Főoldal Autó, motor Autóteszt Opel Corsa OPC Nürburgring Edition – nincs többé bevehetetlen kanyar

[TESZT] Opel Corsa OPC Nürburgring Edition – nincs többé bevehetetlen kanyar

MEGOSZTÁS

Első hallásra hihetetlen, de már idestova 6 éve a D-Corsa uralja a német autógyártó alsó kategóriáját. Ám közel se gondoljuk azt, hogy ez az időszak önismétlő unalomba fulladt volna, nem ment a produktivitás rovására, sőt, még a válság sem tett be az eladásoknak. Nyilvánvaló tehát, hogy az emberek kifejezetten kedvelik az 1982 óta folyamatosan piacon lévő kisautót, s világszerte (különböző márkaneveken) előszeretettel használják is napi gyakorlatban.

opel_corsa_opc_nurburgring_edition_001

S hogy a megújulás évről-évre folyamatos legyen, plusz kielégítse Rüsselsheim az olykor extrémebb igényeket is, létrejött az Opel Performance Center (OPC). Az elnevezés is sokat mondó, a közelmúltban egyre több sportosra hangolt megközelítés látott világot az Opel háza táján, és valóban minden esetben el kellett ismerni: hozta, hozza az elvárásokat a három betűből álló rövidítés.

Természetesen a Corsa is áldozatául esett és esik is a mai napig a gyári tuning szellemiségének, 2007-ben vértezték fel először a kompakt minit OPC felirattal. S persze megvadított teljesítménnyel és menettulajdonságokkal is, hiszen a széria 1.6 literes I4 turbómotor 192 lóerőt teljesített 5850-es fordulatszámon, és 230 Newtonméter nyomatékot mozgosított viszonylag tág tartományban (1980-tól 5850-ig).

Limitált szériában nagyot alkotni

2010-ben aztán gondolt egyet az Opel tervezőgárdája, és rá egy évvel később már gyártásba is került a Corsa OPC Nürburgring Edition-je, mely egy 500 darabos limitált szériában látott napvilágot. E ritkaságot vetettük teszt alá, egyet az ötszázból, alapvetően országúti és autópálya körülmények között. Sajnos az autót a Nürburgring-en nem sikerült tesztre fogni, sem egyéb versenypályán, de ez nem is baj véleményünk szerint, ugyanis az eddig megjelent legtöbb publikáció alapjait ilyen jellegű megközelítések képezték. A vásárlói kör becélzása előtt gondolni kell természetesen arra is, hogy az az 500 delikvens, akik megvásárolták az OPC Nürburgring Edition-jét, nem feltétlenül fogják újdonsült sportautójukat versenykörülmények közt használni. Noha kell a tapasztalatszerzés egy-egy értekezés megálmodásakor, nem hátrány, ha tudjuk, miként teljesít az autó normál, kevésbé szélsőségesre vett körülmények közt.

Ami a legfontosabb jelen esetben: a hajtáslánc

1598 köbcentiméter hengerűrtartalmú soros motor dolgozik az OPC Nürburgring Corsa-ban, a korábbi 192 lóerő „alap-OPC” teljesítmény 210 lóerőre lett feltornázva, illusztris 5.61 kilogramm/lóerő tömeg-teljesítmény aránnyal. A lovak 5850-es fordulaton vannak teljes erejükben, míg a 280 Newtonméteres forgatónyomaték 2250-en csúcsosodik; a nyomatékosság viszonylag alacsony fordulatszámon is rendelkezésre áll. A gázreakció optimális jelzővel illethető, a pedál hirtelen lenyomása után némi gondolkodás észlelhető, majd fokozatosan érkezik az erőtartalék.

Az OPC Corsa-hoz képest csiszoltak némit a turbólyuk jelenlétén, kisebb tartományban találkozhatunk a jelenséggel, így sokkal kezesebben viselkedik, mint a 18 lóerővel visszafogottabb kistestvér. A hatfokozatú kéziváltó sebességfokozatai a profilhoz hangoltan rövidek, ám mégis kiterjesztettnek tűnnek, ugyanis 6600-as leszabályozásig az egyesben, kettesben és hármasban is gyönyörűen teszi a dolgát a hajtáslánc.

Stabilitás felsőfokon: nincs számára kanyar

Kétségkívül az autó lelke a Bilstein alkatrészekből építkező futómű, hozzá a Sperr önzáró differenciálmű szolgáltatja a maximumot – tulajdonképpen nincsen olyan szélsőséges kanyar, görbület, dőlésszög, amellyel az OPC Nürburgring Edition ne tudna megbirkózni: bámulatos és lenyűgöző, ahogyan az utastérben ülve, a Recaro ülések masszivitását élvezve érkezünk egy hajtűkanyarba – „nem, ez biztosan nem fog menni” gondolatokkal a fejben, kicsit izzadó tenyérrel. És mégis, sikerül, de úgy, hogy azt meg sem érezzük, a dőlés minimális, a futómű korrigál. Lassítani és megállni sem ördöngösség, hiszen a méretes és hűtött Brembo fékrendszer észrevétlenül adagolja a fékerőt mindkét tengely kerekeire, így a hirtelen megállás is másodpercek műve csak; nem érezzük, hogy kirepülünk a szélvédőn. S az egyik legsarkalatosabb dolog az utcai viselkedés, ha egy hot hatch-et vizsgálunk. Pláne, ha a szóban forgó méregzsák egy speciálisan pályára tervezett autó, még inkább elkedvetlenedik az ember fia – ugyan már, mit lehet egy ilyennel kezdeni, főként a magyar utakon? Eláruljuk: többet, mint amire számítanánk.

Hiába az ültetés, hiába a feszes sportfutómű, hiába a 18-as peres gumik, hihetetlen, de van menetkomfort. Kényelem, praktikum, s mindez hazai útviszonyok közt – elsősorban nem autópálya tekintetében. A teszt első részét egyik délre vezető főútvonalunkon, az 51-esen folytattuk le, s aki ismeri az abban a régióban uralkodó helyzeteket, tudhatja, hogy bizony nem egy leányálom arrafelé közlekedni, hacsak nem Cadillac Escalade-féle SUV-ot választunk útitársunknak. Solt és Kalocsa közt viszonylag jó és új az útburkolat, itt rendben is van minden, de ezt a részt leszámítva megszámlálhatatlan kátyú, mélyedés, bukkanó és egyéb úthiba van jelen – tesztalanyunk pedig játszi könnyedséggel vette az akadályokat, kellőképp pattogva és keményre hangolva – de úgy, hogy nem éreztünk semmiféle hát- és egyéb fájdalmakat a megtett 120 kilométer után. Volt ennél sokkal kegyetlenebb menetkomfort is már, s őszintén szólva, amikor kiderült, hogy pályakörülmények helyett a nagybetűs forgalomban kell majd helyt állnia az OPC Nürburgring Corsa-nak, bizony, kicsit legtaglózódtunk. Tesztelésünk második fele – hazafelé – autópályán folytatódott, itt természetesen még inkább elemében érezte magát az autó. Elsődlegesen a fogyasztást figyeltük most, 130 kilométer/óránál, 3380-as fordulatszámnál 6.8 literes átlagot mutatott Budapestre érésünk előtt a fedélzeti komputer.

Recaro ülésekből nézve még sportosabb az összhatás

Mindazt a hangulatot hozza, és remekül viszi tovább az utastér, amelyet már megszokhattunk vezetési élményként: Nürburgring feliratú küszöbök, igényes, kézzel varrott-hatású bőrborítást kapott kormánykerék, OPC-feliratú alsó berakással, vele harmonizáló, szintén ugyanazt a design-t követő váltógomb, a szokottnál ergonomikusabb Recaro ülések, sport fémhatású pedálsor a teljesség igénye nélkül.

A műszerfal kiképzése követi a klasszikus D Corsa vonulatot, a középkonzol jókora monokróm információs LCD-t, illetve kicsit a megszokott szemmagasság alatt elhelyezkedő navigációs rendszert kapott. Az ajtóbehúzók is eltérnek a megszokottól, sportos vonallal és matt krómhatással bírnak, kifejezetten emelik az enteriőr összhangját. Az első ülések tehát sportos mivoltuk ellenére kényelmesek még hosszabb távon is, a hátsó traktus már kevésbé, de rövidebb távon két közepes, de inkább kisebb testalkatú felnőtt is utazhat akár – ők viszont már jobban meg fogják érezni a feszesre hangolt rugózás mikéntjét.

Némileg hasonlít, de messziről lerí a különbség

Külső tekintetében szolidan megbúvó, ám mégis figyelemfelkeltő stílusjegyeket vehetünk észre, mint például a front kialakításánál alkalmazott lökhárítófelületbe integrált hatalmas ködlámpa-megoldások, egy-egy kis légbeömlővel felvértezve. A hűtőmaszk rácsozata is formabontó, közelebbről vizsgálva háromszög alakzatok váltják egymást, eltérően a méhkaptár-szerű megoldásoktól.

A lámpatestek a Corsa-irány asszimetriáját viselik, a projektor belsők a kicsit sötétített üveg alól mérgesen kandikálnak elő, felvezetve a kaszni kiszélesítését a sárvédőíveknél. Az imént már körülírt ültetés nyilvánvalóan oldalról szemlélve látszik a legjobban, ott is a hátsó kerekeknél szembetűnő leginkább. A 4040 milliméter hossz rövidebbnek tűnik a 17 collos felnik összképeként, OPC Nürnburgring-stílusjegyként az első spoiler ködlámpái mögé gondolt kettős beömlőcsík páros érkezik; a küszöbök szoknyája is hangsúlyos és széles egyben, míg az oldal irányjelzők krómkeretbe kerültek beágyazásra. A tükrök is rendkívül egyediek a legsportosabb Corsa esetében, a visszapillantó felület már-már aprónak mondható, de mégis hangsúlyt ad az egyediségnek. A hátsó ajtó elegáns légterelő szárnyat kapott, ez főként oldalirányból dominál, persze a hátsót is feldobja, igaz, ott a fő hangsúly a csapott alsó résznél, a dupla kipufogó pároson, a szélesített sárvédőívek folytatásán, illetve a beömlőnyílások párjain van.

500 darabos limitált különlegesség. Nem csak ínyenceknek

Reneszánszukat élik manapság a hot hatch-ek, s az Opel Corsa OPC Nürburgring Edition méltó képviselője ezen kategória felhozatalának. Erős, teljesítményéhez képest alacsony fogyasztású turbómotor, briliáns kormányozhatóság (1.5 fordulatos kormánymű) és futómű, kezes viselkedés, kategóriáján belül magas kényelem- és komfortfaktor jellemzik, s minden kétséget kizáróan ezek mellé rendkívül exkluzív, 500 darabos ritkaságról beszélünk. Ajánlható tehát mindenkinek, akik a dinamizmust, perfekt menettulajdonságokat részesítik előnyben, a megjelenés, egyediség mellett. Mindazonáltal az autó árazása sem egekbe szökő, hét és fél millió forint körül vásárolható meg. Valószínűleg némi utánajárást igényel egy Corsa OPC Nürburgring Edition beszerzése, mivel a már többször említett 500 darabos példányszámnak köszönhetően rendkívül ritka az autó.

Mindent összevetve: szerettük, szívünkbe zártuk, s az első pár óra menetpróba után máris éreztük: az Opel méltó módon tiszteleg speciális OPC Corsa-jával a Nürburgring előtt.

 

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 ccm

Maximális teljesítmény: 210 LE @ 5850 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 280 Nm @ 2250 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás önzáró differenciálművel, hatfokozatú manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4040 mm

Szélesség: 1713 mm

Magasság: 1488 mm

Tengelytáv: 2511 mm

Tömeg, üresen: 1178 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1735 kg

Csomagtartó mérete: 285 liter, 1050 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 157 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.8 s (saját, mért eredmény: 6.9 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.2 l/100 km

Országúti: 5.2 l/100 km

Vegyes: 7.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 10.2 l/100km

Országúti: 6.1 l/100km

Vegyes: 7.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 178 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!