Főoldal Blog oldal 572

Az orosz embargó Európa logisztikai térképét alakíthatja át az MLSZKSZ szerint

Az Európai Unió és Oroszország közötti szankcióháború legnagyobb vesztesei a jelentős orosz exporttevékenységet végző cégek mellett az őket kiszolgáló logisztikai szolgáltatók. A kár alig egy hónap alatt euró milliókban mérhető. Egy elhúzódó embargós állapot mély és visszafordíthatalan folyamatokat eredményezhet, akár teljesen újraszerveződhetnek az európai ellátási láncok. Magyarországon azonnal megkeződött az export és a támogató logisztika kiszervezése: nemcsak versenyelőnyhöz jutnak olyan konkurens unión kívüli országok, mint Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina, vagy éppen Albánia, de hosszú távon jelentős állami bevételkieséssel is számolhat Magyarország.

Kialakul az embargót megkerülő kereskedelmi és logisztikai ellátási lánc

Oroszország 2014. augusztus 7-én teljes embargót vezetett be a marhahús, a sertéshús, a gyümölcs- és zöldségtermékekre, baromfi, hal, sajt, tej, tejtermék Európai Unióból történő behozatalára. A váratlan helyzetre a leggyorsabban és legrugalmasabban a logisztikai szolgáltatók tudnak reagálni: pillanatok alatt átszervezik a kereskedelmi és logisztikai ellátási láncokat. Hamarosan kialakul egy embargót megkerülő logisztika, így ha kerülő úton is, de a magyar termékek egy része vissza tud jutni az orosz piacra. Az átrendeződési folyamat már az augusztus eleji bejelentést követően elindult, az MLSZKSZ információi szerint a hazai gyártók gőzerővel szervezik ki a termelés egy részét az embargó által nem sújtott országokba. Versenyelőnyben vannak azon európai országok, amelyek jelenleg nem tagjai még az Európai Uniónak, illetve azok az Európán kívüli országok, amelyek szoros gazdasági kapcsolatban vannak Oroszországgal.

Nem először szerveződnek ki a kereskedelmi és logisztikai szolgáltatások

Ilyen villám-átrendeződésre Magyarországon is volt korábban példa. A 2005-ben évközben bevezetett, a behozott áruk után fizetendő azonnali vámfizetés piaci hatását, az akkori kormányzat fél-egy év távlatában szerette volna értékelni és esetlegesen módosítani, ezzel szemben a szakma két hónapra várta a kiértékelést. Az élet mind a két félre rácáfolt, miután a kereskedelmi és logisztikai szolgáltatók két hét alatt kiszervezték az import vámkezelések zömét Magyarországról, nagyon jelentős állami adóbevétel kiesést eredményezve. Az érintett forgalom zöme azóta sem jött vissza hazánkba, holott a Magyar Kormány azóta jelentős erőfeszítéseket tett a visszacsábításuk érdekében. Ha egy áru új piacot, új útirányokat választ, akkor onnan nagyon nehéz, esetenként lehetetlen visszahozni, ezért annak, amit az uniós piacok most elveszítenek a hatása nagyon sokáig fog fájni.

Az MLSZKSZ lépéseket sürget

Amíg az orosz embargó kapcsán egyik oldalról nehézségek jelentkeznek, ugyanakkor a másik oldalról egyben lehetőségek is nyílnak. Felfuttatható a volt szovjet utódállamokban az elmúlt években létesített Kereskedőházak forgalma és Záhony térsége is felkészíthető, befektetési szempontból vonzóbbá tehető az embargó utáni időszakra. Az MLSZKSZ Záhony térsége versenyképességének fokozására vonatkozó gazdaságfejlesztési programját benyújtotta a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részére, a stratégia részletei az októberi Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián kerül ismertetésre.

Labdarúgó NB I – A PMFC-t működtető társaság eleget tesz kötelezettségeinek

A labdarúgó OTP Bank Ligában 14. helyén álló PMFC-Matiast működtető PMFC-SPORT Kft. vezetése megteszi az összes szükséges intézkedést annak érdekében, hogy a társaság törvényes működését biztosítsa – olvasható a klub honlapján. A pécsiek közleménye szerint az élvonalbeli csapatot működtető gazdasági társaság „a csapat működési feltételeit biztosítja, az adóbevallásait a vonatkozó előírások szerint benyújtja, a terhére keletkező adófizetési kötelezettségeinek eleget tesz”.

Mint az olvasható, a cég taggyűlése által elfogadott éves beszámolóját a vonatkozó jogszabályok szerint közzétette, az adószáma törlésére vonatkozó eljárás jogszerűségét pedig vitatja.

A Figyelő című hetilap írt arról, hogy megindulhat a felszámolás a Pécs labdarúgócsapatát működtető cég ellen, a klubot pedig bármikor kizárhatja a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ).

A lap állítása szerint az együttest működtető PMFC-SPORT Kft. ellen ugyanis a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) bejelentése nyomán immár több mint egy hónapja megindult a kényszertörlési eljárás. Hozzátették: az azt elrendelő végzésben a Pécsi Törvényszék Cégbírósága a további működéstől is eltiltotta a társaságot.

Forrás: MTI

 

Legördült a szalagról a hárommilliomodik Mini

Tizenhárom évvel az új, a BMW Group által kifejlesztett Mini bemutatása után a hárommilliomodik Mini is legördült az oxfordi gyártószalagról. A jubileumi autó egy új, ötajtós, a brit zászlót ábrázoló Mini, amelynek ünnepélyes elkészültekor jelen voltak a BMW Group gyártásért, illetve a Mini márkáért felelős igazgatótanácsi tagjai. Harald Krüger és Peter Schwarzenbauer mellett az eseményt jelenlétével megtisztelő Susan Kramer bárónő, brit közlekedési államtitkár azt is ünnepelték, hogy 2001 óta pont kétmillió azon Mini-k száma, amelyeket Angliából több mint 110 országba exportáltak.

300_millio_mini

Az oxfordi gyárban jelenleg a háromajtós és az új, ötajtós Mini mellett a Mini Cabrio, a Mini Roadster és a Mini Coupé modelleket gyártják. A márka és a gyár sikeréről sokat elmond, hogy 2001-ben kb. 2400 munkatárs egy műszakban közel 300 autót készített naponta, jelenleg pedig 4000 alkalmazott, folyamatosan, azaz három műszakban napi 1000 autót szerel össze.

Az Egyesült Királyság a Mini jelenleg második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után, ami egyúttal azt is jelenti, hogy az elkészült autók 80%-át exportálják. Az eddigi kétmillió külföldre szállított autóval a Mini a harmadik legnagyobb autóexportőr Nagy-Britanniában.

A BMW Group 2000 óta eddig összesen közel 1,75 milliárd angol fontot fektetett be angliai gyáraiba, és csak 2012 és 2015 között a bajor konszern a szigetországi Mini-gyártásra fordított invesztíciója 750 millió font.

A BMW Group összesen 303.177 Mini-t gyártott 2013-ban, ebből Oxfordban 175.986 darabot. A további 125.559 Mini Countryman és Mini Paceman szerződéses gyártás keretében az MSF grazi gyárában és további összeszerelő üzemekben készült. Ugyanakkor, tekintve, hogy világszerte nő a Mini modellek iránti kereslet, a BMW Group külső gyártási kapacitásokat is bevon, így a tavasszal bemutatkozott Mini gyártását Oxford mellett a hollandiai Bornba is kiterjesztették

Mintegy 500 diák a Stipendium Hungaricum ösztöndíjprogramban

A 2014/2015-ös tanévre 25 országból 480 külföldi hallgató érkezik a napokban Magyarországra, hogy 16  állami felsőoktatási intézményben kezdje meg tanulmányait.  A 2013-ban alapított kormányzati  programot a Balassi Intézet koordinálja, amely egyben magyar nyelvi egyetemi előkészítő képzéssel is segíti a hallgatókat.

A Stipendium Hungaricum ösztöndíjprogram célja, hogy a keleti nyitás országaiból érkező diákok teljes alap, mester vagy doktori képzésüket Magyarországon végezhessék, majd tanulmányaik végeztével anyaországukban elhelyezkedve elősegítsék országuk gazdasági és kulturális fellendülését. A program ugyanakkor hozzájárul a kormány külpolitikai és külgazdasági céljainak megvalósításához, valamint elősegíti a magyar felsőoktatás nemzetközi ismertségének és elismertségének növekedését, a pozitív országkép alakítását. Az ösztöndíjra az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a partnerország oktatási minisztériuma által kötött oktatási megállapodás alapján lehet jelentkezni.

2014 augusztusáig 28  országgal  született ilyen megállapodás (Algéria, Angola, Argentína, Bosznia-Hercegovina, Grúzia, Irak, Japán, Jemen, Jordánia, Kambodzsa, Kazahsztán, Kína, Kolumbia, Kurdisztáni Regionális Kormány /Irak/, Laosz, Macedónia, Marokkó, Mianmar, Moldávia, Mongólia, Nigéria, Palesztina, Törökország, Tunézia, Türkmenisztán, Uruguay, Vietnám),  ebből 25 ország diákjai kezdik meg ősszel tanulmányaikat hazánkban.

A Játékkészítő: íme, a finálé

Nemrég érkezett a hír az új magyar színházi szuperprodukciónak kikiáltott, A Játékkészítő című akció mesejátékról és máris itt van belőle egy részlet: a darab közösségi oldalán tették közzé a finálét, amit itt lehet meghallgatni:

https://www.facebook.com/ajatekkeszito/posts/842605429097653

Zene, színház, cirkusz és a vizuális művészetek sokasága találkozik a kicsiknek és nagyoknak egyaránt élményt nyújtó új magyar pop-musical-ben, a neves színész és énekesgárdát felvonultató, A Játékkészítő című szuperprodukcióban. A teljes darab – melyben mások mellett Alföldi Róbert, Pokorny Lia, Szabó Győző Hajdu Steve is játszik – december 27-28-29-30-án lesz látható a Tüske csarnokban. Az előadás fináléja azonban már most, mindenki számára hallható. A Játékkészítő közösségi oldalán ott tehát az Álmodd meg a csodát!, Radics Gigi, Király Linda, Király Viktor és Bereczki Zoltán előadásában. A Játékkészítő vezető zeneszerzője Rakonczai Viktor, a finálé dallamát Rácz Gergő, szövegét pedig Orbán Tamás írta.

Eddig négymillió Suzuki Swift kelt el világszerte

2014 augusztusában eladták a négymilliomodik Suzuki Swiftet azt követően, hogy a Suzuki Motor Corporation a típust „világstratégiai modellként” teremtette újra 2004-ben. A négymilliós szám eléréséhez kilenc évre és kilenc hónapra volt szükség.

suzuki_swift_sport_5_ajtos_004

A Swiftben a Suzuki kisautós szakértelme ölt testet, és az a szándék, hogy a gyártó sportos, stílusos, élményszerűen vezethető kocsikat alkosson. A Swift „világstratégiai modellként” történő gyártása és piaci bevezetése 2004 novemberében kezdődött Japánban. A rákövetkező évben Magyarországon, Indiában és Kínában is megindult a termelés és az értékesítés. 2010-ben a modell teljes körűen megújult, majd 2012 márciusában Thaiföld is csatlakozott a gyártó országok sorához.

2005-ös bevezetése óta a Suzuki Swift értékesítése masszívan nőtt, különösen Indiában a gazdasági növekedés és a piac bővülése folytán; a választék dízelmotorral szerelt és szedán kialakítású modellváltozatokkal gazdagodott. A négymillió eladott Swiftnek hozzávetőleg a fele talált gazdára Indiában, 19 százaléka Európában, 11 százaléka Japánban.

A Suzuki Swift számos díjat nyert Japánban és másutt a nagyvilágban. Pillanatnyilag nyolc országban gyártják, s több mint 140 országban és régióban vásárolják szerte a földkerekségen.

A Suzuki Swift pályafutásának fő állomásai

  1. november: A stratégiai világmodellt gyártani kezdik és bevezetik Japánban.
  2. február: Megindul a gyártás Magyarországon.
  3. május: Megkezdődik a gyártás Indiában.
  4. június: A gyártás Kínában is elindul.
  5. november: A Swift elnyeri a japán szakíróktól a „2006-os év autója” címet, és megkapja a „legjobb vezetési élmény” különdíjat a japán „év autója” választáson.
  6. május: Megkezdődik a gyártás Malajziában.
  7. június: Az összesített gyártási darabszám átlépi az egymilliót.
  8. június: Megújul a modell. Az Esztergomban gyártott, egész Európa számára készülő autó a Swift harmadik magyarországi generációja.
  9. szeptember: A Swift újabb generációját bevezetik Japánban.
  10. november: Az új Swift 2011-ben ismét az „év autója” a japán szakírók szerint.
  11. január: Az összesített értékesítési darabszám eléri a kétmilliót.
  12. március: Megindul a gyártás Thaiföldön.
  13. január: A Swift értékesítése hárommillióhoz ér a világban.
  14. január: Vietnamban is elkezdődik a gyártás.
  15. augusztus: A világban elkel a négymilliomodik Swift.

 

Devizahitelek: megérkezett az Alkotmánybíróságra a bírói indítvány

euro_gazdasag_devizahitelMegérkezett az Alkotmánybíróságra (Ab) hétfőn az az indítvány, melyben a Fővárosi Törvényszék egyik, bankok által indított devizahiteles pert tárgyaló bírája az eljárás alapjául szolgáló törvény alaptörvény-ellenességének megállapítását és visszamenőleges hatályú megsemmisítését kérte – mondta Bitskey Botond, az Ab főtitkára az MTI érdeklődésére. A főtitkár közölte: az alaptörvény szerint a bírói kezdeményezéseket soron kívül, de legkésőbb 90 napon belül kell elbírálnia az Ab-nek, és a testület ügyrendje szerint lehetőség van gyorsított eljárás lefolytatására is.

Az Ab elnöke a lehető legrövidebb időn belül kijelöli az ügy előadó alkotmánybíráját – mondta Bitskey Botond, aki hozzátette azt is: a testület tisztában van a devizahitelek és azok részleteivel foglalkozó indítvány jelentőségével és ennek megfelelően kezeli azt. A Fővárosi Törvényszék bírája szeptember 5-én függesztette fel a tárgyalást az Eger és Környéke Takarékszövetkezet állam ellen indított perében, és az Ab-hez fordult kérve az eljárás alapjául szolgáló nyáron elfogadott törvény alkotmányellenességének, nemzetközi szerződésbe ütközésének, illetve közjogi érvénytelenségének megállapítását, és visszamenőleges hatályú megsemmisítését.

Az Ab-hez forduló bíró szerint a 2004. május 1. és 2014. július 26. között megkötött fogyasztói kölcsönszerződésekre alkalmazandó törvény visszamenőleges hatálya sérti a jogbiztonság elvét. Az indítvány szerint alkotmányellenes az is, hogy a törvény kizárja a pénzügyi intézmény egyes fogyasztókkal kötött konkrét szerződéseinek, illetve megkötésük körülményeinek perben történő bírósági vizsgálatát. Továbbá sérti a jogbiztonságot, hogy a törvény nem rendelkezik arról, kit illet meg a perindítás joga abban az esetben, ha egy megszűnt pénzügyi intézmény követelését nem pénzügyi intézmény szerezte meg.

A bíró szerint a jogbiztonság sérelmét jelenti az is, hogy a törvény nem biztosítja sem a feleknek, sem a bíróságnak a megfelelő felkészülési időt. Továbbá a törvényben meghatározott rövid eljárási határidők miatt csak korlátozott bizonyításra van lehetősége a bíróságnak, amely akadályozhatja a tényállás alapos megismerését.

A bírói indítvány kifogásolja a törvénynek azt a rendelkezését is, mely az elévülési szabályok módosítása nélkül a polgári törvénykönyvben rögzített elévülési időn túl is lehetőséget ad a jogérvényesítésre, perindításra, ami szerinte sérti a jogállamiságot, a jogbiztonságot és a bírói függetlenséget. Továbbá a jogállamisággal összeegyeztethetetlen az indítvány szerint, hogy a pénzügyi intézménynek úgy kell megindítania pert, hogy nem ismeri annak jogkövetkezményeit. Ugyanis csak később alkotják meg azt a törvényt, amely alapján a pénzügyi intézménynek majd el kell számolnia a fogyasztóval a perben tárgyalt általános szerződési kikötések érvénytelensége esetén.

A bíró szerint az alaptörvénybe ütközik a törvény azon rendelkezése is, hogy az adósok egyedi ügyekben indított pereit fel kell függeszteni, ugyanis ezzel a jogalkotó egyoldalúan, a fogyasztók érdekében avatkozott be. Az indítvány szerint a kifogásolt törvény több pontja nemcsak az alaptörvénybe, de a római emberi jogi egyezménybe is ütközik, továbbá miután az Európai Központi Bankkal való előzetes konzultáció elmaradt, felvethető a közjogi érvénytelenség is, mely alapján a törvény alkotmánybíróság általi megsemmisítésének van helye.

Az Igazságügyi Minisztérium (IM) pénteken az alkotmánybírósági indítvánnyal kapcsolatban közleményben tudatta, hogy álláspontja szerint mindenben megfelel az alaptörvény előírásainak a Kúria pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos kérdéseket rendező törvény. A tárca azt is közölte, hogy vizsgálja a bíró kezdeményezést az egri takarék ügyében és véleményét megküldi az Ab-nak, majd nyilvánosságra is hozza. Az IM közleménye szerint bízik abban, hogy az Ab figyelemmel lesz az ügy társadalmi jelentőségére, és soron kívül fogja elbírálni a bírói kezdeményezést.

Rogán Antal, a Fidesz-frakcióvezetője pénteken azt mondta, hogy a bankok időt próbálnak húzni a devizahiteles perekben, de „ez a taktika sikertelen lesz”, a pénzintézetek februári elszámoltatása pedig nincs veszélyben. A devizahiteles törvény alapján a pénzügyi intézmények által a magyar állam ellen indított perekben arról kell döntenie a bíróságnak, hogy tisztességesek-e a felperes pénzügyi intézmények egyoldalú szerződésmódosítást – például a kamatok, a költségek vagy a díjak fölemelését – lehetővé tévő rendelkezései az általános szerződési feltételekben.

A perekben a pénzintézetek többsége kérte a bíróságtól, hogy forduljon az Ab-hez, azonban eddig csak az Eger és Környéke Takarékszövetkezet perét tárgyaló bíró tette ezt meg.

Forrás: MTI

 

Párizsban mutatkozik be az új Peugeot Exalt koncepció

A Peugeot a Párizsi Autókiállításon új színbe és anyagokba öltöztetve mutatja be az Exalt tanulmányt. A karosszéria nagy része egytónusú nyers fém árnylatot ölt, éles ellentétben a hátsó rész cápabőr textúráját imitáló Shark Skin borításával. Az utastérben a préselt újságpapírból készült, fa hatású burkolatban a neves napilapok gazdasági oldalainak lazacrószaszín árnyalata köszön vissza.

peugeot_exalt_tanulmany_2014_parizsi_autoszalon

Az új mozgatószerkezettel nyitható hátsó ajtón keresztül férhetünk hozzá a csomagtérpadló aljában elhelyezett elektromos rollerhez, a HYbrid-kickhez.

Az Exalt tanulmánnyal a Peugeot a szedánról alkotott, és először a 2012-ben bemutatott ONYX-ban testet öltött elképzelését mutatja – érzelmileg túlfűtött formában. Ez a vízió a gondos tervezéssel felhasznált, helyi beszerzésű, újrahasznosításból származó anyagokon keresztül bontakozik ki.

Az utazás örömére teremtett tanulmányt 340 lóerős benzines HYbrid4 hajtáslánc mozgatja.

A Peugeot 125 éves autós történetét korukat meghatározó modellek kísérik végig. Az Exalt tanulmánnyal a márka megerősíti mindazt, ami számára fontos, és új fejezetet nyit. Határozottan, magabiztosan haladunk előre. – Maxime Picat, a Peugeot ügyvezető igazgatója

A dinamikus szedán

Az Exalt előkelő és dinamikus vonalvezetéséből a Peugeot formaterv erőteljessége árad. A széles nyomtávon nyugvó és erőteljesen kerekített kerékívekkel ellátott ötajtós limuzin hosszúsága 4,70 méter. A sík felületek és az éles vágások együttesében harmóniába olvad az agresszivitás és a lágyság.

Az Exalt a gyökeres újítást választja, elvet minden felesleges anyagot, és csak a valóban hasznosakat őrzi meg. Az anyagokat a hatékonyság jegyében, maximális körültekintéssel választották ki.

A Peugeot Exalt atletikus formáival, erőteljes és méltóságteljes vonalvezetésével, merész anyagaival tűnik ki. A természetes anyagokból megépített utastér a maximális kényelmet és az ösztönös vezetést szolgálja. A tanulmány újítása, hogy még vonzóbbá és sokoldalúbbá teszi a szedánt, például a hátsó ajtó egyedi nyitószerkezetének alkalmazásával. – Pierre Paul Mattei, a Peugeot Exalt formatervezési vezetője

Az 1920-30-as évek francia autógyártása előtt tisztelegve a tanulmány nyersacél karosszériája teljes egészében kézi munkával készült.

Ez az egyedülálló darab újraértelmezi azokat a stíluselemeket, amelyek az autók iránti rajongást megteremtették: a szélesre húzott, dinamikus vonalakat, a magas övvonalat, a döntött szélvédőt, a rendkívül alacsony (mindössze 1,31 m-es) tetőt, a karcsú oldalnézetet, amely mégis tágas utasteret takar, a bazaltrostból készült karosszériaaljhoz feszes ívben hajló oldalpaneleket, a 20 colos kerekeket.

A hosszan elnyúló motorháztető a rendkívül kifejező orr-részről indul, ahol a lökhárítóba épített kettős fényszórók magukba foglalják a jellegzetes Peugeot világítótesteket. Középen a hatalmas hűtőmaszk a karosszériából kiemelkedve impozáns háttérként szolgál az oroszlán emblémának. Alul a motorhűtést szolgáló légáramot kettészelik a LED-es irányjelzőket magukba foglaló hűtőbordák.

A jobb légellenállási együttható elérése érdekében az Exalt hátsó része « cápabőr » textilborítást kapott. Ezt az anyagot a biomimikri területéről ellesett megoldás ihlette. High-tech szemcsés szerkezetének köszönhetően jelentősen javítja a jármű aerodinamikai képességeit, és ezzel csökkenti a fogyasztását. A hátsó ajtó és a háromszög oldalablak vonalában húzott éles vonal szinte leválasztja az autó hátsó részét, kifinomult a színátmenet a természetes hatású nyers fémszín és a Shark Skin szürke árnyalata között. A Pekingben bemutatott változat után ez a kialakítás az éles tónusváltás egy másik lenyűgöző kontrasztját példázza. Más tényezőkkel együtt (szellőző a hátsó lökhárítóban, tetőív, profilált visszapillantók) ez az anyag is hozzájárul ahhoz, hogy az Exalt légellenállása mindössze 0,6.

Kimagasló aerodinamikai teljesítményével az Exalt elsősorban lenyűgöző látványával emelkedik ki környezetéből. A hátsó légterelő mélyedésében futó vízszintes sáv az autó szélességét és a lámpák méretét hangsúlyozza.

Az Exalt tanulmánnyal a Peugeot a szedánról alkotott vízióját fedi fel: olyan autónak képzeli el, amely az elegáns formatervet sokoldalúsággal egyesíti. Ez a gyökeresen új megközelítés és az egyedi tulajdonságok azonnal vonzóvá teszik az autót. – Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója

A Peugeot Exalt sokoldalúságával is kitűnik a klasszikus szedánok közül. A hátsó ajtó innovatív pantográf mechanizmussal működik. Ez a szerkezet maximálisra növeli a csomagtérnyílást, ugyanakkor kisebb helyet foglal el. A beépített motorizált, hidraulikusan működtetett billenőajtó alacsony rakodóküszöbbel ellátott csomagteret takar, innen lehet hozzáférni a Hybrid-kick tanulmányhoz.

A csomagtérpadlóban összehajtva elhelyezett elektromos roller ideális kiegészítő közlekedési eszköz az utolsó kimoléterek megtételéhez. Könnyedén kivehető az autóból, így bármikor zökkenőmentesen és gyorsan elérhetjük úti célunkat a városban.

A Peugeot az egyetlen járműgyártó, aki két-, három- és négykerekű járműveket is forgalmaz. AZ Exalt tanulmány és az autóba tervezett elektromos roller összekapcsolásával a Peugeot egészen új, egyedi megoldást kínál az utolsó kilométerek megtételéhez. – Xavier Peugeot, a Peugeot termékigazgatója

Ösztönös vezetés

A zene jelentette a legnagyobb ösztönzést a tanulmány megalkotásához. A legjobban a harmónia fogalmával jellemezném. A hangjegyek keveredéséből összeálló partitúra mélyen megérint – ugyanígy olvad egymásba az Exalt-ban a technika és a hagyomány. A Peugeot i-Cockpitban a magas digitális eszközpanel mellett billenőkapcsolókat is találunk. Az eredmény letisztult, időtlen. – Alessandro Riga, a Peugeot Exalt utasterének formatervezője

A Peugeot i-Cockpit az öröm jegyében megtervezett intenzív vezetési élményt nyújt. A bőrrel és textillel bevont, kisméretű kormány, valamint a magasra helyezett digitális csempegrafikás kijelző közvetlenül a vezető előtt kapott helyet, így a kormányt könnyedén tartva ösztönösen, természetes látóterében olvashatja le a megjelenő információkat. A középkonzol meghosszabbításában két elrejthető érintőképernyő emelkedik ki a műszerfalból. A felső képernyőn a fedélzeti számítógép, a HiFi rendszer, illetve a navigáció funkciói találhatók. A másikon egy folyamatosan látható sáv jelenik meg, innen kezelhető az automatikus klímaberendezés és a Pure Blue levegőtisztító rendszer.

A műszerfalon kilenc billenőkapcsoló található, formájuk az audio high-end világát idézi. Két csoportban helyezkednek el, két kapcsoló a kormánytól balra, hét attól jobbra. A megoszlás alapja, hogy az emberi agy hét elem elhelyezkedését és funkcióját képes könnyedén emlékezetébe vésni. Másfelől a vezető tetszése szerint társíthatja a kapcsolókat és a funkciókat: a navigációhoz ezzel a gombbal lépek be, a jármű paramétereit azzal állítom be stb.

Az ultraibolya fény működtetésére is kijelölheti valamelyik kapcsolót. A fényszórókba épített rendszernek különösen a nappal és az éjszaka közötti átmeneti időszakokban vehetjük hasznát. Az ultraibolya fény kiemeli az útjelzéseket, és ezzel biztonságosabbá és nyugodtabbá teszi a vezetést a gyorsan változó fényviszonyok között.

Az utasok fokozott kényelmét szolgálja a Pure Blue, a Peugeot Exalt innovatív légtisztító rendszere. Az autó álló helyzetében, amikor nem ül benne senki, a Pure Blue baktérium- és gombaölő szereket bepermetezve megtisztítja az utastér levegőjét és a belső felületeket. Indulás után viszont másik üzemmódba vált, aktív szűrője segítségével a beáramló levegőt folyamatosan megtisztítja az organikus és mechanikus részecskéktől. A Pure Blue rendszernek köszönhetően a bentülők minden körülmények között tiszta és egészséges levegőjű utastérben utazhatnak.

Jövőbe mutató kialakítás

A Peugeot Exalt újító szellemű és hatásos anyagokkal ötvözött nyers- és természetes anyagokból áll. Hasznosan és okosan kívántuk felhasználni az anyagokat, miközben folyamatosan a szemünk előtt lebegett a cél: a lehető legnagyobb anyagtakarékosság mellett létrehozni a tanulmányt. Ez a felelős hozzáállás abban is megnyilvánul, hogy az anyagokat helyben szereztük be, mint például a Kínában használt dél-ázsiai ébent, amelyet Európában újságpapír-fával helyettesítettünk. – Sophie Gazeau, a Peugeot Exalt színeiért és anyagaiért felelős formatervező

A Peugeot Exalt továbbfejleszti az Onyxban 2012-ben megkezdett tanulmányt.

A karosszériát nyersacélból formázták, ami kiválóan alkalmas arra, hogy megjelenítse az autó vonalait. Az oldalsó rész elemeit, például a keréktárcsákat szintén kezeletlen állapotban hagyták, hogy gyönyörködni lehessen a maróeszközök által hagyott rajzolatban.

A nyersacél borítás megmaradt az összes olyan felületen, ahol nincs testkontaktusban a négy bentülővel. A könyök és a kartámasz vonalában meleg hangulatot árasztó fa betét található, amely az ablakok alsó vonalától átadja helyét a természetes gyapjú alapú, halvány színű textilnek, ami az ajtóbelsőt és a tetőt borítja. A két anyag között 3D nyomtatással előállított elválasztó sáv takarja el a HiFi hangforrásait. A rendszert a visszhangmentes szoba elvén alakították ki, ahol a speciális kialakítású panelek elnyelik a hanghullámokat.

A Peugeot Exalt utasterében minden bentülőnek kitüntetett helye van. A kompozit szerkezetű kagylóülések üléslapját és támláját halványszínű textillel, oldalsó részeit patinás bőrrel vonták be.

A textilt és a bőrt anyagtakarékos eljárással állították elő. A hatékony anyagfelhasználás miatt a textilborításokat rögzítéses, visszahajtós módszerrel formázták meg. A neves férfiöltöny-divatházak hagyományát követő egyszerű eljárás lényege, hogy a textil felületén varrás helyett éles hajtásokat hoznak létre.

Az általános gyakorlat szerint az autóiparban hibamentes bőrt használnak fel, amelyet cserzéssel tovább tökéletesítenek. Az Exalt a kisebb anyagveszteséget célozza, ezért az egyediséget és a természetességet hangsúlyozza az esztétikai hibák vállalásán keresztül. A környezettudatosság érdekében az Exalt-ban felhasznált bőröket természetes módon, vegyszeres kezelés nélkül dolgozták ki.

A fekete ébenfára nemcsak nemes jellege miatt esett a tervezők választása, hanem azért is, mert a növény az ázsiai kontinensen őshonos. Európában az ében helyett újságpapír-fát alkalmaznak. Az először az Onyxban használt anyag ebben a tanulmányban annyiban változott, hogy a nagy lapok gazdasági oldalainak újrahasznosításával készült, ez jellegzetes lazacrózsaszín árnyalatot kölcsönöz a burkolatnak.

Ebben a tanulmányban a szénszál átadja helyét egy természetes kompozit anyagnak, a bazaltrostnak. A bazaltkő öntésével előállított anyag alkalmazása miatt jóval kevesebb petrolkémiai beavatkozásra van szükség.

Hatékony motorizáció

A mindössze 1700 kg súlyú Peugeot Exalt tanulmányt plug-in HYbrid4 hajtással látták el, melynek 340 LE-s összteljesítménye megoszlik a négy kerék között.

A mívesen kialakított motorházfedél alatt a PEUGET Sport által kifejlesztett 270 lóerős 1.6 THP motort találjuk. A hatfokozatú automatikus váltóval egybekötött, négyhengeres benzines motor a világ egyik legjobb fajlagos teljesítményével rendelkezik, ez közel 170 LE/l.

Hátul a többlengőkaros futóműbe épített 50 kW-os elektromos motor hajtja az autót az elektromos és a hibrid szakaszokban, másik funkciója az akkumulátor feltöltése a fékerő visszanyerésével. Amikor a vezető lelép a gázpedálról, a fékezést az elektromos berendezés ellenállási nyomatéka biztosítja. A HYbrid4 technika tehát elektromos energiává alakítja át a mozgási energiát, amely egyébként a tárcsákon és betéteken keresztül elveszne.

Az intelligens HYbrid4 hajtás minden pillanatban az adott helyzetnek leginkább megfelelő hajtásmódot választja ki a rendelkezésre álló lehetőségek közül (kizárólag elektromos, kizárólag benzines, benzines-elektromos hibrid), és ezzel folyamatosan alkalmazkodik a vezető szándékához. Ennek köszönhetően a vezető teljesen átadhatja magát az utazás intenzív élményének, amelyhez a Peugeot szakemberek kimagasló tudásával megalkotott futómű is hozzájárul.

A Peugeot Exalt-ban a márka fennkölt formában fogalmazza meg a limuzinról alkotott elképzelését, és ezzel a tanulmánnyal ismét bizonyítja, hogy az érzelem elválaszthatatlan része a Peugeot örökségének és génállományának.

Hatszáznál is több futó vett részt idén a Runway Run-on

Európa szinte minden országából és az Egyesült Államokból és Qatarból is érkeztek futók a Budapest Airport, a Nike, a Wizz Air és az anna.aero brit légiközlekedési portál által szervezett Runway Run repülőtéri futóversenyen. A különleges alkalomra a nemzetközi légiközlekedési szakma képviselői, a Nike Futóklub tagjai és a Wizz Air földi- és fedélzeti szolgálatot teljesítő személyzetei kaptak meghívást.

Ma elindul a Bubi

mol_bubi_budapestTöbb héten át tartó próbaüzem után ma elindul a fővárosi közbringarendszer, a Mol BuBi (Budapest Bicikli). A 76 gyűjtőállomásból, 1100 almazöld, egységes kinézetű, strapabíró kerékpárból álló rendszert – amely a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában valósult meg – ma reggel adják át a budapestieknek. Az egymástól 300-500 méterre elhelyezett gyűjtőállomások a pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig a Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten találhatók.

Jegyet venni a főbb gyűjtőállomások érintőképernyős felületein és a Mol Bubi weboldalán, míg bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban lehet vásárolni. A bérlet kiváltásához személyes szerződéskötés szükséges. Az alkalmi felhasználók 24 órás, 72 órás vagy 168 órás jeggyel próbálhatják ki a közbringát. A BKK számos indulási, illetve állandó kedvezményt kínál.

A fejlesztés több mint egymilliárd forintba került. Ebből 900 millió forint az EU-támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat nyújtotta a BKK-nak. A rendszer üzemeltetésének főszponzora a Mol, emellett a jegyek és bérletek bevételéből és a Fővárosi Önkormányzat támogatásából tartják fenn a rendszert – olvasható a BKK közleményében.

Forrás: MTI