Főoldal Blog oldal 580

Új Acer Extensa 15 sorozat érkezik

acer_extensa_15Az Acer a napokban mutatta be az Acer Extensa 15 notebook sorozatát, mely alapvetően a professzionális felhasználók mindennapi feladatvégzéséhez lett tervezve, de a kis üzleti vállalkozások és az otthoni felhasználók is megtalálhatják a termékek kapcsán számításaikat, akiknek fontos a hordozhatóság, termelékenység és hatékonyság.

Órajel-növelési világrekord: győzött a GIGABYTE és a Kingston

kingston_hyperx_furyA HyperX®, a Kingston Technology Company Inc., a világ vezető független memóriagyártójának divíziója bejelentette, hogy a GIGABYTE TECHNOLOGY Co. Ltd. lenyűgöző, 4620 MHz-es értékre növelte a HyperX memória frekvenciáját, amivel így a világ legmagasabb memória-órajelét érte el.

A 2015-ös Ford Mustang teljesítményadatai

ford_mustang_2014_001A Ford először tette közzé az új Ford Mustang teljesítményadatait: a vadonatúj, 2015-ös Ford Mustang észak-amerikai specifikációjában a 2.3 literes EcoBoost motor teljesítménye 310 lóerő, az 5.0 literes V8-as blokké* pedig 435 lóerő.

A Ram 1500 már Magyarországon is elérhető, akár LPG-vel

ram_1500_lpg_001

Néhány nappal ezelőtt bemutattuk hasábjainkon a hamisítatlan amerikai életérzést hirdető Dodge Durango-t részletes autóteszt formájában, mely kapcsán több részletet is feltártunk olvasóinknak az autó kapcsán.

Mint ahogyan azt említettük is több ízben a Dodge márka kapcsán, a hazai importőri feladatokat a Duna Autó Zrt. látja el, tehát elvileg, s gyakorlatban is a népszerű USA-béli autómárka szinte összes jelenleg futó modellje elérhető rajtuk keresztül, mellőzve a szürkeimport átláthatatlan és instabil útvesztőit.

Mint tudvalévő, egy ideje a Dodge különválasztotta haszonjármű brandjét, így nemes egyszerűséggel Ram-nek nevezi az alapvetően kis- és közepes áruszállításra tervezett járműveit. A Ram jelenleg három alapvető pickup karosszériaváltozattal áll a vásárlók rendelkezésére – 1500, 2500 és 3500 típusjelzésekkel (nem, ezek a számok nem a hengerűrtartalmat jelölik). 2500-től felfelé már sanszos a teherautó jogosítvány megléte, ugyanis ezek a járművek már nagy valószínűséggel akkora sajáttömeggel rendelkeznek, amelyek túlmutatnak a hagyományos B kategóriás történeten.

Nem úgy a Ram 1500-nál, ugyanis akár szóló, akár duplakabinos változatot rendel a leendő ügyfél, belefér a „szórásba” az összes kaszniváltozattal.

Vérbeli luxusteherautó tehát a Ram, felvértezve minden földi jóval, amolyan amerikaiasan. ESC-vel, ESP-vel, multimédiás-DVD érintőképernyős infotainment beszédfelismerő vezérléssel, Bluetooth, USB csatlakozókkal, 9+1 pontos prémium hangrendszerrel, teljes bőrkárpitozással, első és hátsó ülésfűtéssel, üléshűtéssel, kormányfűtéssel, első és hátsó parkolóradarral, tolatókamerával, 2 zónás klímával – mindezek mellé 20 colos alumínium keréktárcsák is választhatók.

5.7 literes V8 HEMI erőforrás mozgosítja a rendelkezésre álló 396 lóerőt, a hajtásláncba iktatott 6 sebességes automataváltón keresztül. Az üzemanyagfogyasztás lendületes vezetéssel nyilván felszökhet bőven 20 liter fölé 100 kilométerre számolva, ugyanakkor a hemiszférikus rendszerhez társított ECO üzemmód lehetővé teszi, hogy a nyolcból csak négyet fogjunk munkára, például városi közlekedésnél. Így az átlagos fogyasztás 12-14 liter/100 kilométer átlaggal tartható kordában.

Külön érdekesség, hogy a 2014-es modellévű Ram 1500 rendelhető gázüzemmel is, tehát a megrendelő kérésére már LPG használatra felkészítve kerülnek átadásra az autók. Így az üzemanyagfogyasztás drasztikusan csökkenthető, már-már átlagos személyautós szinteket pedzegetve.

A Ram 1500-ról hamarosan részletes, átfogó tesztet közlünk a Napimagazin.hu Autótesztek rovatában.

Bővebb információért érdemes felkeresni a Duna Autó Zrt. honlapját.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Biztonságos nyaralás a szakértők szerint

nyaralas_1Javában tart már a nyaralási szezon, sokan azonban csak a következő két hónapra tervezik a nyári vakációjukat. A Generali Csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító (EUB) szakértői összefoglalták azokat az óvintézkedéseket, melyek betartásával elkerülhető a legtöbb tipikus nyári baleset.

[TESZT] Acer Aspire Switch 10 – ideális kettő az egyben-megoldás

acer_aspire_switch_10_napimagazin_003

Idejétmúlt megoldások márpedig nincsenek – lehetne hasonló mottója az Acer-nek, hiszen mint ismeretes, se szeri, se száma azoknak az innovatív megoldásoknak, melyekkel folyamatosan előrukkol a tajvani cég. Noha folyamatosan árad a boltok polcaira a számtalan hasznos, és kevésbé hasznosabb informatikai megoldás, némelyekben munkálhat a kisördög: miért nem lehet valahogyan, valamilyen formában összevonni két eszközt?

Mondjuk egy táblagépet, no és egy netbookot például. Miért is ne lehetne? Az Acer korábban már jelentkezett Windows 8 alapú tablettel, szerettük, kiaknázhatónak tartottuk, de akadt hiányérzetünk. Mára úgy tűnik, az űr betöltésre került, és íme, itt az Aspire Switch 10, a two-in-one, gyengébbek kedvéért a kettő az egyben megoldás. Magyarán szólva: ha beszerezzük az Aspire Switch 10-et, teljes értékű táblagépet és netbookot is birtokolhatunk, egy az egyben.

Első ránézésre, miután kinyitjuk a csomagolást, hihetjük azt – jogosan – hogy „mindössze” egy szóló, szimpla táblagéppel nézünk farkasszemet, pedig nem így van. Tovább kotorászva a dobozban máris előtűnik a klaviatúra is, a maga stramm illesztéseivel, vagy ha jobban tetszik: zsanérjaival, melyek kapcsolódásával szinte gyerekjáték egységgé applikálni a Switch 10-et.

Mivel alapvetően táblagépről szól a fáma, ezért nem meglepő a kijelzőmodul viszonylagos vastagsága, ez 8.9 milliméteres. Ebből adódóan a súlytöbblet is érezhető, hozzávetőlegesen úgy 80 dekagrammot nyomhat az egység, ehhez ha hozzáadjuk a billentyűzetet, nagyjából 1 kilogrammos súlyra kell számítanunk. A robosztus tokozás alapvető követelmény manapság egy magasabb kategóriába sorolható minőségi mobileszköznél, így nem meglepő, hogy a Switch 10 is erőteljes alumínium házat kapott, amely a folyamatos, közel 1 hónapos használat során egyszer sem vallott szégyent (karcolódást elődidéző helyszínek, kültéri használat, egyebek). A külső élekre kerültek hagyományosan az alap funkció- és kezelőgombok, illetve néhány aljzat is – bal oldalon az adapter töltőnyílása, alatta közvetlenül a ki- és bekapcsológombok foglalnak helyet. Átellenben a 3.5 milliméteres sztereó jack (fejhallgató), a micro HDMI illetve USB, továbbá a microSD, microSDHC, microSDXC kártyaaljzatok találhatók (utóbbi arról árulkodik, hogy az alaphangon is 64 gigabájtnyi SSD kapacitást bővíthetjük igény szerint).

Mivel a jelenleg piacon fellelhető táblagép képátmérők közül a legnagyobb kategóriába sorolható 10.1 colos, azaz 25.7 centiméteres értékekkel bír az Acer Aspire Switch 10, garantált az élvezhető képvisszaadás, a házi szórakoztatóközpont jelenléte – hordozható formában. Az alkalmazott panel aktív mátrixos, színes LED háttérvilágítású TFT LCD, IPS technológiával, 1366×768 képpont felbontással, tehát HD kompatibilitással. Mindez kapacitív multitouch érintőképernyőként csúcsosodik, így a felhasználói kötetlen élmény szintén kézzel fogható.

Az Acer Aspire Switch 10-be Intel Atom Z3745 processzor került, 1.33 GHz sávszélességgel, quadcore (négymagos) kivitelezésben. Mindehhez 2 GB LPDDR3 alap memóriát társít a gyártó, ez bőségesen elegendő lehet a futtatni kívánt (mobil) alkalmazások tekintetében, persze erősen limitáltak a lehetőségek, ha CPU igényesebb munkakörnyezetet szeretnénk megvalósítani. Persze az Aspire Switch 10 nem kifejezetten erről szól.

Fontos a megjelenítés, főként, ha 3D-s applikációk futtatásáról van szó. Az eszköz alaplapjára integrált Intel HD Graphics GPU szintén LPDD3 architektúrájú fedélzeti memóriát használ, igaz, hozzákanyarít még egy keveset (beállításfüggő) a rendszer RAM-ból is, így ténylegesen helyt áll a VGA a mai korral támasztott igényekkel szemben.

Nézzük, mit is jelentenek a fent leírtak gyakorlatban! Alapvetően az Acer Aspire Switch 10-et utazásaink során használtuk, autóban, így különösképp fontos volt a mobilitás. Ha épp hosszabb cikket szerettünk volna gépelni útközben, ideális partnerként volt jelen a csatlakoztatható dokkolóállás, ami tuljadonképp maga a tartóegység, ide USB egeret is gyerekjáték volt csatlakoztatni, az integrált touchpad pedig viszonylag pontosan tette dolgát, ha szükségünk volt rá. Mivel a Switch 10 betekintési szögei tágak, ezért különösebb mozgatás nélkül is hatékony munkavégzés érhető el segítségével, akár több felhasználóval; hab a tortán, hogy akár sátorüzemmódban is kitámasztható az eszköz, így egy pár perces on-the-go perezentáció is levezényelhető, akár az autó motorháztetején.

Ha netán Windows alapú navigációra volt szükségünk, minden további nélkül szétcsúsztattuk a zsanérokat (mágneses), és máris táblagép üzemmódban folytathattuk, amit elkezdtünk. Mindeközben a Windows 8.1 32 bites operációs rendszer összes, mobileszközökre fejlesztett és optimalizált tulajdonságát igénybe tudtuk venni, a store-on keresztül rengeteg alkalmazást elérve – végre kezd combosodni a felhozatal, mondjuk egy fél évvel ezelőtti státuszhoz viszonyítva.

Ha mobileszköz, akkor legyen izmos rendelkezésre állási üzemidő. Tehát nem hátrány, ha a jelen esetben a 2 cellás, 8 Watt leadására képes, lítium-polimer akkumulátor bírja szuflával – nos, a Switch 10 ilyen téren is helyt állt, ugyanis folyamatos terheléssel (Photoshop lite, Word szövegszerkesztés, három-négy megnyitott Internet Explorer ablak, médialejátszó) 4.2 órát bírt egyhuzamban, ami tökéletes időzítésnek bizonyult két végállás megtétele közt. Mobilinternetet használtunk többnyire, de alkalmas helyeken wi-fi volt a preferált, nagyjából mindkét mód egyenrangúan fogyasztotta az akkumulátor rendelkezésre állási idejét.

Mint ahogyan már említettük az elején: az Acer Aspire Switch 10 összes mozgatórugója a táblagép egységbe, azaz a kijelzőbe lett besűrítve, ezért az eszköz „megjelenítőnehéz”. Ez gyakorlatban annyit tesz, hogy könnyedén kibillenhet stabilitásából az eszköz, szobában, irodában használva egy szimpla fals kézmozdulattól, szabadtéren pedig egy erőteljesebb széllökéstől is. Erre mindenképp kéretik figyelni a használat során, mi pedig bízunk abban, hogy egy esetleges facelifttel némi ellensúlyozást kap majd a dokkoló.

Úton-útfélen tehát kitűnő választást jelent az Acer Aspire Switch 10, de természetesen otthoni, irodai megközelítésekben is ideális mindennapi partner lehet az eszköz. Aki pedig úgy gondolja, táblagépet és netbookot akar vásárolni, ne habozzon, s válassza eme praktikus és költséghatékony megoldást!

Acer Aspire Switch 10 specifikációk

Megjelenítő: 10.1 col kapacitív IPS LED TFT LCD háttérvilágítású multitouch érintőpanel

Maximális felbontás: 1366X768 képpont

CPU: Intel Atom Z3745 @ 1.33 GHz

GPU: Intel HD Graphics

SSD: eMMC 64 GB

Hálózat: IEEE 802.11a/b/g/n Wi-Fi, Bluetooth 4.0, GPS

Aljzatok: micro USB, micro HDMI, microSD, 3.5 mm audio

Akkumulátor: 2 cellás lítium-polimer akkumulátor, 18 W

Méretek: 261.6 mm x 177.1 mm x 8.9 mm

Súly: 1170 gramm

Ajánlott fogyasztói ár:

Még több fotó: Napimagazin.hu Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSIKingston Technology, EpsonLivekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, MSI

Az Opel megkezdte a kis hengerűrtartalmú benzinmotorok gyártását Szentgotthárdon

Nemes eseményre invitált minket az Opel: gyárlátogatással egybekötött program keretein belül láthattuk elsőként testközelből a már gyártásban lévő, három hengeres, 1 literes 115 lóerős, 180 Newtonméter forgatónyomatékot leadni képes erőforrást, mely várhatóan az új, még idén debütáló Opel Corsa egyik sikermotorja lesz.

opel_szentgotthard_flex_013

Ugyancsak a Corsa számára a háromhengeresből készül 90 lóerős is, és ezeket az ezer és 1.4 literes hengerűrtartalmon belül még számtalan motorvariáns követi. A kisméretű benzines motorok lesznek a szentgotthárdi kínálat legnépszerűbb és legnagyobb számban gyártandó termékei, s hogy mindez a Flex üzemben megoldható legyen, még tavaly egy 130 millió eurós pótlólagos beruházással kibővítették az új gyártó csarnokot.

Megkezdődött tehát az Opel szentgotthárdi gyárában a kis hengerűrtartalmú benzinmotorok sorozatgyártása, amely az új Flex motorgyár kiemelt terméke lesz. Ezzel teljessé vált a termékpaletta a mintegy 700 millió eurós beruházással épült gyárban, amely 2013 elején kezdte meg a termelést.

Szijjártó Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára szerdán, Szentgotthárdon a gyártásindító ünnepségen hangsúlyozta: a mostani beruházás is azt bizonyítja, hogy jó döntés volt Magyarország újraiparosítása. Az Opel beruházása erősíti a magyar gazdaságot, hiszen további cégek előtt nyitja meg a fejlődés lehetőségét. Az Opel beszállítóinak 46 százaléka magyar – tette hozzá.

Az Opel 1.4, 1.6 és 1.8 literes benzin- és dízelmotorok gyártására hozta létre a Flex motorgyárat 650 ezer darabos kapacitással. A tervek szerint a termelés 2016-ra eléri az 560 ezer darabot, ennek több mint a fele kis benzinmotor lesz.

Az államtitkár elmondta: Magyarország az európai járműgyártás egyik fellegvára lett, 712 vállalkozás tevékenykedik a járműiparban, az ágazatban 126 900-an dolgoznak, a munkahelyek száma 14 900-zal nőtt. A járműipar adja a feldolgozóipar kibocsátásának 28 százalékát, az ágazat cégei termékeik 93 százalékát exportálják, és ez a magyar termékexport több mint 20 százalékát teszi ki.

Kitért arra, hogy a General Motors európai érdekeltségének magyarországi beruházása már eléri az 1,5 milliárd eurót. Hozzátette: az Opel legutóbbi beruházásával 1500-ra nő a munkahelyek száma a szentgotthárdi gyárban.

Az ünnepségen a General Motors alelnöke, Joachim Koschnicke arról beszélt, hogy a motorgyár az Opel stratégiájának kulcsfontosságú eleme, 2017-től az Opel járműveibe a legtöbb motort itt fogják gyártani. Jelezte: céljuk, hogy az Opel még ebben az évtizedben újra nyereséges legyen, részesedése az európai piacon elérje a 8 százalékot.

Hangsúlyozta: az Opel otthon érzi magát Magyarországon, kulcsfontosságú partner akar lenni a magyar gazdaság növekedésében.

A kis benzinmotorokból az idén mintegy 12 ezer darabot gyártanak, az első teljes évben pedig 14 000 darabot. Az idén a motorgyár összesen 107 ezer darab motort bocsát ki.

Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója újságíróknak elmondta: a kis benzinmotorokat a Corsa és az Adam modellekbe szerelik majd, ebben a szegmensben jelentős növekedésre számít a cég. Beszámolt arról, hogy az idén az első félévben a magyarországi összesített új autó piacon több mint 5000 Opelt adtak el, a márka eladása 68 százalékkal bővült az előző évhez képest. Várakozásaik szerint az idén a magyar piac bővülése folytatódik, 80 000 fölé emelkedhet az új eladott személygépkocsik és kishaszongépjárművek száma.

A szentgotthárdi Opel gyár 1992 óta megszakítás nélkül gyárt motorokat. Az Opel volt az első autóipari cég, amely – egy évvel az első demokratikus választások után – befektetőként megjelent Magyarországon és legutóbbi beruházásaival, az új motorgyár felépítésével tovább erősítette stratégiai pozícióit a magyar gazdaságban.

Az Opel magyarországi meghatározó szerepét az értékesítési eredmények is igazolják. Az elmúlt 23 évben az Opel eladásaival mindig ott volt a képzeletbeli dobogón, ennek is köszönhető, hogy ma Magyarországon Opelből fut a legtöbb az utakon (több mint 450 ezer). A márka nemcsak első volt a személyautó piacon az elmúlt három évben, de az idei első félévben kiugróan jót teljesített. 68%-al növekedtek az Opel magyarországi eladásai, ami több, mint kétszerese a piaci átlagnak. Ez 13% fölötti piaci részesedést és biztos piaci elsőséget jelent az Opelnek Magyarországon.

Felhasznált források: MTI, Opel Southeast Europe

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Öltözz divatosan a fesztiválszezon alatt is

mom_boyfriend_farmer_es_kituzokTombol a fesztiválszezon! Ilyenkor a legtöbben nemcsak kedvenc előadóik fellépéseinek időpontját nézik ki gondosan, de ruhatárukat is átböngészik, hogy kényelmes, ám mégis divatos szettben bulizhassák végig a koncerteket. Ha nincs ötleted arra, hogy mit vegyél fel, akkor itt van néhány hasznos tipp a MOM Park stylistjától.

[TESZT] Dodge Durango 3.6 V6 Pentastar AWD Citadel – a finomra hangolt kiindulópont

Lehet, sokaknak furcsa, sokaknak viszont természetes: idehaza, Magyarországon is egyre nagyobb igény mutatkozik a tengerentúli járművek iránt, kiváltképp, ha az igazán klasszikusnak és tradicionálisnak tekinthető irányokról esik szó.

dodge_durango_v6_pentastar_002

Valószínűleg mindenki számára ismerősen, vagy még inkább kultikusan cseng a patinás Dodge brand, elég csak az 1914-ben alapított, akkoriban még Dodge Brothers Motor Vehicle Company futó ős-anyacégre gondolni. Később, 1928-ban azonban a belépett a képbe a Chrysler, felvásárolta a sikeresen működő konszernt, majd egy alig 10 éves fúzió következett: 1998-ban a Chrysler beleolvadt a Daimler-Benz gyártóóriásba, aztán 2007-ben megszakadt az együttműködés – a Chryslerrel együtt a Dodge is kivált a német illetőségű cégből. Azóta ismét a Chrysler égisze alatt fut a márka.

Mivel mindezidáig nem volt a Dodge márkának hazai forgalmazója, ideje volt lépni: a Duna Autó Zrt. vállalta a feladatot, s néhány hónapja meg is található a palettájukon a Dodge bázismodelljeinek szinte teljes skálája. Mi pedig most a Jeep Grand Cherokee testvérmodelljét, a Dodge Durango-t vetettük teszt alá a 19 márkát forgalmazó Duna Autó Zrt-nek köszönhetően.

A tesztautó egészen Ausztriától utazott hozzánk (így volt megoldható a logisztikázás rövid idő alatt), de úgy gondoljuk, megérte napokat várni a végkifejletre: tulajdonképpen mindenben úgy teljesített a SUV, ahogyan azt elképzeltük. Sőt, kicsit talán még jobban is. Nézzük a részleteket!

Klasszikus vonalvezetés, amolyan USA-módra

Már a frontrész kialakításánál is feltűnő részleteket találunk, hagyományosan alkalmazva a Dodge forma- és stílusvilágát, mely az elmúlt években, vagy ha jobban tetszik, évtizedekben mit sem változott: óriási, hangsúlyos hűtőmaszk-modult csalogatja a tekintetet, sok, kötelező jellegű krómberakással, kereszt-alakzatot formáló dizájncsíkokkal. Hozzávetőlegesen 50-50 arányban terjeszkedik az alsó szoknyarész tekintélyes méretű lökhárítóeleme, az alsó jobb- és bal oldalra gondolt, az arányokhoz képest aprónak tűnő ködlámpafészkekkel, a belső szegleteknél szintén krómdíszítéssekkel. A küszöbvonal is ezüstös megközelítést kapott, körkörösen fut a díszléc, ezáltal biztosítva a szemlélőt: USA, és prémiumszegmens.

5110 milliméteres hossz, ez tűnik fel – elsőként, ha az 1924 milliméteres szélességet nem vesszük figyelembe. Utóbbi akár átlagosnak is értelmezhető, igaz, egy hétköznapi autónál azért jóval kisebbek az értékek; viszont a szabadidőautó-szegmensnél már nem annyira kirívó. Mindenesetre a 3042 milliméteres tengelytáv is arról árulkodik, hogy bizonyára hatalmas és tág enteriőrrel akad dolga az újdonsült Durango tulajdonosnak.

Szintén klasszikusnak értelmezhető formaterv jellemzi az oldalvezetést, a méretes oldalajtók, viszonylag nagynak definiálható üvegfelületek és lágyra húzott törésvonalak jellemzőek, klasszikus, félkört formázó első és hátsó sárvédőívekkel, hosszított hátsó csomagtérrel, mely alapesetben öt személyre szólóan 1387 literrel domborít, hét ülésesre variálva viszont már komoly korlátok adódnak jelen esetben is. A 20 colos keréktárcsák jelen esetben egyáltalán nem vélhetők túlzónak, a méretarányok tekintetében szinte eltörpülnek az összkép egységében, de tökéletes harmóniát vélhetünk itt is felfedezni.

Amennyire jellegzetes a Dodge Durango orr-kialakítása, annyira átlagos a far, ami persze nem jelenti azt, hogy csorba esne a globális kocsiszekrény formaiságán, ellenkezőleg. Itt tulajdonképp leginkább a hasonlóság az imént már felemlegetett Jeep Grand Cherokee malmára hajtja a vizet, ez nem véletlen, és kifejezetten szerethető a végeredmény. Az amerikai autógyártást is elérte a LED-es menetfények, hátsó helyzetjelzők alkalmazásának szellője, így nem meglepően a 2014-es Durango is hordoz néhány ilyen motívumot. Például a hátsó menetfények esetében gondolták úgy a tervezőmérnökök, hogy miért is ne dobják fel az amúgy is modern érát idéző hangulatot még inkább valamiféle plusszal? Sikerült is telibe trafálni a közízlést jó értelemben véve; a lámpaburák vonalvezetése mélyen benyúlik a C oszlopok alá, a LED csíkozás pedig szorgalmasan követi mindezt, több lépcsőben, vagy ha jobban tetszik, rétegződésben. Az irányjelző- és tolatórészletek természetesen fehérek alaphangon, nyilván az Európára hangolt megoldások a Durango esetében is jelen vannak.

A lámpatestek kialakítása egységet alkot az ötödik, azaz csomagtérajtó övvonala alatt, közrefogva a széthúzott Dodge feliratot, s végeredményben kihangsúlyozva a bal alsó sarok felé tendáló Durango, illetve jobb részen elterülő Citadel feliratokat. Régiónkban talán megtévesztő lehet, hogy a típusjelzésre (Durango) és a felszereltségi szintre utaló (Citadel) feliratok ugyanazon karaktertípussal készültek és méretre is megegyeznek, tehát könnyen hihetjük, hogy a Dodge Durango Citadel egyben hordozza az autó arculatát. Pedig nem egészen van ez így.

Kényelem magas szinteken: Európa szele belengi az összképet

Anyagválasztás tekintetében vegyesek az észrevételeink az új, 2014-es modellévű Dodge Durango esetében. Alapjaiban véve jó minőségűek a felhasznált matériák, a cockpit kialakítása például jobban passzolhatna az amúgy alkalmazott vajbőr mikéntjéhez, illetve számos esetben találkozhatunk kopogós, kevésbé jól illesztett műanyagokkal (például a hátsó utasoldali ajtók sárvédőidoma melletti fedőlemez hajlamos volt a kipattanásra).

Mindezek tekintetében az alap kialakítás centrumában a kényelem van kiemelt helyen, s mi más is lehetne egy prémium irányba tendáló amerikai családi autó esetében? A kormánykerék mérete optimális – hol vannak már a hatvanas évek gigantikus, hihetetlenül vékony fogású, elefántcsont hatású kormányok? -, a központi műszeregység átlátható, részletgazdag információkkal szolgál menet közben a sofőr számára. Az „európaisodás” lényegében itt érezhető a leginkább, s itt nem feltétlenül a honi igényekre szabott elrendezés, lokalizálás tényére gondolunk elsősorban. A légbeömlők elhelyezése, mintázata, az infotainment, a középkonzol, az USB és AUX csatlakozóaljzatok, a nyolcsebességes ZF automataváltó karjának ergonómiája mind déja vu-t ébreszt.

Némileg ellentmond viszont a harmóniának a hamisítatlanul USA szellemiségű, bal lábbal működésbe hozható rögzítőfék, vagy az oldaltükrökbe gravírozott hamisítatlan felirat, mely arra utal, hogy a visszapillantóban látható objektumok bizony a valóságban nagyobbak, mint amekkorának látszanak. Megfogadható jó tanács, nem árt élni a hasznosságával.

Ergonómia: jeles

Mivel méretbeli probléma nem igazán akadt a teszt során, egyértelmű, hogy a belső komfortját meghatározó fotelekkel sem volt problémánk hosszabb és rövidebb útjaink során. Az ülések oldal- és hosszirányú tartása is remek, az ágyrugós, menet közben ide-oda himbálózó ülő és hátlapok már a múlté, a tömött felületek jól tartanak, a bőrözés matt hatású, nem érzékeltük, hogy csúszásra lenne hajlamos, mindezek mellett strapabírónak is tűnt. Bár ez úgy 6 ezer kilométer távlatában – ennyi volt a tesztautóban – nem állapítható meg végérvényesen, de bízunk abban, hogy az amerikaiak követik a korábban is már jól bevált, tartósságra utaló tendenciákat.

A hátsó üléssor akár három felnőttnek is kényelmes férőhelyet biztosít, három átlagosnál tán nagyobb testalkattal bírónak is, ami viszont nem jelenthető ki minden EU-ra optimalizált hasonló kategóriájú autó esetében. Amúgy meg miért is ne, hiszen így legalább gyakorlati értelmet nyer a néhol túlzónak tűnő méretválasztás.

Plusz kettő férőhellyel bővíthető a Durango, ezek a csomagtérből hajthatók ki, a megszokott módon variálva a középső sor üléseivel. Jelen esetben is aranyszabály, hogy ezek a székek nem teljes értékűek, leginkább gyerekekre méretezettek, ugyanakkor 180 centiméteres testmagasság környékén sem volt érezhető az, hogy esetleg visszafogottan bántak volna a fejtér kialakításával a tervezőmérnökök.

Sci-fi Inside – találékony és lényegre törő mindez

Így szól az érdeklődőhöz a brosúra célirányos oldala. Valóban, akár egy tudományos-fantasztikus filmben, persze némi túlzással azért. A központi műszerek ugyanis szinte száz százalékban variálhatóak és testre szabhatóak, köszönhetően az LCD kijelzőnek, mely egységesíti az összes létező kijelzőt, amely fontos információkat szolgáltat utunk során. Legalábbis, ami a középső, sebességmérő panelt jelenti, itt választhatunk hagyományos analóg hatású arculatot, de megelégedhetünk egyetlen, nagyra gondolt számadattal, mely nemes egyszerűséggel tájékoztat pillanatnyi sebességünkről. Egyébként össze is vonható minden infó, analóg jellegű sebességméréssel, megtehető távolsággal, átlag- és pillanatnyi fogyasztással. Érdekes, hogy a tizedesek használata annyira nem általános, tehát a visszajelzőről azt láthatjuk csak, hogy pillanatnyilag például 6, 7, vagy akár 16 litert fogyasztunk. Nyilván a MPG átváltásból adódhat ez a pontatlanság, meg lehet vele barátkozni, de szokatlan mindenképpen.

Ahogyan azt korábban, a Jeep Grand Cherokee menetpróbája kapcsán is kifejtettük már, a koncepció számos biztonsági- és menetstabilitási opcionális funkciót vonultat fel. Így van ez a Durango esetében is. BSM, mint Blind Spot Monitoring – dupla radarral felvértezett figyelőrendszer, mely a holttereket térképezi fel, az oldaltükrökbe integrált visszajelző például számos esetben közvetített valós információkat, tehát pontosan végzi a rendszer feladatát. A Parkview névre hallgató tolatókamera részletes képének, illetve a ParkSense tolatóradar együttesnek köszönhetően a tolatás könnyed módon volt kivitelezhető, a viszonylag nagy méretekből adódó odafigyelést jelentősen megkönnyítette. Az adaptív tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control) optimális haladást biztosított a legtöbb próbált körülmény közt – hegyi úton, országúton, városban egyaránt, az ütközésre figyelemzetető asszisztenssel (FCW – Forward Collision Warning) nagyszerű elegyet alkotva.

V6, ami a tengerentúlon tulajdonképpen kicsinek számíthat

Amerikai viszonylatban közepesnek mondható motorizáltsággal teszteltük a Durango-t: V6 elrendezésű, 3.6 literes Pentastar motorral, mely 294 lóerő mozgósítására képes viszonylag pörgős, 6000-es percenkénti fordulatszámon. A nyomatékcsúcs 353 Newtonméterben van meghatározva, ez az érték 4800-as percenkénti fordulatszámon hívható le, kelthető életre. A hajtásláncba iktatott 8 sebességes ZF automataváltó hamar felveszi a vezető stílusát, a fel- és visszaváltások precízek, elhanyagolható késleltetéssel mindig teljesíti a kívánalmakat. Hirtelen gázadásra magasabb sebességtartományokban is azonnali visszakapcsolásokkal reagál, akár 3, 4, vagy 5 fokozattal is visszaveszi az áttételezés arányát, s a hat henger erőteljes mormogással adja tudtunkra a teljesítmény meglétét. Meglepően dinamikusan mozgatja egyébiránt a 2312 kilogramm száraz súlyú karosszériát a 3.6-os benzines szívómotor, persze nem túlzásokba esően sportosan, hanem pontosan úgy, ahogyan egy ilyen karakterisztikájú autót kell. Ennek megfelelően alakul a sprint 0-100 kilométer/órára: méréseink szerint nem egész 8 másodperc (7.7) kellett a mérés teljesítéséhez, ami a kategóriát tekintve kellemes érték.

Aki azt hinné, magas fogyasztási értékeket produkál a 2014-es Dodge Durango, az téved. Persze kinek mi, relatíve a 7 literes átlag is lehet magas, de a 22 literes is lehet alacsony; attól függ, mihez, hogyan viszonyítunk. Nos, a Durango esetében 10.9 literes átlagot produkáltunk, vegyes használattal, de inkább városi-elővárosi környezetben, nem elhanyagolható hegymenetekkel tarkítva. Ez szintén mosolyt fakasztó érték, nem beszélve az országúti, 7.8 literes pillanatnyi átlagról – ennyi volt a legalacsonyabb, amit ki tudtunk hozni a V6-osból. Illusztris, nemdebár? S ne feledjük: egy amerikai nagyköbcentis benzines négykerekesről szól a fáma, melyet ha úgy gondolunk, távirányítással is életre kelthetünk például hűvösebb téli reggeleken a nappalinkból, egy kávé mellől.

Könnyedén a tereppel. Összkerékhajtás is van

Bár az autó hasmagassága és nem utolsó sorban az összkerékhajtás lehetővé teszi a terepes felhasználást, mégsem javasoljuk a nagyon erőteljes és szélsőséges utak használatát, az első terepszög ugyanis a hirtelen kezdődő, 20 fokosnál meredekebb részletekkel korlátozottan birkózik meg az orr rész szoknyáját meghosszabbító gumicsík miatt, így könnyedén beleérhet a talajba. Ugyanakkor a visszafogottabb, alapvető földutas-kisebb köves és göröngyös útszakaszokon úgy tűnt, tökéletesen boldogul. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés, illetve a közepesen lágy rugózás korrekt futást és menetstabilitást garantál, szokásos módon jelentkezik alulkormányozottságra való hajlam és enyhe bedőlés a magas önsúlynak és az 1847 milliméteres magasságnak köszönhető.

Mindent összegezve: a Dodge Durango optimális választás lehet mindazoknak, akik egyedi, idehaza és Európában is különlegességnek számító, prémium kategóriát idéző 4×4 hajtású családi autóra vágynak, s preferálják a nagyobb hengerűrtartalmú benzinmotorokat. Azoknak is kitűnő választás lehet, akik a szegmensben keresgélve valami olyasmit szeretnének birtokolni, ami nem hétköznapi, nem annyira megszokott a hazai és a szomszédos országok útjain, mindezek mellett abszolút nem túlzó üzemben tartási feltételek társításával. Egyfajta kiindulópontként, legalábbis, ami az őshonos és klasszikus SUV szegmenst illeti.

Végül pedig nézzük a Dodge Durango árazását! A tesztben szereplő, V6-os 3.6 literes, 294 lóerős egységgel felvértezett csúcsfelszereltségű Citadel modell 17 970 000 forintos bruttó listaártól érhető el, míg a V8-as 5.7 literes, 360 lóerős hemiszférikus HEMI motoros verzió alig 1 millió forinttal került többe – itt 18 700 forintos bruttó listaártól indul az értékesítés. A belépőszintet az SXT Limited hátsókerékhajtású verzió jelenti, 3.6 literes V6-os aggregáttal, 13.7 millió forintos alapáron – mindezt 2 ére, vagy 100 ezer kilométerre szóló garanciával.

2014  Dodge Durango 3.6 V6 Pentastar AWD specifikációk

Motor

Motortípus: V elrendezésű, hathengeres szívómotor

Lökettérfogat: 3605 cm³

Maximális teljesítmény: 294 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 353 Nm @ 4800 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú ZF automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5110 mm

Szélesség: 1924 mm

Magasság: 1847 mm

Tengelytáv: 3042 mm

Tömeg, üresen: 2312 kg

Össztömeg: 2927 kg

Csomagtartó mérete: 1387 liter, öt felhajtott üléssel

Üzemanyagtartály mérete: 93.5 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 206 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.0 másodperc (gyári), 7.7 másodperc (saját, mért eredmény)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 13.6 l/100 km

Országúti: 7.8 l/100 km

Vegyes: 10.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Vegyes: 14.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 271 g/km

Még több információ a Duna Autó Zrt. honlapján olvasható.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

Tűzoltóautóval erősít a fesztiválokon az iSTYLE

istyle_tuzolto_22014 július 2. és 6. között, Sopronban, a Volt Fesztiválon mutatkozott be a régió vezető Apple Premium Reseller hálózatának idei fesztiválmegjelenése, az iSTYLE tűzoltóautó.