Főoldal Blog oldal 124

Csökkentek az albérleti díjak a tavalyi utolsó negyedévhez képest

Az év első negyedévében 216 ezer forinton alakult a fővárosi használt téglalakások átlagos havi bérleti díja, ami ugyan magasabb a tavalyi éves átlagnál, de 6 százalékkal alacsonyabb 2022 utolsó negyedévéhez képest – közölte az Otthon Centrum (OC) ingatlanközvetítő hétfőn az MTI-vel.

A legdrágább városrészek hagyományosan a budai kerületek, itt átlagosan 256 ezer forint a havi bérleti díj. A csökkenés ezekben a kerületekben mindössze 2 százalék. A belvárosban átlagosan 220 ezer forint, a külső pesti kerületekben pedig átlagosan 156 ezer forint a havi bérleti díj, ami mindkét városrészben már 6 százalékkal olcsóbb a tavalyi év negyedik negyedévéhez képest – részletezték az elemzésben.

Budapesten a különböző méretű ingatlanok közül elsősorban a nagy lakások árai mérséklődtek: a három szobás lakásoknál a 263 ezer forintos átlagos bérleti díj 15 százalékkal kedvezőbb a 2022 utolsó három hónapjában mért értéknél, míg az egy szobás lakásokat 144 ezer forintért lehetett bérelni az első negyedévben, ami 2 százalékkal alacsonyabb díjat jelent.

Jelenleg a bérlőknek azzal kell számolniuk, hogy az V. kerület a legdrágább 327 ezer forinttal, míg a XI. kerületben átlagosan 232 ezer forintért lehet lakást bérelni, a XIII. kerületben 205 ezer, a VIII. kerületben 180 ezer, míg a XIV. kerületben 175 ezer forint az átlagos havi díj.

Az elemzésben arra is kitértek, hogy vidéken főként a régió központokban csökkent a bérleti díj: a tavalyi év utolsó három hónapjában mért 187 ezer forintról 3 százalékkal, 181 ezer forintra mérséklődött idén az első negyedévben.

A közlemény idézte Molnár Szabolcsot, az Open House alapítóját, aki elmondta: a rendelkezésükre álló adatok szerint a vidéki városok közül Székesfehérvár a legdrágább, átlagosan 210 ezer forinttal, míg Győrben 150 ezer forint a havi bérleti díj átlagértéke. Ezzel szemben Tatabányán átlag 145 ezer, míg Debrecenben 142 500 forintért lehetett használt téglalakást bérelni idén az év első három hónapjában.

Az ingatlan – és hitelközvetítéssel foglalkozó Open House cégcsoportban 2022-ben szerzett az Otthon Centrum többségi tulajdont – olvasható az OC közleményében.

Forrás: MTI

Csevegőrobot segíti a fiatalokat a tudatosabb internethasználatban

Mára az internet és az okostelefonok a fiatalok életének szerves részévé váltak, azonban a túlzott online jelenlét és a felkészületlen nethasználat folyamatos kockázatot jelenthet, miközben éppen ezt, a 13-18 éves korosztályt nehéz elérni a tudatosító programokkal. A március 27. és 31. között zajló Digitális Témahét alkalmából a fiatalok szokásaira rezonálva egy új online megoldást indít a ProSuli: a ChatMate interaktív módon ad tudást az online zaklatás, a digitális lábnyom és a digitális jóllét témakörökről, amelyben a fiatalok segítőpartnere a színész-énekes Miller Dávid.

Az internet és a mobiltechnológia számos előnyt nyújt, de tudatos használata láthatóan egyre gyakrabban jelent kihívást a fiataloknak, miközben az ilyen témájú, akár iskolai oktatási programokban való részvétel nem mindig vonzó a számukra. Ez sok esetben aggodalmat okoz és nehezen megoldható feladatot jelent a szülőknek és a pedagógusoknak. Erre a kihívásra fejlesztett most új megoldást a Yettel digitális oktatási programja, a ProSuli: a ChatMate névre keresztelt, játékos online szolgáltatás gyakorlatilag egy párbeszéden vezeti végig a fiatalokat, miközben edukatív módon vezeti rá őket az adott téma, internetes veszélyhelyzet helyes megoldására. Így a fiataloknak élvezetes és könnyen befogadható formában nyújt segítséget – a márciusi induláskor – egyelőre három aktuális és fontos témákban: online zaklatás, digitális lábnyom és digitális jóllét.

A chatbot írásban és hangüzenetekkel is képes kommunikálni a játékossal. A ChatMate hangját az ismert színész-énekes, Miller Dávid adja, aki munkájával és médiaszerepléseivel már jól ismert és kedvelt személyiség a ChatMate célközönségének.

A Prosuli.hu-n, Messengeren, Instagramon és Telegramon is elérhető ChatMate tehát lehetőséget nyújt a fiataloknak, hogy esetpéldákon keresztül, aktív segítő részvétellel sajátítsák el az online biztonság és digitális jólét alapvető fogalmait. A chatbot szolgáltatás végleges formáját szakértők és pedagógusok bevonásával, valamint mesterséges intelligencia felhasználásával nyerte el, így egy igazán egyedi, a megcélzott korosztálynak vonzó megoldás születhetett.

Az American Hungarian Chamber of Commerce New York study tour-t szervez 2023 májusában

2023-ban első alkalommal kerül megrendezésre Washington D.C.-ben a SelectUSA Summit programot követö és egyben hagyomanyt teremtő esemény. A New York-i székhelyű Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara által összeállított pár napos Study Tour program keretében a május 1-4 között a Washingtonba ellátogató Magyarországi üzletemberek első kézből ismerhetik meg Philadelphia, New Jersey és New York államok vállakozói környezetét a Summit-ot követő napokban. 

A SelectUSA Summit eseményt követő és egyben ráépülő Study Tour program a maga nevében egyedülálló hiszen több spin off rendezvény is megrendezésre kerül az Amerikai Egyesült Államokban, ugyanakkor a Magyaroszági vállalkozók számára ilyen típusú személyre szabott program megrendezésére korábban még nem került sor. Az Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara büszke arra a proaktív szerepvállalásra amelyet elsőként és a bilateriális Amerikai Magyar üzleti kapcsolatok elősegítése érdekében végez.  

A 2023 május 4-8 között megrendezésre kerülő Study Tour program több részből áll. Május 4-én a résztvevők megismerkedhetnek több Philadelphia-i innovációs központ tevékenységével és a helyi vállalkozásfejlesztési inkubátorok működésével. Május 5-én New Jersey és New York államok üzleti lehetőségei, a vállakozas alapítással kapcsolatos hasznos útmutatók és az Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara által nyújtott soft landıng szolgáltatások ismerhetők meg különböző helyszíneken. Az önköltséges Study Tour részvételi díja 1490 USD/fő, amely az összes szállást és traszport költségét tartalmazza.

Május első csodálatos hétvégéjén több önálló fakultatív programra van lehetőségük a Study Tour-on résztvevőknek. A fakultatív program célja, hogy a multikulturális vállalkozói környezetet és az urbánus metropolis New York City nyújtotta lehetőségeket minőségi időtöltésként tapasztalhassák meg első kézből a résztvevők.

Május 8-án hétfőn a New York-i Magyar Főkonzulátus biztosít helyszínt az Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara nyilvános közgyűlésének, amelyet követően mind a Főkonzul Úrral és mind a Külgazdasági Attasékkal lesz lehetőség személyes megismerkedésre a jelenlévőknek egy B2B esemény keretében. A Study Tour eseményének zárásaként egy média workshop fog megvalósulni, amelyben a résztvevők dokumentálhatják az egy hetes SelectUSA Summit és a Study Tour-ral kapcsolatos előzetes elvárásaikat, a megvalósult üzleti elképzeléseiket és jövőbeli üzleti sikerrel kapcsolatos vízióikat. A workshop egyfajta média időkapszulaként kerül eltárolásra és pár üzleti év elteltével bizonyára hasznos, úgynevezett kordokumentummá fog válnı a résztvevők számára.

Dr Zsarnóczky Martin az Amerikaı Magyar Kereskedelmi Kamara elnöke megosztotta a szervezéssel kapcsolatosan, hogy nagyon sűrű időszakon van túl a kamara a bilateriális üzleti kapcsolatok elősegítése terén. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az Amerikai Nagykövetség Kereskedelmi Főosztálya remek együttmüködő partnereknek bizonyultak az elmúlt időszakban. Tavaly októberben, idén februárban nagyon népszerű és telt házas események tudtak megvalósulni Budapesten, amelyeket köveően rendkívül pozitív visszhangja van az AmHunCham tevékenységének a hazai vállalkozók körében. Áprilisban érkezik egy New Jersey állambeli üzletember delegáció több befektetési lehetőséget megvizsgálni Magyaroszágra. Éppen ezért személyesen is bátorítja a hazai vállalkozások kölcsönös növekedési lehetőségeit az Amerikai piacon, hiszen a világ legnagyobb gazdaságába való bekapcsolódás, a mai kiszámíthatatlan külső körülmények miatt, szinte felér egy lottó főnyereménnyel.      

További információk a letölthető dokumentumban található. 

Az Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara minden érdeklődőt szeretettel vár!

Bear Grylls találkozása Zelenszkij elnökkel – különleges dokumentumfilm érkezik a Discovery csatornára

Ebben a rendkívüli dokumentumfilmben a túlélési szakértő és egykori SAS-katona, Bear Grylls 25 évvel azután, hogy kilépett a hadseregből, ismét egy csatatér közepén találja magát. A dokumentumfilm premierje március 26-án, vasárnap 22 órakor lesz az Discovery csatornán!

A Discovery túlélőműsoraiból jól ismert Bear Grylls rendkívüli kalandra indul Ukrajna mélyére. Ellátogat a háborútól sújtott országba, hogy megismerje az itt élő embereket, és elmesélje a történeteiket. Bear Grylls Zelenszkij elnök kíséretében sétál Kijiv utcáin, és eközben meghallgatja a világpolitika egyik legfontosabb alakjának személyes történetét. Emellett Ukrajna polgárait is kifaggatja, akiket megviseltek a háború borzalmai, elveszítették szeretteiket, de soha nem adják fel az előttük álló győzelembe vetett reményt.

Háború dúl Európa határán: Oroszország arra törekszik, hogy átvegye az ellenőrzést Ukrajna felett. Bear Grylls ebben a környezetben, közel egy évvel az invázió kezdete után vállalkozik egy ukrajnai utazásra az elnök, Volodimir Zelenszkij személyes meghívására. Zelenszkij, aki karizmatikus vezetőként egyesítette népét, a konfliktus idején hazájának emblematikus arcává vált, és világszerte emberek millióinak csodálatát vívta ki.

A megfigyelő dokumentumfilm egy háromnapos utazás során követi Bear Gryllst Ukrajna mélyére. Az évekig tartó túlélési kiképzés sem készíthet fel az aktív háborús övezetbe való belépésre, és csapatával együtt Bear óriási kockázatot vállal. Célja, hogy Kijivben találkozzon Ukrajna főparancsnokával, de előtte el kell jutnia a fővárosba, és ez egy háborúban álló országban nem olyan egyszerű feladat. Ukrajnát folyamatosan fenyegetik a rakétacsapások: Oroszország igyekszik lerombolni szomszédja energetikai infrastruktúráját, így próbálja teljes sötétségbe taszítani az országot.

Ez a film nem csak az elnökkel való találkozásról szól, hanem Bear Kijivbe vezető útjáról és mindarról, amit útközben tapasztal. Utazása során megismerkedik Ukrajna lakosaival, akik megpróbálják elviselni és túlélni ezt a háborút, és megpróbálja megérteni, milyen lehet most számukra az élet. Irpin városába is ellátogat a régi frontvonalhoz, amely a fővárostól, Kijivtől mindössze tíz kilométerre húzódik. Itt találkozik Olekszandrral, egy katonával, aki a háború kezdete előtt még egyszerű civil volt. A forgatás során hősiességről, túlélésről és tragédiákról szóló történeteket hallgat meg, például Alináét, az újságíróét, aki édesapját veszítette el a háborúban.

Bear még sohasem vállalkozott ehhez hasonló utazásra. Ebben a filmben ezúttal nem a túlélés szakértőjeként jelenik meg; az a szerepe, hogy tanuljon másoktól, és hogy megértse, min mentek keresztül ezek az emberek. Az elnökkel való találkozása során Bear ki akarja deríteni, hogy ki is valójában az a férfi, aki az elnökség nyilvános arca mögött rejlik, és meg akarja tudni, milyen az élete a pódiumon kívül. Azt is megfigyeli,  hogyan próbálja Ukrajna túlélni ezt a háborút a jelenlegi sötét tél idején. A találkozóra nem a hivatalos elnöki iroda környezetében kerül sor: ehelyett a két férfi baráti sétára indul Kijiv városában, ahol Bearnek lehetősége nyílik megismerni az igazi Volodimirt – az embert az újságok címlapja mögött.

Megjelent a Depeche Mode tizenötödik albuma

Megérkezett a Depeche Mode régóta várt, „Memento Mori” (Emlékezz a halálra) címre keresztelt 15. stúdióalbuma, mely az első album azóta, hogy a Depeche Mode kéttagú zenekarrá vált Andrew „Fletch” Fletcher 2022-es tragikus halála következtében.

Az album producere James Ford volt, kiegészülve néhány dal esetében Marta Salongival, munkálatai pedig a Covid korai szakaszában kezdődtek meg, így sok témát inspirált az albumon ez a periódus. Az album 12 felvétele széles hangulati skálán mozog, kezdve a baljós első daltól, a paranoián és megszállottságon valamint katarzison és örömön át, az utolsó dal határozott ütemeiig, és csilliárd további érzések között.

Az album már meghallgatható minden digitális zenei platformon, illetve CD és Deluxe CD, valamint standard és piros színű bakelit LP-n is elérhető mától a boltokban (a boltok listája: https://linktr.ee/depechemode_hu)

A Depeche Mode az új dalait július 28-án élőben is bemutatja a Puskás Arénában.

Megvannak a 2023-as GLAMOUR Women of the Year győztesei

A sztárok „green carpeten” vonultak be csütörtök este a GLAMOUR Women of the Year díjátadó gálájára, a hagyományokhoz híven a kiemelkedő tehetség és női energia került a fókuszba a magazin szerkesztősége által életre hívott rendezvényen.

A GLAMOUR csapata idén is fontosnak tartotta, hogy a XXI. századi ökomissziónak megfelelő, környezetbarát eseményen ünnepelhessen. Az esemény dress code-ja szerint a sztárok már viselt és szívükhöz közel álló, újragondolt vagy éppen a környezetvédelemre nagy hangsúlyt fektető vállalkozások, illetve hazai tervezők ruháiban jelentek meg.

„Az év hősnője” különdíjat minden évben egy olyan szervezet vagy közszereplő kapja, melynek vagy akinek hiteles és fontos a társadalmi felelősségvállalása. 2023-ban Mérő Veráé, íróé, publicistáé és jogvédőé az elismerés. Vera célja, hogy a társadalom befogadható tudatosításával hatékonyan tegyen egy áldozatbarátabb, együttérzőbb Magyarországért.

Az év énekesnője kategóriában a GLAMOUR-közösség szavazatai alapján a Margaret Island együttes frontembere, Lábas Viki vihette haza a díjat.Az év színésznője a számos filmből, sorozatból és színházi előadásokból jól ismert Kovács Patrícia lett, míg Sydney van den Bosch Az év közösségimédia-sztárja kategóriában bizonyult az olvasók kedvencének.

Az üzleti életben sikereket elérő nők Az év üzletasszonya kategóriájában várták a szavazatokat, itt Lilu, a Liluland társalapítója és a BODY+ME termékcsalád megálmodója hasított. Az év divattervezője idén Poprádi Flóra (CUKOVY), Az év sportolója cím boldog tulajdonosa Pap Bianka paralimpikon, többszörös világ- és európa-bajnok úszónő.

Vízfogyasztási kisokos: mikor és mennyi folyadékot érdemes fogyasztanunk?

Már akár 2%-os dehidratáltság is jelentős negatív hatással van az állóképességünkre, beleértve a kitartást és az erőkifejtés mértékét, valamint a szellemi teljesítményünkre, így a memóriánkra, a koncentrálóképességünkre és a kreativitásunkra egyaránt. A folyadékhiány azonnal meglátszik a bőr állapotán is, érzetre is szárazabb lesz, a szemek beesettebbnek látszanak, az ajkak veszítenek feszességükből.

Ésszerű hát erre az egyszerű biológiai szükségletre odafigyelni, és kizárni annak a lehetőségét, hogy a vízhiány miatt érezzük magunkat kényelmetlenül a mindennapokban. A Waterdrop összegyűjtötte, hogy mikor és mennyi folyadékot ajánlott fogyasztani annak érdekében, hogy a lehető legjobban érezzük magunkat a bőrünkben.

Mikor és mennyit javasolt inni?

A szervezet folyadékháztartását érdemes a nap első felében feltölteni, ekkor működik a vese a legintenzívebben. A legjobb, ha az ébredés utáni első 10 órában óránként átlagosan egy pohárnak megfelelő (2,4 dl) folyadékot veszünk magunkhoz. Ez a szám az a minimális mennyiség, amelyre egy nyugalomban lévő, azaz nem sportoló és nem extrém meleg környezetben tartózkodó felnőtt szervezetnek testsúlytól függetlenül minimálisan szüksége van. Ezt a mennyiséget fogyaszthatjuk nagyobb adagokban vagy folyamatosan kortyolgathatjuk is. Természetesen a fennmaradó 14 órában se feledkezzünk meg a folyadékfogyasztásról, de akkor már elegendő annyit fogyasztani, amennyit éppen kívánunk.

Mennyit igyunk sportoláskor?

Annak érdekében, hogy az edzés hatékonyságát maximalizálhassuk, célszerű a folyadékfogyasztást is optimalizálni. A Galoin egyenlet szerint a szervezetnek minden 15-20 sportolással töltött percet követően testsúlykilogramonként 2 ml folyadékpótlásra van szüksége. Ez egy 60 kilogrammos felnőtt esetében 1 órás edzésnél a napi normál folyadékbevitelen felül 3,6-4,8 deciliter extra folyadékigényt jelent. A folyadékbevitel sportnemtől függően történhet sportolás közben vagy előtte és utána egyenletesen elosztva. Ügyeljünk rá, hogy az edzést hidratáltan kezdjük, annak érdekében viszont, hogy a folyadék a hasunkban ne zavarjon mozgás közben, törekedjünk arra, hogy az aktivitást megelőző 2-3 órában többször kevesebb folyadék fogyasztásával töltsük fel a szervezetünket.
Szaunázás esetén minden 20 forróságban töltött percre számoljunk minimum 2,5 deciliter extra folyadékbevitelt.

Mit tanácsos a natúr vízen felül inni?

Amennyiben nem okoz problémát az elegendő mennyiségű vízfogyasztás, akkor is érdemes száraz, nagyon hideg vagy meleg környezetben történő hosszabb tartózkodást követően olyan folyadékot fogyasztani, amely tartalmaz egy csekély nátriumot, káliumot, magnéziumot és elektrolitokat. Az intenzív izzadást igénylő sportoknál nemcsak vizet, hanem ásványi sókat és nyomelemeket is veszítünk. Ajánlott ezeket is pótolni olyan ásványi sókat és nyomelemeket tartalmazó italokkal, mint például a Waterdrop? Microlyte italkockák, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot vagy mesterséges ízfokozót és tartósítószert, így anélkül töltik fel a szervezetet nyomelemmel, hogy mesterséges anyagokkal megterhelnék azt.

Hogyan semlegesítsd a koffein vízhajtó hatását?

Érdekes módon a kiszáradás első jele a fáradtságérzet, amelyre megoldásként sokan rögtön koffeinbevitellel reagálunk. A koffein azonban újabb folyadékot von el a szervezettől, így valójában csak rontunk a helyzeten. A koffein vízhajtó hatását egyszerűen kompenzálhatjuk, a bevitt koffeintartalmú ital kétszeresének megfelelő mennyiségű víz fogyasztásával.

Csapadékosabbra fordul az időjárás a hétvégére és lehűlés kezdődik

Csapadékosabbra fordul az időjárás a hétvégére és lehűlés kezdődik, a szél időnként megerősödik – derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat országos középtávú előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.

Pénteken döntően fátyolfelhős idő lesz, majd délutántól főként az ország északi felében megvastagszik a felhőzet, néhol gomolyfelhők is kialakulhatnak. Napközben csapadék nem várható, estefelé azonban az Észak-Dunántúlon és az északi határ mentén előfordulhat kisebb eső, zápor. A déli, délnyugati, délutántól a Kisalföldön már északnyugati szél élénk, a Dunántúlon sokfelé erős lesz. A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 21 és 25 fok között alakul.

Szombaton erősen felhős vagy borult lesz az ég, majd délutántól nyugat felől egyre többfelé felszakadozik, csökken a felhőzet. Többfelé várható eső, zápor, néhol zivatar is kialakulhat, a nap második felében a csapadék súlypontja kelet felé helyeződik át. A nyugatias szelet többfelé erős lökések kísérik. Hajnalban 7, 12, délután 13, 18 fok várható.

Vasárnap délelőtt általában gyengén vagy közepesen felhős időre kell számítani, később viszont nyugat felől erősen megnövekszik a felhőzet, késő estére már túlnyomóan borult lesz az ég. Estig csak néhol valószínű záporeső, utána viszont északon és nyugaton már több helyen előfordulhat eső, zápor. A nyugati, délnyugati szél délire, délkeletire fordul, időnként megerősödik. A minimum-hőmérséklet 1 és 8, a csúcsérték 14 és 19 fok között valószínű.

Majdnem minden harmadik magyar rossznak ítéli meg a saját mentális egészségét

A magyarok 80 százaléka szerint nagyon fontos, hogy a mentális egészség prioritást élvezzen az életünkben, ennek ellenére 26 százalékuk gyengének vagy kifejezetten rossznak értékeli a saját lelki állapotát – derül ki a friss VELUX kutatásból. A napfény és a friss levegő a megkérdezettek 96 százaléka szerint fontos szerepet játszik a mentális és lelki egészség szempontjából, és ezt a tudomány is alátámasztja: Fuller Bianka pszichológus szerint hangulatunkat nagymértékben befolyásolják ezek a tényezők.

Március 20. a boldogság nemzetközi világnapja, a mentális jóllétről azonban nem csak ezen az egy napon érdemes beszélni: az elmúlt évek egyik legfontosabb felismerése, hogy a lelki egészségünkre legalább úgy oda kell figyelnünk, mint a fizikai állapotunkra. Érdekes módon az északi félgömbön ez a dátum jelöli a tavasz kezdetét is. A szürke, sötét tél után joggal számíthatunk arra, hogy boldogságszintünk ebben az időszakban megemelkedik, ez pedig jórészt a napfénynek köszönhető.

Boldogságunkért és hangulatunkért jelentős részben a hormonjaink, köztük is elsősorban egy szerotonin nevű hormon felelős, amit gyakran neveznek „jó-érzés“ hormonnak is. A szerotoninszint boldogságunk és elégedettségünk mellett arra is hat, hogyan küzdünk meg a stresszel. A szerotonin szintünket pedig nagy mértékben befolyásolja a fény, különösen a napfény. Egy hat éven át tartó, 16 ezer fővel elvégzett kutatás bizonyította, hogy az időjárás tényezői közül a hangulatunkra és az észlelt stresszre leginkább a napfény van hatással. A természetes fény „hangulatjavítóként“ hat, segít enyhíteni a depresszív és szorongásos tüneteket, akár a szabadban élvezzük a tavaszi napsugarakat, akár az otthonunkban érezzük a napfényt.

Mindezt magunkon is észrevesszük: a magyarok 88 százaléka mondta azt a reprezentatív VELUX kutatásban, hogy előfordult már vele, hogy különbséget észlelt a közérzetében, amikor olyan szobában töltötte az időt, ahol sok természetes fény van, egy olyan szobához képest, ahol kevés vagy egyáltalán nincs természetes fény. Nem véletlen, hogy a mentális egészség szempontjából az otthonunkban a legfontosabb tényezőknek a friss levegőt (78%) és a napfény mennyiségét (69%) tartjuk, mindkettő megelőz még olyan tényezőket is, mint például a privát szféra biztosítottsága (48%) vagy a kényelmes bútorok (40%).

A szerotonin szoros kapcsolatban áll a melatoninnal, így hatással van az alvásunk minőségére is – ha alacsony a szerotoninszintünk, az érthető módon ingerlékenységhez, kimerültséghez vezet – a magyarok 40 százaléka fáradtnak érzi magát az olyan helyiségekben, ahol nincs elegendő napfény, viszont 55 százalékuk észleli magán, hogy ha napközben elegendő napfényhez jut az otthonában, az javítja az alvásminőségét – derül ki a VELUX kutatásból.

„A mentális jóllétet és különösen a hangulatot egy rendkívül összetett rendszerként kell elképzelni, amire minden körülöttünk lévő tényező hat valamilyen szinten” – fejtette ki Fuller Bianka, pszichológus.  „Ezek között van olyan tényező, amit ugyan nem tudunk teljesen kiiktatni, de a hatását szerencsére tudjuk befolyásolni – például azzal, ha minél több természetes fényt és friss levegőt engedünk be abba a környezetbe, ahol a legtöbb időt töltjük – legyen az az otthonunk, a munkahelyünk, vagy bármilyen tér, ami meghatározó szerepet játszik mindennapi életünkben.”

„Értelemszerűen minél több az üvegfelület egy otthonban, annál több természetes napfény áramlik be az adott helyiségbe – azonban korántsem mindegy az ablakok elhelyezkedése sem. Kevesen tudják, de a tetőtéri ablakok kétszer annyi fényt engednek be, mint a vertikális nyílászárók. Ráadásul a tetőtéri ablakok a nap természetes mozgásával a fény változását is beengedik az otthonunkba, támogatva ezzel a cirkadián ritmust, ami elősegíti a jobb alvást és jelentős mértékben hozzájárul a mentális egészség megőrzéséhez” – fejtette ki Ritea Noémi, a VELUX magyar és román piacért felelős igazgatója.

A rövidebb műsorokat egyedül, hosszabb tartalmakat másokkal nézünk

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra is rámutat, hogy sokan osztják meg a figyelmüket: egyszerre több mozgóképes tartalmat néznek, vagy éppen a tévézés mellett párhuzamosan más társasági vagy önálló tevékenységet végeznek.

Alig néhány évtizede a televízió még olyan ritkaságnak számított, hogy akár nagyobb társaságok is összegyűltek egy helyen, hogy az aznapi adást közösen nézzék meg. Mára sok háztartásban akár több tévékészülék is található, az okostelefonoknak köszönhetően pedig mindannyiunk zsebében ott lapul a személyes kis képernyőnk. A saját eszközök segítségével bármikor nézhetünk személyre szabott videókat, azonban még mindig van olyan tartalom, amit szívesebben nézünk meg mások társaságában.

Rövidebb műsorokat egyedül, hosszabb tartalmakat másokkal nézünk

Az internethez kapcsolódó videókat, tartalmakat a megkérdezettek többsége egyedül nézi (81%: TikTok, Instagram, Facebook Watch, 68%: YouTube vagy egyéb videómegosztók), míg a zenés szórakoztató, tehetségkutató műsorok, a vetélkedők, a valóság show-k, valamint a filmek és a sorozatok nézése már jellemzően társas tevékenység, ezt barátokkal, családtagokkal, lakótársakkal közösen ülünk le megnézni.

Nem csak a különböző tartalmak esetében figyelhető meg eltérés aközött, hogy inkább egyedül vagy társaságban nézzük; a Samsung kutatásából kiderül, hogy az életkor is befolyásoló tényező. A megkérdezett legidősebb korcsoport (50-65) tagjai nagyobb arányban válaszolták, hogy többnyire egyedül fogyasztanak mozgóképes tartalmat akár internetes, akár klasszikus televízióhoz köthetőt, mint a fiatalabb korcsoportok. Lényeges eltérés a vlogoknál (18-34 éves korosztály 63%-a, 35-49 korosztály 65%-a, míg az 50-65 korosztály 87%-a nézi többnyire egyedül), sportműsoroknál (18-34 éves korosztály 38%-a, 35-49 korosztály 38%-a, míg az 50-65 korosztály 60%-a nézi többnyire egyedül) és a filmeknél (18-34 éves korosztály 28%-a, 35-49 korosztály 34%-a, míg az 50-65 korosztály 42%-a nézi többnyire egyedül) figyelhető meg.

Könnyen társas eseménnyé alakíthatjuk a legviccesebb videók megnézését is, hiszen a Samsung ökoszisztémának köszönhetően az okoseszközök gördülékenyen kapcsolódnak egymással. Egyszerűen válthatunk kis képernyőről nagyra: az okostelefonunkkal felvett videókat a Samsung Neo QLED televíziókon is lélegzetelállító színekben nézhetjük. Különféle játékok és sporttartalmak mellett a legnépszerűbb streaming szolgáltatások is elérhetők a Samsung okos TV-ken, biztosítva a kényelmes használhatóságot, a gyors keresési funkciókat és az ajánlott tartalmakat, így lépést tartva a változó fogyasztói igényekkel és szokásokkal.

A multitasking jellemző szokásunkká vált: a videók sokszor háttérzajt biztosítanak egyéb tevékenységek mellé, de sokan vannak, akik két elektronikai cikk között osztják meg a figyelmüket. A tévéműsorok vagy egyéb mozgóképes tartalom nézése mellett legtöbben valamilyen másik eszközt nyomkodnak, pl. neteznek vagy közösségi oldalakat böngésznek (53%), de vannak, akik esznek (41%), vagy házimunkát végeznek, főznek (34%) vagy családtagjaikkal beszélgetnek (32%). Azok többsége, akik főzéshez vagy étkezéshez kapcsolnak be mozgóképes tartalmat, a televíziót választják (főzés esetén 52%, étkezés esetén 68%), ezt követi az okostelefon (28%, illetve 17%). Akik pedig receptet használnak, 35%-ban okostelefonon vagy tableten követik azt.

Noha az étkezés és a „kütyüzés” erősen összekapcsolódik, továbbra is népszerű választás kényelmes környezetben filmeket nézni – ezt az bizonyítja, hogy a legtöbben a hálószobában (56%) és a nappaliban (53%) szoktak tévéműsorokat vagy egyéb mozgóképes tartalmakat nézni. A tartalomfogyasztással eltöltött idő tekintetében a fiatalabbaknál inkább a hálószoba, a legidősebbeknél pedig a nappali dominál. Igazi rugalmasságot biztosít az esti filmnézéshez a Samsung hordozható projektora a The Freestyle, hiszen a kivetített kép néhány mozdulattal a falról akár a mennyezetre is áthelyezhető.

Még mindig a tévé a legnépszerűbb választás, ha mozgóképet néznénk

A kimondottan az internethez kapcsolódó videók kivételével, a megkérdezettek többsége a mozgóképes tartalmat televízión nézi. Bár a tévé elsődleges szerepe a filmek és sorozatok esetén is egyértelmű (68% és 62%), a streaming szolgáltatóknak, illetve az internetes tartalmaknak köszönhetően a számítógép vagy laptop használata is sokaknál megjelenik (20% és 24%). A zenei klipek megtekintése vagy hallgatása esetén a tévét és az okostelefont hasonló gyakorisággal választják (34-34%), míg szépségápolással, divattal kapcsolatos videókat (59%), termékteszteket (48%), vlogokat (53%), YouTube (55%) és TikTok/Instagram/Facebook Watch (78%) tartalmakat a többség az okostelefonján néz.

Az esti híradó megnézése generációkon keresztül a megszokott rutin részét képezte, mára a hírműsorok mellé a közösségi média videós tartalmai is állandó szereplői lettek a mindennapjainknak. Napi szinten legtöbben hírműsorokat és TikTok/Instagram/Facebook Watch videókat néznek, de sokan ülnek minden nap a tévé vagy egyéb eszköz elé filmek vagy sorozatok kedvéért is. A megkérdezettek 96%-a néz mozifilmet, 70%-uk legalább hetente egyszer, így ez a legszélesebb körben „elterjedt” mozgóképtartalom. Tízből kilencen sorozatokat is nyomon követnek (91%), illetve ugyanennyien néznek YouTube-on vagy más videómegosztón közzétett videókat vagy ismeretterjesztő műsorokat is.

Az idősebbek az átlagosnál nagyobb arányban (72%) néznek heti gyakorisággal hírműsorokat, ismeretterjesztő műsorokat, valamint sport- és reggeli információs műsorokat, míg a fiatalabbak többnyire sorozatokat, zenei videóklipeket, valóságshowt vagy internethez köthető tartalmakat választanak hetente legalább egyszer.

A mozgóképes tartalmak végigkísérik a napjainkat, legyen szó kikapcsolódásról, tájékozódásról, unaloműzésről vagy akár társasági eseményről. Nemcsak okostelefonunk, hanem a televízió is központi szerepet tölt be, különösen akkor, ha lépést tart a változó igényekkel a lehető legkényelmesebb felhasználói élmény érdekében. Erre nyújt megoldást a Samsung Smart Hub, ahol egy helyen található minden kedvenc alkalmazás, vagy az okostévére tükrözhető okostelefon, ahol egyszerűen oszthatjuk meg a legizgalmasabb tartalmakat.