A világ tengerparti ökoszisztémáinak már csak 15,5 százaléka maradt érintetlen egy új kutatás szerint. A Queenslandi Egyetem tudósai vezette kutatás műholdas adatok alapján állapították meg, hogy az emberi tevékenység milyen mértékben károsította a világ parti régióit – számolt be róla a The Guardian.
Azt találták, hogy 2013-ig (a legfrissebb adat ebből az évből származtak) kevés olyan part maradt – még a civilizációtól olyan távol eső helyeken is, mint a nyugat-ausztráliai Kimberley -, ahová a halászat és a bányászat nem ért el. A Conservation Biology című szaklapban közölt tanulmány olyan korábbi munkákra támaszkodott, melyek az emberi tevékenység hatásait a szárazföldi és tengeri ökoszisztémákban vizsgálták meg.
A halászattól, mezőgazdaságtól, településektől, bányászattól és utaktól még érintetlen kis területek nagyrészt Kanadában találhatók, ezt követi Oroszország, Grönland, Chile, Ausztrália és az Egyesült Államok.
Szigeteken élő nemzetek esetében nagyon kevés érintetlen területet, ellenben a nagy fokú károsodást találtak. A tengeri füveket, szavannákat és korallzátonyokat tartalmazó parti területeket éri a legjelentősebben az emberi tevékenység.
Brooke Williams, a Queenslandi Egyetem biológusa, a kutatás vezetője elmondta, hogy mivel a világ lakosságának nagy része parti területeken él, az ottani ökoszisztémákra nehezedő nyomás sokféle lehet, és mind a szárazföldet, mind a tengert érinti.
Három évtizede tartó pályafutását ünnepli a REPUBLIC zenekar 2022. február 19-én a Papp László Budapest Sportarénában. Bizony, immár 30+2 éve lesz annak, hogy néhány tehetséges fiatal zenésznek hála elindult az a bizonyos „mandula”, hogy aztán sikert sikerre halmozva a rendszerváltás szülte zenészgeneráció egyik legjelentősebb szónokává váljon.
A 1990-es megalakulást követő év végére meg is született a Republic Bódi László Cipő, Boros Csaba, Nagy László Attila, Patai Tamás és Tóth Zoltán alkotta klasszikus felállása, amely több mint 20 évig osztozott a közös munka minden örömében, sikerében, feladatában. A tehetség korán bizonyságot nyert, hiszen a zenekar szinte rögtön sikerrel robbant a köztudatba lendületes dallamaival, tele torokból énekelhető, őszinte szövegeivel. A szakmai elismerések egy balatonlellei rockfesztivál megnyerésétől az eMeRton, Arany Zsiráf és Fonogram díjakon át meg sem álltak a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje kitűntetésig, nem beszélve a megszámlálhatatlan arany-, platina- és gyémántlemezről. A ’90-es évektől folyamatosan növekvő népszerűségük olyan pályatársak elismerését vívta ki, mint Bródy János, Tolcsvay László, a Beatrice, a Bikini vagy akár Koncz Zsuzsa, gyakran közös produkciókat is adva az utókornak. Repül a bálna, Szeretni valakit valamiért, Engedj közelebb, Ha itt lennél velem, A 67-es út, Kék és narancssárga, Szállj el kismadár…, hogy csak néhányat említsünk a megszámlálhatatlan Republic slágerből, melyeken generációk nőnek fel, s amelyek az együttest a magyar popkultúra megkerülhetetlen bástyájává tették.
A legtöbb zenekar kezdeti problémáival ellentétben a Republic több mint két évtized után, 2013. március 11-én érkezett karrierje legnehezebb időszakához. A zenész-dalszerző-énekes Bódi László Cipő hosszú betegségét követő halála egyszerre volt a Republic és egyben a hazai zenei élet tragédiája. Hihetetlen akaraterőt és szakmai alázatot tanúsítva az együttes átvészelte a legrosszabbat, frontemberük elvesztését és a hagyományok megtartása mellett máig aktívan folytatta a munkát. Az akkor már régóta a zenekarral dolgozó Halász Gábor lett a Republic gitárosa, Boros Csaba basszusgitáros pedig előre lépett a mikrofonhoz, a lehető leghitelesebben a megmaradt zenésztársakkal tovább vinni az örökséget és írni a banda legújabb kori történelmét.
„Hogy miképp lehet egy ilyen formátumú egyéniség után ezeket a dalokat egyáltalán elénekelni? Nagyon nehezen. Nem fizikálisan, hanem lelkileg – mondja frontember. Időbe tellett, hogy összeszedjük a gondolatainkat, a legújabb lemezeinken és a fellépéseken már ezeket közvetítjük, de Cipő minden koncertünk szerves része a mai napig. A koncert első és utolsó dala mindig az övé, az ő hangja csendül fel, és ez így is marad. A zenekar a 2010-es években hagyományai megtartása mellett tudott tovább fejlődni.”
Az új management minőségi szemléletváltása egy mai, professzionális produkciót állított színpadra. Friss albumaik továbbra is stabilan platina státuszt érnek el és az olyan új slágerek, mint a Kimondom a neved, a Valódi, vagy a Ha igaz lenne tökéletesen harmonizálnak az örökzöldekkel, néha az új generáció képviselőivel is sikeres közös projekteket szülve, mint a New Level Empire, vagy a Bagossy Brothers Company. A Republic mára a magyar könnyűzene igazi veteránja. Nagy sikerű koncertjeik, dalaik üzenete a lehető legegyszerűbb úton igyekeznek eljutni a szívekhez. Amit csinálnak se nem pop, se nem rock, se nem népzene, de a lényeg, hogy Mindenkié – vagy ahogy ők mondják, lakossági beat!
A 2022. február 19-i Aréna koncert méltó összegzése lesz egy igazán szép jubileumnak, ahol vendégük Nagy Feró és a Bagossy Brothers Company lesznek. Az estét a Kávészünet zenekar melegíti be.
Drasztikusan megerősödött az online kereskedelem a pandémiás időszakban és egyelőre nincs megállás. A járvány kirobbanását követően érezhető volt a hirtelen megnövekedett igény a webshopok iránt: a 2021-es adatokat összevetve a koronavírus előtti időszakkal több mint ötszörösére nőtt az e-kereskedelem forgalma. Az iskolakezdésre is szívesen készültek online a magyarok – számolt be az ország egyik legnagyobb fulfillment webshop logisztikával foglalkozó cége, az iLogistic.hu, aki partnerei aktuális eladási adatait vette górcső alá.
2021-ben rövid távon kevésbé volt hatással a COVID a webshopos megrendelések alakulására. Hosszabb távú tendenciákat indított el, de mivel nem voltak váratlan drasztikus korlátozások, kiegyensúlyozott volt a piac. A rendelések számát tekintve áprilisban volt némi visszaesés, a korlátozások feloldását követően a személyes vásárlás igénye megnőtt, de hamar újra növekedő tendenciát mutatott az online kereskedelem. Az élelmiszer házhozszállításnál észlelhető volt egy visszaesés az év eleji magas számokhoz képest, azonban novemberben-decemberben ismét szívesen menedzselték online a bevásárlást a magyarok, amely a vírus újabb tetőzésének is lehet az eredménye.
Nő a magyarok bizalma a webshopokban
Folyamatosan növekszik a webshopok forgalma és száma. A 2020-as és 2021-es év rendeléseit vizsgálva megkétszereződött az igény az online vásárlásra. Az iLogistic.hu kifejezetten webshopoknak szolgáltató logisztikai vállalat ügyfeleinek a száma az elmúlt 1,5 évben a négyszeresére nőtt, így megnégyszerezték a munkavállalóik számát is, hogy minőségben ki tudják szolgálni partnereiket. A cég bevétele 2019 óta közel megháromszorozódott, már 1 milliárd feletti az árbevétele, a hatalmas növekedés is mutatja, hogy milyen mértékben ugrott meg a netes kereskedelem iránti igény.
Évről évre folyamatosan csökken az utánvétes küldemények aránya és lassan a nyugat európai trendekhez kezdünk felzárkózni, ahol az utánvétes csomagok aránya sok országban már 10% alatti- derült ki az iLogistic.hu statisztikai adatai alapján. A járvány előtti időszakhoz képest több mint 10%-kal nőtt az előrefizetési hajlandóság a magyarokban. Ez annak is lehet köszönhető, hogy tudatosabbá váltak a magyar vásárlók és igyekeznek megbízható felületekről rendelni.
A COVID-19 hazai megjelenésével drasztikusan nőtt az utánvétes fizetéseknél a bankkártyás fizetés, közel ötszörösére ugrott, a készpénzes fizetési mód pedig egyre inkább a háttérbe szorul.
Online készültek a magyarok az iskolakezdésre
Nyár végén, ősszel megugrott a papírírószerek iránti e-kereslet és sokan online készültek az iskolakezdésre. Tapintható volt a bizonytalanság, hogy a gyerekek vajon az iskolapadot vagy az otthoni asztalt fogják koptatni és a szülők felkészültek az esetleges újabb digitális oktatásra: augusztusban, szeptemberben megnőtt az elektronikai eszközök eladása.
A legkiemelkedőbb időszak az év vége volt, a november és a december adta az éves csomagkiszállítás több mint 25%-át. Idén a Black Friday az eladásokat tekintve inkább fekete november volt, a megemelkedett vásárlás nem egy kiemelt napon, hanem egész hónapra elosztva volt jellemző. Idén a kozmetikumok és a táplálékkiegészítők fogytak a leginkább.
Chili kalendárium volt az advent egyik nagy slágere
2021-es abszolút listavezető terméke a zsírégető kapszula termék volt, a dobogó második helyét a kollagén kapszula és italpor foglalta el. 2020-ban a vásárlók megrohamozták az üzleteket a maszkokért és a fertőtlenítőkért, azóta normalizálódott a helyzet, megszűnt a pánikvásárlás, de még mindig dobogósok között maradtak.
Szezonalitást tekintve tavaszi időszakban a horgász cikkek, valamint a barkács és kerti termékek voltak a legkeresettebbek. Nyáron a fürdőruha, a szabadidős sporteszközök, a barkács és kerti szerszámok, eszközök voltak előtérben, ősszel pedig a táplálékkiegészítők és a kozmetikumok kerültek a virtuális kosárba.
Az adventi időszak egyik nagy slágere a chili kalendárium volt. A karácsonyfa alatt tavaly főleg játékok és műszaki cikkek várták a családokat. A játékok iránti kereslet óriási kiugrást mutatott az év vége felé, közel ötszöröse volt az eladása a korábbi hónapok átlagához képest. A műszaki cikkek piaca szintén decemberben hozta a legmagasabb forgalmat, mintegy kétszeresét a korábbi hónapok átlagának.
Hódít az online szépségápolási piac
2021 a szépségápolási cikkekkel (kozmetikumokkal és táplálékkiegészítőkkel) foglalkozó cégeknek kedvezett leginkább.
„Tavaly 126 webshopot üzemeltető cég csatlakozott hozzánk, közülük 30 szépségápolással foglalkozó partner, akik igénybe vették a fulfillment logisztikai szolgáltatásunkat, amelynek köszönhetően már az értékesített termékek raktározásától, csomagolásától, a kiszállításon át, a számlázásig tudunk folyamatos segítséget nyújtani. Jelenleg messze a szépségiparban tevékenykedő webshopok aránya a legmagasabb nálunk, így már külön részlegünk is van, amely kifejezetten a kozmetikumokkal és szépségápolási termékekkel, valamint táplálékkiegészítőkkel foglalkozik” – árulta el Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője.
A szépségápolás után a háztartási eszközöket és kiegészítőket forgalmazó, valamint a kisállat eledelekkel és kiegészítőkkel foglalkozó cégek száma nőtt jelentősen. Ezt követik sorrendben az FMCG termékeket, valamint a játékokat, könyveket és ajándékokat forgalmazó cégek. Ugyanakkor a ruházati termékeket és elektronikus szórakoztató iparcikkeket forgalmazó ügyfelekből kifejezetten kevés új partnerük érkezett az elmúlt másfél évben.
Rekordot döntött tavaly a forgatási napok száma a francia fővárosban, ami elsősorban a streamingszolgáltatók egyre bővülő sorozatgyártásainak köszönhető. A nagyjátékfilmeket, rövidfilmeket, dokumentumfilmeket, reklámokat és sorozatokat is beleértve 2021-ben hétezer forgatási napot jegyeztek a producerek Párizsban.
A francia fővárosi önkormányzat szerdai tájékoztatása szerint tavaly 110 nagyjátékfilm és 64 sorozat készült Párizs külterein, ami önmagában még nem jelent rekordot.
A rekord a sorozatok forgatási idejének meghosszabbodásával magyarázható, ami sokkal inkább hónapokban, mint hetekben mérhető – mondta Michel Gomez, a párizsi önkormányzat forgatási engedélyeinek kiadásával foglalkozó megbízottja. Véleménye szerint a koronavírus-járvány miatt 2020-ban elrendelt általános lezárások után tavaly a produceri irodák elsősorban a nagyjátékfilmek és a reklámok esetében próbálták behozni a lemaradást.
A hétezer forgatási nap a fővárosi önkormányzat szerint mindenekelőtt a helyszín vonzerejét tükrözi. A Netflix két sorozata, a Lupin és az Emily Párizsban nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a francia fővárosban forgatott produkciók száma ismét növekedésnek indult – állítja az önkormányzat, amely kiemelte a Disney jelenlétét is. A szolgáltató egy 1986-ban rendőrök által megölt diákról forgatott egy minisorozatot Párizsban.
Az önkormányzat tájékoztatása szerint ugyanakkor a francia televíziós csatornák is előszeretettel forgatnak tévéfilmeket és sorozatokat a francia fővárosban.
Az Oscar- és BAFTA-díjas Laura Dern, a Hang nélkül sztárja, Noah Jupe és az Oscar-jelölt Benedict Cumberbatch egy családot alakít Justin Kurzel Morning (Reggel) című sci-fijében.
A deadline.com cikke szerint a film a közeli jövőben játszódik, amikor egy pirula segítségével már nincs szükségük alvásra az embereknek, és egy mesterséges nap biztosítja, hogy ne is legyen éjszaka. Ám amikor egy új generáció már alvás nélkül nő fel, a fiatalok fellázadnak, hogy visszaköveteljék az álmokhoz való jogukat.
Fotó: Getty Images
A Morning forgatókönyvírója Sam Steiner. A forgatókönyvet Cumberbatch és Adam Ackland SunnyMarch produkciós cége szerezte meg. Cumberbatch, aki legutóbb Jane Campion A kutya karmai között című filmjében szerepelt, a film executive producere is lesz Dernnel és Jayme Lemonsszel együtt.
Kurzel tavaly Nitram című pszichodrámájával jelentkezett a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában, és filmje főszereplője, Caleb Landry Jones elnyerte a legjobb színész díját.
A Morningban Cathy (Dern) az alvásmentes világ támogatója mindaddig, míg férje (Cumberbatch) halála után az ő és fia, Danny (Jupe) élete darabjaira nem hullik. Danny belesodródik az álmodozók felforgató alvilágába, Cathynek pedig szembe kell néznie rémálmaival, és keményen meg kell küzdenie azért, hogy ne veszítse el a fiát.
Adam Ackland szerint a Morning elgondolkodtató történet egy olyan valóságról, amely nem áll távol a miénktől, és amelyben a produktivitásra való folytonos törekvés megmérgezte a kapcsolatteremtésre, a gyászra és a szeretetre való képességet.
2021 féléves és éves statisztikái alapján is sikeres évet zárt a fővárosi újépítésű lakások piaca. Az OTP legfrissebb Budapesti Újlakás Értéktérképének adatai szerint a keresleti és kínálati oldal is jelentősen növekedett, hiszen az év folyamán értékesített 8400 új lakás 15 éves összehasonlításban is dobogós helyet jelent, 2020-hoz képest pedig 80 százalékos emelkedést.
„2020 volt a fővárosi piac sok éves mélypontja, így a 80 százalékos emelkedést önmagában még akár természetesnek is nevezhetnénk, sokkal beszédesebb az a tény, hogy ennél magasabb éves forgalmi adatot csak 2006-ban és 2017-ben regisztráltunk. A kínálati oldalt vizsgálva pedig megállapítható, hogy 7600 új, kétlakásosnál nagyobb projektben található lakás értékesítése indult el tavaly, ami 60 százalékos növekedés 2020-hoz képest” – mondta el Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
A tavalyi év folyamán regisztrált fellendülést egyértelműen segítették az otthonteremtési támogatások, az ismételten 5 százalékra (CSOK igénybevételével 0 százalékra) csökkentett lakásáfa, az illetékmentesség és az ősszel elindult Zöld Otthon Program.
„Októberben sebességet váltott az addig is igen élénk újépítésű piac és az év végére a kínálat már gyakorlatilag nem tudta kiszolgálni a Zöld Otthon Program indulásával hirtelen megugrott keresletet. Összehasonlításként a tavalyi év utolsó két hónapjában háromszor annyi újépítésű ingatlant értékesítettek az OTP Ingatlanpont hálózatában, mint az azt megelőző évek hasonló időszakaiban. A vevők túlnyomó többsége olyan ingatlanokat keresett, amelyek megfelelnek a Zöld Otthon Lakáshitel előírásainak és amikre már végleges adásvételi szerződést lehetett kötni. A kezdeti roham mostanra csillapodott, de az érdeklődés továbbra is töretlen” – számolt be tapasztalatairól Homolya Gergely Pál, az OTP Ingatlanpont újépítésű ingatlanokért felelős projektmenedzsere. A szakértő hozzátette, hogy a fellendülés nemcsak Budapesten, hanem országos szinten érzékelhető és különösen jellemző a Balaton parti települések újépítésű piacaira.
Feltörekvő peremkerületek, átalakuló preferenciák
A 2021-ben Budapesten értékesített 8400 új lakás kerületi megoszlását vizsgálva továbbra is a XIII., XI. és IX. kerületek bizonyultak a legnépszerűbb lokációknak a vásárlók körében, ebben a három kerületben bonyolították le a teljes fővárosi forgalom közel kétharmadát. Bár a tavaly újonnan értékesíteni kezdett 7600 új lakás több mint fele is ezekben a kerületekben található (2200 a XIII., 1400 a XI. és közel 800 a IX. kerületben), megfigyelhető az olcsóbb, kertvárosias kerületek térnyerése is. Ilyen a XIX. kerület, ahol 400 új lakás jelent meg a kínálatban vagy a XVI., XVII. és XVIII. kerületek, egyenként közel 200 újépítésű lakással.
A kínálati oldal átalakulása mellett Homolya Gergely Pál szerint a keresleti oldalon is megfigyelhető a preferenciák változása. Az agglomeráció népszerűsége töretlen, azonban a Zöld Otthon Program lehetőségeit kihasználva sokan nagyobbra cserélik meglévő kertvárosi ingatlanjukat vagy miután a gyerekek elhagyták a családi fészket, házukat egy, a belső kerületekben található újépítésű lakásra cserélik, ezzel valamelyest megfordítva a főváros és agglomeráció közötti vándorlás irányát. Emellett a főváros fejlődő infrastruktúrájának és a home office terjedésének köszönhetően egyre inkább elmosódni látszanak a kerületek közötti, korábban igen markáns vevői preferenciák és az ingatlankeresők lokációtól függetlenül rugalmasabban választják ki az igényeiknek leginkább megfelelő ingatlant, legyen szó akár saját, akár befektetési célú vásárlásról.
2022-ben további növekedés várható
Az OTP Ingatlanpont szakértői már az idén arra számítanak, hogy a lakásépítések száma növekedni fog. Míg az OTP Budapesti Újlakás Értéktérkép adatai alapján tavaly összesen 5900 társasházi lakást adtak át Budapesten, addig 2022-re 6800 megépülését prognosztizálják és pillanatnyilag 2023-ra is több mint 5200 ingatlan átadása várható. Az OTP Ingatlanpont tapasztalatai alapján a beruházók továbbra is aktívan keresik a fejlesztésre alkalmas területeket és sok esetben megfigyelhető egyfajta perspektíva változás, azaz akik eddig nagy projektekben gondolkodtak, most több kisebb fejlesztésbe kezdenek, míg a korábban kisebb léptékben gondolkodók a nagyobb projektek irányába is nyitnak.
Valkó Dávid szerint az építési engedélyek számának jelentős növekedése is várható idén, hiszen a 2026 év végéig érvényben lévő 5 százalékos áfa alkalmazásának feltétele, hogy a beruházó 2022. december 31-ig megszerezze az építési engedélyt vagy megtegye az egyszerű bejelentést. Emellett 2022-ben még további lendületet adhat az újépítésű ingatlanok piacának a rozsdaövezeti akcióterületeken megépülő lakások esetében az 5 százalékos áfa visszaigényelhetősége.
„A 2021-ben tapasztalt keresletnövekedés további pozitív hozadéka, hogy az eladatlan lakáskészlet az egy évvel korábbi érték körülbelül felére zsugorodott. Azok, akik most szeretnének Budapesten újépítésű lakásba költözni, a XI. kerületben válogathatnak a legnagyobb kínálatból, ugyanis az azonnal költözhető, 550 darabos fővárosi újlakás állomány közel harmada itt található, míg az építés alatt álló, 5500 fővárosi eladatlan készlet körülbelül fele a IX., XI. és XIII. kerületekben koncentrálódik” – mondta el a szakértő.
Január 27-én, a Holokauszt nemzetközi emléknapján rendhagyó műsorral készül az MTV Hungary. A XX. század legsúlyosabb történelmi rémtettét feldolgozó dokumentumfilm célja napjaink generációja számára átadni, mit is jelentett mindaz, ami több mint 75 évvel ezelőtt történt. A 22:00-kor közvetített The Hate We Can’t Forget című alkotás házigazdája a háromszoros Emmy-díjas színésznő, Julianna Margulies lesz.
A ma élők a legszerencsésebbeknek mondhatják magukat, hiszen a legtöbbek életük során még nem találkoztak testközelből a háborúval. A harc, a kín és a szenvedés sokak számára a múltba veszett, ám ezek a történetek még mindig itt vannak velünk, a felejtés pedig veszélyes lehet a jövőre nézve. Az MTV dokumentumfilmjének célja, hogy megismertesse a Z-generáció tagjaival, milyen szörnyűségek történtek a II. világháború idején és hány ember veszett oda a módszeres népirtás miatt.
A The Hate We Can’t Forget négy túlélő szemszögéből mutatja meg, milyen volt átélni ezt az időszakot. Egyikük története lehengerli egy texasi középiskola diákjait, akik még sosem hallottak a hatmillió áldozatot követelő eseményekről. A műsor során megismerhetjük egy pár sorsát is, akik gyerekként voltak tanúi a történteknek, valamint egy férfiét, akit maga Anne Frank dajkált.
A Vészhelyzet és A férjem védelmében című sikersorozatok színésznője, Julianna Margulies kalauzolja el a nézőket a szívfacsaró történetek során.
TIPP: The Hate We Can’t Forget január 27-én (ma) 22:00-kor az MTV Hungary műsorán.
Megszűnt csütörtökön a koronavírus-járvány megfékezésére korábban elrendelt korlátozások zöme Angliában, bár fertőződés esetén még kötelező az elkülönítés.
A brit kormány döntése alapján – amelyet Boris Johnson miniszterelnök jelentett be a múlt héten – csütörtöktől nem kell oltási igazolást bemutatni a belépés feltételeként azokban az angliai intézményekben, amelyekben ezt eddig kormányzati rendelkezés írta elő.
Az omikron koronavírus-variáns gyors terjedése nyomán született rendelkezés alapján tavaly ősztől az előírás csütörtöki visszavonásáig a brit állami egészségügyi szolgálat (NHS) által kiadott hazai, illetve a brit kormány által elismert külföldi oltási igazolást, vagy frissen elvégzett koronavírus-gyorsteszt negatív eredményét kellett felmutatni a belépéshez az éjszakai szórakozóhelyekre és a nagy tömegeket vonzó rendezvényekre. Ugyancsak megszűnt a maszkviselési kötelezettség a közösségi intézményekben, köztük a tömegközlekedési eszközökön és a boltokban is.
Johnson múlt heti tájékoztatása szerint ez a maszkot nem viselők büntethetőségének megszűnését is jelenti, bár az egyes intézmények saját hatáskörükben továbbra is kérhetik, hogy a látogatók viseljenek szájmaszkot. Sadiq Khan londoni polgármester be is jelentette, hogy a londoni tömegközlekedésben továbbra is elvárják az utasoktól a maszkviselést. Ennek elmulasztása a kormány intézkedése alapján immár nem jár bírsággal, de a tömegközlekedési hálózatok üzemeltetői megtilthatják az utazást a maszkot nem viselőknek.
A középiskolák osztálytermeiben már egy hete megszűnt a kötelező maszkviselet, és az oktatási minisztérium csütörtökre visszavonta azt a szabályozást is, amely az iskolák közösségi helyiségeiben írta elő a maszkviselést. A kormány visszavonta emellett azt az ajánlást is, amely az otthoni munkavégzést szorgalmazta olyan tevékenységek esetében, amelyek lehetővé tették a távmunkát.
Boris Johnson a londoni alsóházban tartott múlt heti tájékoztatásában hangsúlyozta: a korlátozások feloldását az egész Európában példátlan sikerű nagy-britanniai oltási kampány tette lehetővé, és az, hogy az omikron koronavírus-variáns okozta fertőződések száma az elmúlt hónapok nagyon gyors felfutása után a jelek szerint immár tetőzött.
A brit kormányfő elmondta: a 60 éven felüli angliai korosztály tagjainak több mint 90 százaléka már a koronavírus elleni oltás harmadik, emlékeztető és hatáserősítő dózisát is megkapta. A brit egészségügyi minisztérium legfrissebb adatai szerint az Egyesült Királyság egészében eddig több mint 37 millióan kapták meg mindhárom oltási adagot; ez a teljes brit felnőtt lakosságnak csaknem a kétharmada.
Koronavírus-fertőződés esetében egyelőre kötelező a karantén, de a kormány rövid időn belül ezt a kötelezettséget is meg akarja szüntetni.
Boris Johnson úgy fogalmazott: hamarosan eljön az elkülönítésre vonatkozó jogi szabályozás teljes körű visszavonásának ideje, ugyanúgy, ahogy azokat sem kötelezi törvény az elkülönítésre, akik influenzásak.
A jelenlegi karanténelőírások jogi hatálya március 24-én jár le, de a brit kormányfő jelezte: ha a járványadatok ezt lehetővé teszik, szavazásra szeretné terjeszteni a parlamentben a lejárati időpont előrehozását. Skóciában, Walesben és Észak-Írországban az angliainál is szigorúbb intézkedések voltak érvényben, de a helyi kormányok az utóbbi napokban szintén sorra jelentik be a korlátozások, előírások visszavonását vagy jelentős enyhítését.
A vállalkozások mindössze 13 százaléka készít konkrét üzleti tervet egy évre előre lebontva. Pedig Balogh Petya startupper, befektető, mentor szerint „az örök kkv-t a nagyra növő cégtől valahol ez a tudatosság különbözteti meg. Az a cég tud nagyra nőni, aki tudatosabban tud működni, és ennek az egyik alapja, hogy legyen egy tervem”. Mit tanácsolnak a sikeres vállalkozók?
Megdöbbentő, de a vállalkozások közel fele semmilyen üzleti tervvel nem készül! Inkább az informális terv jellemző a hazai vállalkozások körében (T-Systems, 2018.). Holott az üzleti terv készítésének rengeteg előnye van: mérhetővé teszi a vállalkozás eredményeit, és ami mérhető, az fejleszthető. Csökkenti a kockázatokat, könnyebb reagálni a váratlan helyzetekre.
Balogh Petya elárulta, hogy az első néhány évben ő sem tervezett, de kemény lecke volt rájönni, hogy nagyon könnyű felborulni, ha nincs egy terv sem. Persze az üzleti terv önmagában még nem garantálja a vállalkozás sikerét, ám az tény, hogy minden sikeres vállalkozás évente készít üzleti tervet. Valójában minden vállalkozásnak szüksége van üzleti tervre.
Miről szól az üzleti terv?
Nincs rossz módja az üzleti terv megírásának. A megfelelő üzleti terv az, amelyik a legjobban működik. Biros Levente a Mindig Többet ADNI című könyv szerzője, a Szemléletváltó Közösség alapítója szerint az üzleti terv a vállalkozás legfontosabb kérdéseire ad választ. Például hogy mekkora eredményt tervez a cég, és ehhez milyen erőforrásokra van szükség, és mit kell tenni, hogy elérjük: mennyit kell forgalmazni, gyártani, beszerezni, és mennyi a költsége, hány munkatársra van szükségünk, és mennyi pénzre a fizetésekhez, végül mindehhez mennyit kell értékesíteni, kiknek, milyen csatornákon, mekkora árréssel, és így tovább. Egy kisvállalkozásnál mindez általában néhány oldalban elfér.
Balogh Levente, a Szentkirályi Magyarország elnök-tulajdonosa arra figyelmeztet, hogy mára fontossá vált az alapanyagárak előre tervezése, ami eddig nem volt ennyire kritikus, de most már aktuális lett.
A koronavírus-járvány hatására az energia és a tengeri szállítás ára is sosem látott magasságokba emelkedett szinte pillanatok alatt, miközben elektronikai termékekből és építőanyagokból is megjelent az évtizedek óta nem tapasztalt áruhiány. Ez minden vállalkozás gazdálkodását akár egyik napról a másikra a feje tetejére tudja állítani. Ebben a gazdasági helyzetben pedig csak azok lehetnek sikeresek, akik folyamatosan nyomon követik a költségeiket és a bevételeiket.
Mikor kell tervezni?
A Szentkirályi Magyarországnál a hatodik és a kilencedik hónap között történik a következő év megtervezése – árulta el Balogh Levente. Azonban egy kkv ezt nem tudja megtenni. A Cápák között befektetőjének is van kisvállalkozása, ahol nagyjából az év utolsó hónapjában tudják összerakni a következő évi tervet.
Hasonló véleményen van Biros Levente is. Tapasztalata szerint a kkv-k az év végén és az év első hónapjaiban készítenek üzleti tervet. Az általa alapított vállalkozás, az onlinemarkaboltok.hu háztartásigép-webáruház is decemberben készíti el a következő évi üzleti tervét.
Nemcsak a cégünkre nézve, hanem magunkra nézve is kell valami, amivel mérjük magunkat, amihez mérjük magunkat – veti fel Balogh Petya. A Cápa számára ez a tanulás, a tudás. Elárulta, hogy nála nem az év vége, hanem az év eleje a tervezés időszaka, ugyanis akkor van a születésnapja. Az élete nagy döntéseit ebben az időszakban, általában a tavasz elején hozza meg, és akkor szokott úgy dönteni, hogy elkezd vagy abbahagy valamit. Minden évben a tavasz kezdetén, a tél végén gondolkozik el azon, hogy az előző év mit hozott, és a következő évektől mit vár el.
A valóság nem mindig olvassa az Excel táblát
Ahhoz, hogy tervezni tudjunk, előbb ismerni kell a vállalkozás főbb számait. Legyél tisztában a számaiddal, legyen egy műszerfalad – írja Biros Levente a Mindig többet adni című könyvében.
Akik legalább kockás papíron, Excel táblában vagy bármilyen informatikai rendszerben naprakészen vezetik az értékesítési adataikat, költségeiket és az árréseiket, naprakészen láthatják cégük eredményének, esetleg eredménytelenségének pontos alakulását. Ennek segítségével jól fel tudják mérni, mikor van szükség áremelésre, mely költségeikre kell a leginkább figyelni. Ha egyszerre több termékük iránt megélénkül a kereslet, akkor ki tudják választani a legtöbb profitot termelőt, és ehhez rendelik a szűkös kapacitásaikat a tervezéskor.
Néha azt hisszük vezetőként, hogy akkor lesz sok a bevételünk, hogyha nagyon nagy számokat írunk be egy Excelbe. Valahogy a valóság ezt nem mindig olvassa. Az nem csinál bevételt önmagában, hogy nagy számokat írtunk – figyelmeztet Balogh Petya. Ezzel szemben abban hisz, hogy hosszú távon az a jó, ha minél többen részt vesznek a tervezésben, akik érintettek, akiknek utána a tervet teljesíteni kell. Ha egy reális terv van kitűzve, amit a magukénak éreznek, akiknek meg kell valósítani, sokkal nagyobb valószínűséggel sikerül elérni.
Három cégépítő, három jótanács
„Szerintem arra figyelni kell, hogy olyan célt tűzzünk ki, ami megvalósítható. A másik pedig, hogy legyen egy olyan átfogó, és nem feltétlenül csak számszaki célunk a szervezetre nézve, ami ha megvalósul, akkor értelmes is. De azt gondolom, hogy a nagy magasztos céljaink mellé csak kellenek számszaki célok is. Tehát valahol az álmainknak a keretét az fogja megadni, hogy megtervezzük a hozzá szükséges erőforrásokat, és azokon a kereteken belül próbáljuk azokat a célokat elérni” – tanácsolja Balogh Petya.
A kkv-k sokkal gyorsabban képesek reagálni, mint a nagyvállalatok – mutat rá Balogh Levente. Ezt kell kihasználniuk. Egy kkv képes elindulni egy éven belül négy-öt próbálkozással is. A Szentkirályinál már minden egyes fejlesztés több milliárd, és legalább egy-két év az előkészítése. Ez a kkv-k előnye, hogy gyorsan tudnak reagálni. Kicsit olyanok, mint a partizánok, akik azért voltak sikeresek, mert rajtaütésszerűen támadtak.
Minden vállalkozónak tisztában kell lennie azzal, hogy lesznek hullámvölgyek, amikre a legelőrelátóbb tervezéssel sem lehet felkészülni. Biros Levente is megtapasztalta ezt, és a Mindig Többet ADNI című könyvében azt is bemutatja, milyen volt csődközelbe kerülni, és hogyan lehet az ilyen, előre nem látható hullámvölgyeken átlendülni.
Amikor jól megy a cégnek, akkor kell odafigyelni, hogy a munkatársak egy jól működő csapattá álljanak össze; a kihívást jelentő időszakokban csakis ez tudja a vállalatot a holtponton továbblendíteni. „Ha az embereket megbecsülöd és elismered, az a válságban is pozitívan fog hatni a cégre” – foglalta össze legfontosabb tapasztalatát Biros Levente.
Változatos programokkal, egyebek mellett látványetetésekkel, ismeretterjesztő előadásokkal, kézműveskedéssel várja látogatóit a Fővárosi Állat- és Növénykert a hétvégén, a Mackófarsang című rendezvényen – tájékoztatta az intézmény hétfőn az MTI-t.
Mint a kiemelik, azok a 14 éven aluli gyermekek, akik jelmezben érkeznek, vagy elhozzák magukkal a játékmackójukat, jelképes áron, 200 forintért látogathatják meg a városligeti intézményt.
Szombaton és vasárnap látványetetések lesznek a barnamedvénél, a jegesmedvénél és az oroszlánfókáknál is. A Varázshegyben a medvék különleges világával ismerkedhetnek az érdeklődők, emellett ismeretterjesztő előadásokkal, kézműveskedéssel is várják a családokat. A Barlangteremben többek között a „macipofi” arcfestést, valamint a színező-rajzoló sarok programjait lehet kipróbálni, de itt lehet megtekinteni a WWF Bocs, van egy perced? című kiállítását is – áll a közleményben.
Délután 13 órakor kezdődik a Főkapu téren az óriásbábos utcaszínház és felvonulás, továbbá a főbejárat mellett lévő információs pavilontól indul az állomásjáték, amely egész nap várja az érdeklődőket. A barlangteremben zenés programokat rendeznek: többek között Kecskés Karina és Karsai Veronika előadásával, valamint a Klárisok zenekar mesekoncertjével várják a látogatókat.