Főoldal Blog oldal 443

Júniusban újra Füredi Betyár Bazár

A májusban megrendezett első Füredi Betyár Bazár sikerén felbuzdulva a szervezők még nagyobb energiával vágtak bele az újabb Bazár előkészületeibe, melynek eredményeképp június első hétvégéjén, 4-én és 5-én újra megnyitja kapuit a Betyár Bazár Mátrafüreden.

furedi-betyar-bazar-2016

Új kincskereső játék (új játékútvonal), koncertek és izgalmas kiegészítő programok, kézműves kirakodó vásár várja azokat akik már voltak és azokat, akik még nem a Füredi Betyár Bazáron.

Mátrafüredre több ezer embert várnak a június első hétvégéjén másodszor megrendezendő eseményre.

A Bazár ideje egybe esik a Kékes csúcsfutással, így valószínű még nagyobb lesz az érdeklődés és a kavalkád Mátrafüreden.

A kincskereső palóc bazárban a helyi ízekkel is ismerkedhetnek a program résztvevői, de lesz vidámpark, erdei kisvasút és számos érdekes program, amely a család minden tagjának figyelmére számít.

Keresd fel! Kóstold meg! Próbáld ki! a Bazár szlogenje, jelezve, hogy ebben a fesztiváli hangulatban nem csak a vásárlás élménye, de a gasztronómia és a jó családi programok is kiemelt helyen szerepelnek.

A Bazárra érkezők új játéklapot kapnak, amelyen új kihívások szerepelnek, tehát akik az előző alkalommal végigjátszották a kincskeresőt, újabb próbát tehetnek!

Bővebb információ: http://www.gyongyos-matra.hu/hu/ajanlatok/furedi-betyar-bazar.html

A részvétel a kiállítóknak és a vendégeknek is ingyenes!

Kevesebb sört fogyasztunk, de az leginkább hazai

Ha az országok területét az alapján osztanák, hogy ki hány korsó sört iszik meg egy évben, akkor a csehek, a maguk 144 literes egy főre jutó fogyasztásával világuralomra törnének.

europai-sorfogyasztas-sorfesztival

A dobogó második fokára meglepő módon a sörkultúrájáról kevéssé ismert Seychelle-szigetek kerülne, míg a harmadik legnagyobb területet Németország kapná. Hazánk a harmincegyedik helyen végezne, az atomhatalmak pedig leszerepelnének: az USA a tizenhetedik, a britek a huszonnyolcadik, India pedig az ötvennyolcadik lenne a sorban.

A sörfogyasztás szerint átrajzolt határokat június 2-től 5-ig a Budai Várban utoljára megrendezett sörfesztiválon kozmetikázhatjuk újra. Ebben a három legnagyobb hazai, piacvezető sörgyár is segít minket, akik összefogtak, és a legjobb magyar kisüzemekkel együtt mindent megtesznek azért, hogy minél több sört megkóstoljunk. A fesztiválon a németeknek és a belgáknak a saját fegyverükkel is visszavághatunk: a Budai Várban a legnépszerűbb külföldi főzeteket is tesztelhetjük.

Bár sörkedvelő és sörfogyasztó népként tartjuk számon magunkat, a statisztikák alapján olyan országok isznak minket asztal alá, mint Panama, Kongó és Namíbia. Nem volt ez mindig így: 2005-ben még 72 liter volt az egy főre eső sörfogyasztás egy év alatt. A legutolsó, 2014-es adatok szerint ez a szám 59 literre esett vissza, hiába ittunk a labdarúgó világbajnokság és a kánikula alatt.

A visszaeső fogyasztás ellenére a hazai sörüzemek nem panaszkodhatnak: a Magyar Sörgyártók Szövetségének mutatói szerint az elmúlt években növekedett a legnagyobb gyáraink forgalma.  2014-ben a belföldi értékesítés 2 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, a magyar sörüzemek összesen 6,239 millió hektoliter sört forgalmaztak a hazai és külföldi piacokon.

Egyre kedveltebbek a kézműves sörfőzők termékei is, amik a hazai sörtermelés egyre nagyobb szeletét teszik ki. A kis sörüzemek a nemzetközi trendeket követve rendhagyó fajtákkal kísérleteznek: amerikai és ír főzeteket, gyümölcsből, búzából, malátából készült különlegességeket kínálnak a magyar közönségnek. Az ágazat rohamosan fejlődik, csak ebben az évben tíz sörfőzde épült az országban. A piac következő újdonságaként ősszel újhullámos látvány-sörfőzde is nyílik majd a fővárosban, a Fabriq sörfőzői négyféle nedűvel mutatkoznak be a Sörfesztiválon.

A sörszövetség célkitűzéseinek egyik sarokköve a „Sör mi több” eseménysorozat, amivel a hazai sörkultúrát szeretné elmélyíteni, és új oldaláról megmutatni.  A Budai Várban rendezett Utolsó Sörfesztivállal karöltve arra hívják fel a figyelmet, hogy a sörfogyasztásban a minőség legyen az elsődleges szempont. Ebben a szemléletben ajánlják söreiket a várba érkező kiállítók, a több mint 80 féle sörüzem közel kétszáz sörfajtát kínál majd a látogatóknak.

Ilyenek lesznek a magyar labdarúgó válogatott új mezei

Ma Elefántcsontpart ellen lép először pályára labdarúgó válogatottunk az új EB szerelésben. A több, mint 60 ezer szurkoló bevonásával megszavazott új mez a mérkőzés napjától megvásárolható a Groupama Arénában, illetve az adidas kiemelt partnereinél.

Hazai szerelés

A szerelések színvilága nem tér el a megszokottól: míg a hazai mez piros, vállán fehér csíkokkal, addig az idegenbeli alapszíne fehér, vállrészét pedig piros csíkok díszítik. A két garnitúrában közös újításként jelenik meg a felsőrészek ujját körül ölelő, valamint a mez alsó peremén is végigfutó zöld csík, mely által a magyar nemzeti színek mindegyikét reprezentálja az új szerelés. Újdonság, hogy a nadrágra az MLSZ címere került.

BJP_6338-mutation-1

„Számomra a legkedvesebb újítás, hogy a nemzeti színeink mindegyike megjelenik az új mezen. Eddig a felsőn nem, csupán a sportszáron jelent meg a zöld szín. Elsőre szokatlan volt még a szurkolói szavazás során, de jól sikerült!”– nyilatkozta az új szerelés kapcsán Juhász Roland, a válogatott hátvédje.

 „Ha a mellizmaid rendben vannak, akkor szépen kiemeli azokat az új mez, ami az ellenfelekkel szemben is jól jön” – kommentálta jó hangulatban a felsőt Lovrencsics Gergő, a magyar labdarúgó válogatott játékosa. „Örülök, hogy az adidas nem csak a profi cipőt, hanem a teljes szerelést biztosítja számunkra és hogy a mezek is a legjobb minőségben készültek. A klasszikus színekben büszkén képviselem majd hazánkat az Európa-bajnokságon.” 

Régóta vágyott sikert ért el a válogatott a kvalifikációval, ezért az adidas a szurkolók megszavaztatása után újabb gesztussal ünnepel: „300 mezt ajánlunk fel jótékonysági célra. Szeretnénk, ha a mezek olyan emberekhez is eljutnának, akik nincsenek olyan szerencsés helyzetben, hogy megvásárolják. A kiválasztásban ismert sportolók lesznek segítségünkre.” – nyilatkozta Lengyel Zsolt, az adidas Budapest Kft. ügyvezető igazgatója.

BJP_6341-mutation-1

A felajánlott mezekért e-mailben a hungary@adidas.com címen, valamint postán az adidas Budapest Kft. címén (1118 Bp. Rétköz utca 5.) lehet jelentkezni.  

Már feliratosan is megtekinthető a Thor Bjornson-féle Sodastream reklám

„HeavyBubbles” teaser reklámmal tréfálta meg a külföldi rajongókat és tévénézőket az itthon is nagy népszerűségnek örvendő Trónok Harca sztárja, Thor Bjornson, „A Hegy” és a SodaStream.

SodaStream_Heavy_Bubbles_Thor_Bjornsson-1

A reklámban az erőember azt javasolja, ha a legizzasztóbb városi edzést akarjuk elvégezni, cipeljünk nehéz üvegeket, akár az ő saját márkás vizeit, a HeavyBubbles termékeket. A későbbi változatban a SodaStream azonban felfedi magát és kiderül, a HeavyBubbles nem is létezik. A reklám már magyar felirattal is elérhető.

A kutatáson alapuló kampány rámutat arra, hogy azok a fogyasztók, akik állandóan teli vizes palackokat visznek haza a boltokból, feleslegesen cipekednek. A videó ugyancsak kihangsúlyozza a hidratáltság fontosságát a mindennapi egészségünk és állóképességünk megőrzésének részeként, ugyanakkor bemutatja azt is, hogy a SodaStream otthoni szénsavas-víz készítő készüléke praktikus megoldást jelenthet a napi vízfogyasztás növeléséhez.

A kampányt az Allenby.co.il Concept House globális kreatív ügynökség készítette, a videót pedig a New York-i díjnyertes rendező, Vania Heiman rendezte. A kisfilm humoros hangvétellel és stílussal közelíti meg a témát, és egy nagyobb kampány egyik alkotóelemét képezi, amely a teaser mellett egy kulisszák mögötti videót és egy Facebook oldalt is tartalmaz.

Az Európa Legerősebb Embere címének elnyerőjeként Bjornson tökéletes választás volt a SodaStream számára, hogy képviselje a kampányt. „A vicces, forradalmi és formabontó kampányok kiválóan illenek hozzánk” – jelentette ki Daniel Birnbaum, a SodaStream ügyvezető igazgatója. „Azt akartuk kihangsúlyozni, hogy mennyire felesleges dolog a vizes palackokat állandóan hazacipelni a boltból és a sok PET palack mennyire nem tesz jót a környezetünknek sem. Tisztában vagyunk azzal, hogy ezt a fogyasztói szokást nehéz megváltoztatni, ezért hívtuk segítségül Európa Legerősebb Emberét” – fogalmazott Birnbaum.

SodaStream_Heavy_Bubbles_Thor_Bjornsson-3

Igaz, hogy Bjornson egyáltalán nem szorul segítségre, ha nehéz súlyok cipeléséről van szó, mégis azt mondta, kisgyerekkora óta használja a SodaStream gépet, ezért izgatottan vállalta el a közreműködést a videóban. „Bár mindig nyitott vagyok új edzési technikákra, de azért ismerjük be, a vizes palackok hazacipelése a boltból mekkora nyűg, és a tetejében ostobaság is, hiszen létezik már helyette olyan alternatíva, mint a SodaStream” – összegzett Bjornson.

Veteránautó-felvonulással ünnepel az Opel

Veterán Opelek vonulnak fel pénteken Budapest belvárosában, a 27 autóból álló menettel indul el az Opel rendezvénysorozata, amellyel a cég 25 éves magyarországi jelenlétét ünneplik meg.

opel_csaladi_nap_2013_006

Az autógyár múltját megidéző felvonulás délután fél egykor indul a Várkert bazártól, és a Lánchídon át halad a Hősök terére. Az élen egy ikonikus magyar autó, az első Opel Astra halad majd, amely 1992 márciusában gördült le a szerelőszalagról Szentgotthárdon, a járművet a Közlekedés Múzeum adta kölcsön az alkalomra. A menet második tagja már igazi matuzsálem lesz: egy 105 éves Opel Torpedo, amely még 2011-ben is a „saját lábán”,  ezer kilométert megtéve gurult a németországi Rüsselsheimbe, ahol száz évvel azelőtt legyártották. A Torpedo mögött 25 veterán Opel vonul, amelyek együttes életkora 1328 év.

Az ünnepség szombaton folytatódik a Hungaroringen, a hagyományos Opel családi nap keretében. A látogatók a veterán autók mellett megismerhetik a 2016-os év autóját, az új Astrát, valamint az Opel jövőjét megtestesítő GT koncepcióautót is. A tulajdonosi parkolóban a márkatalálkozó lesz, ahol szakértő zsűri választja ki a legszebb járműveket, amelyek felvonulnak majd a Hungaroring aszfaltján.

A családi napon a Nagy Duett legnagyobb sztárjai, az Intim Torna Illegál, a Random Trip és a Tankcsapda gondoskodnak a hangulatról. A kicsiket pedig az Alma Együttes és a Kismenők feltörekvő fiataljai szórakoztatják.

 

Megfejtették a zsiráf hosszú nyakának és szédületes sprintjeinek genetikai titkát

Összehasonlították tudósok a zsiráf és legközelebbi rokona, az afrikai esőerdők okapijának genomját, felfedték többek között azt is, milyen genetikai változások vezettek a zsiráf kivételesen hosszú nyakának evolúciójához, amely a világ legmagasabb szárazföldi állatává tette.

zsiraf-1

„Az evolúció rendkívüli attrakciója a hosszú lábú, hosszú nyakú zsiráf, amely akár hat méteres magasságot is elérhet és amely legalább nyolcezer éve, a nigeri dabousi barlangábrázolások óta tartja ámulatban az embert” – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál Douglas Cavenert, a Pennsylvaniai Állami Egyetem tudósát, aki Morris Agabával, a tanzániai Nelson Mandela Afrikai Tudományos és Technológiai Intézet munkatársával együtt vezette a Nature Communications keddi számában ismertetett kutatást.

Cavener és Agaba több mint negyven emlős – köztük a szarvasmarha, a juh, a kecske, a teve és az ember – génszekvenciáihoz hasonlította a zsiráf és az okapi génjeit, hogy megtalálják, milyen genetikai változások számlájára írhatók a hatalmas állat olyan egyedülálló jellemzői, mint az akár 60 kilométeres óránkénti sebességű sprintek.

„Az okapi és a zsiráf génszekvenciái nagyon hasonlítanak, mert csak mintegy 11-12 millió éve vált el egymástól a közös őstől származó két faj fejlődése. A közeli rokonság ellenére az okapi inkább a zebrára hasonlít, nem rendelkezik a zsiráf magasságával, sem döbbenetes szív- és érrendszeri kapacitásával, ezért az ő genomja segítségével meg lehetett találni a zsiráf tulajdonságainak genetikai gyökereit” – magyarázta Cavener.

Összehasonlító tesztek segítségével felfedezték azt a 70 gént, amely az adaptáció jeleit mutatta. Ezek azok a gének, amelyek a csont-, a keringési és az idegrendszer fejlődését és működését szabályozzák, vagyis éppen azok, amelyekről feltételezték, hogy a zsiráf csodáinak hátterében állnak.

Felfedezték a hosszú nyak és lábak evolúciójában szerepet játszó géneket is. A zsiráfnak ugyanannyi nyak- és lábcsontja van, mint az embernek, ezért ezeknek a csontoknak nagyon meg kellett nyúlniuk.

„Legalább két génre volt ehhez szükség: az egyik meghatározza a csontváznak azt a régióját, amelyiknek nagyobbra kell nőnie, a másik a nagyobb növekedést stimulálja” – mutatott rá Cavener.

A 70 azonosított gén között, amelyek a zsiráfnál markánsan eltérnek a többi állatétól, megtalálták azokat is, amelyek ezeket a feladatokat látják el.

„Reméljük, a zsiráf genomjának és egyedülálló testfelépítése titkainak publikálása felhívja a figyelmet a fajra, melynek populációi gyorsan fogyatkoznak: az elmúlt 15 évben az orvvadászat és élőhelyük pusztulása miatt negyven százalékkal lettek kevesebben. Ebben az ütemben a szabadon élő állatok száma a század végére 10 ezer alá eshet” – mondta Cavener.

 

Alicia Keys lép fel az UEFA Bajnokok Ligája Döntő Nyitórendezvényén

Május 28-án a milánói Giuseppe Meazza Stadionban ’A Pepsi bemutatja az UEFA Bajnokok Ligája Döntő Nyitórendezvényen’ Alicia Keys fog fellépni, ezzel pedig egy új korszak kezdődik az UEFA Bajnokok Ligája döntők történetében: a jövőben a zenének is nagy szerepe lesz a döntőkön. Az UEFA Bajnokok Ligájának döntőjét több mint 220 országban közvetítik, ezzel a világ legnézettebb évente megrendezett sporteseménye.

alicia-keys-uefa

„Nagyon boldog vagyok, hogy bemutathatom az új dalaimat az UEFA Bajnokok Ligája döntőjén, egy olyan eseményen, melyet a világ összes szegletében ünnepelnek.” – nyilatkozta Alicia Keys. „Ez egy nagyon fontos történelmi pillanat lesz, ami hűen kifejezi, hogy hasonlóak vagyunk, függetlenül attól, hogy hol élünk vagy kik vagyunk. Megtisztelő, hogy részese lehetek ennek az élménynek.”

A nyitórendezvény egyesíti a világszínvonalú zenét, a szórakoztatást és a sportot, illetve a házigazda város, Milánó előtt tisztelegve a divatot is ünnepli.

„A zene, a szórakoztatás és a sport mindig a Pepsi alapvető értékei közé tartoztak. Ez a márka találta fel a szórakoztató marketinget, és kampányaink során új szintekre emeljük a kreativitást.” – mondta Carla Hassan, a PepsiCo képviselője. „Azzal, hogy a Pepsi az UEFA Bajnokok Ligája döntőjében egy világ színpadot állít fel, egy emlékezetes pillanatot teremt, ami még több rajongót vonz majd, és megnöveli az érdeklődést a 2016-os döntő iránt. Emellett egy új tradíciót is teremt a világ legkedveltebb sportlátványosságával kapcsolatban.”

 ‘A Pepsi bemutatja az UEFA Bajnokok Ligája Döntő Nyitórendezvény’ előadója, Alicia Keys nemrég csatlakozott az NBC népszerű műsorához, a The Voice-hoz, amely már a 11. évadnál jár az Amerikai Egyesült Államokban. Alicia Keys ebben az évben adja ki 8. albumát, amely – az előadáshoz hasonlóan – a PepsiCo integrált kampányának meghatározó elemét képezi.

Kedvezményes jegyek a Szegedi Ifjúsági Napokra

Csábítóan kedvezményes jegyárakkal jelenik meg Szeged utcáin Dél-Magyarország kedvenc fesztiválja, a Szegedi Ifjúsági Napok. A SZIN látványos „fesztivál fülkéjével” a Szegedi Borfesztivál ideje alatt, május 13. és 22. között – a város különböző pontjain – találkozhatunk. Érdemes! 

Megbolydult az Alföld fővárosa: május 13-án elindult a Szegedi Borfesztivál, ami immár 22. alkalommal csábítja a borbarát gasztrokalandorokat a Tisza-parti városba. Magyarország legnagyobb bormustráján azonban nem csak a legjobb borászatokkal találkozhatunk. Ezúttal látványos installációjával megjelenik a Szegedi Ifjúsági Napok is, méghozzá szuperkedvezményes ajánlatokkal. Az ár/érték arányában verhetetlen SZIN most még rádob egy lapáttal: a 15.990 forintos bérletet ez alkalommal 13.990 forintért lehet majd venni, de a szegedi egyetemisták „diákbarát” kedvezményt is kapnak, ami 12.990 forintos bérletárat jelent. Olcsóbb lesz a napijegy is – 4.990 Ft –, ami tekintve a SZIN zenei felhozatalát, igencsak kecsegtető ajánlat.

szin-2016

Es most nézzük, mit kínál cserébe a SZIN. Az augusztus 24-i nyitónapon az Akkezdet Phiaitól a Wellhelloig változatos a kínálat, benne a Halott Pénz, a Bëlga, a HősökMajka & Curtis, a Vad Fruttik vagy Szabó Balázs Bandája, hogy csak néhányat említsünk. Augusztus 25-én lép SZINre a Honeybeast, a PASO, a Magashegyi Underground, az Ivan and the Parazol, vagy a friss lemezével érkező Péterfy Bori & Love Band – mások mellett. Augusztus 26-án az Anna and the Barbies és a Quimby között nagy a választék, hogy csak pár fellépőt említsünk: lesz aznap KiscsillagMagna Cum LaudeBudapest Bár. De sorjáznak a külföldi sztárok is, így az I’m an Albatraoz című számmal itthon híressé vált Aron Chupa vagy a Foreign Beggars és a kanadai René LaVice is. Az utolsó napon is széles a paletta, benne – a teljesség igénye nélkül – a 30Y, az Irie Maffia, a Belmondo vagy a Mary Popkids és aznapra várják a korát meghazudtoló sikereket elért Jasmine Thompsont és generációjának kimagasló tehetségű előadóját, Kwabst is.

Klein Dávid élménybeszámolót tartott a Johnnie Walker Annapurna Expedíció kapcsán

Klein Dávid az első magyar, aki elérte az Annapurna 8091 méter magas csúcsát.

klein-david-johnnie-walker-casio-annapurna-napimagazin-6

„Lélekben nagyon sokat gazdagodtam, sokat kaptam a hegytől. Egy nagyon vad heggyel ismerkedtem meg, emellett pedig nagyon sok szépséggel találkoztam” – mondta Klein Dávid azon a múlt héten megtartott sajtótájékoztatón, amelyen fotókkal színesítve mesélt a Johnnie Walker Annapurna Expedíció részleteiről. Dávid első magyar hegymászóként érte el az Annapurna 8091 méter magas csúcsát oxigénpalack és teherhordók segítsége nélkül.

Klein Dávid a sajtótájékoztatón elmondta, bár a magyar hegymászók a II. világháború előtt világszínvonalon teljesítettek, a háború után egészen a ’80-as évekig elzárta őket az élet az expedíciós hegymászástól, utána viszont expedíciós programunk újjáéledt és az erős gyökereknek köszönhetően egy különleges etikai hozzáállás alakult ki a hazai hegymászókban. Dávid hozzátette, hogy boldog, hogy a magyar statisztikákat javította, de számára nem ez volt a fontos, neki inkább önmaga mélyebb megismerését, jobb emberré válását jelenti a hegymászás. „Odafent egy nyers, letisztult világ fogad, olyannak látod magad, amilyen a valóságban vagy” – mondta Dávid.

Az alaptábor megközelítése

A sajtótájékoztatón résztvevők kronologikus sorrendben ismerhették meg a Johnnie Walker Annapurna Expedíció részleteit. Dávid elmesélte, hogy az alaptábort először gyalog közelítette meg és 6 napot töltött teljesen egyedül, miközben csaknem 4000 méter magasságba jutott, azonban ösvény nem nagyon látszott sehol, hatalmas földrajzi formák alapján tudott csak tájékozódni és mivel – hiába közelítette meg néhány száz méterre az alaptábort – nem látta a célt, a műholdas telefonja és víz nélkül a negyedik napon úgy döntött, hogy mindenképp vissza kell fordulnia. Végül helikopterrel jutott fel a 4200 méter magasságban található alaptáborba.

klein-david-johnnie-walker-casio-annapurna-napimagazin-5

Dávid a 60 napos expedíció során összebarátkozott Jost Kobusch német hegymászóval, akivel az első hét kivételével végig együtt mozogtak, hasonló volt a stratégiájuk és mindketten oxigénpalack nélkül másztak. A 14 nem serpa és a nagyjából 20 serpa származású hegymászó közül kevesebb mint tízen másztak oxigénpalack nélkül. Közülük egy fő április 30-án, a többiek pedig május 1-jén érték el a csúcsot.

Akklimatizációs körök

Dávid elmondta, hogy az akklimatizációs köröket jól teljesítette. A 2-esbe felvezető szakasz elsőre még veszélyesnek tűnt számára, de a legveszélyesebb Crosshair kuloár után az már csak egyszerű ujjgyakorlat volt. Szerinte a Crosshair kuloárra mentálisan is fel kellett készülni. Megfigyelte, hogy a nap 7.30-kor süti meg a kuloár felett függő jégtömeget és megállapodott magával, hogy 7 óra után nem keresztezni felfelé menet ezt a szakaszt, mert a hatalmas jégtömeg árnyékában túl sok időt kellene eltölteni.

klein-david-johnnie-walker-casio-annapurna-napimagazin-4

Dávid az expedíció 37. napján már a csúcs közelében járt, azonban a rossz időjárási viszonyok miatt kb. 7300 méter magasról a többi hegymászóhoz hasonlóan társával, Josttal visszafordultak.

Alaptábori pihenés

Bár a külső szemlélőknek az a 11 nap, amelyet Klein Dávid az alaptáborban töltött, kényelmes pihenésnek tűnhet, Dávid elmondta, hogy nem egészen így kell elképzelni. A két csúcstámadás közötti időszak pszichésen elég nehéz volt. Ráadásul 4200 méteren nem annyira egyszerű az élet. Szükség van egészségmegőrző feladatokra – a száraz levegő miatt a nyálkahártya tönkre mehet, gyakran kell inhalálni, amellett pedig a rendszeres mozgás is elengedhetetlen. A szervezet itt már nem akklimatizálódik tovább, Dávid és társai még veszítettek is a már megszerzett akklimatizációból.

Csúcstámadás

A második csúcstámadás nem indult bíztatóan, az első napon sem Dávid, sem német hegymászótársa nem érezték a már korábban megszerzett akklimatizációjukat, ráadásul Dávid térde megfájdult, reggel elszakadt a zsákjának a pántja, így több olyan tényezővel is meg kellett birkózniuk, amely megnehezítette a csúcstámadást. Ennek ellenére a folytatás már sokkal jobban alakult, a legveszélyesebb Célkereszt kuloáron is gördülékenyen ment az átkelés és időben voltak Dávidék.

klein-david-johnnie-walker-casio-annapurna-napimagazin-3

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a 4-es táborba menet sikerült megfelezni az előző körös menetidőt, itt már jól működött az akklimatizáció. Helyi idő szerint délután 3 és 5 között érkeztek meg a felső 4-es táborba, kellett még 2 óra, hogy összepakoljanak, kiássák a sátrat, majd még 2, hogy előkészüljenek a végső csúcstámadásra. Apró problémák itt is akadtak, például gáz hiányában 3 liter víz helyett csupán másfél liter vizet tudtak előállítani. A végső csúcstámadás sokkal több időt vett igénybe a tervezettnél, ráadásul az Annapurna jóval hidegebb volt, mint amit más hasonló hegyeken megtapasztalt Dávid, még a több mint 700 méterrel magasabb Mount Everestnél is hidegebbnek tűnt. Oxigén nélkül egyébként is jobban fáztak Dávidék, mint palackkal mászó társaik, ehhez pedig hozzájárult a szél hűtőhatása. Többször meg kellett állni megmozgatni végtagjaikat. Dávid elmondta, hogy várakozásaikkal szemben a csúcsmászás utolsó szakaszai nem voltak bekötelezve. Végül helyi idő szerint május 1-jén kora délután, 13:38-kor sikerült elérnie a csúcsot.

Záró gondolatok

Klein Dávid hozzátette: „A Johnnie Walker Annapurna expedíció a kaland 52. napján elérte a célját: fent álltam az Annapurna I 8091 méteres csúcsán. Nyilván nem volt akkora kaland belevágni a Johnnie Walkernek egy ilyen expedícióba, mint nekem megmászni a hegyet, de sokkal kalandosabb, mint egy hagyományos marketing csomagot megvásárolni és úgy érzem, hogy ők is nagyon bátrak voltak, hogy mellém álltak, támogattak. Szeretnék megemlékezni Horváth Tiborról, aki a 2012-es első magyar Annapurna expedíció során vesztette életét. Mindenkinek – támogatóimnak, családomnak, ismeretlen szurkolóknak – köszönöm szépen a bíztató szavakat, azt, hogy mögöttem álltak, velem tartottak erre a gyönyörű szép hegyre.”

klein-david-johnnie-walker-casio-annapurna-napimagazin-1

Klein Dávid fantasztikus teljesítményéhez a főtámogató Johnnie Walker mellett jelentősen hozzájárult a CASIO is, hiszen az expedíció alatt a hegymászó folyamatosan CASIO órákat használt (Pro Trek és G-Shock), így folyamatosan tájékozódhatott az akuális idő, napszak, valamint a helyes lokációk tekintetében is.

klein-david-casio-g-shock-mudmaster-napimagazin

A sajtóeseményen konkrétan egy G-Shock modellt viselt Dávid – egy Mudmaster modellt, amely tökéletesen tükrözi a termék mottóját: válasz a kihívásra. Ugyanis a CASIO G-SHOCK Mudmaster (GWG-1000-1A3) egy olyan karóra, amely a legzordabb helyzetekben is megállja a helyét. Ráadásul fokozottan ütés-, rezgés-, por- és sárálló tokozásának köszönhetően még nagyobb az ellenállóképesség, pluszban hőmérőt, iránytűt, és légnyomásmérőt is tartalmaz. A CASIO G-SHOCK Mudmaster mindemellett 20bar nyomásig vízálló, zafír kristályüveget kapott, dupla illuminátor háttérvilágításának köszönhetően bármely szituációban remek láthatóságot kapunk. A pontos időt pedig rádiójel-vezérléssel mutatja.

klein-david-johnnie-walker-casio-annapurna-napimagazin-2

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.

Római kori kereskedőhajó rakományát hozták felszínre Izraelben

Izraeli búvárrégészek felszínre hozták egy 1600 éve elsüllyedt római kereskedőhajó rakományát az egykori kikötőváros, Cezárea partjainál.

mti-romaikf-1

Fotó: Reuters

Az utóbbi 30 év legértékesebb kincseit találták meg – közölte hétfőn az Izraeli Régészeti Hatóság (IAA). A műtárgyakat két búvár véletlenül fedezte fel a tenger fenekén áprilisban, majd a Ynet, a Jediót Ahronót című újság honlapjának beszámolója szerint azonnal értesítették a régészeket.

Nyomukban búvárrégészek ereszkedtek alá a megjelölt helyen, majd számos meghökkentően ép állapotban lévő bronztárgyat találtak. A kincsek közt volt egy a római napistent megörökítő gyertyatartó, egy a holdistent, Lunát ábrázoló szobor, afrikai rabszolga fejét formázó gyertyatartó, valamint egy vízhordóedény töredékei.

Ezen a területen egy évvel ezelőtt római aranypénzeket is találtak, a leletek Jakov Sarvít, a tengeri régészetet vezető szakember szerint rendkívüli szépségükön túl történelmi szempontból is különösen fontosak.

A nyomok alapján úgy vélik, hogy az i. sz. 4. században viharba kerülhetett a kikötő bejáratánál egy fémeket szállító hatalmas római kereskedőhajó, amely később széttört a sziklákon.

A helyszínen talált törött fémhorgonyok alapján a szakértők arra következtettek, hogy annak idején megpróbálták megállítani a hajót a viharos tengeren, de a hullámok ereje eltörte a horgonyokat.

A tengerfenéken évszázadokon át homok lepte a bronztárgyakat, ezért kiváló állapotban maradtak fenn – mesélte az egyik régész az újságíróknak.

A pénzérméken lévő képmások az i. sz. 337-ig uralkodó Nagy Konstantin római császárra utalnak, aki eleinte a Római Birodalom nyugati, majd keleti felén is uralkodott és elfogadott vallássá tette a kereszténységet.

 

Forrás: MTI