Főoldal Blog oldal 534

Új BMW M Performance alkatrészek a palettán

Az utólagosan felszerelhető kiegészítők ezúttal a BMW X3, BMW X4, BMW M3 és BMW M4 modelleket teszik még sportosabbá.
bmw_m_performance

Új elemekkel bővíti az eredeti BMW tartozékok M Performance alkatrészeinek széleskörű kínálatát a bajor gyártó, az újdonságok világpremierjét a november 29. és december 7. között megrendezett Essen Motor Show-n tartják. Az új BMW M Performance kiegészítők ezúttal a BMW X3, BMW X4, BMW M3, BMW M4 Coupé és BMW M4 Cabrio modelleknek kölcsönöznek minden eddiginél sportosabb körítést. A karosszéria atletikus vonásait kiemelő és az utastér hangulatát felpezsdítő friss tartozékok mellett a tuningcsomag funkcionális kiegészítőket is tartogat, amelyek a klasszikus BMW modellek menetteljesítményét, s mint ilyen, a vezetésükben rejlő felejthetetlen élményt hivatottak még tovább fokozni, például az erőteljes motorhangok vezetési stílushoz hangolásával. A vadonatúj elemekkel 1200 fölé nő a sportos vezetési élmény fokozására tervezett, BMW M Performance alkatrészek száma, a termékpaletta az induló csomagtól egészen a komplett sportkipufogó-rendszerekig terjed.

A számos BMW modellhez elérhető, típusspecifikus BMW M Performance kiegészítők újdonságai kivétel nélkül a márka versenysportban elsajátított több évtizedes tapasztalatának és a BMW M GmbH innovatív megoldásainak együttes felhasználásával készültek. A vállalat professzionális szakértelmének köszönhetően az utólagosan felszerelhető alkatrészek tökéletesen illeszkednek az egyes modellek karakteréhez és tulajdonságaihoz. A tartozékok mind az anyagválasztás, mind a tervezési folyamat, mind pedig a kivitelezési minőség terén megfelelnek a BMW Group rendíthetetlen minőségi szabványainak. A kiegészítők mindegyike az eredeti BMW tartozékok széles termékpalettájának része. Ezek az utólagosan felszerelt elemek nem befolyásolják az érintett BMW modellek garanciális feltételeit.

A BMW X3 és a BMW X4 új, sportos külső kiegészítői

Az új BMW M Performance alkatrészek még jobban előtérbe helyezik az autók sportos képességét és dinamikus kialakítását. Ilyenek például a BMW X3 és a BMW X4 modellek vese alakú hűtőrácsainak fekete változatai, valamint a karbonból készült külső visszapillantó-házak és a szénszálas hátsó légterelő szárny is (utóbbi csak a BMW X4 modellhez érhető el), a karbon elemek ráadásul kivétel nélkül kézzel készülnek. A fekete és ezüst színben választható BMW M Performance oldalcsíkok a két BMW X modell dinamikus vonalait, míg a BMW M Performance paletta könnyűfém felnijei sportos küllemüket és kiemelkedő menettulajdonságaikat hangsúlyozzák. A prémium minőségű kovácsolt felnik jellegzetes küllőmintázatukkal és könnyű súlyukkal emelkednek ki a sorból, miközben hatékonyan csökkentik a BMW X3 és a BMW X4 rugózatlan tömegét, egyúttal fokozzák agilitásukat és élénkítik a kormányreakciót. A BMW M Performance termékpaletta könnyűfém felnijei 21 collos méretben és vegyes gumiabroncsokkal szerelve érkeznek meg a piacra. Mindkét modell számára duplaküllős kialakítású kerekek lesznek elérhetők, Orbit Grey névre keresztelt sötétszürke fényezéssel és polírozott küllőélekkel, a BMW M Performance palettáról ismerős kéttónusú dizájn szerint.

Új aerodinamikai kiegészítők a BMW M3, a BMW M4 Coupé és a BMW M4 Cabrio modellhez

Azon túl, hogy az utólagosan felszerelhető BMW M Performance alkatrészek aerodinamikai kiegészítői még tovább fokozzák a BMW M3 és a BMW M4 modellek erőteljes, atletikus kiállását, kedvező hatással vannak ezen nagyteljesítményű sportmodellek légelvezetési tényezőire is, hiszen amellett, hogy csökkentik a légellenállást, növelik a leszorítóerőt nagy sebességnél. A bajor gyártó ügyfelei a legendás M3 és az új M4 típusnevet viselő modellekhez előre karbonból formált oldalsó lökhárító-betéteket és ultrakönnyű poliuretánból készült lökhárító-toldatot, oldalra ugyanilyen küszöbtoldatokat, míg hátulra karbon diffúzort és szintén szénszálas légterelő szárnyat választhatnak. Az „M Performance” felirattal díszített háromszínű M-oldalcsíkok a nagy teljesítményű sportmodell limuzin, kupé és kabrió változataihoz egyaránt elérhetők lesznek.

Még sportosabb utastér az új M Performance kiegészítőkkel

Az új BMW M Performance alkatrészek termékpalettája a BMW X3 és a BMW X4 modellek belső terébe is számos vonzó és sportos kiegészítőt tartogat. A szálcsiszolt, rozsdamentes acélból készült küszöbdíszek a LED-megvilágítású „BMW M Performance” feliratokkal az ajtók kinyitását követően azonnal figyelmet keltenek. Felszerelésük az akkumulátoros tápellátásnak köszönhetően rendkívül egyszerű, hiszen nincs szükség kábelekre sem. Az „M Performance” felirattal ellátott, karbon kivitelben és kevert, Alcantara / karbon kombinációban egyaránt elérhető BMW M Performance betétek hamisítatlan verseny-hangulatba öltöztetik az utasteret, míg a Steptronic vagy Steptronic sport automataváltó BMW M logóval díszített karbon váltókarja a vérpezsdítő verseny-környezet egyszerre sportos és elegáns kelléke. A BMW X3 és BMW X4 modellek számára elérhető vadonatúj kiegészítők másik fénypontja a szénszálas betétekkel fűszerezett, Alcantara borítású BMW M Performance sportkormány, amely még extrém vezetési körülmények és hőmérsékleti viszonyok között is kellemes tapintású marad. A rozsdamentes acélból készült pedálborítások és a vezetőoldali lábpihentető egyaránt az utastérbe szerelhető BMW M Performance alkatrészek mutatós és ötletes kiegészítő elemei. A palettát az új M Performance kulcstartó is színesíti, amely kifinomult, Alcantara / karbon kettős borításával, egyedi, M Light Blue nevű halványkék betétjeivel és elegáns, kék csavarozásával a BMW M Performance tartozékok sportos és dinamikus dizájnnyelvezetének tökéletes egyesítője. A könnyen tisztítható BMW M Performance szőnyegek eközben precízen illeszkednek a padlólemez kialakításához és tökéletesen egészítik ki az utastér sportos hangulatát. A szőnyegek mindegyike látványos „M Performance” feliratot visel.

Versenykijelzővel ellátott M Performance sportkormány a BMW M3 és BMW M4 modellekhez

A „12 órás” versenykijelzővel ellátott, Alcantara borítással és karbon betétekkel párosított BMW M Performance sportkormány már a forradalmian innovatív járműtechnológiát felvonultató hajtáslánc beindítása előtt egyértelmű biztosítékot nyújt a BMW M3 és a BMW M4 sportmodellekben rejlő adrenalinszint-növelő vezetési élményről. A sportkormány lakkozott karbon betétjén diszkréten jelenik meg az „M Performance” felirat, miközben a kormány peremén végighúzódó, legendás BMW M színtrió alkotta varrás dobja fel az Alcantara borítást. A tervezők a vízszintes kormányküllők hüvelykujj-pihentetőihez egy beágyazott gombpárt is elrejtettek, amellyel az Efficient Dynamics mód, a Sport mód és a Verseny mód aktiválható. A sportkormány peremének felső részébe integrált versenykijelző többek között villogó fényjátékkal figyelmeztet az optimális sebességváltásra és megjeleníti az oldalirányú és hosszirányú gyorsulási adatokat. Sport módban a sofőr stopperóraként is használhatja a versenykijelzőt, órás, perces és másodperces időkijelzéssel. Versenypályán használva az új BMW M3 és BMW M4 modellekhez elérhető M Performance sportkormány Verseny módban a köridőket is megjeleníti, percre, másodpercre és századmásodpercre lebontott időkijelzéssel. Sőt, ahogyan az 50 legutóbbi kör alatt teljesített végsebességek és maximális oldalirányú, illetve hosszirányú gyorsulási adatok, úgy a legjobb időeredmények is eltárolhatók.

Teljesítménynövelő csomagok a BMW X3 és a BMW X4 számára

A speciálisan a BMW X3 xDrive30d (kombinált üzemanyag-fogyasztás: 6,1 – 5,7 liter / 100 km, kombinált károsanyag-kibocsátás: 159 – 156 gramm / km) és a BMW X4 xDrive30d (kombinált üzemanyag-fogyasztás: 5,6 – 5,2 liter / 100 km, kombinált károsanyag-kibocsátás: 146 – 138 gramm / km) számára kifejlesztett BMW M Performance teljesítménynövelő csomag jelentős erőtartalékhoz juttatja a két X modellt. A csomag része egy különleges vezérlőegység, amit kizárólag a BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó, 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres dízel erőforrás motorvezérlő elektronikájához programoztak, ezáltal a szériakivitelhez képest jelentősen sportosabb menetteljesítménnyel ruházva fel a két xDrive-modellt, változatlanul alacsony üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek mellett. A BMW M Performance teljesítménynövelő csomag 20 kW többlettel 210 kW-ra növeli a BMW X3 és BMW X4 modellbe szerelt 30d erőforrás alapesetben 190 kW-os maximális teljesítményét, csúcsnyomatékát pedig 560 Nm-ről – a sebességfokozat függvényében – egészen 600 Nm-ig emeli. A teljesítménynövekedés legfontosabb eredménye az érezhetően intenzívebb gyorsulás: ide s tova 5,6 másodperc alatt abszolvált 0-100-as sprintidejével a BMW X3 xDrive30d lényegesen gyorsabb, 0,3 másodperccel jobb időeredményre képes, mint széria társai (5,9 másodperc), míg a BMW X4 xDrive30d még hamarabb, mindössze 5,5 másodperc alatt éri el álló helyzetből ugyanezt a sebességet (a szériakivitel 5,8 másodperces sprintidejéhez képest). Az erőforrás teljesítményének fokozása kéz a kézben jár az élénkebb gázpedál-reakcióval és az optimalizált motor-, illetve kipufogóhanggal. Ráadásul a jelentős erőtöbblet ellenére a szóban forgó xDrive-modellek a két tuningcsomaggal ugyanolyan üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket produkálnak az ECE emissziómérő tesztkörön, mint a BMW X3 xDrive30d és a BMW X4 xDrive30d modellek alapkivitelben.

M Performance sportkipufogó-rendszer a még sportosabb látványért és hangzásért

A BMW M Performance alkatrészek palettáját színesítő sportkipufogó-rendszer, amelynek hangolható hátsó dobja egy szelep segítségével, Bluetooth-kapcsolaton keresztül távvezérléssel szabályozható, kizárólag a BMW X4 xDrive35i modellhez válik elérhetővé. A sofőr a feltűnően érzelemgazdag hangzásáról megkülönböztethető Sport üzemmód és a kifejezetten versenypályára hangolt, még öblösebb, teljesítmény-központú hangzást nyújtó Pálya üzemmód között választhat. A rozsdamentes acél rendszer trapéz alakú, krómozott kipufogóvégeket kap, amelyek eleddig a nyolchengeres BMW-k kiváltságai voltak. Továbbá a krómozott BMW M Performance dupla kipufogóvég a BMW X4 xDrive20d, BMW X3 sDrive18d és BMW X3 xDrive20d modellekhez is elérhetővé válik.

Erőteljes motorhang a BMW M3 és BMW M4 sportmodellekhez

A csakis a BMW M3 és BMW M4 sportmodellekhez fejlesztett BMW M Performance sportkipufogó-rendszer optimalizált kipufogógáz-elvezetése igazán lelkesítő motorhangot generál, amellyel kellően vérpezsdítő stílusban hangsúlyozza a dupla turbófeltöltővel lélegeztetett soros hathengeres erőforrás lebilincselő teljesítményét. A szelepvezérléssel ellátott, könnyű kipufogórendszer rozsdamentes acélból, míg a hátsó kipufogódob egésze titánból készült, „M Performance” feliratú díszítéssel. A BMW M-modellekre jellemző, „M” logóval díszített kipufogóvég a kiegészítő-csomag részeként titánból és karbonból is készülhet. A BMW M Performance titán sportkipufogó-rendszer kivételesen hőálló, korrózióálló és könnyű: utóbbi körülbelül nyolc kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen az M3 és M4 modellekhez alapesetben társított komplett kipufogórendszerhez képest. A sofőr kétféle motorhang-beállítás közül választhat a BMW M Performance sportkipufogó-rendszerrel szerelt sportmodellek esetében, mindkettő az autó orrában dolgozó erőforrás gombnyomásra aktiválható teljesítményprofiljához kapcsolódik. Standard üzemmódban a rendszer határozott, az alapkivitelnél jelentősen sportosabb hangot hallat, amely egyúttal a hétköznapi használatra is megfelel. SPORT és SPORT+ üzemmódban a kipufogórendszer elképesztően erőteljes, kőkemény hangorkánra vált át, amely azonnali, egyértelmű visszacsatolást ad a sofőrnek a motorterhelés és a hátsó tengely felé leadott teljesítmény mértékéről.

Vezetéselemzés a BMW M Performance Drive Analyser opcióval

A BMW M Performance Drive Analyser kiegészítő opció segítségével a márka ügyfelei lenyűgöző részletességgel elemezhetik ki saját vezetési stílusukat (az innovatív funkció a 2011-es modellévtől gyártott összes BMW modellhez elérhető). Legyen szó akár kiélezett versenypályás vezetésről, akár sima, hétköznapi autózásról A-ból B-be, az újdonsült opció pontosan rögzíti a vezetési stílus legapróbb mozzanatait is. A BMW M Performance Drive Analyser egy fedélzeti elemző egységből, valamint egy Android és iOS operációs rendszereken futó szoftverből áll. Az autót a feltelepített szoftvert futtató okostelefonnal vagy táblagéppel a jármű megfelelő aljzatába csatlakoztatott fedélzeti egység kapcsolja össze, Bluetooth segítségével. A BMW Click & Drive nevű tartókonzoljával könnyedén felerősíthetők az okos készülékek a szélvédő belső oldalára. A rendszer az elemző opció összes mérését, így az autó aktuális sebességét, az éppen kapcsolt sebességfokozatokat, a gáz- és fékpedál-kezelés sajátosságait, az erőforrás karakterisztikájának számos jellemzőjét és az oldalirányú gyorsulást, mind egytől egyig egyenesen a csatlakoztatott okostelefon memóriájában tárolja el, amelyek ezután bármikor előhívhatók. A BMW ügyfelei közvetlenül okostelefonjukon elemezhetik ki a Drive Analyser opció mérési eredményeit, akár minden egyes vezetés után.

Citroën Racing tervek a 2015-ös szezon kapcsán

A Citroën Total csapata változatlan felállással készül második WTCC-szezonjára. A gyári csapatot az idén az egyéni verseny első három helyén végzett* José María López, Yvan Muller és Sébastien Loeb alkotja majd. A Sébastien Loeb Racing két privát C-Elysée WTCC-t indít a 2015-ös világbajnokságon.

citroen_racing_wtcc_yvan_muller

A Citroën Racing első WTCC-szezonja igen sikeres volt: a csapatvilágbajnoki cím mellett José María López, Yvan Muller és Sébastien Loeb szerezte meg az egyéni verseny első három helyét.*

2015-ben ismét három autó indul a Citroën Total hivatalos színeiben. „Abszolút elégedettek vagyunk a pilótáinkkal, ők sem akartak elmenni tőlünk, így ezt a témát gyorsan meg tudtuk tárgyalni – nyilatkozta Yves Matton. – Az idén López tökéletes szezont produkált, köszönhetően annak, hogy ő is és a csapattagok is mindvégig maximálisan helytálltak. Pechito megnyitotta az utat egy új versenyzőgeneráció számára, de ezzel együtt jár az is, hogy jövőre nagyon komolyan kell dolgoznia azon, hogy meg tudja védeni címét az igen elszánt versenytársakkal szemben, akik között a saját csapattársai is ott sorakoznak. Yvan Mullernek nem úgy jött össze a 2014-es évad, ahogyan szerette volna – pontosan ezért alig várja, hogy mindenki újra nulláról kezdje a pontvadászatot, és elindulhasson ötödik bajnoki címéért. Sébastien Loeb pedig néhány győzelemmel a háta mögött szeretné egyre jobban csinálni a túraautózást. Elég drasztikus volt számára a váltás a rali és a pályaversenyzés között, de azért az idén is megmutatta, hogy megvannak a képességei ahhoz, hogy a szakág egyik legjobbja váljék belőle.”

A gyári csapaton kívül két privát Citroën C-Elysée WTCC is versenybe száll jövőre, mégpedig a Sébastien Loeb Racing színeiben. A csapatfőnök kilencszeres rali világbajnok szerint „az SLR megalakulása óta elég sok tapasztalatot szerzett a pályaversenyzésben, részben a GT-sorozatban, részben pedig a sport-prototípus bajnokságokban. A WTCC a csapat fejlődésének következő állomása. Nem is sokat törtem a fejemet, amikor felmerült a lehetőség, hogy 2015-ben elindulhatunk. Az új TC1-es autók megjelenésével egyre izgalmasabbá válik a túraautó világbajnokság, és nagyon örülök, hogy a Sébastien Loeb Racing is részese lehet ennek a kalandnak.”

„Számunkra természetes volt, hogy a két privát C-Elysée WTCC-t az SLR-re bízzuk – teszi hozzá Yves Matton. – A csapat két idei versenyautónkat kapja meg, amelyeket teljesen felújítunk és minden olyan fejlesztést beépítünk, amelyeket a jövő szezonra terveztünk. A pilóták személyéről a csapat dönt, bár mindannyian azon vagyunk, hogy Ma Qing Hua jövőre is Citroënnel indulhasson a WTCC-ben. Idei teljesítményével bebizonyította, hogy helye van a mezőnyben, és megérdemli, hogy 2015-ben a teljes szezont végigversenyezhesse.”

* A FIA hivatalos közléséig nem tekinthető végleges eredménynek.

Bővül a Nissan Qashqai motorválasztéka

A Nissan az új 163 lóerős, korszerű DIG-T 160 benzinmotorral bővíti az új Qashqai motorkínálatát. Az új 1,6 literes, turbófeltöltős négyhengeres motor, mely teljes mértékben megfelel a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó, szigorú EURO6-os előírásoknak, a dinamikus teljesítményt alacsony szén-dioxid kibocsátással és rendkívül alacsony fogyasztással ötvözi.

nissan_qashqai_1_6_dci_2014_006

A kifejezetten a Qashqaihoz hangolt, új 163 lóerős DIG-T motor fejlett turbófeltöltő-technológiát és a teljesítmény, valamint a gazdaságosság maximalizálását szolgáló számos más funkciót is felvonultat. Az új motor 5600 ford./perc-en 163 lőerős (120 kW-os) teljesítményt nyújt, nyomatéka pedig 2140 Nm, amely 2000 és 4000 közötti ford./perc-en áll rendelkezésre. Ezek a lenyűgöző értékek kiválóan szemléltetik a Nissan méretcsökkentési filozófiáját, és bizonyítják, hogy nincs feltétlenül szükség nagy hengerűrtartalomra az erőteljes gyorsulás és a sebességfokozatokon belüli jelentős dinamizmus biztosításhoz.

Akárcsak az új Qashqai kínálat összes többi motorja, az új, 163 lóerős DIG-T motor is stop/start technológiával felszerelt. A motor a Nissan ügyfelei által elvárt sima, dinamikus és minőségi vezetési élményt biztosítja. Az új motor a jelenlegi Qashqai motorkínálat leggyorsabbja: a 100 km/h-s sebesség eléréséhez mindössze 9,1 másodpercre van szüksége, végsebessége pedig 200 km/h.

Ennél már csak az új 163 lóerős DIG-T motor üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékei lenyűgözőbbek. Az új motorral ellátott modellek üzemanyag-fogyasztása az európai szabvány szerinti vegyes használat esetén mindössze 5,8 l/100 km. A 16 és 17 colos kerekekkel felszerelt modellek esetében a szén-dioxid kibocsátás 134 g/km, a 18 és 19 colos kerekekkel felszerelt modellek esetében pedig 138 g/km.

Az új 163 lóerős DIG-T motor elsőkerék-meghajtású változatban hatsebességes kézi sebességváltóval érhető el.

Még szélesebb kínálat a Qashqait választó ügyfelek számára

Az 1,2 literes DIG-T motor feletti kategóriában elhelyezkedő, új 163 lóerős DIG-T motor érkezésével teljessé vált a Qashqai benzinmotor-kínálata. A Renault-Nissan által közösen kifejlesztett, 115 lóerős (85 kW-os) négyhengeres motor igazán átütő erővel bír: az 1,6 literes szívómotornál jobb gyorsulási értékekkel rendelkezik és dinamikusabb is.

Az alapfelszereltség részeként stop/start rendszerrel felszerelt motor számos üzemanyag-takarékosságot szolgáló technológia – például az energia-visszanyerő generátor, az optimalizált áttételek és a speciális, alacsony viszkozitású olaj – előnyeit is biztosítja.

Az automata sebességváltó könnyű és egyszerű kezelhetőségét kedvelő ügyfelek számára az 1,2 literes DIG-T motor a Nissan korszerű Xtronic sebességváltójával is elérhető. A fokozatmentes sebességváltás elvén alapuló Xtronic sebességváltót úgy alakították ki, hogy simább, természetesebb vezetési élményt nyújtson.

A hagyományos fokozatmentes sebességváltóktól eltérően a Qashqai Xtronic sebességváltóműve erős gyorsítás során a hagyományos, többfokozatú váltókhoz hasonlóan viselkedik. A nyugodtabb szakaszokon az áttételeket a vezérlés finoman a körülményekhez igazítja a lehető legsimább vezetési élmény érdekében. Ezáltal az Xtronic sebességváltó a kézi és az automata sebességváltók legjobb tulajdonságait ötvözi: kis terhelés mellett különösen sima erőátvitelt biztosít, erősebb gyorsítás esetén pedig közvetlenebb teljesítményt nyújt.

Ezek a szezon legdivatosabb óratrendjei

Az elmúlt időszakban egyre inkább bizsuként tekinthettünk az órákra, aminek főleg az az oka, hogy a tervezők nemegyszer karkötőkbe építették bele ezeket a hasznos darabokat. Akár kétfunkciósak, akárcsak egy rendeltetés jutott nekik, az biztos, hogy a jól megválasztott órák maximálisan feldobják a megjelenésünket és remek ajándékötlet is lehet Karácsonyra!

Az őszi-téli szezon egyik legdivatosabb irányzatát már most jól jelölik a fém kivitelezésű órák, amik óriási népszerűségnek örvendenek! „Gyakorlatilag klasszikus alapdarabnak számítanak a fémből készült, aranyozott, vagy aranyozott hatású kiegészítők. A megszokott és rendkívül elegáns szín mellett hódít a megszokott fém és a rozé arany elnevezésű, extravagáns látszatot keltő tónus is!”- árulta el Budai Hajnalka, a Smoon.hu stílusszakértője, majd hozzátette, hogy a fém a tőle megszokott és elvárható módon biztosítja a rendkívül egyszerű, letisztult megjelenési lehetőségeket, de a harsány, figyelemfelkeltő darabok kedvelői számára is sok alternatívát tartogat. „Utóbbira kiváló példát hozhatunk az elmúlt időszak legkedveltebb darabjaiból, amik főleg a nagy, kerek óralapra, és a körben díszített, strassz köves megoldásra építenek. Ez a trend rengeteg tervezőt megihletett, a legdrágább óráktól kezdve a bizsuként megvásárolható darabokon át az utóbbi időszak legkedveltebb stílusát jelenti.”

Strasszok, vastag szíjak, egyedi formák

A karkötőként funkcionáló órákról cikkünk elején már ejtettünk néhány szót, ezeknek a daraboknak köszönhetjük, hogy minden közkedveltségnek örvend, ami csillog, műbőrből, vagy bőrből készült, illetve nem csupán egy óraszíj, hanem legalább kettő, három, csukló felett átfutó pánt alkotja. „Ez a kivitelezési forma kiváló azok számára, akik önmagában nem szívesen viselnének órát, vagy nem egy, életre szóló darabba ruháznának be, hanem szeretnék változatos módon, bizsuként viselni a hasznos kiegészítőt”- meséli Budai Hajnalka, a Smoon.hu stílusszakértője. „A karkötőszerű órák kedvező áron beszerezhetőek, így igazán nem okozhat gondot, hogy több olyan változatot vásárolj, amiket mindig az aktuális kedvedhez, öltözékedhez tudsz igazítani.”

szezon_iranyado_oratrendjei

Letisztult pasztell darabok kontra csillogás

A korábbiakhoz képest némileg újdonságnak számítanak azok a darabok, amiken a szíjak hangsúlyosabbak, mint maguk az óralapok. Ez a kivitelezés ugyancsak a karkötők irányvonalát erősíti, hiszen a domináns pántok mellett alig-alig tűnik fel az időt mutató felület.  Az aktuális divat szerint az említett fém és bőr mellett népszerűek a fonott megoldások, a kövekkel hangsúlyozott vonalak, valamint a mintás darabok, különösen az állatmintás felületek, amik nemegyszer a számlapokat is körbeölelik. A minták lehetőséget nyújtanak arra, hogy az órák valódi színfoltot jelöljenek az öltözködésedben, de természetesen akkor sem foghatsz mellé, ha egy rendkívül kifinomult és egyszerű darab mellett teszed le a voksodat. Az egészen feltűnő, már-már harsány órák mellett a visszafogott, letisztult és natúr darabok is divatosak, így akár az egyszerűséget, akár a túldíszített irányvonalat képviseled, egész biztosan sikered lesz!

oratrend_karacsony

 

További stílustippek és divattanácsok: facebook.com/SmoonEkszer
Forrás: smoon.hu

Ezért érdemes kókuszzsírral sütni

Görgey Artúr már 1851-ben megírta „A kókuszzsír szilárd és folyékony zsírsavairól” címmel értekezését, de napjainkban sokan mégsem ismerik ezt a sütés közben is szagtalan, és epebetegek diétájában is használható alapanyagot. A kókuszzsír tulajdonságainak részletes megismeréséhez Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusának segítségét kértük.

Nem minden zsír egészségtelen

A reform táplálkozásra nyitott, a különböző diétás irányzatok iránt fogékony, a témában jártas olvasók számára nyilván nem számít újdonságnak, hogy szervezetünknek zsírokra is szüksége van a megfelelő működéshez. Gondoljunk csak a legalapvetőbb dologra: több vitamin, például az A-, a D-, a K- és az E- vitamin is zsírban oldódik, ennek hiányában nem tud felszívódni a szervezetben. Nem mindegy azonban, hogy mit fogyasztunk, a zsírok közt is meg kell találnunk a helyes egyensúlyt, és ezen a területen is célszerű a változatosságra törekedni. A napi teljes energia bevitelünk 30 százalékát kellene zsiradékokból biztosítani, ebből: 10 % telített zsír, 12-14  % egyszeresen telítetlen, 6-8% többszörösen telítetlen zsírsavak – mondja Varga Dóra. Az egyes zsírok nemcsak az egészségre gyakorolt hatásukban különböznek, de a konyhában is eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek.

kokuszzsir

Konyhai kisokos a zsírokról

Főként egyszeresen telítetlen zsírsavak alkotják például az olívaolajat, amely a mediterrán konyha rajongóinak kedvelt alapanyaga. Extra szűz változata alig rendelkezik telített zsírsavakkal, emiatt egyáltalán nem alkalmas magas hőmérsékleten történő sütésre. Értékes összetevői akkor kerülnek be a szervezetbe, ha hidegen használjuk fel például salátákhoz, vagy csak nagyon rövid ideig hevítjük fel magas hőmérsékletre.

A kókuszzsír ezzel szemben – az állati zsiradékokhoz hasonlóan – főként telített zsírsavakat tartalmaz, ezért szobahőmérsékleten szilárd a halmazállapota, míg magasabb hőfokon folyékonyra változik. A két anyag közti szerkezeti különbség miatt azonban a kókuszzsír jobban bírja a magasabb hőmérsékletet, és hevítés során nem keletkeznek egészségre káros szabadgyökök sem. Ezzel szemben az extra szűz olívaolaj erőssége a magas antioxidáns tartalom, illetve a benne lévő szterolok gátolják a koleszterin felszívódását.

Koleszterinmentes, jól felszívódik

A kókuszzsír – főként közepes hosszúságú zsírsavtartalma (MCT) miatt –, az epesav és a zsírbontó enzimünk, a lipáz hiányában is felszívódik. Ezért jól alkalmazható epebetegség, hasnyálmirigy betegség, gyulladásos bélbetegségek diétájában. A kókuszzsír és az állati zsiradékok közt alapvető különbség, hogy csak az állati zsiradékok tartalmaznak koleszterint, ezért koleszterin szegény diéta esetén is bátran alkalmazható a sertészsír kiváltására. A kókuszzsír mellett pálmazsír néven is forgalomba kerül hasonló csomagolású termék, de a kettő nem ugyanaz. A pálmazsír sem tartalmaz koleszterint, de szerkezete inkább hasonlít a sertészsíréhoz, mint a kókuszzsíréhoz: főként telített zsírokból áll, ezért jó sütőzsiradék, ám leginkább hosszú szénláncú zsírsavakat tartalmaz, melynek emésztése sokkal jobban megterheli a szervezetet.

Kókuszzsír a konyhában

A kókuszsírnak két fajtáját különböztethetjük meg: a szűz és szűrt változatot. A szűz változat enyhén kókuszillatú és ízű. Ezt alacsony hőmérsékleten és vegyi anyagok nélkül vonják ki a kókuszdió húsából.

A szűrt kókuszzsír teljesen íztelen és szagtalan, a gyümölcs szárított húsából nyerik magasabb hőmérsékleten. Hátránya, hogy értékes fitonutrienseket nem tartalmaz, esetében viszont nem kell attól tartani, hogy az elkészült étel kókusz ízű, vagy illatú lesz. Ennek épp ellenkezője fordulhat elő: a kókuszzsír, stabil szerkezetének köszönhetően ugyan többször is felhasználható, de számoljunk azzal, hogy ez az alapvetően semleges anyag az ételek ízét átveheti. Nagy előnye, hogy rántott ételek készítése során sem keletkeznek kellemetlen szagok a konyhában. Használata ezért előnyös lehet sütésnél, az olaj, vagy más zsírok helyettesítésére, de készíthetünk vele süteményeket is, mint az alábbi sós ropogtatni való esetében.

Magos stangli

200 g teljes kiőrlésű búzaliszt
250 g túró
50 g kókuszzsír
2 db tojás (1 db a tésztába+ 1 db a tetejére)
só (ízlés szerit)
2 db fokhagyma gerezd
szezámmag (ízlés szerint)
mák (ízlés szerint)

Elkészítés:

Egynemű tésztává gyúrjuk a lisztet, a túrót, a kókuszzsírt és 1 db tojást, ízesítjük kevés sóval, illetve az összenyomott fokhagymagerezdekkel. Az így készült tésztát lisztezett deszkán 1 cm vastagságúra nyújtjuk, majd az egészet lekenjük tojással. Tetejére ízlés szerint szórunk szezámmagot, mákot. Nagyjából 1 cm szélességű csíkokat vágunk belőle és 180 fokra előmelegített sütőben 15-20 perc alatt aranybarnára sütjük.

A kókuszzsírt tehát használhatjuk bátran, sok féle módon a konyhában, de ügyeljünk a helyes arányok betartására! A napi teljes energia bevitelünknek csak 1/3-át fedezzük telített zsírokkal. Túlzott használatuk hozzájárul a rossz koleszterin szint növekedéséhez, szív és érrendszeri megbetegedések kialakulásához. Emellett magas energia tartalmáról sem szabad elfeledkezni: 100 gramm 878 kcal-t tartalmaz.

 

 

Forrás: www.endokrinkozpont.hu

Folyamatos elismerés az új Mazda2 modellnek

Hét nappal ezelőtt az új Mazda2 Berlinben megkapta a 2014-es Arany Kormánykerék díjat a ’szupermini és kisautók’ kategóriában.

arany_kormanykerek_dij_2014_mazda_2

Az új Mazda2 immár harmadik fontos díját nyeri (Japán Év Autója 2014-15, ill. Good Design Gold Award Japan 2014), mielőtt még bevezetésre kerülne Európában 2015 tavaszán. Ezzel SKYACTIV-elődeinek nyomdokába lép, melyek hasonlóan gyors sikereket értek el világszerte.

A Mazda negyedik alkalommal állhat a dobogó tetején az Arany Kormánykerék díj 1976-os megalapítása óta. A Mazda 323 1985-ben és ’89-ben vihette haza az elismerést, ezt követte a Mazda 626-os sikere 1992-ben. Az éves közönségszavazás Európa egyik legnagyobb tiszteletnek örvendő megmérettetése. Az új Mazda2 9 konkurens modellt előzött meg az Axel Springer kiadó által 25 országban kiírt szavazásban, melyben a Bild am Sonntag, Auto Bild és más testvérlapok 300.000 olvasója vett részt.

Határtalan öröm, hogy az új Mazda2 már az európai piaci bevezetése előtt elhozott egy ilyen rangos díjat” – mondta Takahisa Sori, a Mazda Motor Corporation kutatás-fejleszési vezetője, miután átvette azt. „Ez bizonyítja számunkra, hogy a Mazda jó úton halad azzal, hogy a design-ra, az élvezetes vezetésre és a SKYACTIV technológiára koncentrál.”

Az Arany Kormánykereket egy héttel megelőzően a Mazda kisautója a Good Design Gold Award 2014-et kapta meg Japánban. A Japán Dizájnintézet, mely odaítéli a díjat, mindenekelőtt az új Mazda2 életteli megjelenését és KODO-vonalait értékelte nagyra. Az elismerés egyébként 1957 óta létezik, 2014-ben 19 tárgy részesült benne, több mint 3600 pályázatból.

Októberben az új Mazda2 lett az Év Autója 2014-15 Japánban – a 2. Mazda három éven belül, mely megkapja ezt a rangos elismerést (az első a Mazda CX-5 volt 2012-ben).

Kibővített Toyota plug-in hybrid töltőszolgáltatás Japánban

A Toyota Motor Corporation megnyitotta kibővített plug-in hybrid töltőszolgáltatását, amely lehetővé teszi a hálózatról tölthető Prius PHV típus tulajdonosai számára, hogy országszerte igénybe vegyék a Nippon Charge Service, LLC (NCS) által üzemeltetett töltőpontokat. Az új, külön megrendelhető, díj alapú PHV Drive Support Plus (PDS Plus) szolgáltatás idén december elsejével veszi kezdetét.

toyota_phv_drive_support

Az NCS október végével kialakította mintegy 700 normál töltőből álló hálózatát. Ennek kapacitása a 2015. pénzügyi év során várhatóan 5500 töltőpontra nő, majd a későbbiekben további bővítés várható.

A kibővített hálózat havi tagsági díj megfizetése fejében vehető igénybe, amelynek összege 324 japán jen[1]. Ezen felül percenként 1,62 jenbe kerül az NCS töltők használata (mindkét díj tartalmazza a fogyasztási adót). Hogy a felhasználók megismerkedhessenek a praktikus rendszerrel, a tagság első hat hónapja során sem tagsági, sem percdíjat nem kell fizetni.

A Toyota Motor Corporation, a Nissan Motor Co., Ltd., a Honda Motor Co., Ltd., a Mitsubishi Motors Corporation, valamint a Japán Fejlesztési Bank idén május 26-án közös erővel hozta létre az NCS-t, azzal a céllal, hogy egyetlen, közös előfizetéssel igénybe vehető töltő infrastruktúra hálózatot fejlesszenek ki. A PDS Plus lehetővé teszi a Prius PHV tulajdonosok számára ennek a hálózatnak a használatát. Azáltal, hogy járművüket így nem csak otthonukban tölthetik fel, felhasználóként maximálisan kiaknázhatják a Prius PHV kiemelkedően kedvező üzemanyag-fogyasztását és praktikumát.

A Toyota fennálló PHV Drive Support (PHV vezetési támogatás, PDS) szolgáltatása, amelyet a Prius PHV piaci bevezetésével egy időben, 2012 januárjában adtak át, a Toyota kereskedőknél telepített, mintegy 1500 darab normál töltőhöz biztosít hozzáférést. A tagok három éven át ingyenesen vehetnek igénybe számos praktikus szolgáltatást, a Toyota kereskedőknél történő akkumulátor-töltéstől kezdve az akkumulátorban hátralevő töltöttségi szint ellenőrzésén át a legközelebbi töltőállomás okostelefonon történő megkereséséig. Most, a PDS Plus bevezetésével párhuzamosan a Toyota a vásárlást követő negyedik évre[2] is ingyenesen biztosítja az alapszintű PDS szolgáltatást.

A Toyota elkötelezte magát amellett, hogy a Prius PHV modell minél szélesebb körű értékesítése révén hozzájáruljon egy csekély szénkibocsátású, praktikus és intelligens mobilitású társadalom kialakításához.

A PHV Drive Support és PHV Drive Support Plus töltőszolgáltatások összehasonlítása

PHV Drive Support

 

PHV Drive Support Plus

 

 

 

Biztosított szolgáltatások

 

A Toyota márkakereskedésekben felállított normál töltők ingyenes igénybe vétele

 

A Toyota márkakereskedésekben felállított normál töltők ingyenes igénybe vétele, illetve a kereskedelmi és szálláshelyeken országszerte felállított, normál NCS töltők díj alapú igénybe vétele

 

 

 

Díjak (fogyasztási adóval terhelve)

 

Nincs havi tagdíj, sem töltési díj

 

  • A tagdíjat és a töltési díjat a tagság első hat hónapjára elengedik (a regisztráció első napjától számítva)

 

  • Havi tagdíj: 324 japán jen

 

  • Töltési díj: 1,62 japán jen / perc

 

[1] 100 japán jen = 219,73 Ft

[2] Az egyedi célú DCM kommunikációs egységgel felszerelt modellek esetében ehhez különálló, folytonos „G-BOOK mX Pro” szerződésre van szükség.

 

 

 

 

 

 

 

Los Angelesben mutatkozik be a Lexus LF-C2

November 19-én a Los Angeles-i Autószalonon bemutatkozik a Lexus LF-C2 koncepció autó. Ezt az izgalmas, vadonatúj kabrió koncepciót a Lexus standon, sajtótájékoztató keretében leplezik le, helyi idő szerint 13:40-kor a Los Angeles-i Kiállítási Központ déli épületében.

lexus_lf_c2

Ezenkívül az autó egy 72 órás online közösségi média kampányon keresztül is bemutatkozik: http://lexus-int.com/motorshow/72-hour-eclipse-reveal.html

Olcsóbb az arany, mégis világszerte csökken a kereslete

A világ aranypiacát mérséklődő kereslet, stagnáló kínálat és az előző évinél alacsonyabb átlagár jellemezte az idei első háromnegyed évben – mondta Juhász Gergely, az árupiaci befektetésekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. vezérigazgatója az Arany Világtanács jelentése alapján az MTI-nek.

A cégvezető rámutatott: az előző évhez képest az idén megcsappant az arany iránti kereslet, annak ellenére, hogy a sárga nemesfém unciájához (1 uncia 31,1035 gramm) átlagban közel 12 százalékkal alacsonyabb áron lehetett hozzájutni 2014 első háromnegyed évében, mint 2013 azonos időszakában. Az arany unciánkénti legalacsonyabb ára 1192 dollár, legmagasabb ára 1379 dollár volt ekkor.

Az Arany Világtanács jelentése alapján az idei január-szeptember közötti 2963,5 tonnás összesített világméretű aranykereslet 5,6 százalékkal maradt el a tavalyi év első kilenc havi adatánál. A sárga fém iránti kereslet dollárban kifejezve közel 17 százalékkal volt mérsékeltebb az első kilenc hónapban.

arany

Továbbra is ékszerekből fogyott a legtöbb, összességében közel 1616 tonna, elsősorban Kínának és Indiának köszönhetően. Ezeket az országokat messze lemaradva követik az Egyesült Államok és a közel-keleti országok, valamint Olaszország és az Egyesült Királyság, amelyeknek az aranyékszer-forgalmát az Arany Világtanács Európából egyedüliként tartotta mérhetőnek.

Az ipar, mindenekelőtt a technológiai szektor 4,5 százalékkal kevesebb, 296,5 tonna aranyat használt fel. Ez a Conclude Befektetési Zrt. vezérigazgatója szerint azzal magyarázható, hogy az elektronikai iparban, mindenekelőtt az áramkörgyártásban és a félvezetőiparban az aranyat egyre nagyobb mértékben helyettesítik alternatív alapanyagokkal.

Kitért arra, hogy a központi bankok immár tizenötödik egymást követő hónapja több sárga nemesfémet vesznek, mint amennyit eladnak, az idén 335 tonnával növelték tartalékaikat, egyrészt az amerikai dollártól való függőségük mérséklésének céljából, másrészt a szűnni nem akaró geopolitikai feszültségek miatt.

A Magyar Nemzeti Bank aranytartalékai az idén nem változtak, ez év október 31-én is 3,1 tonnát, aznapi árfolyamon 92 millió eurót tett ki, ami Magyarország 34,2 milliárd eurós nemzetközi tartalékának mindössze 0,27 százaléka.

A zuhanó kereslettel szemben az arany globális kínálata gyakorlatilag stagnált, a 2014 első háromnegyed évi 3147,4 tonnás összmennyiség alig haladta meg a tavalyi év azonos időszakának 3144,9 tonnáját.

Míg azonban az aranybányák 2340 tonnás idei össztermelése 6,5 százalékkal volt nagyobb az előző év január-szeptemberi mennyiségénél, addig az arany újrahasznosítása egy év alatt közel 15 százalékkal, 807 tonnára esett, ami 2007 óta nem látott alacsony szint. Ez egyrészt a csökkenő árfolyam miatt, másrészt pedig azért következett be, mert egyre kevesebb az eladásra kínált törtarany – vélte Juhász Gergely.

 

Forrás: MTI
 

Veled maradok címmel megjelent Dr Belső Nóra legújabb könyve

Miért olyan nehéz magunk mellett tartani a másikat, akár egy életen át? Miért tűnik úgy, hogy az örök szerelem csak illúzió? Mi a fő megtartó erő egy kapcsolatban? Egyáltalán: miért mutatjuk magunkat másnak, és miért fogadjuk el, hogy a másik is ezt teszi?

Ezeket a kérdéseket boncolgatja DR. BELSŐ NÓRA pszichiáter, az Utak egymástól és az Utak egymáshoz című kötetek szerzője. Mint írja, az egymás mellett élést könnyedén el lehet játszani, de valóban magunk mellett tartani egy társat már életfeladat. És mint ilyen, komoly odafigyelést, gondozást és tudatosságot kíván.

belso_nora_veled_maradok

Két ember testi-lelki kapcsolata az idők folyamán változik, de a lényege mindig ugyanaz marad: mi ketten egy pár vagyunk, és szeretjük egymást. A szerző szerint a másik birtoklása és a maradás kikényszerítése helyett érdemes arra törekedni, hogy az elvárások helyett a kapcsolatban megélt öröm és élmény legyen a fő összetartó erő.

Le kell mondanunk a hibátlanság eszményéről, a görcsös akarásról, a taktikázásáról, és el kell fogadnunk, hogy a mindennapokhoz a csalódás és a fájdalom éppúgy hozzátartozik, mint a szeretet vagy a szenvedély. Nos, igen, egy hosszú távú kapcsolatot megtartani komoly munka, sokak szerint mégis megéri.