[TESZT] Nike Free 5.0 – a tradíció folytatódik: fussunk, szabadon!
Mezítlábas futás-érzet úgy, hogy lábunkon a cipő? Nem lehetetlen. Korábban, egészen pontosan jó kettő évvel ezelőtt mutattuk be az akkori 3-as verziójú futócipőt, a Free Run+ 3 modellt, mely kifejezetten nagy népszerűségnek örvendett világszerte, így Magyarországon is. A száz százalékosan futásra fejlesztett és ergonomikus megoldásokkal operáló Free sorozat idén debütált legújabb ötödik szériájával, annak is hatodik verziójával – mi pedig nem kevés kilométeren át gyűrtük, teszteltük az újdonságot.
Első ránézésre is szembetűnnek a változások, nyilván a 3.0-hoz képest látszik inkább a kontraszt, de természetesen a 4.0 elemei is visszaköszönnek többé-kevésbé. A formavilág jóval letisztultabb lett, mint a korábbi modellek esetében, a talp szinte teljesen egyenes vonalvezetést kapott, az egységesség kizárólag a sarokrésznél törik meg, itt ugyanis egy bő 1 centiméteres szinteltéréssel találkozunk. A talpfelület oldalsó részletei máris hozzák a tagolt jelleget, kereken 10 cellát számlál a felosztás, míg egy domború 5.0 felirat díszeleg a sarkaknál.
Mint ahogyan a jelenlegi összes Free-szériánál (3.0, 4.0, 5.0), tesztalanyunknál is az újonnan fejlesztett hatszögletű talp-felosztás jellemző. Az apró hornyok egymástól függetlenül mozdulnak el futás közben, ezáltal biztosítva azt, hogy a cipő teljes mértékben felvegye a lábfej (jelen esetben a talp) formáját, ergonómiáját kiszolgálja, továbbá a terep egyenetlenségeit a lehető legmesszemenőbben simítsa és korrigálja. Ebből kifolyólag az új Nike Free 5.0 használatával a boka, a talp és a lábujj ízületek nem fáradnak több kilométer megtétele után sem, függetlenül attól, hogy puhább, képlékenyebb, vagy teljesen kemény felületű talajon végezzük a futást. A hexagonális redőzés összevetve a mélyebb oldalirányú bevágásokkal eddig sosem tapasztalt rugalmasságot biztosítanak a lábnak, a külső behatások eloszlása is egyenletesebb, ezáltal sem a boka, sem a lábszár nem fárad jelentős mértékben. A Free egyedi talpkialakítása továbbá egy masszív középső részt is hordoz, ez segíti a láb természetes helyzetének megtartását.
Az imént említettük a bokát, így nézzük a Free 5.0 sarok-kidolgozását: könnyed, légáteresztő hálós anyaghasználat garantálja az optimális levegőkeringetést, továbbá a talp itt lett leginkább megerősítve; itt található a legtöbb olyan pont, amely elnyeli a fölös plusz energiákat, ezzel is tehermentesítve a bokát és az inakat.
Egyértelműen a szabadság érzete, a könnyed hétköznapi felhasználás vezérelte a tervezőmérnököket akkor, amikor megalkották a Nike Flywire technológiáját. Jelenkorunk Nike futó- és globális sportcipői túlnyomó részben alkalmazzák ezt a megoldást, melynek lényege, hogy a cipők felsőrészének összetétele úgynevezett vectran rostokból áll – ezek az LCP (liquid crystal polymer – folyadékkristályos polimer) alapú szálak napjaink legkönnyebb, ám mégis igen erős és kitűnő ellenállóképességű műanyagából készülnek. Ha hozzávesszük azt, hogy az anyaghasználat során nem alkalmaznak varrást, így tökéletesen sima és pillekönnyű megoldást kapunk. Külön érdekesség, hogy a vectran-t a NASA is használja előszeretettel.
Tehát az orr-felsőrész a feljebb említett Flywire-t használja, tapintásra is érezhető a kétlakiság, hiszen egyszerre tűnik puhának és elasztikusnak, mellé pedig összhatást érzékelünk, stratégiailag meghatározottan elhelyezett vágásaival pedig garantált a dinamikus mozgáshoz szükséges rugalmasság. Az orr mellső traktusa leheletvékony gumi-jellegű borítást kapott, ez segít kivédeni az esetleges botlásokból adódó felületi sérüléseket (a Flywire hajlamos a bolyhosodásra többszöri kisebb kopások folyományaként), de ez a borítás végig fedi tulajdonképpen a cipő egész oldalvezetését. A Flywire technológiának köszönhetően a láb ujjak feletti része is tökéletesen levegőzik futás közben, a belülről párnázott hatású kialakítás pedig lágy jelenlétével teszi még komfortosabbá a futás folyamatát.
Erőteljesen tart a fűző rész is, itt öt fő álláson keresztül tudjuk szorosra, vagy lazábbra állítani a Free 5.0 lábfej tartását. Az oldalsó középrészek ventillációja szintén remekbeszabott, hasonló rendszer alapján funkcionálnak, mint a sarokrésznél; az átfűzés az alapszínektől elütő, ám mégis ízléses hurkokon történik. A nyelv vékony, flexibilis mivolta végett rásimul a lábfej sajkacsont által határolt felületére, különleges felosztása pedig a legjobb kényelemérzetet teszi lehetővé.
Egyértelműen kijelenthető tehát, hogy a Nike Free 5.0 kiválóan utánozza a láb természetes mechanizmusait, s a gyártónak sikerült ismét újraértelmezni a szabad futás fogalmát. Valóban: a Nike Free 5.0 remek alternatíva ahhoz, hogy tereptől függetlenül élvezzük a kompromisszumok nélküli futás szabadságát, redukált erőkifejtéssel és kiterjesztett állóképességgel karöltve. A Nike Free 5.0 2014-es verziója tehát ajánlható mindenkinek, aki fontosnak tartja az igényesen kivitelezett és megtervezett futást, s mindemellett ad lábai egészségére is. Mindazonáltal a Nike Free 5.0 tökéletesen használható bármely kül- és beltéri sporttevékenységnél is ahol a lábak fokozott igénybevételnek vannak kitéve, de akár hétköznapi utcai viselethez is bátran ajánljuk.
Facebook képgaléria: IDE kattintva
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSIIgazán belevaló családi napot kanyarított az Opel a Hungaroringre idén is
Immáron hagyományszerűen, idén negyedik alkalommal került megrendezésre az Opel Családi Nap, a Legendák Találkozása országunk legismertebb versenypályáján, a Hungaroringen. Már az előzetes online akkreditáció statisztikai adatai szerint is több tízezer látogatóra számított a szervezés, s valóban: kora délutánra szinte teljesen megtelt az aszfaltcsík környéke.
Alapvetően a paddock és a boxok kínálták a legváltozatosabb lehetőségeket, de az alsó parkolóterületeken is gondoskodtak a változatos programok kínálatáról. A box-aktivitások leginkább érdeklődés övezte látnivalója az Opel Monza koncepció kiállítás volt, itt tömött sorok kígyóztak folyamatosan a nap során, de a Fővárosi Állat- és Növénykert kisállat simogatója is számos, alapvetően apróbb látogatót vonzott. Shwarzkopf-hajshow és FA Men Extreme programok várták a felnőtteket, nyilvánvalóan a szülőket, s alapvetően az erősebbik nemnek kedvezett a Triumph fehérnemű- és fürdőruha bemutatója is – ha a benzingőztől pár percre megfáradtan betértek ide némi energiagyűjtés céljából.
Találkoztunk még kifejezetten nőknek kialakított, az ÉVA magazin által megálmodott olvasósarokkal is, továbbá az Opel honi szentgotthárdi gyára is készült bemutatóval. A Mattel Barbie és Hot Wheels aktivitásai révén a gyerkőcök nemtől függetlenül megtalálták számításaikat, talán itt volt a legnagyobb léptékű zsivaj; s tapasztalataink szerint a Talmácsi Motorsport Iskola gyermekprogramjai is sok lurkó arcára csaltak önzetlen mosolyt.
Tudvalévő, hogy az Opel számára kifejezetten fontos a környezetvédelem – ennek megfelelően az Opel Ampera modell is kiállításra került, konkrétan a Carbon Solutions rögtönzött főhadiszállásától nem messze. Itt bele is futottunk egyik partnerünk, a Zöld Autószerviz első embereibe, Szerdai Gáborba, a vállalkozás tulajdonosába és gépjármű szakértőjébe, valamint Ghimán Lajos menedzserbe. Lényeges megjegyeznünk, hogy a Zöld Autószerviz Magyarország első és egyetlen karbonsemleges autószervize, fontos számukra a társadalmi felelősségvállalás, ezáltal környezetünk védelme – e szellemiség jegyében zajlik az autószerelő műhely mindennapi munkája is.
A paddock némileg levegősebb programokat kínált, a szó szoros értelmében, ugyanis ezen aktivitások száz százalékban szabadtéri megközelítésűek voltak. Az Opel Cascada és kabrió kiállítás kétségkívül vitte a prímet, csakúgy, mint a HP Ghymkana Show is, vagy a Skike bemutató- és tesztpálya. Itt mutatkozott be nagy léptékekben a Talmácsi Racing felhozatala is, de lehetett zsákban ugrálni, vagy akár benevezni a Soproni 0.0% Radler Kupára is.
Ellátogattunk az Opel tulajdonosok által birtokba vett parkoló szekcióba is, itt a legkülönbözőbb egzotikumokkal találkoztunk. Kedvencünk egyértelműen a kultikus Lotus Omega volt, a maga 395 lóerejével, nevéből adódó sportosságával, ízig-vérig Lotus alapjaival, s a maga közel negyed százados múltjával. Persze mindezek mellett számos ínyencséget sikerült lencsevégre kapnunk, számos modell képviseltette magát – de még mindig jól látszik, hogy a Manta-kultusz hazánkban is igencsak nagy popularitásnak örvend.
Elmaradhatatlan egy Opel Családi Napon a Hatósági-Közszolgálati Park jelenléte. A nap folyamán szintén az előző évekéhez hasonlóan, a Gold Tribün mögötti parkolók lettek kialakítva megannyi mentő, tűzoltó- és rendőrautóm számára, melyek a gyerekek részére szabadon rendelkezésre álltak. Lehetett szirénázni, beülni, kiszállni, felmászni, s persze tátott szájjal bámészkodni több órán keresztül.
Pályaprogramok is vártak a nagyérdeműre, ezeket a Gold Tribünről szabadon megtekinthette bárki a nap folyamán. Civil autóvezetésre érthető okokból nem nyílt mód, viszont képzett instruktorok, profi pilóták és olimpikonok folyamatos rotálással vitték körökre a szerencséseket. Kovács Niki, a legeredményesebb magyar gyorsasági motorversenyző is kivette részét az élményautóztatásból: hasonlóan a rendezvény két nappal korábbi sajtóeseményéhez, most is 325 lóerős Opel Insignia OPC volánja mögött láthattuk, illetve élhettük át rutinjának mikéntjét, mellyel újra bebizonyította, hogy nem csak a motorokkal bánik értő kezekkel.
Egyértelmű, hogy az idei évben sem maradhatott el a folyamatos kisszínpadi programkavalkád. Eszményi Viktória és Heilig Gábor kezdett rögvest a megnyitó után, majd pontosan délben az Animal Cannibals szórakoztatott régebbi (no meg egynehány újabb) slágerével. Veres Zoltán műrepülő attrakciója fél kettő után pár perccel stratolt el, igen látványosra sikerült – a nézők feje felett alig pár méterrel történtek a bravúros légi mutatványok. Danics Dóra, az X Faktor legutóbbi győztese is feltűnt a pódiumon, majd nem sokkal később tulajdonképpen az Irigy Hónaljmirigy produkciója zárta a monstre produkciókat.
Este nyolckor végül 13-as kanyar Nagyszínpadján a Tankcsapda szokásos, ám idén 25. jubileumi koncertje zárta a 2014-es Legendák Találkozása rendezvényt, tömeggel, kellően felfokozott hangulattal.
Még több fotó: IDE és IDE kattintva (Napimagazin.hu Facebook oldal)
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 7D és Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSIRajzpályázatot hirdetett a Zöld Autószerviz
[TESZT] Kipróbáltuk a Nivea Pure Effect termékcsaládot
Csak 15 perced van vacsorát készíteni? Nem gond!
Mit tegyünk, ha a vendégek szinte már az ajtóban toporognak, de nekünk még ötletünk sincs az esti menüre? Mind a háziasszonyok, mind a kezdő, fiatal konyhatündérek számára jó hírrel szolgálunk: nem csak különleges, de egészséges is az a néhány étel, amelyek elkészítése mindössze 15 percet vesz igénybe.
OPC élményautózás, Monza-koncepció: csak kettő az idei, 2014-es Opel Családi Nap bőséges kínálatából
Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, az idei, sorban negyedik Legendák Találkozása, avagy az Opel Családi Nap ismételten remek és változatos programkínálattal várja az érdeklődőket.
Konkrétan a családokra kihegyezve, ugyanis a korábbiakéhoz hasonlóan a folyamatos társas aktivitásé lesz a főszerep a Hungaroring berkein belül megrendezésre kerülő, ingyenes egész napos rendezvényen.
Sorolhatnánk napestig a bőséges kínálatot – most nem tesszük, inkább ajánljuk cikkünket, vagy a http://www.legendak.com oldalt; az eseményről a hagyomány szerint részletes összefoglalót közlünk majd. Inkább nézzük, mit láttunk-hallottunk-tapasztaltunk a tegnapi sajtónapon, stílszerűen a Hungaroringen!
A zord idő ellenére nem tűntek letörtnek a megjelent újságírók, ellenkezőleg: keresték a kihívást a szombati eseményekhez hasonlóan sokrétűre gondolt privát programlehetőségek közt. Nem véletlenül kihívás, ugyanis a több napos eső áztatta aszfaltcsík még a sokat próbált versenyzőket is megizzasztja – rögvest egy Astra-Insignia OPC pályaautózással kezdtünk. Korlátozott idő állt rendelkezésünkre, úgyhogy a 280 lóerős GTC Astra OPC-k és 325 lóerős V6-os Insignia OPC-k mellett már sajnos a szentgotthárdi 200 lóerős 1.6 literessel szerelt „sima” GTC-t már nem volt módunk kipróbálni – sebaj, épp elég komplexre sikeredett így is az élmény. Mert bizony éményautózás volt ez a javából, a tavalyihoz hasonlóan (igaz, akkor az Insignia-kat Corsa OPC-k helyettesítették) két körös futamokat róttunk a versenypályán, egy felvezető és egy teljes kör révén.
Az autók OPC módba kapcsolva érezhetően stabilabbá váltak, a futómű keményebben viselkedett, és a megcsúszások is redukálódtak jelentősen. Óvatos vezetés volt ez, hiszen az eső a szó szoros értelmében szakadt, viharos széllökésekkel megspékelve vettük be a kisebb és nagyobb kanyarokat, fékeztünk intenzíven, de azért közel 200 kilométer/óráig gyorsítottunk is a célegyenesben. Mivel az Astra OPC-t már teszteltük tavaly, ezért a legnagyobb újdonságot a vizes, csúszós úton való viselkedés jelentette, s bátran állíthatjuk: remekül állta a sarat, néhány fenékriszálás és alulkormányozottsági részletet kivéve (járulékos dolgok). A nagyobbik testvér, azaz az Insignia OPC méretéből és súlyából adódóan nyilvánvalóan kevésbé alkalmas versenypályára, mint az Astra, viszont a stabilitást remeknek éreztük; az imént említett OPC üzemmódnak, illetve az állandó összekerékhajtásnak köszönhetően. Külön érdekesség, hogy az Insignia OPC csapat instruktoraként feltűnt Kovács Niki gyorsasági motorversenyző is, illetve Laklóth Aladár színművésszel is találkoztunk, méghozzá a program megnyitóján, az eligazításon.
Második felvonásként terepre utazott a zsurnalisztacsapat, persze csak helyben, viszont hazai fejlesztésű-gyártású elektromos hajtásláncot kapott autóbusszal. Meg is jegyeztük, hogy akár e járművel is letudhatnánk néhány kört a pályán, igaz, nem lenne ildomos, hiszen nem hordozza a villámos emblémát. Elég az hozzá, hogy a nagyjából 6-700 méterre lévő hátsó, Gold Tribünök mögötti résznél szálltunk ki (itt lesz majd a közszolgálati park kialakítva, tűzoltó, mentő- és rendőrautókba is lesz lehetőség beülniük kicsiknek és nagyoknak egyaránt). Már várakoztak ránk a könnyebb terepen is jól használható Mokka-k és Insignia Country Tourer-ek, s nyomban indult is az offroad rész. Végeredményben a terep részletek ténylegesen könnyedebb megközelítést kaptak, a füves, felázott területeken remekül lehetett próbálni a menetstabilizátorok (ESP, ABS) kikapcsolt állapotával befolyásolt intenzívebb kanyarvételezéseket: a Mokka így is stabil maradt viszonylag, nehezen lehetett kizökkenteni tempójából. Időhiány miatt az Insignia Country Tourer próba elmaradt, viszont e modellről már írtunk szintén részletes tesztet (2 literes biturbó gázolajossal felvértezve).
Minden kétséget kizáróan az idei Legendák Találkozása eseménynek az egyik legérdekesebb pontja az újragondolt Opel Monza tanulmány lesz, melyet mi már a hivatalos hazai premier előtt körbejárhattunk, illetve az autó belsejébe is bepillanthattunk. A futurisztikus, kétoldali felfelé nyíló ajtós kivitellel megspékelt külső igazán jövőbe mutató hajtásláncot takar, 3 hengeres, 1 literes turbótöltött benzinmotor található a középpontban, ráadásként CNG üzemmóddal.
Nem sokkal a Monza koncepció kivesézése után sajtótájékoztató következett, mely keretein belül Dános András, az Opel Magyarország PR igazgatója, illetve Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezetője vázolták részletekbe menően a szombati történéseket. Exkluzivitásként pedig pódiumra szólították a Szalay Balázs-Bunkoczi László párost, akik idén két ízben is nekivágnak Afrikának: a Marokkó-ralin vesznek részt első nekifutásra októberben, majd december végi starttal következhet az Afrika Eco-Race. Megszólalt a francia nemzetiségű Jean-Louis Schlesser is, kétszeres Dakar-győztes pilóta, az Afrika Eco Race megálmodója és szervezője is – véleménye szerint a legesélyesebbek Szalayék a következő verseny első helyének megszerzésére. Szalay Balázs és Bunkoczi László egyébként 10 éve vannak a szcénában, s a legelső útjuk is Opellel lett levezényelve.
A sajtótájékoztatón utaltak továbbá arra is, hogy a várhatóan nem túl kegyes időjárás ellenére is telt házra számítanak, ugyanis több, mint 32 ezren regisztráltak az eseményre. A regisztráció – hasonlóan az eddigiekhez – alapfeltétele a programokon való részvételnek. Még mindig nem késő a regisztrálás a http://www.legendak.com oldalon.
Fontos kiemelni, hogy az Opel jelenlegi teljes palettája mellett bemutatkozik a Segítő Vásárlás program is, mely támogatja a fogyatékkal élő emberek segítségével elkészített magyar termékeket és szolgáltatásokat – már ötvenen felüli azoknak a cégeknek és szervezeteknek a száma, akik csatlakoztak a programhoz, illetve használják a Segítő Vásárlás védjegyét.
No és persze talán a legszórakoztatóbb és egyben legjobban várt program egyértelműen az élményautózás mikéntje lesz, ugyanis több ízben sorsolnak majd, s a szerencsés nyerteseket képzett instruktorok viszik körbe a pályán. A főprogramot a Magyar Opel Tulajdonosok Egyesületének neve fémjelzi: lesz gyorsulási versenyből is bőségesen.
A 2014-es Legendák Találkozása Opel Családi Nap a tradícióknak megfelelően este Tankcsapda koncerttel zárul.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSIIdén negyedszerre rendezik meg az Opel Családi Napot a Hungaroringen
[TESZT] Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI ecoFLEX – ilyen egy ideális utazóautó
Rendhagyó jelleggel indítjuk útjára friss cikksorozatunkat, mely előzetes terveink szerint kettő havonta jelentkezik majd friss nagytesztekkel. Mindez gyakorlatban annyit tesz, hogy különböző gyártók különböző modelljeit vetjük alá több ezer kilométeres túráknak, melyek lokációja alapvetően a németországi és svájci régiók együttese. Számtalan autópálya- és országúti szakasszal, városi-külvárosi mellékutakkal, egyes speciális esetekben offroad-részekkel. Alapvető szempont pedig, hogy a kivesézett autó mennyire is felel meg a nagybetűs utazás és komfort faktor követelményeinek, több utazó személy tekintetében.
Első delikvensünknek az Opel Insignia kombiját, azaz a Sports Tourer változatot, annak is a legtakarékosabbnak kikiáltott EcoFLEX technológiát felvonultató verzióját választottuk. A követelményeknek első körben is megfelelt az autó: tágas, praktikus és persze kombi, minden kompletten egyben van ahhoz, hogy a Budapest-Németország etapot teljesítsük. Nézzük is a részleteket!
Variációk széles tárháza – mindez több ezer kilométer távlatában
Korábban már bemutattuk a napimagazin.hu autóteszt rovatában az Insignia Country Tourer variációját, melyhez 2 literes duplaturbós gázolajos egységet kaptunk, összekerékhajtással, megerősített futóművel. Előtte közelebbről is megismerkedhettünk már szinte az egész Insignia-palettával egy igen jól szervezett vidéki menetpróba alkalmával – mindkét irányú benyomásaink teljes mértékben pozitívak voltak, ez érződik is a cikkek hangvételéből; kíváncsian vártuk, hogy a hétköznapibb léptékű Insignia, mely leginkább családközpontú utaztatásra lett kialakítva – hogyan domborít majd.
Nyilván, ha a paraméterek combosak, a méretek prémium nagyautósak, rögvest beindul a fantázia, miszerint egy ilyen autóval gyerekjáték lehet legyűrni néhány száz, ezer kilométert. Így hát kicsit elfogultan vágtunk neki az utazásnak, bár nagyjából tudtuk, mire is számíthatunk majd.
Jót tett a facelift, kívül és belül is
Elegáns kontúrok, limuzinos elegancia kombi kaszniba ágyazva: a faceliftes Opel Insignia alapvető vonásai megmaradtak, az első, adatptív bi-xenon AFL+ kanyarkövető és sebességfüggő fényszórókat tartalmazó lámpatestek újragondolt köntöst kaptak, a fektetett L alakú LED menetfények a tokozás felső részén találhatók. A hűtőmaszk hangsúlyos, a krómozás szintén – a felszereltségnek köszönhetően kapott is belőle masszívan az autó, az orr jellegzetességét a ködlámpafészkek egyfajta lezáróívként vonultatják fel a sarkok ezüstös kereteit, s mindez folytatódik az oldalvonalak kialakításánál is, az üvegfelületek alsó- és felső határvonalainál. A B oszlop ajtóelválasztóinak lakkozott megjelenése szintén emeli a prémiumos megközelítést, a 17 colos keréktárcsák nem hivalkodóak, mégis exkluzívabbá és egyben szerethetőbbé teszik az összképet. A kilincsek szintén krómberakásosak, a jól ismert oldal-törésvonal pedig jelen esetben is jól kiemeli az Insignia lendületességét, fiatalos dinamizmusát.
Alig 10 centiméter híján meg is van az 5 méteres felső-középkategóriára jellemző hossz, itt nagyban közrejátszik a kombi kialakításból adódó túlnyúlás. Ugyanakkor a tengelytáv sem kicsi, 2737 milliméter, manőverezéseknél, mint például szűkebb helyekre betolatásnál is óvatosnak kell lennünk: a szélesség 1826 milliméter.
Optimálisan kiaknázható a raktér is
Az Insignia ST 540 literes csomagtere optimális, bár van ennél nagyobb is a kategóriában. A rakfelület tetszés szerint alakítható, a tesztautóban alkalmazott padló nyitható volt, így a kapacitás mélysége növelhető volt – nem beszélve a 60:40 arányban osztott és dönthető hátsó üléssorról, így akár másfél köbméteresre is kibővíthető (1530 liter). Újragondolták a fart is: a két hátsó helyzetjelző közötti, tolatócsíkokkal integrált ezüst díszléc lejjebb került, továbbá a lámpatestek is új megközelítést kaptak.
A hátsó ajtó továbbra is egy egységként nyílik fel, a menetfényekkel egyetemben, így a C oszlopok végződésére külön fényforrások kerültek (helyzetjelző és tolatólámpa), így felnyitott csomagtérrel is láthatóak maradunk.
Prémium beltér Cosmo tálalásban: a kényelem és a praktikum középpontban
S hogyan is nézett ki az utazás gyakorlatban? Nyilvánvalóan az egyik legfontosabb pont az enteriőr kényelme, praktikuma, továbbá az átfogó komfort. A beltér minőségi anyaghasználata pozitív összbenyomást keltő, csakúgy, mint a szín- és árnyalatválasztás. A bőrkárpitozás szintén minőségi, a tesztautó nagyjából 20 ezer megtett kilométere után sem tapasztaltunk kopást, gyűrődéseket, ráncolódásokat. A kormánykerék remekül kézre esik, a bőrözés lágy, a külső ívek csúszásgátló bevonata valóban jól szolgál több órás vezetés után is (a kormány fűthető is, szélsőségesebb, téliesebb időjárás esetén), a bevonat megőrizte mattságát a fenti kilométerszám ellenére is. A központi műszeregység jónéhány újítást kapott, alapvetően az LCD-analóg megjelenítés jellemző – a fordulatszámmérő, illetve a hűtőfolyadék-hőmérséklet és üzemanyagszint visszajelzője közé ékelt folyadékkristályos kijelző tetszés szerint variálható, itt a számlap és mutató (sebességmérő) is digitális grafika formájában lett megvalósítva, s léptethető is az infotainment szerves részeként – tehát kedvünkre alakíthatjuk a küllemet.
Mindezek mellett kifejezetten informatív, nincsenek fals direkt betükröződések, az komplex, és kristálytisztán olvasható még erőteljes ellenfényben is. Az újragondolt középkonzol kezelőegységei is jó szolgálatot nyújtanak, a korábbi, combos rutint és eligazodási képességeket igénylő kiosztás már a múlté, letisztult a felület, a kétzónás klíma gombjait, illetve az üzemmódkapcsolót (ECO) vonultatja fel. A féloldalasra húzott könyöktámasz alapvetően a sofőrnek kedvez, viszont felhajtható, és jól pakolható rekeszek mutatják meg magukat. Szintén újítás az érintőpad, amely a hatfokozatú sebességváltókartól balra található, az egység a könyöktámaszon pihentetett karral is elérhető, az egész rendszer irányítható innen is – a kapacitív érintésérzékeny LED háttérvilágítású LCD kijelző megfelelően kontrasztos, hardveresen kellőképp gyors, a szoftver pedig a legújabb volt.
Alaposan újragondolt infotainment. Igazán intelligens
Intellilink rendszer: valóban intelligensnek bizonyult a nagyteszt során. iPhone készülékekkel párosítva zseniális egységet alkot, a Bluetooth összeköttetés pillanatok alatt létrejön, a párosítás és felismerés stabil és bugoktól mentes. Bár az előretelepített navigációs rendszert használtuk, egy soron következő hasonló infotainmenttel felvértezett modellnél ki fogjuk próbálni az okostelefonról is vezérelhető alkalmazássort – németországi utazásunk során egyelőre a kontaktok szinkronizálását, a hangutasítás alapú szolgáltatásokat teszteltük, s kitűnő végeredményt konstatáltunk. Visszatérve a navigációhoz: elsőre talán kissé szokatlan volt, hogy a séma merőben más, mint az eddig megszokott GPS rendszereknél, ugyanis a cím megadása jó, ha az utcanév bepötyögésével kezdődik, majd utána jöhet a kerület (lokálisan), illetve város, aztán ország.
Hiába a magyarítás, a címszerkezetek a külföldi – legyen német – sémát követik, vesszőkkel elválasztva a neveket és egységeket. Viszont a kalkuláció kiemelten gyors, nagyjából 2 és fél másdopercig tartott, míg a hozzávetőlegesen 900 kilométeres távolságot kiszámította a rendszer. Szokásos profilok közt válogathatunk, mint Gazdaságos, Gyors és a többi – mi a Gyors módot választottuk, helyesen: az útirány kizárólag autópályákon át került felvázolásra, beiktatva nyilvánvalóan a fizetős utakat is; bár a távolság így 80 kilométerrel megnövekedett, de valóban kikerültük az összes köztes falvat, kisvárost a végcélig. Mindezek mellé a grafikus felület is tökély, a kisorolásokat és lekanyarodási pontokat érthetően, egyértelműen mutatja-mutatta, így abszolút eltéveszthetetlenek a kijáratok, körforgalmakból történő kihajtások.
Comb- és gerinctámaszos üléseivel az elöl utazók szinte teljeskörű kényelmet élezhetnek az Opel Insignia Sports Tourer-ben, ráadásul a székek fűthetők-hűthetők, mellé szellőztethetőek is. Utóbbira nem volt szükségünk, nem úgy, mint a fűtésre, ugyanis egy kellően masszív hidegfrontba futottunk bele rögtön az osztrák határ elhagyása után. 4-5 fok, eső (amolyan szitáló, őszies), és teljes szürkület jellemezte a dél-németországi bajor régiót, a kedvünket és lelkesedésünket persze nem vette el mindez, inkább újult erővel vágtunk bele az újabb útvonalak megtervezésének. Alapkoncepcióként még Svájc, nevezetesen Walenstadt és aWalensee környéke lett beirányozva, de a pillanatnyi időjárás-jelentés és előrejelzések alapján úgy fagypont körüli hőmérséklet volt a jellemző, némi hóval és havasesővel – inkább kihagytuk, ha már május eleji kiruccanásról volt szó. Maradtunk tehát a a déli német részeken, felfedeztünk rengeteg kicsiny tartományt, falvat, Landwirtschaft-érzet volt dögivel.
Csak az a fránya időjárás, az befolyásolta a ténykedést rendesen, de legalább a szűrt fény ideális fotózási feltételeket biztosított. Jellegzetes, félreismerhetetlen környezetben.
Utazóautó, utazásra, utaztatásra. Mit számít a távolság?
A hátsó ülapok – hasonlóan az elsőkéhez – hosszukban és szélességükben is megfelelőnek bizonyultak a hosszabb utazáshoz. Egy utasunk volt hátul, ő remekül befészkelte magát, még néhány, az úthoz nélkülözhetetlen kisebb csomagot is be tudott pakolni maga mellé instant használathoz. Próbáltuk három fővel is a hátsó férőhelyet, a tendencia és a képlet szerint hagyományosan a kzepes testalkatú felnőtt kombináció volt a nyerő, de inkább a kettő, plusz egy gyerek az ideális. Végülis érthető, hiszen az Insignia Sports Tourer belső méreteiben némileg hasonló paraméterekkel bír, mint az egy kategóriával kisebb Astra.
Nagyban segíti a menetkomfortot a FlexRide rendszer, mellyel a futómű keménysége elektronikusan állítható. Gyönyörűen vasalta az úthibákat, az útfekvés is kiváló volt, szinte már-már az az érzésünk támadt, hogy egy kategóriával magasabb szintű autóban ülünk. A pattogást – mely azért némileg megmaradt nagyobb úthibáknál – felváltotta a hullámzóan lágy rugózás, éppen határon maradva, egyáltalán nem zavaróan. Ráadásként a rendszer folyamatosan érzékeli az útfelület változásait, így mindig a legmegfelelőbb hangolást kapja az elöl MacPherson, hátul Multilink futómű.
Kifejezetten pénztárcabarát hajtásláncot jelent az EcoFLEX-es 2 literes CDTI
S ha már EcoFLEX, összegezzük tapasztalatainkat a gazdaságosságról, továbbá a vezetési élményről. Egy szóval jellemezhető: példaértékű. A 140 lóerős, soros elrendezésű közös nyomócsöves turbódízel motor kereken 4000-es percenkénti fordulatszámon adja le maximális teljesítményét, nyomatékszegénynek sem jellemezhető, ugyanis 350 Newtonméter kerül mozgósításra már 1750-nél, s 2500-ig marad is az erőtartalék. A végsebességet 205 kilométer/órában határozta meg a gyártó, mi erre rácáfolunk, ugyanis az ECO üzemmódot kiiktatva, Sport profilban, németországi korlátozás nélküli autópályaszakaszon 211 kilométer/órát rögzítettünk, úgy, hogy még lett volna legalább 10-15 kilométer/óra plusz tartalék meglátásaink szerint. A fordulatszámmérő mutatója ekkor kereken 5000/percet mutatott, a pillanatnyi fogyasztás 8.8 liter volt, melyek kifejezetten jó értékek, főként, ha figyelembe vesszük, hogy teljesen egyenes és sík útszakaszon mértük. 130 kilométer/órás németországi ajánlott, illetve osztrák és magyar maximum sebességnél a pillanatnyi üzemanyagfelhasználás 5.0 liter volt 100 kilométerre átlagolva, míg 90 kilométer/órás országúti tempónál 3.4 litert rögzített a fedélzeti számítógép, szintén 100 kilométerre számítva. Városi környezetben, viszonylag dugómentes haladással 5.4 litert mértünk – Így az egységes átlag 6.6 literre jött ki, közel 3000 kilométer megtétele után (egyszer sem nulláztuk a számlálókat). Tankolás után a hatótáv is meglepő értéket produkált, 1349 kilométer volt egész pontosan – némi városi autózás után sem csökkent 1129 kilométerre.
A paletta bőséges, nézzük a választékot
Több gázolajos motorváltozattal is elérhető az Opel Insignia Sports Tourer, szám szerint tizenegy alternatíva közül választhatunk. A 140 lóerős az erősebbik EcoFLEX, ehhez hidegen záró hűtőzsaluk, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és nyújtott hatodik sebességfokozat társul.
Mindezek ellenére tud dinamikus is lenni a 2 literes aggregát, ugyanis Sport állásba kapcsolva akár 9 másodperces (9.1) sprintet is képes eszközölni 0-ról 100 kilométer/órára, saját méréseink szerint. Ez kifejezetten szép érték, ha figyelembe vesszük a kissé vaskos önsúlyt (1826 kilogramm) – három személlyel, csomagokkal viszont máris 12.6 másodpercet kapunk, ECO-ba kapcsolva pedig további 2.6 másodperccel növekszik a végeredmény (15.2).
A manuális hatsebességes váltó egyébként ideális párosítás a cikkben szereplő hajtáslánchoz, ugyanis az elnyújtott fokozatok – főként a hatodik – remekbeszabott vezethetőséget, s nem utolsó sorban pénztárcabarát felhasználást tesznek lehetővé. Pontosan a fent említett összesség teszi különösen vonzóvá kategóriájában a 2 literes EcoFLEX motorral szerelt Opel Insignia Touring Sports-ot, hiszen egyszerre kapunk megvásárlásával protokollautót (céges megoldásoknál is jól jöhet egy kombi kasznis verzió, hasonlóan prémium és eleganciát nem nélkülöző megjelenéssel, mint az ötajtós, vagy a szedán), s jól pakolható, minden zsigerében a legvégsőkig kihasználható családi autót. Mindehhez persze kötelező jelleggel társul a hosszú utakra tervezett és optimalizált kényelmi ráta is, mely egy szinttel feljebb emeli az új, ráncfelvarrott Insignia-t szegmenséből.
Árazás
Az Opel Insignia kombi változata, azaz a Sports Tourer 1.8 literes, 140 lóerős benzines ECOTEC motorral, alapfelszereltséggel 7 290 000 forinttól állítható a garázsba, míg a legrdrágább alternatívát az OPC csomagos, 2.8 literes V6-os 325 lóerős turbótöltött agregáttal szerelt modell jelenti, összekerékhajtással és hatfokozatú automataváltóval – itt 12 950 000 forintos bruttó listaárral kell számolnunk. A tesztben szereplő autó 2 literes CDTI 140 lóerős gázolajossal, ecoFLEX rendszerrel, 6 fokozatú manuális kéziváltóval Cosmo felszereltséggel 8 840 000 forintért kelleti magát, természetesen az alapár itt is jócskán megnövekdhet a pluszban választott kiegészítők tekintetében.
2014 Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTI ecoFLEX specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1956 cm³
Maximális teljesítmény: 140 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 1750-2500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4913 mm
Szélesség: 1856 mm
Magasság: 1513 mm
Tengelytáv: 2737 mm
Első gumik mérete: 245/45 R18
Hátsó gumik mérete: 245/45 R18
Tömeg, üresen: 1826 kg
Terhelhetőség/össztömeg: 474/2300 kg
Csomagtér mérete: 540 liter, 1530 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 70 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.5 másodperc, mért eredmény: 10.7 másodperc (normál üzemmódban)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.4 l/100 km
Országúti: 3.4 l/100 km
Vegyes: 4.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.6 l/100km
Országúti: 3.7 l/100km
Vegyes: 4.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 104 g/km
Bővebb információ az Opel hazai honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSI