Főoldal Autó, motor Autóteszt Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 115 Exclusive – a sokszínűség és...

[TESZT] Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 115 Exclusive – a sokszínűség és egyediség netovábbja

Szinte elveszünk manapság a számos, szinte napról-napra érkező és bővülő szegmenesek palettáján, hiszen az autógyártók kötelező jelleggel próbálnak az egyre szűkülő, ám mégis folyamatosan új igényekkel jelentkező globális újautópiaci igényeknek megfelelni. Így hát nem meglepő, hogy a méltán népszerű MPV szektor is kapott (nyilván fog is kapni még) egy kisebb MPV – mondjuk úgy – irányzatot, a mini MPV kategóriát. Tehát ilyen is van, tudvalévő ugyanakkor, hogy maga a klasszikus értelemben vett egyterű megközelítés esetében sem lehet kisbusz méretekkel számolni, legalábbis ami Európát illeti.

citroen_c3_picasso_2013_001

E mini MPV vonulat jeles képviselője a Citroën C3 Picasso verziója, mely folytatván a korábbi hagyományokat – próbál még kirívóbb, még egyedibb köntösben tündökölni, mint ahogyan azt a francia márkától már régóta megszokhattuk. Persze házon belüli konkurenciát jelenthet a DS széria, legalábbis ami a formabontóbb megjelenést és tálalást illeti, viszont ott egyelőre nem találkozhatunk egyterű megoldásokkal.

2008-ban mutatkozott be először a nagyközönségnek a Párizsi Autószalonon, a modellévek kezdetét viszont egy évvel későbbre, 2009-re datálhatjuk. Jelentősebb típusfrissítés nem történt a gyártás kezdete óta, viszont némi csiszolgatás, ráncfelvarrogatás azért igen, ahogyan az lenni szokott a nagykönyvben megírtak szerint. Szerkesztőségünknél a C3 Picasso a már jól ismert 1.6 literes HDi gázolajossal szerelt változat járt, nézzük is a részleteket!

Nem tagadhatja le Citroën-mivoltát. Ez tény.

Formaiság, egyediség, francia elán. Talán ez a három jelző illik legjobban a C3 Picasso-ra, ugyanis félreismerhetetlenül hordozza a gyártó minden olyan, alapvetően külsőt befolyásoló, igencsak eredeti megoldását, amelyeknél még messzebb merészkedő jelleget kizárólag a DS emblémával felszerelt modellek esetében tapasztalhatunk.

Az orr rész máris alátámasztja az előzőeket, ugyanis a kissé kocka formát kihangsúlyozandó erőteljes ívekkel és vonalvezetésekkel találkozunk itt, a kissé hátrahúzott rajzú fényszórópáros nagyjából fele-fele arányban tölti ki a hűtőmaszk és a motorháztető két sarkának nagy részét, a szolidra gondolt, krómmal futtatott, Citroën logót formáló díszcsikok pedig a karakterisztikát erősítik. A légbeömlő kialakítása dominál az összképet vizsgálva, középen a rendszámtábla kiképzése követel helyet magának, színre fújt keresztpánton. A ködfényszórók krómkeretes kialakítása szintén követi a trendi módozatokat, LED menetfénnyel kiegészítve persze, így ténylegesen nem hagy semmiféle kívánnivalót maga után. No és persze a maszkra applikált Picasso felirat enged következtetni arra, hogy jelen esetben némileg többre számítsunk holmi egyszerűségnél.

Nem hiába kapta a mini előtagot az autó kategóriája, hiszen az alap C3-mal szoros rokonságot mutató paraméterek bizonyára nem váltják majd meg a világot, ha utaztatásról, vagy csomagok elhelyezésére kell gondolnunk alapvetően. Bár 1730 milliméter szélessége átlagosnak mondható, még akár a nagyobb szegmenst nézve is, 4078 milliméteres hossza már valóban kisautós jelleggel ruházza fel a C3 Picasso-t (igaz, itt bő fél méteres előnyt kapunk átlagosan), az 1624 milliméter magasság viszont pontosan eltalált, nem túl magas, de épp elég tágas utasfülkét kapunk. A 17 colos keréktárcsák rendkívül mutatósak, megfelelő átmérőjüknek köszönhetően vizuális szempontok alapján sincs kivetnivaló, az egyterű profil ellenére nem tűnnek aprónak a kerekek. Az oldalnézet egyébként nem hordoz semmiféle kirívót, vagy egyedi kialakítást, a C3 Picasso ilyen téren elölről és hátulról extravagáns leginkább. Az oldalajtók mérete optimális, korrektül kitárhatók, az üvegfelületek jól méretezettek. Az MPV hatást – főként a Picasso-s arculatút – az A oszlop elé húzott elhajló szélvédőív, illetve a C oszlophoz tartozó kis ablakocska jelentik. Praktikus részmegoldás az ajtók küszöbökhöz közeli felületére helyezett matt díszcsík, ez tulajdonképpen a ki- és beszállások alkalmával védi az ajtókat a horzsolódástól.

Orra mellett a fara az, ami leginkább formabontónak jellemezhető

Jellemzően aszimmetrikus megvalósítást kapunk a farnál is, a szemnek kifejezetten kellemes látványvilággal megspékelve. A hátsó lámpabúrák teljesen fennt, két oldalon a C oszlopon helyezkednek el, úgy, hogy a csomagtérajtó szélei benyúlnak a műanyagok által határolt részek alá. Viszont folytatódik a fényár, egészen a lökhárító két csücskéig, ahol a szélső sarkokra kerültek a kiegészítők; egységessé téve az egész összképet. Króm ide is került, s persze Picasso felirat is, minden, ami az autó remekbeszabott ismérveit takarja.

Annak ellenére, hogy Picasso-enteriőr, inkább letisztult, mintsem túlzó vagy hivalkodó

Folytassuk a rendhagyó megvalósítások elemzését! Az enteriőr számos ilyen jellegű dolgot rejt továbbra is. Elsőként a központi műszeregység, az infotainment elhelyezkedése érdemel kiemelést, ugyanis nem túl szabványosan minden középre került az autóban, a kormánykeréktől jobbra. Első nekifutásra gondolhatnánk, hogy így bizony ez nem túlzottan szerencsés, hiszen az átlagos szem látómezejébe elvileg nem biztos, hogy belefér e szög, de rá kell cáfolnunk rögtön erre a tézisre, ugyanis tökéletesen nyomon követhető minden információ, amit vezetés során kapunk az autó irányából. Mindössze megszokás kérdése, de egyértelmű, hogy olyan esetekben is, ha folyamatosan cserélgetjük autóinkat, vagy egyszerre párhuzamosan több típust vezetünk – hamar megszokható és elsajátítható. Mindezekből kifolyólag üresség tátong a kormány mögött, inkább ez a fura.

A kaszni kialakításának és az ülések elhelyezkedésének köszönhetően perfekt kilátás nyílik környezetünkre vezetés közben, a viszonylag terjedelmes üvegfelületek biztosítják a komfortot. A kormánykerék kialakítása jó, anyaghasználat és fogás terén is, a hatsebességes váltó karja elegendő hosszával, tenyérbe simuló gombjával mind növelik a kényelemérzetet. Az alkalmazott műanyagok kissé kemények, de nem kopogósak, tízezer kilométer felett sem volt érezhető recsegés, zörgés, az illesztésekkel minden rendben lévőnek tűnt. Az első ülések, tehát a vezető- és utasülés kényelmesek, tökély módon tartanak oldal- és hosszirányban is, az ülőlapok kialakítása hibátlan, csakúgy, mint a hátlapok esetében is. Semmiféle túlcicomázott, vagy épp elnagyolt részlet, inkább némi hiányérzet van jelen: a külsőhöz képest leginkább visszafogottnak jellemezhető az utaskabin kialakítása.

Hátul ha nem is bőséges, de pontosan elegendő hely található alaphangon kettő felnőtt-egy gyermek kombinációban. Az imént már emlegetett több, mint másfél méteres magasság és a karosszéria hátsó egyenes, minimálisan csapott kialakításának köszönhetően a fejtér nagy, ugyanúgy, ahogyan a térd- és lábtér is. Előbbi eredményhez jelentősen hozzátesz a vezető és utasoldali ülések háttámlájának süllyesztett hátulsó kialakítása is.

Részletek: a variálhatóság alapja

Mint minden jól kialakított MPV beltérnél, itt is fontos szerepet kapott a kihasználhatóság, praktikum, pakolhatóság. Nos, ezek mindegyike meg is található, még ha visszafogottabb verzióban is, mint a „nagy MPV-k” esetében. Az első ülések hátlapjáról lehajtható tálcák például jó szolgálatot tesznek a hátul utazóknak, stabilnak is mondhatóak, igaz, kifinomultabb étkezést menet közben nem igazán tesznek lehetővé.

Számos rekesz áll rendelkezésre, például a kardánalagút hátsó ülésekhez közel eső végére integrált palacktartó, mély térképzsebek, vagy épp a 385 literes (1506 literig bővíthető) csomagtér variálhatósága – egyik sem elhanyagolható, hiszen egy, a szabadiő kiváló eltöltéséhez használatos autóról értekezünk a Citroën C3 Picasso kapcsán.

Talán a legjobb választás ehhez a karakterisztikához. 1.6 HDi.

Nem véletlenül utaltunk arra cikkünk elején, hogy a tesztelt modell a már jól ismert 1.6 literes HDi dízel erőforrással volt szerelve. A PSA konszern előszeretettel építi modelljeibe ezt a motort, és kiváló menetteljesítménye, gazdaságos üzemeltetése a két márkán belüli egyik legszerencsésebb választásnak bizonyul. Így találtuk ezt a C3 Picasso esetében is: az egész pontosan 1560 köbcentiméter hengerűrtartalmú soros elrendezésű dízelmotor 115 lóerőt teljesít, 3600-as percenkénti fordulatszámon, míg forgatónyomatékának maximumát, azaz 270 Newtonmétert 1750-es percenkénti fordulatszámon adja le. Változás az előző, szintén HDi motorhoz képest, hogy hat lóerővel nőtt a teljesítmény (109-ről 115-re), illetve a nyomatékgörbe is felfelé ível (245 Newtonméterről 270 Newtonméterre). Továbbá jelenleg a csúcsfelszereltséghez hatsebességes manuális kéziváltó is tartozhat, szemben a korábbi ötgangossal, ez ismételten lényeges menettulajdonság változást hoz, természetesen pozitív irányba, ugyanakkor a fogyasztásra sincs hátrányos hatása. A tesztautóban megtalálható hatsebességes váltó áttételezése teljesen rendben volt, arculathoz komplett hosszú áttételezésekkel, kiemelve az ötödik, illetve hatodik utazófokozatokat. A nyomaték ténylegesen megérkezik még 2000 RPM alatt, viszont figyelnünk kell arra, hogy a motor alacsony fordulaton hajlamos a lefulladásra, ilyen esetekben inkább időben váltsunk vissza. Országúton, 90 kilométer/óránál 1550-et forog a főtengely hatodikban, az üzemanyagfogyasztás ennek megfelelően alacsony, mért átlagértékünk száz kilométerre mindössze 3.9 liter volt, három személlyel, csomagokkal. Autópályán, 130-nál sem mondható vészesnek a 2250-es fordulatszám, szintén hatodikban, így 6.1 literes átlagot mértünk hasonló feltételek között. Itt viszont a futóműzaj már intenzíven jelentkezik, nem beszélve a szélzajról is, utóbbi oka a kocsiszekrény felépítésében keresendő.

Stabil marad, és kényelmesnek is mondható: még kátyúk közt is

Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztést találunk, a C3 Picasso viselkedése göröngyökkel tarkított kátyús, rosszabb úton teljesen elviselhető, érezhető a franciás kényelem, annak ellenére, hogy a jelenlegi Citroënek nélkülözik a korábbi, például BX-ben vagy CX-ben megszokottakat, igaz, ott hidropneumatikus rugózást alkalmazott a gyártó. Visszatérve: a hátsó tratktus is kényelmes marad, főként figyelembe véve, hogy az itt kialakított ülések szinte teljesen a hátsó felfüggesztés fölé kerültek.

Stabilitás tekintetében sem találtunk semmi kimagaslóan negatívat, az építésnek és a viselkedésnek megfelelően volt érezhető enyhe, illetve a sebesség fokozásával erősödő, körbelső ív felé történő bedőlés, alulkormányozottságra utaló jelekkel. Ez persze elenyésző, hiszen a C3 Picasso-val nem fogjuk a már élesnek titulálható kanyarokat 70 kilométer/órával bevenni nyilvánvalóan.

Kiknek, mennyiért

Jól sikerült összeállítást produkált a Citroën C3 Picasso-ja tekintetében, olyan kisebb családoknak ajánlható az autó, akik mondjuk hétvégenként vidéki rokonlátogatásokat terveznek, de akár külföldi utazások hű társa is lehet, hiszen kellemesek az autópályatulajdonságai is. 1.6-os dízellel pedig egyenesen kötelező választás lehet a fentebb írt kritériumok figyelembevételével.

A cikkben szereplő Citroën C3 Picasso HDi 115 bruttó listaára regisztrációs adóval jelenleg 4 970 000 forint, Exclusive csomaggal. Van viszont akció, nem is egyetlen: az alapkedvezményhez tartozó ellenérték több, mint 600 ezer forintot lecsippent a végösszegből, így most 4 320 000 forintért garázsba állítható az autó, viszont ha igénybe vesszük a Citroën Autócsere Programot, akkor akár elegendő lesz 3 670 000 forintot fizetnünk a kasszánál. Az induló, akciós ár egyébként 3 240 000 forint (Citroën Autócsere Programban 2 590 000 forint), ezért Tendance felszereltségű, 1.4 literes VTi 95 benzinmotoros C3 Picasso-t vihetünk haza a kereskedésből.

Bővebben: a Citroën hazai képviseletének honlapjára kattintva.

2013 Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 115 Exclusive specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 115 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4078 mm

Szélesség: 1730 mm

Magasság: 1621 mm

Tengelytáv: 2540 mm

Első gumik mérete: 205/45 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1318 kg

Megengedett össztömeg: 1805 kg

Csomagtartó mérete: 385 liter, bővíthető 1506 literig

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 184 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.9 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.2 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.1 l/100km

Országúti: 4.1 l/100km

Vegyes: 4.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 125 g/km

Bővebb információ a Citroën honlapján: http://www.citroen.hu

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI