A Starbucks csatlakozik a magyar fejlesztésű ételmentő vállalkozáshoz, a Munch-hoz, amelynek célja, hogy felvegye a harcot az élelmiszerpazarlás ellen. A világhírű kávézólánc számára kiemelten fontos a fenntartható és a környezettudatos működés, így az élelmiszerhulladék-termelés ellen is konkrét lépéseket tesz.
Az egyik legjelentősebb környezeti probléma, hogy a megvásárolt és a vendéglátóhelyeken készült ételek egyharmadát nem fogyasztják el, és kárba vész. Az így keletkezett hulladék a kibocsátott üvegházhatású gázok 10 százalékáért felel.
Magyarországon évente 1,8 millió tonna élelmiszer kerül a kukába, amely a környezetnek okozott károk mellett azt is jelenti, hogy az előállításhoz szükséges rengeteg munka és alapanyag is elvész.
A Starbucks kávézólánc erőforrás-pozitív jövőjéről szóló víziójának jegyében számos intézkedést hozott az elmúlt években, a vállalat kiemelt célja az újrahasznosítás és az élelmiszerhulladék mennyiségének csökkentése. Az idén 50 éves Starbucks kávézóiban egyre több fenntartható és újrahasznosított alapanyagot használ, tavaly a műanyag szívószálakat felváltották a papírból készült darabok, idén nyáron pedig fa evőeszközök érkeznek a kávézólánc üzleteibe.
2020. augusztus végétől újfajta, szívószálmentes fedővel is várják a kávézni vágyókat, amelyről eltűnt a megszokott, szívószálaknak kialakított nyílás, helyette egy ergonomikus megoldással teszik még kellemesebbé a kávézás élményét. Csatlakozva a Munch vállalkozásához a Starbucks újabb lépéssel áll ki a fenntartható jövő mellett.
A Munch egy gyors ütemben fejlődő, hazai fejlesztésű platform, amelyen keresztül már jelenleg 200 vendéglátóhely, étterem, pékség, bolt és szálloda, értékesíti kedvezményesen az el nem adott, de jó minőségű ételeit több hazai településen.
„A Starbucks globális szinten élen jár az etikus kávétermesztésben, hiszen már egy csésze fenntartható forrásból származó kávé jobb jövőt biztosít a termelőknek és stabilabb klímát a Földnek. A Munch segítségével pedig mostantól még kevesebb szendvics és sütemény vész kárba, amely egy fontos lépés a karbonsemlegesség felé vezető úton” – mondta Perepelica Kirill a Munch társalapítója.
„A Starbucks elkötelezett a fenntartható működés mellett, és igyekszik folyamatosan újabb és újabb környezetbarát megoldásokat bevezetni üzleteibe. Külön öröm számunkra, hogy egy ilyen nagyszerű, hazai fejlesztésű vállalattal működhetünk együtt. A négy fiatal környezettudatos elképzeléséből született applikáció valódi segítséget nyújt az élelmiszerpazarlás elleni harcban, mi pedig nagy örömmel csatlakozunk hozzájuk!” – mondta Kerek Fanni, a Starbucks Magyarország brand managere.
2020 egészen új fókuszokat hozott az életünkbe: az elmúlt évben sokak élete nagyrészt otthon zajlott, ebből fakadóan kevésbé költöttük a pénzünket kávézókban, éttermekben, fodrásznál, vagy sporttermekben, és elmaradtak az utazások is, viszont többet jártunk a természetbe, mint korábban. Vajon hogyan hatott mindez a pénzügyi szokásainkra, és ez milyen kihatással volt a pénzügyeinkre?
A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértői szerint minden család pénzügyeiben változásokat hozott a koronavírus – némelyik olyan változás, amit akár érdemes lehet a vírusmentes időkre is megtartani és a következő generációnak is megtanítani.
Egyre többen tervezik tudatosan a kiadásaikat
Az utóbbi egy évben sokaknak kellett nagyobb beosztással élnie, mint korábban: van akinek a munkája szűnt meg akár átmenetileg, akár tartósabban, van akinek, a fizetése vagy a vállalkozásából származó bevételei csökkentek. Sokan felismerték a több lábon állás fontosságát, hiszen ha nem egy helyről érkezik minden bevételünk, akkor kisebb az esélye a családi krízishelyzetnek. Emellett a kiadások folyamatos rögzítése és hónap végi átnézése nagyon hasznos eszköz arra, hogy lássuk mire is folyik ki kezeink közül a fizetésünk. Akiknek nem változtak az alapvető körülményeik, azoknak is figyelmeztetés lehet a vírus: a biztonságérzethez nagyon fontos, hogy ne egyik hónapról a másikra éljünk, hanem – kompromisszumok mellett – jó pár hónapig bevétel híján is meg tudjunk élni. A K&H Ifjúsági index évek óta vizsgálja a 19-29 évesek pénzügyi attitűdjeit: a takarékoskodás a felmérés szerint évről évre egyre elterjedtebb a fiatalok között. Soha korábban nem mértek olyan magas megtakarítási hajlandóságot mint most: 2021 márciusában a fiatalok 60%-a rendelkezett megtakarítással, ami az eddig mért legmagasabb arány.
A tervezett nagybevásárlás segíthet elkerülni az inpulzív vásárlást
A tudatos pénzügyi magatartás fontos eleme a tudatos vásárlás: a karantén alatt sok család átállt a heti vagy akár havi egy nagybevásárlásra, amikor menüsort tervezve, listákkal járták az üzleteket – elkerülve ezzel az impulzus jellegű vásárlásokat, többek között a fertőzés lehetőségét is csökkentették. Egy tudatosabb bevásárlási szokás kialakításával egészen komoly összegeket takaríthatunk meg éves szinten, az így megtakarított összegeket pedig érdemes a későbbi terveinkre félretenni.
Nem kell készpénz
Mára kiderült, hogy gyakorlatilag készpénz nélkül is élhetjük az életünket egy két esettől eltekintve: online fizetéssel, mobil bankolással, bankkártyás, mobiltárcás vásárlással szinte már mindent be tudunk szerezni, amire szükségünk van. Ez higiénikusabb megoldás is, arról nem beszélve, hogy biztonságosabb is, mintha készpénzt használnánk, hiszen ha el is lopják a pénztárcánkat, a bankkártyánkat azonnal letudjuk tiltani ezzel megóvva vagyonunkat. A K&H adatai szerint 2020-ban az előző évhez viszonyítva óriásit ugrott a mobilbank használata. Az idősebb korcsoport is belépett a digitálisan aktív ügyfelek közé – a teljes ügyfélkör 82%-a már ide sorolható. A K&H Ifjúsági indexe szerint a 19-29 évesek korosztályának 89 százaléka használ jelenleg bankkártya szolgáltatást.
Utazásokra szánt összegek akár megtakarításként is megjelenhettek a családoknál
A tervezett utazások az elmúlt időszakban javarészt elmaradtak. Ezek az összegek mindenképpen a családoknál maradtak, amelyek egy része a megtakarításokhoz került, vagy olyan nagyobb fontos kiadásokra, beruházásokra adott lehetőséget, amelyet a megváltozott körülmények között is meg lehetett tenni. Sokan a városi életüket igyekezetek vidéki lehetőséggel kiegészíteni akár hosszútávú bérleti formában, akár saját vásárlás vagy fejlesztés révén. Az utazáskorlátozásoknak köszönhetően pedig, megtanulhattuk, hogy nem feltétlen kell külföldre mennünk, hogy kikapcsolódjunk, hiszen belföldön is számtalan lehetőségünk van a túraútvonalaktól kezdve a városnézésig.
Amit a gyerekek tanulhattak
2020 és 2021 első fele lényegében az online oktatásokról szólt az iskolások számára. A több hónapig tartó digitális oktatás alatt nem volt utazási költség, nem voltak iskolai büfé kiadások, sok helyen eltörölték az osztálypénzt és persze hazafelé a pékséglátogatás is elmaradt. Viszont az otthonlétből fakadóan többször kellett bevásárolni, az áramszámla is jelentősen gyarapodott a megnövekedett géphasználat miatt, amik mind megjelentek a családok kiadásaiban. Érdemes a kicsikkel ezeket a megváltozott kiadásokat átbeszélni, hogy lássák, hogy a vírus helyzet és a megváltozott körülmények mekkora és milyen jellegű hatással lehetnek egy család pénzügyeire és hogy miért különösen fontos egy ilyen nehéz helyzetben okosan átgondolni a pénzügyeket és okos döntéseket hozni. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő pontosan így, gyakorlati példákon keresztül tanítja meg a gyerekeknek a pénzügyi tudatosságot, hogy felnőttként majd felelősen és okosan tudjanak saját pénzügyi helyzetükről dönteni. A vetélkedőben részt vevő diákok már megtanulták a takarékoskodásról szóló tudnivalókat, ők a pénzügyi tudásanyagból sok mindent tudnak már legyen szó az online vásárlásról, a költségtervezésről vagy épp az impulzív vásárlásról. Az első online forduló 2021-ben már lezárult, összesen több mint 1500 csapat, azaz 6000 diák jelentkezett, hogy fejlessze és megmérje pénzügyi tudását.
A zöld építési megoldásokat a lakosság 82 százaléka költségesnek tartja, mégis több mint felük számára hangsúlyos szempont a környezettudatosság építkezéskor, felújításkor – derül ki az újHÁZ Centrum legfrissebb reprezentatív kutatásából.
A hazai építőanyag-kereskedelmi hálózat felmérésében többek között arra is rávilágított, melyek a legnépszerűbb fenntartható építészeti-, illetve energetikai megoldások, mit gondolnak a magyarok azok anyagi megtérüléséről, mennyire tartják őket környezetbarátnak és tisztában vannak-e az ezekre lehívható állami támogatásokkal.
Az építőipar az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág. A szektorban évről évre megjelenő új technológiák fejlesztésénél egyre jelentősebb szempont lett a környezettudatosság, és az ilyen típusú megoldásokra állami támogatás is igényelhető. Az újHÁZ Centrum legfrissebb, 18-59 éves korosztály körében végzett reprezentatív kutatása* betekintést nyújt a fenntartható építőipari megoldások megítélésébe és az igényelhető állami támogatásokkal kapcsolatos tájékozottságba.
A felmérésből kiderült, hogy a lakosság felének számít a környezetvédelem, mikor építkezésbe, felújításba kezd, közülük 7 százalék számára pedig ez az elsődleges szempont az otthonteremtésnél. Bár a kitöltők több mint háromnegyede a fenntartható megoldások telepítését jóval költségesebbnek tartja a hagyományos technológiák alkalmazásánál, 54 százalékuk szerint ezek a befektetések megtérülnek. A kérdőív kitért a fenntartható építőanyagokra és energetikai rendszerekre lehívható állami támogatásokra is. A megkérdezettek 40 százaléka egy éven belül, 22 százalékuk pedig ugyan nem a következő 12 hónapban, de tervez építkezni vagy felújítani. A kitöltők fele hallott már valamilyen formában a környezettudatos építőipari technológiákra lehívható pénzügyi támogatásokról: egyharmaduk az otthonteremtés során szeretne élni valamilyen állami forrással, erre a hajnaldóság a felújítást vagy építkezést tervezők körében magasabb.
A környezetbarát energetikai megoldások közül egyértelműen a napelem (91 százalék), a korszerű hőszigetelés (87 százalék) és a napkollektor (79 százalék) ismertsége a legmagasabb, de a hőszivattyú (56 százalék), az inverteres klíma (42 százalék) és az okostégla (36 százalék) is a népszerű technológiák közé tartoznak. A válaszadók közel egyharmada a legköltségesebbnek a napelemet tartja a fenntartható megoldások közül, ezt követi a szintén kevésbé pénztárca-barátnak gondolt hőszivattyú (19 százalék), a napkollektor (18 százalék) és az okostégla (14 százalék). A lekérdezés eredményei szerint ezeket a technológiákat a férfiak 72 százaléka, és a nők kicsit több mint fele ismeri. A válaszadók 47 százaléka 3-4, további 38 százaléka pedig 5-6 különböző zöld technológiát tud beazonosítani, míg 15 százalék mindössze 1-2 ilyet ismer. A kutatás a fenntartható építőanyagok megítélésére is kitért: a kitöltők szerint a föld és az agyag a leginkább környezetbarát (44 százalék), míg a betonnak és a mészkőnek a legrosszabb (3-3 százalék) a megítélése a kitöltők körében.
A kutatás alapján a piacon elérhető környezetbarát építőipari megoldásokról legtöbben az internetről – weblapokról, szakmai oldalakról – (70 százalék), a kitöltők majdnem fele a sajtóból, 32 százalékuk a közösségi médiából, illetve további 29 százalék pedig a családtól és barátoktól tájékozódik. A megkérdezettek mintegy ötöde olyan szakértők véleményét is kikéri a kérdésben, mint a barkácsáruházak és szakkereskedések munkatársai, vagy a kivitelezők.
Az újHÁZ Centrum tapasztalatai szerint az építőipar jövőjét az állam beavatkozása mellett, a fenntarthatóság határozza meg, éppen ezért ez egy olyan témakör, amiben kifejezetten fontos a lakosság edukálása. A környezettudatos technológiák és alapanyagok ára azonban magasabb az átlagnál, ezért a vásárlókat a kereskedésekben dolgozók nehezebben tudják motiválni ezek kiválasztására. Az újHÁZ Centrum adatai szerint az éves forgalmuk szempontjából legerősebb régiókban, azaz főként Budapesten és környékén, valamint a Dél-Alföldön a legkeresettebbek a fenntartható építőipari megoldások.
A kereskedés hálózat kínálatában a hagyományos építőanyagok mellett megtalálhatók többek között olyan energiatakarékos termékek, mint az okostégla, a korszerű hőszigetelés, vagy a szárazépítés környezetbarát elemei – innovatív építőlemezek, vakolatok, festékek, természetes beltéri és kültéri falburkolatok, illetve padlóburkolatok. Az újHÁZ Centrumnál szintén látható az a tendencia, hogy a szakemberek egyre gyakrabban alkalmazzák a kisebb környezeti terhelésű anyagokat: sok ház épül okostéglából, illetve népszerűek a vastagabb hőszigetelések is.
„A piacon elérhető fenntartható technológiák és építőanyagok körültekintő megválasztása nemcsak környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is kiemelten fontos. Amellett, hogy számos állami támogatás is elérhető azoknak, akik környezetbarát megoldásokban gondolkodnak, az is döntő érv lehet, hogy ezek növelik az ingatlan értékét, csökkentik az épület üzemeltetési költségeit és javítják a lakók életminőségét. Alapelvünk, hogy a házra hosszútávú befektetésként kell tekinteni, így az építőanyagválasztáskor nem a pillanatnyi szabályozást, hanem az évtizedekre fennálló előnyöket érdemes figyelembe venni. Az otthonunk környezettudatos tervezése alapos utánajárást igényel, ezért érdemes olyan szakértőhöz fordulni, aki személyre szabottan, hasznos tudnivalókkal segít abban, hogy a lehető legjobb, hosszú távon is előnyös döntéseket hozzuk. Az újHÁZ Centrumnál kiemelten fontosnak tartjuk az alapos tájékoztatást, ezért kollégáink szerte az országban felkészülten, naprakész információkkal várják a kereskedéseinkbe látogatókat a környezetbarát megoldásokról és az alkalmazásukra igényelhető támogatásokról, valamint a vevő számára legmegfelelőbb építőanyag kiválasztásában is segítenek – mondta el Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az újHÁZ Centrum vezérigazgatója.
Ez azért fontos, mert utazásaink nagy részét autóúton, vagy autópályán tesszük meg, tehát az élhető autózás szerves részét képezi ez. Első körben utánajártunk, hogy egy 40 kWh-s akkupakkal felszerelt Nissan LEAF hogyan viseli, ha folyamatosan 100 kilométer/óra sebességgel közlekedünk.
Mivel az M0 egy olyan környezet, ahol kitűnően megmérettethető egy adott – jelen esetben teljesen elektromos – autó gyakorlati, hétköznapi szintű teljesítménye, fogyasztása, agilitása.
A legtöbben ugyanabban a pozícióban dolgoznak, mint egy éve, kevesen kaptak anyagi vagy lelki támogatást a COVID alatt a munkaadótól és a megkérdezettek közel ötöde aktívan keres új munkahelyet – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A válaszadók túlnyomó többsége a stabil, kiszámítható, hosszú távon is biztos működést tartja a legnagyobb értéknek egy munkáltatónál.
A Schneider Electric online kérdőívét kitöltők 56 százaléka jelenleg is ugyanabban a pozícióban dolgozik, mint egy évvel ezelőtt és viszonylag magas, 11,4 százalék azok aránya, akiknek tavaly tavasszal sem volt, illetve most sincs állásuk. A Karanténkarrier kutatás arra is rámutatott, hogy a munkavállalók közel 10 százaléka annak ellenére, hogy ugyanabban a pozícióban végzi munkáját, mint 2020 tavaszán, kevesebb fizetést kap.
A COVID-19 járvány hatalmas kihívást jelentett valamennyi gazdasági szereplő számára, a vállalkozások a gyors alkalmazkodásra és a nehéz időszak átvészelésére fókuszáltak, miközben sok családban voltak olyanok, akik elveszítették a munkájukat és váratlan kiadások is felmerültek, például a digitális oktatásra történő átállás miatt új eszközökre volt szükség. A válaszadók túlnyomó többsége (71,5 százalék) viszont azt jelezte, hogy semmilyen anyagi támogatást nem kapott munkaadójától, 5,7 százalékuk kapott egyszeri segítséget és mindössze 4,4 százalék volt azok aránya, akik nem csak anyagi támogatást, de fizetésemelést is kaptak az elmúlt egy évben.
De nem csak az anyagi, a lelki támogatás is elmaradt a legtöbb válaszadó esetében, a kérdőívet kitöltők majdnem 60 százaléka ugyanis arról számolt be, hogy semmilyen lelki/pszichikai támogatást nem kapott munkahelyétől. Az új helyzethez történő alkalmazkodás részeként a munkavállalók több mint ötöde jelezte, hogy rugalmasabb lett a munkaidő, 17 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a közvetlen főnöke rendszeresen rákérdezett arra, hogyan érzi magát. A válaszadók valamivel több mint 9 százaléka viszont elmondhatja magáról, hogy olyan helyen dolgozik, ahol valóban odafigyelnek a munkatársakra, ennyien számoltak be ugyanis arról, hogy a cégnél folyamatosan felmérték az igényeiket és amiben tudtak, segítettek.
A COVID-járvány miatti helyzetben érthető módon sokan ragaszkodnak a meglévő munkahelyükhöz, a kérdőívet kitöltők több mint 62 százaléka válaszolta azt, hogy nem tervez váltást. A legtöbben – a válaszadók 26,8 százaléka – a túl bizonytalan helyzettel indokolta ezt, de 24,6 százalék azért nem fontolgat váltást, mert elégedett a jelenlegi munkahelyével, a válaszadók 11 százaléka pedig arról számolt be, hogy jelenleg nem tud hasonló álláslehetőségről. A kérdőívet kitöltők több mint 19 százaléka viszont folyamatosan keresi az új munkahelyét és adott is be jelentkezéseket az elmúlt egy évben is.
A hazai munkavállalók a stabil, kiszámítható, hosszú távon is biztos működést tartják egy cég legnagyobb értékének, a válaszadók 84,2 százaléka emelte ki ezt a tényezőt. A nyílt és folyamatos kommunikáció is sokak számára fontos (43 százalék), de majdnem ennyien (39,5 százalék) értékelik a rugalmasságot a munkavállalói igények/elvárások kezelésében. (Ennél a kérdésnél több lehetséges választ is megadhattak a válaszadók.) Ha azonban a munkahelyváltás kerül szóba, akkor már átértékelődnek a szempontok, ebben az esetben ugyanis a túlnyomó többség, tízből nyolc válaszadó a fizetést és egyéb anyagi juttatásokat tartja a legfontosabb tényezőnek, de szintén magas, 46 százalék azok aránya, akik a munkahelyi környezetet emelték ki. A COVID-járvány hatása is érződhet abban, hogy a biztonságot a válaszadók 35,5 százaléka jelölte meg olyan szempontként, amit figyelembe venne új munkahely kiválasztásánál, és majdnem ugyanilyen arányban (33,8 százalék) jelezték a rugalmas munkaidő fontosságát. (Ennél a kérdésnél több lehetséges választ is megadhattak a válaszadók.)
„Karanténkarrier kutatásunk jól érzékelteti, hogy mennyire felértékelődött a munkavállalók szemében a stabilitás, a biztonság, illetve a rugalmas foglalkoztatási formák egy-egy cég megítélése során. Az elmúlt időszakban rendszeresen kértünk visszajelzést a munkatársainktól arról, hogy elégedettek-e a biztonságot szolgáló intézkedéseinkkel, vagy a kommunikációval kapcsolatban. Ezeket a jelzéseket mindig komolyan vettük, és kiemelt figyelmet fordítottunk a rendszeres tájékoztatásra. A Family Leave program kapcsán kiegészítjük a táppénz ellátást azoknak, akik a COVID-fertőzés miatt, vagy közeli hozzátartozó ápolása miatt nem tudnak dolgozni. A pandémia miatt elmaradt tavalyi rendezvényekre szánt összeget pedig az év végén odaadtuk a kollégáinknak, hogy kényelmesebb home office-t tudjanak maguknak kialakítani. A legutóbbi elkötelezettség felmérés során azt a visszajelzést kaptuk, hogy a járvány után a munkatársaink szeretnének hetente 2 napot otthonról dolgozni, így felemeltük a heti home office-napok számát az eddigi egyről kettőre. Ebből a belső felmérésünkből az is kiderült, hogy a kollégáink 90 százaléka úgy érezte, a biztonságuk az elsődleges prioritás a vezetők számára. Kihívásokkal teli időszakot élünk meg, és számunkra ez a visszajelzés egy újabb pozitív megerősítés arra, hogy az egyik legjobb hosszú távú befektetés az, amit a munkavállalóinkért teszünk, hogy biztonságban érezhessék magukat, és tudják, hogy bármilyen helyzetben számíthatnak a közösségre” – mondta el Ivanov Katalin, a Schneider Electric Zrt. HR igazgatója.
Végre beköszöntött a jó idő, így nem csak a négy fal között tudunk kikapcsolódni, hanem most már kertbe vagy épp a teraszra kiülve is elmerülhetünk a kedvenc olvasmányunk világában.
Az idei tavasz is számtalan izgalmas könyvújdonsággal vár bennünket, melyek közül mi most az Animus/Centrál kiadó legérdekesebb darabjait válogattuk össze.
Amy E. Reichert – A kókusztorta véletlen
A kókusztorta-véletlen elbűvölő szerelmi történet félreértésekről, téves identitásról és az étel hatalmáról, ami képes összehozni két embert.
A történetről röviden:
Lou éjt nappallá téve dolgozik, hogy fenntartsa szívének kedves kis francia éttermét, a Luellát. Lelkesen egyensúlyoz szeretett hivatása és követelőző vőlegénye között, míg egy reggel rajta nem kapja a férfit egy másik nővel. Al, a szellemes, ám mogorva brit azzal keresi a kenyerét, hogy álnéven könyörtelen kritikákat ír a milwaukeei éttermekről a helyi újságba. Amikor felkeresi a Luellát, nem tudja, hogy a séf életének legrosszabb napját fogta ki, és szabadjára engedi legvitriolosabb énjét.
Miután a lesújtó cikk megjelenik, e két idegen útjai egy kocsmában keresztezik egymást: Lou italba fojtja bánatát, Al pedig ünnepel. Szóba elegyednek, és a férfi ráveszi a nőt, hogy fedezzék fel együtt a város kulináris nevezetességeit. Valami elkezdődik, valami közös… De vajon ha fény derül az igazságra, Lou az ígéretes jövő érdekében képes lesz-e elnézni a múltban történteket?
Ruth Druart – Míg Párizs aludt
A Míg Párizs aludt narrátorai a különböző szereplők, ki-ki a maga szemszögéből meséli el a történetet. A szerző első regényében, amely a történelem egyik legsötétebb korszakában játszódik, megindítóan mutatja be a bátorság, a kitartás és a családi kötelék erejét, valamint azt, hogy mit jelent feltétel nélkül szeretni.
A történetről röviden:
Santa Cruz, 1953. Jean-Luc a múltja elől menekül. Az arcát elcsúfító sebhely csekély ár azért, hogy túlélte Franciaország náci megszállásának borzalmait. Azóta új életet kezdett Kaliforniában, ahol családja van. Váratlanul éri, amikor kopogtat ajtaján a múlt.
Párizs, 1944. Egy fiatal zsidó nő egész addigi élete egy szívdobbanásnyi idő alatt romba dől. Amikor felterelik az Auschwitzba induló vonatra, végső kétségbeesésében egy idegen férfira bízza legdrágább kincsét. Nem marad más számára, csak a remény, hogy a kisbabája túléli.
Ott, a sötétbe borult peronon egymásba fonódik két ember sorsa, akik akkor még el sem tudják képzelni, mekkora hatással lesznek hirtelen meghozott döntéseik a jövőjük alakulására.
Rydahl&Kazinski – A hableány halála
A. J. Kazinski és Thomas Rydahl első közös regénye különleges krimi, Andersen legismertebb, tragikus végű meséjének hátborzongató „előtörténete”.
A történetről röviden:
1834, Dánia. A világhírre áhítozó, különc Hans Christian Andersen hazatér külföldi útjáról, ám nem fogadják tárt karokkal. Nem elég, hogy művei sem a kritikusok, sem a közönség körében nem aratnak tetszést, még azzal is gyanúsítják, hogy brutálisan meggyilkolt egy utcalányt. Ha nem akar búcsút inteni a fejének, neki kell felderítenie az ügyet. Nagy nehézségek árán sikerül megnyernie magának az áldozat húgát, aki korábban szentül meg volt győződve a bűnösségéről, és együtt erednek a kíméletlen gonosztevő nyomába. Úgy tűnik, a gyilkos beteges érdeklődést táplál a női test iránt, és a vérszomja határtalan…
Stefan Ahnhem: A halálos X
Megjelent a Fabian Risk-sorozat 5. kötete is, ami ismét izgalmasnak ígérkezik!
A történetről röviden:
Egy kora nyári este egy gumicsónak fut ki a Helsingborg melletti kikötőből, benne egy férfi, a hátán keresztbe vetett kard. A kocka világosan tudtára adta, mi a küldetése: valakinek meg kell halnia.
Fabian Risk nyomozó és csapata az utóbbi hetekben jó néhány gyilkossági ügyön dolgoztak párhuzamosan, és többet meg is oldottak. Ám amikor újabb áldozatra bukkannak, be kell látniuk, hogy mindeddig tévúton jártak. Fabian, akit egyszerre köt le felesége visszahódítása, a per, amelyben a fia is érintett, és az egyik kollégája utáni nyomozás, rájön, hogy ezúttal nem a halálesetek közti hasonlóságokat kell keresniük, hanem éppen ellenkezőleg: a különbségeket. De vajon hogyan lehet elkapni valakit, akinek nem kell indíték az emberöléshez? Valakit, aki százféle módon gyilkol. Valakit, aki olyan játékot játszik, amelynek csak ő ismeri a szabályait
Lars Kepler – Homokember
A Homokember a Joona Linna-sorozat negyedik kötete, amely korábban A bosszúálló címmel jelent meg magyarul.
A történetről röviden:
Egy fagyos téli éjszakán egy fiatalember botorkál Stockholm felé a vasúti síneken. Arca holtsápadt, véres farmernadrágja kőkeményre fagyott. Egy mozdonyvezető értesíti a mentőket, és a sérültet kórházba szállítják, ahol kiderül, hogy a fiú a nyilvántartás szerint évek óta halott.
Annak idején, amikor eltűnt, úgy vélték, hogy ő és a húga is a hírhedt sorozatgyilkos, Jurek Walter áldozatai lettek, akit Joona Linna felügyelő évekkel ezelőtt letartóztatott. A férfit azóta is hét lakat alatt őrzik az igazságügyi pszichiátria szigorúan zárt osztályán.
Amikor a fiatalember visszanyeri eszméletét, lázálomszerű emlékei nyomán megfejtik, hogy az utóbbi tizenhárom évben rabként élt a húgával együtt. A lánynak nem sikerült vele együtt kiszabadulnia, és az élete most is hajszálon függ. A fiú a fogvatartójukat csak úgy nevezi: a Homokember.
Joona Linna arra következtet, hogy ez az iszonyatos gonosztevő csakis Jurek bűntársa lehet, akinek a létezéséről ő már évek óta meg van győződve. Mivel csak egyetlen módon deríthetik ki, hol van az elrabolt lány, Joona kockázatos feladatot bíz az egyik nyomozóra: be kell vonulnia a kórházba, és a sorozatgyilkos bizalmába férkőznie.
TIPP: még több újdonság és lebilincselő újdonságot találsz az Animus/Centrál kiadó honlapján: https://animuscentral.hu/
Egyéves kihagyás után magyar idő szerint május 17-én és 18-án visszatér az MTV Movie & TV Awards! A hétvégi duplagálának rögtön két házigazdája lesz; Leslie Jones és Nikki Glaser. Az amerikai stand-up szcéna legnépszerűbb komikusnői elképesztő humorukkal szórakoztatják majd az esemény nézőit, miközben az év kedvenc filmjei, sorozatai és valóságshow-i megkapják jól megérdemelt szobraikat.
Az MTV Movie & TV Awards idén rendhagyó módon kerül adásba. Május 17-én a filmek és sorozatok rajongói juttatják gazdához a popcornszobrokat, 18-án pedig a reality-műsoroké a reflektorfény. A show részeit képzik továbbra is a rendhagyó kategóriák, mint például a „Legjobb csókjelenet”, a „Legjobb harcjelenet” és a „Legjobb rémült alakítás”. A jelölti listán többek közt A Bridgerton család, az Emily Párizsban, a The Mandalorian és a WandaVízió című szériák szerepelnek, de Borat és Wonder Woman is számíthat díjesőre.
A díjátadó szórakoztató vonulatát az est két házigazdája fogja garantáltan fokozni. Ráadásul két, fantasztikusan vicces hölgy: Leslie Jones és Nikki Glaser. Előbbi csillaga már évek óta felfelé ível. Tévéképernyőn a Saturday Night Live szkeccsműsorban találkozhattunk a nevével, a mozivásznon pedig a Szellemirtók 2016-os feldolgozásában alakított emlékezeteset. Jones tavaly elnyerte a People’s Choice díjat az Időgép című stand-up estjéért, idén pedig az MTV jelöltlistáján szerepel az Amerikába jöttem 2. című filmben nyújtott parádés szerepléséért. Május 17-én, a filmes és sorozatos díjak gáláján mindenki megtapasztalhatja, mire képes!
Napjaink másik kiemelkedő alakja a stand-up világában Nikki Glaser, akinek stílusa minden, csak nem elavult. A szőke komikusnő megdöbbentően őszinte, szókimondó humorával fakasztja nevetésre közönségét a színpadon és azon kívül egyaránt. Nikki korábban műsorvezetőként is tevékenykedett, többek közt a Not Safe című műsorban a Comedy Centralon, illetve az MTV Nikki & Sara Live műsorában. Idén márciusban indult az új napi műsora, a The Nikki Glaser Podcast, amelyben szórakoztató és brutálisan őszinte betekintést kínál a jelenlegi popkultúrába és saját személyes életébe. A valóságos sztorikkal erős kapcsolatot ápoló Glaser május 18-án, az Unscripted alcímű díjátadón gondoskodik arról, hogy a reality műsorok díjai az őket megillető kezekbe kerüljenek.
Leslie Jones és Nikki Glaser olyan ikonikus műsorvezetők sorához csatlakoznak, mint Dwayne „The Rock” Johnson, Tiffany Haddish, Kevin Hart és Adam DeVine.
Szeptember 2. és 5. között rendezik meg a 92. Ünnepi Könyvhetet – olvasható a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) internetes oldalán.
A szervezet szerdai elnökségi ülésén döntött úgy, hogy figyelembe véve a jelenleg hatályos járványügyi előírásokat, valamint a Könyvhéten előzetesen részvételét jelző könyvkiadók többségének véleményét, szeptemberben rendezik meg a könyvvásárt, a tervek szerint a Vörösmarty téren és a Duna-korzó területén.
Az őszi alkalomra a MKKE maszkokkal, kézfertőtlenítő állomásokkal, szellősebb pavilonelrendezéssel készül a résztvevők biztonsága érdekében – írja a közlemény a mkke.hu internetes oldalon.
A testalkattól és kortól függetlenül gyönyörű női test változásaira fehérneműben pózolva hívja fel a figyelmet Iszak Eszti, Dallos Bogi, Molnár Szilágyi Szilvia és Szentesi Éva. A nőket saját testük elfogadására buzdító kampány kapcsán Iszak Eszti elárulta, hogyan sikerült elfogadnia a testét, Dallos Bogi pedig arról mesélt, hogy még most is rendszeresen kritizálják őt a testalkata miatt.
A változás az élet természetes velejárója, amely a testünket is érinti. Elfogadása viszont nem könnyű: nőként nehéz megélni, ha nem ugyanaz köszön vissza a tükörből, amit megszoktunk vagy amit a társadalmi elvárások diktálnak. A #nembajhaváltozol kampány éppen ezért 13 különböző, egyedi és gyönyörű nagykövet kendőzetlenül őszinte fehérneműs képeivel hívja fel a figyelmet a változó női test csodájára, amelyeket Annoni Zita készített.
Iszak Esztinek sok nőhöz hasonlóan szintén nem volt könnyű megbarátkoznia a testével, pláne, hogy tizenévesen sokat csúfolták miatta. „Nagyon sokáig nem voltam elégedett a testemmel, sok olyan dolog volt, amit megváltoztattam volna rajta. Sokat csúfoltak, főleg abban az időszakban, amikor nagyon-nagyon vékony voltam: ment az elől deszka-hátul léc és a hasonlók. Szerintem úgy harminc éves kor fölött kezdik el a nők sokkal jobban elfogadni és szeretni magukat, ez velem is így történt. A betegségeim miatt nehéz évet tudhatok magam mögött, néha nem volt egyszerű elfogadni a gyógyszerek és a hormonproblémák miatt átalakult testem, de már sokkal jobban figyelek a mentális és fizikai egészségemre” – tárulkozott ki a műsorvezető, aki vallja, hogy mindenkinek sporttal és megfelelő táplálkozással a saját testéből kell kihoznia a maximumot, nem másokhoz hasonlítani magát.
Dallos Bogi a sloggi hús-vér nőket bemutató, önelfogadásra buzdító kampánya kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy az ideálisnak vélt, vékony nőknek sem mindig könnyű. „Nagyon meglepő számomra az, hogy a mai napig mennyi komment érkezik a külsőmmel, a testalkatommal kapcsolatban. Olyan megjegyzéseket tenni social media oldalakon, hogy sovány vagy, eszel te rendesen?, deszka…bántó és nem helyén való” – mesélte az énekesnő, aki mellett a női test sokszínűségét és változásait ünneplő Body Adapt #nembajhaváltozol kampányban Szentesi Éva is feltűnik.
Az írónő szerint az önelfogadás egy hosszú út, amihez egy megfelelő, valóban kényelmes és adaptív, a test vonalához tökéletesen igazodó fehérnemű rengeteget adhat. „A testem világítótornya a lelkemnek. Nem szorítom keretek közé, edzem, megfelelően táplálom, kívülről is óvom és nem passzírozom kényelmetlen keretek közé” – tette hozzá.
A tavasz második fele sem maradhat el csokoládés finomságok nélkül, ugyanis a chocoMe újabb válogatásokkal jelentkezik, ráadásul most egy új termékkategóriával is találkozhatunk náluk: ezentúl magas minőségű lekvárkülönlegességek közül is válogathatunk náluk.
A régi-új termékekre épülő Petit 21 válogatás ízhármasában nemzetközi csokoládés szakmai versenyeken hét díjat szerzett ízvariánsok kaptak főszerepet: falatnyi étcsokoládé lapocskák málna töltelékkel, falatnyi tejcsokoládé lapocskák Piemonte-i mogyoró praliné és Etióp Harrar kávé töltelékkel, valamint falatnyi étcsokoládé lapocskák mangó töltelékkel.
Szintén igazi sztárhármasból született az exkluzív Voilé 3 válogatás, amely 3 első számú kedvenc és szintén többszörösen díjhalmozó, mártott desszertkülönlegesség új formációja. 3 különböző karakter, háromféle ízélvezettel: étcsokoládéba mártott kandírozott spanyol narancshéj fahéjas-szegfűszeges fűszerezéssel, Étcsokoládéba mártott kandírozott gyömbér, valamint Étcsokoládéba mártott mangó szeletek.
Az idén 11. évét betöltő, közel 100 nemzetközi szakmai kitüntetéssel rendelkező chocoMe manufaktúra az elmúlt év rendhagyó körülményei ellenére is az újítások, az innováció képviselője maradt, csakúgy, mint a maximalizmusé, amelyből ezúttal egy újabb édesipari termékkategóriában alkotott egyedülállót. A házon belül is első számú gyümölcskedvenc, a mangó álomszerű találkozása a Costa Rica-ból származó zamatos ananásszal – mi más is lehetne a végeredmény, mint egy eszményi lekvárkülönlegesség, amely ráadásként csökkentett cukor tartalmú.