Már több mint kétszázezer látogatót fogadott a Szépművészeti Múzeum Bosch-kiállítása, amely még egy hétig látható. A múzeum azt közölte szombaton az MTI-vel, hogy az utolsó hétvégén, péntektől vasárnapig hosszabbított nyitvatartással, reggel kilenctől este kilencig várja a látogatókat a július 17-én, vasárnap záródó kiállítás.
A Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa című tárlat a múzeum történetének egyik leglátogatottabb kiállítása lett, április 9-ei megnyitása óta már több mint kétszázezren látták – hívták fel a figyelmet.
Fotó: szepmuveszeti.hu
Kifejtették, hogy a németalföldi mester különleges világát megelevenítő, a késő középkor szellemi és vizuális kultúráját megidéző bemutatón a művész teljes festői életművének csaknem felét, tíz festményt – köztük a bruggei Utolsó ítélet-triptichont, A bolondok hajóját (Párizs, Musée du Louvre), a Királyok imádását (New York, Metropolitan Museum of Art), a Szent János Patmosz szigetént (Berlin, Gemäldegalerie) vagy az Ecce Homót (Frankfurt, Städel Museum) – állít ki a múzeum.
A Szépművészeti Múzeumban június 30-ától október közepéig az Henri Matisse műveit bemutató kiállítás látható, október végén pedig egy átfogó El Greco-tárlat nyílik majd – áll a közleményben.
Annie Lennox világhírű brit énekesről nevezte el egyik épületét a Glasgow-i Caledonian Egyetem (GCU) – írta a BBC hírportálja szerdán. A Eurythmics egykori sztárja, aki 2018-ban az egyetem első női kancellárja lett, hihetetlen megtiszteltetésnek nevezte a lépést.
A 67 éves Lennox a következő két napban három diplomaosztó ünnepségen vesz részt az egyetemen. Lennox a skóciai Aberdeenben nőtt fel, majd a Tourists nevű popegyüttessel aratott sikert az 1970-es években. Dave Stewarttal az 1980-as években Eurythmics néven tettek szert világhírre olyan slágerekkel, mint a Sweet Dreams (Are Made of This) és a There Must Be an Angel (Playing with My Heart). 1992-től Lennox szólókarrierbe kezdett, máig hat szólóalbumot adott ki.
Fotó: Elle Magazine
Hat Brit Zenei Díjat, négy Grammyt, egy MTV Music Awardot nyert el, de 2004-ben Golden Globe-ot és Oscart is kapott A Gyűrűk Ura: A király visszatérben elhangzott daláért. Sikeres szólókarrierje mellett Lennox politikai és társadalmi ügyek aktivistája. A glasgow-i egyetem kancellárjaként hivatalos és ünnepélyes feladatokat lát el, többek közt átadja a hallgatók diplomáját, valamint támogatja a társadalmi igazságossággal kapcsolatos célokat.
„Hihetetlen megtiszteltetés, hogy egy ilyen csodálatos épületet neveztek el rólam a Glasgow-i Caledonian Egyetem campusán. Alig várom, hogy részt vehessek a diplomaosztókon, miután két éven át a Zoom volt a kapcsolattartás egyetlen módja” – mondta Lennox.
Az épület eddig Hamish Wood, az egyetem 2009-ben elhunyt professzora nevét viselte.
Részben igazolja a mondást, miszerint a napszemüveg öltöztet, az eOptika.hu nyári napszemüveg-vásárlási kérdőíve. A válaszadók többségének valóban a legfontosabb szempont a vásárláskor, hogy a napszemüveg divatos, stílusos legyen, ám meglepő módon a márkánál vagy az árnál sokkal lényegesebb emellett egy olyan tulajdonság, az UV-szűrő, amiről azt gondolnánk, hogy az „alapfelszereltség” része. Akik vásároltak már napszemüveget online, azok számára a megbízható felület és a bolti árnál kedvezőbb vásárlási lehetőség a vonzó.
A napszemüveg ára egyaránt fontos tényező a nők és a férfiak számára, és ebben nincs nagy eltérés sem lakóhely, sem életkor szerint. A fiatal, 30 év alatti korosztály hajlandó lenne többet is fizetni egy divatos darabért, ám a 46-60 évesek között még többen vannak, akik 30 ezer forint felett is kiadnának egy napszemüvegért – derül ki a kontaktlencsék és kiegészítők internetes kiskereskedelmével foglalkozó eOptika.hu 2022. júniusi felméréséből. Ez a két korosztály az, amely évente vagy gyakrabban vásárol napszemüveget (a 30 alattiak 35,4%-a, illetve a 46-60 közöttiek 34,9%-a), és több darabbal is rendelkeznek.
Számos gyártó rengetegféle modellje érhető el a piacon, széles a választék mind formában, mind színben – és ezt a sokféleséget el is várják a vásárlók egy internetes áruháztól. A megkérdezettek 60 százaléka tartja fontosnak, hogy kedvére válogathasson a különböző napszemüvegek közül. Ám mégsem ez az elsődleges szempont az online vásárláskor. Akik vásároltak már napszemüveget online, azok számára a megbízható felület (89,2%) került az első helyre a legfontosabbként, valamint az akciós, vagy „olcsóbb, mint a boltban” (71,1%) lehetőség. Akik még soha nem vásároltak így napszemüveget, az okok között egyértelműen azt jelölték meg, azért nem, mert szeretik élőben felpróbálni a terméket. Érdekes módon viszont akik már vettek internetes felületen napszemüveget, közülük csak 28,9 százaléknak fontos a virtuális felpróbálás lehetősége.
Legyen stílusos és álljon jól, valamint legyen UV-szűrős – e két tényezőt jelölték meg legfontosabbként a válaszolók (78,7, illetve 76,3 százalék) arra kérdésre, mi alapján választanak napszemüveget. A stílus mellett a napszemüveg márkája is fontos, minden harmadik magyar szem előtt tartja a választás során (34,4%). Az UV-védelem mellett pedig az, hogy legyen polarizált, vagy más kimagasló technológiai bevonata a lencsének több mint a válaszadók felének elsődleges szempont (52,5%).
– Tapasztalataink szerint a vásárlók többsége nem igazán tudja, mi a különbség az UV-szűrős és a polarizált lencséjű napszemüveg között. Pedig érdemes erről is tájékozódni vásárlás előtt, hiszen míg az egyik, az UV-szűrő a szemünk egészsége miatt fontos, a polarizált lencse a vízszintesen érkező fényt szűri ki, megelőzve a különböző felületekről – például strandolás közben a víz felszínéről – visszatükröződő kellemetlen, esetleg a látást is akadályozó becsillanó fényeket – hívja fel a figyelmet Valner Szabolcs, az eOptika.hu alapítója.
Többféle garancia is adható
A Covid-járvány alatt jelentősen megváltoztak a vásárlási szokások, olyan termékeket is beszerzünk az interneten, amelyeket előtte kizárólag csak személyesen vásároltunk meg, mert például fontos, hogy kézbe vegyük vagy felpróbáljuk. Nincs ez másként a napszemüvegek esetében sem; a válaszadók 40% már vásárolt, 66%-a pedig tervezi, hogy a jövőben interneten keresztül vásárol napszemüveget.
– Vásárlás előtt a legfontosabb teendő, hogy mindig ellenőrizzük a méretet, legkönnyebben egy már meglévő szemüveg megmérésével vagy a szemüveg szárába írt méretekből állapíthatjuk meg, hogy mi a számunkra optimális méret – ad tippet Bonyhádi Gábor, az eOptika.hu marketingvezetője. – Emellett lényeges az is, hogy mindig tájékozódjunk a visszaküldési és garanciális feltételekről is. A garancia nem csupán a termék minőségére terjedhet ki, egy megbízható online kereskedő különféle garanciákat is vállalhat még, például „eredeti termék”, „visszaküldési” vagy „árgaranciát”, illetve vállalhatja, hogy egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a vásárlást, vagy hogy a vásárlók felmerült kérdéseire rövid időn belül választ ad.
A sajtóközleményben tett megállapítások az eOptika.hu 2022. június 7. és 17. között készített felmérésének eredményét tükrözik, amelyen 421 18 év feletti, magyarországi lakhellyel rendelkező válaszadó vett részt.
UV-s vagy polarizált – melyiket válasszam?
A napszemüveg legfontosabb funkciója, hogy megvédje szemünket a káros UV-sugaraktól, melyek a bőrrák kialakulásáért felelősek, de a látásunkra is veszélyt jelentenek. Ha nem gondoskodunk megfelelő védelemről, megnöveljük a gyulladások, a szürke hályog és a különböző degenerációk kialakulásának lehetőségét. A gyengébb minőségű szemüvegeken is lehet UV-szűrő, ám ezek könnyen karcolódnak, a felületi sérüléseken át pedig szabad utat kapnak a káros sugarak. Kizárólag 100% UV-védelemmel ellátott napszemüveget válasszunk! A napszemüvegen keressük az UV400 jelzést. Az UV400 jelölés azt jelzi, hogy az adott napszemüveg 100% UV-védelemmel van ellátva és megfelel az adott országban érvényes, törvényes előírásoknak.
Ha egy napszemüveg polarizált, az röviden annyit tesz: tükröződésmentes. A polarizált lencse csak a függőlegesen érkező fényt engedi át, a vakító, egyéb felületekről visszaverődő sugarakkal szemben viszont védelmet biztosít. Ennek köszönhetően a polarizált napszemüveg élesebb látást biztosít, kiküszöböli a tükröződésből eredő vakító fényeket, és a szemet is kíméli az erős fények okozta megerőltetéstől. Kiválóan funkcionál vezetés vagy éppen szabadtéri sporttevékenységek közben is.
Az ország 400 településéről több mint háromezren vettek részt szombaton Budapesten a K&H mozdulj! futóesten.
A szervező Budapest Sportiroda (BSI) tájékoztatása szerint az esemény rajtja és célja a Hősök terén volt. A legtöbben – több mint ezren – a félmaratont teljesítették, ennek a mezőnynek már nem kellett megküzdenie a meleggel, mivel kellemes és szellős környezetben futhatta végig a távot a kivilágított fővárosban. Az útvonal érintette többek között az Andrássy utat, a Vajdahunyad várát, a Széchenyi fürdőt és a Műcsarnokot.
Több mint ötszázan futottak öt kilométert, míg hatszázan – 250 csapatot alkotva – választották a páros vagy trió versenyszámokat tíz kilométeren, illetve félmaratonon.
Huszonegy kilométeren a férfiaknál Gyenes Donát győzött 1:14:15 órával, a nőknél Tüttő Júlia volt a legjobb 1:26:17-tel. Az esemény a Fut a cég sorozatnak is része volt, mintegy 450-en a munkahelyüket képviselve futottak.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) nyílt meg pénteken a régió egyik legkorszerűbb járműtervezési műhelye, a MOME Mobility Design Lab, Gorden Wagener, a Mercedes-Benz vezető designere jelenlétében.
A MOME célja az, hogy a Baltikumtól a Balkánig terjedő térség legjobb és legizgalmasabb egyeteme legyen – mondta el a Mobility Design Lab ünnepélyes megnyitóján az egyetem alapítványi elnöke. Böszörményi-Nagy Gergely hozzátette: a magyar gazdaság az elmúlt években már bizonyította gyártói, többek között autógyártói képességeit, de Magyarország ennél többet is tud. Az a célunk, hogy a dinamikusan bővülő gyártókapacitások mellett a kreativitás, a design, a terméktervezői terület is erősebben megjelenjen mint hozzáadott érték – hangsúlyozta.
A megnyitó a MOME és a Mercedes-Benz húsz éve tartó együttműködését is ünnepelte. Gorden Wagener, a Mercedes-Benz vezető designere felidézte, hogy éppen húsz évvel ezelőtt járt először járt az egyetemen, amely akkor olyan volt, mint egy „start-up garázs”. A MOME azóta teljesen megújult, új épületekkel bővült és szintet lépett – jegyezte meg.
Az eseményen bemutatkoztak a MOME Járműtervezési program elmúlt öt évének legkiemelkedőbb eredményei is, ezeket méltatva a német szakember kiemelte, hogy a hallgatók a digitális designra is nagy gondot fordítottak. Ez nagyon fontos, hiszen a jövő digitális lesz – figyelmeztetett.
Gorden Wagener hozzátette: a Mercedes-Benz büszke az elmúlt húsz év együttműködésére a MOME-val, ez a közös gondolkodás pedig a jövőben is folytatódik.
Molnár Péter, a MOME Design Intézet vezetője elmondta, hogy a most megnyílt műhely a mobilitás jövőjét kutatja: az autók mellett drónok, motorok, hajók és egyéb járművek létrehozásával, továbbá felhasználóiélmény-tervezéssel foglalkoznak majd az itt tanuló diákok.
Az új műhelyben a hallgatóknak a hagyományos agyagmodellezés mellett a legmodernebb eszközökkel, a kiterjesztett és virtuális valóság (AR és VR) technológiák alkalmazásával is lehetőségük lesz fejlesztéseiket megjeleníteni.
Tizenkét kiválasztott alkotás méretteti meg magát az idén az 56. Nemzetközi Filmfesztivál versenyszekciójában a nyugat-csehországi Karlovy Varyban. Magyar film ezúttal nincs köztük.
Közép-Európa egyetlen A-kategóriás filmszemléje pénteken este kezdődik, s kilenc nap alatt több mint 60 ország alkotójának mintegy 170 filmjét láthatják az érdeklődők. Az ünnepélyes díjkiosztót július 9-én este tartják. A nyitóesten Paolo Genovese olasz filmrendező Supereroi (Szuperhősök) című filmjét láthatják a nézők, míg a szemle zárófilmjeként George Miller ausztrál filmrendező Three Thousand Years of Longing (Háromezer év vágyakozás) című alkotását tűzik műsorra.
A versenyprogram filmjeit nemzetközi zsűri fogja elbírálni. A főprogram győztesének a Kristályglóbuszon kívül pénzjutalom is jár. A gazdag kínálatból 27 filmnek Karlovy Varyban lesz a világpremierje, hat alkotásnak pedig ez lesz az első európai bemutatkozása. A főbb programkínálat 13 alkotója a múltban már részt vett a nyugat-csehországi filmszemlén, kilenc rendező viszont most mutatkozik be első ízben a cseh nézőknek.
A korábbi évekhez képest változás, hogy megszűnt a fiatal kelet-európai filmeseket bemutató Nyugattól Keletre elnevezésű szekció. A Proxima szekció váltotta fel, amelyben azonban a világ bármely táján élő kezdő alkotók bemutatkozhatnak. A Horizontok szekcióban vetítik majd a Nemes Anna és Csuja László rendezte Szelíd című alkotást. Szintén ebben a szekcióban lesz látható a brit-amerikai-magyar koprodukcióban készült Flux Gourmet című film, amit Peter Strickland rendezett.
A Karlovy Vary-i nemzetközi filmfesztiválnak idén is több sztárvendége lesz. Mások mellett Geoffrey Rush ausztrál színész, aki Kristályglóbuszt kap a világ filmművészetét gazdagító rendkívüli munkásságáért. Az Oscar-díjas ausztrál a rangos elismerést a filmszemle zárógáláján személyesen veszi át. Benicio del Toro amerikai színész és producer ugyanazon a gálán a fesztivál elnökének díját (President’s Award) kapja.
Szintén fesztiválelnöki díjban részesül Bolek Polívka legendás cseh filmszínész, rendező és forgatókönyvíró, aki az elismerést a nyitó gálán veszi át. Tizennyolc év után újra Karlovy Varyba látogat Liev Schreiber amerikai színész, forgatókönyvíró és rendező.
A filmszemlén tisztelegni fognak a közelmúltban elhunyt Eva Zaoralová emléke előtt, aki sok éven át dolgozott a rendezvény művészeti igazgatójaként.
Ukrán filmesek egy csoportja és Ukrajna prágai nagykövete az elmúlt napokban nyílt levélben tiltakozott az ellen, hogy a fesztivál hivatalos programjában levetítik a Volkogonov kapitány elmenekült című orosz alkotást, amely az orosz kulturális tárca támogatásával készült. Az 1938-ban játszódó filmnek tavaly a velencei fesztiválon volt a bemutatója. A Karlovy Vary-i szemle rendezőbizottsága nyílt levelében az ukrán tiltakozást alaptalannak minősítette és visszautasította. Jirí Bartoska fesztiválelnök szerint a filmnek a mostani orosz-ukrán konfliktus viszonyában is van időszerű üzenete, ezért döntöttek bemutatása mellett.
A filmszemle költségvetése az utóbbi években mintegy 130-135 millió korona (2,08-2,16 milliárd forint) körül mozog, az idén is hasonló összeggel számolnak a rendezők. Az összeg nagyobbik részét a támogatók adják. A cseh állam 30 millióval, a régió és a város 8-8 millió koronával szokott hozzájárulni a költségekhez. Mindnyájan megerősítették, hogy ezt az összeget az idén is megadják.
Idén 34 Balaton-parti település 41 strandja csatlakozott a szombaton startoló Mozdulj Balaton! szabadidősport-rendezvénysorozathoz, melynek során ingyenes, szervezett sportlehetőségekkel várják az érdeklődőket – tájékoztatta csütörtökön a főszervező az MTI-t.
Ács Lajos elmondta, 19. alkalommal rendezik meg az eseménysorozatot, amely nyolc héten át tart, hétvégente biztosítva szervezett programokat a sportolni vágyóknak, strandolóknak. Arról is beszámolt, hogy évről évre nő a program népszerűsége, ami annak is köszönhető, hogy folyamatosan fejlesztik az eszközparkot. Tavaly 39 ezren regisztráltak a szervezett eseményekre, de ennek többszöröse használja a telepített sporteszközöket, amelyek a hét minden napján ingyenesen hozzáférhetőek.
„Az elmúlt évek alatt már százmillió forintot meghaladó összegért telepítettünk sporteszközöket a résztvevő strandokra, amelyeken gondot fordítanak a homokos pályák karbantartására és a vízi eszközök időbeni kihelyezésére is” – fejtette ki Ács Lajos.
A programot a Honvédelmi Minisztériumhoz került sportért felelős államtitkárság négymillió, a Balaton Fejlesztési Tanács ötmillió, az érintett önkormányzatok pedig strandonként 130-130 ezer forinttal támogatják, aminek köszönhetően nem áll le a fejlesztés – tette hozzá.
„Az idei cél, hogy minden csatlakozó strandon legyen szabadtéri pingpong asztal, és az öt vízi sporteszközből legalább négy” – jegyezte meg. A balatoni nyárhoz közel két évtizede hozzátartozó szabadidős rendezvénysorozaton a legnépszerűbb sportágaknak eddig a strandröplabda, a vízi játékok és a strandfoci bizonyultak, de közkedvelt volt a tollaslabda, az asztalitenisz, a fitt gépek használata, a streetball, a teqball és a lábtenisz is – a beszámoló szerint.
A csatlakozó települések többnyire egy-egy strandjukkal neveztek be a programba. Balatonfüred, Gyenesdiás, Balatonszárszó, Balatonszemes és Balatonföldvár továbbra is két-két stranddal vesz részt az eseményeken, Balatonszemes, pedig a települések közül elsőként, harmadik strandjának felvételét is kérte. A hétvégi szervezett programnapok általában szombatonként lesznek, és 14 órakor kezdődnek, de ez strandonként eltérő lehet. A csatlakozott strandok listája és a helyi szervezők elérhetősége hamarosan felkerül a mozduljbalaton.hu honlapra – közölte a főszervező.
A programsorozat a hagyományos vonyarcvashegyi sporttalálkozóval zárul augusztus 27-én, ahol a Mozdulj Balaton! tavaly elhunyt ötletgazdájáról és korábbi főszervezőjéről, Bartsch Jánosról elnevezett Örökös Vándordíjért mérkőznek majd meg egymással a strandok csapatai.
Több melegrekord is megdőlt a szerdai hőségben; 39 Celsius-fok feletti értékeket is mértek – közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat a Facebook-oldalán.
Bejegyzésük szerint már a hajnali melegrekordok is megdőltek. Azt írták: a nappali órák forrósága után szerdára virradóra már az éjszakai, hajnali órák sem hoztak felfrissülést, a legalacsonyabb hőmérséklet az országban többfelé is 20 fok fölött alakult (ezt nevezik trópusi éjszakának).
A Keszthely, tanyakereszt állomáson például csupán 24,8 fokig hűlt le a levegő, ezzel megdőlt az országos napi minimumhőmérsékleti rekord. Ez az érték több mint másfél fokkal magasabb az eddigi 23,2 fokos rekordnál, amelyet 1997-ben Tatán mértek. A fővárosban szintén rendkívül enyhe volt az éjszaka, így a Budapest, Lágymányos állomáson mért 23,2 fokkal Budapesten is megdőlt erre a napra a legmagasabb minimumhőmérséklet rekordja. A korábbi rekordot 22,5 fok volt, amelyet 1963-ben regisztráltak a Budapest, Országút állomáson.
A legmagasabb hőmérséklet, amelyet mostanáig ezen a napon mértek, 37,9 Celsius-fok. Az 1994-es rekordhoz képest most több mérőállomáson is mértek magasabb értékeket. A legmelegebb a Fejér megyei Adonyban volt, ahol 39,2 fokig emelkedett a hőmérséklet.
A meteorológiai szolgálat az MTI-hez eljuttatott veszélyjelzésében közölte, tovább fokozódik a hőség: a napi középhőmérséklet az ország nagyobb részén (a nyugati megyékben kisebb valószínűséggel) csütörtökön is elérheti, meghaladhatja a 27 fokot, sőt az Alföld középső és délkeleti részén egyes helyeken a 29 fokot is.
A minimumok 16 és 23, a maximumok 33 és 39 fok között valószínűek.
Két éve – stílusosan – egy DJ pulton térdelve kérte meg magyar barátnője kezét Timmy Trumpet, aki idén a Balaton Sound egyik sztárfellépője lesz. A világ egyik legismertebb és leghíresebb lemezlovasának és párjának esküvőjét kétszer is el kellett halasztani, a minap azonban megtörtént a lagzi, méghozzá Magyarországon.
A teljes interjúban is kitért a trombitás DJ a Soundra. “A Balaton Sound az egyik kedvenc fesztiválom a világon, mivel a magyarok igazán tudják, hogyan kell partizni. Olyan örültek az emberek, mint én és ezt nagyon imádom” – mondta Timmy, aki július 1-én lép fel Zamárdiban, a Nagyszínpadon.
Akik szeretik a hamisítatlan retrófílinget, azoknak ideális választás lehet, lesz a Suzuki Jimny aprócska terepjáró-megoldása. A mai napig azokat a stílusjegyeket hordozza, amelyeket megjelenése óta magán visel – meg kell hagyni: mindezt remekül teszi.
Elég az hozzá. hogy a Jimny piacra dobásakor tudták jól a Suzuki-nál, hogy mi kell a nápnek akkor, ha hamisítatlan offroad-érzést keres a vásárló, úgy, hogy az még rendkívül ár-érték arányos is tudjon maradni. A Jimny egy olyan megoldás volt, amely nagyjából kompromisszumoktól mentes felhasználást garantált a tulajdonosoknak.
Mára nyilván az összkép már változott, leginkább az árazást tekintve. Ráadásul a Jimny-korszak vége már látszik sajnos, azonban nyilvánvalóan lesz hasonló alternatíva, amely legalább akkora hordetővel bír majd, mint anno a Suzuki Jimny megjelenése, és piacbevezetése.
Az Autóaddikt.hu már több ízben is bemutatta, tesztelte a Jimny generációit, így – mivel ők szakosodtak erre a vonalra – az ő segítségükkel fogjuk olvasóinknak az autót lényegiségében bemutatni.
Tény, hogy az 1968 óta mindösszesen három generációt megért, Samurai (alapvetően a tengerentúli területeken), Caribbean, Santana, Sierra, Potohar, míg Indiában Maruti Gypsy, illetve Ausztráliában Holden Dorver párhuzamos márka- és típusneveken futó modell magas számú eladásokat produkált, nemzetközi szinteken. Mígnem 1997-ben a Tokyo Motor Show-n bemutatkozott a jelenleg is gyártásban lévő hármas széria, máris elkönyvelték a popularitás mikéntjét, s lássuk be, nem sokat tévedtek: kicsit különc, egyedi, és kellemesek a terepes képességek. Legalábbis ezt állította a szakvélemény, s úgy döntöttünk, utánajárunk a valóságnak. Vajon tényleg belevaló terepes a Suzuki Jimny?
Sokunknak ismerős lehet a formavilág, hiszen jelenleg is viszonylag sűrűn találkozunk szembe a modellel a közutakon, természetesen Jimny, de Samurai kivitelekben is. Jellegzetes kialakítást hordoz a kocsiszekrény, a magas építés, a kissé kocka-jellegű fazon mind-mind a korábban is már jól bevált terepes fazon trendjét követik.
Persze ugyan teljes körű átalakítást biztosító ráncfelvarrást nem könyvelhet el a modell, de az biztos, hogy a front rész kissé legömbölyített élei, a hangsúlyos fényszorótestek és a némi sportos beütést sugalló légbeömlő rácsozatok feldobják a megjelenést, míg a kicsiny hűtőmaszk csík öt részre tagolt, középen Suzuki-logót felvonultató egysége inkább az amerikai klasszikus Jeep-vonalat idézi, úgy a hatvanas-hetvenes évek tájékáról
Ráadásul a motorháztető folytatásaként van jelen a hűtő rácsozása, ami szintén egyedibbé teszi a megjelenés ezen részletét, a lökhárító felső kiképzésénél pedig az autó méretéhez képest tekintélyes beömlőt találunk.
Oldalról szemlélődve ismét visszatérünk kiindulópontukhoz, mely szerint a Jimny valódi terepjáró: a tradicionális vonalvezetés jelenléte mellett a sárvédőívek mérete, illetve a jól kivehető hasmagasság is azonnal szembeötlő; csakúgy, mint a hátsó pótkerék sziluettje (sajnos mára kezd kimenni a divatból a farrészre applikált lecsupaszított, vagy akár burkolattal ellátott kiegészítő).
A 2250 milliméteres tengelytáv remekbeszabottan egészül ki a 190 milliméteres alvázmagassággal, így a terepjárási képességek kitűnőek – próbáltuk a Jimny-t szélsőséges terepes, illetve kevésbé elvetemült terepviszonyok közt, valóban nem igazán jelentett gyakorlati gondot az autó számára a gyárilag megadott 34 fokos első, illetve 46 fokos hátsó terepszög.
A futómű egyébként elöl, illetve hátul is háromágú teleszkópos merev tengelyekkel operál, a felfüggesztések viszonylag kemény, pattogós rugózást produkálnak aszfalton, ugyanakkor terepen perfektül simítják ki a kellemetlenebb szinteltéréseket, illetve úthibákat. Az autó paramétereihez képest nagy, 1670 milliméteres magasság révén óvatosságra inthet a masszívabb oldaldőlésszögek áthidalása, ugyanis a kaszni jelentős kilengései visszafogottabbá teheti a terepezésre kiéhezett sofőrt.
A hátsó kiképzés hordozza egytől egyig a klasszikusnak számító Suzuki terepjárós vonulatot, az irányjelzők kialakítása a lökhárítóba integrálva található, míg a helyzetjelző illetve a tolatófény a két szélen helyezkedik el. Természetesen a csupasz pótkerék, közepén egy műanyag tartólemezzel adja a far arculatának szinte 100 százalékát, a csomagtérajtó oldalra nyílik, szintén hagyományörző jelleggel.
Jól látszik, hogy az enteriőr megtervezésénél sokkal inkább a célirányos praktikum volt a fő célkitűzés, mint a komfort, vagy a kifinomult minőségi anyagok alkalmazása. Utóbbi kettő valójában felesleges is lenne, hiszen a Jimny leginkább a puritán jellegű szabadban kivitelezendő kihívásokról szól, s vajmi kevés esély van arra, hogy valaki kizárólag csak városi, elővárosi autózásra használja az autót. Tehát nincs szükség bőrbelsőre, vagy néhol már-már felesleges számba menő vezetést megkönnyítő asszisztensekre és funkciókra, az alapvető offroad körülményekre optimalizált felszereltség összetevőui (például az összkerékhajtás kapcsolója) viszont jelen vannak.
A kormány kézre esik, a kormányzás lágy, néha túl puha, amely terepen ugyan kellemes, viszont aszfalton már megvannak a hátulütői – gondoljunk csak a hirtelen kormánymozdulatok kimenetelére magas építésű karosszéria esetén. Az ötsebességes manuális váltó karja pont annyira hosszú, amennyire az átlagos testméretekkel rendelkező vezető mindenkori üléspozíciója megkívánja, tehát szinte bármelyik állásból könnyedén elérhető, kezelhető, kapcsolható.
Az ülések egyébként kényelmesek, legalábbis az első fotelek ülő- és hátlapjai jól tartják a hátat, kellemes utazást biztosítanak, míg a hátsó, leginkább kettő átlagos, vagy inkább kistermetű felnőttre méretezett ülősor inkább rövidebb távolságok tekintetében nevezhetőek komfortosnak. A csomagtér mindössze 113 literes, nőhet a kapacitás, ha lehajtjuk a hátsó, osztható üléseket, ekkor akár 816 litert is elérhetünk.
Gyárilag 1065 kilogramm önsúllyal rendelkezik a Suzuki Jimny, a kocsiszekrényt pedig egy 1462 köbcentiméteres négyhengeres benzinmotor mozgatja. Az erőforrás maximális teljesítménye 102 lóerőben van meghatározva, ez pedig kereken 6000-es fordulatszámon áll rendelkezésre.
A forgatónyomaték átlagos, de nyilván nem is játszik kiemelkedő szerepet a Jimny révén; 130 Newtonméter 4000-es fordulatszámon. A kis terepjáró országúton kulturáltan viselkedett, 90 kilométer/órás átlagtempónál már 3000 felett forgott ugyan a főtengely ötödik fokozatban, de a motor- illetve menetzaj elfogadható értékeken belül maradt.
Megváltozott viszont a helyzet, ahogy autópályán kezdtük kiaknázni a lehetőségeket: 130 kilométer/órás sebességnél már 4400-ig kúszott a fordulatszámmérő mutatója, ami relatíve magas érték, jött is a kissé hangoskodó motorzaj. Természetesen ekkor már a fogyasztás is megugrott jelentősen, autópálya körülmények közt 8.2 liter pillanatnyi fogyasztást regisztráltunk (enyhe emelkedőn), viszont sík úton sem apadt 7.9 liter alá az üzemanyagfelhasználás. Valamivel barátságosabb volt a helyzet országúton: itt 90 kilométer/óránál 5.7-6.9 litert mértünk, ami tulajdonképpen még mindig magasnak tűnhet, de már kezdi közelíteni az elfogadható értéket. Egyértelműen a fenti méréseket kétkerékhajtás profil mellett végeztük.
Felmerül a kérdés: beszélhetünk-e a Suzuki Jimny esetében klasszikus megközelítésről? Mindenképp, főként, ha figyelembe vesszük az autó közel fél évszázadra visszatekintő múltját. Azt sem szabad elfelejtünk, hogy a „terepes” definiálás ténylegesen korrekt terepjáró képességeket takar, valamennyivel túllépve a hobbi SUV kategórián – de persze ez az egész Jimny-t körülölelő hangulaton és fizimiskán is tükröződik. Érdemes beruházni rá, ha mondjuk sokat járjuk az erdők kietlen, rosszabb minőségű ösvényeit, irtásait, másodmagunkkal a négy évszak bármelyikében több rövidebb-hosszabb kiruccanást tervezünk (nem csak) hobbijelleggel, illetve akkor, ha egész egyszerűen egy funkcionalitásra kiélezett olcsó céljárművet szeretnénk, amellyel néhanapján jóleső érzés lehet dagonyázni sáros, süppedős útviszonyok között – ne felejtsük el, hogy az offroad környezet megköveteli a terepgumikat (tesztelt modellünk félterepgumikkal volt felszerelve).