Főoldal Blog oldal 151

Újabb ingyenesen letölthető alkalmazás a kerékpárosoknak

Elkészült a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) ingyenesen letölthető alkalmazása, a Kerékpárosbarát minden fontos információt tartalmaz és folyamatosan bővül – közölte a MAKETUSZ az MTI-vel szerdán.

A közleményük szerint az új applikáció tartalmazza a kerékpárosbarát vendéglátóhelyeket és szálláshelyeket, a hazai bringaparkokat, a vízvételi helyeket, a szervizpontokat, a bringás pihenőket, útvonalakat kezdőknek és haladóknak egyaránt.

Coates Ádám, a kerékpárosbarát hálózat projektvezetője a közleményben elmondta: az Aktív és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ megbízásából a szövetség koordinálja az országos kerékpárosbarát szolgáltatói hálózat létrehozását és működését. Azon dolgoznak, hogy létrejöjjön az országos lefedettségű hálózat, amelynek tagjai kielégítik a kerékpáros túrázók igényeit, magas minőségű szolgáltatást nyújtanak és ezáltal több vendéget, magasabb bevételt érhetnek el.

Közölték: a hálózathoz mindazon szolgáltatók csatlakozhatnak, akik kerékpárosbarát szemlélettel fogadják a biciklizőket, ezen felül megfelelnek az egyes szolgáltatástípusokra vonatkozó kötelező, illetve opcionális kritériumoknak. A hálózat tagjainak listája már nem csupán a MAKETUSZ honlapján található meg, hanem az új applikációban is szerepel, amely Kerékpárosbarát néven mind a Google Play áruházból, mind az App Store-ból ingyenesen letölthető android és ios alapú készülékekre egyaránt.

Az applikációt folyamatosan bővítik és fejlesztik – ismertette Coates Ádám.

Forrás: MTI

Nem létezik hatékony és tartós fogyókúra?

A legeredményesebb fogyókúrát keresték, csattanós választ kaptak: a legjobb diéta sem elég jó, mert visszahízás a vége! Kiderült még az is, hogy nem a legnépszerűbb fogyókúrák a legeredményesebbek. Kétezer magyar nő fogyókúrázási szokásait vizsgálta a PeakShop kutatása.

A több részből álló kutatássorozatban több mint 60 népszerű diétát vizsgáltak, melyek közül a leggyakoribb 25-öt alaposabban is tanulmányozták. A legmeglepőbb eredmény, hogy egyvalamiben minden vizsgált fogyókúra egyforma: mindnek visszahízás a vége.

A felmérés adatai szerint egy magyar nő átlagosan négyféle diétát próbált már. A legnépszerűbb diétatípus a kalóriaszámolás, amit a válaszadók 44 százaléka próbált. A második a szénhidrátszegény diéta, 41 százalékkal, harmadik 33 százalékkal a diétás turmixok, shake-ek fogyasztása.

A leadott kilók fele máris visszajött

Egy fogyózónak átlagosan 12,17 kilót sikerült leadnia a legeredményesebb fogyókúrával. A diéta előtti átlagos testsúly 81,13 kg volt, míg a fogyókúra után 68,91 kilót mutatott a mérleg. Csakhogy a kérdőív kitöltésének időpontjában az átlagos testsúly már 74,48 kg volt, tehát a leadott kilók csaknem a felét, átlagosan 5,57 kg-ot, már visszahízták a válaszadók!

„Nagyon valószínű, azért »csak« ennyit, mert van, akiknél még tart a diéta, míg mások nemrég fejezték be, és van, akik már újrakezdték. Az a helyzet, hogy a másik felét is vissza fogják hízni idővel” – állapítja meg szomorúan Mező Mónika, a PeakShop étrendkiegészítő-szakértője.

A jojóeffektus alól nincs kivétel

Minden egyes sikeres fogyókúrát követően visszahíztak a válaszadók, a csoportok átlagát nézve! A legtöbbet a 90 napos diéta után hízták vissza az emberek, átlagosan 13,3 kilogrammot. Ez pedig azt jelenti, hogy mintegy 1,5 kiló híján mindent visszahíztak, amit lefogytak! Ezt követte az egy élelmiszerre épülő diéta 6,4 visszahízott kilóval, majd a koplalásos, 7 kiló visszahízással.

A legkevesebbet az időszakos böjttel híztak vissza a válaszadók, átlagosan 2,4 kilót. A második a ketogén diéta, 3,2 kilogramm visszahízással. Harmadik a kalóriaszámolás, 4,39 kilót híztak vissza a válaszadók.

„Ezekkel a diétákkal a legnagyobb probléma, hogy nem fenntarthatók! A hatásuk addig tart, amíg a diéta. Nem lehet örökké egyféle ételt enni és nem lehet mindig koplalni. És mi lesz a 91-ik nap után a 90 napos diétában? Ezek a módszerek amellett, hogy nehezen betarthatók és visszahízás a vége, akár egészségkárosodást is okozhatnak” – fakadt ki Mező Mónika.

Talán csak az időszakos böjt kivétel ezek alól, amely bizonyos feltételek mellett van, akiknek jó lehet. És pont ez a lényeg!

Melyik a legeredményesebb diéta?

Nem a legnépszerűbb diéta a legeredményesebb, és nem is az, amelyik után a lekevesebb a visszahízás. A legsikeresebb diéta minden szempontból az, amit szakember állít össze. Ezzel tudtak a legtöbben és a legtöbbet lefogyni. A szakember által összeállított diéta sikerrátája 60 százalék, azaz akik próbálták, azoknak 60 százaléka fogyott le sikeresen. Nemcsak a legtöbben, hanem a legtöbbet is ezzel a diétával adták le az emberek, átlagosan 16,8 kilogrammot.

„A szakember által összeállított diéta sikerrátája háromszorosa a 25-ös lista alján található vércsoportdiétának, ami 19,5 százalékban sikeres, azaz 100 diétázóból csak minden ötödiknek, összesen 20 nőtársunknak sikerült lefogyni vele” – érzékeltette a különbséget a Peak szakértője.

Majd hozzátette: sajnos azonban a legjobb diéta sem elég jó. Hiszen a szakember által összeállított diéta hiába a legeredményesebb, a kitöltés idejében már 5 kilót visszahíztak a válaszadók.

Mi az, ami jobb a legjobb fogyókúránál is?

„A fogyókúra olyan, mint a biciklizés: ha abbahagyod a tekerést, elesel, ha abbahagyod a fogyókúrát, visszahízol, ez törvényszerű. A legjobb diéta sem ér semmit, ha abbahagyjuk, életfogytiglan fogyókúrázni pedig nem lehet. Ezért, ami a legjobb diétánál is jobb, ha jó evési szokásaink vannak” – magyarázza Mező Mónika.

A szakember szerint az egészséges étkezés apró egészséges szokásokból áll. Tartós eredményt szokásaink megváltoztatása révén érhetünk el. Állítja, hogy már egyetlen apró szokás tartós megváltoztatása – mint a csoki lecserélése például cukormentes fehérjeszeletre – is jobb, mint egy abbahagyott diéta. Ráadásul egy ilyen szokást összehasonlíthatatlanul könnyebb felvenni és megtartani, mint teljesen lemondani az édességekről, ami – valljuk be – sokunknak lehetetlen vállalkozásnak tűnik.

„A jó evési szokásokat apró lépésekben lehet elsajátítani úgy, hogy kiváltunk vele egy egészségtelen szokást. Vigyázat, ha egy szokás nem rögzül, elkopik. Ezért addig tartsunk ki mellette, amíg rutinná nem válik, és már magától is megy. Ha már a szokásunkká vált, akkor jöhet a következő. A sok ilyen apró szokás nagy eredménnyé adódik össze” – tanácsolja a szakértő.

Unatkozik a gyermek a nyári szünetben? Nem biztos, hogy rossz dolog

Még bő egy hónap van hátra az óvoda-, illetve iskolakezdésig. Sok szülő számára okoz komoly fejtörést az, hogy elfoglaltságokat találjon a gyermekének, folyamatosan aktivizálja őt és lekösse az energiáit. A szakértő szerint azonban érdemes hagyni azt is, hogy unatkozzanak a kicsik.

Irányított és szabad foglalkozás

A gyerekek a nyári szünetben gyakran úgy érzik, nem tudnak magukkal mit kezdeni, hiszen az óvodai-, iskolai napirendhez képest máshogy zajlanak a mindennapok. A szülők ezt akarják kompenzálni. B. Szirtes Dóra, Ösztönanyu, Montessori pedagógus szerint azonban gyakran esnek abba a hibába, hogy görcsösen akarnak irányított foglalkozásokat tartani a gyereküknek. Ezzel pedig az a probléma, hogy hiányzik belőle az „akkor és ott” szemléletmódja – vagyis a szülők nem kapják el azt a pillanatot, amikor az adott tanításra a gyermek a leginkább fogékony.

„Persze elhatározhatom, hogy reggel terméseket gyűjtünk, délután pedig abból készítünk valamit és ez remek móka lehet, de amikor már megmutatjuk neki azt, hogy mit szedjen össze és abból pontosan mit készítsen, akkor elveszíti a lényegét az egész. Hiszen ilyenkor a kicsi alapvetően csak gyűjtöget és utasításokat követ, miközben lehet, hogy szabadon teljesen más termésekre bukkanna, de az is lehet, hogy csak a kerékpárosokat figyelné, ahogy elhaladnak mellette, mert most éppen az foglalkoztatja” – magyarázza a szakértő. 

Úgy véli, hogy fontos, hogy a szülők hagyják a gyerekeket bogarászni a természetben, közben pedig figyeljék meg azt, hogy mit csinál és ahhoz kapcsolódjanak.

Szabad játék a napirenden belül

„Ne essünk bele ugyanakkor abba a tévhitbe, ami leginkább körbejárja Montessorit, miszerint a gyereket kizárólag szabadon hagyjuk játszani, hogy aztán folyamatosan figyeljük és kizárólag akkor avatkozzunk be, amikor veszélyben van. Ezzel feszültté tesszük az egész napot, s egyben elképesztő fárasztó szülőként” – mondja B. Szirtes Dóra, aki rámutat: Montessori szemlélete a gyakorlatban azt jelenti, hogy a gyereket végig terelgetjük a nap folyamán – az igényi szerint kialakított napirendet rugalmasan tartva, tudatosan teret adva a szabad játék idejének. Önállóságuk akkor tud fejlődni, ha konkrét feladatokon belül adunk nekik lehetőséget döntések meghozatalára, s emellett megfelelő arányban hagyjuk őket szabadon felfedezni.

„Amikor a szabad játék van – amire igyekszünk jó sok időt szánni -, akkor nem terelgetjük a gyermeket, hanem hagyjuk, hogy felfedezze a számára érdekes dolgokat például úgy, hogy egyszerűen leülünk a természetbe és nem csinálunk semmit. Ilyenkor mi szülők ne mondjuk meg neki, hogy mivel kösse le magát, hagyjuk, hogy rájöjjön magától arra, mi az, ami érdekli. A kicsi gyerekek ilyenkor szoktak elcsendesedni, leülnek és matatnak a fűben, nézik a felhőket vagy éppen rohangálnak, mert arra van szükségük” – mondja.

Ne hagyjuk magára a „kínlódó”, helyét nem találó gyermeket! Maradjunk mellette, legyünk partnerei az unatkozásban: „Sajnos nekem sincs ötletem.” – és türelmesen várjuk ki, míg kitalál valamit. Remek alkalom ez a kapcsolódásra, csendes összebújásra, ölelgetésre „csak úgy”.

Íme három ok, ami miatt a szakértő szerint érdemes együtt unatkozni:

  1. Magától talál majd ki játékokat, amikhez jó lesz szülőként becsatlakozni, ezáltal csökkennek a dacolások is.
  2. Hihetetlen módon fejlődik a kreativitása és az önállósága, ami kulcsfontosságú abból a szempontból is, hogy a későbbiekben milyen felnőtt válik majd belőle.
  3. Képessé válik arra, hogy feltalálja magát váratlan helyzetekben is, ez pedig nélkülözhetetlen egy olyan bizonytalan jövőben, mint ami vár ránk. Ha kreatív, önálló gyerekeket nevelünk, meg fogja találni a megoldást a legnehezebb kihívásokra is.

Biztonságos csapvizet innunk?

Vannak, akik az íze miatt nem szeretik, mások amiatt aggódnak, hogy különböző nehézfémek, vegyszerek, gyógyszerek maradványai kerülhetnek bele, hosszú távon komoly egészségi problémákat okozva. Pedig a csapvíz úgymond mindenhol és mindenkor rendelkezésre áll, olcsóbb és környezetkímélőbb, mint az ásványvíz, és – bizony – egészségesebb is! Egy vízszűrő kancsó és különböző üdítőkockák biztonságosabbá és élvezetesebbé is tehetik a vízivást.

Csapvizet alapvetően kétféle forrásból nyerhetünk: felszíni (tavak, folyók), illetve felszín alatti (pl. karsztvíz) vizekből. Magyarország ivóvize legnagyobb részben a szennyezéseknek kevésbé kitett felszín alatti vizekből származik, a Duna vizét pedig egy természetes szűrőréteg is tisztítja.

A fogyasztókhoz eljutó csapvíz minőségét a fejlett országokban szigorú előírások szabályozzák, sőt, hazánkban egyes összetevőkre szigorúbb határértékek vonatkoznak, mint az EU-ban.

Miért nem ugyanolyan minden csapvíz?

Mielőtt a megtisztított víz eljutna a háztartásokba, a minőségét laboratóriumban ellenőrzik, így csak megfelelő tisztaságú víz folyhat a vezetékekben. Ettől függetlenül az ivóvíz íze, szaga vagy színe területenként eltérő lehet. Előfordulhat, hogy klórszagú a víz, ez azonban semmiféle egészségi problémát nem okoz, nyugodtan iható. Ha különböző elszíneződéseket tapasztalunk, például a víz türkizkék vagy zöldes (okozója a réz), sárgás vagy barnás, fekete (gyakori oka lehet a természetes módon előforduló mangán- vagy vastartalom), illetve fehér színű, fehér részecskékkel tarkított a víz, hasznos lehet, ha egy-két percig kifolyatjuk a csapot – ezt a vízmennyiséget felhasználhatjuk mosogatáshoz, öntözéshez is akár. Ha hosszabb ideig távol vagyunk az otthonunktól, például nyaralás után is érdemes egy-két percig csak folyatni a vizet, mielőtt innánk belőle.

Ásványvíz vagy csapvíz?

A víz számos értékes, a szervezetünknek nélkülözhetetlen összetevőt tartalmaz. Nátrium, kálium, kalcium, magnézium, vas, fluor, mangán, klorid, szulfát, foszfátok, ammónia és nitrit is megtalálhatóak benne. Ezeken kívül tartalmaz olyan fémeket, amik kis mennyiségben, de rendkívül fontosak a szervezetünknek. Ilyen például a réz, cink, króm, nikkel, arzén, szelén, kobalt és molibdén.

Magyarország kiváló minőségű ásványvízkinccsel is rendelkezik, azonban fontos tisztázni, mit is nevezünk ásványvíznek. A hazai szabályok szerint ásványvíznek a legalább 500 mg/l ásványi anyagot tartalmazó vizet lehet nyilvánítani. Kérdés, hogy vásárláskor odafigyelünk-e a palackon feltüntetett összetevőkre… A magas nátriumtartalmú ásványvizet például a szívbetegeknek és a magas vérnyomásban szenvedőknek kerülniük kell.

Sokan inkább a palackokból kioldódó mikroműanyagoktól tartanak, ám ezek csak helytelen tárolás esetén okozhatnak gondot (és csak bizonyos összetételű palackoknál), ha például huzamosabb ideig napsütésnek, melegnek tesszük ki a palackot. Az ásványvizeket felbontásig tartsuk hűvös, lehetőleg sötét helyen, a hűtőben tárolt kibontott vizet pedig néhány napon belül fogyasszuk el. Probléma ezzel kapcsolatban inkább a hatalmas mennyiségű, rendkívül környezetszennyező műanyag palackból keletkező hulladék.

A csapvíz előnye az ásványvízzel szemben nem csupán az, hogy nem kell tárolni, szállítani, környezetbarátabb, hiszen nem keletkezik üres palack, folyamatosan ellenőrzött a minősége, de megfelelő arányban tartalmazza azokat az ásványi anyagokat, amelyekre a szervezetünknek szüksége van, illetve 1 liter ásványvíz árából több mint 100 liter csapvizet ihatunk meg!

Mire jó a vízszűrő?

Ha valaki biztosra akar menni a csapvíz „tisztaságát” illetően, illetve hogy a minősége mindig megfelelő legyen, egy vízszűrővel ezt könnyedén megoldhatja. Már Magyarországon is elérhető például a Waterdrop újdonsága, a LUCY® szűrőkancsó, amely segít kiszűrni a nehézfémeket, klórt, gyógyszermaradványokat, ösztrogéneket és mikroműanyag-részecskéket, ugyanakkor megőrzi az olyan egészséges ásványi anyagokat, mint a magnézium és a kalcium, így ideális társ lehet a mindennapokban. Sőt, az általuk gyártott úgynevezett Mikrodrinkek, azaz üdítőkockák a víz „unalmas” ízét is izgalmassá varázsolják. A különböző gyümölcsös ízesítésű kis kockák 400-600 ml vízben szépen feloldódnak, így akár a kulacsunkba töltve egész nap velünk lehet az ízesített vizünk.

Országjáró turnéra indul a Paramount nyári mozija

Különleges filmvetítéssel egybekötött parti várja a mozirajongókat idén nyáron. Visszatér ugyanis a Paramount nyári mozija a Telekom Film támogatásával, amely a világjárvány óta először kínál szabadtéri kikapcsolódást igazi klasszikusokkal. A rendezvény idén bejárja Magyarországot, a közönség pedig szavazhat arról, melyik évtized emlékezetes filmalkotását szeretné megtekinteni, hogy utána a korszak slágereire bulizzon. A csatorna mozis eseményén olyan klasszikusok, mint a Top Gun és a Ponyvaregény, valamint a Feketék fehéren című vígjátékszenzáció közül választhatnak az érdeklődők.

Július 26-án veszi kezdetét a Paramount immár hagyományos filmes eseménye, A Telekom Film bemutatja: Paramount Nyári Mozi. A nagysikerű rendezvénysorozat a Balaton-part és a Budapest Park helyszíneit követően országjáró körútra indul. Az első állomás Budapest lesz: az ottani filmvetítésre pedig már most elindult a szavazás a márka kapcsolódó Facebook-eseményében.

A mozizni vágyók dönthetnek arról, hogy Tom Cruise ikonikus, vadászgépes alkotása, a Top Gun kerüljön nagyvászonra a ’80-as évek zenéivel karöltve, vagy Quentin Tarantino ’90-es évekbeli, sztárparádéval megtűzdelt kultuszfilmjét, a Ponyvaregényt néznék meg inkább a korszak slágereivel egybekötött buli előtt. Aki viszont él-hal a 2000-es évek dalaiért, a Feketék fehéren című Wayans-vígjáték mellett voksolhat.

A budapesti indulás után további helyszínekre látogat el A Telekom Film bemutatja: Paramount Nyári Mozi, így lehetőség nyílik többek közt Szegeden, Debrecenben, Győrött és Miskolcon is részt venni a filmes buliban. A résztvevők a mozizáson és a zenés-táncos eseményen túl egy szelfigépen örökíthetik kedvenc pillanataikat, valamint a Paramount márka filmes ereklyéiből is hazavihetnek.

A Telekom Film bemutatja: Paramount Nyári Mozi programja:

  • július 26. – Budapest
  • július 28. – Szeged
  • augusztus 10. – Debrecen
  • augusztus 11. – Győr
  • augusztus 18. – Miskolc
  • (hamarosan) – Balatonfüred
  • (hamarosan) – Pécs

Szivárványszínű menyasszonyi ruhával készül az ELLE magazin az idei Budapest Pride-ra

A sokszínűséget ünnepli az ELLE Pride Bride, egy különleges mennyaszonyi ruhával készülnek, amely hat méter hosszú, szivárványos uszályával az esemény egyik leglátványosabb eleme lesz.

A ruhát egy magyar tervező, az Atelier Lajos szalon tulajdonosa, Lajos Attila készítette a ruha viselőjére, Holoda Péter táncművészre szabva, ő lehet ugyanis az első Pride Bride a Budapest Pride felvonulások történetében.

Az LMBTQ+ közösség mellett kiálló magazin teljes szerkesztősége együtt vonul július 23-án, szombat délután a ELLE Pride Bride-dal a Dráva utca sarkától egészen a Szabadság térig, és biztat mindenkit arra, hogy csatlakozzanak a felvonuláshoz.

Szabadidőautót a családnak: Suzuki S-Cross 1.4 AllGrip

Teljes megújuláson esett át a Suzuki népszerű modellje, az SX4 S-Cross. Mára szimplán S-Cross a hivatalos elnevezés, nyomokban (sem) emlékeztet az elődre, a mini SUV-tálalás pedig magáért beszél. Az Autóaddikt.hu részletes teszt cikkben foglalkozik az összkerékhajtással (AllGrip) is konfigurálható modellel.

Tény, hogy az új Suzuki S-Cross mára teljesen beleégett tudatunkba. Alapvetően azért, mert így, pár hónappal a megjelenés után már jól látszik, hogy a kikövezett utat remekül tudja tovább folytatni, másrészt pedig azért, mert végre egy olyan korszerű autót kanyarított a Suzuki koncepcióként (is), amely bőven helyt képes állni a szegmenesen felüli kihívókkal szemben is. Bár azért inkább maradjon meg mindenki a maga kategóriájánál, akkor nincs félreértés.

Elég az hozzá, hogy a Suzuki S-Cross külleme, megjelenése alapján megkapja a jeles osztályzatot. Így, simán, minden sallang nélkül. Nem mondhatnánk, hogy egyedi, sehol sem látott formatervet hordoz, viszont azért a suzukis letisztultság és globális forma tekintetében meg tud maradni egyedi szereplőként is a porondon. 

Orr rész tekintetében a fényszóróbúrák húzottak, a szélek lépcsőzetesen tagoltak, s az egész összesség kifogástalanul épül egybe a tekintélyes díszráccsal. A felső negyedben húzódó krómcsík a prémiumjelleget hívatott előtérbe helyezni, bár ez manapság kategóriától és hovatartozástól függetlenül kötelező jelleggel van jelen. Az alsó szélekre helyezett ködlámpafészkek egyérteélműen a sportosságot domborítják, míg a hatalmas alsó beömlőrostély szintén.

Amennyire újszerűnek hat a Suzuki S-Cross külseje, annyira megszokott a beltér. Úgy tűnik, ide sok újat nem kanyarítottak a tervezésnél, a korábbról megszokott japán puritanizmus, Suzuki-séma kormánykerék (amilyen a Swift-ben is van, stlíusra), infotainment, masszív váltókar jellemző. Sok egyéb szintén ugyanez a karakterisztika, nem soroljuk, elég a fotókat megszemlélni. Ez persze nem baj, vagy nem felhánytorgatás, hisz’ ami jól bevált egyszer, többször is jól be fog válni, felesleges túlbonyolítani. A Suzuki szellemisége amúgy is pont ez, ott a Swift élő példaként. És mennyire szeretjök – emiatt is – a Swiftet!

A teljes cikk az Autóaddikt.hu-n olvasható: https://www.autoaddikt.hu/teszt-suzuki-s-cross-1-4-allgrip-aut-48v-hybrid-glx-mindennapjaink-praktikuma/

Hivatalosan is megnyitotta kapuit a Campus Fesztivál

A debreceni Nagyerdőben szerda este hivatalosan is megnyitották a Campus Fesztivált. Palkovics László technológia és ipari miniszter megnyitójában arról beszélt, hogy a BMW többek között azért döntött Debrecen mellett, amikor új gyárának helyszínt keresett, mert a város kellően attraktív volt.

Az olyan rendezvények, mint a Campus Fesztivál, hozzájárulnak ahhoz, hogy Debrecen egyre attraktívabb legyen és jó legyen itt élni – mondta. Palkovics László a Debreceni Egyetemről az MTI-nek elmondta: az elmúlt nyolc évben, amióta tárcája és az intézmény együttműködik, minden területen jó irányba haladt az egyetem, olyan új diszciplínák jelentek meg, mint a járműipar és a gépipar.

MTI/Czeglédi Zsolt

A különféle rangsorokban is egyre előrébb lép az intézmény, ráadásul a Campus Fesztivál helyszíne, a Nagyerdei Stadion is az egyetem tulajdona, vagyis a debreceni gazdag egyetem – mondta.

A vasárnapi tartó debreceni Campus Fesztiválon 19 programhelyszínen több mint 200 koncert és DJ-fellépés, valamint számtalan egyéb program várja a látogatókat. Az ország egyik legnagyobb könnyűzenei fesztiválját idén rendezik meg 14. alkalommal.

Forrás: MTI

Közeleg a Sziget, a Szeretet Forradalma

Egy hónap sincs már hátra, és kitör a Szeretet Forradalma, két év kihagyás után indul a Sziget és kitárul egy olyan világ, amibe belépve magunk mögött hagyhatjuk a mindennapok nyűgét és elmerülhetünk a programok sűrűjében. Start augusztus 10-én.

Hamarosan indul a Sziget, ami eddig – majd’ 30 év óta – évről-évre menetrendszerűen érkezett és beszippantott minket változatos program-örvényével, egyedi hangulatával, azzal, hogy a “K” hídon túl újra együtt ünnepel a fél világ, amiből nem maradhat ki senki sem. “Az elmúlt két év komoly nyomot hagyott mindannyiunkban, de mi most nem egyszerűen a régi életünket szeretnénk visszakapni, hanem az elmúlt időszak tapasztalataival, érzéseivel gazdagodva, ha úgy tetszik megerősödve új gondolatoknak, alkotásoknak, élményeknek szeretnénk helyet adni” – mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője. “Részese lenni egy olyan, mindenki számára építő megújulásnak, mely a Sziget sokszínű szabadságában válhat teljessé” – tette hozzá Kádár.

A Sziget pár éve hívta életre a Szeretet Forradalmát, ami a programokban is megnyilvánul. Idén is visszatér tehát a Nagyszínpadra a Love Revolution Special, ahol minden nap 10 percben olyan előadások és rövid felszólalások színesítik az átállásokat, melyek a körülöttünk zajló társadalmi változásokra és az ezzel kapcsolatos kollektív felelősségünkre igyekeznek felhívni a figyelmet.

A Sziget vendégeként a holland Aynouk Tan az elfogadás fontosságáról fog beszélni. Az extravagáns öltözködéséről és interaktív beszédeiről híres queer aktivista önmagunk felvállalása és az identitástudatunk kapcsolatára specializálódott.

Színpadra lép Franciaország egyik leghíresebb táncoslábú ikerpárja, a Les Twins is. Táncosként, koreográfusként vagy épp modellként olyan szupersztárokkal és márkákkal dolgoztak együtt, mint Beyoncé és Missy Elliott vagy épp Jean Paul Gaultier, a Chanel, a Gucci és a Prada. Külön a Szigetre összeállított koreográfiájukkal arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy mekkora problémát okozhat egy ember életében a kirekesztés.

Visszatér a Superar gyermekkórus, mely tagjai már 2019-ben is elvarázsolták a közönség szívét. A Sziget által is aktívan támogatott program keretein belül képzett zenészek biztosítanak ingyenes művészeti képzést a fiatalok számára annak érdekében, hogy kulturális, vallási, nyelvi és szocioökonómiai háttértől függetlenül mindenkihez eljuthasson a zene és a zenélés pozitív hatása.

Nem mehetünk el szó nélkül az Ukrajnában zajló háború mellett sem. A Music Saves Ukraine szervezetével együttműködve a látogatóknak a fesztivál teljes időtartama alatt lehetőségük lesz támogatni a háború áldozatait, a program keretein belül pedig Kazka is színpadra lép. Az ukrán zenekar országuk szabadsága és békéje érdekében szólal fel.

A fesztivál utolsó napján a katalán Kamchàtka társulat különleges előadása várja a Szitizeneket. A visszatérő látogatók számára már ismerősen csenghet a társulat neve, hiszen 2018-ban már felbukkantak a Szigeten, akkor kopott bőröndökkel és zárkózott viselkedésükkel igyekeztek felhívni a figyelmet a menekültek helyzetére – azóta sok szempontból változott a világ, azonban a szervezők továbbra is fontosnak tartják a társadalmi érzékenyítést mindazokkal szemben, akik különböző okokból kifolyólag kényszerülnek arra, hogy elhagyják otthonukat és mindent hátrahagyva próbáljanak meg új életet kezdeni.

Budapestről New York-ba a LOT-tal: újra ez a legkényelmesebb és leghatékonyabb megoldás

Mint ahogyan olvasóink már megszokhatták, folyamatosan jelentkezünk New York-ból a legkülönfélébb tematikájú tudósításokkal, híranyagokkal. Napi szinten ez a helyi csapatunknak köszönhető, ugyanakkor alkalomtól függően mi is jelen vagyunk – fizikailag – a legfontosabb amerikai történéseknél. Így történt ez most is, ugyanis egy többnapos konferencián vett részt cégünk, ezért újból látogatást tettünk New York-ban.

Sajnos az elmúlt nagyjából két év nem igazán kedvezett az utazásnak a COVID-korlátozások rendkívüli módon redukálták a lehetőségeket. Kiváltképp, ha Európán kívül kellett ügyet intézni (nyaralásról nagyon szó sem lehetett), még inkább korlátozottak voltak a lehetőségek. 

Korábban, a világjárvány berobbanása előtt amerikai, alapvetően New York-ba irányuló utazásainkat a LOT Lengyel Légitársasággal bonyolítottuk mindig. Alapvetően azért, mert rendkívül kecsegtetőnek tűnt – és az is volt gyakorlatban – a közvetlen, átszállás nélküli utazás. Másrészt a folyamatos háttértámogatás, a kiszolgálás, és nem utolsó sorban a személyzet kedvessége volt az, ami már az első utazás után egy kicsit kiemelte a sorból a LOT-ot; eléggé masszív összehasonlítási alappal jelentjük ki ezt. 

Viszont a COVID ideje alatt a LOT Magyarországról indított közvetlen New York járatai (is) megszűntek, azaz szüneteltek sajnálatos módon. Utaznunk persze kellett – az USA-ba is – és sikerült alternatívákat találnunk, de… Az a „de” ott volt mindig. És nem azért, mert egy másik nívós légitársaság nem teljesítette volna nagyjából legalábbis a megkívánt elvárásokat, viszont a kényelem, amit az átszállások nélkülözése jelent, hiányzott. Nyilván nem rossz az átszállós irány sem, de azt csak úgy, ha a két járat között sikerül legalább 1 napot kinyerni az adott városban, hogy ott megszálljunk, és hellyel-közzel felfedezhessük az adottságokat.

Végre 2022 júniusára megtört a jég, a LOT bejelentette hónapokkal előtte, hogy újraindulnak a közvetlen USA járatok, így a Budapest-New York verzió is. Érdekes, mert pont május eleje felé körvonalazódott egy New York-i program, amelyre meghívást is kapott szerkesztőségünk, mindenkinek az lett volna optimális, hogy fizikailag is képviseljük helyben Magyarországot. El is kezdtük a szervezést, amikor is jött a felismerés: újra színen a LOT, újra mennek a gépek direktben New York-ba.

Egyértelmű volt a választás, el is intéztük gyorsan a foglalást – révén a nyári időszak rettentően zsúfolt, s bár New York nem kifejezetten nyárra, vízpartra, fürdésre formált turistaparadicsom, mégis kismillióan választják lokációként júniusban, júliusban és augusztusban is.

Amit külön szeretünk a LOT-nál, az az online foglalás dinamizmusa. A booking annyira jól működik, hogy nagyjából 3 percet vesz igénybe az adminisztráció. A legtöbb légitársaság oldala akadozik – főleg mostanában -, itt ilyesmit nem tapasztaltunk. Az e-mail visszajelzés, vagy akár az ingyenesen letölthető mobilapplikáción át történő kommunikálás is instant, informatív, rendkívül jól hasznosítható. Ha pedig a már meglévő foglalást módosítani kell, kellett, a check-in előtt minden alakítható, átírható, újraszervezhető, valamint extra kiegészítő szolgáltatások is hozzáadhatók.

Így nem meglepő, hogy az utazás maga is gördülékeny levezénylést kapott. A LOT folyamatosan frissítette az aktuális járat státuszát, tehát minden friss update azonnal eljutott hozzánk. 

Most economy osztályon (LOT Economy Class) utaztunk, oda és vissza is. Mivel a LOT a Budapest-New York közvetlen járatait Boeing 787 Dreamliner-ekkel bonyolítja, nem is kérdés a komfort mikéntje.

Az Economy-n is (hármas üléssorok) optimális láb- és vállterek várják az utasokat, a könyöklők kicsit keskenyek, de ezzel együtt az odaút valamivel több, mint 10 órás időtartama teljesen kibírható. A 787-es számos pontján találhat mosdó, melyek könnyedén közelíthetők meg, az üléssorok közti folyosók is elegendő mérettel rendelkeznek ahhoz, hogy menet közben tudjunk mozogni a gépen kompromisszumoktól mentesen.

Az economyhoz két nagyobb étkezés – odafelé ebéd és vacsora, hazafelé vacsora és reggeli (a mi esetünkben) – tartozott. Ezek mellett folyamatos ital-felszolgálás, snack tartozott. Mindezek mellé volt lehetőség arra is, hogy alkoholtartalmú italokat rendelhessünk – egyebek mellett borok, sörök álltak rendelkezésre térítés ellenében. Sok esetben kevésnek érzi az ember a felszolgált ételmennyiséget, a LOT-nál ilyesmit nem tapasztaltunk egyáltalán, ahogyan a minőségre sem volt panasz, kifogás.

Utazásunk során alkalmunk nyílt arra, hogy bepillantsunk a LOT Business Class-ra is. Itt a kényelem maximalizálása, a kiszolgálás csúcsrajáratása a cél. Megnövelt lábterű, ultra ergonomikus, több irányban dönthető ülések, szeparált boxok teljes multimédiás supporttal várják az utasokat, míg a felszolgált ételek külön választható menüsorból kérhetők, az italfogyasztás korlátlan, természetesen az alkoholt tartalmazó italokból is.

Mindezeken felül rövid időre – még az indulás előtt – megtekintettük a 787-es pilótafülkéjét, a cabin crew pihenőhelyeit, valamint a menet közben folyamatosan működő konyhákat is testközelből láthattuk.

No és persze a kiszolgálás: mint ahogyan feljebb utaltunk rá, a LOT cabin crew-ja eddigi utazásaink során mindig a maximumot bírta teljesíteni az elvárásokon felül – ez most is így történt. Fontos, hogy legyen mindig egy kedves szó, egy érdeklődő, de nem tolakodó kérdés, egy mosoly.

Ez mindegyik légiutaskísérőnél jelen volt. S megfigyeltük: mindenki irányába. Ami egyébként rendkívül nagy teljesítményt és erőnlétet kíván, főként egy nagyjából tíz órás, feszített műszak keretein belül. 

Teljesen kipihenten érkeztünk meg mindkét akalommal a végcélunkhoz – New York-ba, és Budapestre is. Valahogy a jetlag is most kíméletesebben viseltetett irántunk, mint eddig – persze az is lehet, hogy sokadjára már jobban bírja az utazó a gyűrődést. Az viszont most is tisztán látszik, hogy közvetlen USA útjainkhoz a továbbiakban is a LOT-ot szeretnénk választani, ugyanis újra ez a legkényelmesebb és leghatékonyabb megoldás.

Odafelé a LO33 járattal, 2022.06.21-én startoltunk, hazafelé pedig a LO34 járattal érkeztünk 2022.07.03-án.

Boeing 787 Dreamliner specifikációk

Modell787-3787-8787-9787-10
Személyzet2 fő
Utasszám210–250 fő250–290 fő290–330 fő323 fő(3 osztályos elrendezésben)
Hossz57 m63 m68,3 m
Szárnyfesztávolság52 m60 m63 m60,1 m
Magasság16,92 m17 m
Törzsmagasság5,91 m
Törzsszélesség5,75 m
Kabinszélesség5,49 m
Szerkezeti tömeg101 151 kg109 769 kg115 212 kg
Tankolható üzemanyag126 206 l (101 323 kg)138 700 l
Maximális felszállótömeg165 107 kg219 538 kg244 940 kg253 000 kg
Utazósebesség0,85 Mach (903 km/h)
Maximális sebesség0,89 Mach (945 km/h)
Hatótávolság4650 – 5650 km14 200 – 15 200 km14 800 – 15 750 km13 000 km
Repülési magasság13 106 m
Hajtóművek (2x)General Electric GEnx vagy Rolls-Royce Trent 1000
Maximális tolóerő235,8 kN284,7 kN311,4 kN340 kN