Főoldal Blog oldal 557

Üzembe helyezték Szomália első bankautomatáját

Üzembe állították Szomália első készpénzfelvételre szolgáló bankautomatáját az ország fővárosában, Mogadishuban. Az ATM-et a Salaam Somali Bank állította fel a milliós nagyváros egyik felsőkategóriás hoteljében.

szomalia_elso_bankautomataja

A bank szóvivője a BBC-nek elmondta, hogy jelenleg kizárólag amerikai dollárt lehet a készülékből felvenni, de elképzelhető, hogy a jövőben más nemzetközi valutákat is elérhetővé tesznek. Hozzátette: további bankautomatákat is szeretnének üzembe helyezni a fővárosban.

A több mint két évtizede dúló fegyveres konfliktusok következtében a pénzügyi szolgáltatások kezdetleges szinten állnak a kelet-afrikai országban, sokan külföldről érkező átutalásokból élnek. A szomáliai shilling szinte teljesen elveszítette értékét, az üzletemberek és a külföldiek többnyire dollárt használnak a tranzakciókhoz.

Forrás: MTI

 

Nyilvánosságra hozták a BMW i modellek árlistáját

A BMW i modellek forgalmazása november 1-jétől veszi kezdetét Magyarországon, a mai naptól pedig a BMW i3 és BMW i8 kiskereskedelmi árai is hivatalossá váltak.  A karbonszálas műanyag karosszériás, környezetkímélő nagyvárosi járművek magyarországi értékesítését a budapesti Wallis Motor Duna BMW márkakereskedés kezdi meg megújult szalonjában.

bmw_i_modellek

A BMW mindennapos közlekedésre tervezett városi prémium kisautója, az i3 kétféle verzióban érhető el: a teljesen elektromos, egy feltöltéssel akár 130-160 km hatótávra képes BMW i3 alapára 11 830 000 forint. A hatótáv-növelő megoldással (Range Extender) ellátott verzió egy 34 lóerő teljesítményű, kéthengeres benzinmotor segítségével menet közben mindvégig állandó szinten tartja az akkumulátor töltöttségi állapotát, így a hatótáv összességében akár a 300 kilométert is elérheti. E típus alapára 13 470 000 forint.

A BMW i almárka második modellje a hálózatról tölthető (plug-in) BMW i8.  A 2+2 üléses sportautó a vezetés egy teljesen új élményét nyújtja: miközben összesen 362 lóerős maximális teljesítményével álló helyzetből 4,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás sebességre, átlagfogyasztása csupán 2,1 l/100 km, károsanyag-kibocsátása pedig mindössze 49 g/km.  A hibridhajtású sportautó alapára 40 775 000 forint.

„A BMW i3 a jövő egyéni közlekedésének szimbóluma: zéró környezetszennyezés, prémium minőség, elérhető áron, mindez itt a mában. Bízunk benne, hogy a kormányzat korábban bejelentett elektromos autózást támogató tervei megvalósulnak, könnyebbé téve az előremutató technológia, valamint a hosszútávon fenntartható mobilitás elterjedését Magyarországon”– nyilatkozta Baudouin Denis, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója.

Full HD felbontású, strapabíró hálózati kamerák a Canon kínálatában

A Canon Europe, a képalkotó megoldások vezető gyártója nyolc új Full HD, illetve 1,3 megapixel felbontású hálózati kamera megjelenését jelentette be. Az új eszközök olyan hardverfejlesztéseket kombinálnak a legújabb elemzési és kettős adatfolyam-közvetítési szolgáltatásokkal, mint a továbbfejlesztett PTRZ-pontosság (vagyis a precízebb pásztázás, döntés, forgatás és zoom), a nagyobb ellenálló képesség és a jobb vezérlés – megfelelve a legszigorúbb piaci elvárásoknak is.

Az új H-sorozat (ide tartoznak a Full HD eszközök) a VB-H43 PTZ-modellt, a VB-H630VE vandálbiztos dóm-kamerát, a VB-H630D rögzített dóm-kamerát, és a VB-H730F rögzített boxkamerát foglalja magába. Az M sorozat ezeknek a kameráknak az 1,3 megapixeles változatát jelöli. A modellek családja a VB-M42 PTZ, a VB-M620VE vandálbiztos dóm-kamerát, a VB-M620D rögzített dóm-kamerát, és a VB-M720F rögzített boxkamerát tartalmazza.

Julian Rutland, a Canon Europe tervezésért és stratégiáért felelős igazgatója kiemelte: „Hálózati kameráink új választéka széles körű felhasználást tesz lehetővé: a térfigyeléstől, a közlekedési kamerákon át az infrastruktúra legfontosabb elemeinek védelmén keresztül az olyan beltéri alkalmazásokig, mint a repterek, bankok és kaszinók figyelése. A H és az M sorozattal a rendszerintegrátorok mostantól egyetlen alapmodellel rendkívül széleskörű igényeket tudnak kielégíteni – akár beltéri, akár kültéri eszközre van szükség –, és mindezt remek képminőséggel.”

A nyolc új, hálózati kamera tervezőinek sikerült megteremteni az egyensúlyt a nagy felbontás, a széles látószög és a gyenge fényviszonyok mellett is kiemelkedő teljesítmény, illetve az egyszerű használat között

  • Full HD VB-H43 és az 1,3 MP-es VB-M42: Dönthető, forgatható és zoomolható kamera, 20-szoros optikai és 12-szeres digitális zoommal, 60,4°-os látószöggel. Mindkét modell beépített hőmérséklet-érzékelővel és új motoros konzollal lett ellátva, a mindig precíz fókusz és a nagyobb strapabírás érdekében. Az új Relative Speed (relatív sebesség) mód automatikusan a kamera zoom-pozíciójához hangolja a döntés és forgatás sebességét, ezzel pontosabb vezérlést és pontosabb nyomkövetést nyújtva a kamera látómezejében található tárgyak kíséréséhez.
  • Full HD VB-H630VE és az 1,3 MP-es VB-M620VE: Vandálbiztos dóm-kamerák az IP66 ipari szabványnak megfelelő víz- és porállósággal. Az ultraszéles, 111,0°-os látószögű és 3x optikai / 4x digitális zoommal rendelkező modellek kiváló PTRZ-paraméterekkel telepíthetők, egyszerűbbé téve az integrátorok számára a rendszerek kialakítását. Felszerelés után az új, továbbfejlesztett PTZR-mechanizmus gondoskodik róla, hogy a kamerák minden eddiginél jobban kibírják a sokszor mostoha külső körülményeket.
  • Full HD VB-H630D és az 1,3 MP-es VB-M620D: Mindkét rögzített dóm-kamera ultraszéles, 111,0°-os látószögű, 3x optikai és 4x digitális zoommal van felszerelve, és ugyanazt a fejlett PTRZ-mechanizmust használja a beltéri környezetek rugalmasabb figyeléséhez.
  • Full HD VB-H730F és az 1,3 MP-es VB-M720F: Ezek a sokoldalú boxkamerák kínálják a legszélesebb (112,6°) látószöget. Szintén 3x optikai és 4x digitális zoomoptikával rendelkeznek, kiváló minőségű videók készíthetők velük, és különösen jól teljesítenek alacsony megvilágítású környezetekben.

A H és az M sorozatot nem csak a csúcsminőségű megfigyelési szolgáltatások és a részletes képek teszik egyedi, a versenytársak termékeit maguk mögé utasító eszközökké, hanem az emellé társuló akár 15 intelligens elemzési funkció is. A beépített elemzési szolgáltatások lehetővé teszik az elhagyott objektumok, az eltávolított tárgyak és a kamera mozgatásának és rongálásának észlelését, áthaladás- és mozgás érzékelését. Mindkét sorozatban megtalálható az Auto Smart Shade Control (automatikus intelligens fényerő-vezérlés), amely automatikusan kiválasztja az optimális megvilágítási szintet. Ezzel a rendszerek még problémás megvilágítási körülmények között is kiváló minőségű észlelési szolgáltatásokat és jó minőségű felvételeket nyújthatnak.

A külön képfeldolgozó és hálózatkezelő processzor, a DIGIC DV III és a DIGIC NET II beépítésével a teljes képfeldolgozási folyamat, így a rögzítés, feldolgozás, kódolás és továbbítás zökkenőmentesen zajlik. A kamerák eltávolítható infravörös szűrővel is rendelkeznek, így valóban éjjel-nappal használhatók.

Az új kamerák tervezésekor a Canon 70 éves tapasztalatára támaszkodott, melyet a csúcsminőségű optikák gyártásában, valamint a gyenge megvilágításnál is kivételes képek készítésére alkalmas kamerák fejlesztésében szerzett. A Canon hálózati kamerái könnyen telepíthetők, ONVIF Profile S kompatibilisek, és kiterjedt garanciaprogramok háttértámogatását élvezik. Az új kamerák 2014 decemberétől lesznek megvásárolhatóak.

A vásárlók, VMS partnerek és rendszerintegrátorok itt találhatnak bővebb információkat a Canon hálózati kameráiról: http://cpn.canon-europe.com

Kiemelten gyors növekedést könyvelhet el az Opel a hazai piacon

Újabb negyedévet zárt sikerrel az Opel: januártól szeptemberig 7.578 autót adott el, ami jóval több, mint a tavalyi teljes esztendő értékesítése. Az előző év hasonló időszakához képest az összesített személyautó és kishaszon gépjármű piacon az Opel 57 százalékos növekedést produkált lényegesen felülteljesítve az egyébként szépen növekedő (24,3%) magyarországi összeladásokat.

opel_meriva_1_6_cdti_svajc_walensee_002

 

Személyautó fronton – ahol az Opel immár negyedik éve megszakítás nélkül piacvezető – a márka eredményei még kiemelkedőbbek. A személyautó piac növekedése eddig az idei évben 20 százalékos volt, az Opel ezzel szemben közel háromszor nagyobb mértékben, 56,7 %-al tudta növelni az eladásait. Ez a növekedés 6.869 eladott autót (tavaly ilyenkor 4.383) és 13,59 százalékos piacrészesedést jelent. A kishaszon gépjárművek piacán az Opel 709 autó eladásával ugyancsak jócskán meghaladta az előző év hasonló időszakának eredményeit.  Természetesen – a korábbi évekhez hasonlóan – az Opel őrzi vezető helyét a magáneladásokban is. Az Opel ügyfelei között a magánvásárlók aránya 30 % fölött van – ez jóval magasabb, mint a flottaértékesítés által dominált magyar piacon általában.

„Az Opel hazai sikerei európai szinten is egyedülállóak mind a piaci részesedés, mind pedig az eladások növekedésének tekintetében.” – mondta Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója. „Ennek a kiemelkedő magyarországi eredménynek is köszönhető, hogy az új Opel Corsát itt Magyarországon két héttel a hivatalos párizsi világpremier előtt mutathattuk be. A mostani Corsa – az Astra mellett – továbbra is az Opel egyik legnagyobb számban eladott magyarországi modellje, az új, immár ötödik generációs Corsától pedig azt várjuk, hogy folytatja ezt a sikersorozatot.”

A meglévő sikeres Opel modellpaletta az év hátralevő részében még megújul: az említett új Corsa az év vége felé kerül a márkakereskedésekbe, már rendelhető az ADAM Rocks mini szabadidő autó és ugyancsak még az idén elindul az új Opel kishaszonjármű, a Vivaro értékesítése.  A Corsában és az ADAM Rocks-ban is új szentgotthárdi motorok mutatkoznak be. A 115 illetve 90 lóerős egyliteres háromhengeres turbómotorok az Opel legújabb kis benzinmotor családjának első tagjai. Ezeknek a motoroknak a sorozatgyártása nyáron indult Szentgotthárdon az eddigi 1.6-os benzin és dízel motorok mellett és ezzel az Opel magyarországi motorgyárában már három különböző motorcsalád készül a rugalmas gyártósorokon. A „magyar szív” egyre több modellbe kerül be, a legújabb hír az, hogy a Mokka is megkapja az 1.6-os dízelt.

„Természetesen szeretnénk így folytatni az év hátralévő részében is” – mondta Koncz Gábor. „Az a célunk, hogy a növekvő piacon továbbra is az átlagosnál gyorsabban növekedjünk és a kemény versenyben mindenképpen megőrizzük az Opel vezető pozícióját a személyautó piacon illetve, ha sikerül, akkor a teljes gépjármű piacon is.”

Íme, a PS4 exkluzív Driveclub-kompatibilis kormányok

Ismerkedjünk meg a legújabb PlayStation 4 exkluzív játék, a Driveclub kapcsán közzétett kompatibilis játékvezérlőkkel!

driveclub_ps4

A fejlesztést végző Evolution Studios bejelentette, hogy legújabb versenyjátékuk, a Driveclub mely kormányokkal lesz kompatibilis a megjelenéskor. A csapat szorosan együtt dolgozott a Thrustmasterrel, hogy a T80, valamint a T300RS tökéletes élményt nyújtson, amikor a játékosok beülnek a virtuális autók volánjai mögé. A fejlesztők emellett valódi versenyzők, köztük Sébastien Loeb közreműködésével is finomhangolták a perifériákat a játékhoz.

A Driveclub október 8-án, azaz holnap érkezik PlayStation 4-re.

Angliába keres dolgozókat a Ford

Ford_dagenhamA Ford Anglia 250 új dolgozót szerződtet az új dízelmotor gyártósorára, ami a Ford Dagenham Motorgyárban áll majd üzembe.Az új generációs, alacsony CO₂-kibocsátású, 2,0 literes dízelmotor-család egy több mint 380 millió angol font összegű befektetés eredményeképpen született meg, az Egyesült Királyság kormánya által működtetett Regionális Fejlesztési Alap támogatásával. A motor tervezési és fejlesztési munkáit a Ford Dagenham és a Ford Dunton Műszaki Központ mérnökei végezték.

Az első ilyen motor a jövő év végéig készül majd el Dagenhamben, s a teljes gyártási kapacitás 350.000 darab lesz évente. Az új dízelmotor 2016-tól jelenik meg a Ford kínálatában. A motorgyártó és tervező részlegben jelenleg mintegy 2000 alkalmazott dolgozik, s az új munkatársak ezt a létszámot egészítik majd ki. Az újonnan érkezettek első hulláma a tervek szerint idén decemberben áll munkába határozott idejű, 23 hónapra szóló szerződéssel, 2015 első felében pedig újabb munkaerő-felvétel várható. Az új állásokkal megerősített gyártási csoport üzemeli be az új gyártósort, aminek segítségével a Ford Dagenham éves gyártási kapacitása megközelíti az egymilliós darabszámot. A Ford Dagenham üzem tavaly 787.398 darab motort gyártott, s e mennyiség 85 százaléka exportra készült.

A Ford Dagenham legutóbbi dízelmotor-programja annak az 1,5 milliárd angol font értékű befektetésnek a szerves része, amelynek keretében a Ford öt év alatt új, alacsony széndioxid-kibocsátású, környezetbarát motor- és járműtechnológiákat honosít meg. A Ford jelenleg több mint 13.500 embert foglalkoztat közvetlenül az Egyesült Királyságban. Mark Ovenden, a Ford Anglia elnöke és ügyvezető igazgatója szerint „Ez a toborzási program is bizonyítja a Ford elkötelezettségét az Egyesült Királyság gazdasága iránt, és az utolsó lépést jelzi egy vadonatúj, modern, alacsony széndioxid-kibocsátású dízelmotor gyártási folyamatában, egy olyan motoréban, amit a Ford az Egyesült Királyságban tervezett, fejlesztett ki és itt is gyártja azt.”

„A Regionális Fejlesztési Alap fontos szerepet játszik a Fordhoz hasonló vállalkozások támogatásában, segítve ezzel a gazdasági növekedést és a magasan képzett munkavállalók hosszú távú foglalkoztatását.” – teszi hozzá Greg Clark, egyetemi és tudományos oktatásért felelős minister.

A Ford két helyen gyárt motorokat az Egyesült Királyságban: az egyik helyszín a walesi Ford Bridgend, ahol benzines erőforrások készülnek, a másik pedig a Londontól keletre található, dízelmotorok gyártására szakosodott Ford Dagenham. 2013-ban a két üzemben összesen több mint 1,5 millió motor készült.

Az érdeklődők online is jelentkezhetnek az új munkahelyekre a www.randstad.co.uk/ford linken.

[TESZT][PS4] inFamous: Second Son – posztapokaliptikus térugrás

Magasra tette a lécet, sikeres is lett: a márciusban debütált inFamous: Second Son a nagy sikerű sorozat folytatásaként számos játékosnak jelentette, jelenti a mai napig is a valós viszonyítási alapot. Bár nem mai játék, úgy érezzük, még mindig akad aktualitása, úgyhogy mindazon PlayStation 4 tulaj, aki nem szerezte volna be idejekorán, még bőven akad ideje, hogy megtehesse. Legyen tehát e bemutató teszt némi kedvcsináló a sztorihoz – nem beszélve arról, hogy rövidke folytatás is érkezett a Sucker Punch fejlesztőcsapatától, inFamous: First Light címmel, melyet hamarosan szintén kivesézünk majd a Napimagazin.hu hasábjain.

infamous_second_son_ps4_napimagazin_012

 

Sablonok, sallangok – akadnak, ugyanúgy, ahogy némileg a fő vonal is klisésbe hajlik. Feltéve, ha érzékenyek vagyunk ezekre, de akkor nagyon a visszájára fordulhat minden, úgy 6-7 óra játékidő után. Persze ezért szeretjük a műfajt (igazából rengeteg újítással), leginkább a sci-fi és a cyberpunk-azonosulással vonható párhuzam.

Van egy hősünk, nevezetesen Delsin Rowe, a szorgalmas graffiti-junkie, aki önfeledten bontakoztatja ki művészetét az esőáztatta házfalakon. Minden zajlik a maga kerékvágásában, mígnem Delsin-t megfertőzi egy úgynevezett conduit, egy bioterrorista, Hank – menekülés közben.

A conduitok különleges, természetfeletti képességekkel megáldott emberi lények, képesek teleportálásra, fegyverként tudják használni karjaikat tudatukon keresztül, s számos, emberi képzeletet meghaladó tevékenység lefolytatására képesek. Nos, főhősünk vénáit átjárja a változást hozó rontás, s ő maga is körözött bioterrorista lesz. A történet pozitív, vagy negatív kimenetelét jelentősen meghatározza az a tény is, hogy Delsin bátyja a nemrégiben kinevezett helyi seriff, bár alapvetően megad minden támogatást ahhoz a játék során, hogy pozitív legyen a végkimenetel.

infamous_second_son_ps4_napimagazin_001 infamous_second_son_ps4_napimagazin_005

Mivel Seattle egész területét fennhatóság alá vette a D.U.P., azaz a Department of United Protection katonai szervezet, ezért az egész életérzés amolyan orwelli szinteket hordoz, láthatóan magas a befolyásoltság, civilek százai tüntetnek azért, hogy a blokád mielőbb megszűnjön. A D.U.P. feladata, hogy a conduitokat kiszűrje, elfogja, majd alapos kísérletek alá vesse őket. Az inFamous: Second Son-ban Delsin Rowe-val a feladatunk tehát lényegén igencsak egyszerű: bejárni a sandbox posztapokaliptikus Seattle-t, megtisztítani a D.U.P. által birtokolt területeket, ezek mellett fő- és mellékküldetéseket kell végrehajtanunk annak érdekében, hogy a sztorivonal is haladjon előre.

A játéktér kerületekre lett osztva, folyamatosan zajlik a történések adagolása. Ugyanakkor rettentően lineárisba fordulhat az élmény, főként, ha egyhuzamban több órát beletolunk a játékba, ugyanis a szekciók kitakarítása mindig hasonló elemekre épül fel: megközelíteni az ellenséges bázist, képességeink függvényében lerombolni a tornyokat, radarállásokat, kamerákat, egyebeket, majd jöhet a likvidált, nehézségi fokozattól függően felvértezett NPC-k után a főboss.

infamous_second_son_ps4_napimagazin_007

Az inFamous: Second Son karakterét, Delsin Rowe-ot természetesen fejleszthetjük, legalábbis a skilleket erősíthetjük, egészíthetjük ki folyamatosan. Ehhez shardokra van szükség, melyeket alapvetően a kalandozás során gyűjthetjük be, robbanások, célirányos tereptárgyak szétzúzása után vehetők fel – a talentfa bővítése meghatározott számú sharddal történik mindig, továbbá függ az aktuális karakter szinttől, illetve a karmánk jó, vagy rossz irányba haladásától is.

Ahogyan említettük, az inFamous: Second Son számos sci-fi elemből építkezik, ehhez méltóan a főhős képességei sem hétköznapiak. Fegyver konkrétan nem használunk, van viszont bioenergiánk, melyhez az ihletet és hátteret kémények, roncs autók füstjéből szerezzük. Később már a neonreklámok futófelirataiból is meríthetünk, de minden poént nem szeretnénk lelőni. A főhős változatos módokon irányítható, teleportálni is képes (magasabb szinteken), lángcsóvává változva cikázik a szellőzőnyílásokon, és egyéb extrém megnyilvánulásokra is képes. Érdekes, igaz?

infamous_second_son_ps4_napimagazin_004 infamous_second_son_ps4_napimagazin_006

Jól kidolgozott mesterséges intelligencia-algoritmus működik a játékban, az NPC-k viszonylag kiszámíthatatlanok (easy fokozaton ne számítsunk túl játszhatatlan környezetre), a bossfight-ok kidolgozottak, némi taktikai- és stratégiai rálátás szükségeltetik.

Az inFamous: Second Son dramaturgiailag erőteljes hetest érdemel egy tízes skálán, a jellemábrázolás jó, bár déja vu-t ébreszt; láttunk már, éreztünk már hasonlót. Maximum nem ebben a köntösben, a komor környezetábrázolás zseniális, csakúgy, mint Seattle részletes kidolgozottsága, szabadon bejárhatósága. A körítésből adódóan Delsin gyalogosan közlekedik, ne várjunk GTA-s autózásokat, de tulajdonképpen nincs is szükség ilyesmire. A hangulat így is makulátlan.

Csakúgy, mint a grafikai ábrázolás és megvalósítás. A PlayStation 4 megjelenése után az inFamous: Second Son volt az első PS4 exkluzív játék, egyfajta techdemo-ként is megállta, megállja a helyét a mai napig. Tökéletes shaderezés, megfelelően választott árnyalatok és árnyékkonfigurációk, elmosódásmentes mozgásreakciók, teljesen valódinak ható vizuális effektek tarkítják az összképet.

infamous_second_son_ps4_napimagazin_009

Hangeffektusok és zene terén az inFamous: Second Son nem túl változatos, főként az utóbbi kapcsán vehető ez észre; grunge-os, rock-os stílusok váltakoznak (meglehetősen illik ez a stílusvilág Delsin hipsteres külsejéhez), viszont a tracklist hozzávetőlegesen 8 zeneszámból áll.

Ki kell emelni mindenképp a mellékküldetések jelenlétét is. Több kategóriában kalandozhatunk el a vezérmotívumtól, például kiélhetjük továbbra is grafukusi hajlaminkat Delsin-nel, graffitizhetünk a jó, vagy a rossz oldalán. Leszámolhatunk drogdílerekkel, foglyokat szabadíthatunk ki átmeneti börtöncellákból, rejtett kamerákat iktathatunk ki, beépített kémeket küldhetünk a másvilágra – garantáltan nem marad el a reakció az ellen részéről.

infamous_second_son_ps4_napimagazin_002 infamous_second_son_ps4_napimagazin_008 infamous_second_son_ps4_napimagazin_003

Hangulatos, ám rettentő komor világba csöppenünk az inFamous: Second Son feltérképezésekor. Delsin Rowe, a főhős szerethető, hamar azonosulhatunk vele, majd azon kapjuk magunkat, hogy önfeledten eltöltöttünk a játékkal több órát egyhuzamban. Sok rombolás, áldozni a jó vagy a rossz oltárán, Seattle, sandbox, természetfeletti képességek, igazi PS4 nextgen körítés. Mi kellhet még?

infamous_second_son_ps4_napimagazin_011 infamous_second_son_ps4_napimagazin_010

Még több screenshot: Napimagazin Facebook oldal

A játékteszt elkészítéséhez Acer K335 LED projektort használtunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony PlayStation, Sony, GigabyteMSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Kevesebb látogató az idei Oktoberfesten

Százezerrel csökkent a müncheni Oktoberfest látogatóinak száma tavalyhoz képest, a vasárnap véget ért sörfesztiválon 6,3 millióan szórakoztak és 6,5 millió liter sört ittak meg.

A világ legnagyobb népünnepélyeként számon tartott Oktoberfesten 2013-ban még 6,4 millió látogatót regisztráltak és 6,7 millió liter liter sört adtak el. A szervezők a rossz időnek tulajdonítják a visszaesést. A bevétel nem csökkent, mert a sört rekordáron adták, az egyliteres korsóért átlagosan 10,1 eurót (nagyjából 3100 forintot) kellett fizetni.

oktoberfest_2014

Az ennivaló a hűvös, esős időben is jól fogyott, a vendégek a több tízezer sültkolbász és grillcsirke mellett megettek 112 ökröt és 48 borjút is, a tavalyi 114 ökör és 54 borjú után.

Az Oktoberfest a tavalyihoz hasonlóan nyugodt volt, csökkent a zsebtolvajlások száma, és 759-ről 720-ra csökkent a verekedés, rongálások vagy más kihágás miatt őrizetbe vett személyek száma. A bajor vöröskereszt munkatársainak ugyan tavalyhoz képest több dolguk volt, az általuk ellátottak száma 7327-ről 7900-ra emelkedett, de ez főleg abból adódik, hogy többen szenvedtek el kisebb sérüléseket az eső áztatta Terézia-réten (Theresienwiese), a súlyos balesetek és az alkoholmérgezések száma viszont csökkent.

A nagyjából 35 hektáros területen két hét alatt személyes tárgyak ezreit hagyták el a sörözők, 3646-ot le is adtak a megtalálók a rendezőknek. A talált tárgyak osztályán kötött ki például egy macskaszállító doboz, egy idős férfit ábrázoló mellszobor és egy magas állami kitüntetés, egy II. osztályú Érdemkereszt.

Az Oktoberfest logójával díszített egyliteres söröskorsót a tavalyinál sokkal többen akarták elvinni, pedig nem fizettek érte, a rendezők 112 ezer korsót koboztak el a vendégektől a kijáratoknál, míg 2013-ban 81 ezer ilyen esetet jegyeztek fel.

Az első Oktoberfestet 1810-ben rendezték. 1819-ben nyilvánították évente tartandó népünnepélynek, kezdetét pedig a barátságosabb időjárású szeptemberre hozták előre. Háborúk és járványok miatt eddig 24-szer maradt el, így az idei volt a 181. a sorban.

A müncheni Oktoberfest – Oktoberfest München – 1995 óta bejegyzett márkanév. A logója két teli korsó, az egymással érintkező korsókra kiülő párán pedig szem és száj, az ábra így egy mosolygós arcot mutat.

 

Forrás: MTI

 

Életműdíjat kap színészi pályafutásáért Steve Martin

Az Amerikai Filmintézet csak az utóbbi években terjesztette ki díjazottjai körét a vígjátéki műfajban maradandót alkotó művészekre. A nagy presztízsű elismerést korábban főként drámai színészek és rendezők vehették át.

steve_martin_2

2013-ban Mel Brooks színész-rendező-producernek ítélték oda az életműdíjat, Steve Martin azonban az első olyan díjazott, aki karrierjét stand up komikusként kezdte – emlékeztetett a Deadline.com.

A Grand Canyon, A rózsaszín párduc és az L.A. Story – Az őrült város sztárját, aki szerepeiért Oscar-díjat sohasem kapott, az amerikai filmakadémia tavaly tiszteletbeli Oscar-díjjal tüntette ki. Martin zenészként többszörös Grammy-díjas, televíziós Emmy-díja is van, a Kennedy Központ pedig szintén díjával ismerte el művészi munkáját.

Az Amerikai Filmintézet életműdíját június 24-én adják át Los Angelesben, a gálát később az amerikai TNT televízió sugározza.

 

Forrás: MTI

[TESZT] Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi 200 Exclusive – ismérve az egyediség

Nagyon tud a Citroën. Több ízben fejtegettük már e tézist, még több modell (tesztautó) kapcsán, viszont mindig érezheti az ember úgy, hogy van új a nap alatt. Még akkor is, ha a próbált variációk már korábban több ízben bizonyítottak, teljesítették az elvárt normákat – mégis mosolyra szalad az ember szája, amikor újra és újra átéli az egyediség, s mellé a nem kevés exhibicionizmus érzetét.

citroen_c5_crosstourer_002

Főként, ha azt egy olyan modell kelti-idézi elő, melynek jelentős múltbéli jelenléte van. Ugyanis ha Citroën, akkor tíz delikvensből legalább nyolc a klasszikus formavilágú és mára kultikussá lett DS 19 Pallas-ra asszociál, vagy legalább a későbbi, 1974-től 1991-ig gyártott CX-re.

No és mi az, ami közös az imént említett ősrégi modellekben és a Citroën C5 alternatívában? Sok minden, alapvetően az az exkluzív, prémium kategóriát megidéző kialakítás, formaterv, máshol nem látott vagy alkalmazott megoldáshalmazok, amelyek révén ténylegesen azt mondhatják a legínyencebb kritikusok is, hogy „igen, ezek tényleg megcsinálták újfent”. Hála az égnek, a legenda folytatódik, kitart a Citroën C5 személyében.

Visszatekintés

A Citroën C5 2001-ben mutatkozott be először, az akkor leköszönő Xantia-t váltotta, ugyanis a gyártó elképzelései szerint továbbra is ki kell(ett) elégíteni a családi autók után mutatkozó fokozottan növekvő igényeket. A Citroën C5 a mai napig nagyjából ugyanazon alapokra építkezik, mint megjelenésekor, azonban 2008-ban az autó kapott egy faceliftet, s azóta is abban a formában érkezik a vásárlókhoz. 2014-ben, az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be a Citroën C5 CrossTourer, a „terepesített” változat. Azért idézőjelben, mert alapvetően semmi kapcsolódás nincs az offroad felhasználáshoz, nincs összkerékhajtás, nincsenek komolyabban megerősített alváz- és oldalrészletek, csakis pusztán a vizuális összhatás.

citroen_c5_crosstourer_004 citroen_c5_crosstourer_003

Látszik, hogy a Citroën C5 CrossTourer dizájn-koncepciója már nem mai, mellesleg megjegyzendő, hogy anno jól el lett találva a karosszéria kialakítása és minden megvalósítása időtállóság tekintetében. A front rész figyelemfelkeltő projektoros fényszórói aszimetriába hajló vonalvezetéssel vannak jelen, a sarkok kissé felhúzva, a vékonyra szabott kettős hűtőmaszk csíkja formálja már jól megszokottan a Citroën logót; a mellső lökhárító alsó beömlője szolidan bújik meg a háttérben balról és jobbról körülölelve egy-egy közepes méretű ködlámpával.

Különbözik a hagyományos C5-től, de csak elenyésző mértékben

A Citroën C5 CrossTourer elsődleges ismérve tehát a kialakításban rejlik, ennek megfelelően találkozhatunk a sötét tónusú sárvédőívekkel is, az alaphangon is emelt kasznival, illetve a 18 colos mutatós felnikkel, melyek szintén hangsúlyozzák az autó arculatát. Prémium jellegből ez esetben sincs hiány, számos krómozott berakással találkozhatunk: díszlécek, kiegészítők tekintetében nincsen hiány. Az oldalvezetés egységesnek jellemezhető, az övvonal folyamatos ívet követ, a C oszlop mögötti traktus, konkrétan a csomagtér oldalablakainak rajza töri csak meg a komplex összhangot. A hossz egyébként tekintélyes, felsőbb kategóriák felé kacsintgató, 4829 milliméteres.

citroen_c5_crosstourer_001

 

 

Hátulról is egyből lerí, hogy nem egy hagyományos értelemben vett versenyzővel van dolgunk: az oldalvezetésben már felfedezett sötét sárvédő berakások mintájára a lökhárító alsó részére húzott diffúzor-álca jól mutat, szigorúan crosstoureres tálalásban; a helyzetjelzők a sarkok két szélére lettek kitolva, nagyobb hátsó ajtófelületet biztosítva, egyedien követve a Citroën C5 CrossTourer globálisan érzékelhető szellemiségét.

Maximális komfort-ráta. Ahogyan illik

Nem titkoltan elsődleges erénye a kényelem a Citroën C5 CrossTourer modellnek. Ez azt jelenti, hogy a francia tervezőmérnökök minden követ megmozgattak annak érdekében, hogy egy tényélegesen egyedi, máshoz nem igazán hasonlítható komfortrátával bíró felső-középkategóriás autót teremtsenek – meg kell mondanunk, hogy nagyszerű munkát végeztek, sikerült is a végeredmény. Az enteriőr letisztult, kellően futurisztikus, minimalista részmegoldásokkal játszik, úgy, hogy minden a helyén van. Pontosan, ahogy kell. A kormánykerék kialakítása az egyik legegyedibb, ugyanis a régi korokat idézve (például CX) az agy fixen lett rögzítve, csak a külső karima forog – ez igazán különc jelleget ad máris, elsőre talán szokatlan lehet, viszont a középső rész gombsora minden szituációban, akár kanyarodás közben is remekül elérhető.

citroen_c5_crosstourer_015

Furcsa lehet, hogy a kürt életrekeltését is itt végezhetjük (ez önmagában nem lenne különös), kettő apró gombbal a belső kiindulópont felé haladva találjuk – de ez is megszokható. A kormánykerék fogása kellemes, megfelelően vaskos, kézre álló, könnyen mozgatható. A központi műszeregység visszajelzői ülésmagasságtól és pozíciótól függetlenül jól olvashatóak, az analóg-digitális egyveleg jó megoldásnak tűnik, átlátható és információdús. A központi LCD kijelző az alapvető funkciókat, visszajelzéseket közvetíti, nem érintős, nem is kapacitív, de nem éreztük ezen opció hiányát egyáltalán. A klíma, keringetés és a 8 hangszórós, kiváló minőségű hangrendszer kapcsolói szintén jól áttekinthetőek, minimális ráfordítás után maradéktalanul elsajátítható használatuk. A hatfokozatú automataváltó kezelése szintén eltér a megszokottól, ez is a régmúltat idézi, függőleges cikkcakkban történik a megfelelő fokozatok kiválasztása.

citroen_c5_crosstourer_018 citroen_c5_crosstourer_017

Puhák, de nem túlzóak ebből kifolyólag a Citroën C5 CrossTourer első foteljei, az ülő- és hátlapok makulátlanok méret és komfort szempontjából, a vezető- és utasoldali székekbe integrált hátmasszírozó rendszer is emel a minőségen. A hátsó hármas üléssor kényelme szintén jó, de az elsőkéhez képest jelentősen csökkentett, viszont szélességében is megfelelőek, elegendő válltér áll rendelkezésre még teljes kapacitáskihasználás esetében is. Tehát három átlagos testalkattal bíró felnőtt kellemesen utazhat, akár hosszabb távon is, ehhez hozzátesz az átlagosnál valamivel szélesebbre húzható lábtér (2815 milliméteres tengelytáv). A kombi kialakítás ellenére nem ível lefelé a tetővonal a B oszloptól hátrafelé sem, így a hátsó fejtér is levegősnek mondható a Citroën C5 CrossTourer esetében.

citroen_c5_crosstourer_012 citroen_c5_crosstourer_013 citroen_c5_crosstourer_014

Sosem tapasztalt utazási kényelem – helyesbítünk: több évtizede is volt már ilyen

Jöjjön, amire mindenki várt: a hidropneumatikus rugózás taglalása. Egészen pontosan Hydractive 3+ az elnevezése – mindenesetre valami olyat nyújt ez a rendszer, amelyet keresve sem találunk hasonló kategóriás autónál, de nagyon valószínű, hogy magasabb szegmensekben sem járnánk egyhamar sikerrel. Természetesen a hasmagasság állítható, nagyjából 6 centiméterrel, viszont a hagyományos értelemben vett Citroën C5-nél mindössze 1.5 centiméter a különbség. Automatikusan liftezik a kocsiszekrény, 10 kilométer/órás sebesség alatt megemel, viszont ahogy elérjük az utazósebesség legalsó határát, máris visszaereszkedik.

citroen_c5_crosstourer_016 citroen_c5_crosstourer_008

Felemelő érzés, szó szerint. Viszont be is avatkozhatunk manuálisan a folyamatba, állíthatjuk Sport fokozatba az egész hidraulikát, így keményebb visszajelzéseket kapunk az úthibákról, de még így is messze megelőzi komfortérzetben a legtöbb hasonszőrű versenytársat. Ha pedig nem avatkozunk a felfüggesztés viselkedésébe, sosem (vagy csak korábbi Citroën BX, CX, vagy netán DS19 Pallas modellekben) tapasztalt menetkomfortban lesz részünk, úgy, hogy szinte fel sem tűnnek a felemás szinteltérésekkel bíró csatornafedelek, kátyúk, sarkalatosabb úthibák.

Hajtáslánc, csúcsmotorral

citroen_c5_crosstourer_011Citroën C5 CrossTourer tesztautónkba 2.2 literes sornégyes dízelmotor lett beépítve, melynek 204 lóerős maximális teljesítménye 3500-as percenkénti fordulatszámon érkezett. Mindez a duplaturbós kialakításnak is köszönhető, csakúgy, mint a tekintélyes, 450 Newtonméteres csúcsnyomaték, melyet már 2000-es percenkénti fordulatszámon is erőre lehetett bírni. Turbólyuk szinte semmi, a testes, némi túlzással majd’ 2 tonna önsúlyú kocsiszekrény kissé tétován lendül be, viszont 1200 felett érezhetően elkezd felépülni a nyomatékgörbe, és kitart ténylegesen 2000-ig. A hatfokozatú automataváltó észrevétlenül tette dolgát, optimális fel- és visszaváltásokkal, hirtelen gyorsításra közvetlen gázreakciókkal válaszolva. Mindezt úgy, hogy az utaskabinba minimálisan szűrődött csak be a motorzajból, még magasabb fordulat-számtartományokban is, így a Citroën C5 CrossTourer hangszigetelése is kiválónak bizonyult.

citroen_c5_crosstourer_009 citroen_c5_crosstourer_007

Viszonylag nagy étvágyúnak bizonyult a Citroën C5 CrossTourer 2.2 literes turbódízele: vegyes használattal – mely túlnyomórészt városi-elővárosi autózásban merült ki – 8.8 litert állapított meg a computer 100 kilométeres átlagra, ami tulajdonképpen nem annyira vészes érték, figyelembe véve az autó méreteit és tetemes önsúlyát. Országúti, nyugodtabb, 90 kilométer/órás tempónál visszafogottabbá vált a gázolaj égetése, a képzeletbeli mutató 4.6 liternél állt meg.

Családi autó, vagy inkább prémiumkategóriát célozgató cégautónak pozícionáljuk be a Citroën C5 Cross Tourer-t? Nézzük most a praktikum, helykihasználási lehetőségek szempontjából! Alaphangon a csomagtér 533 literes, viszont a 40:60 arányban dönthető hátsó üléssor mozgatásával akár 1462 literesre is növelhető a kapacitás.

citroen_c5_crosstourer_010

A pakolhatóság tehát jó, a raktérperem alacsony, a mélység megfelelő, azzal együtt, hogy egy szintes kialakítást kapott a felület.

Akciósan is vihető a Citroën C5 CrossTourer

Nézzük, mennyit kóstál jelenleg egy Citroën C5 CrossTourer. A belépő szintet a 2 literes, 160 lóerős HDi motorral felszerelt verzió jelenti, Prestige Plus felszereltséggel – itt 8 240 000 forint a kedvezményes ár. A tesztben szereplő csúcsmodell Exclusive csomagos, 2.2 literes, 200 lóerős HDi motorral akciós alapáron 10 150 000 forint.

citroen_c5_crosstourer_005

2014 Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi 200 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2179 cm³

Maximális teljesítmény: 204 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4829 mm

Szélesség: 1853 mm

Magasság: 1527 mm

Tengelytáv: 2815 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1842 kg

Össztömeg: 2367 kg

Csomagtartó mérete: 533 liter, bővíthető 1462 literig

Üzemanyagtartály mérete: 71 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 225 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.6 másodperc (gyári), 8.3 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.8 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100km (túlnyomórészt autópálya)

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.3 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 4.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 159 g/km

Még több információ a Citroën magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI