Főoldal Blog oldal 146

Z generációs ötletembereket keres a CheckINN Turisztikai Innovációs Verseny

Negyedik alkalommal hirdeti meg a CheckINN Turisztikai Innovációs HUB a felsőoktatásban tanulóknak szóló ötletpályázatát a hazai turizmus megmozgatására. Az elmúlt évek meglepően különleges – koncepciói közül több már a megvalósulás útjára lépett, amiben a versenyen kiépített szakmai kapcsolatok és a hárommillió forintos fődíj segíti az ötletgazdákat. A szervezők így bíznak benne, hogy azok a fiatalok, akiknek határozott véleménye van az őket ért turisztikai élményekről, ezúttal sem tartják magukban, hogy hogyan képzelik el a jövő szállását, aktív programját vagy éppen utazási irodáját.

Fenntarthatóság, digitalizáció, újfajta élménykínálat: a CheckINN Turisztikai Innovációs Verseny célja, hogy a hazai utazási szektor megújulással válaszoljon a közelmúlt és a jelen sorozatos kihívásaira. A legjobb ötlet pedig jó eséllyel érkezhet azoktól a fiataloktól, akik a leginkább szinkronban vannak a változó világgal. A pályázat ezért minden tanulmányterületről várja a felsőoktatási hallgatókat: sőt, a szervezők biztatják a szektortól távoleső tanulmányokat folytatókat, hogy egyesítsék tudásukat és saját látásmódjukat a turizmus-vendéglátás hallgatókkal.

2022-ben október 16-ig várják a háromfős egyetemista csapatok jelentkezését a korábbról már ismert főbb kategóriákban: “Szállodaipar-vendéglátás”, amelyben a szállásokhoz kapcsolódó innovációkat várnak, valamint “Aktív turizmus”, amelyben pedig újszerű programötleteket. A szervezők nem szabnak szigorú kereteket, az ötletek vonatkozhatnak a kategóriákon belül a szolgáltatásokra, a marketingre, a digitalizációra – ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítanak majd a zöld megoldásokra. A 2022-es év újdonsága, hogy az OTP Travellel együttműködve meghirdették a “Vállalati kihívás” kategóriát is, amely révén az utazási irodák kaphatnak friss, jövőbe mutató impulzusokat, például egy Z generációra szabott szolgáltatás-ötlet vagy egy modern kedvezményrendszer-koncepció formájában. A kategória fődíja egy utazás Rómába, Párizsba vagy Amszterdamba, a díjazott csapat választása szerint.

A CheckINN Turisztikai Innovációs Verseny kifejezetten keresi és díjazza a merész ötleteket, amelyeket a HUB a verseny után is igyekszik támogatni. A győztes pályázók tehát nem csak a hárommillió forintos nyereményre és egyéb különdíjakra jogosultak, de a verseny végére komoly tapasztalatokkal és szakmai kapcsolatokkal gazdagabban fejleszthetik tovább a projektjüket. Például az Illatok Kalandjátéka program szeptembertől több vidéki kulturális központban is kipróbálható: az ötlet lényege, hogy múzeumokban, arborétumokban, művészeti galériákban illatállomásokat is kihelyeznek, amelyek együtt egy olyan illattúrává állnak össze, amely a különleges aromák élményét is hozzáadja a látnivalókhoz. A megvalósításhoz egy egyedi illatpumpa berendezést fejlesztettek a megálmodók.

A szintén ígéretes Wheelp projekt egy olyan közösségi közlekedési forma, amely kifejezetten turistákra fókuszál. A helyi lakosok egy applikációba tölthetik fel kihasználatlanul álló közlekedési eszközeiket, amelyeket az utazók onnan kölcsönözhetnek. A rendszerbe bekerülhet autó, robogó, roller, de még görkorcsolya és gördeszka is.

Az eddigi legsikeresebb utóéletű pályázat, a Márminálunk honlap célja, hogy az oldal látogatói hazai kézműves programokra regisztrálhassanak, és így saját élményen keresztül ismerhessék meg egy-egy régió hagyományos művészetét. A pályázók a CheckINN innovációs verseny után bekerültek a K&H ígéretes startupokat összegyűjtő inkubációs programjába is, ahol továbbfejleszthetik üzleti elképzeléseiket. Több más díjazott ötlet pedig a budapesti Startup SAFARI keretében is bemutatkozhatott a CheckINNel közösen, felvillantva a turizmus jövőbeli lehetőségeit.

Részletek, versenyszabályzat:

https://innovacio.check-inn.hu/(S(vqzyg4vq2kacb5urgysm1frv))/default.aspx

Ezüstös csillogással, lila fényben lesz kivilágítva az Empire State Building New York-ban ma este II. Erzsébet királynő emlékére

Ma este, 2022. szeptember 8-án, az Empire State Building világhírű toronyfényei lila színben ragyognak és ezüstösen csillognak, hogy tisztelegjenek Őfelsége, II Erzsébet királynő élete és öröksége előtt.

II. Erzsébet királynő 96 éves korában a mai napon elhunyt, ezzel 70 éves uralkodásának vége szakadt. Őfelsége az Egyesült Királyság leghosszabb ideig uralkodó uralkodója. II. Erzsébet királynő 1952-es trónra lépését követően kedvelt vezető lett, és 1957-ben feljutott az Empire State Building tetejére.

Idén, 2022. június 4-én az Egyesült Királyság a királynő platina jubileumát ünnepelte, az Empire State Building pedig 70 éves örökségének tiszteletére borítja színesbe tornyát. Ma este NYC idő szerint az Empire State Building az ő tiszteletére és emlékére borul fényárba.

Alessandra Ambrosio által borult a brazil zászló színeibe az Empire State Building New York-ban

Szeptember 7-én, szerdán este New York-ban az Empire State Building a brazil zászló színeiben ragyogott a brazil függetlenség napja alkalmából, miután azt megelőzően Alessandra Ambrosio brazil színésznő, modell és divattervező különleges világítási ceremóniát tartott.

Ambrosio Brazília New York-i főkonzuljával és az elnöki kereskedelmi kamarával együtt kapcsolta át a híres villanykapcsolót, majd körbejárta az újonnan átalakított Observatory Experience-t. Az Observatory vendégei részt vettek a Brazília-napi ünnepségen a Café Patoro nevű New York-i létesítménnyel, amely a 86. emeleti Observatoryban bukkant fel, hogy hagyományos brazil ételeket és finomságokat prezentáljon.

A Brazília Napja Brazília Portugália, Brazília és az Algarve-szigetek Egyesült Királyságától való függetlenségének emlékére rendezett ünnepség, amelyet Brazíliában és az Egyesült Államokban koncertekkel, fesztiválokkal és felvonulásokkal ünnepelnek. További információk az interneten találhatók.

Tangófesztivált rendeznek Pécsen

Egyebek mellett koncertek és táncbemutatók is várják az érdeklődőket a második alkalommal megrendezendő Pécsi tangó fesztiválon pénteken és szombaton a baranyai megyeszékhelyen.

A pécsi önkormányzat MTI-hez eljuttatott közleményében azt írták: tavaly csaknem száz év hatósági tiltás után újra engedélyezte a helyhatóság a tangót a városban; e szimbolikus döntés köré szervezték az első fesztivált egy esztendővel ezelőtt.

A beharangozó szerint az idei – a Pécsi Nemzeti Színház épülete előtt tartott – rendezvényre az egyszerre tüzes és melankolikus tangó kedvelőit, valamint az Argentína iránt érdeklődőket várják.

A Színház téri színpadon fellép a Tango Msytico, pécsi táncosokkal a Club Cubano, Kulik Johanna és az Arts Harmony Zenekar, az újvidéki Tangó Band és a Budai Tango Egyesület, emellett koncertet ad zenekarával, Györfi Anna közreműködésével és ifjú tanítványaival Kéméndi Tamás harmonikaművész.

A zene és tánc mellett lesz argentin útinapló, vetítéssel egybekötött beszélgetés az 1978-as argentin-magyar futballmérkőzésről, de részletek is elhangzanak argentínai, Buenos Aires-i utazásokról született művekből.

A rendezvényt mindkét este milonga, azaz táncest zárja a Színház téren. A fesztiválról a pecsiprogram.hu oldalon olvashatók további részletek.

Forrás: MTI

A mesterséges intelligencia megtanulja, mi kell nekünk

Sokan nem is hinnék, de az interneten elénk kerülő hirdetések egyre nagyobb részéről a mesterséges intelligencia dönt már ma is. A valóság utolérte a sci-fi fantáziavilágát a digitális marketing területén. És ez még csak a kezdet: a technológia őrült tempóban fejlődik és formálja át mind a vásárlók, mind a vállalkozások életét. A magyar vállalkozások élen járnak a technológia alkalmazásában.

A Google év elején bevezetett automatizált gépi tanulásos kampánytípusának, a Performance Maxnak augusztus végén már 39 százalékos részesedése volt a teljes Google Ads-költésekből! Vagyis minden harmadik hirdetésre költött forintot a mesterséges intelligencia felügyelt és menedzselt – állítja a Growww Digital, 500 kelet- és közép-európai e-kereskedői Google hirdetési fiók adatainak elemzése alapján. A magyar vállalkozások az élmezőnyben vannak a technológia bevezetésében: hazánkban a Google költések 49 százalékáról döntött mesterséges intelligencia az év eleje óta!

A változást a vásárlók úgy érzékelhetik, hogy egyre több helyen, egyre relevánsabb hirdetésekkel találkoznak internetezés közben. Ugyanis a mesterséges intelligencia által vezérelt Performance Max-kampányok a Google összes eszközén, keresés vagy YouTube-ozás közben, a Gmail használatakor vagy akár cikkek olvasása közben automatikusan megcélozhatja hirdetésekkel a felhasználókat.

Ezeket a hirdetéseket a mesterséges intelligencia állítja össze, a hirdetők által megadott adatok, képek, címsorok, leírások, videók alapján. Ezekből az építőkockákból addig „legózik”, amíg napról napra, észrevétlenül megtanulja, hogyan lehet egyre eredményesebb hirdetéseket készíteni. Mindezt emberi beavatkozás nélkül – magyarázza Szabó László online-növekedési szakértő, a Growww Digital alapítója.

Az automatizmusnak ez a fajta térnyerése átalakítja a digitális marketinget. Az a hirdető, aki nem használ mesterséges intelligenciát a digitális hirdetésekben, versenyhátrányba kerül. Ugyanis a mesterséges intelligencia már ma is jobb kampánymenedzser, mint az ember. A jobb eredményekről, hatékonyabb kampányokról, végső soron több bevételről mond le az a vállalkozás, amelyik lemarad. Egyre kevesebb emberi beavatkozást igényel a hirdetések beállítása, és bár a mesterséges intelligencia az, ami teljesen nem veszi el, de gyökeresen átalakítja a hirdetési szakértők munkáját is.

„A szakértők egyetértenek abban, hogy a mesterséges intelligencia kiegészíti, de nem helyettesíti az emberi kreativitást és stratégiai gondolkodást. Az AI felszabadíthatja az emberek kreatív kapacitását azzal, hogy átveszi a kampánymenedzsment-feladatok jelentős részét. De szakemberre ezután is szükség lesz, csak más szerepben. A stratégiaalkotás és kreativitás felértékelődik a korábbi technikai tudással szemben” – vizionálja Szabó László.

Az Empire State Building kék színbe borul a héten kezdődő futballmeccs kapcsán

Az Empire State Building szeptember 6-án, kedden Prime Blue színben fog ragyogni az NFL csütörtök esti amerikaifutball-meccsének kezdete alkalmából, az Amazon Prime Video-val együttműködve.

Ma reggel az Empire State Buildingben Ryan Fitzpatrickkel közösen tartották meg a világítási ceremóniát, aki működésbe hozta a híres villanykapcsolót. A ceremónia után körbejárta az Observatory Experience-t, és pózolt egy fotózásra az épület interaktív kiállításain és a 102. emeleti obszervatóriumban.

A Prime Video 2022-től a Thursday Night Football kizárólagos otthona. A rajongók szeptember 15-től 15 rendes szezonbeli mérkőzést láthatnak. Nagyfelbontású képek és b-roll felvételek a díszkivilágítási ceremóniáról és az Empire State Building toronyfényeiről itt találhatók. További információk az Empire State Building toronyfényeiről az interneten találhatók.

# #

Jövő februárban Kowalsky meg a Vega koncert az Arénában

A Kowalsky meg a Vega zenekar 20 éves jubileumát ünnepli jövőre! A jeles alkalomból egy közös nagy ünneplésre és egy fergeteges évindító nagy bulira hívnak mindenkit 2023. február 18-án, a Papp László Budapest Sportarénába! 

Történetük 2003-ban csak egy Pimasz Grimasznak indult, ami mára már a Szív Forradalma lett. Az elmúlt két évtized során a csapat megjárt minden lehetséges magasságot és mélységet, népszerűségük a mai napig egyre csak szárnyal. Nagylemezeik többszörös platinalemez minősítést értek el és megszámlálhatatlan sláger köthető nevükhöz. A hazai fesztiválok állandó fellépői, de találkozhattunk velük kis klubkoncerteken, vagy akár az ország legnagyobb koncerthelyszínein is. Fellépéseiket hatalmas érdeklődés övezi határon innen és túl is.

A zenekar húsz éve már, hogy részese annak a zsivány-popnak, melyet képviselnek. Ezen a zenei úton szeretett közönségük is végig kísérte őket. Sikerük egyik főtitka a dalszövegeikben rejlik, melyek mondandójában a közérthetőség és egyben a tanulság is benne van. A szövegek a fülbemászó dallamokkal kiegészülve alkotnak kerek egészet, s így hamar a közönség kedvenceivé válnak.

Egy hatalmas közös ünnepre készülnek közönségükkel együtt 2023. február 18-án a Budapest Arénában, ahol az estét a No Sugar zenekar melegíti be. A Kowalsky meg a Vega nemcsak az elmúlt két évtizedes pályafutásuk esszenciáját hozza el, hanem a 2023 februárjában megjelenő új nagylemezük dalait is. Felcsendülnek majd természetesen az olyan nagy slágerek, mint a Hála Veled, a Varázsszavak, az Egy világon át, a Mint egy jel vagy a Tombold ki. A jubileum kapcsán egy hatalmas show keretében ünnepelhetjük meg a kerek születésnapot, fantasztikus fény- és látványvilággal és hihetetlen színpadtechnikai megoldásokkal kiegészülve. Ez az este méltó összefoglalása lesz a zenekar eddigi pályásfutásának.

Jegyek: https://kowalsky-meg-a-vega-arena-2023.broadway.hu/2023-02-18-20-00

Újabb streaming-szolgáltató lesz elérhető hazánkban

Európában elsőként Skandináviában, szeptember 20-án indítja el streaming szolgáltatását a SkyShowtime. A Comcast Corporation és a Paramount Global közös streaming vegyesvállalata minőségi és népszerű szórakoztató tartalmak széles palettáját kínálja majd az európai fogyasztók milliói számára. A SkyShowtime a következő hónapokban és 2023 első negyedévében több országban, köztük Magyarországon is elérhetővé válik. 

Az új európai streaming szolgáltatás, a SkyShowtime a világ legnagyobb stúdióinak legjobb szórakoztató tartalmait egyesíti a platformján. A szolgáltatás a világszerte legjobban várt sorozatok és filmek széles választékát foglalja magában, több ezer órányi minőségi szórakoztatást kínálva az egész család számára.   

Televízióban először lesznek majd láthatóak a legújabb mozifilmek a Paramount Picturestől és a Universal Picturestől, Hollywood két legpatinásabb stúdiójától, amelyek együtt Hollywood teljes mozibevételének az 50%-át biztosítják.  

A SkyShowtime olyan új sikerfilmeknek ad majd otthont a mozibemutatókat és az adathordozókon történő megjelenést követően, mint például a Top Gun: Maverick, a Jurassic World Világuralom, a Minyonok: Gru színre lép, Az Északi, az Énekelj! 2., a Sonic a sündisznó 2., Az elveszett város, a Downton Abbey: Egy új korszak, a Nem, a Belfast, a Rohammentő és A rosszfiúk. 

A szolgáltatás kínálatában megtalálhatóak lesznek továbbá új prémium sorozatok, gyermek- és családi tartalmak, illetve átfogó válogatás a Universal Pictures, a Paramount Pictures, a Nickelodeon, a DreamWorks Animation, a Paramount+, a SHOWTIME®, a Sky Studios és a Peacock ikonikus videokönyvtáraiból – egy közös helyen streamelve. A SkyShowtime emellett helyi saját gyártású műsorokat, dokumentumfilmeket és önálló, egyedi adásokat is tartalmaz majd. 

A SkyShowtime elsőként Dániában, Finnországban, Norvégiában és Svédországban lesz elérhető. 

„Alig néhány hónappal a teljeskörű hatósági jóváhagyás megszerzése után streaming szolgáltatásunk hivatalosan szeptember 20-án elindul. Izgatottan várjuk, hogy előfizetőink exkluzív hozzáférést kapjanak az ikonikus és világhírű stúdiók legújabb sorozat- és filmpremierjeihez. Hamarosan további részleteket is közzéteszünk majd a többi országban várható indulási dátumokról és még több nézőhöz juttatjuk el a SkyShowtime-ot Európa-szerte” –nyilatkozta a hivatalos bejelentést követően Monty Sarhan, a SkyShowtime vezérigazgatója.

A SkyShowtime 2022 utolsó negyedévben Hollandiában is elindul. A következő hónapok és 2023 első negyedéve során a SkyShowtime elérhetővé válik Spanyolországban, Portugáliában, Andorrában és Közép-Kelet-Európában is.  A régiónkban a következő piacokra terjed majd ki a szolgáltatás: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Észak-Macedónia, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Magyarország, Montenegró, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia. A konkrét időpontokat és árakat ezeken a piacokon az elkövetkező hónapokban jelentik be. 

A több mint 20 országban történő bevezetést követően a SkyShowtime alkalmazásai és tartalmai 18 különböző nyelven lesznek elérhetők. 

A szolgáltatás a Peacock platformon alapuló, direkt az európai piacra fejlesztett SkyShowtime alkalmazáson keresztül, valamint Apple iOS, tvOS és Android készülékeken, illetve a hivatalos weboldalon keresztül lesz a fogyasztók számára elérhető. A tervek szerint a SkyShowtime havi ára Finnországban 6,99 euró, Svédországban 79 svéd korona, Norvégiában 79 norvég korona, Dániában pedig 69 dán korona lesz. 

Érdemes villanyfűtést választani gáz helyett?

A rezsicsökkentés részleges kivezetése és ennek folyományaként a földgáz 144 köbméter/hó fogyasztás feletti részének hétszeresére drágulása sokakat alternatív fűtési formák keresésére ösztönöz. A napelemekkel kombinált villanyfűtés kézenfekvő megoldásnak tűnhet, de egy ilyen beruházásnak komoly buktatói lehetnek. Mindenkinek javasolt nagyon alaposan utánaszámolni a részleteknek, mielőtt belevág.

Az energia drágulása nagyot lökött a napelemek népszerűségén. A napelemes cégeknél az egész országban többszörösére nőtt az érdeklődők száma a kormány bejelentése óta. Az első emelt rezsiszámlák postázása pedig további lendületet adhat az energetikai önellátásnak.

Csábító gondolat lehet, hogy rezsiköltségek jellemzően legnagyobb szeletét kitevő fűtést is napelemekre alapozott elektromos megoldással váltsuk ki. Itt azonban közel sem egyértelmű, hogy jól járunk anyagilag, ezért érdemes számolni és alaposan felmérni az elérhető megoldásokat. Hangsúlyosan igaz ez régi építésű házak felújításakor.

„Egy ház fűtési energiaigénye a méretétől és a szigetelés milyenségétől függ mindenekelőtt. Például egy régebbi építésű átlagos családi ház – közkeletű becenevén Kádár-kocka – fűtése hagyományos elektromos fűtőpanellel vagy infrapanellel évente több mint 13 ezer kWh energiát igényel. Modern ajtókkal-ablakokkal és megfelelő szigeteléssel ez 8500 kWh környékére csökkenthető. Ehhez még hozzá kell adni a melegvíz-előállítás energiaigényét, ami négyfős család esetén nagyjából 2500 kWh. Összehasonlításul ugyanennek a háztartásnak a normál áramigénye (világítás, konyhai, fürdőszobai gépek) mindössze 2-3000 kWh körül alakul” – számolt Kujáni Péter, az Energiatakarék szakértője.

Vagyis a legjobb esetben is öt-hatszorosára emelkedik az áramigény, aminek a kielégítéséhez jóval nagyobb napelemes rendszerre van szükség. A szokásos 8-10 helyett legalább 30, szigeteletlen házaknál akár 40-45 napelempanelt kellene a tetőre zsúfolni, ami a legtöbb ingatlanra nem fér el. Ráadásul drágább és még a jelenlegi árak mellett is jóval hosszabb idő alatt térül meg. Kujáni Péter tapasztalatai alapján a villanykazánnal vagy fali panellel üzemelő villanyfűtés ezért a legritkább esetben éri meg.

A fenti számítások azonban az elektromos energiát egy az egyben fűtési energiává alakító megoldásokra, fűtőpanelekre, villanykazánokra vonatkoztak. „Hőszivattyúval vagy a jóval olcsóbban és egyszerűbben telepíthető hűtő-fűtő klímaberendezéssel ennél valamivel jobb a helyzet. Ezen technológiák lényege, hogy 1 kW villamos energiából 3,5-4 kW fűtési energiát állítanak elő. Vagyis a példában említett ház 13 ezer kWh fűtési hőigényét 5000, megfelelő szigeteléssel pedig 3500 kWh környékére lehet csökkenteni. Erre a volumenre már lehet pénzügyileg megtérülő napelemes rendszert méretezni” – mutatott be egy másik lehetőséget a szakértő.

A szokásos 3-4 kW-nyi napelempanel persze ebben az esetben sem lesz elég: a ház méretétől és a szigetelés minőségétől függően hozzávetőleg 8-10 kW-tal érdemes tervezni. Ez a beruházás viszont szaldós elszámolás mellett már anyagilag is kifizetődő lehet a tulajdonosnak.

Nem szabad szem elől téveszteni azt a tényt sem, hogy elektromos fűtés esetén az éves áramfogyasztás jelentős része a téli hónapokban jelentkezik, amikor pedig a napelemrendszer a legkisebb teljesítményt nyújtja a rövidebb nappalok és alacsonyabb besugárzási szög miatt. Persze ennek igazán a bruttó elszámolású rendszereknél lesz majd a pénztárcán is érezhető jelentősége. Emiatt is fontos a rendszer megfelelő méretezése.

Kujáni Péter hangsúlyozza, hogy a fenti példák csak tájékoztató jellegűek, mert minden épület fűtési hőigénye teljesen egyedi. Függ a falak vastagságától, anyagától, a szigeteléstől, a belmagasságtól, de még attól is, hogy napos vagy árnyékos helyen fekszik. Mielőtt bárki belevágna a villanyfűtés tervezésébe, érdemes szakemberrel felméretni a ház energetikai paramétereit. Egy ilyen dokumentum tartalmában hasonlít a lakáseladáskor kért energetikai tanúsítványhoz és pontosan megmondja, mekkora éves fűtési hőteljesítményre és éve fűtési energiaigényre van szükség.

Mindössze 1 hónapig bírná fizetés nélkül a magyarok jelentős része

Bár a fizetések az utóbbi években jelentősen, több mint 15 százalékkal emelkedtek, nem emelkedett a fizetés nélkül áthidalható időszak.

A 30-59 évesek átlagosan 7 hónapot tudnának áthidalni így a K&H biztos jövő felmérése szerint. Ráadásul 35 százalékuk maximum 1 hónapig tudná fedezni a kiadásait, ha nem jutna fizetéshez – közölte a pénzintézet. Az is kiderült, hogy 14 százalékuknak 6 hónapra van elegendő tartaléka. Az érintettek negyede pedig nem tud vagy nem szokott félretenni, arányuk jelentősen nőtt, egy évvel korábban ez csak a 18,4 százalékukra volt igaz.

Jelentősen emelkedtek az elmúlt években a magyarországi átlagbérek. Idén júniusban például a kedvezmények nélküli nettó átlagfizetés megközelítette a 335 ezer forintot, ami éves szinten több mint 15 százalékos emelkedést jelent. A korábbi években – 2017 és 2021 között – éves szinten 9-13 százalékkal emelkedtek az átlagos nettó bérek. A K&H biztos jövő felmérése évek óta méri, hogy mekkora időszakot tudnának áthidalni fizetés nélkül a 30-59 éves korosztály tagjai, ám ez az időszak a béremelkedésekkel párhuzamosan nem emelkedett számottevően. A reprezentatív kutatás idei második negyedéves eredményei szerint ugyanis a válaszadók átlagosan 7 hónapra elegendő spórolt pénzzel rendelkeznek, az elmúlt éveket nézve viszont az látszik, hogy 2017-ben ez 8 hónap, 2018-ban 6 hónap volt, majd 2019-ben, 2020-ban és 2021-ben egyaránt 7 hónapot tett ki.

Hónapok kontra tartalékok

A részletes eredményekből ráadásul az is látható, hogy a válaszadók 36 százaléka mindössze 1 hónapig tudná fedezni a kiadásait, ha nem jutna fizetéshez. Ez az arány lényegében megegyezik az elmúlt öt év eredményével. Az idei kutatás szerint a megkérdezettek 23 százaléka 3 hónapot, 14-14 százalékuk pedig 6 hónapot, illetve 1 évet, 5 százalék pedig több mint 2 évig tudna megélni a fizetése nélkül.

Az, hogy a fizetések emelkedése nem igazán látható a fizetés nélkül finanszírozható időszak alakulásán részben azzal magyarázható, hogy az elmúlt években a többletet sokan beruházásokra, például lakásfelújításra, autóvásárlásra, tartós fogyasztási cikkek beszerzésére fordították. Ez részben alátámasztja, hogy a kiskereskedelmi adatok alapján a tartós fogyasztási cikkeket magában foglaló nem élelmiszerek forgalmának volumene 2017-től 2019-ig évente 9-10 százalékkal nőtt éves szinten, a koronavírus-járvány miatt 2020-ban mindössze 0,3 százalékos volt a többlet, 2021-ben pedig már majdnem 5 százalékos volt a bővülés.

Belefér-e a spórolás?

A kutatás a megtakarítási szokásokra is választ adott. Az idei második negyedévben a 30-59 évesek negyede nem tud vagy nem szokott félretenni. Ez jelentős növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, amikor 18,4 százalékos volt az arányuk.

Ugyanakkor 33 százalékos azoknak az aránya, akik rendszeresen spórolnak és a kérdéses összeget már a hónap elején elkülönítik, 12 százalékuk a hónap végén megmaradó pénzből gyarapítja a tartalékát, míg a megkérdezettek 15 százaléka akkor tesz félre, ha nagyobb összeget kap.

A K&H szakértői szerint az idén kialakult bizonytalan helyzetben, a jelentősen emelkedő infláció mellett kulcskérdés a megtakarítás. Akiknek van rá lehetősége, azoknak mindenképp érdemes különböző megtakarítási konstrukciókat keresniük, hogy a spórolt pénz ne veszítsen az értékéből.