Főoldal Blog oldal 557

Kevesebb látogató az idei Oktoberfesten

Százezerrel csökkent a müncheni Oktoberfest látogatóinak száma tavalyhoz képest, a vasárnap véget ért sörfesztiválon 6,3 millióan szórakoztak és 6,5 millió liter sört ittak meg.

A világ legnagyobb népünnepélyeként számon tartott Oktoberfesten 2013-ban még 6,4 millió látogatót regisztráltak és 6,7 millió liter liter sört adtak el. A szervezők a rossz időnek tulajdonítják a visszaesést. A bevétel nem csökkent, mert a sört rekordáron adták, az egyliteres korsóért átlagosan 10,1 eurót (nagyjából 3100 forintot) kellett fizetni.

oktoberfest_2014

Az ennivaló a hűvös, esős időben is jól fogyott, a vendégek a több tízezer sültkolbász és grillcsirke mellett megettek 112 ökröt és 48 borjút is, a tavalyi 114 ökör és 54 borjú után.

Az Oktoberfest a tavalyihoz hasonlóan nyugodt volt, csökkent a zsebtolvajlások száma, és 759-ről 720-ra csökkent a verekedés, rongálások vagy más kihágás miatt őrizetbe vett személyek száma. A bajor vöröskereszt munkatársainak ugyan tavalyhoz képest több dolguk volt, az általuk ellátottak száma 7327-ről 7900-ra emelkedett, de ez főleg abból adódik, hogy többen szenvedtek el kisebb sérüléseket az eső áztatta Terézia-réten (Theresienwiese), a súlyos balesetek és az alkoholmérgezések száma viszont csökkent.

A nagyjából 35 hektáros területen két hét alatt személyes tárgyak ezreit hagyták el a sörözők, 3646-ot le is adtak a megtalálók a rendezőknek. A talált tárgyak osztályán kötött ki például egy macskaszállító doboz, egy idős férfit ábrázoló mellszobor és egy magas állami kitüntetés, egy II. osztályú Érdemkereszt.

Az Oktoberfest logójával díszített egyliteres söröskorsót a tavalyinál sokkal többen akarták elvinni, pedig nem fizettek érte, a rendezők 112 ezer korsót koboztak el a vendégektől a kijáratoknál, míg 2013-ban 81 ezer ilyen esetet jegyeztek fel.

Az első Oktoberfestet 1810-ben rendezték. 1819-ben nyilvánították évente tartandó népünnepélynek, kezdetét pedig a barátságosabb időjárású szeptemberre hozták előre. Háborúk és járványok miatt eddig 24-szer maradt el, így az idei volt a 181. a sorban.

A müncheni Oktoberfest – Oktoberfest München – 1995 óta bejegyzett márkanév. A logója két teli korsó, az egymással érintkező korsókra kiülő párán pedig szem és száj, az ábra így egy mosolygós arcot mutat.

 

Forrás: MTI

 

Életműdíjat kap színészi pályafutásáért Steve Martin

Az Amerikai Filmintézet csak az utóbbi években terjesztette ki díjazottjai körét a vígjátéki műfajban maradandót alkotó művészekre. A nagy presztízsű elismerést korábban főként drámai színészek és rendezők vehették át.

steve_martin_2

2013-ban Mel Brooks színész-rendező-producernek ítélték oda az életműdíjat, Steve Martin azonban az első olyan díjazott, aki karrierjét stand up komikusként kezdte – emlékeztetett a Deadline.com.

A Grand Canyon, A rózsaszín párduc és az L.A. Story – Az őrült város sztárját, aki szerepeiért Oscar-díjat sohasem kapott, az amerikai filmakadémia tavaly tiszteletbeli Oscar-díjjal tüntette ki. Martin zenészként többszörös Grammy-díjas, televíziós Emmy-díja is van, a Kennedy Központ pedig szintén díjával ismerte el művészi munkáját.

Az Amerikai Filmintézet életműdíját június 24-én adják át Los Angelesben, a gálát később az amerikai TNT televízió sugározza.

 

Forrás: MTI

[TESZT] Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi 200 Exclusive – ismérve az egyediség

Nagyon tud a Citroën. Több ízben fejtegettük már e tézist, még több modell (tesztautó) kapcsán, viszont mindig érezheti az ember úgy, hogy van új a nap alatt. Még akkor is, ha a próbált variációk már korábban több ízben bizonyítottak, teljesítették az elvárt normákat – mégis mosolyra szalad az ember szája, amikor újra és újra átéli az egyediség, s mellé a nem kevés exhibicionizmus érzetét.

citroen_c5_crosstourer_002

Főként, ha azt egy olyan modell kelti-idézi elő, melynek jelentős múltbéli jelenléte van. Ugyanis ha Citroën, akkor tíz delikvensből legalább nyolc a klasszikus formavilágú és mára kultikussá lett DS 19 Pallas-ra asszociál, vagy legalább a későbbi, 1974-től 1991-ig gyártott CX-re.

No és mi az, ami közös az imént említett ősrégi modellekben és a Citroën C5 alternatívában? Sok minden, alapvetően az az exkluzív, prémium kategóriát megidéző kialakítás, formaterv, máshol nem látott vagy alkalmazott megoldáshalmazok, amelyek révén ténylegesen azt mondhatják a legínyencebb kritikusok is, hogy „igen, ezek tényleg megcsinálták újfent”. Hála az égnek, a legenda folytatódik, kitart a Citroën C5 személyében.

Visszatekintés

A Citroën C5 2001-ben mutatkozott be először, az akkor leköszönő Xantia-t váltotta, ugyanis a gyártó elképzelései szerint továbbra is ki kell(ett) elégíteni a családi autók után mutatkozó fokozottan növekvő igényeket. A Citroën C5 a mai napig nagyjából ugyanazon alapokra építkezik, mint megjelenésekor, azonban 2008-ban az autó kapott egy faceliftet, s azóta is abban a formában érkezik a vásárlókhoz. 2014-ben, az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be a Citroën C5 CrossTourer, a „terepesített” változat. Azért idézőjelben, mert alapvetően semmi kapcsolódás nincs az offroad felhasználáshoz, nincs összkerékhajtás, nincsenek komolyabban megerősített alváz- és oldalrészletek, csakis pusztán a vizuális összhatás.

citroen_c5_crosstourer_004 citroen_c5_crosstourer_003

Látszik, hogy a Citroën C5 CrossTourer dizájn-koncepciója már nem mai, mellesleg megjegyzendő, hogy anno jól el lett találva a karosszéria kialakítása és minden megvalósítása időtállóság tekintetében. A front rész figyelemfelkeltő projektoros fényszórói aszimetriába hajló vonalvezetéssel vannak jelen, a sarkok kissé felhúzva, a vékonyra szabott kettős hűtőmaszk csíkja formálja már jól megszokottan a Citroën logót; a mellső lökhárító alsó beömlője szolidan bújik meg a háttérben balról és jobbról körülölelve egy-egy közepes méretű ködlámpával.

Különbözik a hagyományos C5-től, de csak elenyésző mértékben

A Citroën C5 CrossTourer elsődleges ismérve tehát a kialakításban rejlik, ennek megfelelően találkozhatunk a sötét tónusú sárvédőívekkel is, az alaphangon is emelt kasznival, illetve a 18 colos mutatós felnikkel, melyek szintén hangsúlyozzák az autó arculatát. Prémium jellegből ez esetben sincs hiány, számos krómozott berakással találkozhatunk: díszlécek, kiegészítők tekintetében nincsen hiány. Az oldalvezetés egységesnek jellemezhető, az övvonal folyamatos ívet követ, a C oszlop mögötti traktus, konkrétan a csomagtér oldalablakainak rajza töri csak meg a komplex összhangot. A hossz egyébként tekintélyes, felsőbb kategóriák felé kacsintgató, 4829 milliméteres.

citroen_c5_crosstourer_001

 

 

Hátulról is egyből lerí, hogy nem egy hagyományos értelemben vett versenyzővel van dolgunk: az oldalvezetésben már felfedezett sötét sárvédő berakások mintájára a lökhárító alsó részére húzott diffúzor-álca jól mutat, szigorúan crosstoureres tálalásban; a helyzetjelzők a sarkok két szélére lettek kitolva, nagyobb hátsó ajtófelületet biztosítva, egyedien követve a Citroën C5 CrossTourer globálisan érzékelhető szellemiségét.

Maximális komfort-ráta. Ahogyan illik

Nem titkoltan elsődleges erénye a kényelem a Citroën C5 CrossTourer modellnek. Ez azt jelenti, hogy a francia tervezőmérnökök minden követ megmozgattak annak érdekében, hogy egy tényélegesen egyedi, máshoz nem igazán hasonlítható komfortrátával bíró felső-középkategóriás autót teremtsenek – meg kell mondanunk, hogy nagyszerű munkát végeztek, sikerült is a végeredmény. Az enteriőr letisztult, kellően futurisztikus, minimalista részmegoldásokkal játszik, úgy, hogy minden a helyén van. Pontosan, ahogy kell. A kormánykerék kialakítása az egyik legegyedibb, ugyanis a régi korokat idézve (például CX) az agy fixen lett rögzítve, csak a külső karima forog – ez igazán különc jelleget ad máris, elsőre talán szokatlan lehet, viszont a középső rész gombsora minden szituációban, akár kanyarodás közben is remekül elérhető.

citroen_c5_crosstourer_015

Furcsa lehet, hogy a kürt életrekeltését is itt végezhetjük (ez önmagában nem lenne különös), kettő apró gombbal a belső kiindulópont felé haladva találjuk – de ez is megszokható. A kormánykerék fogása kellemes, megfelelően vaskos, kézre álló, könnyen mozgatható. A központi műszeregység visszajelzői ülésmagasságtól és pozíciótól függetlenül jól olvashatóak, az analóg-digitális egyveleg jó megoldásnak tűnik, átlátható és információdús. A központi LCD kijelző az alapvető funkciókat, visszajelzéseket közvetíti, nem érintős, nem is kapacitív, de nem éreztük ezen opció hiányát egyáltalán. A klíma, keringetés és a 8 hangszórós, kiváló minőségű hangrendszer kapcsolói szintén jól áttekinthetőek, minimális ráfordítás után maradéktalanul elsajátítható használatuk. A hatfokozatú automataváltó kezelése szintén eltér a megszokottól, ez is a régmúltat idézi, függőleges cikkcakkban történik a megfelelő fokozatok kiválasztása.

citroen_c5_crosstourer_018 citroen_c5_crosstourer_017

Puhák, de nem túlzóak ebből kifolyólag a Citroën C5 CrossTourer első foteljei, az ülő- és hátlapok makulátlanok méret és komfort szempontjából, a vezető- és utasoldali székekbe integrált hátmasszírozó rendszer is emel a minőségen. A hátsó hármas üléssor kényelme szintén jó, de az elsőkéhez képest jelentősen csökkentett, viszont szélességében is megfelelőek, elegendő válltér áll rendelkezésre még teljes kapacitáskihasználás esetében is. Tehát három átlagos testalkattal bíró felnőtt kellemesen utazhat, akár hosszabb távon is, ehhez hozzátesz az átlagosnál valamivel szélesebbre húzható lábtér (2815 milliméteres tengelytáv). A kombi kialakítás ellenére nem ível lefelé a tetővonal a B oszloptól hátrafelé sem, így a hátsó fejtér is levegősnek mondható a Citroën C5 CrossTourer esetében.

citroen_c5_crosstourer_012 citroen_c5_crosstourer_013 citroen_c5_crosstourer_014

Sosem tapasztalt utazási kényelem – helyesbítünk: több évtizede is volt már ilyen

Jöjjön, amire mindenki várt: a hidropneumatikus rugózás taglalása. Egészen pontosan Hydractive 3+ az elnevezése – mindenesetre valami olyat nyújt ez a rendszer, amelyet keresve sem találunk hasonló kategóriás autónál, de nagyon valószínű, hogy magasabb szegmensekben sem járnánk egyhamar sikerrel. Természetesen a hasmagasság állítható, nagyjából 6 centiméterrel, viszont a hagyományos értelemben vett Citroën C5-nél mindössze 1.5 centiméter a különbség. Automatikusan liftezik a kocsiszekrény, 10 kilométer/órás sebesség alatt megemel, viszont ahogy elérjük az utazósebesség legalsó határát, máris visszaereszkedik.

citroen_c5_crosstourer_016 citroen_c5_crosstourer_008

Felemelő érzés, szó szerint. Viszont be is avatkozhatunk manuálisan a folyamatba, állíthatjuk Sport fokozatba az egész hidraulikát, így keményebb visszajelzéseket kapunk az úthibákról, de még így is messze megelőzi komfortérzetben a legtöbb hasonszőrű versenytársat. Ha pedig nem avatkozunk a felfüggesztés viselkedésébe, sosem (vagy csak korábbi Citroën BX, CX, vagy netán DS19 Pallas modellekben) tapasztalt menetkomfortban lesz részünk, úgy, hogy szinte fel sem tűnnek a felemás szinteltérésekkel bíró csatornafedelek, kátyúk, sarkalatosabb úthibák.

Hajtáslánc, csúcsmotorral

citroen_c5_crosstourer_011Citroën C5 CrossTourer tesztautónkba 2.2 literes sornégyes dízelmotor lett beépítve, melynek 204 lóerős maximális teljesítménye 3500-as percenkénti fordulatszámon érkezett. Mindez a duplaturbós kialakításnak is köszönhető, csakúgy, mint a tekintélyes, 450 Newtonméteres csúcsnyomaték, melyet már 2000-es percenkénti fordulatszámon is erőre lehetett bírni. Turbólyuk szinte semmi, a testes, némi túlzással majd’ 2 tonna önsúlyú kocsiszekrény kissé tétován lendül be, viszont 1200 felett érezhetően elkezd felépülni a nyomatékgörbe, és kitart ténylegesen 2000-ig. A hatfokozatú automataváltó észrevétlenül tette dolgát, optimális fel- és visszaváltásokkal, hirtelen gyorsításra közvetlen gázreakciókkal válaszolva. Mindezt úgy, hogy az utaskabinba minimálisan szűrődött csak be a motorzajból, még magasabb fordulat-számtartományokban is, így a Citroën C5 CrossTourer hangszigetelése is kiválónak bizonyult.

citroen_c5_crosstourer_009 citroen_c5_crosstourer_007

Viszonylag nagy étvágyúnak bizonyult a Citroën C5 CrossTourer 2.2 literes turbódízele: vegyes használattal – mely túlnyomórészt városi-elővárosi autózásban merült ki – 8.8 litert állapított meg a computer 100 kilométeres átlagra, ami tulajdonképpen nem annyira vészes érték, figyelembe véve az autó méreteit és tetemes önsúlyát. Országúti, nyugodtabb, 90 kilométer/órás tempónál visszafogottabbá vált a gázolaj égetése, a képzeletbeli mutató 4.6 liternél állt meg.

Családi autó, vagy inkább prémiumkategóriát célozgató cégautónak pozícionáljuk be a Citroën C5 Cross Tourer-t? Nézzük most a praktikum, helykihasználási lehetőségek szempontjából! Alaphangon a csomagtér 533 literes, viszont a 40:60 arányban dönthető hátsó üléssor mozgatásával akár 1462 literesre is növelhető a kapacitás.

citroen_c5_crosstourer_010

A pakolhatóság tehát jó, a raktérperem alacsony, a mélység megfelelő, azzal együtt, hogy egy szintes kialakítást kapott a felület.

Akciósan is vihető a Citroën C5 CrossTourer

Nézzük, mennyit kóstál jelenleg egy Citroën C5 CrossTourer. A belépő szintet a 2 literes, 160 lóerős HDi motorral felszerelt verzió jelenti, Prestige Plus felszereltséggel – itt 8 240 000 forint a kedvezményes ár. A tesztben szereplő csúcsmodell Exclusive csomagos, 2.2 literes, 200 lóerős HDi motorral akciós alapáron 10 150 000 forint.

citroen_c5_crosstourer_005

2014 Citroën C5 CrossTourer 2.2 HDi 200 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2179 cm³

Maximális teljesítmény: 204 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4829 mm

Szélesség: 1853 mm

Magasság: 1527 mm

Tengelytáv: 2815 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1842 kg

Össztömeg: 2367 kg

Csomagtartó mérete: 533 liter, bővíthető 1462 literig

Üzemanyagtartály mérete: 71 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 225 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.6 másodperc (gyári), 8.3 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.8 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/100km (túlnyomórészt autópálya)

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.3 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 4.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 159 g/km

Még több információ a Citroën magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Bemutatkoztak a L’Oréal 2014-es őszi újdonságai

A mai napon számtalan újdonsággal ismertette meg a hazai bloggereket a L’Oréal Magyarország. A márka több divíziója is képviseltette magát az eseményen, mint például a Maybelline, a L’Oréal, a Garnier, a Kérastase, a  La Roche Posay, a Lancome vagy épp az Yves Saint Laurent. A L’Oréal Blogger Day-re keresztelt program viszonylag új kezdeményezés a márkánál, ahol hazai bloggerek olyan szakértők társaságában próbálhatják ki a különböző termékeket, mint például Zsidró Tamás mesterfodrász vagy épp Larion Oscar,  a Maybelline hazai sminkmestere. Nézzük márkákra lebontva, hogy milyen újdonságokkal találkozhatunk idén ősszel.

L’Oréal Paris

Két új bőrápolási termékcsalád is megjelent ebben a szezonban: az egyik az Eva Longoria által reklámozott Revitalift Magic Blur ránctalanító, a másik pedig a Nutri Gold termékek új generációja. A Revitalift Blur az első arcápoló a ráncok azonnali csökkentéséért, használata után  az apróbb ráncok azonnal kevésbé láthatóak lesznek, majd mintha eltűnnének.  Az Opti-Blur technológia a fényt használja fel a bőrön a finom vonalak, ráncok és pórusok azonnali elhalványításáért, a Pro Retinol A-val  gazdagított összetétele a bőröregedés jelei ellen harcol.

A Nutri Gold termékcsalád két új taggal bővült. A L’Oréal Paris megalkotta az új Nutri Gold különleges krémet és rendkívüli arcolajat, melyek védő és antioxidáns tulajdonságairól ismert olajokat és értékes tápanyagokat tartalmaznak. A bőr így tápláltabb és ragyogóbb lesz. Téli időszakra ideális választás!

blogger_day_2014_16

Ezen felül megérkezik a boltok polcaira az Elséve Arginine Resist Light sampon és hajerősítő spray, melyeket kimondottan vékonyszálú hajra tervezték, ráadásul a mai trendeknek megfelelően  szilikon- és paraben mentesek, ezáltal nem nehezítik el a hajszálakat.

Maybelline

Újdonságokról nem esett szó, viszont különleges információkat tudhattunk meg a márkával kapcsolatban. Az egyik, hogy a Maybelline jövőre ünnepli századik (!) születésnapját, így biztosak lehetünk benne, hogy valami nagy dobással fognak készülni mindenki számára. Egy biztos: a már jól megszokott naptár biztosan egyedi tartalmat kap majd!

blogger_day_2014_11

A másik, hogy Larion Oscar egyedüli magyar sminkesként idén is erősítette a Maybelline csapatát a New York Fashion Week-en. Olyan bemutatókon sminkelt, mint például a Lacoste, Marissa Webb, Mara Hoffman vagy épp a Public School. Érdekességként azt is elárultak, hogy a bemutatókon dolgozó sminkmesterek szinte alig, vagy egyáltalán nem használtak sminkecsetet, végig a ujjukkal dolgoztak és azzal vitték fel a termékeket a modellek arcára. Az idei trendek abszolút az üde és hamvas sminkek voltak, melyekkel a nők természetes szépségét akarták hangsúlyozni.

blogger_day_2014_10  blogger_day_2014_15

Garnier

Bemutatkozott a Garnier Essentials megújult termékcsaládja. Az arcápolók három korosztály (35+,45+,55+) számára ígérnek védelmet a ráncok ellen.

blogger_day_2014_13

Szó esett még a nemrég megjelent Garnier Ultimate Beauty Oil testápoló termékcsaládról is, amelyek a benne lévő négy értékes bőrszépítő olajjal (rózsa, makadám dió, argán és édes mandula) táplálják intenzíven a bőrünket.

L’Oréal Professionnel

A fodrászati divízió sem szűkölködött a friss megjelenésekben. Egyik fő újdonsága a Dual Stylers névre keresztelt krém-zselé duó, mely egyszerre formázza és ápolj a hajat. A másik az Absolut Repair Lipidium, ami egy komplett regeneráló program a sérült és töredezett hajúak számára: az eredmény már egy óra alatt látható!

blogger_day_2014_1

Kérastase

A Discipline termékeknek köszönhetően könnyen formázható, természetes esésű és engedelmes tincseket varázsolhatunk magunkat, legyen a hajunk göndör, egyenes vagy akár hullámos.

Két új taggal bővül Styling termékcsalád is, egészen pontosan egy extra erős hajpermettel és egy hajformázó géllel, melyekkel garantáltan megszelidíthetjük azokat a bizonyos rakoncátlan tincseket!

blogger_day_2014_21

La Roche Posay

A La Roche-Posay egyedülálló tudományos felfedezést tett: a mikrobióm, vagyis a testünkben élő mikroorganizmusok közössége felelős a bőr természetes védőfunkciójának fenntartásáért, az atópiás bőrön pedig a mikrobióm nincs egyensúlyban. A siker kulcsa ezen egyensúly visszaállítása. Ebben segít a Lipikar Baume AP+ .

blogger_day_2014_8

Az új, szabadalmazott Aqua Posae Filiformis hatóanyag kettős hatást fejt ki az atópiára hajlamos bőr két meghatározó tényezőjére:

1. A felszínen – egyensúlyba hozza a mikrobiómot, ezzel felfüggeszti az akut fellángolást és stabilizálja a tünetmentes állapotot
2.A bőr mélyén, belülről – hosszútávon helyreállítja a bőr barrierfunkcióját és csillapítja az irritációt

Az eredmények már akár egy hónap múlva láthatók: a bőrszárazság és a viszketés hatékonyan csökken, az akut fellángolások közötti időtartam kitolódik.

blogger_day_2014_9

Az egyedülálló formula 50% bőrnyugtató hatású La Roche-Posay termálvizet és két értékes hatóanyagot tartalmaz magas koncentrációban: 4% Niacinamide-ot az azonnali bőrnyugtatásért és 20% shea vajat (karitévajat) a bőr intenzív táplálásáért.

Lancome

Már korábban is hírt adtunk a Lancome idei őszi megjelenéseiről, ezek közül két fontosabb került megemlítésre az eseményen: a Grandiose szempillaspirál és a Visionnaire arcápoló korrektor.

blogger_day_2014_19

Yves Saint Laurent

Az Yves Saint Laurent gyönyörű őszi sminkkollekcióját már megcsodálhattátok egy korábbi bejegyzésünkben.

blogger_day_2014_2  blogger_day_2014_20

Extra különlegesség: Clarisonic

A forradalmian új amerikai arctisztító készüléket már több mint öt millióan használják világszerte és idén megérkezett Magyarországra is.

blogger_day_2014_17

A Clarisonic hatszor hatékonyabb, mint az átlagos arctiszítók köszönhetően a  szabadalmaztatott technológiájának: kontrollált előre és hátra irányuló, oszcilláló mozgást végez, amely a kíméletes és hatékony tisztítást segíti elő.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Bemutatkozik az új BMW S 1000 RR

Az új BMW S 1000 RR az Intermot 2014 kiállításon ünnepli világpremierjét. Az első ízben 2009-ben bemutatott szupersport-motorkerékpár új generációjának legfontosabb újdonságai számokban: optimalizált forgatónyomaték-leadás és 113 newtonméter legnagyobb forgatónyomaték; 4 kilowattal (6 lóerővel), 146 kilowattra (199 lóerőre) növelt teljesítmény; 4 kilogramm tömegcsökkentés – teletankolva, verseny-ABS berendezéssel (a felszereltség függvényében) 204 kilogramm saját tömeg.

bmw_s_1000_rr_3

Az új nemzedék tervezése során ugyanis a megnövelt teljesítmény mellett a motor még inkább felhasználóbarát kialakítása állt a középpontban. Így hétköznapi használatban, országúti dinamikus kanyarvadászat esetén vagy komoly versenypályás bevetésen egyaránt brillírozik – az új S 1000 RR sehol nem mutatja a gyengeség legkisebb jelét sem.

Optimalizált hajtáslánc a még nagyobb teljesítmény és a jobb motorozhatóság érdekében

Az új RR tovább fokozott teljesítménye a motor esetében az átdolgozott, új geometriájú hengerfejnek, az új szívóoldali vezérműtengelynek és a még könnyebb szívószelepeknek köszönhető. A módosított térfogatú airbox, valamint a rövidebb szívóutakkal rendelkező szívórendszer gondoskodik a még hatékonyabb keverékképzésről, és ezek még nyomatékosabb karakterrel vértezik fel az új S 1000 RR motorkerékpárt. Az optimalizált teljesítmény- és nyomatékleadás másik fontos pillére az új, körülbelül három kilogrammal könnyebb kipufogórendszer, amely immár nélkülözi az elődobot. A kezelhetőségre és a rugalmasságra jótékony hatást gyakorol a körülbelül 5000 fordulat/perctől érzékelhető megnövelt nyomaték, a lineáris nyomatékleadás és a széles tartományú nyomatékcsúcs. Az erőforrás körülbelül 9500-as percenkénti fordulattól (112 Nm) egészen 12 000 fordulat/percig (113 Nm) végig a közel maximális nyomatékot adja le.

Új vázszerkezet és futómű-geometria a pontosabb iránytartás és a még jobb kezelhetőség érdekében. A HP4 modellből ismert és továbbfejlesztett Dinamikus csillapítás-szabályzás (DDC) gyári extrafelszerelésként

Felépítés tekintetében is fokozták a fejlesztők az új RR teljesítőképességét – az új, könnyebb vázszerkezet a merevség és a rugalmasság optimális keverékét nyújtja. Ez a továbbfejlesztett futómű-geometriával (újradefiniált értékek a villaszög, az utánfutás, a tengelytávolság és a lengővilla-forgáspont esetében) együtt még jobb kezelhetőséget, nagyobb mértékű tapadást és – különösen határhelyzetben – egyértelmű visszajelzéseket eredményez. A rugózás és a lengéscsillapítás feladatát ezután is mindkét irányban állítható rugóstagok látják el, amelyek negatív tartományba eső rugóútját módosították a nagyobb mértékű oldalirányú bedönthetőség és a megnövelt agilitás érdekében. Gyári extrafelszerelésként az új S 1000 RR a továbbfejlesztett, elektronikus vezérlésű Dinamikus csillapítás-szabályzással (DDC – Dynamic Damping Control) – e rendszer a HP4 modellből ismert – is rendelhető, amellyel többé nem kell kompromisszumokat kötni a futómű beállításakor.

Optimális személyre szabhatóság: három menetprogram szériafelszerelésként, valamint két további a Pro menetprogramok extrafelszerelés megrendelése esetén

Annak érdekében, hogy optimálisan az aktuális felhasználáshoz szabható legyen az új RR, már alapkivitelében is három menetprogramot („Rain”, „Sport” és „Race”) kínál. A Pro menetprogramok extrafelszerelés megrendelésével két további üzemmóddal („Slick” [mintázat nélküli, slick abroncshoz] és „User” [egyéni beállítások]) bővül a kínálat. A Pro menetprogramok további tartalma a tökéletes indulásokat biztosító rajtelektronika (Launch Control), valamint az állítható boxutcai-sebességkorlátozó (Pit-Lane-Limiter), amellyel a motoros pontosan a megengedett sebességet tarthatja a boxutcában. Mély érzelmeket eredményező mellékhatás e funkciók használata során a motorsport világából ismerős motorhang. Villámgyors felkapcsolásokat és visszaváltásokat tesz lehetővé a tengelykapcsoló működtetése nélkül a HP Pro váltóasszisztens, amely szintén a rendelhető gyári extrák sorát gyarapítja.

bmw_s_1000_rr_2

Tovább finomított hangolású szabályzórendszerek: a Dinamikus vonóerő-szabályzás (DTC) +/- hét fokozatban kis lépésekkel finomhangolható

Már szériakivitelében is tartalmazza az új RR a (részlegesen integrált) verseny-ABS berendezést, valamint a kipörgésgátlót (ASC). A Pro menetprogramok extrafelszerelés részét képező Dinamikus vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC) ezt a kínálatot dőlésszög-érzékelővel és finomhangolási lehetőséggel bővíti. Minden szabályzórendszert újrahangoltak, és optimalizálták a szabályzási precizitásukat és karakterisztikájukat.

Az első szupersport-motorkerékpár sebességszabályzó automatikával (extrafelszerelés). Innovatív műszerfal, új fedélzeti elektronikai hálózat és könnyebb akkumulátor

Első alkalommal elérhető már az RR esetében is egy sebességszabályzó automatika (gyári extrafelszerelés) a hatályos sebességhatárok könnyebb betartása érdekében.

A multifunkciós kombinált műszeregység analóg fordulatszámmérője új számlapot kapott, valamint további újdonság az átdolgozott folyadékkristályos kijelző, amely immár lényegesen bővebb funkciókínálattal bír.

Ezenkívül az új S 1000 RR esetében a mérnökök új fedélzeti elektronikai hálózatot, erőteljesebb szenzormodult, valamint kisebb, körülbelül egy kilogrammal könnyebb akkumulátort vetnek be.

Még dinamikusabb dizájn vonzó színkoncepciókkal

Végül, de nem utolsósorban teljesen új idomzat gondoskodik a még dinamikusabb formanyelvről. Bár az előd aszimmetrikus fényszóró-elhelyezését, mint tipikus ismertetőjegyet megtartották, a fényszórók új pozíciója és alakja biztosítja, hogy az új RR már első pillanatra felismerhető az újként. A dinamikus, sportosan agresszív formát három különböző karakterből álló színkoncepció támogatja: piros/fehér, fekete metálfényezés és BMW Motorsport dizájn.

bmw_s_1000_rr_1

Az új BMW S 1000 RR különlegességei:

  • Nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték: 146 kW (199 LE) 13 500 fordulat/percnél és 113 Nm 10 500 fordulat/percnél
  • Még jobban motorozható a körülbelül 5000 fordulat/perctől megnövelt nyomaték és a lineáris nyomatékleadás jóvoltából. Széles fordulatszám-tartományon, körülbelül 9500 és 12 000 fordulat/perc között elérhető a maximális nyomaték
  • Átdolgozott hengerfej új geometriával, új szívóoldali vezérműtengellyel és még könnyebb szívószelepekkel
  • Új szívórendszer rövidebb szívóutakkal, nagyobb airboxszal és teljesen elektronikus fojtószelep-vezérléssel
  • Tömegcsökkentés: négy kilogramm megtakarítás, teletankolva 204 kg (a felszereltség függvényében)
  • Új, körülbelül három kilogrammal könnyebb kipufogórendszer elődob nélkül
  • Alapáron „Rain”, „Sport” és „Race” menetprogramok, valamint a Pro menetprogramok megrendelése esetén két további („Slick” és „User”, ez utóbbi személyre szabható) – az aktuális felhasználásnak megfelelő optimális beállítások érdekében
  • Rajtelektronika (Launch Control) a tökéletes indulásokért (a Pro menetprogramok opciós csomag részeként)
  • Boxutcai-sebességkorlátozó (Pit-Lane-Limiter) a boxutcában megengedett sebesség pontos betartásához (a Pro menetprogramok opciós csomag részeként)
  • A merevség és a rugalmasság optimális keverékét nyújtó új, könnyebb vázszerkezet, amely precízebb és egyértelmű visszajelzést nyújt nagyobb mértékű tapadás mellett
  • Finomított futómű-geometria a még jobb kezelhetőség, a fokozott tapadás és a határhelyzetekben is kristálytiszta visszajelzések érdekében
  • Mindkét irányban állítható rugóstagok optimalizált negatív rugóutakkal a nagyobb bedönthetőség és a fokozott agilitás szolgálatában
  • Továbbfejlesztett Dinamikus csillapítás-szabályzás (DDC – Dynamic Damping Control) – e rendszer a HP4 típusból ismert – gyári extrafelszerelésként
  • Verseny-ABS optimalizált hangolással
  • A Dinamikus vonóerő-szabályzás (DTC) +/- hét fokozatban kis lépésekkel finomhangolható
  • Opcionálisan rendelhető HP Pro váltóasszisztens a tengelykapcsoló működtetése nélküli gyors felkapcsolásokhoz és visszaváltásokhoz.
  • Új fedélzeti elektronikai hálózat erőteljesebb szenzormodullal és könnyebb akkumulátor
  • Kifinomultabb műszeregység kibővített funkció- és információ-kínálattal
  • Teljesen új idomzat gondoskodik a még dinamikusabb formanyelvről
  • Három különböző karakterből álló innovatív színkoncepció: piros/fehér (Racing Red / Light White), fekete (Black Storm metallic) metálfényezés és BMW Motorsport dizájn
  • Gyári extrafelszerelések és tartozékok kibővített kínálata

Cseh, lengyel, szlovák és magyar dizájnerek munkáiból nyílt kiállítás

Cseh, lengyel, szlovák és magyar dizájnerek, valamint képzőművészek munkáiból 10. madeinhungary + 3. meed Határtlan design címmel szombaton nyílt kiállítás az Új Budapest Galéria kiállítótermében a Bálna épületében, Budapesten.

balna_budapest

Andrea Babcanová, az International Visegrad Fun főtitkára a kiállítás megnyitóján hangsúlyozta: csodálja azt a kreativitást, amely a kiállítás alkotásaiban megjelenik, és büszkeséggel tekint az alkotó energiára, amellyel létrehozták a tárgyakat a visegrádi országok dizájnerei. Hozzátette, hogy pozitívan tekint a jövőbe, mert látja ennek az együttműködésnek a folytatását.

A kiállításon a cseh, lengyel, szlovák és magyar bútortervezők, belsőépítészek, textil- és formatervezők önállóan fejlesztett tárgyaikat és kollekcióikat mutatják be. Emellett magyar kortárs képzőművészek tárgyszimulációkat állítanak ki, és bemutatkoznak a társadalmi dizájn területén működő hazai csoportok és környezettudatos projektek.

A kiállítás fővédnöke Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnöke. A tízedik jubileumát ünneplő madeinhungary és a harmadik alkalommal megrendezett meed – Meeting of European and Central Eastern European Designers kiállítás több mint két hónapog látogatható. A magyar dizájnerek közül többek között Albert Virág, Batisz Miklós, Bedecs Kristóf, Buza Krisztina, Dombi Lívia, Finta Csaba, Kanics Márta, Szederkényi Ákos, Szigeti Szilvia és Vidó Nóri munkái szerepelnek a tárlaton.

Tíz cseh alkotó mutatkozik be, köztük Anna Bornová, Helena Darbujanová, Jakub Pollag és Marcel Mochal, míg a lengyel dizájnerek közül mások mellett Jan Kochanski, Ewa Bochen és Lan Jutyk munkái láthatók a közös tárlaton. Emellett Marek Jurciak, Marty Zabka és Veronika Paluchová szlovák formatervezők alkotásait is bemutatják.

A magyar képzőművészek közül mások mellett Eperjesi Ágnes, Gerhes Gábor, Kaszás Tamás, Kokesch Ádám, valamint Nagy Benjámin és Várnai Gyula munkái szerepelnek a kiállításon, míg a társadalmi dizájn területén működő hazai csoportok és környezettudatos projektek közül a BUPAP, a Csakoda, a f**k független képzőművészeti tanszék, az Ikon, a kultúrAktív Egyesület, valamint az Újirány csoport mutatkozik be.

A kiállításhoz kapcsolódó szakmai napon a résztvevő művészek tíz-tíz perces előadásokból álló sorozatát, valamint nemzetközi projektek ismertetőit hallgathatják meg az érdeklődők. Emellett társművészek produkciói is gazdagítják a programot, mint például a Góbi Rita Társulat Tárgy-Tér-Tánc című kortárs táncelőadása, amelyet a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, a Kortárs Galériák Hétvégéje programjaként október 17-én, valamint november 8-án láthatnak az érdeklődők.

A szervezők és a résztvevők célja, hogy a kiállítás a régió egyik legrangosabb, független civil szakmai fóruma legyen, és alapot teremtsen az azonos hagyományokra, kulturális gyökerekre épülő párbeszédre, valamint közös projektek, kiállítások szervezésére a régión belül és kívül.

Forrás: MTI

 

Növekedés a Mazda eladási statisztikáiban

A Mazda 2014-ben több szempontból is bajnoki teljesítményt nyújt: a január-szeptember időszakban +65%-kal növelte eladásait a magyar személyautó piacon*, ezzel az első helyet szerezte meg az évi 1000 darab felett értékesítő márkák között. A szeptemberi regisztrációs adat (133 darab*) a legmagasabb 2009 márciusa óta. Mindemellett a magyarországi importőr nőtt a legnagyobb mértékben a Mazda európai szervezetében is.

mazda3_sport_g120_challenge_007

A Mazda háromszor nagyobb lendülettel nő, mint a magyar személyautó piac, mely 49.384 autóval 20,3%-ot* gyarapodott a tavalyi év hasonló időszakához képest. A Mazda Magyarországon szeptemberben 2,4%*-os, a január-szeptember időszakban pedig 1,88%*-os piaci részesedést ért el.

A siker kulcsa természetesen a SKYACTIV technológia elemeiből épülő, s a KODO formanyelv vonalait magukon viselő modellek sora; közülük a legkedveltebb még mindig a Mazda6, mely a felső-középkategóriában a magánszemélyek által leginkább választott modell, és stabil 9%-os piaci részesedést tud felmutatni ebben a szegmensben. Nagy siker a Mazda3 is, mely nem egész egy évvel ezelőtt lépett piacra, és 376 eladott autóval már 2,17%-ot szakít ki a kompakt kategóriából. A Mazda CX-5 pedig eredményesen veszi fel a versenyt olyan modellekkel szemben, mint a Volkswagen Tiguan, vagy az Audi Q5.

„A 2013-as év 76%-os növekedése után 2014-ben is hasonló sikerekre számítunk, hiszen megbízható kereskedő partnereink már szeptemberben túlteljesítették a tavalyi darabszámot. A jövőbeni kilátásaink is hasonlóak; 2015 első negyedévben bevezetésre kerül az új Mazda2, és számos újdonság fogja biztosítani a további növekedést. Köszönet illeti vásárlóinkat és kereskedőinket is, akik nélkül nem tudtuk volna elérni ezeket az eredményeket” – mondta Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary Kft. ügyvezetője.

Az új Ford Mustang már gyártás alatt Amerikában

Augusztus végén megkezdődött a 2015-ös Mustang gyártása az amerikai Ford Flat Rock Összeszerelő Üzemében: 50 éves története során az autó most először lesz kapható világszerte. Az új Ford Mustang idén ősszel jelenik meg az észak-amerikai márkakereskedésekben, jövőre pedig több mint 120 országban kerül forgalomba. Világszínvonalú uralhatóságával, precízebb kormányzásával és továbbfejlesztett rugózási komfortjával a Mustang mind a teljesítmény, mind pedig a menetdinamika terén új mércét állít a márka kínálatában és a versenytársak számára egyaránt.

ford_mustang_2014_001

A Flat Rock Összeszerelő Üzem gyártósoráról ma legördült az első vadonatúj Ford Mustang, s ezzel megkezdődött a legendás póniautó hatodik generációjának gyártása. 50 éves története során az autó most először lesz kapható világszerte: a vásárlók a világ több mint 120 országában rendelhetik meg az új modellt. A Ford globális modellkínálatában a Mustang jobbkormányos kivitele is szerepel, így az autó több mint 25 olyan piacon – többek közt az Egyesült Királyságban, Ausztráliában és Dél-Afrikában – is megjelenhet, ahol a ‘balra tarts’ van érvényben az utakon.

“A Mustang továbbra is az autóipar élő legendája.” – mutat rá Joe Hinrichs, a Ford amerikai piacokért felelős elnöke. “Hatalmas jelentőségű dolog, hogy vásárlóink immár a világ minden pontján első kézből tapasztalhatják meg a Mustang kínálta élményt.”

A Ford áprilisban ünnepelte az eredeti Mustang 50. évfordulóját. Ennek emlékére minden 2015-ös Mustang műszerfalán látható lesz egy embléma a vágtató musztánggal és a felirattal: “Mustang – 1964 óta”. A Mustang immár 50 éve folyamatosan kapható, s ez idő alatt több mint 9,2 millió darab kelt el a modellből. Az autó több ezer alkalommal szerepelt különféle filmekben, tévéműsorokban, videoklipekben és videojátékokban, és közel 8 millió lájkjával ez a Facebook legnépszerűbb járműve.

Kifinomultabb élmény, mégis vérbeli Mustang

A Ford Mustang zsigeri élményének alapja az autó külső megjelenése, menetdinamikája és motorhangja, ez az, ami minden autóst arra ösztönöz, hogy nekivágjon a végtelen országútnak. A Mustang kupé- és kabrióváltozatának letisztult dizájnja a Ford márka legfontosabb erényeit tükrözi, ugyanakkor az autó továbbra is megőrzött néhány régi formai elemet (például az elnyújtott motorházat és a rövid hátsó részt), bár természetesen ezek is modern értelmezésben születtek újjá. A Mustang most minden eddiginél több opciót kínál, így az autó bármilyen életstílushoz tökéletesen hozzáigazítható. A továbbfejlesztett V8-as mellett a motorpalettán egy 3,7 literes V6-os blokk is szerepel, nem beszélve a vadonatúj, 2,3 literes EcoBoost® erőforrásról, ami a legmodernebb technológiát jeleníti meg a Mustangban. A Mustang GT-t továbbra is a lenyűgöző, 5,0 literes V8-as motor legutóbbi változata hajtja, aminek új szelepvezérlése, szívórendszere és tökéletesített hengerfeje révén a teljesítmény 436 lóerő, a forgatónyomaték pedig 542 Nm. A Mustang 2,3 literes EcoBoost blokkja a legmodernebb technológiákkal működik, többek közt közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, változó szelepvezérléssel és kettős turbófeltöltéssel, a motor teljesítménye 310 lóerő, forgatónyomatéka 434 Nm.

A Mustanggal igazi élvezet az autózás

Világszínvonalú menetdinamikájával, rugózási komfortjával és kiváló uralhatóságával a Mustang új korszakot nyit a márka kínálatában. Az autó új első és hátsó felfüggesztést kapott. Elöl egy segédkeret növeli a szerkezet merevségét – miközben csökkenti a tömeget –, stabil alapot teremtve a magabiztosabb úttartáshoz, a precízebb kormányreakciókhoz és a komfortosabb rugózáshoz. A vadonatúj integral link független hátsó felfüggesztésben a futóműgeometriát, a rugókat, a lengéscsillapítókat és perselyeket mind kifejezetten a Mustanghoz hangolták, hogy tökéletesebb mechanikus tapadást biztosítsanak a nagy teljesítményű modell számára. Az alumínium csuklószerkezet csökkenti a rugózatlan tömeget, javítva ezzel a rugózási komfortot és az úttartást.

A Flat Rock üzem átalakult

2013-ban, vagyis kilenc évvel azután, hogy a Ford Mustang gyártása átkerült a Flat Rock Összeszerelő Üzembe, a gyár szerelőszalagjáról legördült az egymilliomodik Mustang.

“Az egymilliomodik Mustang megszületése remekül bizonyítja az UAW Local 3000 szakszervezet tagjainak kemény és elkötelezett munkáját.” – fogalmaz immy Settles, az UAW Local 3000 szakszervezet alelnöke. “Szerintem nincs olyan hely a világon, ahol ne ismernék ezt az autót, ezért különösen büszkék vagyunk arra, hogy a Mustang éppen itt, Michiganben készül.”

A gyár tavaly jelentős átalakuláson esett át. Egy 555 millió dolláros befektetés részeként beindult a legmodernebb, rugalmas termelésre alkalmas karosszériaüzem, aminek segítségével ugyanazon a gyártósoron többféle modell is készülhet. A Flat Rock gyárban emellett nemrégiben több új technológiát is meghonosítottak, többek közt a három nedves festékréteg-felhordást, a szennyeződést-keresést és a lézeres forrasztási eljárást. A Mustang mellett a Ford Fusion is a Flat Rock Összeszerelő Üzemben készül; amikor a szerelőszalagok teljes kapacitással működnek, a létesítményben mintegy 3000 munkás dolgozik két műszakban. A Flat Rock üzemben 1987 óta készülnek autók: a létesítményt a Mazda Motor Manufacturing USA építette a Mazda MX-6 gyártására. 1992-ben a Ford 50 százalékos részesedést vásárolt a gyárban, amelynek új neve AutoAlliance International lett. Az idők során a Flat Rock üzem gyártotta a Mazda 626, a Mazda6, a Mercury Cougar és a Ford Probe típusokat.

MOL Bubi: százezerre nőtt a regisztrált bérlések száma

Szerda délután átlépte a százezret a MOL Bubi közbringarendszerben regisztrált bérlések száma. A Tarlós István programjában szereplő közbringarendszer 2014. szeptember 8-ai átadása óta ennyiszer használták a zöld kerékpárokatat. Az érvényes bérlettel rendelkezők száma is folyamatosan emelkedik: az indulás óta négyezren vettek kedvezményes MOL Bubi bérletet a BKK ügyfélközpontjaiban, és több ezerre tehető a gyűjtőállomások érintőképernyős termináljánál megváltott jegyek száma is.

moli_bubi_100_ezer_vitezy_david

A százezredik bérlő egy budapesti ügyvéd volt, aki elmondta, hogy már a MOL Bubi indulásának napján bérletet váltott, s azóta is gyakran használja a zöld bringákat a hétköznapi városi ügyintézéshez. Dr. Horányi Márton szerdán éppen ebédelni indult munkahelyéről, és ezzel vált a MOL Bubi százezredik bérlőjévé. Ügyfelünknek Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Rumbach Sebestyén utcai MOL Bubi gyűjtőállomásnál személyesen köszönte meg, hogy rendszeres használója a közbringarendszernek.

A MOL Bubi töretlen népszerűségnek örvend: a legfrissebb adatokból kiderül, hogy jó időben gyakran emelkedik ötezer fölé a napi bérlések száma, de még az esős napokon is több mint háromezer használatot rögzít a közbringarendszer. Változatlanul sokan élnek azzal a lehetőséggel, hogy egy regisztrációval több kerékpárt visznek el a gyűjtőállomásokról, a egy-egy alkalommal pedig átlagosan 18 percet kerékpároznak a MOL Bubi ügyfelei.

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a BKK beruházásában megvalósult közbringrarendszer elindulása óta már jól látszanak, melyek a legnépszerűbb és leggyakrabban használt gyűjtőállomások: továbbra is vezet a Városháza park, a Kálvin tér, a Fővám tér a Szent Gellért tér, de népszerű a Nyugati téri és a Boráros téri gyűjtőállomás is. A Közbringa Kft. logisztikai szakemberei folyamatosan figyelik, hová kell a kerékpárokat átcsoportosítaniuk vagy adott esetben elszállítaniuk a bicikliket a betelt gyűjtőállomásokról. A zöld kerékpárok helyes használatáról egyébként részletes bemutató videót töltöttek fel a MOL Bubi honlapjára, és a közbringarendszer Facebook-oldalán is nap mint nap jelennek meg hasznos tippek, információk.

A BKK köszönetét fejezi ki, hogy ilyen sokan választják a közösségi közlekedés új formáját, s hozzájárulnak ahhoz, hogy Budapest zöldebb legyen.

Négy új Nissan modell mutatkozott be a hazai sajtónak: itt a Juke, X-Trail, Pulsar és e-NV200

Kettő napos, folyamatos tesztvezetésekkel és rengeteg érdekességgel, plusz programmal tarkított bemutató keretein belül fedte fel bájait a Nissan négy újdonsága. Konkrétan a Nissan Juike, a Nissan Pulsar, a Nissan X-Trail, illetve a Nissan e-NV200 mutatkozott be a magyar újságírók sokaságának – így a Napimagazin képviselőinek is – Mátraházán, hogy aztán hegyen-völgyön keresztül próbára tehessük az autókat. Vágjunk is bele!

nissan_pulsar_matrahaza_001

Nissan Juke 2014

A lefolytatott prezentáció szerves részeként kapcsolódóan az új Nissan Juke modellhez kiemelték, hogy a formaterv előnyére változott, vagy inkább egészült ki – ugyanis jelen esetben egy nagyobb faceliftről szól a fáma. Alapvetően a front rész lökhárítóeleme esett át változásokon, a felső részre húzott irányjelzők, a kerek fényszórók kiosztása maradt a tradíciók szerint. A lökhárítóelem sportosabb lett, dinamizmust sugallva, a fényezéstől elütő árnyalatban tetszetős a leginkább. A far diffúzoros jellegét már régóta hiányoltuk, igaz, a Juke Nismo-újragondolása némileg enyhített ezen; az új, 2014-es Nissan Juke viszont hordozza mindazt, ami az átlagos megközelítésekből eleddig kimaradt. A helyzetjelzők a korábbi formavilágot követik, futurisztikus összhatás nyilvánvalóan azóta is van. Nem is kevés jelleggel.

nissan_juke_matrahaza_001

A Nissan Design Studio által életre hívott formaiság alapvetően a Juke részleteiben rejlik, a ködlámpfészkek, az oldalsó visszapillantótükrök, a lámpák tokozása, továbbá a felnik és a beltér üléseinek révén vehetünk észre jelentős változtatásokat, újításokat, melyek leginkább a vizuális ingereket erősítik.

Az új, ráncfelvarrott Nissan Juke csomagtere 40 százalékkal öblösebb, mint az előd esetében, a mélység növekedett, mely egyértelműen megkönnyíti a pakolhatóságot, előtérbe hozva a praktikumot. A 60:40 arányú hátsó üléssor dönthetősége szintén jól jön, ha több csomagot szeretnénk fuvarozni utazásaink során.

Ahogyan az manapság dívik, a Nissan Juke esetében is számos előremutató, innovatív technológiával találkozhatunk, ha a felszereltség műszaki részleteit kezdjük vizsgálni. A NissanConnect rendszerrel megnyílnak a távlatok az internet alapú kapcsolatrendszerek előtérbe helyezéséhez, az iOS, illetve Android operációs rendszert futtató okostelefonokkal történő párosítás gyerekjáték.

nissan_juke_matrahaza_003 nissan_allstars_matrahaza_003

Mindehhez elengedhetetlen a fejlett biztonsági rendszerek jelenléte, azok hathatós alkalmazása, így az összes irányból segítséget nyújtó parkolóasszisztens (a Nissanhoz méltó felső kameranézettel is) remekbeszabottan teszi dolgát a betolatásoknál például, a radarok pontosak, valós távolságokat érzékelnek és közvetítik azokat a vezető számára. Sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, holttérfigyelő rendszer segítenek továbbá a közlekedés biztonságos kivitelezésében, de nem szabad elfeledkeznünk a mozgó objektumok érzékeléséről sem – gyalogosok, kutya, vadak, stb. esetében kiemelt támogatást nyújtanak ezek a kiegészítő opciók.

Vessünk egy pillantást az új Nissan Juke motorizáltságára: jelenleg kétféle benzines erőforrással érhető el az autó, 1.2 literes, 115 lóerős verzióban (DIG-T), 6 sebességes manuális váltóval, elsőkerékhajtással, továbbá 1.6 literes 190 lóerős változatként (DIG-T), 6 gangos manuális váltóval, illetve szintén 6 gangos XTRONIC automatával. Utóbbi, automataváltós variáns összkerékmeghajtást kapott. A dízelmotoros paletta 2 különféle hengerűrtartalommal, ám 3 teljesítménnyel érhető el, 1.5 literes dCi-vel, 110 lóerővel, hatsebességes manuális váltóval, illetve 1.6 literes, 94 illetve 117 lóerőssel (utóbbi fokozatmentes CVT váltóval) vásárolható meg. A Nissan Juke gázolajos motorral szerelt verziói kivétel nélkül elsőkerék-meghajtást kaptak.

Nissan X-Trail 2014

2001-es megjelenése óta mára 100 százalékos növekedést tudhat magáénak a Nissan X-Trail, míg eleinte 120 darab került értékesítésre évente, addig mára ez pont a duplájára, 240-re nőtt.

Három fő pontba foglalható az új, második generációs Nissan X-Trail megközelítése: a stílusos formaterv, mely egy igazán kifinomult crossovert takar, mellé a belső tér sem utolsó. A praktikusság és a bőséges helykínálat szintén az autó erősségeihez tartozik, így kijelenthető, hogy ideális családi autónak is be lehet fogni nyugodt szívvel. Harmadik pontként pedig a technológiát és az innovációt lehet kiemelni, intuitív, átgondolt csomagolásban érkezik a felhasználók színe elé mindez.

nissan_x_trail_matrahaza_002

Tény, hogy az új Nissan X-Trail formaterve követi a japán gyártó jelenlegi koncepcióját, tehát ne csodálkozzunk, ha példának okáért első blikkre összetévesztjük a Qashqai modellel az autót: a vonalvezetés, s az egyéb irányú design elemek mind a markáns, kihangsúlyozott élekkel operáló vonulatot követik, fókuszban a középpontban lévő Nissan logóval, króm keretben, prémiumos külsőt sugallva – természetesen a frontrész kialakítását vizslatva. Sportosság nyilvánvalóan már itt tapasztalható az optikai elemek kialakításánál, a lökhárító magasra húzott alsó légbeömlője például máris sejteti, hogy lendületes, fiatalos szemléletről s annak megvalósításáról szól alapjaiban véve az új Nissan X-Trail.

2706 milliméter tengelytávja elegendő arra, hogy a beltér arányos méreteivel valóban kiszolgálja komforttal az utazókat, míg a 4643 milliméteres hossz még nagyjából a kompakt kategóriához sorolható (egyre növekednek a kategóriákhoz-szegmensekhez társítható értékek). A hasmagasság sem csekély, 210 milliméter, így kisebb-nagyobb hepehupákon, könnyebb offroad helyszíneken is tökéletesen elboldogul az autó.

nissan_allstars_matrahaza_001

A beltér alaphangon eleganciát, letisztultságot sugall, bár a prémiumosan sportos küllem itt is megtalálhatóm azért: a kormánykerék kialakítása, a középkonzol rajzolata, a szolidan visszafogott krómhatású berakások használata mind ezt sugallja, az opciós dupla panorámatető pedig az utazási komfort kiterjesztéséért felelős.

Az új Nissan X-Trail hátsó üléssora sínen mozgatható vízszintesen, így a raktér befogadóképessége jelentősen kiterjeszthető úgy, hogy az itt utazóknak minimális kompromisszumokat kell csak kötniük a kiruccanás során. 660 milliméterről szól a fáma, vagyis ekkora tartományban tudjuk mozgatni a hátsó hármas ülőpadot. Opcionálisan a hátsó traktusból kialakítható plusz 2 ülés is (ilyet is láttunk már a Nissan Qashqai több generációjánál), ezek egyértelműen rövid, átmeneti megoldások lehetnek kisebb utazásokhoz, kiváltképp, ha felnőttekről van szó.

A Nissan X-Trail legújabb változata állandó összkerékhajtással rendelkezik, viszont kapcsolható az első kerekekre irányuló hajtás, továbbá felezőt is tartalmazhat a hajtáslánc. Így valamennyire a friss koncepció túlmutat a beskatulyázott „városi terepjáró” definícióján, a Nissan X-Trail valóban alkalmas lehet könnyű, vagy közepesebb nehézségű terepviszonyok leküzdésére.

nissan_x_trail_matrahaza_001

Ahogyan a Nissan Juke esetében is, az X-Trailnél is számos, autóvezetést megkönnyítő kiegészítővel találkozhatunk: holttérfigyelmeztetés, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vészfékezési asszisztens, éberségfigyelő rendszer, mozgó objektumok érzékelése, automatikus távolsági fényszóró-kapcsolás, közúti jelzések és jelzőtáblák felismerése – a legfontosabbak a számos fejlett technológiai megoldás közül. Mindezek aktív biztonsági pajzsként ölelik körül az új Nissan X-Trail modellt.

Motorok terén jelenleg egyetlen dízel áll rendelkezésre, ám a hajtásláncok különböznek. Az 1.6 literes dCi aggregát 130 lóerő leadására képes maximálisan, első- illetve összkerékhajtással rendelhetők a modellek, manuális- és automataváltókkal (6 sebességesek, az XTRONIC automata is). Az elsőkerekes manuális váltóval szerelt változat károsanyag-kibocsátása 129 g/km (4.9 l/100 km), a szintén elsőkerék-meghajtású, ám XTRONIC automataváltóval szerelt variáció 135 g/km (5.1 l/100 km) adattal bír, az összkerekes, ugyanakkor manuális váltós megközelítés 139 g/100 km CO2 kibocsátással állítható csatasorba (5.3 l/100 km). Ahogy említettük, jelenleg nincs benzines Nissan X-Trail a palettán, 2015-től viszont lesz; 1.6 literes DIG-T motorral, elsőkerék-meghajtással, manuális váltóval. Az egység 163 lóerőt produkál, és 145 g/km lesz a károsanyag-kibocsátása. Ilyen kiépítésben az autó átlagfogyasztása 6.1 liter lesz 100 kilométerre.

Az XTRONIC automataváltó tervezésénél a Nissan mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a csúszó kuplung érzetét megszüntessék. Ezzel szemben a közvetlen gáz- és motorreakciók megmaradtak, kontrollérzet növekedett, a sima vezetési élmény pedig megmaradt.

Az új Nissan X-Trail üzemanyag-felhasználását sikerült 18 százalékkal csökkenteni az előző generációéhoz képest, ami szintén jelentős előrelépés a típus történelmében.

Nissan Pulsar 2014

Sokakban felvetődhet a kérdés, hogy a Nissan miért pont a C-szegmensben kezdett új modell fejlesztésébe, ráadásul a hatchback vonalon? Mint ismeretes, az Almera utódjának tekinthetjük a vadonatúj Nissan Pulsar modellt, melynek megálmodásakor a megfizethető technológia alkalmazása volt az elsődleges szempont. Mindemellett a praktikusra szabott beltér, illetve a sportos formaterv is döntő szerepet játszott.

nissan_pulsar_matrahaza_002

Ugyanakkor az is látszik, ha a célirányos statisztikákat nézzük, hogy a C-szegmens alkotja az európai autópiac legnagyobb és egyben legjelentősebb szegmensét, jelenleg 4.8 millió darabbal. Ahogyan a prezentáción elhangzott, ez a számadat 2019-re megközelítheti az 5 milliót, az előrejelzések alapján 4.9 millió darabbal kell számolni. Tehát előre megjósolható, hogy a C-szegmens megújuló képviselői iránt folyamatosan mutatkozik majd kereslet.

Ha megvizsgáljuk a Nissan eddigi termékválasztékát, észrevehetjük, hogy a C-szegmenset képviselő alternatíva nagyon nem állt a vásárlók rendelkezésére. Micra, Note, Juke, Qashqai, X-Trail – a Pulsar pedig valahová a Juke és a Qashqai közé kategorizálható. Így bátran kijelenthető, hogy a jelenleg legnépszerűbb és legismertebb 6 irányvonalban képviselteti magát a márka.

Kezdjük a technológiai megvalósítással. A Nissan megfizethető technológiának definiálja a Pulsar-ban alkalmazott megoldásokat, s ez így is helyes: a jelenlévő részletek egyértelműen a költséghatékony kialakítás szellemiségében készültek, úgy, hogy hasonlóan a magasabb kategóriás képviselőkéhez, számos fejlett rendszert alkalmaznak.

nissan_pulsar_matrahaza_003 nissan_1_5_dci

A központi műszeregység fejlett vezetéstámogató kijelzője informatív, 5 colos, és valóban minden külső- és belső behatásról tájékoztat, figyelmeztet ezekkel kapcsolatosan. A megújult Nissan Juke esetében már részletezett Nissan Connect infotainment rendszert ez a típus is megkapta (opció), így másodpercek alatt párosíthatjuk okostelefonunkkal.

Aktív Biztonsági Pajzs: sávelhagyásra figyelmeztető automatika, mozgó objektumok észlelése, holttérfigyelő és vészfékezési asszisztens, aktív nyomvonal szabályozás – ezek mind megtalálhatóak a Nissan Pulsar-hoz társított megfelelő csomag keretein belül. Fontosak is ezek, mára szinte minden megfelelő felszereltségi szintet hordozó autóban megtalálhatóak, azonban nagyon fontos, hogy az összes vezetést segítő, illetve biztonsági rendszer megfelelően funkcionáljon.

A Nissan Pulsar esetében egyetlen gázolajos verzió érhető el jelenleg. A 110 lóerős, 1.5 literes dCi erőforráshoz 6 sebességes manuális váltó társul, a csúcsnyomaték 260 Newtonméter, az üzemanyagfogyasztás 3.6 liter 100 kilométerre átlagolva, a CO2 kibocsátás pedig mindössze 94 gramm/km. Benzines motorokat kedvelők előnyben, itt ugyanis az egyező, 115 lóerős teljesítménnyel operáló egység mellé rendelhető 6 sebességes manuális, vagy szintén 6 sebességes X-TRONIC automataváltós kiszerelés kapcsán mindenki megtalálhatja majd a számításait, aki ebben a kategóriában keresgél. A manuális váltós modell 190, míg az automataváltós 165 Newtonméter csúcsnyomaték leadására képes, 117, illetve 119 grammos károsanyag-kibocsátás mellett 100 kilométeren. A fogyasztás is barátságosnak tűnik a gyári adatok szerint, ugyanis 5, 5.1 literes értékek kerültek a specifikációs listára.

Kategóriaelső belső helykínálattal rendelkezik a Nissan Pulsar az importőr szerint, 692 milliméteres lábtérrel, mely a C-szegmens 562 milliméteres, illetve a D-szegmens 589 milliméteres átlagával összehasonlítva valóban illusztris értéket jelent. A jól eltalált tengelytáv, s ezáltal az optimalizált kihasználhatóság sajnos a csomagtér szűkítéséhez vezetett, 385 liter áll ugyanis rendelkezésre, mindez bővíthető 1395 literig, ha előrehajtjuk a 60:40-es hátsó üléssort.

nissan_pulsar_matrahaza_004

A cikkben már felemlegettük a Qashqai-szerű megjelenést a Nissan X-Trail kapcsán. Nos, a formaiság, a kedvelt és jól bevett stílusvilág a Pulsart is belengi, tulajdonképpen olyan az egész, mintha a Qashqaio-t kicsit összepréselték volna, s újragondolva egy csapott hátú alsó-középkategóriás képviselő született volna. Tehát minden előnyét hordozza a Nissan jelenlegi arculatának, a kihangsúlyozott hűtőmaszk, jelentős arányú márkajelzéssel visszatérő motívum, ugyanúgy, ahogy a hűtőmaszk bumerángra emlékeztető sziluettje is releváns elem. Viszont az alsó beömlő itt visszafogottabban mutatja magát, de azért ügyelve arra, hogy a sportos látvány csökkenését ne érezzük. A ködlámpafészkek prémiumosan krómberakottak, követik a formavilágot, csapott vonalakkal, pontosan úgy, mint az oldalvezetés esetében: a törésvonalak élveznek itt prioritást, remek színjátszó árnyalatokat hoznak létre, és a kecses, áramvonalas felépítést helyezik előtérbe.

Hátulról sem utolsó látvány az új Nissan Pulsar, bár azért némi déja vuje akad a szemlélődőnek – ez mára bevett és elfogadott tény, miért lenne máshogy ebben az esetben? Morcos tekintetű helyzetjelzők, jövőt idéző, aszimetriába hajló rajzolatok együttesével, passzentos, ám nem felszínes tervezéssel.

Nissan e-NV200

Miért ne lenne 100 százalékban elektromos megoldása a Nissan márkának egy kisáruszállítóra, vagy egy családi MPV-re, ha már jól bevált recepttel sikerült megvalósítani a Zero Emission trendet a Nissan Leaf segítségével?

Nos, van ilyen megoldás, a kétnapos Nissan All Stars tesztvezetésen találkoztunk ilyen modellel is, méghozzá az NV200 átalakított, e-NV200 teljesen elektromos alternatívájával. Bár létezik zárt felépítményű áruszállító is, mi testközelből a Kombi-verzióval, 5 személyre kialakított utastérrel felvértezett Nissan e-NV200-at ismerkedtünk.

nissan_e_nv200_01

Az új e-NV200 hossza 4.39 méterről 4.55 méterre növekedett, a 14 colos keréktárcsák mutatósabb, 15 colosokra cserélődtek. Az autó magassága megmaradt a régi, 1.86 méteres, de ennyi kell is ahhoz, hogy tényleges kényelmet nyújtson az utasok számára.

Nissan e-NV200 gyorstalpaló, legalábbis, ami a kaszniváltozatokat jellemzi: a Kombi felfelé nyíló hátsó raktérajtóval rendelkezik, míg a Furgon oldalra nyíló raktérajtókat tudhat magáénak. Mindkét felépítmény rendelhető akár kétoldali tolóajtókkal is.

Ne higgyük, hogy a 100 százalékosan elektromos hajtású Nissan e-NV200 bármiben is hiányt szenvedne alkalmazott technológiák terén. Visszagurlás-gátló, fűthető ülések és kormánykerék, intelligens kulcs, és a hajtásláncból elmaradhatatlan automataváltó is megtalálható a listán, melyek kevésbé fárasztó vezetést, és hatékonyabb munkavégzést garantálnak.

nissan_e_nv200_03 nissan_e_nv200_02

A hajtáslánc 80 kW teljesítményű, 24 kWh-s akkumulátor táplálásával. A Nissan e-NV200 fordulóköre 11.1 méter, tehát rendkívül jól manőverezhető többek közt városi környezetben is, ami ugye szintén nem elhanyagolandó szempont. Ha a dobozos változatot nézzük, a hasznos terhelhetőség 770 kilogramm, a raktér mérete pedig 4.2 köbméter.

A Nissan e-NV200 akkumulátora normál aljzaton keresztül 12 óra alatt tölthető fel, míg villámtöltővel a folyamat 80 százalékosra 30 perc alatt tornászható.

Hamarosan érkeznek további részletek, nagyobb lélegzetvételű autótesztek formájában, melyekhez nyilvánvalóan hozzácsapjuk a menetpróbán szerzett további tapasztalatainkat is. Elöljáróban – vagy inkább végszóként annyit: ismét úgy tűnik, maradandót és egyben kellemeset alkotott a Nissan brand úgy, hogy megtartott – nem is keveset – a korábban már jól bevált hagyományokból, ügyesen átültetve azt a jelenlegi igényeknek megfelelő innovatív megvalósításokhoz társítva. Nem csalódtunk tehát most sem. Ráadásul egyből négy újdonságot ismerhettünk meg.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI