Site icon Napimagazin

[TESZT] Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi 4WD – út a jövőbe?

Jó érzéssel tölti el az embert, ha tehet valamit gyakorlatban is környezete védelméért, elősegítheti tudatos tevékenységgel azt, melynek mindenki számára közös feladatnak kellene lennie. Nos, valóban, sokak szerint elcsépelt közhely mindez, ám az igazsághoz igenis közel járunk: fontos a környezettudatosság, az elhívatottság mikéntje; persze mindezt gyakorlatban sem árt, ártana még szilárdabban megvalósítani.

Ugyanakkor tény az is, hogy bár sokunkban fellelhető a tudat maga, mégis megkötött kezekkel érezzük magunkénak a lehetőségek egyelőre nem túl széles tárházának jelenlétét. Legalábbis Magyarországon, főként, ha az elektromos autózás kerül terítékre. Egyelőre ugyanis visszafogottak a támogatások, a végtermékek (jelen esetben a járművek) végfelhasználói ára magas, a töltőhálózat kiépítettsége még von némi kívánnivalót maga után. Viszont dicséretes, hogy mindössze pár év leforgása alatt mekkora fejlődés mérhető arányaiban idehaza az infrastruktúra kiterjesztésének vonalán, s bízni kell abban mindenképp, hogy előbb-utóbb még komplexebb lesz a helyzet, nem csak a főváros tekintetében.

 

Nos, eme kissé hosszúra nyúlt bevezető után jöjjön a Napimagazin legfrissebb autótesztjének tárgya, nevezetesen a Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle), mely alternatívával megerősíthető az alacsony emissziós közlekedés. Hangsúlyozzuk, alacsony emisszió, nem zéró, ami ugyebár manapság „divatosabb” kifejezés: a Mitsubishi konnektorból tölthető hibridje más kategória.

Mitsubishi Outlander PHEV: egy kicsit másképp

Nem bocsátkoznánk alapvetően a cikkben a Mitsubishi Outlander külsejének és belterének bővebb taglalásába, ugyanis ezt már korábban megtettük, nézzük inkább a technikai-műszaki megvalósításokat részletesen, valamint azt sem hanyagoljuk, hogyan teljesített éles bevetésen, különféle helyzetekben a crossover.

A Mitsubishi Outlander PHEV hajtáslánca első blikkre bonyolultnak tűnhet, pedig szó sincs erről. Az első és hátsó tengelyeken 1-1 elektromotor lett elhelyezve, ezek biztosítják a Mitusbishi Lancer Evolution-ből átvett vezérléssel felvértezve az állandó, terheléstől függő intelligens összkerékhajtást. Az elektromotorok közvetlenül kapcsolódnak a középre helyezett akkumulátoregységhez, s így táplálva 60 kW összteljesítményt nyújtanak (30-30 kW), azaz 82 lóerőt képes mozgósítani a színtiszta elektromos rendszer. Ugyanakkor ha hozzávetőlegesen 75 százalékban szeretnénk kihasználni az erőtartalékokat, mint például egy közepesen intenzív gyorsítás lefolytatásaként, akkor máris belép a képbe a 2 literes szívó benzinmotor, és érkezik a 163 lóerős összteljesítmény. Amennyiben ez sem lenne elegendő, úgy a benzines aggregát is beleavatkozik agresszívabban a hajtáslánc ténykedésébe, a teljesítményleadás így már el is oszlik, s megkapjuk a 203 lóerős, összesen 149 kW-s teljesítmény-maximumot. Tehát tulajdonképpen a Mitsubishi Outlander PHEV 3 fázisban képes leadni erőtartalékait, így alapvetően három főbb profillal autózhatunk.

 

Így hát világosan látszik, hogy a Mitsubishi Outlander PHEV-nél alkalmazott hajtás ténylegesen elektromosnak számít, a benzinmotor jelenléte hanyagolható, főként, ha városi, alacsonyabb sebességtartományban vett megközelítésekkel autózunk. Bár a benzines egység folyamatosan készenlétben áll, az vajmi keveset dolgozik, viszont ha hirtelen beavatkozás történik (például instant gyorsítás), akkor azonnal csatasorba áll, és optimálisan egészíti ki az elektromos oldal tevékenységét.

Érdekességként definiálható a Mitsubishi Outlander PHEV Battery Charge, azaz akkumulátor töltés funkciója is, mellyel akár menet közben lehelhetünk életet az egyébként kifejezetten hamar lemerülő akkumulátorba. Ez igen jól jön akkor, ha például egy hosszabb országúti autózás után városi szakasz következik, 20-30 kilométerrel számolva; ugyanis az intenzívebb belső feltöltéssel generált energia-leadás kevesebb CO2 kibocsátással, effektíve alacsonyabb üzemanyag-felhasználással jár, mint ha a benzinmotorra bíznánk az araszolgatáshoz szükséges energiákat.

Folyamatosan lendületben: a benzinmotor észrevétlen, mégis jelen van

A Mitsubishi Outlander PHEV akkumulátora végeredményben sosem merül le, ugyanis az aggregátorként működő benzines folyamatosan megtartja az alap töltöttségi szintet. Viszont minél alacsonyabb a feltöltés szintje, annál többet kell dolgoznia a benzines erőforrásnak, az meg ugyebár már kevésbé környezettudatos, nem beszélve a növekvő költségekről. Aki pedig ilyen autót vásárol, nyilván arra törekszik, hogy az imént említett mindkét kritériumnak maradéktalanul megfeleljen.

  

Tehát tölteni ildomos a Mitsubishi Outlander PHEV-et, használattól függő rendszerességgel, úgy, hogy minden esetben rendelkezésre állhasson a tiszta elektromos közlekedést biztosító akku tartaléka. A teszt elején említettük, hogy a hazai töltőhálozat még eléggé foghíjas, főként, ha a vidéki lehetőségeket vizsgáljuk – Budapesten azért némileg jobb a helyzet, hiszen számos ELMŰ oszloppal találkozhatunk (egyre többel). Ezek hátránya, hogy nem tudnak gyorstöltést, a legtöbbje okostelefonos alkalmazással kelthető életre, viszont a belvárosi régióban nem nehéz rálelni mindig egyre. Ráadásul a parkolás ingyenes, csakúgy, mint maga a töltés is – egyelőre. Ha viszont viszonylag gyorsan, úgy cirka 45 perc alatt szeretnénk végezni, úgy az Istenhegyi úti MOL töltőállomást javasoljuk, hiszen a Mitsubishi Outlander PHEV által is használt CHAdeMO szabvány alapból ott található meg, legalábbis, ha gyorstöltőt keresünk. Tölthetünk rövid idő alatt még a budaörsi Nissan Gablininél is egyébként, bár ott a kapacitás összesen 1 töltőfejre korlátozódik, s általában saját autóik sorakoznak mindig némi energiaátvitelre várva.

 

Otthon a legegyszerűbb

Nyilvánvalóan a legegyszerűbb folyamatot az jelenti, ha az autót otthon, a garázsban töltjük a mellékelt kábelek, illetve egység segítségével. Amennyiben bírja a háztartási rendszerünk, úgy a brosúra szerint akár 5 óra leforgása alatt is élet lehelhető az akkumulátorba (100 százalék), méréseink szerint azért kellett egy bő éjszaka (8-9 óra) ahhoz, hogy a kapacitás ténylegesen elérje a teljes értéket. Opcionálisan rendelhető gyorstöltő is otthoni felhasználáshoz, ezt nem sikerült gyakorlatban kipróbálni, viszont ezzel a megoldással akár 80 százalékosra tölthető az akku 30 perc leforgása alatt – a gyártó szerint.

Mindezek mellé szintén nagy segítséget jelent iOS, illetve Android oprendszerű okoseszközünk, ugyanis a megfelelő applikáció használatával számos funkció aktiválható. Időzíthetjük a Mitsubishi Outlander PHEV töltését, de akár a klímát is programozhatjuk, valamint a jármű realtime információit is kijelezhetjük folyamatosan (bluetooth, illetve internetkapcsolat is szükséges).

Technológia japán módra

Szerkesztőségünkhöz a legmagasabb, Instyle Navi felszereltséggel érkezett a Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybrid. A multifunkciós, 4.2 colos színes LED kijelző számos infót közvetít, figyelemmel kísérhetjük az akkumulátor töltöttségi szintjét, a pillanatnyi erőátvitel alakulását, az első, illetve a hátsó tengelyre átvitt nyomaték mennyiségét, a hajtáslánc működését, a benzinmotor, illetve az integrált két villanymotor terheltségét, továbbá azt is láthatjuk, milyen arányban dolgozik a benzines és az elektromos hajtáslánc. Fékezésekkor a megtermelt energia visszatermelődik, ezt a központi műszeregység bal oldalán található kijelzőn kísérhetjük figyelemmel.

Egy belevaló plug-in hybrid vezetése akkor az igazi, ha ténylegesen ekonómikus a stílusunk: az ECO Mode Control-lal figyelhetjük, hogyan alakul a pillanatnyi fogyasztás, akár villamosáramról, akár benzinről legyen szó, ráadásul még egy ECO Score visszajelzést is kapunk (falevél).

Biztonság (is) a középpontban

A Mitsubishi Outlander PHEV adaptív tempomattal (ACC), frontális ütközésre figyelmeztető automatikával (FCM), illetve sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (LDW) lett felszerelve egyebek mellett, valamint a biztonságos úttartást és haladást felügyelő aktív stabilitás kontroll (ASC) korrigálja az enyhébb kicsúszásokra, megpördülésekre való hajlamot. A biztonságos utazásért fentiek mellett 7 darab SRS légzsák is felügyel.

 

Bár a Mitsubishi Outlander PHEV állandó összekerékhajtást kapott, mégsem éreztük igazán terepjárónak – ettől függetlenül természetesen kivittük enyhébben szélsőséges útviszonyok közé (sár, murva, hepehupás földutak). Mivel az autó hasmagassága sem túlzó, ezért a nagyobb bukkanókat nem lehet áthidalni vele, a rugózási komfort nem elég lágy, a pattogás erősödik köves útszakaszokon. Nem beszélve a tisztán elektromos üzem csekély rendelkezésre állásának csökkenéséről sem: teljesen feltöltött akkumulátorral nagyjából 16 kilométernyi terepezést volt képes magáénak tudni a Mitsubishi Outlander PHEV. A rendelkezésre álló differenciálzárral (4WD Lock) hasonló hatás érhető el, mint a manuálisan kapcsolható rendszereknél – mindent összevetve jól boldogult az autó könnyedebb terepen, leszámítva a magas fogyasztást, alapvetően az akkumulátorból.

Mennyire gazdaságos mindez?

Viszont a tiszta elektromos üzem kifejezetten városban ajánlható, 65 kilométer/óra alatt. Ugyanis ekkor csak az akkumulátor dolgozik, háttérben a benzinessel, viszont az említett sebességhatár felett már a belsőégésű egység is beleadja részét. Vegyes használattal (előváros-város) a hatótáv elektromos módban mindössze 32 kilométer lett átlagban, bár itt is igaz a tézis, miszerint a nagyvárosi dugók, lépésben haladások igazán testreszabottak – csakúgy, mint bármely elektromos járműnél. A vegyes fogyasztás (villany+benzin) átlagolva 4.9 literre jött ki 100 kilométeres egységben, ami önmagában véve nem kimagasló érték egy hibridet tekintve, viszont ha a Mitsubishi Outlander PHEV kategóriáját, a tesztben előirányzott tesztkörnyezetet nézzük, úgy viszont máris kedvezőbb az összkép.

Árképzés két modellre

Mindössze két felszereltségben kapható a magyarországi kereskedésekben a Mitsubishi Outlander PHEV. A belépő szint 12 490 000 forint, Intense Plus csomagban, míg a tesztben is szereplő Instyle Navi variáció 13 490 000 forint bruttó listaárat takar. Mindkét modell összkerékhajtásos, a teljesítmény 203 lóerő.

2014 Mitsubishi Outlander PHEV specifikációk

Motor

Motortípus: elektromotor az első és hátsó hajtott kerekeken, hajtásláncba iktatható 2 literes szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 203 LE @ 4500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm

Erőátvitel: összkerékhajtás, fokozatmentes váltómű

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4655 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1680 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Első gumik mérete: 225/55 R18

Hátsó gumik mérete: 225/55 R18

Tömeg, üresen: 1810 kg

Össztömeg: 2310 kg

Csomagtartó mérete: 451 liter, 1601 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.7 másodperc (gyári), 9.4 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 0 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 0-1.9 l/100km

Országúti: 1.9 l/100km

Vegyes: 1.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 44 g/km

Még több információ a Mitsubishi magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

 

Exit mobile version