Főoldal Autó, motor Bemutatók, menetpróbák Bemutatkozott a megújult Fiat Ducato

Bemutatkozott a megújult Fiat Ducato

MEGOSZTÁS

Harminchárom év távlatából köszön vissza az idén, 2014-ben megújult Fiat Ducato. 1981 óta töretlenül menetel előre a fejlesztés, immáron a hatodik generációjához érkezett az olasz, tulajdonképpen kultikusnak is nevezhető kishaszonjármű-család képviselője. Sajtótájékoztató és menetpróba keretein belül debütált tehát az új Ducato.

fiat_ducato_2014_bemutato_001

A részletes prezentációban többek közt elhangzott, hogy a tervezésnél négy fő szempontot vettek figyelembe a mérnökök, egyfajta pillérként – a tartósságot és szilárdságot újraértelmezve, az alacsony üzemeltetési költséget és hatékonyságot, az új, csúcstechnológiás tartalmak, kiegészítők jelenlétét és azok gyakorlati alkalmazását, továbbá az ügyfelek visszajelzései alapján kialakított, testre szabott dizájn meglétét. Nézzük ezeket egyenként.

A tartósság és szilárdság szellemiségében sikerült az új Fiat Ducato karosszéria és záródási pontjait megerősíteni, ezáltal (is) megnövelve a gépjármű élettartamát, nem kevesebb, mint 50 százalékkal. Természetesen a járműnél felhasznált és alkalmazott alkatrészek is hosszabb élettartamot kaptak az ígéretek szerint, a fékrendszer például megnövelt teljesítménnyel bír, a zajszint, kopás és pedálerő viszont csökkent, utóbbi 45 százalékkal. Az első futómű toronycsapágyát is megerősítették, az új formatervnek köszönhetően pedig redukálták a víz beszivárgásának lehetőségét, s a szennyeződések is kisebb arányban alakulnak ki. Egy kishaszonjárműnél fontos, hogy a mindennapi igénybevételhez jól alkalmazkodjon a kuplungszerkezet is, így a 2.3 literes Multijet dízellel szerelt változatok új kuplung munkahengert kaptak, a 3 literes Multijet-nél pedig a váltóáttételeket csökkentették. Mindezek lehetővé teszik, hogy a karbantartási és javítási költségek csökkenjenek, ami ugyebár nem elhanyagolandó pont egy vállalkozás üzemeltetésénél.

Alacsony üzemeltetési költségek és hatékonyság jellemzik az új Fiat Ducato arculatát. Mivel a fejlesztés optimalizálta a terhelhetőséget, így a kapacitás nőtt, viszont a modellpaletta képviselőinek száraz súlya átlagosan 20 kilogrammal csökkent. Ebben nagy szerepe van a speciális kompozit hátsó felfüggesztésnek is, ezzel 15 kilogramm mínuszt nyertek. Fontos egy kishaszonjármű esetében az is, hogy az üzemanyagfogyasztás és károsanyag-kibocsátás hogyan alakul, hiszen egy élettartam ciklus alatti több százezer kilométer megtétele bizony nem kevés CO2-t juttat a levegőbe. Mindezt alacsony súrlódású olaj- és dugattyúgyűrűk, illetve alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok bevetésével sikerült elérni. A motorpaletta is ennek megfelelően alakul: a 2 literes, 115 lóerős Multijet II 6.3, a 2.3 literes, 130 lóerős MultiJet II 6.2, a 2.3 literes 150 lóerős Multijet II szintén 6.2, míg a legerősebb, 3 literes, 180 lóerős Multijet II 7.7 liter/100 kilométer átlagfogyasztással rendelkezik. A gazdaságos és környezettudatos üzemeltetés tehát több lépcsős folyamatként érhető el, a Sebességváltás-visszajelző megfelelő fordulatszámtartományban mutatja, mikor optimális fel- illetve visszaváltani, a Start&Stop rendszer károsanyag-kibocsátást redukál, a fogyasztás is javul segítségével, míg a Comfort-Matic sebességváltó alkalmazása akár 5 százalékkal is csökkentheti az üzemanyagfelhasználást.

Fontos szempont, hogy a vezetés és utazás kényelme biztosítva legyen. Ebből kifolyólag a Fiat számos kényelmi- és praktikumot elősegítő funkcióval jelentkezett az új Ducato révén, így nem meglepő, hogy valamennyi hangrendszer rendelkezik Bluetooth kihangosítóval, illetve mp3 lejátszóval is. Új információs és szórakoztatórendszer is rendelhető az új Ducato-hoz, akár 5 colos színes érintőkijelzővel, integrált navigációs rendszerrel, tolatókamerával. Számos vezetéstámogatási- és biztonsági rendszer is rendelkezésre áll, ezek közül alaphangon minden modell rendelkezik ESC-vel és borulásvédelemmel, továbbá sebességfüggő szervokormánnyal. Opcionálisan rendelhető még keréknyomás ellenőrző rendszer (TPMS), lejtmenet-vezérlő (Traction+, HDC), sávtartó automatika (TSR), illetve sebességhatárolós tempomat is, a teljesség igénye nélkül. A multifunkcionális eszköztartó pedig nevéből adódóan segít kiszolgálni a sofőrt és utasait.

Mint kiderült a sajtótájékoztatón egyebek mellett, a Fiatnak kiemelten fontos vásárlói visszajelzése. Ebből adódóan az új, hatodik generációs Fiat Ducato tervezésénél mindezt figyelembe vették, és úgy alakították ki az alapkoncepciót, hogy az mind az áruszállítás, mind pedig a személyszállítás területein megfeleljen a igényeknek. Rendkívül sok karosszéria- és alvázvariáció létezik tehát a megrendelések tekintetében, hozzávetőlegesen 1000 féle karosszériafajta variálható össze, 10 ezer verzióban, 6 különböző teljesítménnyel. A Fiat állítása szerint kategóriaelső raktérrel és raktérhatékonysággal bír az új, 2014-es Ducato, mindez azt jelenti, hogy különösképpen jól kihasználható a beltér minden egyes négyzetcentimétere – akár a rövidebb, akár a hosszabb tengelytávú verziókról esik szó. Mindezt úgy, hogy a korábbi generációs Ducato-k erősségei megmaradtak. Legyen szó akár 4.3 méteres tengelytávról, 7 személyes duplakabinos kialakításról, vagy 3 irányú billenőplatós megoldásokról, az elgondolások ténylegesen megújulónak és praktikusnak tűnnek; új tartalmakkal bővült a felhozatal mindezek mellett. Választható továbbá a szokott módon vonóhorog, hátsó fellépő, pohártartó is.

Mindezeken felül a terhelhetőség is jelentősen változott, pozitív irányba: a hátsó tengely akár 2500 kilogrammal, míg az első akár 2100 kilogrammal terhelhető, az össztömeg pedig akár 4200 kilogramm is lehet.

Miután a sajtótájékoztatót levezényelték, ki is próbáltuk az új Fiat Ducato-t, 2 literes, 115 lóerős motorral szerelve, rövid tengelytávval. A Feneketlen-tótól egészen Budaörsig autóztunk, oda-vissza, nagyrészt 60-70 kilométer/órás átlagsebességgel, több lámpás ponton át. Első benyomásaink alapján a külcsín megújult ugyan, de nagy mértékben hajaz az előző, ötödik generációs szériára, ez leginkább az orr rész kialakításán érződik (hangsúlyos lámpatestek, összetéveszthetetlen légbeömlő- és lökhárítóívek, markáns vonalvezetéssel).

A vezetőállás optimális, teherautós, tehát az üléspozíciók megfelelő magasságban leledzenek, a kormányoszlop dönthető, mélységében és magasságában viszonylag tág tartományban szabható testre. A pedálsor elrendezése kicsit mintha jobbra húzott volna, bár ez leginkább a velünk utazó kolléga észrevétele volt. A menetdinamika átlagosnak tűnt, révén 115 lóerőről szó, nyilván a paletta erősebb képviselői masszívabb tulajdonságokat produkálnak. Nyomatékhiányt nem, viszont némi turbólyuk-jelenlétet azért tapasztaltunk az 1200-1600-as fordulatszámtartományban, ám mindez, ahogy megérkezett az erőtartalék, egyből elillant annak rendje és módja szerint. Fogyasztás tekintetében sincsenek még igazán konkrétumok, háromszori nullázással a feljebb említett útviszonyok közt 5.9-6.7 liter/100 kilométeres átlagot jelzett a fedélzeti számítógép.

Pakolhatóság tekintetében sem tudtunk konkrét eredményeket produkálni, rakomány és idő híján ezt a ténykedést majd a nagyteszt keretein belül foganatosítjuk. Addig is az új Ducato teher- és személyszállítók árazásáról, egyéb kapcsolódó részletekről a http://www.fiatprofessional.hu honlapra kattintva lehet tájékozódni.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, MSI

Szóljon hozzá!