Főoldal Blog oldal 575

Új mini-crossover a láthatáron: itt az Opel ADAM ROCKS

opel_adam_rocksGyarapodik az ADAM-család: Stílusos vagy végtelenül testre szabható kisautóként egyaránt helyt áll az új Opel ADAM ROCKS. Ráadásul új, saját piaci területet alapoz meg, 3,75 méteres, urbánus mini-crossoverként. Külön neki tervezett design dobja fel az utasterét, és ad sajátos karizmát a széria vászontetővel együtt. Ehhez járul a teljesen új, modern 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, amely már most teljesíti az Euro-6-os normát, és rendkívül csendes, sima járásával új mércét állít fel a háromhengeres motorok között. Az Opel korszerű IntelliLink infotainment-rendszere megfizethető árért hozza be az okostelefonok gyors és egyszerű kezelését. Az ADAM ROCKS idén ősszel kerül a márkakereskedésekbe.

„Vérpezsdítő a szabad levegőn autózás, a modern kapcsolattartás és az új motor kombinációja“, állítja az Opel értékesítési igazgatója, Peter Christian Küspert. „Ennek a városi crossovernek minden példánya egyedi lesz, aligha jöhet szembe egy ugyanilyen.“

Van benne spiritusz: ötletes berendezés, jutányos IntelliLink

Kívül-belül csupa kalandvágy az ADAM ROCKS! Izmos, robusztus karakterét antracitszínű üléshuzat emeli ki. Elöl és hátul ezüstös alsó védőlemez, illetve szintén szériában, krómozott kipufogóvég teszi teljessé a tettre kész kocsi képét. Friss színeivel, amilyen például a „Diamond Yellow“, és tetőválasztékával az ADAM ROCKS személyre szabási lehetősége semmivel sem marad el a többi családtagétól. Az ülésekhez és az ajtóborításokhoz új színek állnak rendelkezésre, és különleges dekorációk teszik individuális jelenséggé az ADAM ROCKS valamennyi példányát.

A Swing Top vászontető szó szerint új horizontot nyit meg, ha arra van kedve a vezetőnek. Gombnyomásra, öt másodperc alatt fut hátra a C-oszlophoz – persze akár menet közben is (140 km/óráig). Háromrétegű, középen neoprén béléssel, robusztus, hosszú életű, és csukott állapotban kívül tartja a zajokat.

Természetesen nem hiányozhat az ADAM ROCKS fedélzetéről az Opel díjnyertes IntelliLink multimédiás rendszerének sokféle alkalmazása sem. Mind a legújabb Android-, mind az Apple iOS készülékekkel kompatibilis. Amellett, hogy kapcsolatot tart a külvilággal, lehet róla kihangosítóval telefonálni, kedvenc zenéket hallgatni, a Siri Eyes útján Apple iOS készüléknek SMS-t diktálni vagy e-mailt felolvastatni. Álló helyzetben videókat vagy fotókat nézegethetünk az ADAM ROCKS nagyfelbontású, hétcolos, színes érintőképernyőjén. A vele ellátott ROCKS ugyanúgy a piac legjobban kapcsolódó kiskocsija, mint a testvérei – ezt igazolja például az Auto Bild és a Computer Bild szaklapok „Connected Car Award“ díja.

Megy, mint a golyó: új fejlesztésű 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, 90 és 115 LE

Az Opel ADAM ROCKS gépteteje alatt egy komplett új fejlesztés ünnepli premierjét: az ismert 1,2 és 1,4 literes benzines szívómotorok (51 kW/70 LE – 74 kW/100 LE) mellett először szerepel az Opel kínálatában az 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. A teljesen alumíniumból készült, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses motor teljesítménye 66 kW/90 LE, sőt a csúcsváltozaté 85 kW/115 LE. Míg a négyhengeresekhez ötfokozatú váltó csatlakozik, a turbóké kis súrlódási ellenállású, hatfokozatú, komfortosan és lágyan kapcsolható.

A turbómotorral elérhető csúcssebesség 180 km/óra (66 kW/90 LE), illetve 196 km/óra (85 kW/115 LE), a 0-ról 100 km/órára gyorsítás ideje 11,9, illetve 9,9 másodperc. Mindkét teljesítményváltozat nyomatékmaximuma erőteljes 170 newtonméter – már 1800/percnél.

Optimális hatásfokról a legmodernebb technika gondoskodik, például nagynyomású közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés, szükség szerint működő vízpumpa és integrált kipufogócsonk, egy beömlésű turbóval. A fogyasztás, részben a széria Start/Stop hatására mindössze 4,5 (66 kW/90 LE) vagy 5,1 (85 kW/115 LE) liter szuperbenzin 100 kilométerenként (VO [EG] Nr. 715/2007 szerint).

A futóművet – elöl bölcsőre szerelt McPherson, hátul csatolt lengőkaros – az ADAM ROCKS kibővített alkalmazási területéhez illesztették. A terepes jellegnek megfelelően, a többi ADAM modellével azonos 17 colos kerekek esetén, 15 milliméterrel nagyobb a szabad magasság – elérve a hobbiterepjárókra (SUV) jellemző 14 centit. Ehhez hangolták a rugózást, a csillapítást, a stabilizátorokat és a kormányzást is. Az Opel ADAM ROCKS energikus küllemét szélesebb nyomtáv (elöl 1.472, hátul 1.464 mm) hangsúlyozza ki, de egyben a stabilitást és a komfortot is szolgálja, a 2311 milliméteres tengelytávval együtt.

Made in Germany: német minőséget képvisel az ADAM ROCKS

Az új ADAM ROCKS csupán tizenkét hónap alatt lett tanulmányból sorozatgyártásra érett típus a rüsselsheimi műszaki fejlesztőközpontban (ITEZ). Az ADAM-család többi tagjához hasonlóan Németországban készül, Eisenachban. Ezzel az Opel az egyedüli gyártó, amely így döntött a kategória valamelyik autótípusával – Eisenach hatékonyságának köszönhetően.

Interjú Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével

Usain Bolt múlt héten ünnepelte 28-adik születésnapját, egyúttal ötödik évfordulóját annak, hogy visszavonhatatlanul beírta magát a világrekorderek sorába az IAAF Nemzetközi Atlétikai Világbajnokság 2009-es berlini versenyén.

Szakértők keresték a választ a nőket érintő fontos kérdésre

Nőnek lenni nem egyszerű. A hölgyek DNS-ében szinte kódolva van, hogy egyszerre több területen is tökéletesen helyt tudjanak állni: legyenek terhelhető és pótolhatatlan munkaerők, jó anyák, szerető feleségek, egyszóval: tökéletesek.

[TESZT] Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium – túlmutat kategóriáján

Vitathatatlan, hogy a Ford mindig is értett a kisáru – és személyszállítás mikéntjéhez, gondoljunk csak arra, hogy a Transit 1965-ös színrelépése óta mennyire jelentős a szegmensben márkanévként. Egyfajta etalon ez, tudjuk: tíz emberből legalább nyolc asszociál erre a típusra. Ugyanakkor a Ford felmérte a jogosan növekvő igényeket a személyszállítás irányába, ennek folyományaként a Transit csoportból kivált a kifejezetten kisbuszos vonalat erősítő Tourneo, így alapvetően több szálon fut a transzportálás több alternatívája.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_001

Több ízben mutattunk már be a Napimagazin.hu hasábjain Ford kishaszonjárműveket, Transit-ot és Tourneo-t egyaránt; bár azt azért sietve hozzátennénk, hogy a Tourneo eredendően leginkább a személyautó-kategóriába rangsorolható. Egyértelmű, hogy ezeknél a megoldásoknál kivétel nélkül haszonjármű alapokat alkalmaznak, létezik nagyobb (vagy inkább közepes) paraméterekkel operáló verzió, ez a Tourneo Custom, illetve lehetőség nyílik a kisebb, egyterűsebb elképzeléseket követni: ez pedig a Tourneo Connect. Mi pedig most az utóbbi kapcsán szemezgetünk, osztjuk meg tapasztalatainkat olvasóinkkal.

Nagyobb, mint kategóriájának képviselői. Mégsem otromba

A Ford Grand Tourneo Custom – ahogyan elnevezése is sejteti – a nagyobbik, termetesebb variáns a modellből. Long Wheelbase (LWB), azaz hosszabb tengelytávos autóról van szó, és igen, tényleg óriási: 3062 milliméteres az érték! Innentől kezdve a laikusok is egyöntetűen érzékelhetik, hogy ízig-vérig családi utazóautó ez, annak minden előnyével, és némi, csekélyke hátrányával.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_005 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_004

Ha már belekezdtünk a méretek pedzegetésébe, folytassuk innen. A Ford Grand Tourneo Custom teljes hossza 4818 milliméter, ez vetekszik egy átlagos kisbuszéval, ugyanakkor a szélesség (1835 milliméter) és magasság (1852 milliméter) elmarad attól. Tesztalanyunk tehát olyan, mint egy jócskán megnyújtott kombi, némi magasítással, szélesítéssel.

Nyilvánvaló, hogy a Ford Grand Tourneo Connect nem vetkőzheti le teljesen kishaszonjármű részleteit, viszont a tervezőmérnökök kínosan ügyeltek arra, hogy ne legyen beskatulyázható az autó, ne legyenek ellenérzések a vásárlókban. Bár nem a legmeghatározóbb, de nézzük máris a tökéletes színválasztást: a barna árnyalat a prémium szegmenst idézi, a hangsúlyos hűtőmaszk beömlője, illetve a front lámpatestek rajzolata pedig tekintélyt hordozó. Igaz, a vonalvezetés élces, még azt is lehetne mondani globálisan az egész formatervre, hogy dobozos, kocka jellegű, de a Tourneo Connect remekül elviszi a hátán az egészet, szinte kötelező jelleggel, kiválóan használva fel a kategória klasszikus stílusjegyeit.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_002

Míg a tetővonal egyenes, egysíkú, addig az övvonalak felfelé futnak, de ez nem jelenti azt, hogy például a hátsó ajtó, vagy a C oszlop után következő apró (harmadik üléssori) ablak esetében korlátozott lenne a kilátás. Sőt, a leghátul utazóknak rendelkezésére álló jobb- és baloldali üvegfelületek szinte egyenértékűek a oldalsó tolóajtókhoz tartozóakéval, a nyitás ugyan korlátozott, de a komfortérzetet nem befolyásolja túlzottan. Oldalnézetben a vonalvezetés agresszív, a első és hátsó tengelyek fölé húzott sárvédő ívek hatalmasak, szinte eltörpülnek alattuk a 16 col átmérőjű könnyűfémfelnik. Mondjuk a méretezés itt nincsen alulgondolva, a menetkényelemhez pontosan jól passzol ez a megvalósítás.

Hátulról félreismerhetetlen motívumokat hordoz a Ford Grand Tourneo Connect, ugyanis a függőlegesen elhelyezett keskeny, ám annál hosszabb lámpaburák azonnal magukra vonják a figyelemet minden kétséget kizáróan. Van mindezek mellé még egy hatalmas, egy modulként nyíló hátsó, ötödik ajtó, mely praktikus mondjuk akkor, ha szakadó esőben kell megoldani egy ki- és bepakolást a raktérbe, viszont fal mellé tolatásnál – egy bevásárlóközpontban – már igencsak korlátozottak a lehetőségek; a felhajtott csomagtartó ajtóval egyetemben az autó hossza több, mint 1000 milliméterrel növekszik. Viszont oldalirányokban kárpótolnak a praktikus, szélesre húzható tolóajtók, így az utasok terelgetése minden bizonnyal számos kellemes percet okozhat majd a használat során.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_003

Ha egyterű, lehessen pakolni. A Grand Tourneo Connect-et lehet.

Tágas, gigászi a csomagtér – feltéve, ha mellőzzük a hátsó üléssor használatát. Ilyen formában 1529 liter, azaz valamivel több, mint másfél köbméter áll rendelkezésre, ami igencsak inspiráló, viszont ha hét személyt utaztatnánk, akkor a kapacitás csökken, de még mindig megtartja azért renoméját, s teljesíti az elvárásokat – igaz, korlátozottan. A rendelkezésre álló hely tehát rendkívül jól szabható testre, a kocka-alakzat itt is fellelhető: a magasság és szélesség is egyaránt 1170 milliméter, legalábbis, ami a padlózat kerékdobok közti méretét illeti (a teljes szélesség a kerékdobokat is beszámítva 1190 milliméteres). Szélesebb tárgyak is gond nélkül szállíthatók, ha a Ford Grand Tourneo Connect kerül fókuszba, ugyanis a raktér ajtajának magassága 1300 milliméter, szélessége pedig 1200 milliméter.

Kényelmes, praktikumot nem nélkülöző utastér

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_008Ha össze lehetne foglalni tömören a Ford Grand Tourneo Connect utaskabinjára jellemző összetevőket, leginkább a komfortos, praktikus és igényes jelzők érkeznek leghamarabb – és mindez gyakorlatban is teljes mértékig helytáll. A központi műszeregység, a cockpit és maga a középkonzol dizájnvilága ismerősként köszön vissza a hasonszőrű kategorizálás világából, de azért akadhat némi déja vu, ha a kormánykerékre, vagy a már-már tradicionálissá vált fejegységre pillantunk. Az autó felszereltségéhez természetesen tartozott navigáció is, süllyesztve, parányi LCD-vel annak rendje s módja szerint – ez sajnos ismét visszafogja a kényelmi rátát, viszont a rendszer pontosan, gyorsan működött az ország különböző szegleteiben.

A vezetőnek, illetve utasának ülése jól támogatja a hosszabb utazásokat, bár nem találkoztunk comb, illetve deréktámaszokkal – annyi baj legyen. Ergonómiailag hibátlannak tűnő, megfelelő ülő- és hátlappal rendelkező székek ezek, a fokozott igénybevételnek masszívan ellenálló kárpitozásokkal, csúszásmentes felületekkel. A középtájon kihajtható könyöktámaszok hasznosak, viszonylag tág intervallumban állíthatók, könnyítik jelentősen a megtett, ám fogyni nem akaró kilométereket az utazás során.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_009 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_011 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_010

Hatalmas láb- és fejtérrel gazdálkodhatnak azok, akik a hátsó, vagy ha úgy tetszik, hivatalosan a középső üléssoron utaznak. Igaz, elöl akár 50 milliméterrel nagyobb a fejtér, de még 2 méteres testmagasság felett is vígan elboldogulhat a delikvens hátul, terpeszkedve, kinyújtott lábakkal. Ha pedig netán kevés lenne a férőhely, bizonyos határokon belül mozgatható hosszirányba a hármas ülőpad, mely szintén kellemes kiruccanásokhoz nyújthat megfelelő alapot.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_006 ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_007

Sajnos a tesztmodell nem tartalmazta a hátsó kettő plusz ülést, a kialakítás megvolt, de azért nagyjából elméletben fel lehetett vázolni az erőviszonyokat arra az esetre, ha mondjuk felhajtott, 5+2 személyes kivitellel kellene használni az autót – sebaj, majd egy másik alkalommal. Elég az hozzá, hogy jelen kiépítésben is rettentő kezes és kihasználható utazóautó a Ford Grand Tourneo Connect.

Hajtáslánc: elbírna még néhány lóerőt

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_013Vajon elegendő-e az 1563 kilogramm önsúlyú kocsiszekrény mozgatásához a beépített 1.6 literes, 116 lóerős gázolajos egység? Minden bizonnyal, bár némi hiányérzetünk azért akadt; alapvetően nyomatékszegénynek tűnt a TDCi erőforrás, amit leginkább az elindulások utáni megtorpanásoknak tudtunk be. Még ha hajlamos is a lefulladásra, akkor is ott van azért a 270 Newtonméter csúcsnyomaték, ez 1750 percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre, az intervallum majdnem 1000 fordulat, 2500-ig tart, s ez érezhető is gyakorlatban. A hajtásláncba integrált hatsebességes manuális kéziváltó áttételezése jó, alacsonyabb fokozatokban iránymutatóan koncentrál az optimális erőátvitelre, az egyensúly megtartására (csak az a fránya alsó tartomány ne lenne), majd az ötödik és hatodik sebességfokozat ideálisan hozza takarékosságra intő formáját. Viszont érdekes, hogy az üzemanyagfogyasztási rátákon mindez annyira nem tükröződik, hiába az 1550-es percenkénti fordulatszám 90 kilométer/órás országúti tempónál, 5.7 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. 130 kilométer/órára gyorsítva autópályán 2250-es percenkénti fordulatszámot rögzítettünk, a pillanatnyi fogyasztás 6.6-7.9 liter közt váltakozott, végül az átlag 6.8 literre jött ki, 100 kilométeres távra lebontva. Városban, sok torlódással tarkított útvonalakon 7.2 liter/100 kilométerre szökkent fel az étvágy, míg teljes átlagként kereken 7 litert sikerült rögzítenünk.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_012

A Ford Grand Tourneo Connect futóműve viszonylag keményre hangolt, ugyanakkor levetkőzi a kishaszonjárműves tulajdonságok együttesét. Az úthibák visszafogottabban érezhetők, az elöl MacPherson, hátul torziós rudas felfüggesztésnek köszönhetően a visszafogottabb sebességgel bevett, ám szélsőségesebb kanyarok is csekély dőléssel vehetők be – itt köszön vissza a nem túl magasra húzott utaskabin mikéntje.

ford_grand_tourneo_connect_lwb_1_6_tdci_014

Mennyibe kerül mindez?

A Napimagazin.hu Ford Grand Tourneo Connect tesztjében szereplő modell Titanium felszereltséggel érkezett, ennek bruttó listaára jelenleg 7 095 000 forint. A belépő szintet a szintén 1.6 literes, ám csak 95 lóerőt mozgosító TDCi dízel aggregáttal és manuális 5 sebességes kéziváltóval szerelt változat jelenti, itt a bruttó alapár 5 750 000 forint, Ambiente csomagban. Mindehhez akár 5 év/250 000 kilométer garancia is kérhető.

2014 Ford Grand Tourneo Connect LWB 1.6 TDCi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 115 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4818 mm

Szélesség: 1835 mm

Magasság: 1852 mm

Tengelytáv: 3062 mm

Első gumik mérete: 205/60 R16

Hátsó gumik mérete: 205/60 R16

Tömeg, üresen: 1563 kg

Össztömeg: 2270 kg

Csomagtartó mérete: 1529 liter

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.8 másodperc (gyári), 14.3 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 5.7 l/100 km

Vegyes: 7.8 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.6 l/100km

Országúti: 4.6 l/100km

Vegyes: 7.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 130 g/km

Még több információ a Ford magyarországi képviseletének oldalán olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Erről álmodik a legtöbb magyar fiatal

Hírnév, karrier, luxus ábrándok? – mindez eltörpül a magyar fiatalság számára, ha álmokról van szó. Legtöbben ugyanis az igaz szerelem után vágyakoznak, derült ki a The Famous Grouse kívánságballonjaira írt üzenetekből Zamárdiban.

Animációs sorozatok dömpingje várható a Comedy Central-on

Nem lesz borús ez az ősz. Legújabb évaddal érkezik a magyar képernyőkre az iszákos és szexmániás szuperkém, Archer, újra megnyit Bob burgerfalodája és jön a Family Guy várva várt 12. szezonja is.

Kismértékű KRESZ-módosítás a gyermekek védelme érdekében

Az iskolakezdéshez időzítve egyértelművé válnak és a változó nemzetközi rendelkezésekhez igazodnak a gyermekek közlekedésének biztonságát szolgáló előírások.

Pár nap múlva Budapesten ad koncertet a legendás Blondie

Ahogy egész pályafutásuk során, úgy most is sallangok nélküli, a zenére és az élő bulira koncentráló előadásra lehet számítani a csapattól. Éppen ezért kis felszereléssel és létszámmal utaznak, a budapesti előkészületekbe is csupán 22 magyar fog segíteni nekik.

Bogi is került már kínos helyzetekbe

Hazánk fiatal énekesnője, a gimnazista Bogi nagy rajongója a Kínos című sorozatnak, ráadásul előfordult már, hogy ő is kínos helyzetbe került.

Miért jó kutyával sportolni?

Sokan azt gondolják, hogy a kutyus csak otthonra való, és ha sportolunk, ott már nincs helye kedvencünknek. Pedig egyre közkedveltebbek a kutyával űzhető sportok itthon is, aminek a lényege éppen az, hogy négylábú barátunkkal együtt kell végeznünk a feladatokat. Katus Attila is annak a híve, hogy ne csak egyedül, de kutyánkkal is találjuk meg a közös sportokat, hogy így még élvezetesebb legyen az aktív kikapcsolódás.