Sinka Zsolt új Guiness-rekordot állított fel a Ford közreműködésével
Sinka Zsolt erőművész a fizika törvényszerűségeire rácáfolva, minden elképzelhető erőfeszítést felülmúlva, közel négy órás emberfeletti küzdelem után 13 autót, a Ford teljes jelenlegi személyautó-portfólióját elhúzva új Guinness-rekordot állított fel.
A sokszoros magyar rekord és világrekord tartó Sinka „Popey” Zsolt erőművész által a magyar nemzeti ünnep tiszteletére augusztus 20-án Budapesten, a Westend City Center tetőteraszán végrehajtott Guinness-rekord kísérlet nem indult kedvező előjelekkel: az egész napos eső után ugyan estére kitisztult az idő, ám a rekord helyszínéül szolgáló területet borító térkövek természetes egyenetlensége a vártnál sokkal jobban megnehezítette a sportoló dolgát. Ráadásul, ha mindez nem lett volna elég, a Guinness jelenlévő, a szervezet szirogú szabályzatának betartását felülgyelő és a rekordot hivatalosan igazoló biztosa jelezte, hogy miután nem áll rendelkezésre hivatalos dokumentum arról, hogy a felület lejtése egyik irányban sem haladja meg az egy ezreléket, ahhoz, hogy érvényes legyen, a rekordkísérletet mindkét irányban el kell végezni: azaz, Sinka Zsoltnak gyakorlatilag kétszer egymás után kell végrehajtania az elképeszően kimerítő, minden tartalékot felemésztő világrekordot, és egy húzással minimum 5 méterrel elmozdítani a több, mint 60 méter hosszú, mintegy 18,5 tonnás autósort.
A sort a Ford személyautó portfoliójának legnagyobb tagja, egy 9 személyes Tourneo Custom kisbusz kezdte, és a kínálat legkisebb autója, egy Ka zárta, amely így daramszámban egy autóval, tömegben azonban közel 50%-al haladta meg az eddigi Guinness-rekord tartó litván Zydrunas Savickas 2013-ban elhúzott rekordját. Sinka Zsolt valamivel 19:00 óra után kezdett neki az emberfeletti erőfeszítésnek, és nagyon sokáig úgy tűnt, hogy 13 Ford kerekei által jelentett, egyenetlen felületen elhelyezett 52 tapadási pont kifog rajta. Lassan besötétedett, és Zsolt az augusztus 20.-i ünnepi tüzijáték fényeiben birkózott tovább a szinte felfoghatatlan tömeggel, ám az egyik irányba mintegy 40 cm-rel, a másik irányba pedig 90 cm-rel tudta csak elmozdítani a közel három teniszpálya hosszúságú autósort. Nem változott a helyzet akkor sem, amikor az élen álló Tourneo Connect-et lecserélték egy annál ugyan magasabb súlypontú, ám még nehezebb Ranger-re, a Ford haszongépjármű portfóliójának egy zászlóshajójára.
Ekkor a legtöbben feladták volna a helyében. Sinka „Popey” Zsolt azonba a végkimerültség határán, minden rejtett tartalékát összeszedve csak ennyit mondott: „Ma este a Guinness-rekordért jöttem el ide, és nem is megyek haza nélküle. Tartozom ezzel azoknak, akik hisznek bennem, akik eljöttek, hogy jelenlétükkel támogassanak, és legfőképpen, tartozom magamnak.”
És akkor megtörtént a csoda. A jelenlévők, beleértve a Guinness-biztost is, nem hittek a szemüknek: Zsolt újra nekiveselkedett, és a mintegy 18,5 tonnás kocsisor egyszer csak lassan megmozdult, majd szinte meglódult, és az erőművész több, mint 7 méteren át húzta maga után. Az igazi dráma azonban csak ezután következett: a szinte végletekig kimerült sportolónak a másik irányba is el kellett húznia a 13 Ford-ot. Rövid pihenő után Zsolt ismét nekifeszült a feladatnak, és a jelenlévők biztatásából erőt merítve ismért megmozdította a sort, ám 3,5 méter után megcsúszott, és hatalmasat esett. A nézők egy emberként szisszentek fel, és remélték, hogy nem sérült meg a sportoló. Zsolt felállt, és a hitetlenkedő, lenyűgözött pillantások által kísérve, minden megmaradt erejét felhasználva tett egy utolsó próbát, megismételve a csodát, ezúttal mintegy 6 méterrel maga után húzva az autósort.
A hivatalos jegyzőkönyv kitöltése után a Guinness-biztos elismerő tekintettel adta át az új Guinness-rekordot igazoló plakettett a minden porcikájában kimerült, ám boldogságtól sugárzó arcú sportolónak, akinek elsőként a rekod sikeréhez sok erőt adó jelenlévő felesége és kislánya gratulált.
„Egy gyermekkori álom vált ma valóra, több, mint három évtized minden reményét, minden küzdelmét, megfeszített munkáját képviseli számomra a Guinness-rekordot igazoló plakett. Nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki hitt bennem és jelenlétével támogatott, és büszke vagyok, hogy a rekordot nemzeti ünnepünk tiszteletére ajánlhatom.” – fogalmaz Sinka „Popey” Zsolt.
„Megtiszteltetés számunkra, hogy ennek a hihetetlen rekordnak a részesei lehettünk. A legfontosabb azonban talán Sinka Zsolt rekordjának mögöttes üzenete, ami minannyiunk számára megszívlelendő lehet: soha ne add fel az álmaid, mert minden helyzetből fel lehet állni, és kitartással, alázattal, önmagadat legyőzve semmi sem lehetetlen.” – teszi hozzá Varga Zsombor, a Ford magyarországi PR és kommunikációs igazgatója.
Rihanna ismét a MAC Viva Glam kampány arca
Második Viva Glam kollekcióval rukkol elő a MAC és Rihanna. Az előző klasszikus, dögösebb vörös árnyalatú rúzsok és szájfények utána ezúttal egy kicsit merészebb irányba indultak el: a termékek meghatározó színe a lila, egy kis ezüstös és barnás beütéssel.
Ők a 2014-es MTV Video Music Awards nyertesei
Idén 31. alkalommal rendezték meg augusztus 24-én az MTV Video Music Awardsot, amelynek során az év legjobb videoklipjeit díjazzák. A legtöbb díjat Beyoncé vihette haza, de nyertesként távozott a gáláról Miley Cyrus, Katy Perry és Ariana Grade is. Kim Kardashian mellet villantott, Nicki Minaj feneket rázott, Taylor Swift talán még sosem volt ilyen szexi, Miley Cyrus helyett pedig egy hajléktalan fiú vette át a színpadon az ezüst asztronautát.
Hatalmas megtiszteltetésben részesült Kulcsár Edina
Kulcsár Edina a 8 éve megrendezésre kerülő, több ezer fős tömegsport rendezvény, a Fitbalance Aréna arca lett. A szépség már gőzerővel készül a feladatra, hogy szeptemberben méltón képviselhesse a rendezvényt!
Szeptembertől gyökeresen átalakul a porszívópiac
Egy új Európai Uniós szabályozásnak köszönhetően 2014 szeptemberétől az Unión belül tilos olyan porszívót f orgalomba hozni, melynek elektromos teljesítménye meghaladja az 1600 wattot. Emellett maximum 80 decibelben a zajszintet is korlátozzák. Az Európai Bizottság ezzel a szabályozással indítja el azt a többlépcsős folyamatot, melynek segítségével a porszívók is bekapcsolódnak az Európai Unió környezetvédelmi programjába.
Különleges dokumentumfilmmel zárja a nyarat az MTV
A Tomorrowland: 10 years of Unity, Love, Madness and Magic a legendás fesztivál legjobb pillanatait eleveníti majd fel.
Hosszú Katinka bronzérmes 200 méter pillangón
Hosszú Katinka bronzérmet nyert 200 méter pillangón a berlini úszó Európa-bajnokság vasárnapi zárónapján. A szám másik magyarja, Jakabos Zsuzsanna negyedik lett. A német fővárosban korábban három arany-, egy ezüst- és egy bronzérmet gyűjtött Hosszú jól kezdett a döntőben, 50 méternél elsőként fordult, aztán féltávnál második volt a spanyol Mireia Belmonte Garcia mögött. Majd kissé visszaesett, 150-nél csak a negyedik helyen haladt, de aztán az utolsó hosszra ismét beleerősített, s így meglett a bronz.
Az első helyet a spanyolok klasszis úszója szerezte meg, míg másodikként honfitársa, Judit Ignacio Sorribes zárt. Jakabos 2:08.03-mal lett negyedik.
Eredmények, női 200 m pillangó, Európa-bajnok: Mireia Belmonte (Spanyolország) 2:04,79, Ignacío Sorribes (Spanyolország) 2:06,66, Hosszú Katinka 2:07,28, Jakabos Zsuzsanna 2:08,03.
Forrás: MTI
Hetvenezernél is több vendége volt a Strand Fesztiválnak
[TESZT] Opel Astra GTC 1.6 Turbo Sport – a maradandó élmény presztízse
Nemrégiben Szentgotthárdon jártunk, abban a kisvárosban, ahol bizony igencsak nagymérvű folyamatok zajlanak az Opel gyáregységében. Nos, az akkor levezényelt kirándulás apropója nyilvánvalóan a motorok gyártásának mikéntje, illetve azok megtekintése volt, valamint az újonnan bevezetésre kerülő egységekről is akkor rántották le a leplet – de azért persze a már korábbi időponttól gyártásban lévő 1.6 literes turbósokat is megtekinthettük a szalagon. Pontosan olyanokat, amelyek a cikkben szereplő tesztautóban, az Opel Astra GTC-ben is megtalálható. Kereken 200 lóerővel.
Belegondolni is különös, hogy anno, úgy 15 évvel ezelőtt még teljesen máshogy alakultak az akkori hengerűrtartalom-teljesítmény párosítások; örültünk, ha egy 1.6 literes benzines teljesítette akár a 100 lóerőt, 16 szeleppel (!), nélkülözve a turbótöltést. Az pedig már csak hab volt a tortán, ha egy 1.4 literes erőforrásból kihozták a bűvös százast, az áll leesett, és mindenki csodájára járt. Ma pedig egyáltalán nem kunszt, hogy kicsi, akár 1000 köbcenti körül is már, töltötten megvan ez az érték, sőt, akár jócskán felül is múlhatjuk.
Már majdnem a legerősebb
Múlik tehát az idő, a technológia fejlődik. Jelen esetünkben az Opel Astra GTC-nek, azaz a „mezei” Astra sportkupjának csúcsmodellje a korábban már bemutatott OPC verzió, 2 literes turbómotorjával, s a maga zseniális 280 lóerejével – aki netán visszafogottabb teljesítményre vágyik (nyilván van ilyen, nem is kevés), az választhatja tesztünk alanyát. No és persze az árazás is barátságosabb, nem beszélve arról, hogy az élményautózás garantált jelen esetben is.
Kellemes a szemnek, kellemes a kéznek – szól a mondás, mi pedig előszeretettel alkalmazzuk most mindezt az Opel Astra GTC kapcsán. A tesztmodell ideális színválasztásának köszönhetően valóban hordozza már első blikkre is a sportos aspektust, a front részleteit kiemeli, a hűtőmaszk alatti, hahotázó szájra emlékeztető beömlő fityiszt mutat az előttünk haladó visszapillantójába: kár a gőzért, neked padlógáz, nekem sima utazósebesség. Fölény van, kompromisszumok szinte nincsenek, s ezt nagyon is jól tudják az Opel formatervezői: az Astra GTC fazonja messzemenően eltalált. Klasszikus kupéforma ez, elég csak egy pillantást vetnünk oldalnézetből a tetőívre, a csapott far-sziluettre, a hosszúra nyújtott oldalajtókra, a gömbölyded vonalakat hordozó A és C oszlopokra. Vagy akár az 1489 milliméteres magasságra, amely leginkább sportautós paramétereket jelent, igaz, a ki- és beszállás ennek köszönhetően is nehézkesebb, mint mondjuk a hagyományos utcai verzió esetében. Ennyi tehát azért kell az üdvösséghez, no meg pluszban azért jót tesz az összképnek a 18 colos, feketére fényezett felnik négyese, melyek bár viszonylag nagy átmérővel rendelkeznek, a gumik oldalfala magasabb a megszokottnál, ezért (és a színválasztás miatt is) kisebbeknek tűnhetnek.
Opel Astra GTC. OPC módra, csak visszafogottabban
Szolid OPC Line embléma árulkodik arról, hogy az optikába belenyúlt az Opel Performance Center is, tehát már majdnem a feljebbi sorokban említett nagyvad Astra OPC, kicsit visszafogottabban. A hátsó, harmadik ajtó fölé applikált légterelő például ismerős lehet, csakúgy, mint a FlexRide futómű, vagy a minimális felárért rendelhető sötét színű üvegtető, és a hasonló tónusú oldaltükrök is.
Egyöntetűen a fart a dupla kipufogóvég párosa dobja fel, igaz, lehetne mindez kicsit hangsúlyosabb is – az alapséma szerinti, kissé ovális jellegű arculat köszön itt vissza, a hátsó lökhárító két alsó sarkába helyezve. Diffúzor-hatás nincs, viszont erőteljes választóvonal igen, ez szintén a fekete tartományt hozza, jól harmonizálva az autó többi hasonszőrű részletével. A helyzetjelzők burái is sötétítettek, LED csíkjuk félreismerhetetlen, és szintén erősbíti a sportosság mikéntjét. Semmi plusz sallang, mindössze egy GTC felirat a jobbon, alatta parányi Astra jelzéssel.
Sportautó? Túraautó? Utazóautó?
A már jól megszokott prémiumérzet fogadja a sofőrt és utasait az enteriőrbe pillantva: a próbált Opel Astra GTC az OPC felszereltségtől eggyel visszafogottabb csomaggal érkezett, Sport névre hallgatva. Még mielőtt arra gondolnának olvasóink, hogy a kőkemény, fapados sportautós érzettel kell megbarátkozni a vezetés-utazás során – akkor tévednek, nagyot. Ugyanis az Opel Astra GTC – a később részletezésre kerülő FlexRide futőművet leszámítva teljesen utazóautós, utcai-országúti komfortot kínál, túlmutatva tényleges szegmensén, vajbőrrel bevont kormánykerékkel, minőségi anyagválasztással, puha, alapvetően nem kopogós műanyag részelemekkel, combtámaszos hűthető-fűthető kagylóülésekkel, mely utóbbiak csak jellegükben és kinézetükben sugallják a sportosságot. A Sport fokozatba kapcsolásnál színváltós központi műszeregység elrendezése optimális, fontos kiemelni, hogy minimális a tükröződésre való hajlam, a középkonzol elrendezése zsúfolt, de hamar átlátható, viszont a még mindig újdonságnak számító IntelliLink rendszer dominál, arányaiban véve hatalmasra gondolt érintős LCD-vel; számos funkciót érhetünk el innen, jó kiegészítőjeként a gombsoroknak.
Elöl ülni tehát kényelmes, a komfortfaktor magas. De mi a helyzet a hátsó traktussal? Előrehajtott első ülések mellett sem egyszerű a bejutás hátra, viszont ha a delikvensek – jelen esetben kettő átlagos testalkatú felnőtt – bejutottak, meglepően kényelmes utastér fogadja majd őket. A 2695 milliméteres tengelytáv elegendő ahhoz, hogy körülbelül középállásba húzott első ülések mellett a lábakat ki tudjuk nyújtani, segítségül hívva a viszonylagosan nagy térdteret is a jó méretezés révén, egyedül a fejtér az, ami kompromisszumot követel még. Viszont valamit valamiért, a tökélyre hangolt tetőívet nem bonthatja meg semmi, ez tény.
Alaphangon 380 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk az Opel Astra GTC esetében, ám szokás szerint ez a felület növelhető a 60:40 arányban osztható hátsó üléssor döntésével: így máris szinte 1 köbméterrel tágasabb a fuvarozásra szánt hely, pontosan 1235 litert kapunk. A pakolhatóság átlagos, a csomagtérajtó keresztmetszete szűk, viszont kisebb odafigyeléssel kellemesen megoldható ezen feladat is.
Szentgotthárdi, 200 lóerős benzinmotor
Ismételeten egy szentgotthárdi aggregáttal szerelt Opelt fogtunk tesztre – az elkövetkezendőkben ez a tézis egyre sűrűbben jelentkezik majd, nagy örömünkre. Az 1598 köbcentiméter hengerűrtartalmú, soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött benzinmotor nyomatékgörbéje igen egyenletesen épül fel, pörgős viselkedésének és finomra hangolt járásának köszönhetően 280 Newtonméter csúcsnyomatékra képes már alacsony, 1650-es percenkénti fordulatszámon, míg a maximális, 200 lóerős teljesítmény 5600-nál áll rendelkezésre. A hajtásláncba épített 6 sebességes manuális kéziváltó áttételezése pontosan eltalálta azt a hangulatot, jelleget, amely kötelező jellegű egy olyan hot hatchnél, mint az Opel Astra GTC, az első három fokozat visszafogottságot nem ismerve közvetíti az erőátvitelt az első kerekekre, úgy, hogy teljesen elfeledkezünk arról, hogy nem összekerekes kivitelt vezetünk. Persze ez már közismert az Opel sportosra hangolt járművei esetében, gondoljunk csak a már unalomig emlegetett Astra OPC-re, vagy akár a Corsa Nürburgring Edition-jére. A három állású fokozatválasztó (Sport, Tour és Normal mód) legjobban preferált arculata egyértelműen a Sport mód, ennek kapcsolásával a felfüggesztés keményebbé válik, a gázreakciók közvetlenebbek lesznek, a kormányzás pedig direktebben közvetít. 7.8 másodperc alatt sikerült feltornázni a pillanatnyi sebességet 100 kilométer/órára, ami nagyjából meg is egyezik a gyárilag mérttel (7.9), harmadikban meg is futotta az autó.
A motor- és kipufogóhang visszafogott, bár morgás azért folyamatosan érzékelhető. Hogy ez elegendő-e, ízlés kérdése, mindenesetre mi általában hiányoljuk a vadabb hangorkánt, még akkor is, ha netán hangszórón, vagy kipufogóra gondolt membránon érkezik más márkák képviselői esetében.
Bő kézzel mért hangulatfokozás. Árazásban is előkelő helyen
Üzemanyag-felhasználás tekintetében nem spórol az Opel Astra GTC 1.6 literes turbómotorja, ugyanis normál használat mellett is 7.8 literes átlagot rögzítettünk 50 százalék városi-50 százalék országúti körülmények mellett. 90 kilométer/óránál ugyan 5.8-6.2 körül mozgott az érték, viszont városi araszolgatásnál 9.3 literig is felugrott a képzeletbeli mutató. Sportosan közelítve az átlag 9.8 liter/100 kilométerre jött ki, hasonló vegyes használattal, így az országúti, 90 kilométer/órás átlagtempó 6.6 litert jelentett hasonló vezetési stílussal, mint a normál körnél.
Kifejezetten jó árképzéssel várja a kereskedésekben az Opel Astra GTC az érdeklődőket: a belépő szintű, 1.4 literes, ECOTEC szívó benzinmotoros, Start/Stop rendszerrel és ötgangos manuális váltóval felszerelt verzió Enjoy csomagban 5 350 000 forintos listaárral rendelkezik, míg az OPC változat (8 250 000 forint) előtti legmagasabb felszereltségű modell, mely tesztünkben is szerepelt: 6 290 000 forint listaárral kecsegtet. Természetesen az Opel Astra GTC megvásárolható gázolajos kivitelben is, ebben az esetben az Enjoy felszereltségű, 110 lóerős, 1.6 CDTI ECOTEC motoros, Start/Stop rendszerrel ellátott, 6 fokozatú kéziváltós alternatíva 6 280 000 forintot kóstál, míg a 2 literes, szintén Start/Stop rendszerű, 195 lóerős biturbo dízelellel és hatfokozatú manuális kéziváltóval felvértezett modell 7 980 000 forintért vihető haza.
2014 Opel Astra GTC 1.6 Turbo Sport specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1598 cm³
Maximális teljesítmény: 200 LE @ 5600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 280 Nm @ 1650 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4466 mm
Szélesség: 1840 mm
Magasság: 1489 mm
Tengelytáv: 2695 mm
Első gumik mérete: 235/50 R18
Hátsó gumik mérete: 235/50 R18
Tömeg, üresen: 1403 kg
Össztömeg: 2020 kg
Csomagtartó mérete: 380 liter, bővíthető 1165 literig
Üzemanyagtartály mérete: 56 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 230 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 másodperc (gyári), 7.8 másodperc (saját, mért eredmény)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 9.3 l/100 km
Országúti: 5.8 l/100 km
Vegyes: 7.8 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.3 l/100km
Országúti: 5.6 l/100km
Vegyes: 6.6 l/100km
CO2 kibocsátás: 154 g/km
Még több információ az Opel magyarországi képvisetelének honlapján olvasható.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI

















































