Főoldal Blog oldal 603

Quad túrák, extrém szafarik, harckocsizás? Karnyújtásnyira a Vad Quad-tól!

A címben szereplő három programlehetőség csak töredéke annak, amit Sovány Tibor vállalkozása, a domonyvölgyi Vad Quad kínál. Ráadásul Budapesttől alig 30 kilométernyi utazással máris elérhető az igen sokszínű birodalom, ahol a kalandra éhes közönség pillanatok alatt megtalálhatja számításait.

[TESZT] Chevrolet Malibu 2.4 LTZ – az újraértelmezett felső-közép

Régóta hiányolta a Chevrolet-ra kihegyezett vásárlóközönség azt a hézagpótló megoldást, amelyet a korábban sikereket felmutató Epica helyettesítésére kellett volna foganatosítani elsősorban az európai piacon. Igen, csak az európain, hiszen a Malibu már egy ideje elérhető Amerikában, s ott egy masszív alsó-középkategóriás megoldást jelent, jelentett.

chevrolet_malibu_002

Most pedig kiderítjük, milyen érvek szólnak amellett, hogy a Chevrolet Malibu-t, a gyártó jelenleg Európában hivatalos forgalmazásban kapható csúcsmodelljét válasszuk a kereskedésben. Kezdjük a legelején, néminemű időbeni visszatekintéssel!

Kronológia és a jelen

Ráadásul figyelembe kell vennünk azt is, hogy a típus masszív jelenlétét 1964-től datálhatjuk a tengerentúlon, mely egészen 1983-ig tartott. Utána azonban ismét elkezdődött a gyártás, méghozzá 1997-ben, úgyhogy a jelenlegi sorozatgyártásra megérett nyolcadik (jelenlegi) széria a 2011-es New Yorki Autószalonon mutatkozott be, már akkor pozitív visszhangokat keltve.

Ugyanakkor tudnunk kell, hogy a jelenlegi típus nem kifejezetten amerikai, hanem a globális General Motors paletta egyik külön elgondolása: pontosan ugyanarra az alvázra épül, mint a konszernen belüli testvérmodell Opel Insignia; ezzel teljesen megszűnt a kapcsolódás a Chevrolet és az ős-Daewoo láncolat közt, s így nyugalmazhatóvá vált végleg a feljebb már emlegetett Epica.

Hamisítatlanul amerikai külső magasabb szinteken

Idehaza a felső-középkategóriában áll csatasorba a kellően stílusos és elegáns Malibu, s máris, ha elkezdjük vizsgálni a külsőt, megállapítható, hogy a tervezőmérnökök mindent megtettek annak érdekében, hogy egy igazán érdekes, konzervatívba hajló, csipetnyi Amerikát felvonultató kreálmány szülessen. Az orr-rész követi a jelenlegi Chevy-típuskínálat trendjét, tehát az óriási kettéosztott hűtőmaszk, közepén a csokornyakkendőt szimbolizáló logóval rögvest szembetűnő támpont. Az első fényszórók bal és jobb oldali V alakban egészítik ki az összhatást, míg a lökhárító vonalvezetése finoman illeszkedik a képbe, és krómhatású keretekbe ágyazott ködlámpákkal zárja az alsó íveket. Egyébként első blikkre a szakavatatlanok hihetnék azt is, hogy egy Cruze-zal találkoztak szembe az utcán, de minden kétségük eloszlana akkor, amikor a fart kezdenék szemlélni. Stílusos kifejezetten a megoldás, kicsit hasonlóan a Camaro-féle klasszikus izomautós designhoz: a hátsó lámpabúrák egységét a kettéosztás töri meg, kissé négyzet-alakzatban, így páros „szemeket” láthatunk, melyekbe elegánsan integrálták a fehér színű tolatólámpa-csíkokat is. A márkajelzés, illetve az elmaradhatatlan aranyszínű embléma jelen van itt is, a csomagtérfedélen terpeszkednek a jelzések; az ívelt és kevésbé kiugró lökhárítók által nyújtott minimalistába hajló harmóniát a kategóriánál kötelezően elmaradhatatlan dupla kipufogóvég-páros töri csak meg.

Az 1855 milliméteres szélesség inkább a frontrésznél érzékelhető vizuálisan, a far keskenyített hatással kelletti magát (szintén Insignia-hasonlóság), viszont a 2737 milliméteres tengelytáv arra enged következtetni, hogy minden bizonnyal az utazás komfortja is kifinomult lehet. A 18 collos kerekek a tipikus szedán fazont feldobják, némileg sportossá is teszik az összképet, csakúgy, mint a krómozott, kulcs nélküli nyitást is lehetővé tevő kilincsek. Az európai verzió oldalsó tükrökbe beépítésre kerültek az irányjelzők is, ezek némileg megtörik az egyenletes vonalvezetést, pár milliméterrel kilógnak a tokozásból – akármennyire is apró részlet, de ez is dob a megjelenésen.

A luxus európai léptékkel folytatódik

Tehát a külső megjelenés kapcsán minden adott ahhoz, hogy egy igazán luxus jellegű illetve megjelenésű Chevrolet-val cirkáljunk az utakon, kérdés, mindez folytatódik-e az utastérben? A továbbiakban ez is kiderül még sok más mellett.

Bőrborítás mindenütt, vajpuha kezelőegységek, az átlagosnál jóval könnyebben megszokható vezető- és utaskörnyezet. Tömören ennyi lehetne, de persze azért jóval több ennél: már a minimális erőkifejtést igénylő ajtónyitásnál érezhető, hogy bizony ez már nem a pár évvel ezelőtti elvárásoknak megfelelő kategória vagy épp minőség – s utána jön a többi pozitív benyomás folyamatosan. A külsőt amerikai ihletésűnek tituláltuk, a belső viszont egyértelműen európai színvonalat hordoz, a kardánalagút burkolatán végigfutó krómberakások, a műszerfal varrott szegélyei, a cockpit díszcsíkjai, vagy akár az egyébként egyenkormány lágy bőrbevonata a küllőkön kialakított krómszegélyekkel mind-mind kényeztető hatással operálnak. Ha pedig a far Camaro-s jegyeket vonultat fel, folytatódjon mindez a műszerfal kialakításában is!

Fordulatszámmérő-sebességmérő páros, egymástól kontrasztosan elkülönítve, kocka-fazonnal, beépített vízhőfok- és üzemanyagszintmérő egységgel – némi sportosan hivalkodó megjelenés-plussz, ugyanakkor az index- illetve ablaktörlő multifunkciós karjai hasonlóak más Chevy-modellek esetében. A középkonzol elmaradhatatlanul tartalmaz egy multi érintőképernyős felhajtható LCD-egységet is, viszonylag pontos navigációval, illetve a prémium minőségű hangrendszer kiegészítő kezelőegységei is (például ekvalízer) itt lelhetőek fel. Az automata klíma gombsora a hifi konzolja alatt kapott helyet, természetesen manuális állíthatóssággal, egyéb funkciókkal, mint az ülésfűtés, illetve hűtés. Krómbölcsőt kapott a hatfokozatú automataváltó bőrborítású karja, itt található az elektronikus kézifék kioldó gombja is.

Ha nagy kívül, mi a helyzet belül?

Férőhely bőven akad az utastérben: mind az első, mind a hátsó fotelek kényelmesek, több opcióban állíthatók, míg az elsők kettő memóriaállással bírnak. Az első ülőfelületek puhák, de nem szélsőségesen, hosszabb távon is kimagaslóan kényelmesek, nincsenek elgémberedett végtagok, zsibbadt testrészek. A középkonzol közepes terjedelme végett a térdek is jól elférnek, a vezető bal lábának pihentetésére széles lábtartó áll rendelkezésre. A hátsó üléseken három átlagos testalkatú felnőtt vidáman elfér, itt közrejátszik az 1585 milliméteres nyomtáv; csakúgy, mint a kaszni kialakításának köszönhető bőséges fejtér is (globálisan 1465 milliméteres kocsiszekrény-magasság). Rugalmasan kemény háttámlák, kis dőlésszögű és ergonomikus ülőfelületek jellemzik az ülőalkalmatosságokat, melyek dönthető kartámaszt rejtenek, kettő utas számára.

Egy röpke pillantás a hajtásláncra

Az 5800 fordulaton 167 lóerős teljesítményt egy 2384 köbcentiméteres soros négyhengres benzines erőforrás viszi át az első kerekekre egy hatfokozatú DSC automataváltón keresztül, maximálisan 225 Newtonméteres nyomatékkal 4600 fordulat/percen. A motor járása egyenletes, igen halk, magasabb fordulatszámon sem vehető észre a jelenléte; ugyanakkor alacsonyabb tartományokban lomhának tűnik a reakcióideje. Ez elsősorban visszaváltásoknál ütközik ki, itt a váltó gondolkodása vesz el a dinamizmusból, aztán 2000 környékén megjön a szunnyadó erő, és jelen van nagyjából 4500-4700 között. A helyzet némiképp javul, ha manuálisba kapcsoljuk a váltókart, így a váltógomb tetején elhelyezett kis billentyűkkel adagolhatjuk a sebességfokozatokat. Ez elsőre szokatlan lehet, mindenesetre ötletes megoldás, hamar megszerethető, ráadásul így pontosabbra hangolható a Malibu kezelése.

A futómű lágy, minimális túlkormányzás tapasztalható élesebb, nagyobb tempóval bevett kanyarokban, ám ilyenkor sem vészes az autó viselkedése, és könnyedén korrigálhatóak az esetleges bakik. Fogyasztás tekintetében viszonylag magasak az értékek, városi léptékkel könnyedén 10 liter fölé tornászhatóak az értékek, ez nekünk a teszt során 11.7 literre jött ki. Országúti, 90 kilométer/órás közlekedéssel jelentősen javul a helyzet, így 5.8 litert mértünk, míg autópályatempónál kereken 8 literes fogyasztást produkált a Malibu. Valószínűsíthetőleg a közeljövőben érkező 2 literes dízel megoldás nagyban javít majd a fogyasztási értékeken, s véleményünk szerint az sem árt majd, ha mondjuk egy hatfokozatú manuális váltóval jön létre a párosítás.

Irány Malibu!

Több újabb alapvetően európai Chevrolet modell esetében jelenthető ki, hogy az amerikaiasan markáns és erőteljes vonalvezetést felvonultató formatervek érvényesülnek a modellek esetében – gondoljunk csak az Orlandora, a Captiva-ra, vagy a Cruze lépcsőshátú változatára. A Malibu nagyszerűen viszi tovább eme tradíciót, s így megerősítve azt, hogy bizonyára az öreg kontinensen honos csokornyakkendős járműválaszték is szinte már-már ugyanazt az életérzést tudja biztosítani, mint a tengeren túl. Szerethető, exkluzív megjelenésű, pozitív műszaki paraméterekkel bíró autó lett a Chevrolet Malibu – nem utolsó sorban versenyképes árazással, mely hamar közkedveltté és igen népszerűvé teheti a kategóriában autót keresők számára.

Chevrolet Malibu 2.4 LTZ specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzines szívómotor

Lökettérfogat: 2384 ccm

Maximális teljesítmény: 167 LE @ 5800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 225 Nm @ 4600 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4865 mm

Szélesség: 1855 mm

Magasság: 1465 mm

Tengelytáv: 2737 mm

Gumik mérete elöl: 245/45 R18

Gumik mérete hátul: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1539 kg

Csomagtartó mérete: 545 liter

Üzemanyagtartály mérete: 73 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 206 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.2 s (gyári), 9.4 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 11.7 l/100 km

Országúti: 5.8 l/100 km

Vegyes: 6.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 11.5 l/100km

Országúti: 6.0 l/100km

Vegyes: 8.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 188 g/km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

VIVA COMET 2012: a VIP backstage, és azon túl

A Napimagazin idén is jelen volt az immáron 12. életévébe lépett VIVA COMET díjkiosztón, amelyet a magyarországi könnyűzenei élet legrangosabb eseményeként tartanak számon. Nem véletlenül, hiszen jelenleg ez az egyetlen olyan célirányos rendezvény, ahová meghívást kap a szórakoztatóipar szcénájának krémje, szinte mindenkivel összefuthat az ember, aki számít, valaha számított, vagy nem.

Ramada-Aquaworld: legyen egy jó hétvégénk!

Nem kétséges: nincs könnyű helyzetben az a kikapcsolódásra vágyó család, akik optimális és megfelelő körülmények közt szeretnének eltölteni egy felhőtlen hétvégét valamelyik hazai szállodában. Mert ugye sok tényező befolyásolhatja a döntést, mint például a helyszín alapvetően, az árfekvés, illetve a szolgáltatások rangsorolása, s azok minősége.

A futás és kocogás örömei

Az utóbbi időben egyre nagyobb teret hódít magának a futás, egyre többen kezdték ezt a szabadidős sportot választani egészségük megőrzésére. Mindegy, hogy milyen az idő, a Margit-szigeten mindig szép számmal találkozhatunk futókkal,kocogókkal. Talán először egyszerűnek tűnhet ez a sportág, de azért vigyázzunk, egy-két szabályt és ötletet nem árt figyelembe vennünk!

Miért is jó futni?

Zsírégető hatása van, a rendszeres futás mellett átalakul a test izomzata (szálkásodik) – különösen az alsó végtagokon, de a test egészére kihatással van – , jótékonyan befolyásolja a légzési és keringési rendszert, növeli a szervezet álló- és ellenállóképességét, a legegyszerűbben űzhető aerobmozgás, kiválóan alkalmas a menstruációval járó feszültség levezetésére, remek stresszoldó, futástól testileg és lelkileg is jobban érezzük magunkat, a fittséggel párhuzamosan nő önbecsülésük és önbizalmunk, plusz a futás remek társas kikapcsolódási forma, lehet családi/baráti és kizárólag női program is.

Felszerelés

Az első és legfontosabb a megfelelő cipő kiválasztása, főleg akkor, ha aszfaltos úton vagy betonon van csak lehetőségünk futni. Ez a terep ugyanis nagy megterhelést jelen a boka és a térd ízületei számára. A kezdő futók leggyakoribb hibája, hogy előszednek egy sportcipőt a cipős szekrény aljáról, mondván, hogy úgy is csak egy kis félórás kocogásra kell, felesleges kiadás még egy cipőt vásárolni. Sajnos ez nem így van. Mindenképp jó befektetés egy, a lábunknak megfelelő futócipő, hiszen ettől a futás is könnyebbé és élvezhetővé válik. Korábban már írtunk erről, amit ITT olvasható.

Nike_LunarSwift_3_Pure_Platinum_White Nike_Free_Run_3

Mindig kényelmes ruhában fussunk, hogy semmi ne tudja elterelni a figyelmünket sportolás közben. Extraként választhatunk technikai futópólót a nedvességet magábaszívó pamutpóló helyett, vagy futózoknit a vízhólyagok ellen. Akinek az alkata megkívánja, annak érdemes egy futónadrágot vagy ahhoz hasonlót beszereznie a combok kidörzsölődése ellen.

Egy kis motivációra van szükséged? A Nikeplus weboldal funkcióit ingyenesen használhatja bármely regisztrált felhasználó, a futás adatainak méréséhez, azok feltöltéséhez, és az ezekkel kapcsolatos funkciókhoz (pl. edzésnapló, egyéni célok kitűzése vagy kihívásokban való részvétel) azonban néhány speciális eszközre van szükség. Egy Nike+ kompatibilis cipőre, a mérésre használatos Nike+ érzékelőre, és egy vevőre, amely lehet a Nike+ SportBand, az Apple iPod touch, iPhone 3GS vagy egy Nike+ SportKit vevőegységgel kiegészítve valamelyik iPod nano típusú mp3 lejátszó.

Időpont

A városi futók számára a reggeli futás előnyösebb, mert ilyenkor a levegő tisztább. Sose fussunk a déli kánikula idején, ezt a szív és a tüdő ugyanis nem veszi jó néven. Az evést mindig hagyjuk az edzés utánra!

jogging4

A kezdetek

A kezdő futók nagy százaléka gyorsabban fut, mint kellene. Ha kezdő futók vagyunk, akkor nagy az esélye, hogy mi is túl gyorsan futunk! Érdemes lassítani, ha izomlázunk van a futástól, vagy egy mondatot sem tudunk elmondani a nagy lihegéstől. Először ne erőltessük meg magunkat, fokozatosan szoktassuk hozzá a szervezetünket az új mozgásformához. Hetente próbáljuk legalább kétszer futni, különben nem sok eredményt érünk el. Érdemes párban futni, hiszen egymást egyszerűbb motiválni. Érdemes futóklubbokat is keresni, ahol a tapasztaltabbak minden kérdésünkre választ adnak. Budapestiek számára ajánljuk a Nike Futóklubot, mivel szakképzett edzők, cipőteszt, közös futások és egy nagyon jó hangulatú csapat adják a hely erejét, ahol mindenki megtalálhatja az edzettségéhez és hangulatához passzoló programot. A futóklub szolgáltatásai ráadásul teljesen ingyenesek!

Életre kelt a Vadnyugat a Lázár Lovasparkban

A közelmúltban egy partnernapi összejövetel kapcsán a Lázár Lovasparkban  jártunk, s meg kell mondjuk: igen kellemes délutánt tudhatunk magunkénak. Mint ismeretes, az USA-ban különböző államok különböző részein (legfőképp a déli megyékre, illetve konkrétan Californiára jellemző a filmstúdiók kapcsán) folyamatosan autentikus jelleggel kerülnek megrendezésre a western korszakot idéző bemutatók.

lazar_lovaspark_western_vadnyugat_001

Összehasonlítva az igazi, ízig-vérig „bennfentes” produkciókkal – bátran kijelenthetjük, hogy messzemenően megállta a helyét a Domonyvölgybe álmodott közel fél órás műsorszám, amelybe beleadtak apait-anyait a szervezők, statiszták, és nem utolsósorban a kaszkadőrök is.

Az egész délutános-estés esemény nem titkoltan a Vadnyugat szellemiségében került megrendezésre, már a Gödöllőig közlekedő élményvonaton is érződtek apróbb rezdülések; a hangulatot itt kellett már megalapozni. A szerelvényt húzó mozdony ugyan nem XIX. századi gőzös volt ugyan, bár a legendás, mára már egyedivé és ritkasággá lett Nohab M61-es pályaszámú dízel sem tekinthető hétköznapi reprezentálásnak: ez a klasszikus, piros óriás alapvetően a régmúlt Balaton partjain teljesített szolgálatot hosszú éveken át, most pedig az egyetlen felújított, működő darabot a Magyar Vasúttörténeti Park birtokolja.

Késő délután érkeztünk a fogathajtó Lázár fivérek több, mint tíz éve működő lovasparkjába, közben a gödöllői pályaudvarról közlekedő buszokat sikeresen el is térítették lovas banditák – óriási volt.

lazar_lovaspark_western_vadnyugat_010

Az érkezés után felfedezésre várt azonnal a több hektáros, dimbes-dombos és nem mellesleg festői szépségű, igényesen megálmodott terület, melyen a rengeteg interaktív lehetőség mellett a látogatóknak alkalmuk nyílik megtekinteni többek közt a hosszú istállósorokat, a falusi udvart, s természetesen a park magját adó csárdakomplexumot is.

lazar_lovaspark_western_vadnyugat_005

A Capricco által szervezett vadnyugati lovasbemutató nem sokkal alkonyat előtt vette kezdetét, mely –mint írtuk már a cikk elején is – rendkívül színvonalasra sikeredett. Összehangolt kommunikációval, a fizikai realitás határait súroló mutatványokkal, tánccal és kellemes színészi játékkal lett komplex egységgé a produkció, melyet a tradicionális díszletek és terepkiegészítők tettek még egységesebbé.

lazar_lovaspark_western_vadnyugat_003

Miután a műsorsorozat lezajlott, a vendégek kedvük szerint részt vehettek számos, a hely és a kor hangulatához illő, természetesen jelképesen értendő programban. Volt aranymosás, bányarobbantás, célbalövés íjjal, a bátrabbak és a hozzáértőbbek akár fogathajtásban is kipróbálhatták képességeiket.

 

 

Gödöllőig robogott az áprilisi Gyertyafény Expressz

Többek közt a nemrégiben felújított Gödöllői Királyi Váró volt az egyik kiemelt célállomása az április 20-i Gyertyafény Expressznek, melyet a Máv Nosztalgia Kft. szervezésében vehettek igénybe ismételten a résztvevők. Újból megállapítottuk, hogy a korrekt, gördülékeny lebonyolítás mellett ismét a pontos menetrend jellemezte az eseményt, amolyan jófajta vasutas tradíció szerint.

Alig pár perccel 19.00 óra után elstartolt a szerelvény, mely a klasszikus elrendezést követte: étkező- és szalonkocsik, továbbá az Orfeum névre keresztelt vagon, amelyben az élményvonat programjai kerülnek minden esetben levezénylésre.

Gyertyafeny_Expressz_Gyurcsik_Tibi_0420_011

Gyurcsík Tibi kalauzként is megvillantotta tehetségét – erről már született a Napimagazin hasábjain beharangozó publikáció is, úgyhogy akik jegyet váltottak a szerelvényre, nyilván nem lepődtek meg azon, hogy az X-Faktor II versenyzője, illetve az idei Eurovíziós Dalfesztivál döntőse iparkodik minél hamarabb lekezelni az utasok jegyeit. Korábban egyébként tervbe volt véve az is, hogy a vonatra kizárólag úgy lehet majd felszállni, hogy Tibor már az elején mindent átfogó ellenőrzést hajt végre a delikvenseken, de aztán ez valahogy elmaradt. Nem is baj, a dunaszerdahelyi énekes tökéletesen helyt állt e szerepkörben is, no meg persze az Orfeum kocsiban is: Gödöllő előtt nem sokkal dalra is fakadt a közönség nagy örömére, melyet a Gyurcsík Tibor Facebook oldal-üzemeltető angyalok (mert bizony ilyen is létezik manapság) is kitörő lelkesedéssel s némi táncbetéttel konstatáltak.

gyertyafeny_expressz_gyurcsik_tibi_0420_006

A Gödöllői Királyi Váróterem teljesen új megközelítést kapott, amely tulajdonképp a régi környezet helyreállítását jelenti. A korábban többek közt talponállóként üzemelő önálló épület mára visszanyerte XIX. századi mivoltát, teljes restauráláson esett át például Sissy és Ferenc József elkülönített váróterme is. Gyönyörű lett, mindenképpen érdemes megtekinteni, ha Gödöllőre tévedünk, akár épp egy Gyertyafény-élményvonattal – a célállomás ugyanis majd’ minden esetben e várost jelenti.

A program egyébként nagyon hangulatos volt, melyet a résztvevők számára biztosított magas szintű komfort és kiszolgálás biztosítása tett még színvonalasabbá. No meg persze az exkluzív étlap is, mely alkalomhoz illő menüsort vonultatott fel: az előételként érkezett kacsamell csíkok erdei saláta körettel kellően megalapozták az íz-orgiát, melyet aztán magaslatokra emelt a főételként aposztrofált rozmaringos báránysült mentaszószos zöldséges rétessel. Természetesen a desszert sem maradhatott el, ezúttal a csokoládéimádók örülhettek, ugyanis brownie-t tálaltak, erdeigyümölcs-öntettel.

Május 11-én pedig – ahogy korábban már hírt is adtunk róla – útjára indul ismét a Gyertyafény Expressz, ezúttal a Venice Simplon Orient Expressz kocsikkal, illetve a világon egyedülálló 100 éves Wagons-Lits Teakfa étkezőkocsival egyetemben, mely utóbbinak a teljes korű restaurálása a napokban fejeződött be. A program már a hivatalos indulás időpontja, 19.00 óra előtt elkezdődik, ugyanis 18.30-tól indul a regisztráció a Nyugati pályaudvar Királyi Várójában – itt köszöntők, illetve pezsgős fogadás várja a vendégeket.

Gyertyafeny_Expressz_Gyurcsik_Tibi_0420_002  gyertyafeny_expressz_gyurcsik_tibi_0420_009  gyertyafeny_expressz_gyurcsik_tibi_0420_010

Az Orient Expressz Gödöllőig közlekedik majd, az utazás során fogyaszthatják el az utasok három fogásos ünnepi vacsorájukat, melyet a Gödöllői Királyi Váróban megrendezésre kerülő ünnepi köszöntők követik, a MÁV Szimfonikusok közreműködésével.

Az eseményre korlátozott számban jegyek még előrendelhetők, bővebb információ a MÁV Nosztalgia Kft. honlapján, IDE kattintva!

 

[TESZT] Nike Free Run+ 3 – mezítláb, mégis cipőben

A Nike hosszú idő óta kiemelt hangsúlyt fektet a (nem csak) hobbiból sportolókra is, így például szabadidejüket előszeretettel futással töltő delikvensek is örülhetnek két-három havonta, amikor érkezik egynehány meglepetés a sportszergyártó háza tájáról. Ha futás, az ember óhatatlanul a Nike-ra asszociál, hiszen kijelenthetjük, hogy a cég a legmeglettebb a szakmában, ha más sportágakat és irányzatokat nem is nézünk mellé.

Nike_Free_Run_3_02

Úgy döntöttünk, összekötjük a kellemest a hasznossal: aktív, rendszeres futásba kezdtünk pár héttel ezelőtt, s közben véleményezzük-bemutatjuk folyamatosan a kapcsolódó irányvonalat – így hát máris papírra vethetők a tapasztalatok a Nike Free Run +3 lábbelije kapcsán.

Az elején eloszlatnánk némi tévhitet, vagy félreértést: a Free Run +3 nem összekeverendő a korábbi, szintén tökélyre csiszolt 3.0-ás verzióval, itt jelentős különbségek adódnak, többek közt a talp elasztikus kiképzése kapcsán. A 3.0 sarokrésze például kiemeltebb, az egység megbomlik a közép- illetve az orr rész felé haladva.

A +3-nál szinte az egész talp egybefüggő, cellákra osztott kiképzést kapott, ugyanúgy, mint az 5.0-ás modellsorozat esetében. Bár sok a hasonlóság , mégsem ér nyomdokaiba a +3-nak, mivel elnagyoltabb talp-felosztással bír, ergonómia szempontjából ugyan kimagasló, de mégsem érezhettük igazinak.

A Nike Free Run +3-nál viszont szó szerint értendő: akár a fellegeken járnánk, azaz futnánk – nem túloz a PR, nincsenek magasra járatott, mindenféle realitást nélkülöző marketing sallangok. Mint tudjuk, a Free Run sorozat folyamatos naturalizmus irányába kacsintgató mivolta egyértelmű, a +3 esetében viszont konkrétan be lett jelentve, hogy e cipőben bizony olyan a futás, vagy akár a séta élménye, mintha mezítláb tennénk. Viszont ne használjuk a cipőt mezítláb, csak és kizárólag futásra alkalmas futózoknival induljunk útnak; s persze az sem hátrány, ha a házon belüli kínálatból válogatunk. Már sétánál is szembetűnő, hogy a cipő oly’ észrevétlenül simul a lábfejünkre, mintha ott sem lenne, az elasztikus felső- és talp pedig szinte 100 százalékban felveszi a lábfej formáját. A „sima” +, illetve +2 modellekhez képest jelentős előrelépés az orr-rész hálós, légáteresztő borítása, ennek köszönhetően a láb már kisebb sebességű futásnál is levegőzik.

Nincs izzadás, a cipőt egyaránt próbáltuk vékonyabb, illetve vastagabb (utóbbi nem igazán célirányos) futózoknival, hosszabb távon is szinte teljesen száraz marad a lábfej. Persze nyilván melegebb időjárás esetén minimális szinten ez változik majd, de véleményünk szerint elhanyagolható lesz. Futás közben, fokozatos terheléssel sem fárad a lábfej, illetve a lábszár, 3-4 kilométer megtétele után is szinte olyan érzést kapunk, mintha csak pár métert futottunk volna. Nyilvánvalóan ez egyénenként változik, s nagyban függ az edzettségünktől is, mindenesetre saját példámból kiindulva meg is lepődtem azon, hogy nem jelentkezik különösebb fáradtságérzet. Ugyanis bár korábban futottam aktívan és rendszeresen, de bizony mielőtt újból nekiveselkedtem a folyamatnak, jó pár év kihagyással kellett szembenéznem.

Kiképzés szempontjából a design minimalistának mondható, a tesztben bemutatott modell révén három fő színről beszélünk (szürke, sárga, piros). Domináns árnyalatként a világosszürke van jelen, a bőr-hatású leheletvékony műanyag borítás jellemzi az egész cipő kartakterisztikáját, mely harmóniáját az orr és a nyelv hálósított anyaga töri csak meg. A klasszikus Nike-embléma jelen esetben a cipő oldalára került, alatta nejlon hálószövetet találunk, ez szintén áldásos hatással van a szellőzésre. A fűző és a kéreg belső borítása piros színt kaptak, míg a talpbetét és a fűzőház sárga színben pompázik (utóbbinak csak a szegélye). A talp anyaga szilikon jellegű, rendkívül hajlékony és alakkövető, a cipőt akár két ujjal is könnyedén össze tudjuk hajtogatni tenyérnyi nagyságúra. Ehhez persze nagyban hozzájárul az egész cipő rugalmassága, ami a talptól a lábujjakig és a sarokig egyaránt szinte zokniként viselkedik és teljes mivoltában rásimul a lábfejre. A cipő súlya elhanyagolható, az anyagkidolgozás minőségi; a lábbeli természetesen fel van készítve a Nike SportBand, illetve Nike FuelBand használatra-összekapcsolásra is, szokás szerint a bal láb cipőjének talpbetéte alatt került kialakításra a szenzor elhelyezésére szolgáló aljzat.

Kétség kívül a Nike igen magasra helyezte a lécet a Free Run +3 piacra dobásával, és az is egészen biztos, hogy keresve sem találhat az ember jelenlegi futómegoldásnál jobbat jelenleg. Ajánljuk mindenkinek, aki most kezd ismerkedni a futással, vagy már megrögzött szerelmese a sportágnak, amatőrök és profik egyaránt megtalálják a Nike Free Run +3 kapcsán számításaikat.

Bővebb információ a Nike honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó a Napimagazin Facebook oldalán, ITT.

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szabadság tér 17: séta a volt MTV-székházban

Hamarosan három éve, hogy a Magyar Televízió Szabadság téri székházának szolgáló egykori Tőzsdepalota épületét végleg kiürítették, s átadták a tulajdonos kanadai illetőségű Tippin Corportation-nek. Hosszadalmas procedúra előzte meg a teljes technika és személyzet Kunigunda utcai új bázisra való átköltöztetését, s fájó szívvel vettek búcsút a Szabadság téren dolgozók az intézmény klasszikus értelmet nyert formájától.

MTV_szekhaz_2011_Szabasag_ter_17_0002

Nem számított, hogy az alapítás óta, vagy akár csak tizenegynehány éve volt második (sokaknak elsőszámú) otthona az épület – mindenki egyformán, könnyes szemekkel próbált búcsút venni a patinás és egyben legendás épülettől.

Prológus

Legendás, mivel a magyarországi televíziózás kezdete és munkássága teljes egészében a Szabdság tér 17-hez köthető, innen indultak 1957-ben az első kísérleti adások, majd ugyanabban az évben május elsején a folyatos műsorfolyam is. Az 1948-ban felfüggesztett Magyar Tőzsde központja ideálisnak tűnt a már előre láthatóan nagy helyigénnyel operáló intézmény létrehozásához és berendezéséhez, ráadásul a jól frekventált, központi elhelyezkedésnek köszönhetően szintén nem volt kétséges a döntés helyessége. A kezdetekben mindössze heti három alkalommal sugárzott a Magyar Televízió, melyből két napon filmekből, illetve egy napon pedig sport témájú műsorokból, illetve színielődadások közül választhatott a néző.

Ugyanakkor az évek során látszott az is, hogy a négy szintes, egyébként hatalmas épületkomplexum egyre inkább kinövi kapacitásait, és nem felel meg az egyre fejlődő, korszerű igényeknek. Ekkor született az ötlet egy modern gyártóbázis kifejlesztése és létrehozása mellett, melynek ideális helyszínéül az MTV óbudai kirendeltsége, azaz annak kibővítése szolgált. Tudvalévő, hogy a Magyar Televízió szabadság téri működése alatt is több külső stúdió, irodaház és gyártóbázis működött, így a gyártási, Kunigunda-Bojtár utcai épületegyütteshez történő hozzáépítés és átalakítás volt a legjárhatóbb út. Az új komplexum építési munkálatai 2007 nyarán kezdődtek, és 2009 első félévében került olyan stádiumba a projekt, hogy a televíziót teljes egészében ki tudják költöztetni. Emlékezetes, hogy 2009. június 26-án este látványos és nyílt esemény keretein belül zárták a költöztetést, melyet élőben közvetített a csatorna. Mindezek után 2009. július 31-én Medveczky Balázs, a Magyar Televízió ügyvezető alelnöke ünnepélyes keretek közt átadta az épület kulcsait Michael Tippin-nek, a Tippin Corporation ügyvezetőjének, s egyben az ingatlan tulajdonosának.

Így, idestova három év távlatában úgy éreztük, fel kell eleveníteni egy kicsit azt a hangulatot, azt a semmihez sem hasonlítható érzést, amit a Magyar Televízió székházának falai sugároztak mindig – vagy legalábbis, ami megmaradt abból. Viszonylag rövid egyeztetés után kitűztünk egy mindkét fél számára megfelelő bejárási időpontot, és vártunk. Bevallom, félve egy kicsit, mivel sejthető volt, hogy a számtalan, alapvetően pozitív emlék gyűjtőhelyeként számontartott „ős-Szabadság tér” rettentő lehangoló és szomorú látványt fog nyújtani, persze kizárólag azok számára, akik jónéhány évet lehúztak falai közt is – akárcsak jómagam.

A felfedezés újraélése

A délelőtti órákban érkeztünk a helyszínre, a Tippin képviseletében már várta kis csapatunkat Ekaterina, a mérhetetlenül kedves marketinges: róla már a telefonos egyeztetések során is kiderült, hogy teljes mértékben, száz százalékban pártolja ötletünket, miszerint be kell mutatni a nagyközönségnek a volt tévészékházat. Utoljára régmúlt állapotában, mivel az előzetes tervek szerint hamarosan megkezdődnek a visszafordíthatatlan átalakítások.

A főbejáraton belépve szinte ugyanaz az illat fogadott minket, mint 2008-ban. Persze a jobboldali porta pultja folytatásaként az utolsó években felszerelt biztonsági beléptető korlát eltűnt, csakúgy, mint a belépőkártyák által generált csipogás-pittyegés is. Csakúgy, mint a várakozó rész balról, a tárcsás telefonnal, vagy épp a Túró Rudi automatával. A kulcsos portán nem egy szoba, volt szerkesztőség, stúdió kulcsának kerek, Taurus-gumival bevont kulcstartója fityeg, a rács félig nyitva – már ide is szabad a bejárás. A postázó teljesen üres, a non-stop 24 órás biztonsági-műszaki személyzet képviselőjének a főhadiszállása van most itt.

Az aula felé közelítve már sok-sok fotó készült nagyjából öt perc leforgása alatt. Aula… a forgatásokra indulások helyszíne, rögtönzött stábértekezletek lastminute, sonkatekercs és ischler a büféből. Kerek, üvegfelületű asztalok, a könyves/újságos bódé (igaz, az utolsó években már nem volt a helyén), moraj, moraj. Hiányuk borzasztó ürességet vitt a falak közé itt is, a lépéseink visszhangja és beszédünk töri meg a súlyos csendet időközönként. A szemközti fal már bontás alatt, itt egy átrium-jellegű átjáró lesz, megnyitott terekkel. Egyelőre elképzelhetetlen, mint ahogyan az is, mennyi elzárt és utólag kialakított teret hordoz magában az épület a mai napig.

A nagybüféből tulajdonképp csak egy váz maradt meg, a jól ismert kék színű; valahogy az alsó lemezrészek eltűntek, viszont a lehúzható ablakok a helyükön. A földön kábelek, viszont a plafonról lógó „Szendvicsek, desszertek” és „Pénztár” táblák – kicsit megfáradtan – még mindig a helyükön.

Innen egyenes úton haladunk tovább a kellékesek felé, így, üresen a szobájuk hatalmasnak tűnik; Mihalics Katihoz hányszor rohangáltam át az 1-esből felvételvezető koromban…  Furcsa így. A kelléktár fagerendái félelmetesek a félhomályban, először nem leljük a főkapcsolót, aztán végül valamennyire fénybe borul az óriási helység. Rengeteg díszlet, stúdiókiegészítő gyűjtőhelye volt ez, most csak a puszta fa-illat, és nyomasztó üresség.

Visszatérés a korai pályafutáshoz, legalábbis gyökereiben

Mehetnénk tovább az 1-es stúdió irányába, de inkább visszafordulunk: nézzünk szét a jobb szárnyban inkább! Tulajdonképp televíziós pályafutásom nagy részét itt töltöttem, méghozzá Ilkei Csabával és a hőn dédelgetett Új Reflektor Magazinjával, ami egy hamistítatlan, igazi szókimondó érdekvédelmi riportműsor volt. A 4-es stúdió protokoll megtekintőjéből lett kialakítva a szerkesztőségi szoba, melyet eredeti szerepe szerint a rendszerváltás előtt magas kvalitású pártfunkcionáriusok használtak különböző monstre műsorok lefolytatásánál. Tehát irány vissza az aula felé, el a páternoszter irányába – közben egy pillantás balra, a jó öreg szódagép felé (természetesen hűlt helye). Vagy Telesport szerkesztőség, Bisztró? Később. Átvezető folyosó, a volt METESZ, a vége felé munkaügy, anyag- és üzemgazdálkodás irodái, jellegzetes kocka-pepita kövezés. Nagyobb tábla figyelmeztet a falon: a 4-es stúdió felé haladunk, ami teljesen rendben van, kíváncsian várom, milyen lesz az összkép.

Előtte azonban átbújunk a kicsiny átjárón, s máris a 4-es büfénél találjuk magunkat: érdekes, ez az „egység” jobban egyben van, mint nagytestvére az aula mellett. Betekintve a nyitott üvegen át sok-sok üres polc, nyitott ajtó – viszont tisztaság, meglepően. Közvetlenül mellette a „Smink, öltöztetők, öltözők” feliratú útbaigazítás, az elnevezésnek megfelelően a régebbi funkciójukat betöltő helységek ugyanúgy, ahogyan 2009-ben ott hagyták.

A négyes még mindig lenyűgöző, mai léptékekkel is; monumentális. Az egykori Tőzsdecsarnok átalakításából született, az egyik legjelentősebb változtatás volt az épület struktúrájában. A stúdió szinte „gyári állapotban” leledzik, a hangszigetelést elősegítő és biztosító téglafal-felépítmény szinte új, csakúgy, mint a kulissza, vagy a hidak, lámpák.

Több kilométernyi kábel, kötegelve, falban futva, a hozzájuk tartozó kapcsolószekrényekkel, feliratokkal, aljzatokkal. A létra-szerű lépcső még mindig stabil, innen is meg lehetett közelíteni a vezérlőt, ami az akkori kor technikai megvalósításai felvonultatásán jelentősen túlmutatott. Kétség kívül a Magyar Televízió legnagyobb stúdiójáról van szó, a hetvenes, nyolcvanas és kilencvenes évek meghatározó sugárzási helyszíne volt. Többek közt nagy helyet igénylő színházi előadások, koncertek, vetélkedők, vagy épp a Dévényi Tibi bácsi neve által fémjelzett Három Kívánság szentélye volt.

Régi, Új Reflektoros szerkesztőségünket is fel kellett fedeznünk újra, így irány a csigalépcső (lifttel is lehetett volna, de inkább hűen a hagyományokhoz: irány gyalog). Lámpa felkapcsol, szőnyegpadló, a léptek elhalkulnak, szemben a nagy, barna ajtó – 76-os szoba! Igaz, száma már nincsen, természetesen a tábla is lekerült időközben, sőt, az óriási méretű kulcs sem nyitná már a zárat. Mellette a liftakna ajtaja, volt sok karbantartás anno, amit végigélt a szerkesztőség.

Második, negyedik, és egy kis mikrótorony

Innen viszont közel a negyedik emelet, miért ne folytatnánk arrafelé a közel sem megtervezett útvonalunkat? Semmi baj, így teljesen életszerű, hiszen az igazi ős-MTV dolgozó szinte egész nap rohangált fel s alá a székházban, gyalogosan, hátsó- és főlépcsőház, páter, liftek és a többi. Úgyhogy a vezérlők és a műszaki helységek folyosóján keresztül, immár a negyediken végighaladva, néhány szobába betekintve (adásfelvételek utómunkái, még betára, aztán a muszter 1 collra…) – máris a fenti traktusban sétálunk. Rögvest egy, alapból dohányzásra kijelölt helyre kiérve körbenézünk a belső udvar felé, a falak állaga kicsit megromlott az évek során. Mondjuk sosem volt ilyen szempontból az épület a helyzet magaslatán, s ebben az értelemben (is) jót tesz az összképnek a Tippin jelenléte: gyönyörű lesz ez, ha elkészül és véglegesedik!

Idegenvezetőinkkel közösen kitaláljuk, hogy felmászunk a mikrótoronyba, ami igencsak kiváltságos helyzetet teremt, még most is. Ugyanis anno enyhén rögös út vezetett odáig, hogy az emberfia testközelből megszemlélhesse az amúgy nem túl szép létesítményt a létesítményen belül; leginkább a bennfentes műszak munkatársainak volt ide szabad bejárásuk. Ám előtte még megtekintünk egynehány vágószobát (ezek az utolsó pillanatokig hasonló funkciót töltöttek be, például digitális utómunka területeket lefedve, de sok iroda és egyéb profilú helyiség is akadt közöttük) kis kémlelőablakkal ajtóikon, s mindenhol „A helyiség üres” jelzéssel – ami persze igaz is, nagyon. Anno édesapám itt vágta mára legendává avanzsált „Egy óra múlva itt vagyok” című filmsorozatának minden egyes részét, a dokumentumfilmeket, s szinte mindent – azokban az időkben a televíziózás és a filmgyártás még szinte teljesen összefolyt. Főként, hogy az Egy óra múlva tévéfilmsorozat volt, nem beszélve a többi műsorról, kisfilmről, ami nevéhez fűződik. Az imént már említett kábelrengeteg, üres polcok, fachok, a karbantartók elérhetőségei alkoholos filccel felírva (még film, és Umatic is!), és minden olyan, mára muzeális értékű mementó, melyekkel több kiállítótermet meg lehetne tölteni. Fel is vetettem Ekaterina-nak: amikor véglegesül az újjávarázsolt épület koncepciója és kivitele, talán beleférne a megvalósításokba egy kisebb részleg berendezése az itt fellelhető, amúgy halálra ítélt tárgyakból.

Szűk ajtókon, átjárókon és lépcsőkön közelítjük meg a mikrohullámú sugárzótornyot, ami lényegében egy bástya-szerű építmény a volt székház tetején. Kilátónak is beillő helyszín ez, gyönyörű panoráma nyílik a közvetlen belvárosra, de még a budai részletek is tökéletesen köszönnek vissza. A korláttal körbevett folyosóról még feljebb lehet mászni, ez a kialakítás kicsit instabilabb már, főként, hogy erőteljesen fújt a szél is – viszont a feeling, és természetesen a panoráma miatt is mindenképp megérte.

Miután a negyedik emeletet kiveséztük (igaz, a túlvégen, a Híradó helységeit, a hangosztályt és egyebeket nem volt már időnk bejárni), alászálltunk a harmadikra. Itt többek közt műsorgyártással kapcsolatba hozható irodák voltak anno, viszont a főszerep egyértelműen az elnökségé volt. Az elnöki folyosó a páternoszterhez közel, külön ajtóval lezárt szekció – emlékszem, plüss, talán vörös (?) szőnyeg volt leterítve, és fagyott csend honolt az egész járórész teljes hosszában. Akárcsak most, bár a szőnyeg időközben eltűnt, és az elnöki iroda jelenleg a Tippin protokoll-helysége. Ahogy Ekaterina elmondta, itt tartották a sajtóeseményeket, néhány belső megbeszélést, és egyéb, alapvetően építkezéssel kapcsolatos tanácskozásokat. Külön érdekessége az itt fellelhető szobáknak, hogy mindegyik egybe van nyitva, ami nyilvánvaló volt régen is, csak valahogy akkoriban nem volt ennyire kirívó. Ráadásként azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az MTV-s dolgozó munkássága alatt eléggé ritkán járt erre, ha mégis, akkor vagy nagyon jó dolgok, vagy nagyon rossz dolgok végett.

Elnökség helyett irodák és protokoll-szoba

Az elnöki szekcióból gyönyörű kilátás nyílik a térre, látható a régi MTV-s irodaház is, illetve az MNB és az USA Nagykövetség épülete, plusz körvonalakban a szintén Tippin-hez tartozó Lipót Garázs is. Az iroda közepén jókora Tőzsdepalota-makett, a legapróbb részletekkel, természetesen a felújítás-átalakítás utáni állapotot bemutatva.

Miután végeztünk a harmadikon, elérkezettnek láttuk a már sokszor felemlegetett páternoszter kipróbálását. Bizony, ki lehetett próbálni, mivel a szerkezet ugyanabban a minőségben és állapotban pompázott több két év használaton kívüli állapot után, mint annak előtte. Itt ismét előtörtek a régi emlékek (mint ahogyan jöttek azok folyamatosan a bejárás teljes ideje alatt, sőt, utána is), idejében kiugrani a megfelelő szinten, eltalálni a megfelelő sebességet. Egyébként igen praktikus biztonsági technológiát alkalmaztak ezekben a felvonókban: ha véletlenül beakadt a lábunk menet közben, beszállás után, működésbe lépett egy érzékelős szerkezet, ami azonnal leállította a páter működését. Ilyenkor rekedt csengőberregés következett, s vagy ki tudtunk mászni négykézláb a fülkéből (ha nem volt túl magasan a talajhoz képest), vagy megvártuk a nem túl sietős karbantartót. Utóbbi volt a szabályos és célszerű, bár az esetek többségében minimum húsz percet biztosan kellett szobrozni az elakadt nyitott liftben.

A második emeleten többnyire irodák voltak szintén, rengeteg legendás műsor szerkesztősége kapott itt helyet. Az úgynevezett Szalagelőkészítő is ezen a szinten volt, a pátertől jobbra a sarkon; ide kellett leadni minden esetben az adásba szánt anyagokat. Furcsa ez, hiszen manapság már jószerivel szalag nincs is, mindent átvett és helyettesít a digitális technika – örülök annak, hogy a klasszikus értelemben vett televíziózás hőskorából, illetve annak végéből még kikanyaríthattam egy szeletet.

Tovább sétálva a hátsó lépcsőház felé még felsejlik a régi 7-es stúdió, ahol alapvetően kisebb lélegzetű anyagokat rögzítettek (például műsorelőzeteseket, ajánlókat). Itt is fejlett technika volt felvonultatva, legalábbis az akkori, 90-es évek vége felé még kuriózumszámba menő megoldások terén.

A 7-es mellett nyílik közvetlenül a lépcsőház, itt is van lift – a sokadik az épületben – és mindegyik hibátlanul üzemel a mai napig! Lesétálva egy fél emeletet, beleszaladunk a 2-es stúdió műszaki helyiségébe, illetve egy kisebb archivumba (a nagy archív az alagsorban volt, a legegyszerűbb megközelítés a földszinti gépkocsivezetők tartózkodójából volt). Itt is minden a helyén szinte, a hangrészleg méretes tábla-fala, telis-tele aljzatokkal. Biztos vagyok benne, hogy a mai napig működőképes lenne ez is, ha visszakábeleznének ezt-azt.

Utolsó helyszínek, de nem a legjava

Lassan időnk végére érünk – így is nagyjából már a harmadik órája sétálunk az épületben – úgyhogy a főbejárat felé vesszük az irányt. Ismét elhaladunk a nagybüfé előtt, utána balra be az aulába, át, és a szemben lévő vetítő következik. Itt is olyan minden, mint amikor legutoljára itt jártam (stílszerűen egy vetítésen), sok MTV – Értéket közvetít logó a falakon, s a sok kicsi csillár bevilágítja az egész termet. A parketta, a burkolatok már nem a régiek, de ez köszönhető a folyamatos használaton kívüli állapotnak.

…és ne feledkezzünk meg a legendás étteremről sem, a Bisztróról, amely a vetítőből kilépve jobb irányban található. El is indulunk, hiszen ki ne emlékezne a Bús Ági nevével fémjelzett mennyei ízekre, a becsületkasszás zóna adagokra, és a párját ritkító csokikrémre? Egyfajta diskurálós találkozóhelye volt ez a kollégáknak az aula, és a négyes büfé mellett, nem beszélve a ténylegesen minőségi, házias, finom étkekről. Végül is nem vártunk mást, mint a szomorúan lehangoló látványt itt is, a pultok burkolata, az üveges tárolók mind eltűntek, a polcok, szekrények helyén üresség, az ételkiadó-mosogató részleg is üres; csak néhány csaptelep emlékeztet korábbi és valódi mivoltára.

Ha pedig a környéken vagyunk, miért is ne caplatnánk fel még az egykori Telesport szerkesztőségéhez? Legendák, anekdoták születtek itt, csakúgy, mint a többi részeken, úgyhogy tökéletes záróakkordja lehet a kirándulásunknak eme helyszín. Az Anyaggazdálkodás raktárát (jobbra) elhagyva máris feltűnik az emlékezetes csigalépcső, melyen át pár lépéssel megközelíthető a néhány irodából álló kis komplexum, mely külön folyosót is kapott akkoriban. A Telesport szerkesztősége egyébként szintén hatalmas, első, ami szembetűnik, hogy hiányzik a monitorfal, illetve néhány nagyobb szekrényajtó. Ugyanakkor a jellegzetes „iroda-illat”, fa, műbőr, cigarettafüst keveredése – a mostani pillanatokig is átjárja a szobát, és az egész épület irodarengetegét. 

Sajnálatos módon nagyon sok olyan helyszín kimaradt a bejárás alkalmával, amelyeket szerettem volna szemügyre venni, de teljességgel lehetetlen az épület minden egyes zugát bejárni, s részletesen feldolgozni. Így hát kimaradt a könyvtár, az alagsori archívum, a gépkocsivezetők tartózkodója, a szinkronstúdiók-részleg, a Híradó szerkesztősége, a Hangosztály, a zenei szerkesztők szobája, és még Isten tudja, mennyi minden. No de sebaj, esetleg egy másik alkalommal…

Epilógus röviden

Úgy, hogy a székházban dolgoztam jó pár éven keresztül, egyszerűen elképzelhetetlen számomra, hogy a gigantikus átalakítások mekkora tereket, helyszíneket fognak átformálni úgy, hogy az huszonegyedik századi legyen, ám mégis megtartsa régi valóját. Mindenesetre kíváncsian várom, várjuk a végkifejletet, s természetesen az építkezési s átalakítási folyamatokból is kivesszük részünket: folyamatosan tudósítunk a történésekről!

A Tippin-projektek megtekinthetők a cég honlapján, ITT.

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

[TESZT] MAC Crushed Metallic Pigment – Aloha

A MAC márciusban több kollekcióval is jelentkezett, ezek közül a MAC Vera egy üde színfolt: pasztell és élénk színek, igazi tavaszi hangulat fogja el az embert a termékek és a kampányfotók láttán! Ennek a kollekciónak érdekes darabjai a Crushed Metallic pigmentek, egészen pontosan három: Butterfly Party, Stawberry Patch és Aloha.