét, menetbiztonságát szeretné egyetlen középkategóriás szabadidóautóban tudni. Úgy, hogy a földutak, kisebb gázlók ne jelentsenek kompromisszumot, miközben a városban, vagy épp országúton megtett kilométerek se jelentsenek feltételt.

A tesztben szereplő Mitsubishi Outlander Insytle Navi felszereltséggel, 2.2 DI-D 150 lóerős dízelmotorral és 6 fokozatú manuális váltóval 11 190 000 forintba kerül. E modellnél a hasonló felszereltségű, ám 6 fokozatú automataváltóval szerelt verzió drágább csak, 12 090 000 forintba kerül. Indulóárként a 7 590 000 forintos alternatíva jelölhető meg, ezért a 2 literes MIVEC benzinessel szerelt, szintén 150 lóerős 2WD-s, ötfokozatú manuális váltós Invite felszereltségű modell vihető haza.

2013 Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle Navi 4WD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres  turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2268 ccm

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték:380 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: kapcsolható összkerékhajtás váltakozó nyomatékelosztással, maunális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4655 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1680 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Gumik mérete elöl: 225/55 R18

Gumik mérete hátul: 225/55 R18

Tömeg, üresen: 1590

Terhelhetőség: 670

Csomagtartó mérete: 128 liter (7 üléssel), 913 liter (2 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.2 s (gyári), 10.4 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.6 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.6 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.6 l/100km

Országúti: 4.6 l/100km

Vegyes: 5.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 138 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió