Főoldal Életmód Egészség Viták helyett mintaadáson alapuló tanításra van szüksége a gyerekeknek nyáron is

Viták helyett mintaadáson alapuló tanításra van szüksége a gyerekeknek nyáron is

Az idei nyár rendkívüli forróságot tartogatott a számunkra és a hőhullámok kora várhatóan még csak most kezdődik. Ha kánikula idején nem tudunk vízparton lenni még azt is megfontoljuk, hogy egyáltalán kilépünk-e a lakásból a hajnal és az esti órákat leszámítva. Ugyanakkor a vízparton se veszélytelen időt tölteni a legmelegebb órákban.

A kisgyermekes szülők számára a forró napok igazán kihívásokkal telik, hiszen a kicsik gyakran a legfontosabb dolgok miatt dacolnak: le akarják venni a sapkájukat, nem akarják bekenni magukat naptejjel, vagy egész egyszerűen nem hajlandók eleget inni. B. Szirtes Dóra, Ösztönanyu, Montessori pedagógus szerint azonban van megoldás a vitákra: a mintaadáson alapuló tanítás.

– Elvárások helyett tanítsuk meg gyermekünknek azt, hogy mikor mivel védheti meg a testét. Ha nem érti, nem tapasztalja meg mi értelme van például a sapkának, akkor egyszerűen elvárásnak tekinti a kérést és inkább ellenáll, dacol, a számára kényelmetlen dolgokat látja benne – magyarázza a szakértő Hozzáteszi: sokkel előrébb juthatunk akkor, ha mi magunk mutatunk példát, azaz: vegyünk mi magunk is sapkát, kenjük be magunkat és hidratáljunk.

Öt tipp, hogyan tanítsuk gyermekünket

  1. Nem tudunk olyat tanítani, amit mi magunk nem úgy csinálunk. Mutassunk példát!
  2. Keressük az akkor és ott pillanatokat! Adjunk tapasztalatot és csatoljuk hozzá tőmondatokban, célszavakban a lényeget!
  3. Vessünk be egy színskálával ellátott hőmérőt és beszélgessünk arról, hogy mit mutat a napon és mit az árnyékban!
  4. Álljunk ki a napra, majd az árnyékba! Kérdezzük meg, mit érez a bőrünk az egyik és a másik helyen. Ha a napon azt mondja, hogy megmelegszik, mutassunk rá, hogy ettől véd meg bennünket a naptej!
  5. Keressünk árnyékokat, gondolkozzunk el azon, mi ad árnyékot nekünk. Emlékeztessük: ha nincs árnyék, segít a sapka!

B. Szirtes Dóra szerint ahhoz, hogy ezek az információk megragadjanak a gyermekben, újra és újra, minden életszerű helyzetben emlékeztetni kell rájuk.

– Onnan tudhatjuk, hogy célba ért a tanításunk, hogy magától mondja vagy várja el másoktól ugyanezeket a szabályokat. Például: „Menjünk árnyékba, igyál te is Anya!” – fűzi hozzá kiemelve, hogy az ilyen belsővé vált szabályokat egy életen át magukkal viszik a gyerekek.