Főoldal Blog oldal 535

Év végére egész Budapesten működik a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés

Másfél éve indult el a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtési program Budapesten, ekkor kezdte meg a Fővárosi Közterület-fenntartó Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság (FKF) az első kék és sárga fedeles kukák kihelyezését. Mára 343 ezer új szelektív hulladékgyűjtő tartály van a helyén, a projekt végére pedig mind a 403 ezer a házakhoz kerül, így a főváros valamennyi lakója már otthon ki tudja dobni a szelektíven gyűjtött papír-, műanyag és fémhulladékot.

A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés már 85 százalékban lefedi a fővárost – jelentette be Szeneczey Balázs, Budapest Főváros Önkormányzatának főpolgármester-helyettese. Budapest tizennégy kerületében (I., II., IV., VI., VIII., X., XII., XIV., XV., XVI., XVII., XIX., XXII., XXIII.) és a mintaprojekt kerületeiben (V., VII., XI., XIII.) csaknem 100 százalékos a lefedettség. 171 ezer új gyűjtőponton működik a házhoz menő rendszer, amelynek segítségével ez év szeptemberéig összesen 21 200 tonna hasznos anyagot gyűjtöttek be.

szeneczey_8561_k

Év végére egész Budapesten üzembe áll a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés. A papír, illetve a műanyag és fém gyűjtésére szolgáló kukákat a lakosság pozitívan fogadja, 90,2 százalékban átvették az edényeket. Azok számára, akik valamilyen oknál fogva nem tudják átvenni a kukákat az első körben, januártól mintegy 30 ezer edényzet pótlólagos kiszállítását tervezi az FKF.

A programot kísérő kampány eredményeként nemcsak a szelektív gyűjtés lehetőségével kapcsolatban lett tájékozottabb a lakosság, hanem emelkedett azok aránya is, akik ténylegesen szelektíven gyűjtik a szemetet – mondta el az októberben készített reprezentatív közvélemény-kutatás eredményeit idézve Szűcs Panni, a BVK Holding Zrt. kommunikációs és PR-igazgatója. Míg a kampány előtt a megkérdezett diákok 19 százaléka ismerte a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtő programot, a kampány után már a megkérdezettek 65 százaléka hallott róla. A gyerekek legnagyobb része pontosan tájékozott a szelektív gyűjtés mikéntjéről is, a felnőtt lakosság 90 százaléka pedig jónak tartja a programot, amelynek hatására 88 százalékra emelkedett azok aránya, akik szívesen gyűjtik szelektíven a hulladékot.

sz_8526_k

A sajtótájékoztató végén Szeneczey Balázs átadta a projekt keretében indított Budapesti Szelektív Kupa fődíjasainak a pénznyereményeket, összesen egymillió forintot. A játék népszerűségét mutatja, hogy három kategóriában összesen csaknem 13 ezer háztartás versengett a díjakért.

Ma Erkel Dózsa György című művét tűzi műsorra az Opera az Erkel Színházban

Legutóbb az Edita Gruberová nevével fémjelzett Lammermoori Lucia-produkcióban mutatták be az Operaház művészei, hogy egy-egy opera koncertszerű előadásban is biztosíthatja a cselekmény teljes átélését a közönség számára. A Dózsa-féle parasztfelkelés 500. évfordulója alkalmából kerül színre a kisnemes vitézkapitány alakját megidéző, a kiegyezés után bemutatott Erkel-opera, amely árnyaltan mutatja be a hős alakját. Bár a darab halálával ér drámai véget, az addigi felvonásokban egy töprengő, önmagával is viaskodó, mítosztalanított ember áll elénk. A címszerepet a Magyar Állami Operaház vezető tenorja, Fekete Attila énekli. A további szerepekben színpadra lép többek közt Miksch Adrienn, Fodor Beatrix, Wiedemann Bernadett, Boncsér Gergely és Cser Krisztián. Az előadást Kocsár Balázs vezényli.

dozsa_szovegkonyv

A történelem és Dózsa alakja táncban is megelevenedik november 29-én, ugyancsak az Erkel Színház színpadán. A Magyar Nemzeti Táncegyüttes Székely Dózsa György – tánckrónika Dózsa György tetteiről című előadását a legendás alkotó és táncos, Zsuráfszky Zoltán koreografálta. A címszerepben Novák Péter, Bakócz Tamás szerepében Oberfrank Pál, Pálffy Piroska szerepében Eredics-Fekete Zsuzsanna lép színpadra.

[TESZT] Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi 4WD – út a jövőbe?

Jó érzéssel tölti el az embert, ha tehet valamit gyakorlatban is környezete védelméért, elősegítheti tudatos tevékenységgel azt, melynek mindenki számára közös feladatnak kellene lennie. Nos, valóban, sokak szerint elcsépelt közhely mindez, ám az igazsághoz igenis közel járunk: fontos a környezettudatosság, az elhívatottság mikéntje; persze mindezt gyakorlatban sem árt, ártana még szilárdabban megvalósítani.

mitsubishi_outlander_phev_001

Ugyanakkor tény az is, hogy bár sokunkban fellelhető a tudat maga, mégis megkötött kezekkel érezzük magunkénak a lehetőségek egyelőre nem túl széles tárházának jelenlétét. Legalábbis Magyarországon, főként, ha az elektromos autózás kerül terítékre. Egyelőre ugyanis visszafogottak a támogatások, a végtermékek (jelen esetben a járművek) végfelhasználói ára magas, a töltőhálózat kiépítettsége még von némi kívánnivalót maga után. Viszont dicséretes, hogy mindössze pár év leforgása alatt mekkora fejlődés mérhető arányaiban idehaza az infrastruktúra kiterjesztésének vonalán, s bízni kell abban mindenképp, hogy előbb-utóbb még komplexebb lesz a helyzet, nem csak a főváros tekintetében.

mitsubishi_outlander_phev_008 mitsubishi_outlander_phev_007

Nos, eme kissé hosszúra nyúlt bevezető után jöjjön a Napimagazin legfrissebb autótesztjének tárgya, nevezetesen a Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle), mely alternatívával megerősíthető az alacsony emissziós közlekedés. Hangsúlyozzuk, alacsony emisszió, nem zéró, ami ugyebár manapság „divatosabb” kifejezés: a Mitsubishi konnektorból tölthető hibridje más kategória.

Mitsubishi Outlander PHEV: egy kicsit másképp

Nem bocsátkoznánk alapvetően a cikkben a Mitsubishi Outlander külsejének és belterének bővebb taglalásába, ugyanis ezt már korábban megtettük, nézzük inkább a technikai-műszaki megvalósításokat részletesen, valamint azt sem hanyagoljuk, hogyan teljesített éles bevetésen, különféle helyzetekben a crossover.

mitsubishi_outlander_phev_004

A Mitsubishi Outlander PHEV hajtáslánca első blikkre bonyolultnak tűnhet, pedig szó sincs erről. Az első és hátsó tengelyeken 1-1 elektromotor lett elhelyezve, ezek biztosítják a Mitusbishi Lancer Evolution-ből átvett vezérléssel felvértezve az állandó, terheléstől függő intelligens összkerékhajtást. Az elektromotorok közvetlenül kapcsolódnak a középre helyezett akkumulátoregységhez, s így táplálva 60 kW összteljesítményt nyújtanak (30-30 kW), azaz 82 lóerőt képes mozgósítani a színtiszta elektromos rendszer. Ugyanakkor ha hozzávetőlegesen 75 százalékban szeretnénk kihasználni az erőtartalékokat, mint például egy közepesen intenzív gyorsítás lefolytatásaként, akkor máris belép a képbe a 2 literes szívó benzinmotor, és érkezik a 163 lóerős összteljesítmény. Amennyiben ez sem lenne elegendő, úgy a benzines aggregát is beleavatkozik agresszívabban a hajtáslánc ténykedésébe, a teljesítményleadás így már el is oszlik, s megkapjuk a 203 lóerős, összesen 149 kW-s teljesítmény-maximumot. Tehát tulajdonképpen a Mitsubishi Outlander PHEV 3 fázisban képes leadni erőtartalékait, így alapvetően három főbb profillal autózhatunk.

mitsubishi_outlander_phev_002 mitsubishi_outlander_phev_003

Így hát világosan látszik, hogy a Mitsubishi Outlander PHEV-nél alkalmazott hajtás ténylegesen elektromosnak számít, a benzinmotor jelenléte hanyagolható, főként, ha városi, alacsonyabb sebességtartományban vett megközelítésekkel autózunk. Bár a benzines egység folyamatosan készenlétben áll, az vajmi keveset dolgozik, viszont ha hirtelen beavatkozás történik (például instant gyorsítás), akkor azonnal csatasorba áll, és optimálisan egészíti ki az elektromos oldal tevékenységét.

mitsubishi_outlander_phev_005

Érdekességként definiálható a Mitsubishi Outlander PHEV Battery Charge, azaz akkumulátor töltés funkciója is, mellyel akár menet közben lehelhetünk életet az egyébként kifejezetten hamar lemerülő akkumulátorba. Ez igen jól jön akkor, ha például egy hosszabb országúti autózás után városi szakasz következik, 20-30 kilométerrel számolva; ugyanis az intenzívebb belső feltöltéssel generált energia-leadás kevesebb CO2 kibocsátással, effektíve alacsonyabb üzemanyag-felhasználással jár, mint ha a benzinmotorra bíznánk az araszolgatáshoz szükséges energiákat.

Folyamatosan lendületben: a benzinmotor észrevétlen, mégis jelen van

A Mitsubishi Outlander PHEV akkumulátora végeredményben sosem merül le, ugyanis az aggregátorként működő benzines folyamatosan megtartja az alap töltöttségi szintet. Viszont minél alacsonyabb a feltöltés szintje, annál többet kell dolgoznia a benzines erőforrásnak, az meg ugyebár már kevésbé környezettudatos, nem beszélve a növekvő költségekről. Aki pedig ilyen autót vásárol, nyilván arra törekszik, hogy az imént említett mindkét kritériumnak maradéktalanul megfeleljen.

mitsubishi_outlander_phev_014 mitsubishi_outlander_phev_016 mitsubishi_outlander_phev_015

Tehát tölteni ildomos a Mitsubishi Outlander PHEV-et, használattól függő rendszerességgel, úgy, hogy minden esetben rendelkezésre állhasson a tiszta elektromos közlekedést biztosító akku tartaléka. A teszt elején említettük, hogy a hazai töltőhálozat még eléggé foghíjas, főként, ha a vidéki lehetőségeket vizsgáljuk – Budapesten azért némileg jobb a helyzet, hiszen számos ELMŰ oszloppal találkozhatunk (egyre többel). Ezek hátránya, hogy nem tudnak gyorstöltést, a legtöbbje okostelefonos alkalmazással kelthető életre, viszont a belvárosi régióban nem nehéz rálelni mindig egyre. Ráadásul a parkolás ingyenes, csakúgy, mint maga a töltés is – egyelőre. Ha viszont viszonylag gyorsan, úgy cirka 45 perc alatt szeretnénk végezni, úgy az Istenhegyi úti MOL töltőállomást javasoljuk, hiszen a Mitsubishi Outlander PHEV által is használt CHAdeMO szabvány alapból ott található meg, legalábbis, ha gyorstöltőt keresünk. Tölthetünk rövid idő alatt még a budaörsi Nissan Gablininél is egyébként, bár ott a kapacitás összesen 1 töltőfejre korlátozódik, s általában saját autóik sorakoznak mindig némi energiaátvitelre várva.

mitsubishi_outlander_phev_012 mitsubishi_outlander_phev_017

Otthon a legegyszerűbb

Nyilvánvalóan a legegyszerűbb folyamatot az jelenti, ha az autót otthon, a garázsban töltjük a mellékelt kábelek, illetve egység segítségével. Amennyiben bírja a háztartási rendszerünk, úgy a brosúra szerint akár 5 óra leforgása alatt is élet lehelhető az akkumulátorba (100 százalék), méréseink szerint azért kellett egy bő éjszaka (8-9 óra) ahhoz, hogy a kapacitás ténylegesen elérje a teljes értéket. Opcionálisan rendelhető gyorstöltő is otthoni felhasználáshoz, ezt nem sikerült gyakorlatban kipróbálni, viszont ezzel a megoldással akár 80 százalékosra tölthető az akku 30 perc leforgása alatt – a gyártó szerint.

mitsubishi_outlander_phev_010

Mindezek mellé szintén nagy segítséget jelent iOS, illetve Android oprendszerű okoseszközünk, ugyanis a megfelelő applikáció használatával számos funkció aktiválható. Időzíthetjük a Mitsubishi Outlander PHEV töltését, de akár a klímát is programozhatjuk, valamint a jármű realtime információit is kijelezhetjük folyamatosan (bluetooth, illetve internetkapcsolat is szükséges).

Technológia japán módra

Szerkesztőségünkhöz a legmagasabb, Instyle Navi felszereltséggel érkezett a Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybrid. A multifunkciós, 4.2 colos színes LED kijelző számos infót közvetít, figyelemmel kísérhetjük az akkumulátor töltöttségi szintjét, a pillanatnyi erőátvitel alakulását, az első, illetve a hátsó tengelyre átvitt nyomaték mennyiségét, a hajtáslánc működését, a benzinmotor, illetve az integrált két villanymotor terheltségét, továbbá azt is láthatjuk, milyen arányban dolgozik a benzines és az elektromos hajtáslánc. Fékezésekkor a megtermelt energia visszatermelődik, ezt a központi műszeregység bal oldalán található kijelzőn kísérhetjük figyelemmel.

mitsubishi_outlander_phev_018

Egy belevaló plug-in hybrid vezetése akkor az igazi, ha ténylegesen ekonómikus a stílusunk: az ECO Mode Control-lal figyelhetjük, hogyan alakul a pillanatnyi fogyasztás, akár villamosáramról, akár benzinről legyen szó, ráadásul még egy ECO Score visszajelzést is kapunk (falevél).

Biztonság (is) a középpontban

A Mitsubishi Outlander PHEV adaptív tempomattal (ACC), frontális ütközésre figyelmeztető automatikával (FCM), illetve sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (LDW) lett felszerelve egyebek mellett, valamint a biztonságos úttartást és haladást felügyelő aktív stabilitás kontroll (ASC) korrigálja az enyhébb kicsúszásokra, megpördülésekre való hajlamot. A biztonságos utazásért fentiek mellett 7 darab SRS légzsák is felügyel.

mitsubishi_outlander_phev_013 mitsubishi_outlander_phev_011

Bár a Mitsubishi Outlander PHEV állandó összekerékhajtást kapott, mégsem éreztük igazán terepjárónak – ettől függetlenül természetesen kivittük enyhébben szélsőséges útviszonyok közé (sár, murva, hepehupás földutak). Mivel az autó hasmagassága sem túlzó, ezért a nagyobb bukkanókat nem lehet áthidalni vele, a rugózási komfort nem elég lágy, a pattogás erősödik köves útszakaszokon. Nem beszélve a tisztán elektromos üzem csekély rendelkezésre állásának csökkenéséről sem: teljesen feltöltött akkumulátorral nagyjából 16 kilométernyi terepezést volt képes magáénak tudni a Mitsubishi Outlander PHEV. A rendelkezésre álló differenciálzárral (4WD Lock) hasonló hatás érhető el, mint a manuálisan kapcsolható rendszereknél – mindent összevetve jól boldogult az autó könnyedebb terepen, leszámítva a magas fogyasztást, alapvetően az akkumulátorból.

mitsubishi_outlander_phev_006

Mennyire gazdaságos mindez?

Viszont a tiszta elektromos üzem kifejezetten városban ajánlható, 65 kilométer/óra alatt. Ugyanis ekkor csak az akkumulátor dolgozik, háttérben a benzinessel, viszont az említett sebességhatár felett már a belsőégésű egység is beleadja részét. Vegyes használattal (előváros-város) a hatótáv elektromos módban mindössze 32 kilométer lett átlagban, bár itt is igaz a tézis, miszerint a nagyvárosi dugók, lépésben haladások igazán testreszabottak – csakúgy, mint bármely elektromos járműnél. A vegyes fogyasztás (villany+benzin) átlagolva 4.9 literre jött ki 100 kilométeres egységben, ami önmagában véve nem kimagasló érték egy hibridet tekintve, viszont ha a Mitsubishi Outlander PHEV kategóriáját, a tesztben előirányzott tesztkörnyezetet nézzük, úgy viszont máris kedvezőbb az összkép.

mitsubishi_outlander_phev_019

Árképzés két modellre

Mindössze két felszereltségben kapható a magyarországi kereskedésekben a Mitsubishi Outlander PHEV. A belépő szint 12 490 000 forint, Intense Plus csomagban, míg a tesztben is szereplő Instyle Navi variáció 13 490 000 forint bruttó listaárat takar. Mindkét modell összkerékhajtásos, a teljesítmény 203 lóerő.

2014 Mitsubishi Outlander PHEV specifikációk

Motor

Motortípus: elektromotor az első és hátsó hajtott kerekeken, hajtásláncba iktatható 2 literes szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 203 LE @ 4500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm

Erőátvitel: összkerékhajtás, fokozatmentes váltómű

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4655 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1680 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Első gumik mérete: 225/55 R18

Hátsó gumik mérete: 225/55 R18

Tömeg, üresen: 1810 kg

Össztömeg: 2310 kg

Csomagtartó mérete: 451 liter, 1601 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.7 másodperc (gyári), 9.4 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 0 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 0-1.9 l/100km

Országúti: 1.9 l/100km

Vegyes: 1.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 44 g/km

Még több információ a Mitsubishi magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

 

[TESZT] Acer Aspire E14 E5-471 – akár 7 órán át használható

Számtalan, alapvetően pozitív kritika illette eddig is az Acer Aspire E14 szériát: hardveres kiépítéstől függetlenül az átlagosnál jóval kiterjesztettebb üzemidőről szólt a fáma.

acer_aspire_e14_e5_471_001

Akkor arra gondoltunk, kizárólag az i3-as processzorcsalád valamelyik tagjával felszerelt delikvenst tesszük próbára, hiszen – ahogyan azt az átlagos felhasználó gondolja – a kisebb teljesítmény, kevesebb áramfelvétel, hosszabb üzemidő-hármas garantálhat csak hosszú akkumulátor-rendelkezésre állást egy töltéssel. Be kell vallanunk, tévedtünk akkor, amikor is ezt a hipotézist felállítottuk, ugyanis az Intel i5-4210U processzorával szerelt notebookot fogtuk tesztre, s a végeredmények magukért beszéltek. No de ne vágjunk ennyire bele a közepébe, vagy inkább a végébe, kezdjük az elején.

Alapvetően a kis méretű, 342x245x14.4 milliméteres adatokkal operáló Acer Aspire E14 E5-471 burkolata a jelenlegi Acer-portfólió, azon belül is a 14 col képátmérős, inkább kompakt-subnotebook kategóriára jellemző, inkább fiatalos, számtalan mintavariációt felsorakoztató megközelítést hordozza; a pattern rajzolata kicsit technokrata jellegű, indusztriális hangulatot kölcsönöz a küllemnek. Karcolódásra is jócskán hajlamos a tokozás, nem beszélve a maszatolódásról, ujjnyomossá tehető pillanatok alatt – ilyen esetekben célszerű mikroszálas törlőkendőt használni a hajszálkarcok idő előtti keletkezése elkerülése végett. A tesztalany sötét tónusú borítást kapott, balközépre helyezett Acer felirattal, ezüstös árnyalatba forduló gerinccel (zsanérok), bár a fénytörés is jelentős szerepet játszott az árnyalatok alakulásában.

acer_aspire_e14_e5_471_004

 

A képernyőt kihajtva rögvest szembetűnő a csekély tükröződés, s mivel próbáltuk az Acer Aspire E14-et szabad ég alatt is (lásd fotók), ez bizony zavaró lehet némileg. A billentyűzet kiosztása remek (végre QWERTZ elrendezéssel), kétkezes gépeléssel, mondjuk útközben optimálisan fogható munkára. Apropó, utazás: zötykölődve, hepehupás utakon sem vallott kudarcot a kettős csuklópánt, stabil és fix maradt a 14 col képátlós kijelző előre beállított dőlésszöge.

Az Acer Aspire E14 touchpadja kifinomult, ismeri a multigesture-öket, kapacitív módozatban is jól reagál, bár aki ellenszenvvel viseltet a tapipad iránt, az itt sem fogja megváltoztatni a véleményét. Mindenesetre úton-útfélen kellemes kiegészítőként használható, közhelyesen szólva minden olyan szituációban kielégítő, amikor is a külön periféria (gy.k. egér) használata nem kifejezetten megoldott.

Manapság egyre ritkább a beépített DVD, netán Bluray meghajtó egy notebookban, pláne, ha az 17 col alatt mozgolódik. Nos, az Acer Aspire E14 E5-471 ilyen opciót is kapott, méghozzá egy duplarétegű adathordozót kezelni képes verzióval, ami ugyebár nagy segítség lehet: újból az utazást felhozva, például nem meglepő módon DVD filmek megtekintésére a hosszadalmas, vagy kevésbé hosszadalmas úton.

acer_aspire_e14_e5_471_006 acer_aspire_e14_e5_471_005

Kettő darab USB aljzatot is fellelhetünk az Acer Aspire E14 DVD lejátszót is hordozó oldalán, továbbá egyet a másik oldalon – utóbbi a 3.0, előbbi kettő a 2.0-ás szabványt képviselik. A túloldalon VGA csatlakoztatási lehetőséget, LAN és HDMI bemeneteket is találhatunk, de a 3.5 milliméteres kombinált sztereó jack sem hiányozhat.

Teljes a kép, nemde? Minden, amire egy mobilizálható, apró munkaállomásnak szüksége lehet, vagy inkább a felhasználójának a hétköznapi teendők, ténykedések során. A munkaállomás kifejezés egyébként abszolút nem túlzó, ugyanis a feljebb már említett legújabb generációs Intel Core i5-4210U processzor több, mint elegendő a perfekt menet közbeni munkakörnyezet origójához. A központi egység 3 MB gyorsítótárral érkezik, alaphangon 1.7 GHz az órajel, viszont ez tornászható kereken 1 GHz plusszal, 2.7 GHz-ig.

acer_aspire_e14_e5_471_003 acer_aspire_e14_e5_471_007

Mint ahogyan említettük, az AcerCrystal LED háttérvilágítású, 16:9 képarányú, 8 milliszekundum válaszidejű kijelzőpanel átmérője 14 col, 1366×768 képpont (HD) megjelenítésére képes. Bár a felület hajlamos a tükröződésre, ami szabadban, természetes fények mellett némileg frusztráló lehet, a színvisszaadás rendkívül telt, életteli, megfelelő kontrasztarányokkal és kellően magas (220nit) fényerővel találkozhatunk a felhasználás során. Az alacsony, 8 ms válaszidőnek köszönhetően az élő streamek, dinamikus mozgástartományt modellező megjelenítések sem mosódnak el, nem hagynak szellemképet, s nem utolsó sorban a szemnek is kíméletesebb ez a megközelítés.

A masszív képmegjelenítést egy Intel HD Graphics 4400-as lapka koordinálja: hol vannak már azok az idők, amikor az Intel GPU-i meglehetősen gyengének bizonyultak? Mára ez a múlt, hiszen némi túlzással a manapság futó newgen DirectX11-et támogató játékok is gond nélkül futtathatók ilyen hardveren, persze nem a legmagasabb grafikus beállítások mellett nyilván. Mint minden hasonló tesztünknél, ismét a World of Warcraft elnevezésű MMORPG-t szedtük elő, telepítettük mind a közel 30 GB-ját, és lőn csoda: hozzávetőlegesen 75 százalékos részletességgel, shaderekkel a maximumhoz közel, multisampling 8x (16x a legmagasabb) sikerült zsúfoltabb helyszíneknél 28.8 FPS csúcsot produkálnunk, ami ugyebár illusztris eredmény. Más kérdés, hogy a magasabb processzorigénybevétel és mellé a felfokozott képi megjelenítés már kezdte szó szerint megizzasztani az Acer Aspire E14-et, ami konkrétan az egyébként kitűnően csendes ventilátor erősödő zúgásában tükröződött leginkább.

Mire lehet szükségünk még utazás során, ha a kompakt méretekkel felvértezett Acer Aspire E14-et választjuk? Nyilván a kommunikációs eszközök bevetése hétköznapi lesz, így fontos, hogy például Skype alapú konferenciahívások, beszélgetések során mennyire áll majd helyt az eszköz – az Acer Crystal Eye webkamera 1.3 megapixel felbontással közvetít, a beépítetett mikrofon hangminősége kristálytiszta, mindehhez tökéletes kiegészítést nyújt az Acer InviLink Nplify 802.11b/g/n WiFi-je. Csatlakoztatott külső 3G vagy 4G modem is remekbeszabottan gyors adatátvitelt tesz lehetővé, feltéve, ha kezeli az USB 3.0 szabványt.

Az Acer Aspire E14 alaphangon Linux operációs rendszerrel érkezik, egyértelműen célszerű lecserélni valami könnyebben emészthetőbbre. Akinek nem lenne többgépesre liszenszelt Windows 7-e, vagy Windows 8-a, annak érdemes még pluszban beruházni egyre, hosszabb távon mindenképp megtérül a befektetés véleményünk szerint.

acer_aspire_e14_e5_471_002

A végére pedig jöjjön a legsarkalatosabb pontok egyike, nevezetesen az akkumulátor üzemideje. A címben is szereplő utalás az akár 7 órás üzemidőre nem túlzás, sőt: a 6 cellás lítium-ion akkumulátor kitett magáért a tesztelés során, ugyanis böngészéssel, átlagos felhasználással, csökkentett képernyő-fényerővel, néhány kisebb igényű applikáció futtatásával nem kevesebb, mint 7 óra 54 percet sikerült kicsiholnunk az Acer Aspire E14-ből. Ugyanilyen környezetben (hálózati tápellátás nélkül) 3 óra 6 perc lett a végeredmény, játékok (magas 3D és CPU igény) és egyéb alkalmazások használata, kevés internethasználat (Skype, webkamera) mellett.

Acer Aspire E14 E5-471 specifikációk

Megjelenítő: 14 col magas fényerejű CineCrystal TFT LCD LED háttérvilágítású panel

Maximális felbontás: 1366×768 képpont

CPU: Intel Core i5-4210U @ 2.7 GHz

GPU: Intel HD Graphics 4400

RAM: 4 GB DDR3 SDRAM

HDD: 500 GB

Hálózat: Acer InviLink Nplify 802.11b/g/n Wi-Fi

Aljzatok: USB 2.0 x2, USB 3.0, HDMI, LAN, 3.5 mm audio

Akkumulátor: 6 cellás lítium-ion akkumulátor

Adapter teljesítményfelvétel: 37 W

Méretek: 342 mm x 245 mm x 14.4-25.3 mm

Súly: 2102 gramm

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Piper Perabo CIA ügynökként keménykedik

November 17-én a Kettős ügynök című akciósorozattal bővül a csatorna műsorkínálata. A férjem védelmében, a Hawaii Five-O, a Zsaruvér és az Intelligence – A jövő ügynöke mellé most egy újabb vérpezsdítő és egy igazi női kémjátszmáról szóló sorozat érkezik a Universal Channelre.

covert_affairs_5

A Sakáltanyából ismert Piper Perabo most egy igazán kemény szerepben mutatja meg magát. Ő alakítja Annie Walkert, akit meglepően gyorsan beválogatnak a CIA belső részlegébe. Persze nem a két szép szeméért ugrott ilyen nagyot azon a bizonyos szamárlétrán, hanem azért, mert van valami a múltjában – egy rokon? egy eltitkolt tett? – ami miatt a CIA vezetősége ideje korán, még az ügynökképzés befejezése előtt bevette a csapatba. De erről Annie mit sem tud.

Annie-nek gyorsan kell alkalmazkodnia, hogy lebuktathasson egy hazaárulással gyanúsított szenátort. Teljesen beletemetkezik munkájába, így nem is sejti, hogy rejtélyes szeretőjének bőven van titkolnivalója.

covert_affairs_4

A Kettős ügynök pont az, amit a címe is takar: egy kellemes, izgalmas, érzelmi szálakkal teli, kémdrámával megspékelt akciósorozat. Ahogy a The New York Times is írta az első epizódról: „A kettős ügynök egy vicces és ötletes sorozat, és Piper Perablo magabiztosan játssza a szerepét.”

A Kettős ügynök november 17-től naponta, 19:20-tól a Universal Channel műsorán!

100 kiló felett is van élet Hollywoodban

Számos tanulmány állítja, hogy a túlsúlyos emberek boldogabbak, mint azok, akik kínosan ügyelnek az alakjukra. Hollywoodban is sokan habzsolják az életet és bőven akadnak kedélyesen kikerekedett sztárok. Így van ezzel az első „ducikomédia”, a Comedy Central képernyőjén debütáló Mike és Molly szerelmespárja is. Ők az élő példák: 100 kiló felett is van élet a showbizniszben.

Mike és Molly a legjobb példa arra, hogy a kilók gyarapodása nem feltétlenül jelenti a karrier végét. A ducikomédia (az előbb már volt, ide mást írnék, a Comedy Centralon frissen debütált szitkom) férfi főszereplője, Billy Gardell már  A Nevem Earl című sorozatban is szerepelt és ott is rendőrt alakított. Sorozatbeli párja, Molly (Melissa McCarthy) a Szívek szállodájából lehet ismerős, de több nagyobb mozifilmben is feltűnt: például Sandra Bullock mellett a Női szervekben és a Másnaposok 3-ban (törölve: is).

mike_billy_gardell  molly_melissa_mccarthy

A Comedy Central egyik másik ikonját, James Belushit sem a tökéletes testéért szeretjük, kockahassal valószínűleg meg sem kapta volna a Jim szerint a világ című sorozatot, amelyben nyolc évadon keresztül alakította a „flanelszexuális” Jimet, hihetetlen sikert aratva.
Ugyancsak „emberes” testalkattal csinált hollywoodi karriert John Goodman, aki sosem volt egy vékonydongájú legény. És ezzel nincs is semmi baj, hisz mindenki így ismeri és szereti őt.  Nem véletlenül kapott Golden Globe-díjat és szerepelt a kultfilmmé vált A nagy Lebowskiban, mint Töki (Jeff Bridges) Vietnámot megjárt kissé őrült barátja, Walter. De van, aki csak úgy ismeri, mint Frédi Flintstone. Minden sikere ellenére az igazsághoz hozzátartozik, hogy Goodman harcol a kilókkal, olykor még imádkozik is azért, hogy lefogyjon. (Goodman) Úgy véli, hogy hasának mérete egykori alkoholizmusa eredménye. Bár már nem iszik, a kilók nehezen olvadnak le.

john_goodman_1

Kevésbé fontos kérdés a testsúly Jennifer Coolidge – vagy ahogy még többen ismerik, Stifler mamája – életében. „Az Austenlandet Angliában forgattuk és persze híztam egy csomót az angol kajától, de kit érdekel. Így is én vagyok az egyik legtermetesebb és legjobb színésznő” – nyilatkozta egyszer. Az Amerikai Pite után a nőiesen gömbölyű testalkattal rendelkező színésznő Matt LeBlanc oldalán is szerepet kapott, a Joey című sorozatban ő alakította főhősünk iszákos, bővérű ügynökét. Ha ilyen karakterre van szükség, rögtön Coolidge jut a rendezők eszébe.

Ugyan melyik producer merné azt mondani, hogy nem kell Jack Nicholson, mert pocakos? A három Oscar-díjas színész fiatalabb korában még tartotta magát: a Ragyogásban szálkás testalkattal hozta az őrült pszichopata Jack Torrance karakterét, de másik jelentős szerepében, a Lesz ez még így se című filmben már hagyta, hogy teste kikerekedjen, a Bakancslistában pedig tisztességes pocakot eresztett. Imidzsét, mely szerint ő a világ egyik legzseniálisabb színésze, mindez egy percre sem veszélyeztette.

jack_nicholson_1

Nagy has, plusz némi önirónia és tehetség: ez is egy jó recept lehet a befutáshoz, és még a szénhidrátot sem kell belőle kispórolni. Mike és Molly szeretnék bebizonyítani a világnak, hogy néhány kiló plusz nem jelenti a világ végét, sőt!

Szendi Gábor legújabb könyve az önértékelésről

Szendi Gábor újabb könyve jelent meg a boltok polcain, melyben ezúttal az emberek önértékelését teszi nagyító alá.

Ideje szembenéznünk azzal, hogy az uralkodó emberfelfogásunk nem ad választ a mai kor emberét gyötrő testi és lelki nyavalyákra. Nem csak Darwin pintyeit kell evolúciós szemüvegen át néznünk, hanem korunk emberét is, aki egyre súlyosabb össze nem illésben él fizikai és társadalmi környezetével. Az össze nem illés röviden annyit tesz, hogy pszichés funkcióink évmilliókon át a törzsi léthez alkalmazkodva fejlődtek ki, s mára híre-hamva ennek a világnak.

szendi_gabor_1

A sikertelenség, a magány, a boldogtalanság és a negatív önértékelés mind abból fakad, hogy rosszul gondolkodunk önmagunkról és a világról. Az önértékelés csapdája maga az önértékelés kényszere. A megoldhatatlan problémák szinte már hiányoznának, ha egyszer jönne valaki és megoldaná őket. Igazából senkinek nem érdeke a megoldás. Ha lenne egy fogyókúrás könyv, ami után senki nem hízna vissza, többé nem lehetne fogyókúrás élelmiszereket és fogyókúrás könyveket árusítani. És nem lehetne fogyózni. A világ karcsúbb, de kicsit szürkébb lenne. Talán ugyanez áll az önértékelés problémájára.

szendi_gabor_azonertekelescsapdajaban

Felfújható óriáshangár nyílt Ferihegyen

Mostantól fittyet hányhatnak a téli hidegnek a Lufthansa Technik Budapest repülőgép-szerelői. A budapesti bázison különleges, óriás méretű felfújható hangárt helyeztek üzembe, amelynek méreteit jól jellemzi, hogy egy Airbus A 320-as vagy Boeing 737-es utasszállítógép is elfér benne.

A szokatlan műszaki megoldásra azért van szükség, mert a ferihegyi bázisú Lufthansa Technik Budapest cég annyi megrendelést kapott a téli időszakban, hogy kevésnek bizonyult a meglévő, alkalmanként akár öt közepes méretű utasszállító gép befogadására alkalmas hangárjuk. Így döntöttek közösen a polgári repülésben úttörőnek számító felfújható hangár ideiglenes felállítása mellett.

felfujhato_hangar_bp

Emiatt esett a választás a spanyol Buildair cég felfújható hangárjára, amelyből egy már működik a spanyol főváros közelében fekvő Getafe repülőterén, ahol egyébként az Airbus konzorcium katonai szállító- és tankergépeket építő részlege is üzemel. A budapesti lett Európában az első, tisztán a polgári légiközlekedést szolgáló felfújható hangár, amelynek alapterülete eléri a 4 000 négyzetmétert. A felfújható hangár a jelenlegi tervek szerint legfeljebb hat hónapig áll majd a ferihegyi betonon, amíg a téli időjárás ezt szükségessé teszi. A felfújható hangár máris bizonyította megbízhatóságát, hiszen október közepén alig pár nappal a felállítása után 70-80 km/h sebességű szélben is szilárdan állt a helyén.

felfujhato_hangar_bp_3

„Spanyolországban már jól vizsgázott a gyakorlatban ez a fajta hangár, Budapesten viszont a keményebb téli időjárás körülményei között is bizonyíthatjuk a Buildair szerkezet tartósságát. A felfújható hangár hasonló elven működik, mint a felfújható tetőborítás a teniszpályák vagy az uszodák felett télen, de azoknál sokkal nagyobb és lényegesen nagyobb terhelést képes kiállni.” – hangsúlyozta José Antonio Sanz, a spanyol cég kereskedelmi igazgatója.

„A Lufthansa Technik budapesti bázisának megrendelései gyors ütemben növekednek, egyre több légitársaság számára végzünk éves karbantartást vagy éppen harminc napos nagyjavítást. A légiközlekedésben a téli időszak a hagyományos javítási-karbantartási csúcsidőszak – az egyre újabb megrendeléseknek ezzel a formabontó megoldással tudunk eleget tenni a 2014/2015-ös téli időszakban.” – jelentette ki Dietmar Focke, a Lufthansa Technik Budapest napokban kinevezett új vezérigazgatója. Hozzátette: „Az itt dolgozó magyar és külföldi szakemberek nagyszerű munkát végeznek, a felfújható hangárnak köszönhetően pedig már most újabb értékes munkahelyeket teremthetünk a budapesti bázison. Épp a napokban ünnepeltük a századik nálunk javított Norwegian-gép átadását.”

felfujhato_hangar_bp_2

„Nagy örömömre szolgál, hogy újabb szakaszába érkezett a Lufthansa Technikkel folytatott hosszú távú együttműködésünk. Tavaly egy 2000 négyzetméteres alkatrészraktárt adtunk át, idén a felfújható hangár jelenti az újdonságot. A repülőgép-karbantartás terén a következő projektünk a repülőtéren a külön Wizz Air javítóhangár megépítése lesz. A Budapest Airport a jövőben is kész beruházásaival támogatni a repülőtéri partnereinek hosszú távú működését és sikereit.” mondta René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója.

A technológia, amely segít összekötni az üzleteket vásárlóikkal

Mától elérhető a magyar fejlesztésű BCONHUNT platform, illetve annak első applikációja, a BCONSHOP okostelefon alkalmazás. A legújabb technológiai megoldásokra – iBeacon, BLE 4.0 – épülő mobilmarketing-alapú vásárlásösztönző rendszer egyszerre nyújt megoldást a kiskereskedelmi szereplők, illetve a vásárlók megváltozott igényeire. Az ingyenes alkalmazás letöltésével testreszabott, exkluzív kedvezményekhez jutnak a felhasználók, azaz a vásárlók. A kiskereskedelmi üzletláncoknak pedig egy rendkívül jól célozható, precízen mérhető és nem utolsó sorban az összezsugorodott marketing büdzsékben is elhelyezhető vásárlásösztönző rendszert biztosít, amellyel növelhetik üzletük forgalmát. A magyar startup fejlesztése az Immochan, az Auchan Csoport üzletsorok és a kereskedelmi parkok fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó tagjának érdeklődését is felkeltette, így az alkalmazást elsőként az áruházlánc üzletsorain próbálhatják ki a letöltők.

bconshop_lokacioalapu_vasarlasosztonzes

Az okostelefonok elterjedésével egyre inkább előtérbe kerültek a mobil marketing lehetőségei által kínált, pontosabban célozható, „pont ott, pont akkor” típusú megoldások. A mobil kommunikációs technológiák rohamosan fejlődnek, a mobilinternet lefedettsége közel 100 százalékos, a készülékgyártók termékpalettájáról pedig lassan eltűnnek a nem „okos” telefonok. A készülékek egyrészt státuszszimbólummá, másrészt olyan személyes tárggyá váltak, amelyek már nélkülözhetetlenek a mindennapokban. Tulajdonosaik nem indulnak el nélkülük, személyes adataikat és magánéletüket őrzik bennük.

Miközben világszerte hódítanak a törzsvásárlói rendszerek és virágkorukat élik a kuponos kedvezmények, a vásárlókra zúduló ajánlatok nem testre szabottak, így nem is elég hatékonyak. Csökken az impulzív vásárlás aránya, amikor csak a kirakatot látva fogja el őket az érzés, hogy „ez kell nekem”. A kiskereskedelmi üzletláncok ezért a minél célzottabb kampányok lehetőségét keresik.

„Az elmúlt évek gazdasági változásai és a technika fejlődése nyomán a vásárlók egyre tudatosabbá válnak. A legtöbb internetképes eszközzel már villámgyorsan tudnak tájékozódni a különböző termékekről és szolgáltatásokról, sőt, egyre gyakrabban még a vásárlás előtt utánanéznek az őket érdeklő akcióknak. A kéretlenül, illetve a számukra irreleváns csatornákon érkező ajánlatok azonban vagy teljesen érdektelenek, vagy olyan szituációban érik el a potenciális vevőket, amikor nem fogékonyak rájuk” – mondta Gaál Viktor, a BCONHUNT alapítója.

Ezekre keresett megoldást a magyar startup. A fejlesztés eredménye pedig a BCONHUNT platform, azaz az a felület, ahol a kereskedők létrehozhatják kampányaikat és akcióikat, és a most induló BCONSHOP alkalmazás, amelyben a vásárlók hozzáférhetnek az említett akciókhoz, egyedi igényeik szerint. Az applikáció fejlesztésének célja, hogy a felhasználók csak olyan akciós ajánlatokkal találkozzanak, amelyekre valóban nyitottak. A kereskedőknek pedig abban nyújt segítséget a platform, hogy egyre több vásárló térjen be az üzleteikbe. A tapasztalatok szerint ugyanis hiába tájékozódnak a felhasználók vásárlás előtt, a döntés továbbra is a polcok előtt születik meg.

Figyelemfelhívó kampány a kapcsolati erőszak megelőzéséért

Az otthon négy fala között zajló erőszakról a legtöbb esetben csak akkor értesülünk, amikor már megtörtént a tragédia. Pedig az erőszak, legyen az fizikai vagy lelki, minden esetben nyomokat hagy maga után. Magyarországon a kapcsolati erőszak áldozatainak száma több százezerre tehető. A bántalmazói kapcsolatból való kilépés nehéz. A testi, lelki sérülések negatív hatásai hosszú évekre meghatározzák az áldozatok életét (szégyen, kapcsolati nehézségek, tanulási, magatartási zavarok, pszichológiai problémák). Fontos a jeleket felismerni, illetve fontos, hogy a segítség minél hamarabb érkezzen.

veddeszre_1

Átfogó országos médiakampánnyal hívja föl a figyelmet a társadalmunkban jelen lévő kapcsolaton belüli erőszakra az Ökumenikus Segélyszervezet. A kapcsolati erőszak megelőzésének fontosságát hangsúlyozó, szemléletformáló kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a veszély jeleire, s így az érintettek minél hamarabb kaphassanak segítséget. A Vedd észre! kampányhoz kapcsolódóan a Segélyszervezet új honlapot is indított, ahol külön felületen szólítja meg a fiatalokat és felnőtteket, mindennapi példákkal közel hozva a kapcsolati erőszak jeleit, és a segítségkérés lehetőségeit. A weboldal a Segélyszervezet oldaláról a következő címen érhető el: www.segelyszervezet.hu/veddeszre

Az erőszak áldozata egyaránt lehet nő, férfi és gyermek. Az ACG Reklámügynökség közreműködésével készített kampány háromféle plakátja is erre kíván rávilágítani, melynek szereplői (anya- apa és gyermekük) arcukat elfedő zacskóban láthatók. Az álca mögé bújás fontos üzenet hordoz: a bántalmazás sokszor rejtve marad és bármelyikük lehet érintett. A kapcsolati erőszak fogalma a fizikai bántalmazás mellett felöleli a szexuális erőszakot, az érzelmi bántalmazást, a másik megalázását, megsértését, fenyegetését, zsarolását, szabadságának korlátozását vagy kizsákmányolását, illetve anyagi függésben, kiszolgáltatottságban tartását. A kampány azokhoz is szól, akik nem elszenvedői, hanem szemtanúi az erőszaknak. Nekik ugyanis lehetőségük van jelezni a bajt a szociális intézmények szakembereinek, segítő szervezetek munkatársainak vagy hatóságoknak.

veddeszre_3  veddeszre_4

Mint ismeretes a szemléletformálás mellett az Ökumenikus Segélyszervezet a gyakorlatban is sokat tesz a kapcsolati erőszak áldozataiért. Krízisközpontokat illetve titkos menedékházat működtet, ahol fogadja a bántalmazás elől menekülésre kényszerülőket, komplex segítséget nyújtva számukra. A Segélyszervezet az elmúlt években több ezer fiatalt vont be témával foglalkozó középiskolai prevenciós programjaiba.