Főoldal Blog oldal 219

Az énekesmadarak tengeri átkelését vizsgálják magyar kutatók

Az énekesmadarak Albánia és Olaszország közötti átkelését vizsgálják magyar kutatók egy albán és olasz részvétellel zajló madár- és természetvédelmi expedíció keretében.

Magyar ornitológusok 18 éve kutatják az adriai-tengeri madárvonulási útvonalakat és a balkáni nádasok szerepét a madárvonulásban. Fő kutatási témájuk a fülemülesitke – olvasható a Kiskunsági Madárvédelmi Egyesület MTI-hez eljuttatott pénteki közleményében.

Fülemülesitke (Fotó: Wikipedia)

Ez a nagyjából tízgrammos nádi énekesmadár érzékenysége miatt hamar reagál az élőhelyi változásokra, ezért állományának nyomon követése fontos természetvédelmi feladat. A kutatók idén a madarak tengeri átkelését vizsgálják.

Az elmúlt évtizedekben csökkent a fülemülesitkék száma a Kárpát-medencében. A Kiskunsági Madárvédelmi Egyesület ezért több expedíciót – eddig 39-et – szervezett a Földközi- és a Fekete-tenger partvidékére, hogy a kutatások eredményeivel segítsék a természetvédelmi szervezetek munkáját.

A szervezet idén a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesülettel, valamint albán és olasz szervezetekkel közösen kezdett vizsgálatba.

A mostani expedíciót azután hívták életre, hogy egy Albániában gyűrűzött fülemülesitkét a tavaszi vonulás során Észak-Olaszországban fogtak vissza. „Ez is azt a feltételezést erősíti, hogy az Otrantói-szorosnál madárvonulás szempontjából kulcsfontosságú nádas területek lehetnek. Ezt a felvetést szeretnénk vizsgálni” – idézi a közlemény Németh Ákost, az expedíció vezetőjét.

A szakemberek a vonuló madarak számára rendkívül fontos Otrantói-szoros két oldalán lévő vizes élőhelyeken végeznek madárgyűrűzést, megvizsgálják és dokumentálják a térség szerepét a madárvonulásban.

„Az albániai Orikumban évek óta folyó kutatás eredményeként tudjuk, hogy ezen a területen rengeteg sitke mozog. Nemrégiben egy publikációnkban arról is beszámoltunk, hogy az olasz csizma kedvezőbb telelő terület, mint a Balkán. Az Otrantói-szoros pedig a tengeri átkelésre legalkalmasabbnak tűnő útvonal, így a szoros két oldalán található nádasok szerepe meghatározó lehet, ezek szolgálhatnak a madarak számára pihenő- és tankolóhelyként” – fejtette ki a szakember.

Németh Ákos szerint a gyorsan fejlődő turizmus veszéllyel fenyegetheti a vonuló fajok számára nélkülözhetetlen tengerparti nádasokat. Reményeik szerint a friss adatok a helyi természetvédelmi tevékenységekre is pozitív hatással lesznek.

A nordic walking a fiatalok sportja is Budapesten

Több mint ezren vettek részt – az esős idő ellenére is – a Budapest 2019 Európa Sportfővárosa évad keretében megrendezett nordic walking napon az elmúlt hétvégén.

A rendezvényre egyaránt várták a kezdőket és a haladókat, akik a Szépjuhászné gyermekvasút megálló menti túra útvonalak bebarangolása mellett közelebbről megismerkedhettek ennek a mozgásnak számos fajtájával a gerinc tornás változattól kezdve az extrém, illetve fitnesz nordic walking irányzatig, valamint bővebb betekintést kaphattak a modern természetjáró technológiák használatába, illetve alapos erdőismereti oktatásban is részesülhettek.

Már a 9 órakor induló első, kezdő nordic walking csoport teljes létszámban, közel 40 fővel indult el felfedezni a környékbeli erdei turistaösvényeket, pedig az eső megállás nélkül szemerkélt a Szépjuhászné gyermekvasút megálló mögötti gyülekezőhelyen. Az időjárás a későbbiekben sem szegte kedvét az érkezőknek, aminek köszönhetően az alapos bemelegítés után folyamatosan indultak a csapatok a hosszabb-rövidebb erdei sétákra vezetett túrák keretében. Kezdők, fontolva haladók, gerinc tornás, haladó és extrém, illetve fitnesz nordic walkingozásra regisztrálhattak be a Budapest 2019 Európa Sportfővárosa programsorozat részeként megszervezett, ingyenes eseményre, amelyen a sok fiatal, illetve idősebb túrázó között ismerős arcok is feltűntek, így többek közt Németh Lajos meteorológus is nekivágott a kezdők számára kitűzött távnak és azt sikerrel teljesítette is.

„Bárki, bármikor elkezdheti a nordic walkingot, mert ennél a sportnál mozgás közben nem csak a lábak, hanem a felsőtest is intenzíven bekapcsolódik a munkába. Azaz testünk izmainak mintegy 90 százalékát mozgatjuk át. Kíméli az ízületeinket, mivel teljes testsúlyunk nem “zuhan” a láb ízületeire, mint futás közben. A szívre és tüdőre kíméletes mozgás meglepően hatékony zsírégető, vagyis a bot nélküli sétához képest, akár 20-46 százalékkal is nőhet a kalória felhasználás. Sportolás közben pedig gyönyörködhetünk a természetben, az erdőben és nem utolsósorban gyaloglás közben jókat lehet beszélgetni a sporttársaiddal”— hangsúlyozta a helyszínen Bozsik Anna, sífutó nordic walking oktató, háromszoros olimpikon, az esemény egyik szervezője, aki szerint ez a sport nem csak az idősek sportja, hanem nagyon is hasznos és izgalmas minden korosztálynak. Hozzátette: fontos, hogy helyesen csináljuk, a bot ugyanis nem mankó, hanem a lábunk mellett más izomcsoportok munkaeszköze is. 

A nordic walkingozás mellett a rendezvényre kilátogató fővárosiak sok hasznos információt szerezhettek arról is, hogyan tehetik még élménydúsabbá, tartalmasabbá a természetjárást. Ennek megfelelően megismerkedhettek a modern mobil megoldásokkal, alkalmazásokkal, amelyek a túrák megtervezését, játékosabbá tételét teszik lehetővé, illetve alapos felkészítést is kaphattak arról, hogyan használják a klasszikus eszközöket, a tájolót, vagy éppen a tájfutó térképet. A szervezők a családosokra is gondoltak, és a felnőtteket, illetve a gyerekeket erdőismeretre, környezettudatosságra és környezetvédelemre is oktató interaktív játékokra invitálták a helyszínen.

Felfedezték, hogyan képződik újra víz az aszteroidákon

Ausztrál kutatók felfedezték, hogyan képződnek újra a vízmolekulák az űrben mozgó aszteroidákon.

A Nature Astronomy című szaklapban megjelent tanulmány szerint a víz napszél és becsapódó meteorit együttes hatására, nagyon alacsony hőmérsékleten újraképződik az aszteroidák felszínén – írta a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Fotó: NASA

Katarina Miljkovic, az ausztráliai Perth-ben lévő Curtin Egyetem Űrkutatási és Űrtechnológiai Központjának munkatársa szerint a kutatás bebizonyította, hogy az űrbéli eróziós erők két komponense – az elektronok és az úgynevezett termikus sokk – szükséges az aszteroidákon a vízmolekulák újraképződéséhez. Eddig úgy vélték, egy komponens is elegendő.

A NASA által támogatott projekt keretében a kutatócsoport az ausztráliai Victoria államban 50 éve földet ért Murchinson-meteorit egy darabját vizsgálta. Egy aszteroidaövben uralkodó körülményeket szimulálták rajta egy speciálisan épített szerkezetben, miközben mérték felszínén a vízmolekulák szintjét.

A reakciót a kutatók szerint a meteoritbecsapódás indítja el, majd a napszél pusztítást végez a felszínen, szabadon lévő oxigén- és hidrogénatomokat hagy hátra, amelyek vízmolekulákat alkotnak.

A tanulmányt a Hawaii Egyetem és a San Marcos-i Kaliforniai Állami Egyetem kutatói készítették.

Forrás: MTI

KLM Holland Királyi Légitársaság: a múlt, a jelen és a jövő légitársasága

Idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját a KLM Holland Királyi Légitársaság mint az egyetlen olyan légitársaság, amely még mindig a saját nevén működik.

Tudta például, hogy az első járat London és az amszterdami Schiphol repülőtér között közlekedett? Vagy azt, hogy egy tenyészbika volt az első állat, amely a légitársaság gépein utazott? Számos érdekesség, fontos tény és elismerés fűződik a KLM-hez. Utóbbiak közül például az, hogy felkerültek a legpontosabb légitársaságok európai listájára, illetve, hogy az Air France–KLM Csoport idén 15. alkalommal szerepel a Dow Jones Fenntarthatósági Index első három helyezettje között. A légitársaság Magyarországon 90 éve van jelen: az első járat 1929. szeptember 12-én landolt Budapesten.

A KLM Holland Királyi Légitársaságot 1919. október 7-én alapították, így ez a legrégebbi légitársaság a világon, amely még mindig a saját nevén működik. A „királyi” jelzővel I. Vilma holland királynő jutalmazta meg a társaságot, ezzel hangsúlyozva a civil repülés fontosságát, mely az I. világháború után kezdett megélénkülni.

A társaság alapítói befektetők voltak, akik Albert Plesmant bízták meg a napi teendők felügyeletével, később pedig ő lett a KLM igazgatója. Az első KLM-repülőgép – mely egy bérelt DeHavilland DH-16-os volt, pilótája pedig Jerry Shaw – 1920. május 17-én szállt fel. A járat London és a Schiphol repülőtér között közlekedett; fedélzetén két újságíróval, egy levéllel, melyet London polgármestere küldött amszterdami kollégájának, valamint egy halom újsággal. Az első saját gépek 1921. április 4-én indultak – a téli leállást követően –, május 9-én pedig megnyílt az első iroda az amszterdami Leidseplein téren. Ebből az irodából az utasokat busszal szállították a Schipholra. Az egykori KLM-iroda emlékét hirdetőtábla őrzi, amely még mindig a Leidseplein tér és a Leidsestraat utca sarkán áll.

Érdekesség, hogy az első állatot, egy Nico V névre hallgató tenyészbikát, 1924-ben szállította a légitársaság, az első interkontinentális tesztrepülés pedig 1924. október 1-jén indult Amszterdam és Batávia (ma: Jakarta) között. Az első menetrendszerinti járat 1930. szeptember 25-én közlekedett Amszterdam és Batávia között, az első transzatlanti út pedig 1934. december 15-én történt meg az Amszterdam–Curaçao–Aruba útvonalon. A repülőút ideje: 7 nap 9 óra és 20 perc volt.

A járatokon először 1935-ben tartózkodott kísérő személyzetet, csupán férfiak (stewards), majd nem sokkal később megjelentek a nők is. A személyzet legfontosabb feladata a fedélzeten lévők biztonságának garantálása volt – ahogyan napjaikban is. Mielőtt kísérő személyzetet alkalmaztak volna, a fedélzeti mérnökök feladata volt gondoskodni az utasokról.

Az Európát Amerikával összekötő első járat 1946. május 21-én indult Amszterdam és New York között, és ez volt a KLM-hálózat első jelenléte Nyugaton. Az Economy Classt 1958. április 1-jén vezették be, mely megfizethetőbbé tette a légi közlekedést, így az utasszám három hónapon belül 27 százalékkal emelkedett. A Jet-motor korszaka 1960. március 25-én köszöntött be: ennek a sugárhajtású motornak köszönhetően sokkal rövidebbé vált a repülési idő, és csökkent a szükséges állomások száma is. Ettől kezdve a repülés nem napokat, csupán órákat vett igénybe; New Yorkba például a korábbiakhoz képest fele annyi idő alatt lehetett eljutni.

Az első Boeing 747-306B Combi 1975. október 16-án csatlakozott a flottához; ez volt az első repülőgép, amely utasokat és rakományt is szállított. A KLM és a Northwest légitársaság 1994 márciusában vezette be a World Business Classt, mely az interkontinentális járatokon utazó üzletembereket célozta meg. Ez az osztály az Economy és a Royal Class között található.

Az első pekingi járat 1996. június 26-án indult el; ettől kezdve Kína vált a KLM egyik legfontosabb célállomásává. 2004. május 5-én lett hivatalos az Air France és a KLM közötti fúzió, de már hét hónappal korábban, szeptemberben megszületett az erről szóló döntés. Az első bioüzemanyagot használó járat 2011. június 30-án indult Párizsba.

90 éve Magyarországon a KLM

Idén a KLM 100. születésnapja mellett azt is ünnepeljük, hogy a társaság 90 éve van jelen Magyarországon: 1929-ben jött létre ugyanis az Amszterdam–Budapest útvonal. A magyar főváros része volt az indonéziai útvonalnak, ám mielőtt elindult volna az első menetrendszerinti járat, két próbajárat-sorozatot is indítottak. Erre a sok elintéznivaló miatt volt szükség. Többek között ügynököket kellett rendelni minden repülőtérre, pótalkatrészeket kellett beszerezni annak érdekében, hogy a repülőút alatt is lehessen javítani, ha valami meghibásodik. A második tesztsorozatban (1929–1930) már az útvonal része volt Budapest: az első járat, egy F.VIIb típusú, PH-AEZ lajstromszámú gép – melynek kapitánya Smirnoff, a legendás KLM-pilóta volt – 1929. szeptember 12-én szállt fel a Schipholról. E járatokat még kizárólag légipostára használták, utasokat nem szállítottak. Ezért van az, hogy az első menetrendszerinti járat – mely utasokat is szállított – egy évvel később, 1930. szeptember 25-én indult.

Érdekesség, hogy Budapest néhány évig része volt a Kék Duna Expressnek, mely 1936. április 20-án jött létre a CLS-sel együttműködve. A gép egy DC-2-es volt, az útvonal pedig: Amszterdam–Prága–Bécs–Budapest. A Kék Duna Expresst 1939. szeptember 2-áig használták, és a II. világháború kitörése miatt szüntették meg. Az útvonalat 17 évvel később, 1956. június 21-én nyitották meg újra a ’Marijke hercegnő’ – aki Beatrix holland királynő legfiatalabb húga volt – nevet viselő járattal, mely Kairóba indult, és Budapest volt az egyik állomása. Az Amszterdam–Frankfurt–Budapest–Isztambul–Kairó útvonalat kétszer függesztették fel ideiglenesen: először az 1956-os forradalom és szabadságharc miatt október 25-én, majd másodszor 1968-ban a prágai tavasz miatt. Azóta nem voltak ilyen megszakítások: a KLM Amszterdam–Budapest útvonala folyamatosan üzemel.

A KLM volt egyébként az első nyugati légitársaság, amely menetrend szerinti járatot indított Budapest és Amszterdam között. Az első budapesti KLM-iroda pedig 1957. május 7-én nyílt meg a Vörösmarty téren.

A legfenntarthatóbb légitársaság

A KLM elkötelezett a környezetvédelem és a fenntarthatóság megteremtése mellett, ezért külön stratégiát is kialakítottak erre vonatkozóan. A légitársaság 2018-as mérlege rendkívül meggyőző: 2011-hez képest 17,3 százalékkal alacsonyabb volt az utasonkénti szén-dioxid-kibocsátás – a cél, hogy 2020-ra elérjék a 20 százalékot. A zajszennyezettség 40 százalékkal alacsonyabb lett a tavalyi évben a flotta megújításával; környezetbarátabb gépek beszerzésével. Az elmúlt esztendőben 1318 tonna fenntartható biokerozint használtak fel, 10 új, csendesebb, hatékonyabb repülőgép csatlakozott a flottához, és 9 százalékkal kevesebb hulladékot termeltek 2011-hez képest, emellett a KLM volt az első légitársaság, amelyik bevezette az első vállalati bioüzemanyag programot is.

Az Air France–KLM Csoport 15-ször szerepelt a Dow Jones Fenntarthatósági Index élén, legutóbb idén lett győztes. A KLM kompenzációs szolgáltatásának, a CO2ZERO-nak köszönhetően 90 ezren utaztak szén-dioxid-semlegesen; 9,4 millió fenntarthatóan elkészített szendvicset szolgáltak fel az európai járatokon; valamint 312 hektár trópusi erdőt ültettek be Panamában. További fontos tudnivaló, hogy a KLM – az érkezési és indulási időt tekintve – szerepel a legpontosabb európai légitársaságok top 10-es listáján. 

A KLM emellett hozzájárul a Delft Műszaki Egyetem (TU Delft) innovatív repülési koncepciójának kutatásához, a „Flying-V”-hoz. A kutatás célja, hogy a fentarthatóbb hosszú távú repülések eléréshez a jövőben teljesen más megközelítéseket tudjanak alkalmazni a repülőgépek tervezésében. Az új repülőgép V-alakja egyesíti az utas- és rakteret, illetve a szárnyakban lévő üzemanyagtartályokat. A gép aerodinamikus kialakítása és csökkentett súlya azt eredményezi, hogy 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, mint napjaink legfejlettebb légijárműve, az Airbus 350. A repülőgép makettjét októberben, a KLM Élménynapokon a Schiphol repülőterén fogják hivatalosan bemutatni.

New Lounge, fine dining étterem az újítások között

A KLM számos újítással is készült a születésnap alkalmából: létrehozták a Non-Schengen Crown Lounge-ot, mely egy új, exkluzív váró vadonatúj külsővel és dekorációval, különféle digitális innovációval, valamint teljesen új szolgáltatási és vendéglátási koncepcióval. A várón belül különböző zónákat alakítottak ki, hogy megfeleljenek az eltérő fogyasztói igényeknek: külön zóna van a munkára, a pihenésre, az étkezésre és a szórakozásra.

Emellett létrehoztak egy új fine dining éttermet és bárt, mely a Blue nevet kapta. A menüt Michelin-csillagos étterem szolgáltatja, továbbá van két privát étkező szoba az üzleti és az egyéb találkozókra, melyek díj ellenében előre lefoglalhatóak. Az étterem már megnyitott, és a hét minden napján várja a vendégeket. A KLM a kényelemre is nagy hangsúlyt fektet, ezért 20 luxus alvókabint és zuhanyzókat is kialakítottak, melyek a váró nyitvatartási idejében vehetők igénybe.

A KLM hitvallása szerint készen áll a következő száz évre: összeköttetésben a világgal, odafigyelve a környezetünkre.

Különlegességgel készül a Holland Herald magazin

Speciális ünnepi kiadással, három különböző borítóval jelenik meg az ikonikus Holland Herald repülési magazin a KLM Holland Királyi Légitársaság 100. születésnapja alkalmából. A külső mellett a tartalom is kínál újdonságot: egy rövid történet szerepel a magazinban az első KLM-járatról, mely Amszterdamból Batáviába (ma: Jakarta, Indonézia) repült. A centenáriumi kiadás, melynek designját ismert holland művészek készítették, a KLM járatain és az üzleti várókban érhető el szeptember 26-ától. A borítók az október 19. és 27. között rendezendő Holland Design Héten is bemutatkoznak Eindhovenben.

Megünnepelték a KLM 100. születésnapját

„Mi voltunk az első légitársaság, amely sikeres partnerkapcsolatokat és szövetségeket alakított ki, a példánkat pedig további országok és légitársaságok követték. Ez százmillió embert hozott össze a világ minden tájáról. Ahogy Albert Plesman mondta: »A levegő óceánja egyesíti az embereket.« Büszkék lehetünk az elmúlt 100 év eredményeire és erőfeszítéseire. Most pedig egy új évszázad küszöbén állunk, és optimistán állunk a fenntarthatóság és az innováció jelentette kihívások elé” – emelte ki Pieter Elbers, a KLM elnök-vezérigazgatója a 10-es hangárban rendezett ünnepségen.

A hagyományoknak megfelelően a KLM egy új Delftware miniatűr ház bemutatásával ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját október 7-én. Az idei miniatűr ház a hágai Huis ten Bosch-palota, Willem-Alexander király és családja otthonának hű másolata. A Huis ten Bosch-palota a 17. század közepén épült Frigyes Henrik orániai herceg és felesége, Solms-Braunfels-i Amália német grófnő kérésére. Miután I. Vilmost 1815-ben Hollandia királyává koronázták, a palota a holland királyi család több tagja számára is otthonként szolgált. A Huis ten Bosch-palota 2019. január 31-e óta Willem-Alexander király, Máxima királynő és három lányuk lakóhelye.

„A Huis ten Bosch-palota a KLM és Hollandia közötti különleges köteléket szimbolizálja számomra, és azt a tényt, hogy 100 éve viseljük a ’királyi’ jelzőt” – tette hozzá Pieter Elbers.

A speciális dizájnú Delftware miniatűr házat az 1950-es évek óta a World Business Class utasainak is bemutatják az interkontinentális repülések során. Miniatűrt egyébként 1994 óta készítenek és adnak át.

Mindemellett a KLM az évfordulóra egy különleges könyvvel is készült, mely az Üdv a fedélzeten! – A KLM Holland Királyi Légitársaság 100 éve (Welcome aboard – 100 years of KLM Royal Dutch Airlines) címet viseli.

Disznótoros Kolbászfesztivál lesz a Vasúttörténeti Parkban

Háztáji kolbászok, sonkák, sajtok, hagyományőrző disznóvágás-bemutatók, koncertek, folklórműsorok, veteránjármű-kiállítások és családi programok várják a látogatókat a 6. Disznótoros Kolbászfesztiválon október 11. és 13. között a Magyar Vasúttörténeti Park és a Víztorony Park területén.

A Disznótoros Kolbászfesztiválra az ország minden részéről és a határon túlról is érkeznek kolbászkészítők, így mintegy 250 féle háztáji kolbászból lehet vásárolni – közölték az MTI-vel a szervezők.

Egyéb háztáji termékek is kóstolhatók és megvásárolhatók lesznek: hurka, szalonna, sonka és mindenféle disznótoros készítmény, házi sajtok, fűszerek, kürtőskalács, méz, lekvár, és sok más finomság szerepel a kínálatban. A disznótoros ételek mellé pálinkafőzdék, sörfőzdék és borászatok kínálják italaikat.

Mint a szervezők hangsúlyozták, a fesztiválon kiemelt szempont a kolbász minősége: a rendezvényen minőségellenőr ügyel az ételek színvonalára és a szabályozott árak betartására.

A programban ezúttal is szerepelnek a hagyományőrző disznóvágás- és disznófeldolgozás-bemutatók, amelyek során az érdeklődők minden műveletet nyomon követhetnek a kolbászkészítéstől a zsír kisütéséig.

A kóstolók és bemutatók mellett számos egyéb program is várja a látogatókat, többek között állatsimogatók, népi játszótér 30 játékkal, íjászat, jurta, arcfestés, kovácsolás és más népi mesterségek kézműves foglalkoztatói, terepasztal és a 2. Nemzetközi Vasútmodell Kiállítás.

A gyerekek nemcsak megnézhetik a régi mezőgazdasági termelőeszközöket, hanem ki is próbálhatják ezeket: kukoricát morzsolhatnak és darálhatnak, tököt pucolhatnak, majd a terményeket a karámokban lévő szelíd állatokkal meg is etethetik.

Az Orient csarnokban muzeális járművek lesznek kiállítva: oldtimer autók és motorok, antik vasúti kocsik és egy óriási Truman gőzös. Díjmentes lesz a mozdonyforgatózás, a Víztorony Parkban pedig oldtimer traktorokból és stabil motorokból rendeznek kiállítást.

Négy helyszínen várják az érdeklődőket népzenei és néptáncelőadások, mulatós zenekarok.

A fesztiválbuszok a rendezvény teljes nyitvatartása alatt ingyen szállítják a látogatókat a Vasúttörténeti Park és a Nyugati-Pályaudvar között.

A Disznótoros Kolbászfesztivál részletes programja a www.kolbaszfeszt.hu honlapon található meg.

Ötezer éves nagyváros maradványaira bukkantak Izraelben

Egy 5000 évvel ezelőtt virágzó nagyváros maradványaira bukkantak Izraelben – jelentette a Háárec című újság honlapja vasárnap.

Az En Esur nevű helyen egy útépítés során előbukkant városban időszámításunk előtt 3000 évvel hatezren éltek, ami abban a korban hatalmas településnek számított.

A föld alól előbukkant város méretében jelentősen megelőzi az Izrael földjén eddig legnagyobbnak tekintett kora bronzkori Jerikót és Meggidót, noha elmarad az Egyiptomban és Mezopotámiában feltárt korabeli városias településektől.

A leletek alapján már a korai khalkolitikumban (kőrézkor), hétezer éve jelentős nagyságú falu volt ezen a helyen, ami alapján át kell írni kissé ennek a kornak a történelmét, mert már az eddig gondoltnál korábban megindulhatott a városiasodás.

Az észak-déli 6-os autópálya egyik bekötőútjának építése közben bukkantak a Tel-Aviv és Haifa között félúton az ősi település nyomaira – a helyi törvények szerint meg kellett kezdeni az ásatásokat.

Ez Izrael eddigi legnagyobb ásatási területe, de Jichák Paz, az Izraeli Régészeti Hivatal (IAA) szakembere a lapnak azt nyilatkozta, hogy az eddig feltárt terület csak az egykori város 10 százaléka.

A Földközi-tenger déli medencéjének most előkerülő eddigi legnagyobb városában az épületek maradványai alapján fejlett hatalmi központ működött számos középülettel a 65 hektár nagyságúra becsült területen, ami a korabeli Jerikóénak a tízszerese.

Az írásbeliség előtt megszületett város tervezett és sűrűn lakott volt, a lakóépületek mellett raktárak és magtárak álltak a kikövezett utcák mentén. Tornyokkal megerősített, két méter széles városfal védte a települést, amelynek a falon kívül saját temetője is volt valószínűleg a társadalmi helyzet alapján differenciált egyszerűbb és jelentősebb sírokkal.

A legnagyobb, 25 méter hosszú épület szakrális célokat szolgálhatott, embert utánzó figurákat találtak benne, mellette két hatalmas, messziről odavitt kőalapot, melyek egyikén állatok csontvázaira leltek.

A szakemberek egyelőre nem tudják, hogy miért, de a nyomok szerint i.e. 3050 körül a várost elhagyták lakói. Az ásatások befejezése, a leletek dokumentálása után az árkokat betemetik, folytatják az útépítést, s várhatóan nem lesznek látogathatók a váratlanul megtalált ősi város maradványai.

Viszlát őszi depresszió! – Íme 5 gasztrotipp, ami átmelegíti tested, lelked

Az ősz megérkeztével, a ködös, esős napok során nincs is jobb lélekmelengető, mint egy forró, gyümölcsös pite, egy nagy csésze, gőzölgő forrócsoki vagy egy ízletes leves. Most összegyűjtöttünk 5 fantasztikus receptet, melyek tökéletesen illeszkednek az évszak hangulatához, messzire űzik a depressziót és garantáltan átmelegítik testünket és lelkünket.

Vanilla chai – Egzotikus és forró kortyolnivaló

Egy kisebb edényben melegítsünk fel 50 ml vizet, amihez adjunk 5 kardamommagot, 2 szegfűszeget, 1 csillagánizst, 1 fahéjrudat és 1 teáskanálnyi reszelt gyömbért. A víz felforrása után vegyük le a keveréket a tűzről, adjunk hozzá egy fekete tea filtert és 100 ml szójatejet. Tegyünk rá fedőt, hagyjuk állni 5 percig, szűrjük le és csészében tálaljuk a hűvös őszi estékre tökéletes, egzotikus teafélét.

Fahéjas almáspite – Az amerikai klasszikus

360 g kockázott vajat dolgozzunk össze 500 g liszttel, 1 tojássárgájával, fél teáskanálnyi sóval és 120 g cukorral. A vaj maradjon darabos, ne olvadjon el. Adjunk a tésztához 60 ml hideg vizet, majd dolgozzuk további 2 percig, ezután tekerjük folpackba és 1 órát pihentessük hűtőben. Melegítsük elő a sütőt 180 fokra, majd a két részre osztott tésztát nyújtsuk lisztes felületen nagyobbra, mint a piteforma. A kinyújtott tészták közül az egyiket lisztezzük be mindkét oldalán, majd helyezzük a formába, nyomkodjuk le a széleit. A túllógó részeket vágjuk le. A tészta tetejére helyezzünk sütőpapírt és töltsük meg száraz babbal. Tegyük az alapot a sütőbe 10 percre. Hámozzunk meg, csumázzunk ki és negyedeljünk fel 8 almát. A negyedeket ezután vágjuk vékony szeletekre.  Egy tálban keverjük össze az almát egy fél citrom levével, egy fél teáskanálnyi őrölt fahéjjal, egy fél kávéskanálnyi őrölt szerecsendióval, 2 evőkanálnyi liszttel, 50 g cukorral és 100 g barna cukorral. A sütőből kivett alapról távolítsuk el a papírt és a babot, majd töltsük meg az almás keverékkel. 40 g vajat tegyük az alma tetejére. A tészta másik, még nyers felével fedjük le a pitét, középen vágjuk egy kis lyukat. 1 teáskanálnyi vizet keverjünk össze egy tojásfehérjével, majd kenjünk meg a pite tetejét. Tegyük sütőbe a pitét, 180 fokon 50-55 percig süssük, míg aranybarna nem lesz a teteje. Melegen a legfinomabb, de a forró gyümölcsös szószok, lekvárok vagy a gőzölgő almacider is jól illik hozzá.

Chilis-gyömbéres Hokkaido sütőtökkrémleves – Forró leves hideg napokra

3 kisebb hagymát, 25 g gyömbért és egy chilit vágjunk apróra. Egy közepes méretű Hokkaido tököt vágjuk félbe, kanállal szedjük ki a magokat, majd vágjuk kockára a tököt. Olajon pirítsuk meg a hagymát, a gyömbért és a chilit, majd ízlés szerint adjunk hozzá cukrot, sót, borsot. Öntsünk 100 ml fehérbort és 600 ml zöldségalaplevet az edénybe, majd lefedve főzzük alacsony fokozaton 20-25 percig. 200 ml kókusztej hozzáadása után főzzük további 5-6 percig. Vegyük le a tűzhelyről és botmixer segítségével pürésítsük az ízletes őszi levest.

Klasszikus forrócsoki tejszínhabbal és macaronnal – Az édes gyerekkor íze

Aprítsunk fel 100 g étcsokit. Közben egy edényben közepes hőfokon melegítsünk fel 600 ml tejet, amihez adjunk hozzá 2 csillagánizst és négy szegfűszeget egy teatojásban. Ezután adjuk hozzá a csokit és kevergessük, amíg el nem olvad a csokoládé. Hagyjuk melegedni 5-10 percet folyamatos kevergetés mellett. Habverővel verjünk fel 100 ml habtejszínt. Vegyük ki a teatojást a forró csokiból, melyet öntsünk csészékbe. A csoki tetejére halmozzuk a tejszínt, majd Be My Macaron macaronnal tálaljuk. A csokis macaron illik hozzá a legjobban, de a gyümölcsös ízek – például az erdei gyümölcs vagy a narancs – is jó választásnak bizonyulhatnak.

Fűszeres-répás körteleves – Őszi különlegesség

Hámozzunk meg és kockázzunk fel 400 g répát. Ezután hámozzunk meg, csumázzunk ki és kockázzunk fel 3 nagyobb körtét. Egy teáskanálnyi vajat olvasszunk fel egy edényben, majd adjunk hozzá egy teáskanálnyi cukrot. Adjuk hozzá a répát és a körtét, majd karamellizáljuk pár percig. Öntsünk 700 ml vizet az edény tartalmához, egy csipet sóval és borssal ízesítsük a keveréket, majd egy botmixerrel pürésítsük a levest. 15-20 percig főzzük közepes lángon, majd alapos kevergetés mellett adjunk hozzá 150 ml tejfölt. Pirított magvakkal, melegen tálaljuk a pikáns, elsőre talán kissé szokatlan ízvilágú, őszi levest!

A fenti finomságok forrón a legízletesebbek, de a felhasznált fűszerek a vérkeringést is serkentik, így átmelegítve minket a hidegebb napokon. Ebédre, vacsorára vagy akár piknikhez, őszi sétákhoz is ideálisak, de az biztos, hogy a forró csészét szorongatva a kinti hideg nem is tűnik majd olyan szomorkásnak.

A videójátékok és a youtuberek is a sikeres nyelvvizsga-felkészülést szolgálják a Funside School délutáni tanfolyamain

Angol nyelvű videóblogok, népszerű Instagram-sztárok, csak angolul elérhető videójátékok – a mai gyerekek nem csak az iskolában találkoznak az angol nyelvvel. Mégis, Európában nálunk a legalacsonyabb a két idegen nyelven beszélők aránya. Pedig óriási előnnyel indulnak a gyerekek az idősebb generációval szemben, akik az iskolai kereteken kívül legfeljebb egyszerű slágerszövegekben hallottak angol szót.

A Budapesten két délutáni iskolával rendelkezdő Funside Schoolban 21. századi módszerekkel tanulnak a gyerekek angolul, és ebben szerepet kap a YouTube vagy éppen a Sims is. Az egymásra épülő Funside-tanfolyamok célja, hogy a gyerekek sikeres nyelvvizsgát tudjanak majd tenni, ezt szolgálja az is, hogy a saját fejlesztésű tananyag a vizsgákon elvárt 16 fő téma köré csoportosul. A tanulók számára ismerős, izgalmas internetes, videójátékos tartalmak használata az egyik olyan eszköz, ami azt szolgálja, hogy a tanulás ne csak hatékony, hanem élményszerű is legyen.

Az Európai nyelvek napja alkalmából kiadott friss Eurostat kutatás szerint a magyar 9-10. osztályos diákoknak mindössze 6 százaléka tanul két nyelvet. Ez az arány a finneknél 99, az észteknél 95 százalék. A visegrádi országok közül Lengyelországban a tanulók 94 százaléka tanul legalább két idegen nyelvet, de Csehországban és Szlovákiában is 60 százalék feletti az arány. Az Eurostat korábbi kutatása szerint a magyarok közel 60 százaléka egy idegen nyelven sem beszél, közel 30 százalék pedig mindössze egy idegen nyelvet érez sajátjának. Sőt: a 15-30 éves magyar fiatalok 38 százaléka nem is akar új nyelvet elsajátítani. „Biztosan nem a gyerekek érdeklődése hiányzik; én minden nap boldog, vidám gyerekeket látok kilépni az angolórákról. A tanulás nem csak szenvedés lehet, nálunk megvannak azok az innovatív módszertani eszközök, amelyeknek köszönhetően a hatékonyság és jókedv egymást erősíti az oktatásban” – mondta Kittka András, a Funside School egyik alapítója.

Az angol élő, használt nyelv lett

A mai gyerekek az internetről, játékokból, videókból tanulnak, sőt, a játékok során akár kommunikálnak is tőlük akár több ezer kilométerre ülő, más anyanyelvű társaikkal. A Funside School délutáni iskola angol szakmai vezetője szerint egysíkú és rendszertelen lehet a játékokból vagy éppen Instagram-posztokból felszedett szókincs és nyelvtan, mégis hasznos, hogy a gyerekek az iskolán kívül is találkoznak a nyelvvel. „A számítógépes játékok közül a Minecraft, Fortnite és Brawl Stars nagy kedvenc, de a hozzánk járó gyerekek közül szinte mindenkinek van kedvenc YouTube-csatornája és youtubere is” – mondta Fancsali Kató, a Funside School egyik szakmai vezetője. Hatalmas belső motivációt jelent a gyerekeknek, hogy megértsék a videókat és a kedvenceikről szóló legfrissebb híreket. „A közösségi média is nagy vonzóerővel bír, a Facebook, az Instagram, a Snapchat szinte minden gyerek telefonján megtalálható.”

Fontos beépíteni a tananyagba a gyerekek kedvenceit

„Nekünk nagyon fontos volt, amikor a tananyagokat fejlesztettük, hogy élő, igazi nyelvet halljanak, olvassanak a gyerekek. Fontosak a klasszikus nyelvtani gyakorló feladatok, de sokkal fogékonyabbak a gyerekek egy igazi reklámra, egy vlogra, videóra, ezért sokat használjuk a YouTube-ot, TED-videókat, filmrészleteket, sőt, van olyan modul, amihez egy netes játékot vettünk meg és azzal játszunk óra végén” – mondta Rozsos Réka, a Funside School másik szakmai vezetője. Eközben azt is megtanulják a gyerekek, hogy nem érdemes átkapcsolni szinkronizált filmre, vagy Google-fordítót használni az egyes weboldalak megértéséhez, hiszen ezek segítségével is fejlődik a nyelvtudás. „Ez azért fontos, hogy ne váljon ketté az angolóra és az élő nyelv. Találkoztam már olyan diákkal, aki folyékonyan beszélt angolul, mert sorozatokból megtanult, de az iskolában hármas szinten volt, és meg volt róla győződve, hogy nem tud angolul, mert nem a tanár által kért válaszokat tudta.”

A Funside School szakmai vezetői Fancsali Kató és Rozsos Réka

Az angolt és informatikát 21. századi módszerekkel és környezetben tanító iskola szakmai vezetői szerint az angoltanár feladata mára megváltozott: nem a nulláról kell megtanítani a nyelvet, hanem rendszerezni kell a már meglévő tudást, gyorsítani a tanulást. A mai tanárok könnyebb helyzetben vannak: nem csak könyvek állnak rendelkezésre, hanem friss, aktuális tudást nyújtó platformok tömege segíti őket abban, hogy érdekessé tegyék a nyelvtanulást. Persze nem minden tanár nyitott ezek alkalmazására.

„Szerintem ezeket a tudásanyagokat egy iskolai órára is be lehet vinni, persze egy nem kész anyag órára való feldolgozása nagyon sok előkészületi időt vesz igénybe. Meg kell keresni, meg kell nézni, hogyan illeszthető a nyelvvizsgára való felkészülés 16 fő témájába, melyre a komplett tudásanyagunk, a maga játékossága mellett fel van fűzve. Fel kell dolgozni azt, amit órára viszünk és nekünk kell kitalálni hozzá a feladatot, amit szintén meg kell szerkeszteni. Szerintem talán ezért jelenik meg kevesebb autentikus anyag az iskolában: mert nincs idő a felkészülésre” – mondta Rozsos Réka.

„Ez abszolút tanárfüggő. Én azt látom magam körül, hogy egyre több tanár nyit a netes tartalmakra, felismerve a gyerekek nyitottságát és érdeklődését ezek irányába. Nálunk a Funside Schoolban mindenkiben megvan a nyitottság ezeknek a platformoknak a megismerésére, melyek szerencsére könnyen bele is illeszthetők a tananyagainkba. Iskolai keretek és fix tanmenet mellett előfordulhat azonban, hogy annak ellenére, hogy a tanárok nyitottak lennének ezekre, lehetőségük nincs ezen platformok előnyeinek kiaknázására” – mondta Fancsali Kató.

A Funside School saját, 9 szakmai pillérre épülő tanítási módszert dolgozott ki a gyerekek nyelvtanítására, melynek segítségével játékosan, élményekkel fűszerezve, pozitív megerősítéssel dolgozva tudnak minden gyereket hatékonyan tanulásra motiválni. A módszer része a saját fejlesztésű tananyagok használata, melyeknek fontos elemei azok a platformok, melyeket a gyerekek szívesen követnek, használnak. Hisznek abban, hogy a gyerekek igényeire odafigyelve, közösen érhetik el a legnagyobb eredményeket és egyszer ezekkel a módszerekkel a nyelvtudás szintjét mérő kutatások végéről előre törhetünk.

Borhíd fesztivál Esztergomban

Magyarország bortermelő vidékei és díjnyertes borai mutatkoznak be mától Esztergomban a háromnapos Borhíd fesztiválon. Az italválaszték mellé folk, hard rock és beat zenét játszó együttesek fellépését kínálják a szervezők.

A történelmi Vízivárosban a koncertek sorát a folk-rockos zenét játszó Roversong zenekar nyitja meg. Az AC/DC frontembere előtt emlékestekkel tisztelgő CA/CD együttestől a névadó hard rock banda szerzeményeit hallhatjuk, majd a szombathelyi Lord lép fel.

Szombaton a Gipsy Style közreműködésével autentikus modern cigány táncbemutatót láthatunk, majd a modern beat zenét játszó Újvilág utca és a feltörekvő új zenei nemzedéket képviselő Fák alatt, illetve a reggae szerzeményeket éneklő CéAnne vezeti fel az esti Hooligans koncertet.

Vasárnap tíz fiatal, tehetséges roma lány mutatja be az általa tervezett ruhákat, majd a Marching Jazz Band New Orleans-i dixieland stílusban, korhű ruhába öltözve, az utcát járva lép fel. A háromnapos programot a Kelemen Kabátban koncertje zárja.

Bár rendezvényen a minőségi borok állnak a középpontban, a Borhídról ezúttal sem hiányozhat a kézműves vásár és a Kis-Duna sétányon gasztronómiai ínyencségeket is megkóstolhatunk. A fesztiválon kiállítják a hazai és nemzetközi rally szezon versenyautóit, a gyermekeket pedig az Erzsébet parkban vidámpark fogadja.

Hasznos babaholmik, 2. rész – BAYBY BBW 2000 többfunkciós cumisüveg melegítő

Nemrég új sorozatot indítottunk életmód rovatunkban, ahol mostantól a babákra és a mamákra is gondolunk, így olyan hasznos információkat, tippeket és eszközöket osztunk meg olvasóinkkal, amik ebben a csodálatos időszakban hasznosak lehetnek.

A sterilizáló után most jöjjön egy másik hasznos babaholmi: a cumisüveg melegítő. Amikor a baba minden időnket leköti, jól jön egy olyan eszköz, ami legalább egy terhet levesz a vállunkról ilyenkor, könnyebbé téve így a csöppséggel töltött mindennapokat. Ilyen lehet a BAYBY BBW 2000 többfunkciós cumisüveg melegítő készülék is, ami néhány perc alatt felmelegítheti a cumisüveg tartalmát vagy a bébiételt, ráadásul még sterilizálhatjuk is vele az etetéshez használt eszközöket.

Hogy miért hasznos? A készülék a cumisüveg tartalmát egyszerűen és gyorsan felmelegíti számunkra a megfelelő hőmérsékletre, így nem kell azon bajlódnunk, hogy vajon nem túl forró vagy épp túl hideg a tápszer vagy épp a bébiétel a baba számára. Az már csak extra pluszpont, hogy a készülék még a babák etetéséhez használt tartozékokat (pl. cumikat) is sterilizálja, még több időt nyerve ezzel az anyukáknak.

A használata nagyon egyszerű: a készülék melegítő tartályába vizet öntünk – a mennyiség attól függ, hogy épp cumisüveget vagy bébiételt melegítünk, esetleg csak sterilizálni szeretnénk, de ezek mind részletesen le vannak írva a termék leírásában -, majd miután a hálózati vezetéket bedugtuk a fali aljzatba, a készüléken található kis tekerőt elforgatjuk a megadott hőmérsékletre: ha cumisüveget melegítünk, akkor 40 fokra, ha bébiételt, akkor 70 fokra és ha sterilizálni szeretnénk, akkor pedig 100 fokra állítsuk a hőmérsékletet. Fontos tudni, hogy a megadott hőfokok nem a cumisüveg tartalmának hőmérsékletét jelzik, hanem a körülvevő vízét.

Melegítés közben a kijelző lámpa bekapcsol, majd ha a víz elérte a maximális megadott hőmérsékletet, akkor kikapcsol. Ezek után a készülék a megadott fokon tartja a víz hőmérsékletét – ezáltal a benne található ételét is – egészen addig, amíg mi fel nem használjuk az ételt és ki nem kapcsoljuk a készüléket. Ez nagyon jól jöhet akkor, amikor gyorsan van szükségünk megfelelő hőmérsékletű táplálékra a baba számára.

Még több információ a termékről a BAYBY oldalán található!