Főoldal Blog oldal 558

Cseh, lengyel, szlovák és magyar dizájnerek munkáiból nyílt kiállítás

Cseh, lengyel, szlovák és magyar dizájnerek, valamint képzőművészek munkáiból 10. madeinhungary + 3. meed Határtlan design címmel szombaton nyílt kiállítás az Új Budapest Galéria kiállítótermében a Bálna épületében, Budapesten.

balna_budapest

Andrea Babcanová, az International Visegrad Fun főtitkára a kiállítás megnyitóján hangsúlyozta: csodálja azt a kreativitást, amely a kiállítás alkotásaiban megjelenik, és büszkeséggel tekint az alkotó energiára, amellyel létrehozták a tárgyakat a visegrádi országok dizájnerei. Hozzátette, hogy pozitívan tekint a jövőbe, mert látja ennek az együttműködésnek a folytatását.

A kiállításon a cseh, lengyel, szlovák és magyar bútortervezők, belsőépítészek, textil- és formatervezők önállóan fejlesztett tárgyaikat és kollekcióikat mutatják be. Emellett magyar kortárs képzőművészek tárgyszimulációkat állítanak ki, és bemutatkoznak a társadalmi dizájn területén működő hazai csoportok és környezettudatos projektek.

A kiállítás fővédnöke Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnöke. A tízedik jubileumát ünneplő madeinhungary és a harmadik alkalommal megrendezett meed – Meeting of European and Central Eastern European Designers kiállítás több mint két hónapog látogatható. A magyar dizájnerek közül többek között Albert Virág, Batisz Miklós, Bedecs Kristóf, Buza Krisztina, Dombi Lívia, Finta Csaba, Kanics Márta, Szederkényi Ákos, Szigeti Szilvia és Vidó Nóri munkái szerepelnek a tárlaton.

Tíz cseh alkotó mutatkozik be, köztük Anna Bornová, Helena Darbujanová, Jakub Pollag és Marcel Mochal, míg a lengyel dizájnerek közül mások mellett Jan Kochanski, Ewa Bochen és Lan Jutyk munkái láthatók a közös tárlaton. Emellett Marek Jurciak, Marty Zabka és Veronika Paluchová szlovák formatervezők alkotásait is bemutatják.

A magyar képzőművészek közül mások mellett Eperjesi Ágnes, Gerhes Gábor, Kaszás Tamás, Kokesch Ádám, valamint Nagy Benjámin és Várnai Gyula munkái szerepelnek a kiállításon, míg a társadalmi dizájn területén működő hazai csoportok és környezettudatos projektek közül a BUPAP, a Csakoda, a f**k független képzőművészeti tanszék, az Ikon, a kultúrAktív Egyesület, valamint az Újirány csoport mutatkozik be.

A kiállításhoz kapcsolódó szakmai napon a résztvevő művészek tíz-tíz perces előadásokból álló sorozatát, valamint nemzetközi projektek ismertetőit hallgathatják meg az érdeklődők. Emellett társművészek produkciói is gazdagítják a programot, mint például a Góbi Rita Társulat Tárgy-Tér-Tánc című kortárs táncelőadása, amelyet a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, a Kortárs Galériák Hétvégéje programjaként október 17-én, valamint november 8-án láthatnak az érdeklődők.

A szervezők és a résztvevők célja, hogy a kiállítás a régió egyik legrangosabb, független civil szakmai fóruma legyen, és alapot teremtsen az azonos hagyományokra, kulturális gyökerekre épülő párbeszédre, valamint közös projektek, kiállítások szervezésére a régión belül és kívül.

Forrás: MTI

 

Növekedés a Mazda eladási statisztikáiban

A Mazda 2014-ben több szempontból is bajnoki teljesítményt nyújt: a január-szeptember időszakban +65%-kal növelte eladásait a magyar személyautó piacon*, ezzel az első helyet szerezte meg az évi 1000 darab felett értékesítő márkák között. A szeptemberi regisztrációs adat (133 darab*) a legmagasabb 2009 márciusa óta. Mindemellett a magyarországi importőr nőtt a legnagyobb mértékben a Mazda európai szervezetében is.

mazda3_sport_g120_challenge_007

A Mazda háromszor nagyobb lendülettel nő, mint a magyar személyautó piac, mely 49.384 autóval 20,3%-ot* gyarapodott a tavalyi év hasonló időszakához képest. A Mazda Magyarországon szeptemberben 2,4%*-os, a január-szeptember időszakban pedig 1,88%*-os piaci részesedést ért el.

A siker kulcsa természetesen a SKYACTIV technológia elemeiből épülő, s a KODO formanyelv vonalait magukon viselő modellek sora; közülük a legkedveltebb még mindig a Mazda6, mely a felső-középkategóriában a magánszemélyek által leginkább választott modell, és stabil 9%-os piaci részesedést tud felmutatni ebben a szegmensben. Nagy siker a Mazda3 is, mely nem egész egy évvel ezelőtt lépett piacra, és 376 eladott autóval már 2,17%-ot szakít ki a kompakt kategóriából. A Mazda CX-5 pedig eredményesen veszi fel a versenyt olyan modellekkel szemben, mint a Volkswagen Tiguan, vagy az Audi Q5.

„A 2013-as év 76%-os növekedése után 2014-ben is hasonló sikerekre számítunk, hiszen megbízható kereskedő partnereink már szeptemberben túlteljesítették a tavalyi darabszámot. A jövőbeni kilátásaink is hasonlóak; 2015 első negyedévben bevezetésre kerül az új Mazda2, és számos újdonság fogja biztosítani a további növekedést. Köszönet illeti vásárlóinkat és kereskedőinket is, akik nélkül nem tudtuk volna elérni ezeket az eredményeket” – mondta Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary Kft. ügyvezetője.

Az új Ford Mustang már gyártás alatt Amerikában

Augusztus végén megkezdődött a 2015-ös Mustang gyártása az amerikai Ford Flat Rock Összeszerelő Üzemében: 50 éves története során az autó most először lesz kapható világszerte. Az új Ford Mustang idén ősszel jelenik meg az észak-amerikai márkakereskedésekben, jövőre pedig több mint 120 országban kerül forgalomba. Világszínvonalú uralhatóságával, precízebb kormányzásával és továbbfejlesztett rugózási komfortjával a Mustang mind a teljesítmény, mind pedig a menetdinamika terén új mércét állít a márka kínálatában és a versenytársak számára egyaránt.

ford_mustang_2014_001

A Flat Rock Összeszerelő Üzem gyártósoráról ma legördült az első vadonatúj Ford Mustang, s ezzel megkezdődött a legendás póniautó hatodik generációjának gyártása. 50 éves története során az autó most először lesz kapható világszerte: a vásárlók a világ több mint 120 országában rendelhetik meg az új modellt. A Ford globális modellkínálatában a Mustang jobbkormányos kivitele is szerepel, így az autó több mint 25 olyan piacon – többek közt az Egyesült Királyságban, Ausztráliában és Dél-Afrikában – is megjelenhet, ahol a ‘balra tarts’ van érvényben az utakon.

“A Mustang továbbra is az autóipar élő legendája.” – mutat rá Joe Hinrichs, a Ford amerikai piacokért felelős elnöke. “Hatalmas jelentőségű dolog, hogy vásárlóink immár a világ minden pontján első kézből tapasztalhatják meg a Mustang kínálta élményt.”

A Ford áprilisban ünnepelte az eredeti Mustang 50. évfordulóját. Ennek emlékére minden 2015-ös Mustang műszerfalán látható lesz egy embléma a vágtató musztánggal és a felirattal: “Mustang – 1964 óta”. A Mustang immár 50 éve folyamatosan kapható, s ez idő alatt több mint 9,2 millió darab kelt el a modellből. Az autó több ezer alkalommal szerepelt különféle filmekben, tévéműsorokban, videoklipekben és videojátékokban, és közel 8 millió lájkjával ez a Facebook legnépszerűbb járműve.

Kifinomultabb élmény, mégis vérbeli Mustang

A Ford Mustang zsigeri élményének alapja az autó külső megjelenése, menetdinamikája és motorhangja, ez az, ami minden autóst arra ösztönöz, hogy nekivágjon a végtelen országútnak. A Mustang kupé- és kabrióváltozatának letisztult dizájnja a Ford márka legfontosabb erényeit tükrözi, ugyanakkor az autó továbbra is megőrzött néhány régi formai elemet (például az elnyújtott motorházat és a rövid hátsó részt), bár természetesen ezek is modern értelmezésben születtek újjá. A Mustang most minden eddiginél több opciót kínál, így az autó bármilyen életstílushoz tökéletesen hozzáigazítható. A továbbfejlesztett V8-as mellett a motorpalettán egy 3,7 literes V6-os blokk is szerepel, nem beszélve a vadonatúj, 2,3 literes EcoBoost® erőforrásról, ami a legmodernebb technológiát jeleníti meg a Mustangban. A Mustang GT-t továbbra is a lenyűgöző, 5,0 literes V8-as motor legutóbbi változata hajtja, aminek új szelepvezérlése, szívórendszere és tökéletesített hengerfeje révén a teljesítmény 436 lóerő, a forgatónyomaték pedig 542 Nm. A Mustang 2,3 literes EcoBoost blokkja a legmodernebb technológiákkal működik, többek közt közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, változó szelepvezérléssel és kettős turbófeltöltéssel, a motor teljesítménye 310 lóerő, forgatónyomatéka 434 Nm.

A Mustanggal igazi élvezet az autózás

Világszínvonalú menetdinamikájával, rugózási komfortjával és kiváló uralhatóságával a Mustang új korszakot nyit a márka kínálatában. Az autó új első és hátsó felfüggesztést kapott. Elöl egy segédkeret növeli a szerkezet merevségét – miközben csökkenti a tömeget –, stabil alapot teremtve a magabiztosabb úttartáshoz, a precízebb kormányreakciókhoz és a komfortosabb rugózáshoz. A vadonatúj integral link független hátsó felfüggesztésben a futóműgeometriát, a rugókat, a lengéscsillapítókat és perselyeket mind kifejezetten a Mustanghoz hangolták, hogy tökéletesebb mechanikus tapadást biztosítsanak a nagy teljesítményű modell számára. Az alumínium csuklószerkezet csökkenti a rugózatlan tömeget, javítva ezzel a rugózási komfortot és az úttartást.

A Flat Rock üzem átalakult

2013-ban, vagyis kilenc évvel azután, hogy a Ford Mustang gyártása átkerült a Flat Rock Összeszerelő Üzembe, a gyár szerelőszalagjáról legördült az egymilliomodik Mustang.

“Az egymilliomodik Mustang megszületése remekül bizonyítja az UAW Local 3000 szakszervezet tagjainak kemény és elkötelezett munkáját.” – fogalmaz immy Settles, az UAW Local 3000 szakszervezet alelnöke. “Szerintem nincs olyan hely a világon, ahol ne ismernék ezt az autót, ezért különösen büszkék vagyunk arra, hogy a Mustang éppen itt, Michiganben készül.”

A gyár tavaly jelentős átalakuláson esett át. Egy 555 millió dolláros befektetés részeként beindult a legmodernebb, rugalmas termelésre alkalmas karosszériaüzem, aminek segítségével ugyanazon a gyártósoron többféle modell is készülhet. A Flat Rock gyárban emellett nemrégiben több új technológiát is meghonosítottak, többek közt a három nedves festékréteg-felhordást, a szennyeződést-keresést és a lézeres forrasztási eljárást. A Mustang mellett a Ford Fusion is a Flat Rock Összeszerelő Üzemben készül; amikor a szerelőszalagok teljes kapacitással működnek, a létesítményben mintegy 3000 munkás dolgozik két műszakban. A Flat Rock üzemben 1987 óta készülnek autók: a létesítményt a Mazda Motor Manufacturing USA építette a Mazda MX-6 gyártására. 1992-ben a Ford 50 százalékos részesedést vásárolt a gyárban, amelynek új neve AutoAlliance International lett. Az idők során a Flat Rock üzem gyártotta a Mazda 626, a Mazda6, a Mercury Cougar és a Ford Probe típusokat.

MOL Bubi: százezerre nőtt a regisztrált bérlések száma

Szerda délután átlépte a százezret a MOL Bubi közbringarendszerben regisztrált bérlések száma. A Tarlós István programjában szereplő közbringarendszer 2014. szeptember 8-ai átadása óta ennyiszer használták a zöld kerékpárokatat. Az érvényes bérlettel rendelkezők száma is folyamatosan emelkedik: az indulás óta négyezren vettek kedvezményes MOL Bubi bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban, és több ezerre tehető a gyűjtőállomások érintőképernyős termináljánál megváltott jegyek száma is.

moli_bubi_100_ezer_vitezy_david

A százezredik bérlő egy budapesti ügyvéd volt, aki elmondta, hogy már a MOL Bubi indulásának napján bérletet váltott, s azóta is gyakran használja a zöld bringákat a hétköznapi városi ügyintézéshez. Dr. Horányi Márton szerdán éppen ebédelni indult munkahelyéről, és ezzel vált a MOL Bubi százezredik bérlőjévé. Ügyfelünknek Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Rumbach Sebestyén utcai MOL Bubi gyűjtőállomásnál személyesen köszönte meg, hogy rendszeres használója a közbringarendszernek.

A MOL Bubi töretlen népszerűségnek örvend: a legfrissebb adatokból kiderül, hogy jó időben gyakran emelkedik ötezer fölé a napi bérlések száma, de még az esős napokon is több mint háromezer használatot rögzít a közbringarendszer. Változatlanul sokan élnek azzal a lehetőséggel, hogy egy regisztrációval több kerékpárt visznek el a gyűjtőállomásokról, a egy-egy alkalommal pedig átlagosan 18 percet kerékpároznak a MOL Bubi ügyfelei.

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a BKK beruházásában megvalósult közbringrarendszer elindulása óta már jól látszanak, melyek a legnépszerűbb és leggyakrabban használt gyűjtőállomások: továbbra is vezet a Városháza park, a Kálvin tér, a Fővám tér a Szent Gellért tér, de népszerű a Nyugati téri és a Boráros téri gyűjtőállomás is. A Közbringa Kft. logisztikai szakemberei folyamatosan figyelik, hová kell a kerékpárokat átcsoportosítaniuk vagy adott esetben elszállítaniuk a bicikliket a betelt gyűjtőállomásokról. A zöld kerékpárok helyes használatáról egyébként részletes bemutató videót töltöttek fel a MOL Bubi honlapjára, és a közbringarendszer Facebook-oldalán is nap mint nap jelennek meg hasznos tippek, információk.

A BKK köszönetét fejezi ki, hogy ilyen sokan választják a közösségi közlekedés új formáját, s hozzájárulnak ahhoz, hogy Budapest zöldebb legyen.

Négy új Nissan modell mutatkozott be a hazai sajtónak: itt a Juke, X-Trail, Pulsar és e-NV200

Kettő napos, folyamatos tesztvezetésekkel és rengeteg érdekességgel, plusz programmal tarkított bemutató keretein belül fedte fel bájait a Nissan négy újdonsága. Konkrétan a Nissan Juike, a Nissan Pulsar, a Nissan X-Trail, illetve a Nissan e-NV200 mutatkozott be a magyar újságírók sokaságának – így a Napimagazin képviselőinek is – Mátraházán, hogy aztán hegyen-völgyön keresztül próbára tehessük az autókat. Vágjunk is bele!

nissan_pulsar_matrahaza_001

Nissan Juke 2014

A lefolytatott prezentáció szerves részeként kapcsolódóan az új Nissan Juke modellhez kiemelték, hogy a formaterv előnyére változott, vagy inkább egészült ki – ugyanis jelen esetben egy nagyobb faceliftről szól a fáma. Alapvetően a front rész lökhárítóeleme esett át változásokon, a felső részre húzott irányjelzők, a kerek fényszórók kiosztása maradt a tradíciók szerint. A lökhárítóelem sportosabb lett, dinamizmust sugallva, a fényezéstől elütő árnyalatban tetszetős a leginkább. A far diffúzoros jellegét már régóta hiányoltuk, igaz, a Juke Nismo-újragondolása némileg enyhített ezen; az új, 2014-es Nissan Juke viszont hordozza mindazt, ami az átlagos megközelítésekből eleddig kimaradt. A helyzetjelzők a korábbi formavilágot követik, futurisztikus összhatás nyilvánvalóan azóta is van. Nem is kevés jelleggel.

nissan_juke_matrahaza_001

A Nissan Design Studio által életre hívott formaiság alapvetően a Juke részleteiben rejlik, a ködlámpfészkek, az oldalsó visszapillantótükrök, a lámpák tokozása, továbbá a felnik és a beltér üléseinek révén vehetünk észre jelentős változtatásokat, újításokat, melyek leginkább a vizuális ingereket erősítik.

Az új, ráncfelvarrott Nissan Juke csomagtere 40 százalékkal öblösebb, mint az előd esetében, a mélység növekedett, mely egyértelműen megkönnyíti a pakolhatóságot, előtérbe hozva a praktikumot. A 60:40 arányú hátsó üléssor dönthetősége szintén jól jön, ha több csomagot szeretnénk fuvarozni utazásaink során.

Ahogyan az manapság dívik, a Nissan Juke esetében is számos előremutató, innovatív technológiával találkozhatunk, ha a felszereltség műszaki részleteit kezdjük vizsgálni. A NissanConnect rendszerrel megnyílnak a távlatok az internet alapú kapcsolatrendszerek előtérbe helyezéséhez, az iOS, illetve Android operációs rendszert futtató okostelefonokkal történő párosítás gyerekjáték.

nissan_juke_matrahaza_003 nissan_allstars_matrahaza_003

Mindehhez elengedhetetlen a fejlett biztonsági rendszerek jelenléte, azok hathatós alkalmazása, így az összes irányból segítséget nyújtó parkolóasszisztens (a Nissanhoz méltó felső kameranézettel is) remekbeszabottan teszi dolgát a betolatásoknál például, a radarok pontosak, valós távolságokat érzékelnek és közvetítik azokat a vezető számára. Sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, holttérfigyelő rendszer segítenek továbbá a közlekedés biztonságos kivitelezésében, de nem szabad elfeledkeznünk a mozgó objektumok érzékeléséről sem – gyalogosok, kutya, vadak, stb. esetében kiemelt támogatást nyújtanak ezek a kiegészítő opciók.

Vessünk egy pillantást az új Nissan Juke motorizáltságára: jelenleg kétféle benzines erőforrással érhető el az autó, 1.2 literes, 115 lóerős verzióban (DIG-T), 6 sebességes manuális váltóval, elsőkerékhajtással, továbbá 1.6 literes 190 lóerős változatként (DIG-T), 6 gangos manuális váltóval, illetve szintén 6 gangos XTRONIC automatával. Utóbbi, automataváltós variáns összkerékmeghajtást kapott. A dízelmotoros paletta 2 különféle hengerűrtartalommal, ám 3 teljesítménnyel érhető el, 1.5 literes dCi-vel, 110 lóerővel, hatsebességes manuális váltóval, illetve 1.6 literes, 94 illetve 117 lóerőssel (utóbbi fokozatmentes CVT váltóval) vásárolható meg. A Nissan Juke gázolajos motorral szerelt verziói kivétel nélkül elsőkerék-meghajtást kaptak.

Nissan X-Trail 2014

2001-es megjelenése óta mára 100 százalékos növekedést tudhat magáénak a Nissan X-Trail, míg eleinte 120 darab került értékesítésre évente, addig mára ez pont a duplájára, 240-re nőtt.

Három fő pontba foglalható az új, második generációs Nissan X-Trail megközelítése: a stílusos formaterv, mely egy igazán kifinomult crossovert takar, mellé a belső tér sem utolsó. A praktikusság és a bőséges helykínálat szintén az autó erősségeihez tartozik, így kijelenthető, hogy ideális családi autónak is be lehet fogni nyugodt szívvel. Harmadik pontként pedig a technológiát és az innovációt lehet kiemelni, intuitív, átgondolt csomagolásban érkezik a felhasználók színe elé mindez.

nissan_x_trail_matrahaza_002

Tény, hogy az új Nissan X-Trail formaterve követi a japán gyártó jelenlegi koncepcióját, tehát ne csodálkozzunk, ha példának okáért első blikkre összetévesztjük a Qashqai modellel az autót: a vonalvezetés, s az egyéb irányú design elemek mind a markáns, kihangsúlyozott élekkel operáló vonulatot követik, fókuszban a középpontban lévő Nissan logóval, króm keretben, prémiumos külsőt sugallva – természetesen a frontrész kialakítását vizslatva. Sportosság nyilvánvalóan már itt tapasztalható az optikai elemek kialakításánál, a lökhárító magasra húzott alsó légbeömlője például máris sejteti, hogy lendületes, fiatalos szemléletről s annak megvalósításáról szól alapjaiban véve az új Nissan X-Trail.

2706 milliméter tengelytávja elegendő arra, hogy a beltér arányos méreteivel valóban kiszolgálja komforttal az utazókat, míg a 4643 milliméteres hossz még nagyjából a kompakt kategóriához sorolható (egyre növekednek a kategóriákhoz-szegmensekhez társítható értékek). A hasmagasság sem csekély, 210 milliméter, így kisebb-nagyobb hepehupákon, könnyebb offroad helyszíneken is tökéletesen elboldogul az autó.

nissan_allstars_matrahaza_001

A beltér alaphangon eleganciát, letisztultságot sugall, bár a prémiumosan sportos küllem itt is megtalálhatóm azért: a kormánykerék kialakítása, a középkonzol rajzolata, a szolidan visszafogott krómhatású berakások használata mind ezt sugallja, az opciós dupla panorámatető pedig az utazási komfort kiterjesztéséért felelős.

Az új Nissan X-Trail hátsó üléssora sínen mozgatható vízszintesen, így a raktér befogadóképessége jelentősen kiterjeszthető úgy, hogy az itt utazóknak minimális kompromisszumokat kell csak kötniük a kiruccanás során. 660 milliméterről szól a fáma, vagyis ekkora tartományban tudjuk mozgatni a hátsó hármas ülőpadot. Opcionálisan a hátsó traktusból kialakítható plusz 2 ülés is (ilyet is láttunk már a Nissan Qashqai több generációjánál), ezek egyértelműen rövid, átmeneti megoldások lehetnek kisebb utazásokhoz, kiváltképp, ha felnőttekről van szó.

A Nissan X-Trail legújabb változata állandó összkerékhajtással rendelkezik, viszont kapcsolható az első kerekekre irányuló hajtás, továbbá felezőt is tartalmazhat a hajtáslánc. Így valamennyire a friss koncepció túlmutat a beskatulyázott „városi terepjáró” definícióján, a Nissan X-Trail valóban alkalmas lehet könnyű, vagy közepesebb nehézségű terepviszonyok leküzdésére.

nissan_x_trail_matrahaza_001

Ahogyan a Nissan Juke esetében is, az X-Trailnél is számos, autóvezetést megkönnyítő kiegészítővel találkozhatunk: holttérfigyelmeztetés, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vészfékezési asszisztens, éberségfigyelő rendszer, mozgó objektumok érzékelése, automatikus távolsági fényszóró-kapcsolás, közúti jelzések és jelzőtáblák felismerése – a legfontosabbak a számos fejlett technológiai megoldás közül. Mindezek aktív biztonsági pajzsként ölelik körül az új Nissan X-Trail modellt.

Motorok terén jelenleg egyetlen dízel áll rendelkezésre, ám a hajtásláncok különböznek. Az 1.6 literes dCi aggregát 130 lóerő leadására képes maximálisan, első- illetve összkerékhajtással rendelhetők a modellek, manuális- és automataváltókkal (6 sebességesek, az XTRONIC automata is). Az elsőkerekes manuális váltóval szerelt változat károsanyag-kibocsátása 129 g/km (4.9 l/100 km), a szintén elsőkerék-meghajtású, ám XTRONIC automataváltóval szerelt variáció 135 g/km (5.1 l/100 km) adattal bír, az összkerekes, ugyanakkor manuális váltós megközelítés 139 g/100 km CO2 kibocsátással állítható csatasorba (5.3 l/100 km). Ahogy említettük, jelenleg nincs benzines Nissan X-Trail a palettán, 2015-től viszont lesz; 1.6 literes DIG-T motorral, elsőkerék-meghajtással, manuális váltóval. Az egység 163 lóerőt produkál, és 145 g/km lesz a károsanyag-kibocsátása. Ilyen kiépítésben az autó átlagfogyasztása 6.1 liter lesz 100 kilométerre.

Az XTRONIC automataváltó tervezésénél a Nissan mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a csúszó kuplung érzetét megszüntessék. Ezzel szemben a közvetlen gáz- és motorreakciók megmaradtak, kontrollérzet növekedett, a sima vezetési élmény pedig megmaradt.

Az új Nissan X-Trail üzemanyag-felhasználását sikerült 18 százalékkal csökkenteni az előző generációéhoz képest, ami szintén jelentős előrelépés a típus történelmében.

Nissan Pulsar 2014

Sokakban felvetődhet a kérdés, hogy a Nissan miért pont a C-szegmensben kezdett új modell fejlesztésébe, ráadásul a hatchback vonalon? Mint ismeretes, az Almera utódjának tekinthetjük a vadonatúj Nissan Pulsar modellt, melynek megálmodásakor a megfizethető technológia alkalmazása volt az elsődleges szempont. Mindemellett a praktikusra szabott beltér, illetve a sportos formaterv is döntő szerepet játszott.

nissan_pulsar_matrahaza_002

Ugyanakkor az is látszik, ha a célirányos statisztikákat nézzük, hogy a C-szegmens alkotja az európai autópiac legnagyobb és egyben legjelentősebb szegmensét, jelenleg 4.8 millió darabbal. Ahogyan a prezentáción elhangzott, ez a számadat 2019-re megközelítheti az 5 milliót, az előrejelzések alapján 4.9 millió darabbal kell számolni. Tehát előre megjósolható, hogy a C-szegmens megújuló képviselői iránt folyamatosan mutatkozik majd kereslet.

Ha megvizsgáljuk a Nissan eddigi termékválasztékát, észrevehetjük, hogy a C-szegmenset képviselő alternatíva nagyon nem állt a vásárlók rendelkezésére. Micra, Note, Juke, Qashqai, X-Trail – a Pulsar pedig valahová a Juke és a Qashqai közé kategorizálható. Így bátran kijelenthető, hogy a jelenleg legnépszerűbb és legismertebb 6 irányvonalban képviselteti magát a márka.

Kezdjük a technológiai megvalósítással. A Nissan megfizethető technológiának definiálja a Pulsar-ban alkalmazott megoldásokat, s ez így is helyes: a jelenlévő részletek egyértelműen a költséghatékony kialakítás szellemiségében készültek, úgy, hogy hasonlóan a magasabb kategóriás képviselőkéhez, számos fejlett rendszert alkalmaznak.

nissan_pulsar_matrahaza_003 nissan_1_5_dci

A központi műszeregység fejlett vezetéstámogató kijelzője informatív, 5 colos, és valóban minden külső- és belső behatásról tájékoztat, figyelmeztet ezekkel kapcsolatosan. A megújult Nissan Juke esetében már részletezett Nissan Connect infotainment rendszert ez a típus is megkapta (opció), így másodpercek alatt párosíthatjuk okostelefonunkkal.

Aktív Biztonsági Pajzs: sávelhagyásra figyelmeztető automatika, mozgó objektumok észlelése, holttérfigyelő és vészfékezési asszisztens, aktív nyomvonal szabályozás – ezek mind megtalálhatóak a Nissan Pulsar-hoz társított megfelelő csomag keretein belül. Fontosak is ezek, mára szinte minden megfelelő felszereltségi szintet hordozó autóban megtalálhatóak, azonban nagyon fontos, hogy az összes vezetést segítő, illetve biztonsági rendszer megfelelően funkcionáljon.

A Nissan Pulsar esetében egyetlen gázolajos verzió érhető el jelenleg. A 110 lóerős, 1.5 literes dCi erőforráshoz 6 sebességes manuális váltó társul, a csúcsnyomaték 260 Newtonméter, az üzemanyagfogyasztás 3.6 liter 100 kilométerre átlagolva, a CO2 kibocsátás pedig mindössze 94 gramm/km. Benzines motorokat kedvelők előnyben, itt ugyanis az egyező, 115 lóerős teljesítménnyel operáló egység mellé rendelhető 6 sebességes manuális, vagy szintén 6 sebességes X-TRONIC automataváltós kiszerelés kapcsán mindenki megtalálhatja majd a számításait, aki ebben a kategóriában keresgél. A manuális váltós modell 190, míg az automataváltós 165 Newtonméter csúcsnyomaték leadására képes, 117, illetve 119 grammos károsanyag-kibocsátás mellett 100 kilométeren. A fogyasztás is barátságosnak tűnik a gyári adatok szerint, ugyanis 5, 5.1 literes értékek kerültek a specifikációs listára.

Kategóriaelső belső helykínálattal rendelkezik a Nissan Pulsar az importőr szerint, 692 milliméteres lábtérrel, mely a C-szegmens 562 milliméteres, illetve a D-szegmens 589 milliméteres átlagával összehasonlítva valóban illusztris értéket jelent. A jól eltalált tengelytáv, s ezáltal az optimalizált kihasználhatóság sajnos a csomagtér szűkítéséhez vezetett, 385 liter áll ugyanis rendelkezésre, mindez bővíthető 1395 literig, ha előrehajtjuk a 60:40-es hátsó üléssort.

nissan_pulsar_matrahaza_004

A cikkben már felemlegettük a Qashqai-szerű megjelenést a Nissan X-Trail kapcsán. Nos, a formaiság, a kedvelt és jól bevett stílusvilág a Pulsart is belengi, tulajdonképpen olyan az egész, mintha a Qashqaio-t kicsit összepréselték volna, s újragondolva egy csapott hátú alsó-középkategóriás képviselő született volna. Tehát minden előnyét hordozza a Nissan jelenlegi arculatának, a kihangsúlyozott hűtőmaszk, jelentős arányú márkajelzéssel visszatérő motívum, ugyanúgy, ahogy a hűtőmaszk bumerángra emlékeztető sziluettje is releváns elem. Viszont az alsó beömlő itt visszafogottabban mutatja magát, de azért ügyelve arra, hogy a sportos látvány csökkenését ne érezzük. A ködlámpafészkek prémiumosan krómberakottak, követik a formavilágot, csapott vonalakkal, pontosan úgy, mint az oldalvezetés esetében: a törésvonalak élveznek itt prioritást, remek színjátszó árnyalatokat hoznak létre, és a kecses, áramvonalas felépítést helyezik előtérbe.

Hátulról sem utolsó látvány az új Nissan Pulsar, bár azért némi déja vuje akad a szemlélődőnek – ez mára bevett és elfogadott tény, miért lenne máshogy ebben az esetben? Morcos tekintetű helyzetjelzők, jövőt idéző, aszimetriába hajló rajzolatok együttesével, passzentos, ám nem felszínes tervezéssel.

Nissan e-NV200

Miért ne lenne 100 százalékban elektromos megoldása a Nissan márkának egy kisáruszállítóra, vagy egy családi MPV-re, ha már jól bevált recepttel sikerült megvalósítani a Zero Emission trendet a Nissan Leaf segítségével?

Nos, van ilyen megoldás, a kétnapos Nissan All Stars tesztvezetésen találkoztunk ilyen modellel is, méghozzá az NV200 átalakított, e-NV200 teljesen elektromos alternatívájával. Bár létezik zárt felépítményű áruszállító is, mi testközelből a Kombi-verzióval, 5 személyre kialakított utastérrel felvértezett Nissan e-NV200-at ismerkedtünk.

nissan_e_nv200_01

Az új e-NV200 hossza 4.39 méterről 4.55 méterre növekedett, a 14 colos keréktárcsák mutatósabb, 15 colosokra cserélődtek. Az autó magassága megmaradt a régi, 1.86 méteres, de ennyi kell is ahhoz, hogy tényleges kényelmet nyújtson az utasok számára.

Nissan e-NV200 gyorstalpaló, legalábbis, ami a kaszniváltozatokat jellemzi: a Kombi felfelé nyíló hátsó raktérajtóval rendelkezik, míg a Furgon oldalra nyíló raktérajtókat tudhat magáénak. Mindkét felépítmény rendelhető akár kétoldali tolóajtókkal is.

Ne higgyük, hogy a 100 százalékosan elektromos hajtású Nissan e-NV200 bármiben is hiányt szenvedne alkalmazott technológiák terén. Visszagurlás-gátló, fűthető ülések és kormánykerék, intelligens kulcs, és a hajtásláncból elmaradhatatlan automataváltó is megtalálható a listán, melyek kevésbé fárasztó vezetést, és hatékonyabb munkavégzést garantálnak.

nissan_e_nv200_03 nissan_e_nv200_02

A hajtáslánc 80 kW teljesítményű, 24 kWh-s akkumulátor táplálásával. A Nissan e-NV200 fordulóköre 11.1 méter, tehát rendkívül jól manőverezhető többek közt városi környezetben is, ami ugye szintén nem elhanyagolandó szempont. Ha a dobozos változatot nézzük, a hasznos terhelhetőség 770 kilogramm, a raktér mérete pedig 4.2 köbméter.

A Nissan e-NV200 akkumulátora normál aljzaton keresztül 12 óra alatt tölthető fel, míg villámtöltővel a folyamat 80 százalékosra 30 perc alatt tornászható.

Hamarosan érkeznek további részletek, nagyobb lélegzetvételű autótesztek formájában, melyekhez nyilvánvalóan hozzácsapjuk a menetpróbán szerzett további tapasztalatainkat is. Elöljáróban – vagy inkább végszóként annyit: ismét úgy tűnik, maradandót és egyben kellemeset alkotott a Nissan brand úgy, hogy megtartott – nem is keveset – a korábban már jól bevált hagyományokból, ügyesen átültetve azt a jelenlegi igényeknek megfelelő innovatív megvalósításokhoz társítva. Nem csalódtunk tehát most sem. Ráadásul egyből négy újdonságot ismerhettünk meg.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Dwayne Johnson lehet a régóta készülődő Baywatch-film sztárja

A The Hollywood Reporter értesülése szerint a Paramount végre felpörgette a Baywatch-tévésorozat filmes adaptációját: az akciósztár Dwayne Johnson-t szemelték ki a főszerepre, a rendezéssel pedig Sean Anderst és John Morrist bízzák meg.

dwayne_johnson_2014

A stúdió újraíratja a forgatókönyvet is: erre a feladatra Justin Malent fogadták fel.

Johnson kiválasztásáról korábban is pletykáltak Hollywoodban, és kétségtelen, hogy jól állna neki a Santa Monica partjainál játszódó akciófilm főszerepe.

A Paramount évek óta küszködik a Baywatch-filmmel. Egy sor forgatókönyvírónak beletört a bicskája a munkába, köztük volt Jeremy Garelick és Peter Tolan is. Felmerült, hogy az egész sztorit cápatámadások köré építsék fel, de most nem világos, hogy Malen vajon ezen az úton halad-e tovább a történettel.

Johnson Herkules című filmjét nyáron láthatták a nézők a mozikban. Az egyetemet végzett egykori pankrátor 2001-ben A múmia visszatér című produkcióban debütált a filmvásznon, majd rögtön saját filmet is kapott, ő lett A skorpiókirály főszereplője. A 42 esztendős színészt szintén sokan ismerik a népszerű Halálos iramban-sorozatból. A széria 7. részét jövőre mutatják be.

 

Forrás: MTI

 

Ismeretlen holttestet találtak Baján

A Bajai Rendőrkapitányság a lakosság segítségét kéri a következő ügyben:

Közigazgatási hatósági eljárás indult egy ismeretlen férfi rendkívüli halálának kivizsgálása céljából, akit szeptember 15-én 18 óra 25 perckor Baján, a Türr István hídon, egy menetrend szerinti, Bátaszék irányába közlekedő személyvonat elütött, amelynek következtében meghalt.

baja_ismeretlenholttest

Az ismeretlen férfi kb. 40-45 év körüli, 165 centiméter magas, zömök testalkatú. A baleset idején világoskék farmernadrágot, fehér Victory márkájú, tépőzáras sportcipőt, fekete bőrdzsekit, és fekete pólót viselt. Az egyik cipő erősen kopott, viselője feltehetően sántított. A bal vállán egy kb. 10 centiméteres Szűz Mária tetoválás látható.

A Bajai Rendőrkapitányság Vizsgálati Osztálya kéri, hogy aki az elhunyt személlyel, továbbá a baleset bekövetkezésének körülményeiről információval rendelkezik, munkaidőben hívja a 06-79/540-142-es telefonszámot, illetve tegyen bejelentést az ingyenesen, éjjel-nappal hívható 107-es vagy 112-es segélyhívószámok valamelyikén.

 

Suzuki: gépkocsieladások és modellstratégia

A Suzuki 2014 januárja és augusztusa között 1,89 millió autót adott el világszerte, ami 6 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Az európai értékesítés 5 százalékkal 133 ezer darabra nőtt. Az eladások volumene a legtöbb ázsiai országban is növekedett.

suzuki_sx4_scross_menetproba_002

A legtöbbet az európai stílusúként számon tartott Swift modellből adták el: 33 ezret a kontinensen. A Swift 2004-ben lépett színre mint a Suzuki világstratégiai modellje, s eladásaival most augusztusban érte el a világban a négymilliós darabszámot. A modell kisebb frissítésen esett át idén: a szüntelenül fejlődő típus európai specifikációja magas hőhatásfokú Dualjet motort kapott. Ez nagyban hozzájárult a szén-dioxid-kibocsátás mindössze 99 g/km-re történő leszorításához, ami kiváló eredmény ebben a gépjármű-kategóriában.

A Suzuki újabb fontos állomásokhoz érkezett ebben az esztendőben Európában. Idén ünnepelte az első generációs Swift európai forgalmazásának 30. évfordulóját, a modell európai összeladásai pedig elérték az 1,6 milliós darabszámot. A Magyar Suzuki Zrt., amely 1992-ben kezdte meg a termelést, júliusban legyártotta a 2,5 milliomodik gépkocsit. A gyár főleg Európa számára termel, de újabb gyártmányaival, például az SX4 S-CROSS modellel Latin-Amerika, a Közel-Kelet, Ázsia és a világ más régióinak piacait is megcélozza. Mindezeken túl a Suzuki európai összeladásai júliusban érték el a 6 milliót.

Modellstratégia

A Suzuki az SX4 S-CROSS modellt múlt szeptemberben kezdte forgalmazni, majd ezt követően, a márciusi Genfi Autószalonon bemutatta a Celeriót. Az új modellek sora a minden ízében új Vitarával folytatódik az őszi Párizsi Autószalonon.

A Suzuki globális modellje, a Celerio kisautó az év elején tartotta európai premierjét. A modell a kisméretű autók fejlesztésére specializálódott gyártó történetében új fejezetet nyitott, az A kategóriás autók európai piacán pedig új mércét teremtett. A Celerio külső méreteit tekintve az A szegmens tagja, utas- és csomagtere viszont akkora, mint egy B kategóriás járműé. A könnyű karosszériának és az 1.0 literes Dualjet motornak köszönhetően a kocsi üzemanyag-hatékonysága kimagasló; a Dualjet motorral felszerelt Celerio az egyetlen kocsi ebben a gépjármű-kategóriában, amely mindössze 85 gramm szén-dioxidot juttat a környezetbe kilométerenként. A vezető dolgát műszerfalra szerelt sebességváltó kar és jó kilátást biztosító magas üléspozíció segíti, könnyebbé, magabiztosabbá téve a jármű irányítását.

A teljesen megújult modell a negyedik generáció, amely a Vitara nevet viseli. A családi örökséget olyan formatervezési megoldások jelzik, mint például a masszív megjelenésű, kagylóhéj formájú motorháztető. Az autó biztonságtechnikai és környezeti teljesítménye megfelel napjaink kívánalmainak. A Suzuki úgy fejlesztette a modellt, hogy a vásárlók széles köre lelje örömét benne.

SX4 S-CROSS modelljével a Suzuki a kiválóság új szintjére emelte a négykerék-hajtást. A konvencionális négykerék-hajtás kompromisszumra kényszeríti a felhasználót az üzemanyag-hatékonyság terén annak érdekében, hogy a járművet jobban lehessen irányítani nehéz terepen, illetve csúszós útfelületen. A Suzuki ALLGRIP technológiája viszont egyszerre garantálja az örömteli autóvezetést, a biztonságot és a takarékos üzemanyag-felhasználást. Az új Vitara, hasonlóan az SX4 S-CROSS-hoz, megkapta a négy üzemmódot kínáló ALLGRIP rendszert. A felhasználók nagyobb szabadságot és biztonságot élvezhetnek – mérsékelt üzemeltetési költségek mellett.

A Suzuki gépjárműveit csekély szén-dioxid-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás, valamint jó vezethetőség jellemzi. A jövőben a Suzuki minden eddiginél több figyelmet kíván fordítani a környezetvédelmi normák betartására, és minden erejével azon van, hogy túlszárnyalja a vevők elvárásait.

Az új Suzuki Vitara a 2014-es Párizsi Autószalonon

Az 1988-ban útjára indított Suzuki Vitara eleganciájával, főként városi autózásra szabott formatervével, kompakt, könnyű kezelést lehetővé tevő méreteivel, remek autópályás és országúti utazási kényelmével, illetve őszinte tereptulajdonságaival komoly hírnévre tett szert.

suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_05

A Suzuki Vitara története során többször változott a karosszéria mérete és a hajtáslánc. Most, több mint negyed századdal az első modell bemutatója után a Vitara-örökség egy vadonatúj sport-szabadidő autóban ölt testet. A minden ízében megújult Vitara a kor követelményeinek megfelelően kisebb elődjénél. Az új modell a Suzuki ALLGRIP négykerekes csúcstechnológiáját, továbbá a legkorszerűbb biztonsági és telekommunikációs megoldásokat is felvonultatja. Mindezeken felül személyre szabható dizájnjával az új Vitara leendő tulajdonosainak lehetőséget ad az önkifejezésre is.

Az új Suzuki Vitara sorozatgyártása 2015-ben indul a Magyar Suzuki esztergomi gyárában, a modell ezt követően kerül piacra Európa-szerte. A későbbiekben a Suzuki a modellt globális kompakt sport-szabadidő autóként exportálja majd a világ számos pontjára.

Koncepció

azonnal felismerhető Suzuki SUV-megjelenés

Vadonatúj külső dizájnjával az új modell egyszerre folytatja és emeli a legkorszerűbb szintre a Vitara és a Jimny szériák formatervi örökségét.

– a csúcsteljesítmény két kulcseleme: ALLGRIP és kiváló alváztechnológia

Nagy átmérőjű kerekeinek és emelt hasmagasságának köszönhetően a Vitara kitűnő tereptulajdonságokkal büszkélkedhet. Az ALLGRIP rendszer négy üzemmódja emellett lehetővé teszi, hogy a vezető mindig az útviszonyoknak legmegfelelőbb beállításban, optimálisan használja ki a Vitara út- és tereptulajdonságait.

személyre szabott dizájn – a tulajdonos egyéniségének kifejezése

A Vitara tulajdonosai egy sor külső és belső elem szabad kiválasztásával és kombinálásával alakíthatják ki a személyiségükkel leginkább harmonizáló megjelenést.

korszerű navigációs és biztonsági felszerelések

Az okostelefonnal is összekapcsolható audiorendszer a legkorszerűbb navigációs megoldásokat is elérhetővé teszi (a magasabb felszereltségi szinteken). Emellett radaros féktámogató rendszer (RBS) gondoskodik a maximális biztonságról (bizonyos felszereltségi szinteken). A milliméteres hullámhosszon működő radarrendszer segít elkerülni a karambolokat, illetve enyhíteni az ütközés erejét.

 – gazdaságos üzemanyag-felhasználás

Az új Vitara maximálisan eleget tesz korunk gazdaságos üzemanyag-felhasználással kapcsolatos követelményeinek. A súlycsökkentést szolgáló megoldásoknak, köztük a nagy szilárdságú acél fokozott használatának köszönhetően a karosszéria rendkívül könnyű és merev. A hajtásláncban alkalmazott technológiák, így az újonnan fejlesztett hatsebességes automata váltó is segít a fogyasztás mérséklésében. Az új Vitara kétkerék-meghajtással és ötsebességes kézi sebességváltóval mindössze 123 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.

Formaterv

  • A Suzuki sport-szabadidő autós (SUV) örökségének korszerű adaptálása
  • A markáns SUV-forma és a kifinomult színek találkozása
  • A tulajdonos egyéniségének megfelelően megválasztható színek és formai megoldások

Külső formaterv

Az új Vitara erőteljes dizájnja a Suzuki sport-szabadidő autók formatervezési örökségét folytatja. A kagylóhéj motorháztető (a Vitara sorozat megkülönböztető jegye) masszív, erőteljes megjelenést kölcsönöz az autó orr-részének, a trapéz alakú első lökhárító határozott úttartást sugall. A kocsiszekrény oldalának emelkedő vonalvezetése és a motorháztető oldalsó szellőzőnyílásai az első generációs Vitarát idézik. Az egész karosszérián végigfutó vállvonalak a markáns SUV-karaktert erősítik. Mindezek mellett számos formai megoldásban érvényesül a Suzuki törekvése a legkedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok elérésére, olyanokban, mint a lökhárítónyílások optimalizált alakja, a jármű hátsó része felé szelíden lejtő tetővonal és a lapos alvázelemek. A külső visszapillantó tükrök alakját és az első lökhárító éleit is légáramlás-elemzés eredményei alapján tervezték meg. A kék burás, LED-es első fényszórókat szintén az energiatakarékosság jegyében alakították ki, de a megoldás emellett az autó vonzó megjelenéséhez is hozzájárul.

suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_03 suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_04

Belső formaterv

A merész vonalú műszerfalszegély és a sebességváltó kar körüli az U alakú motívum SUV-jellegű keménységet sugall. A kerek óra és szellőzőnyílások – mindkettő a Grand Vitarát idézi – fiatalos, sportos kinézetet kölcsönöznek az új Vitara belső terének.

Személyre szabás

A modell fejlesztésében kezdettől fogva kiemelt szempont volt a személye szabhatóság. A külső színek széles választéka és egy sor opcionális dizájnelem lehetővé teszi, hogy a tulajdonos autója megjelenésével is kifejezze személyiségét. A vásárlók tizenöt színváltozat közül választhatnak, amelyek közül három vadonatúj, néhány pedig két árnyalat kombinációja. Az új színek és árnyalatkombinációk megalkotásakor a Suzuki tervezői a „vadász életérzés” kifejezéssel ragadták meg az élményt, amit az új Vitara vezetése jelent.

Az új színek:

  • Az Atlantisz türkiz gyöngymetál (ZQN) a természetes szépség felfedezésének borzongató izgalmát villantja fel napjaink urbanizált városi környezetében.
  • A horizont narancsmetál (ZQP) azt az örömteli izgalmat idézi meg, amit akkor érzünk, amikor a várost elhagyva, a kertes lakóövezethez közeledve elénk tárul a természet.
  • A szavanna elefántcsontmetál (ZQQ) a szavannák kalandokra hívó, végtelen világát idézi.

Öt további külső és belső megoldás biztosítja, hogy az új Vitara még hívebben fejezze ki tulajdonosa egyéniségét. Ezek a következők:

  • Első hűtőrács (fehér vagy fekete)
  • Lökhárító-díszléc (fehér vagy fekete)
  • Műszerfaldíszítés (türkiz, narancs, fehér vagy zongorafekete)
  • Szellőzőnyílás-gyűrűk (türkiz, narancs, fehér vagy zongorafekete)
  • Központi óra (CARBON vagy KANJI)

suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_02

Tulajdonosa emellett két vizuális kiegészítő csomaggal hangsúlyozhatja az új Vitara városi–országúti, illetve terepjárós kvalitásait:

  • A városi csomag krómelemekkel teszi még kifinomultabbá a jármű megjelenését. A csomag tartalma: ködlámpakeret (krómbevonatú), oldalszegélyek, hátsó tetőspoiler.
  • A terepcsomag az SUV masszív karakterét és erejét emeli ki. Elemei: első és hátsó védőlemez, ködlámpakeret, oldalszegélyek, csomagtér-peremvédő.

 Teljesítmény

  • A Suzuki szakértelmét teljes egészében kifejező vezetési élmény
  • Kiemelkedő menetteljesítmény aszfalton és terepen egyaránt – a Vitara sorozat hagyományos jellemzője
  • Kiváló teljesítményt és rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosító hajtáslánc
  • A kompakt SUV-kategória egyik legkisebb CO2-kibocsátása

Motor és sebességváltó

Motor

Az új Vitarát M16 1,6 literes benzinmotor, illetve D16AA 1,6 literes dízelmotor hajtja. A benzines változatnál a motort és a kapcsolódó alkatrészeket jellemző csökkentett súrlódásnak és tömegnek köszönhetően a rendkívül üzemanyag-takarékos működés nagy teljesítménnyel és nyomatékkal párosul. A dízelmotor esetében az új kipufogógáz-visszavezető rendszer (EGR) és az elektronikus vezérlésű változó geometriájú turbófeltöltő (VGT) gondoskodik az erőről és a nyomatékról, ugyanakkor itt is igen csekély a károsanyag-kibocsátás, és kedvező az üzemanyag-felhasználás. A motorok teljesítményadatai az alábbi táblázatban láthatók:

  M16A D16AA
Max. teljesítmény 88 kW / 6000 rpm 88 kW / 3750 rpm
Max. nyomaték 156 Nm / 4400 rpm 320 Nm / 1750 rpm

Sebességváltó rendszerek

Az új Vitarában alkalmazott sebességváltó rendszerek mindegyikében érvényesül a kiemelkedően gazdaságos üzemanyag-felhasználásra, a kiváló váltásélményre, illetve a hatékony hang- és rezgéscsillapításra való törekvés.

Kézi sebességváltók

Az 1,6 literes benzinmotorhoz ötsebességes, az 1,6 literes dízelmotorhoz hatsebességes kézi váltó tartozik. Mindkét kézi váltó áttételezését a teljesítmény és a gazdaságos fogyasztás ideális egyensúlyához optimalizálták. A kényelmes és zökkenőmentes váltásról, ennélfogva a kiváló vezetési élményről olyan megoldások gondoskodnak, mint a sebességváltó-ellensúly.

suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_07

Automata sebességváltó

Az 1,6 literes benzinmotorhoz hatsebességes automata váltó is rendelhető. A széles váltóáttételezési tartomány a sebességáttételek pontos meghatározásával lehetővé teszi, hogy kis sebességnél (például elindulásnál vagy emelkedőn való lassú haladásnál) is kiváló legyen a gázreakció, a motor alacsony fordulatszámon működjön. A tág kapcsolási határoknak köszönhetően kiváló a gyorsulás, gazdaságos az üzemanyag-felhasználás, csekély a motorzaj. Ráadásul az automata sebességváltó rendszernél kézi váltásra is van lehetőség: a vezető a kormányon elhelyezett fülek segítségével válthat sebességet.

Szén-dioxid-kibocsátás

Az új Vitara csekély szén-dioxid-kibocsátása a nagy szilárdságú acél alkalmazása és a karosszéria súlyát csökkentő más megoldások mellett az automatikus motorleállító és motorindító (stop-start) rendszernek köszönhető, ami a jármű megállásakor (például piros lámpánál) leállítja a motort. A Suzuki a benzinmotoros kétkerék-hajtású változat esetében ötsebességes kézi váltóval 123 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást, hatsebességes automata váltóval pedig 127 g/km-t jelölt meg célszámként.

A négykerék-hajtást általában veszedelmesnek tekintik az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Csakhogy a Suzuki ALLGRIP technológiája az négykerék-hajtású sport-szabadidő kategóriájában bámulatosan csekély szén-dioxid-kibocsátást tesz lehetővé. Az ALLGRIP rendszerrel felszerelt Vitara esetében a Suzuki az ötsebességes, kézi sebességváltós változatnál 134 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást, míg a hatsebességes, automata váltós verziónál 138 g/km-es emissziós szintet jelölt meg célértékként.

Az új Vitara dízelmotoros változata szintén rendkívül alacsony szén-dioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet. A Suzuki célszáma itt kétkerék-meghajtás és hatsebességes kézi váltó esetében 106 g/km, míg négykerék-hajtásnál, ugyanilyen váltóval 111 g/km.

Megjegyzés: A jelzett értékeket még nem hitelesítették – jelenleg célszámokként értendők.

ALLGRIP rendszer négy üzemmóddal

A Suzuki kifejlesztette világszerte elismert négykerék-hajtási technológiájának új generációját, amely a legváltozatosabb körülmények között képes biztosítani a vezetés élményét és a vezető, valamint utasai nyugalmát. Mindezt úgy, hogy közben kiemelt szempontként érvényesül gazdaságosság, illetve a négykerék-hajtású járművek által a környezetre rótt terhek csökkentése. Ezt az új technológiát a Suzuki ALLGRIP-nek nevezte el.

Az ALLGRIP a Suzuki SX4 S-CROSS-ban mutatkozott be, s azóta komoly elismertségre tett szert. A vezető négy biztonságos, élvezetes vezetést lehetővé tevő üzemmód közül választhatja ki az adott útviszonyoknak legmegfelelőbbet. A rendszer – „feedforward” funkcióval bővítve – az új Vitarához is rendelhető.

Az új Vitara ALLGRIP rendszere feedback technológia segítségével juttat nagyobb nyomatékot a hátsó kerekekre, ha úgy érzékeli, hogy az első kerekek kipörögnek. Az új feedforward rendszer emellett az útfelszín állapotából, a gázpedál pozíciójából és a kormányszögből előre érzékeli az első kerekek kipörgésének veszélyét, s ilyenkor még a kipörgés előtt több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre. A rendszer az alábbi négy üzemmódban működik:

Auto

Az AUTO üzemmódban normál út- és vezetési viszonyok között az üzemanyag-felhasználás a fő szempont. A rendszer alaphelyzetben kétkerék-meghajtással működik, s csak akkor vált négykerék-hajtásra, ha kerékkipörgést észlel.

Sport

A SPORT üzemmód kanyargós úton ideális. Gyorsításkor a rendszer maximálisan kihasználja az négykerék-hajtás előnyeit. Az kis és közepes motorfordulat-tartományban a rendszer az optimális motorválasz és kanyarteljesítmény igényeihez hangolja a gyorsítást, illetve a nyomatékot.

Snow (hó)

A SNOW üzemmód havas, poros utakon, illetve egyéb csúszós útfelületeken ideális. A rendszer alaphelyzetben négykerék-hajtással működik, s a meghajtást a kormányzásnak és a gázadásnak megfelelően optimalizálja, növelve a tapadást és a stabilitást a kis tapadású felületeken.

Lock (elakadás)

A LOCK üzemmódot arra tervezték, hogy a jármű kiszabaduljon a hóból, sárból vagy homokból. A rendszer folyamatosan nagy nyomatékot küld a hátsó kerekekhez.

Felfüggesztés és fékek

A Suzuki arra törekszik, hogy összes modellje az adott kategória legjobb vezetési élményét nyújtsa. Ennek jegyében a Vitara rendkívül stabil, kiválóan irányítható, karosszériája könnyű.

Felfüggesztés

Az első kerekeknél MacPherson rugós tagos felfüggesztést alkalmaznak. Az alsó lengőkarok alakját, valamint a keretet is megváltoztatták, s a továbbfejlesztett rugóstagok fokozott merevséget, következésképpen jobb menetstabilitást biztosítanak. A hátsó kerekek torziós rudas felfüggesztést kaptak. A rúd alakja (zárt szakasz, amelyet egy U alakba hajlított cső alkot) olyan megoldás, amelyet a Suzuki először az SX4 S-CROSS-ban alkalmazott. Ez a kialakítás fokozott merevséget, így kiemelkedő utazási kényelmet biztosít.

Fékek

Az új Vitarát elöl léghűtéses tárcsafékek, hátul merev tárcsafékek fékezik. A féknyergek csökkentett súlya és légellenállása kiváló fékhatást és gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosít.

suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_01

Biztonság

  • Kiemelkedő stabilitás, átfogó aktív és passzív biztonsági csomag
  • Radaros féktámogató rendszer (Radar Brake Support – RBS) segíti a biztonságos vezetést
  • Könnyű, ütközéselnyelő karosszéria; sebességhatároló; ESP®* (Electronic Stability Program), keréknyomás-ellenőrző rendszer
  • Adaptív sebességtartó a pihentetőbb vezetés érdekébenMegjegyzés: Az ESP* a jármű irányíthatóságának fenntartását szolgálja. A motornyomaték csökkenésének mértéke, a fékezett kerekek és a fékerő azonban az útviszonyok és vezetési feltételek függvényében változik. Az ESP® alapvetően a jármű stabilitásának fenntartását szolgálja. Ha a megcsúszás vagy farolás mértéke meghaladja a kerék és az út közötti tapadás határértékét, az ESP® aktiválódik ugyan, de nem feltétlenül hatékony.*Az ESP a Daimler AG bejegyzett védjegye.

Biztonsági felszerelés

Az új Vitara aktív biztonsági csomagjának része a radaros féktámogató rendszer (Radar Brake Support – RBS). Ha erős forgalom vagy egyéb ok miatt a jármű kis sebességgel halad, az RBS érzékeli az előtte haladó járművet, és ha ütközésveszélyt észlel, hangjelzéssel és a kijelzőn megjelenő felirattal figyelmezteti a vezetőt.

Ha az ütközésveszély tovább fokozódik, a rendszer aktiválja a fékrásegítőt, amely vészfékezés esetén növeli a fékerőt. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy elkerülhetetlen az ütközés, automatikusan aktiválja a fékeket. Az RBS így kis sebességnél segít megelőzni az ütközést, illetve ha az ütközés bekövetkezik, segít csökkenteni annak erejét.

A passzív biztonsági csomag része a hét légzsák, ami frontális és oldalirányú ütközéskor is védi a járműben utazókat, az előfeszített biztonsági övek és erőhatárolók, valamint a fékpedál hátramozgását korlátozó szerkezet. Mindezeken felül a motorháztető formája, illetve szerkezete, az ablaktörlők és a lökhárítók is segítenek elnyelni az ütközés erejét gyalogosgázolás esetén.

Radaros féktámogató rendszer – RBS

Az milliméteres hullámhosszon működő RBS a jármű előtti utat figyeli. A radartechnológiának köszönhetően az RBS nagy sebességnél, sötétben, esőben és egyéb kedvezőtlen időjárási körülmények között is működik. A rendszer három funkció segítségével segít elkerülni az ütközést, illetve csökkenteni annak erejét:

(1) Figyelmeztetés

Kb. 5 km/óra feletti sebességgel történő haladás közben a rendszer érzékeli a jármű előtt haladó másik járművet, és ütközésveszély esetén figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen.

(2) Fékrásegítés

Ha az RBS az autó előtt haladó járművet érzékelve fokozott ütközésveszélyt észlel, vészfékezés esetén növeli a fékezőerőt, ezzel segít elkerülni az ütközést, illetve csökkenteni annak súlyosságát.

(3) Automatikus fékezés

Ha az autó előtt haladó járművet érzékelve az RBS úgy ítéli meg, hogy elkerülhetetlen az ütközés, automatikusan aktiválja a fékeket, hogy elkerülje az ütközést, illetve csökkentse annak súlyosságát.

Adaptív sebességtartó (ACC)

Az új Vitara adaptív sebességtartó (ACC) rendszere az RBS radarfunkcióval kombinálva könnyebbé, pihentetőbbé teszi a vezetést. A rendszer a radar segítségével érzékeli az autó előtt haladó másik jármű távolságát, és automatikusan változtatja az új Vitara sebességét, hogy a vezető által a három lehetséges közül kiválasztott követési távolságot folyamatosan fenntartsa.

Könnyű, ütközéselnyelő TECT-karosszéria

A karosszéria a Suzuki Total Effective Control Technology (TECT) alkalmazásával készült. A technológia a járműben utazókat az ütközés erejének elnyelésével védi, és a jármű súlya is csökken. Az ultraszilárd acél kiterjedt használatának is köszönhető az új Vitara kiemelkedő ütközésvédelme és rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználása.

Kényelem

  • A karosszéria optimális arányai a sport-szabadidős képességeket szolgálják nehéz útviszonyok között is
  • A panoráma-napfénytető nyílása ebben a gépjárműosztályában az egyik legnagyobb
  • Audiorendszer újonnan fejlesztett érintőképernyővel és okostelefon-csatlakozási lehetőséggel
  • A nagy első és hátsó terepszög biztosítja, hogy az autó a mélyen kivályúsodott, illetve havas útfelületekkel is sikeresen megbirkózzon

Karosszériaméretek

A 215/55R17 kerekekkel felszerelt új Vitara kocsiszekrényének hasmagassága 185 milliméter. Emellett 18,2°-os első és 28,2°-os hátsó terepszög biztosítja, hogy a vezető mélyen kivályúsodott és havas útfelületeken is biztonsággal kormányozhassa járművét.

suzuki_vitara_parizsi_autoszalon_2014_06

A csomagtér befogadóképessége 375 liter (VDA német standard szerint) a hátsó ülések támláinak lehajtása nélkül. A hátsó ülések helyzete és a rakodófelület a különböző használati céloknak megfelelően állítható.

Panoráma-napfénytető

A Suzuki az SX4 S-CROSS-ban a világon elsőként* alkalmazott két külön csúsztatható elemből álló üvegtetőt. Az új Vitara most ugyanezt a tetszéssel fogadott megoldást vonultatja fel. A napfénytető az első és a hátsó ülések fölé is kiterjed, ami még kényelmesebbé és pihentetőbbé teszi az utasteret a bent ülők számára. A napfénytető zárt állapotában a két üvegpanel együttes hossza 1000 mm. Nyitott állapotban az 560 mm-es nyílás (ami az új Vitara osztályában az egyik legnagyobb) az autóban ülők számára a nyitott tetővel való utazás frissítő élményét adja.

* A Suzuki saját kutatása alapján – 2014. szeptember

Érintőképernyős audiorendszer okostelefon-csatlakozási lehetőséggel

Az audiorendszer hétcolos érintőképernyője lehetővé teszi az intuitív használatot – akár kesztyűben is. A háromdimenziós navigációs térképen remekül látszanak a tájékozódási pontok. A járműben utazók okostelefonjukat is csatlakoztathatják a rendszerre.

Fő méretek

Teljes hossz:                            4175 mm

Teljes szélesség:                      1775 mm

Teljes magasság:                    1610 mm

Tengelytáv:                              2500 mm

Nyomtáv:                                 elöl 1535 mm

hátul 1505 mm

Minimális hasmagasság:       185 mm

Csomagtér (VDA szerint):      375 l

Abroncsméret:                        215/60R16 vagy 215/55R17

Pályázatot hirdetett az Epson, két tannyelvű iskolák számára

Két tannyelvű általános iskolák körében írt ki országos pályázatot az Epson, hogy felmérje nyomtatási szokásaikat és felhívja a figyelmet a megfelelő nyomtató kiválasztásának fontosságára az intézmények költséghatékonyabb működése érdekében. A pályázat során a jelentkezők azt is kiszámolhatják, hogy egy korszerű Epson nyomtató használatával hány forint takarítható meg évente. Ezzel az összeggel a vállalat a fődíj nyertesét támogatja.

epson_logo

A két tannyelvű iskolák körében meghirdetett pályázat során a jelentkezőknek elsőként a nyomtatási szokásokat vizsgáló kérdőívet kell kitölteniük. Az itt megadott adatok alapján, egy egyszerű képlet segítségével kiszámolhatják, hogy az általuk jelenleg használt nyomtatók üzemeltetési költségével összehasonlítva hány forintot takaríthatnak meg az Epson külső tintatartályos készülékeivel.

”A XXI. században a nyomtatás az oktatási intézményekben nélkülözhetetlen, így itt különösen nagy szerepe van a tudatos nyomtatóválasztásnak” – hívta fel a figyelmet Fábián Miklós, az Epson magyarországi fióktelepének vezetője. „A nyomtatók beszerzése egyszeri befektetés, amely a nyomtatási szokásoktól függően néhány hónap alatt megtérülhet. Az Epson külső tintatartályos nyomtatóival az oktatók akár 1 forintos lapköltséggel nyomtathatnak, így az oktatási anyag kiegészítéseként nyomtatott sok száz oldal akár több tízezer forintos megtakarítást is eredményezhet egy-egy iskola számára.”

A pályázat részeként az iskoláknak jelezniük kell, hogy az Epson modelljeivel egy év alatt megtakarítható összeget mire fordítanák. A leghasznosabban, legkreatívabban vagy éppen legegyedibben ötletet benyújtó három iskolát egy L550 multifunkciós, – nyomtató, szkenner, másoló és fax – külső tintatartályos készülékkel díjazza.

A fődíj nyertese további díjazásban részesül: az Epson külső tintatartályos nyomtatójával megtakarítható összeget a vállalat az iskola részére, a pályázati anyagban megjelölt cél megvalósítására ajánlja fel.

A költséghatékony és környezetbarát nyomtatás mellett elkötelezett Epson pályázata a tudatos nyomtatóválasztásra kívánja felhívni az iskolák figyelmét. Az Epson innovatív külső tintatartályos modelljei a lézernyomtatók költséghatékony alternatíváját kínálják az oktatási intézményeknek. A technológiák közötti különbségek megmutatkoznak a lapköltség, a kellékanyagok beszerzése és az üzemeltetés területén is a tintatartályos nyomtatók javára: az Epson Micro Piezo fejlesztésének és a nagy tintatartály kapacitásnak köszönhetően a színes nyomtatókhoz alaptartozékként kapható extra fekete tintapalackokkal akár 12000 fekete-fehér és 6500 színes oldal nyomtatható.[1]

Ezekkel a tintasugaras modellekkel az iskolák hatékonyan csökkenthetik lapköltségüket a lézernyomtatókéhoz képest. Továbbá, a tintasugaras készülékek energiafelhasználása sokkal alacsonyabb, mint a lézernyomtatóké, így használatuk akár 95 százalékkal kevesebb áramfogyasztást eredményezhet.[2]

[1]  A tényleges nyomtatási teljesítmény a kinyomtatott képek mennyiségétől és a használat módjától függően változik. További információk:  www.epson.hu/inktanksystem

[2] Az összehasonlítás az IDC EMEA Hardcopy Tracker felmérése alapján (2012. negyedik negyedévi és 2013. első negyedévi adatok) a versenytársak legjobb tíz nyomtatójával készült. A lapköltség kiszámítása az IDC EMEA Consumables Tracker (2012. második félévi adatok) átlagos eladási ára, és a gyártók 2013 júniusában közzétett teljesítményei alapján történt. A teljesítményfelvétel kiszámítása a gyártók által 2013 júniusában közzétett adatok alapján történt. További információkért látogasson el a www.epson.hu/itssavings weboldalra.