Főoldal Autó, motor Autóteszt Toyota GT86 2.0 Sport Leather – régi idők szele, megszűnt a...

[TESZT] Toyota GT86 2.0 Sport Leather – régi idők szele, megszűnt a hiányérzet

Hét generáción keresztül, 1970-től egészen 2006-ig örvendett töretlen népszerűségnek és halmozott sikert sikerre a Toyota sportmodellje, a Celica. S hogy miért kezdődnek a bevezető sorok mindezzel? Nos, rémesen egyszerű: a japán márkának 2012-ig nem volt hasonló szegmensben domborító alternatívája, sokan hiányolták is a paletta üresedését. Mígnem aztán teljesen új koncepciók szerint, de mégis visszanyúlva a klasszikus gyökerekhez, megszültetett a Toyota GT86, az igazi, klasszikus értelemben vett túrasport autó. Hozzátesszük: semmi köze a Celica-hoz, az összehasonlítás pusztán gyakorlati példa felhozása volt.

toyota_gt86_teszt_001

GT, mint Gran Turismo, ezt már kívülről fújjuk, hiszen nem egy autógyártó aggatja delikvens járműveire a kétbetűs rövidítést. Ám sok esetben hiányérzetünk támad, néha úgy érezzük, lenne még mit hozzátenni ahhoz, hogy teljessé válhasson az összkép. Nos, a Toyotának sikerült: kategóriájában jelenleg (is) egyedülálló a Toyota GT86.

Nincs konkurencia

Érdekes egyébként, hogy a korábbi, 2012-től datált írások (menetpróbák, tesztek) szerint nincs – nem volt – kihívója a Toyota GT86-nak. Egyedül talán a Mazda MX5 került felemlegetésre, de hát ugyebár az más tészta, roadster, conbvertible, és egyéb angol irányvonalú kifejezések. Tehát mégsem vetélytárs, nincs konkurencia. S hangsúlyozzuk: most, 2014-ben sincs.

toyota_gt86_teszt_002 toyota_gt86_teszt_003

Persze vannak hasonló teljesítményű, méretű, aspektusú versenyzők az igen komplex mezőnyben. Viszont azok elsőkerekesek, turbósak, általában egy konkrét utcai modell újragondolásából születnek. Nem így a Toyota GT86: egyedi, szerethető, kissé addiktív, s nem mellesleg kifejezetten hézagpótló.

Nyilván elfogultabban ír a zsurnaliszta egy autóról akkor, ha korábban, még az ezredforduló előtt hasonló megközelítésű és hangulatú autóval rótta a kilométereket. Bár más vizeken evezett a Porsche 944S, mégis óhatatlanul érkezik a párhuzamok meghúzása, asszociálva a hasonló kialakítású kocsiszekrényre, a haragosba forduló viselkedésre, a súlyelosztásra, a 2+2 séma szerinti enteriőr-kiképzésre, s szigorúan a hátsókerék-meghajtásra.

Klasszikus, sportos vonalak: erre is áhítozott a célözönség

A Toyota GT86 formavilága is visszanyúl a tradíciókhoz. Könnyed csepp-alakzatával deja vu-t ébreszt, azért néhol Celica-s beütésű – az apró, szúrós tekintetet eredményező vágott felső vonalú fényszórók, a hozzájuk társított tekintélyes arányú hűtőmaszk beömlővel máris megalapozzák a sportos jelleget, a hozzávetőlegesen hasonló méretekkel bíró ködlámpafészkek korrekt formai lezárást jelentenek mindkét oldalon. A mellső lökhárító elem a stílusnak megfelelően mélyre húzott, néhány centi híján a talajt sepregeti, de azért pont optimális a felfüggesztés akár gyatrább minőségű útburkolatok esetében is.

toyota_gt86_teszt_004

A motorháztető hossza hangsúlyos a 0.27 cw-értékkel felruházott kocsiszekrény kiképzése tekintetében, ez is valóban klasszikus megoldás; az utaskabin A és C oszlopa közti felület szinte megegyezik az orr hosszával. Az A oszlop alá egyébként nonfiguratív jellegű ’86’ embléma került, kellemes tálalású, kicsi beömlőnyílással párosítva, míg az első sárvédőívek is fel lettek szerelve irányjelző modullal – rendkívül illusztris és formabontó. Tehát az oldaltükrök alsó szegleteibe nem lettek integrálva indexburák, jó is így, hiszen marad a tradíció. Az oldalajtók megfelelő hosszukkal még épp praktikusak, szélesre tárásnál azonban vigyázni kell a mellettünk parkoló járművek (no és persze a miénk) épségére, az oldalablakok keret nélküliek, a B és C oszlop közt csak minimális háromszög-alakzatú kémlelőnyílást találhatunk. A spoilerezést oldalszoknyák egészítik ki, persze csak szolidan, s a 17 colos 10 küllős alumínium keréktárcsák sem túlzóak, remekül illenek az összképbe.

toyota_gt86_teszt_007 toyota_gt86_teszt_009 toyota_gt86_teszt_008

Mély benyomást keltő far-kialakítást kapott a Toyota GT86, a diffúzor széleire került 86 milliméter átmérőjű dupla krómozott kipufogóvégek hívják fel magukra a figyelmet; sajnos mérsékelt, visszafogott hangorkánra számíthatunk csak, még magasabb fordulatszám-tartományban is. A helyzetjelzők követik az első lámpatestek arculatát, a keskeny csomagtérfedél 243 liter kapacitású rakodófelületet rejt. Szolid légterelőt is kapott a Toyota GT86, visszafogottan bár, de tudatja a szemlélővel: nagy valószínűséggel gyakorlati haszna is lehet, ha mondjuk egy versenypályán köröznénk – viszont esztétikai szempontból sem utolsó.

Puritán, ugyanakkor komfortos is a maga nemében. A GT86 enteriőrje is hűen tükrözi a szellemiséget

Nem meglepően a Toyota GT86 beltere is a sportosság mivoltát hívatott jelképezni. A kiosztás 4+4-es, tehát alaphangon kettő felnőtt személlyel ildomos számolni utazás során, főként, ha az első üléseket optimális pozícióba állítjuk (180 centiméter testmagassághoz hangolva nagyjából az egész hátsó lábtér elveszik). Az sportülések jó minőségűek, a kagyló-forma megvan, az oldaltartásuk kiváló, de mindemellett a térdtámaszok is jó szolgálatot tesznek, kiváltképp éles, nagyobb sebességgel bevett kanyarokban érezhetjük a hatást. A kormánykerék fogása remek, a kialakítás szimpla, már-már puritán jellegű. Ahogyan az a nagykönyvben meg van írva: háromküllős, a keresztidomokon nincsenek kezelő gombsorok. A központi műszeregység a jellegnek megfelelően a fordulatszámra koncentrál, analóg kialakítással, bal oldalra került a nehézkesen olvasható sebességmérő – szerencse, hogy a fordulatszám analizálása mellett lehetőség nyílik a pillanatnyi sebességünk megtekintésére is, ugyanis a számlap jobb térfelén digitális formában megjelennek az adatok.

toyota_gt86_teszt_010

6.1 col képátlós LCD megjelenítőt kapott a Toyota GT86, az egység magában foglalja az egész multimédiás rendszert, az infotainmentet és a navigációt is szokás szerint, a középkonzol újfent tradicionális kezelőszervek elhelyezésével folytatódik. A kétzónás automata klímarendszer is innen irányítható, s minden egyéb funkciót, „kallantyús” sportgombokkal tudunk életre kelteni.

Fontos egy ilyen kategóriájú autónál a pedálok elhelyezkedése, a hirtelen gyorsítások és fékezések minimális reakcióidőt követelnek. Ehhez még pluszban hab a tortán a hatsebességes manuális kéziváltó elhelyezkedése, könnyedén elérhető és kapcsolható, a kar könnyedén kapcsolható, rövid utakon jár.

toyota_gt86_teszt_011 toyota_gt86_teszt_012

Számos biztonsági és menetstabilitási, vezetést megkönnyítő funkcióval szerelték fel a Toyota GT86 modellt. Két SRS légzsák áll rendelkezésre, ehhez vezetőoldali térdlégzsák is tartozik, kiegészítve ostorcsapás-jellegű nyaksérülések ellen védő (WIL) üléstípusok alkalmazásával. A lendületes elstartolások nélkülözhetetlen kelléke a kipörgésgátló (TRC), a biztonságos megállásokért pedig a blokkolásgátló és az elektronikus fékerőelosztó felel (ABS, EBD).

Két különböző profilt választhatunk, melyekkel finomra hangolhatjuk a vezetési élményt. A járműstabilitás-vezérlő rendszer (VSC) normál és sport fokozatokkal van felruházva, értelemszerűen a Sport mód lendületesebb vezetési élményt, élénkebb gázreakciókat, keményebb kormányzást eredményez.

toyota_gt86_teszt_014 toyota_gt86_teszt_013 toyota_gt86_teszt_016

Turbó nélkül is van élet, erre jó példa a négyhengeres boxer szívómotor

16 szelepes, DOHC 4 hengeres, D4-S közvetlen befecskendezésű, boxer elrendezésű, 2 literes, 86×86 milliméter (furatxlöket) szívómotor dolgozik a Toyota GT86 orrában, 200 lóerős csúcsteljesítménnyel, melyet 7000-es fordulatszámon ad le az aggregát. A nyomatékgörbe maximuma 205 Newtonméter, viszonylag tág tartományban, 6400-6600 percenkénti fordulatszámnál áll rendelkezésre az érték. Fentiekből kitűnik, hogy a Toyota GT86 boxermotorja bizony pörgetésre van kihegyezve, úgy 4000 felett kezdi elemében érezni magát, és akár eljátszadozhatunk vele a 7500-nál érkező leszabályozásig. A motor dinamikája egyenletesen, néhol komótosnak érezhetően épül fel, viszont közvetlen, megtorpanásoktól mentes, szívó kialakításának hála, nyoma sincs lyukaknak, köztes kihasználatlan tartományoknak.

toyota_gt86_teszt_015

Gyári adatok szerint 7.6 másodperc szükségeltetik a 0-ról 100 kilométer/órára való gyorsításhoz, a mérés gyakorlatban nálunk nálunk pár tizeddel jobb eredményhez vezetett – 7.1 másodpercet mértünk, sima, egyenletes útviszonyok mellett. Az üzemanyag-fogyasztás is igen kedvezően alakult, főként, ha a Toyota GT86 karakterisztikáját nézzük: vegyes felhasználás mellett, városi-elővárosi-hegyi autózással 8.1 liter jött ki 100 kilométeres átlagra, míg 90 kilométer/órás, nyugodtabb hangvételű országúti közlekedéssel 5.3 litert rögzítettünk szintén 100 kilométerre lebontva.

Élmény vele

A Toyota GT86 megjelenése, motorjának viselkedése mellett a legfőbb érdeme a futóművében keresendő. Az egyébként nem túlgondolt menettulajdonságokat egyértelműen a belevaló, klasszikus sportautós viselkedés kompenzálja, vagy inkább szilárdítja meg, az elöl MacPherson, hátul kettős lengőkaros felfüggesztés remekbeszabottan dolgozik kanyarokban. Igen élvezetes, amikor Sport módba kapcsolva beleszaladunk egy szélsőségesebb, kis belső ívű kanyarba, rátapadunk, enyhe gázadással megtáncoltatjuk az autó farát, majd az ív vége felé haladva öblös gázadással egyenesítünk, s ismét kőkemény stabilitással közlekedünk. A Toyota GT86 kezes viselkedését a Sperr differenciálmű is hathatósan szabályozza, el is kel mindez, annak ellenére, hogy az autó klasszikusan alacsony tömegközéppontú és 53:47 súlyelosztással rendelkezik.

toyota_gt86_teszt_005

Az autóvezetés vegytiszta örömét ígéri a Toyota GT86 a gyártó állítása szerint – ezt mi alá is támasztjuk. Rég nem találkoztunk ennyire nyers, de mégis simulékony, profilra szabható, könnyedén, ám felkészülten vezethető, de néha mégis pozitív meglepetéseket okozó sportautóval a kategóriában. Direkt, közvetlen, erőteljes, klasszikus és hiánypótló. Kell még más?

A különlegességeknek megkérik az árát. Ebben az esetben is

Szokásunkhoz híven jöjjön az árazás. A Toyota GT86 nem túl olcsó, viszont miután nincsen közvetlen konkurenciája, nem lehet párhuzamot vonni egyéb gyártók modelljeivel. A legfrissebb, október 1-i datálású adatok szerint a belépő modell (Sport felszereltség) 9 640 000 forintos bruttó listaáron férhető hozzá, a tesztben szereplő autó (Sport Leather csomag) 10 240 000 forintért vihető haza a márkakereskedésekből. Automataváltóval is rendelhető a Toyota GT86, Sport felszereltséggel 10 200 000, Sport Leather-rel pedig 10 800 000 forint a bruttó végösszeg. Opcionálisan rendelhető mindegyik felszereltséghez metál és gyöngyházfényezés, ezek ára egységesen bruttó 165 000 forint.

2014 Toyota GT86 2.0 Sport Leather specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres szívó boxemotor

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 7000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 6400-6600 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4240 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1425 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Első gumik mérete: 245/45 R17

Hátsó gumik mérete: 245/45 R17

Tömeg, üresen: 1241 kg

Össztömeg: 1700 kg

Csomagtartó mérete: 243 liter

Üzemanyagtartály mérete: 71 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 226 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 másodperc (gyári), 7.1 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 10.8 l/100 km

Országúti: 5.3 l/100 km

Vegyes: 8.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 10.4 l/100km

Országúti: 6.4 l/100km

Vegyes: 7.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 164 g/km

Még több információ a Toyota hazai képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI