Sokan nem gondolnák, hogy akár műanyag poharakból is készülhet karácsonyi koszorú, kiégett villanykörtékből karácsonyfadísz, vagy akár termésekből asztali dekoráció.
Ilyen, de még inkább ezeknél is kreatívabb alkotásokat várnak az Alkotó Energia ÚJRA! pályázatára. A legkreatívabb karácsonyi ötleteket december 8-ig várja a szervező, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt., Magyarország legnagyobb karácsonyi Csináld magad! (DIY) megmérettetésére.
A korábbi pályázatok során már számos meglepő és igazán izgalmas
koncepció érkezett, de most kifejezetten a karácsony került a középpontba: két
kategóriában, karácsonyfadísz és karácsonyi dekoráció megalkotásával
pályázhatnak a magukban ünnepi kreativitást érzők az Alkotó Energia ÚJRA!
országos pályázatán. A Paksi Atomerőmű által szervezett versenyre olyan
alkotásokkal nevezhetnek az érdeklődők, amelyek használt alapanyagokból, régi
tárgyakból egy-egy újragondolt karácsonyi díszt vagy dekorációt varázsolnak,
ezzel pedig nem csupán a kreatív alkotóképességüket mutatják meg, hanem a
hulladékmennyiség csökkentése jegyében a környezetért is tesznek.
A 2016-ban indult Alkotó Energia kezdeményezés célja – összhangban azzal, hogy az atomerőmű klímabarát módon termel villamos energiát –, hogy elősegítse és népszerűsítse a meglévő értékek megőrzését, illetve felhívja a figyelmet a környezetet terhelő anyagok újrafelhasználásának lehetőségeire, illetve segítse a társadalmi tudatosság fejlesztését.
A program mostantól évente több, tematikus megmérettetésre várja a
kreatív alkotókat. Az Alkotó Energia ÚJRA! első témája a karácsony. A versenyen
a 16. évüket betöltött, magyarországi lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel
rendelkező személyek vehetnek részt. A beküldött pályamunkákat az MVM Paksi
Atomerőmű Zrt. fogja elbírálni. Mindkét nevezési kategóriában egy-egy nyertest
hirdetnek.
További részletek, illetve a jelentkezés pontos feltételei az
Alkotó Energia ÚJRA! pályázat hivatalos oldalán olvashatók: https://alkotoenergia.hu/
A pályázatok
beküldésnek határideje:2019. december
8. 24 óra
Előreláthatólag folyamatos cikksorozatban számolunk be a Sine webshop kínálatáról, opcióiról. Első írásunkban körbejárjuk nagyvonalakban a témát, és segítünk eligazodni az általuk forgalmazott termékek sűrűjében.
Legelőször is irány a Sine.hu (kattintás)! Ami a felső, kicsi fejlécben szembe tűnik azonnal, az a Black Friday akciójukra való felhívás – ilyen is van természetesen; de előbb inkább ildomos az alap kínálatot végigböngészni.
Számos kategóriát kínál a Sine, nem titkoltan fókuszban a női ruházattal (Női, Női Felsők, Táskák, Cipők kategóriákban). Mindemellett természetesen a férfi vásárlók is megtalálhatják igényeiknek megfelelően portékáikat, nem beszélve a gyerekekről is.
Karácsony közeledtével nyilvánvalóan fontosak a folyamatos akciók, jó árazások. A Sine erre is gondolt természetesen – a feljebb említett Black Friday akcióik mellett nagyjából az összes termékükből lejön a megfelelő (és nem is kicsi) árkedvezmény.
Ha a Női felsők baloldalra kattintunk, máris látható, hogy jelentős árengedményekkel szerezhetjük be a számunkra leginkább megfelelő darabot. Máris elsőként a Női karácsonyi flitteres hosszú váll nélküli blúz elnevezésű termékbe futunk bele, ez az első jelenleg a palettán – elgondolkodtatóan remek a kedvezmény, elegendő csak az árazásra pillantani.
Természetesen nem kizárólag karácsonyi tematikájú termékekkel találkozhatunk a Sine-on, bár ez jelenleg elnézhető, hiszen hamarosan indul a szezon. A majd’ féláras Aszimmetrikus nyakvonalú gombos női háromnegyedes ujjú blúz például közel féláron kínálja magát az eredeti árcédulán szereplő összeghez képest.
A Férfi felsők aloldalra kattintva ismét látszik a hatalmas választék e téren is – bár itt alapvetően annyira nem dominál a karácsonyi téma jelleg, de ez nem is baj. Mivel nyakunkon a hideg időjárás, ezért alapvetően a Meleg férfi téli poliészter + PU bőr keverék hosszú ujjú kabát keltette fel figyelmünket, amely trendi küllemével, a fotók alapján remek anyaghasználatával egész biztosan sikeres termék. Az árazás itt is majdnem féláras, ezért is lehet jó választás.
Advent négy vasárnapján, december 1. és 22. között ismét megrendezi a Várkert Bazár karácsonyi programsorozatát, amely minden korosztály számára tartogat különlegességeket – közölték a szervezők az MTI-vel.
A négy adventi vasárnapon négy téma köré épülő programokkal várják az érdeklődőket.
Napközben a látogatók ingyenes kézműves foglalkozásokon vehetnek részt, előadásokat láthatnak és a kortárs iparművészeti vásár termékei között válogathatnak a Várkert Bazár Rendezvénytermének aulájában, a Déli Palotákban és a Testőrpalotában.
Az első adventi vasárnapon, december 1-jén a gyerekek, a családok lesznek a fókuszban. Ezen a napon minden a mesék, az elvarázsolt történetek köré szerveződik, de közös alkotásra és elmélyülésre is lesz lehetőség. Délelőtt a Kiskalász együttes Sünkarácsony című produkciója lesz látható, utána Szinetár Dóra mesél az adventről. Délután Bíró Eszter Az időmanó adventje című előadásával várják a családokat – olvasható az ajánlóban.
Mint írják, Az időmanó adventje rendhagyó 70 perces produkció, amelyben a műfajt megújítva először kapcsolódik össze élőzenei koncert, miniszínház és 21. századi vizualitás. A multimédiás, interaktív családi koncert és játék az idővel, élőben készített animációval.
A karácsonyi várakozás időszaka, az advent számos csodát és mesés pillanatot rejt, ám a legfontosabb, hogy ne stresszeljük túl az ünnepi készülődést. Az adventi időszak elmaradhatatlan kelléke, a naptár sem kell, hogy drága legyen – házilag, egyszerű alapanyagokból, olcsón is elkészíthetjük. Íme pár tipp a hangulatos kalendáriumokért!
Ehető naptár adventre
Kicsik és nagyok kedvencei lehetnek az ehető megoldások. A delikáteszekben, szaküzletekben beszerezhetjük a világ különböző pontjairól származó jellegzetes édességeket, cukorkákat, így minden nap egy-egy új ízzel, élménnyel ajándékozhatjuk meg magunkat vagy szeretteinket. Remek megoldás lehet a számokkal nyomtatott macaron, melyet például a Be My Macarontól rendelhetünk meg. A macaronok díszdobozukban lapulva mesés színeikkel vagy akár karácsonyi mintákkal díszítve is izgalmas és egyedi megoldásnak bizonyulhatnak. A házi finomságok kedvelői kísérletezhetnek a bonbonokkal, kekszekkel vagy akár egy közös családi, baráti sütögetés keretében együtt készíthetik el a mézeskalácsból készült ehető kalendáriumot.
Kalandkártyával a közös
időért
Apróságok helyett akár élményeket is adhatunk – gyerekek és felnőttek egyaránt imádni fogják a kalandokat tartalmazó kártyákat. Meseolvasás, a karácsonyi vásár felfedezése, moziest, társasjátékozás – a lényeg a közösen eltöltött pillanatok varázsa. Maga a kalendárium elkészítése is pofonegyszerű: papír, karton, régi csomagolóanyagok, filcek, tollak, kréták, dekortapaszok, csillám, matricák, nyomdák – mind a segítségünkre lehetnek. Dobozban, fellógatva vagy egy különleges karácsonyi postaládába is érkezhetnek a meglepetések.
Papírzacskóból designdekor
Olcsó, villámgyors és rendkívül dekoratív megoldás, ha pár papírzacskót vetünk be, melyek később fellógatva, csipesszel rögzítve vagy egy kosárban várakozva tehetik színesebbé az ünnepi időszakot. A kártyákhoz hasonlóan itt is csak a képzeletünk szab határt a dekorációnak. Hogy mi kerüljön bele a legkisebbek esetén? Apró édesség, játék, kitűző, kislányoknak való ékszer, lufi, üveggolyó, csillámtetoválás, ajakbalzsam, kulcstartó, notesz, buborékfújó, hajgumi, zokni, kisautó, dinófigura, sportkártya, matrica, figurás radír, hobbikellék…
Szövetzsákok több évre
Ha több karácsonyi szezonra le akarjuk tudni a naptárkészítést, akkor maradék anyagból, szövetből készítsünk ki zsákocskákat, amiket egy kifeszített szalagra fellógathatunk. Ha nem a kézügyességünkről vagyunk híresek, akkor egy egyszerű szövetlapra varrjunk fel pár régi nadrágról levágott zsebet vagy használjuk fel a pár nélküli, régi zoknikat.
Hajtogass és formázz
Vastagabb papírból vagy kartonból hajtogathatunk kis tárolókat, dobozokat – akár a külföldi christmas crackerek mintájára. A sima papírokat kifesthetjük, de akár nyomtathatjuk is az alapot, esetleg használjunk hobbiboltban kapható speciális papírt. A legötletesebb megoldás az, ha az így készült tárolókból formákat, alakzatokat rakunk ki – például az arany papírból csillagot, a fehérből hópelyhet, a zöldből fenyőfát.
A fenti tippek
segítségével még az utolsó pillanatban is készíthetünk naptárakat, melyek meghittebbé
és különlegesebbé tehetik az ünnepi várakozást. Mert mi lehetne szebb, mint
adni és a karácsony csodáját életben tartani, hisz a karácsonyi csináld magad
praktikák lényege, hogy jól szórakozzunk, minőségi időt töltsünk el együtt és
hangolódjunk az ünnepekre. Már csak egy bögre forró csoki és egy finom macaron kell!
Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az újHÁZ Centrum cégvezetője egy sajtóreggeli keretein belül mutatta be az építőanyag kereskedelmi hálózat Őszi Trendriportját, amely CSOK lendületben az építőipar! címmel jelent meg.
Mint mondja, céljuk, hogy átfogó képet adjanak a Családi Otthonteremtési Kedvezményről a családok számára, miközben felhívják a figyelmet a támogatási forma előnyeire és hátrányaira, hiszen az életkezdő, fiatal- és nagycsaládosok fontos vásárlói a hálózatnak.
A CSOK hatása az építőiparra
A Családi Otthonteremtési Kedvezmény 2015-ös bevezetése
nagy hatást gyakorolt az építőipar egyes szegmenseire és a családok
életkörülményeire is. Az újHÁZ Centrum őszi, a CSOK kérdéskörével foglalkozó
Trendriportjából kiderül, hogy az építőipari növekedés nem azonnal, hanem a
komplex állami ösztönzőcsomag bevezetését követően, 2016-ban indult meg. Akkor
ennek első jeleként a kiadott lakásépítési engedélyek száma rohamosan nőni
kezdett, de az új lakások építésének száma továbbra is elmaradt az ideálistól.
– Ebben közrejátszott a gyártók átmeneti kapacitáshiánya mellett az
ágazatban dolgozó szakképzett humán erőforrás akár 80 ezer főt is meghaladható
hiánya is – mutatott rá a tanulmány budapesti bemutatóján dr.
Rázsóné Szórády Csilla cégvezető. Hozzátette: a KSH adatai szerint azonban a
lakóépületekből származó termelések csupán egy kisebb részét jelentik az
építőipari termelésnek, a becslések szerint az építőanyag-gyártók és az
építőanyag-kereskedések összforgalmának csupán 15-30%-a tudható be a CSOK és az
5%-os áfa együttes hatásának. Becsléseink
szerint, az elmúlt négy évben emelkedő, 10 és 25 százalék közötti mértékben
fejtette ki hatását a bevezetett állami ösztönző rendszer – húzta alá a
cégvezető.
Kik lesznek az állami támogatások nyertesei?
Az idei évben bevezetett falusi CSOK a használt ingatlanok
piacát hivatott felpörgetni az úgynevezett preferált településeken. Az újHÁZ
Centrum által végzett ágazati mélyinterjúkból kiderül, hogy az új állami
ösztönző nagy nyertese Pest és Fejér megye lehet, kiegészülve a Balaton-parti
preferált településekkel.
– Fontosnak tartjuk ugyanakkor felhívni a figyelmet arra is, hogy a
kedvezményes lakásáfa kivezetése várhatóan rendkívül érzékenyen érinti majd a
falusi CSOK-ot igénybe vevőket, ugyanis az 5 százalékos áfa 27 százalékosra
történő visszaemelése 22 százalékkal csökkenti az idén felvett támogatás
értékét – tette hozzá dr. Rázsóné Szórády Csilla.
A CSOK és a hozzá kapcsolódó további állami ösztönzők
ugyanakkor nemcsak az építőiparra hatottak jelentős mértékben, de átalakították
a lakás- és hitelpiacot is.
– A kereslet az ingatlanpiacon az egekbe szökött, amelyre a kínálati oldal
folyamatos és intenzív áremeléssel válaszolt – mutat rá a cégvezető. Az MNB
adatai is ezt támasztják alá: átlagosan 70 százalékos áremelkedés történt 2015
és 2018 között a lakáspiacon, az árszínvonal-változás pedig a fővárosban
(+70%), Pest megyében (+45%) és Komárom-Esztergom, Fejér, valamint Veszprém
megyében volt a legmagasabb (+43%).
Érdekes ugyanakkor az is, hogy a CSOK bevezetése óta
folyósított lakáshiteleknek csupán 10-15 százaléka volt köthető valamilyen
államilag támogatott hitelkonstrukcióhoz. Azaz továbbra is a használt
ingatlanokra felvehető lakáshitelek dominálnak a piacon.
Ez vár a CSOK-ra rövid és hosszú távon
– Prognózisunk szerint rövid távon a jövőben továbbra is növekednek majd az
építési költségek és a telekárak is, a megnövekedett kereslet, a lakásáfa
emelése, valamint az energetikai előírások szigorodása miatt – magyarázta
az újHÁZ Centrum vezetője, aki szerint a kedvezményes lakásáfa kivezetése nehéz
helyzetbe hozza mind az építtetőket, mind pedig a kivitelezőket. Úgy véli, a
drágulást csupán kismértékben tudják majd áthárítani a vásárlókra, így számukra
ez jelentős mértékű profitkiesést indukál majd.
A Trendriport megállapításai szerint hosszú távon a CSOK
költségvetési terhe várhatóan folyamatosan csökkenni fog, a témában végzett
korábbi kutatásokra támaszkodva kijelenthető, hogy akár 2040-ig is alkalmas
arra, hogy egyrészről kedvezően alakítsa a demográfiai folyamatokat, másrészről
pedig hogy pozitív hatást gyakoroljon a hazai ingatlanállomány megújulására.
– Ez különösen
azért fontos, mert hazánk regionális szinten is a legalacsonyabb adatokkal
rendelkezik az elöregedő ingatlanok megújulását tekintve, amely a CSOK
bevezetése előtti időszakban csupán 0,2 százalék körüli volt és 2015 óta is
csupán egy lassú növekedést generált – mutatott rá. Éppen ezért az
építőanyag-kereskedelmi hálózat elengedhetetlennek tartja az állami ösztönzők
körének kiterjesztését akár az olyan nemzetközi példák adaptálásával is, mint
az átfogó bérlakás-építési program, továbbá kiemelten fontosnak tartják a
kedvezményes lakásáfa fokozatos visszaemelését a drasztikusnak mondható
kivezetés helyett.
Az újHÁZ Centrum cégvezetője szerint a CSOK pozitív
hatása vitathatatlan, hiszen bevezetése óta több, mint százezer család
igényelte a családtámogatást, és több, mint ötvenezer gyermek születését
vállalták a támogatás felvételekor.
Magyar győzelem is született a Nemzetközi Emmy-díj gálán hétfőn este: Gera Marinának ítélték a legjobb színésznő kategóriában a díjat.
Gera Marinát a Szász Attila rendezte, Örök tél című film főszerepében nyújtott alakításáért ismerték el.
Fotó: Jason Szenes / MTI / EPA
Első alkalommal fordult elő, hogy Magyarországról egyáltalán jelöltek alkotást e rangos nemzetközi televíziós versenyben, amelyen az Egyesült Államokon kívül készült legjobb televíziós produkciókat ismerik el.
A másik magyar jelölt, a legjobb tévé-minisorozat kategóriában indult Trezor című tévéfilm nem kapott díjat. Mindkét mű forgatókönyvét Köbli Norbert írta, és mindkettő producere Lajos Tamás.
A New York-i Hilton szállóban tartott díjátadón a legjobb dráma kategóriában a brit BBC televízió McMafia című alkotása nyert, a legjobb vígjátéknak a brazil Az utolsó macskajaj (The Last Hangover) című komédiát ítélte a zsűri, a legjobb dokumentumfilmnek pedig a holland Bellingcat – Igazság egy igazság utáni világban című alkotás bizonyult. A biztonságos kikötő című ausztrál mű a legjobb minisorozat díját nyerte el. Haluk Bilginer török művészt a legjobb férfiszínészként ismerték el.
A Nemzetközi Emmy-díjat kiadó Nemzetközi Televíziós Művészeti és Tudományos Akadémia (IATAS) kitüntette a CNN amerikai hírtelevízió és a PBS amerikai közszolgálati televízió műsorvezetőjét, Christiane Amanpourt, valamint díjazta az amerikai HBO csatorna Trónok harca (Game of Thrones) című, több mint 200 országban vetített televíziós sorozatának két rendezőjét, David Benioffot és D.B. Weisst is.
Elmarad idén a kritikák kereszttüzébe került Victoria’s Secret divatshow – írja a BBC.com.
A fehérneműshow 1995 óta fontos esemény, évente több millió tévénéző követte figyelemmel. Az elmúlt évben azonban a a nézettsége soha nem látott mélypontra zuhant, számos kritika érte, szexistának, idejétmúltnak titulálták és a sokszínűség hiányát vetették a szemére.
Fotó: DAVID FISHER/REX/SHUTTERSTOCK
A márka anyacége, az L Brands szerint eljött az ideje, hogy a változtassanak a marketingstratégián. „Próbáljuk kitalálni, hogyan pozícionáljuk újra a márkát és milyen legyen a kommunikációja” – mondta Stuart Burgdoerfer, az L Brands gazdasági vezetője.
Hozzátette, a show mindig is fontos része volt a brandnek és marketing szempontjából is fontos esemény volt. A bemutatókon a világ leghíresebb topmodelljei vonultak végig a kifutón, sokuk – köztük Tyra Banks, Heidi Klum és Miranda Kerr – karrierjében mérföldkőnek számított.
A Victoria’s Secret eladásainak visszaesése jelentősen csökkentette az L Brands teljesítményét, a csoport 252 millió dolláros veszteséget jelentett be a harmadik negyedévre.
A 11 és 17 év közötti korosztályban ötből négyen nem sportolnak eleget az Egészségügyi Világszervezet (WHO) első ilyen jellegű elemzése szerint.
Emiatt kárt szenved a gyerekek egészsége, agyfejlődése és társas képességeik is. A jelentés szerint a napi ajánlott mozgásmennyiség hiánya univerzális probléma a gazdag és szegény országokban is.
A több mint 146 országban végzett kutatás szerint a fiúk valamivel aktívabbak a lányoknál.
Mozgásnak számít minden, amitől szaporábban ver a szív és erőteljesebben dolgozik a tüdő, lehet az futás, kerékpározás, úszás, futball, ugrókötelezés, gimnasztika – a cél a napi 60 perc mérsékelt vagy erőteljes mozgás. Az aktivitás egészségesebbé teszi a szívet és a tüdőt, erősíti a csontokat és izmokat, hozzájárul a mentális egészséghez és a jólléthez, segíti a normális testsúly megtartását. „Az aktív fiatalokból pedig aktív felnőttek válnak” – fogalmazott Regina Guthold, a WHO munkatársa.
Az életen át tartó aktivitás pedig csökkenti számos betegség, például a szívroham, a stroke és a kettes típusú diabétesz kialakulásának kockázatát. Egyre több ugyanakkor a bizonyíték arra, hogy a sportolás jót tesz az agy fejlődésének is – írja a BBC.com.
„Jobbak a kognitív képességeik, könnyebben tanulnak, eredményesebb proszociális viselkedést mutatnak” – mondta el Guthold a sportoló fiatalokról. Azokat a viselkedésmódokat nevezik proszociálisnak, amelyek nem hoznak közvetlen hasznot a viselkedés végrehajtójának, de valaki másnak vagy a csoportnak a javát szolgálják.
A szakértők szerint a gyerekek nem lusták. A világjelenség nem őket jellemzi, az ok inkább az, hogy a felnőttek nem veszik figyelembe, nem helyezik előtérbe a testmozgás fontosságát.
Ennek egyik fő tényezője az, hogy a tanulmányi előmenetel a fizikai aktivitás kárára is előtérbe kerül. „A fiatalokat ebben a korban a kemény munkára, a vizsgákra való tanulásra bíztatják. Napjaik nagyon hosszú óráiban az iskolában ülnek, és nem kapják meg a lehetőséget az testmozgásra” – véli Leanne Riley, a jelentés egyik szerzője.
A kutatók szerint az is része a problémának, hogy a sportolási lehetőségek nem minden esetben biztonságosak, hozzáférhetőek vagy megfizethetőek. A veszélyes utak miatt például a gyerekek nem tudnak gyalog vagy kerékpárral iskolába járni, vagy átmenni a barátjukhoz.
A digitális szórakozási formák pedig óriási konkurenciát jelentenek a szabadban töltendő idővel szemben.
A WHO szerint a gyerekek mozgáshiánya világprobléma Afganisztántól Zimbabwéig. A tanulmány szerint a fiúk a Fülöp-szigeteken sportolnak legkevesebbet, a lányok pedig Dél-Koreában. Előbbiek 93 százaléka, utóbbiak 97 százaléka mozog kevesebbet napi egy óránál. Mindössze négy ország van, ahol a lányok aktívabbak a fiúknál: Tonga, Szamoa, Afganisztán és Zambia. Globálisan a lányok 85 százaléka, a fiúknak pedig 78 százaléka sportol túl keveset.
A The Lancet Child & Adolescent Health című lap friss számában bemutatott jelentés 2001 és 2016 közötti aktivitási adatokkal dolgozott.
Mark Tremblay, a kanadai Eastern Ontario Research Institute gyermekkórházának munkatársa elmondta: „Az elektronikus forradalom alapvetően átalakította az emberek mozgási szokásait azzal, hogy megváltoztatta, hogyan és hol élnek, tanulnak, dolgoznak, játszanak, utaznak, fokozatosan bezárta őket a négy fal közé, leggyakrabban a székeikre szögezte őket. Az emberek kevesebbet alszanak, többet ülnek, ritkábban sétálnak, rendszeresebben autóznak és kevesebb testmozgást végeznek, mint korábban”.
A környezettudatosság, a sokszínűség és a cselekvés fontosságára szeretné felhívni a figyelmet az Air France a Peter’s Planet blog alapítójával, Szűcs Péterrel közösen.
Az együttműködés keretében a légitársaság és Szűcs Péter együtt ültettek fát 2019. november 22-én a Bem rakparton. Az Air France a blogger korábbi, a fenntarthatóság jegyében létrehozott kiállításának egyik képét is megvásárolta, így támogatva a faültetési akciót. Az Air France évek óta elkötelezett a fenntarthatóság mellett, és tizenöt éve szerepel előkelő helyen a Dow Jones Fenntarthatósági Indexen (DJFI), idén pedig újból elnyerte a piacvezető címet.
Az Air France hosszú ideje kiemelten támogatja a fenntarthatósági kezdeményezéseket, aminek egyik bizonyítéka, hogy a Francia Polgári Légiközlekedési Hatósággal (Direction Générale de l’Aviation Civile) közösen megalapította az A Tree for You (Egy Fa Érted) nevű egyesületet, mely átlátható módon kapcsolja össze az adományozókat és a faültetési projekteket a világ minden táján. A légitársaság 2018-ban hozta létre a Trip and Tree elnevezésű programját, amely lehetővé teszi az utasok számára, hogy önkéntes faültetéssel csökkentsék környezeti lábnyomukat.
Az Air France és Szűcs Péter mostani faültetéses akciója is e szellemben valósul meg. A projekt előzménye egy, a Fashion Street keretében létrehozott szabadtéri pop up art performance: a Hello Wood újrahasznosított fából készített designkereteibe helyezték el Szűcs Péter fotóit, melyeket a világ különböző városaiban készített. Minden fotó és történet kapott egy fát is, melyeket a képek megvásárlásával bárki örökbe fogadhatott, a bevételből pedig szintén faültetési akciókat szerveztek.
Az Air France most megvásárolta az utazó blogger Párizsi lány című képét, amivel a légitársaság egy fa elültetését is támogatta. A faültetésre a Bem rakparton, a Francia Intézet előtt került sor november 22-én.
A Szűcs Péter alapította Peter’s Planet blog és az Air France már hosszú ideje működik együtt sikeresen: „Több alkalommal utaztam már az Air France járataival, ugyanis fontos számomra, hogy olyan légitársaságot válasszak, amely elkötelezett a fenntartható repülés mellett. E partneri viszony miatt is nagy megtiszteltetés, hogy az Air France támogatja a faültetési projektet, mely újabb lépés afelé, hogy fenntarthatóbbá tegyük környezetünket” – mondta Szűcs Péter.
„Örömmel vettünk részt a mai faültetésen, mert hiszek abban, hogy ezzel bátorítunk mindenkit a környezettudatos gondolkodásra. Fontos számunkra, hogy olyan partnerekkel működjünk együtt, akik hasonló értékrendet vallanak” – mondta Kiss Ildikó, az Air France magyarországi vezetője.
Bár a légitársaság eddig is számos fenntarthatósági kezdeményezésben vett részt, továbbra is keresi az új lehetőségeket ökológiai lábnyomának csökkentésére: egyik új intézkedéseként 2019. október 1-jétől már a Párizsba tartó járatai fedélzeten is szelektíven gyűjti a hulladékot. A műanyag-, a papír-, a karton-, az alumínium- és az üveghulladékot, melyek megfelelő gyűjtéséről a személyzet gondoskodik, Franciaországban vagy Európában hasznosítják újra. Az egyszer használatos műanyagokat viszont teljesen száműzik 2019 végétől, ami 1300 tonna megspórolt hulladékot jelent majd évente. Az Air France továbbá célul tűzte ki azt is, hogy 2030-ra felére csökkenti az egy utasra és egy kilométerre eső szén-dioxid-kibocsátást a 2005-ös szinthez képest.
Turisztikai érdekességgé válhat az a tizenöt, feltehetőleg a múlt század elejéről származó palackozott bor, amelyet a délkelet-lengyelországi Kozlówkában, a Zamoyski nagynemesi család egykori palotájában működő múzeum felújításakor találtak – közölte a lengyel sajtó pénteken.
A 18. századi épület pincéjének alapjában rejlő üvegek francia bort tartalmaznak, mégpedig vörös és fehér fajtákat, a többi között a Chateau Pontet-Canet, a Chateau Branaire-Ducru és a Cantenac Medoc borászatokból.
A palackok felbontása nélkül, tűvel vett mintából megállapították, hogy a bor kiváló minőségű. Szakértők szerint a lelet arról tanúskodhat, hogy a lengyel nemesi udvarokban magas szintű borkultúra létezett.
A Zamoyski Múzeum egyik munkatársa, Agata Ulanowska azt közölte a sajtóval: a leletet az épület felújítása után kiállítják, turisztikai érdekességgé válhat.
A kozlówkai Zamoyski-palotát a 18. században építették késő barokk stílusban, az egyik legjobban megőrződött lengyelországi nagynemesi rezidenciának számít.