Főoldal Autó, motor Autóteszt Ford Transit Custom 2.2 TDCi ECOnetic – személyautós kényelem, 7 köbméter...

[TESZT] Ford Transit Custom 2.2 TDCi ECOnetic – személyautós kényelem, 7 köbméter raktér

MEGOSZTÁS

Véletlenek pedig nincsenek, ezt tudjuk jól. Ha esetleg megkérdőjelezné valaki, hogy a 2013-as Év Haszonjárműve elismerést miért pont a Ford Transit Custom kapta, akkor sietve javasoljuk: el kell menni, és ki kell próbálni, méghozzá éles bevetésen, ha van rá mód és lehetőség.

ford_transit_custom_22_tdci_econetic_001

Nyilvánvalóan erős a mezőny szegmensen belül, de az tény, hogy a legújabb elgondolások révén fogant Transit Custom kiválóan sikerült, kiválóan teljesített az egy hetes teszt során, s úgy nőtt hozzánk, vált mindennapjaink részévé, akár egy személyautó.

Pedig a Ford Transit Custom ízig-vérig haszonjármű, egy teherautó, ha tetszik, ha nem. A 4972 milliméter hosszú, 2290 milliméter széles és 1972 milliméter magas kocsiszekrény méretei alapján egyértelmű a definiálás, leginkább a Volkswagen T5 és Mercedes Vito-vonalhoz sorolható. Az 1951-es első, németországi debütálás óta sokat változott a Transit koncepció, mára a nyolcadik generációjánál tart a modell; kétségkívül a mai napig a legtöbbet az ötödik és a hatodik szériából láthatjuk Magyarország útjain. Érthető is, hiszen a korábbi 2.5 literes dízelmotorok strapabíró képessége és minimális karbantartási költségei mindmáig életképessé tették, teszik a korábbi paletta képviselőit.

Megújult külső és belső: globális frissítés

Több felépítménnyel és kétfajta tengelytávval kapható a Transit Custom, a Napimagazin.hu a rövidebb, 2933 milliméter tengelytávval felvértezett változatot tettük próbára. Nem vitatható, hogy a karosszéria teljes újragondoláson ment keresztül: a frontrésszel kezdve máris látszik, hogy ez már nem az a kocka-jellegű design, mint az előzőekben; a még kasznihoz is termetes-méretes lámpatestek meghatározó részegységei az orrnak, csakúgy, mint a hatalmas alsó hűtőmaszk beömlője, vagy a hangsúlyos Ford-embléma.

A lökhárító alsó részén ízléses díszcsík fut, amely alapvetően a horzsolásokat, karcokat hívatott kivédeni, itt találhatjuk a jobb- és baloldali süllyesztett ködlámpapárost is. Egységes a jelenlegi Ford-arculat, ennek függvényében készültek a 2013-as Transit és Tourneo Custom tervei is – jól tették a mérnökök, így végre felzárkózott a haszonjármű vonal is.

Dupla tolóajtóval szerelték fel a tesztautót, ez igen praktikus, az már kevésbé, hogy a kilincsek a húzás irányába nyílnak – furcsa lehet, de idővel megszokható. Elegáns díszcsík a két tengely közti oldalrészen, amely szintén a kisebb sérülésektől óvja a kocsiszekrényt, a középen futó, felfelé tendáló törésvonal pedig némi fiatalos és sportos lendületet ad a Transit Custom-nak. A sárvédőívek hatalmasak, szinte eltűnnek általuk a Limited felszereltség részét képező 16 colos könnyűfém felnik.

A hátoldal egyértelmű meghatározóiként a far lámpatesteit lehet megemlíteni, ezek oldalról is jól látszanak, csakúgy, mint az első fényszórók burkolatai. Talán a leginkább oldalról tűnik szembe, hogy a Transit Custom-jének legkisebb képviselője valóban kicsinek hat, ez persze totális érzéki csalódás, mert a belső méreteket tekintve nincs túl sok kivetnivaló.

Szállításra született, akárcsak az elődök

Mint említettük a szalagcímben is, a tesztelt modell 6.8 köbméternyi szállítmányt képes elnyelni, konyhanyelvre fordítva mondjuk 3 raklapnyi rakományt, 1 méter magasságig – a teljes belső raktérmagasság 1406 milliméter. A 3300 milliméteres tengelytávnak köszönhetően több, mint 3 méter hosszú szállítmányt is (például gerendák, csövek) is bepakolhatunk a platóra, itt jelentős többletsegítséget nyújt a térelválasztón létrehozott plusz nyílás. Az 1030 milliméter széles és 1320 milliméter magas oldalajtók könnyen nyílnak, minimális erőkifejtéssel, így a rakodás jelentősen megkönnyíthető.

A hátsó, duplaszárnyas ajtók szélesre tárásával a kocsiszekrény 2080 milliméteres szélességéből adódóan nagyjából 1775 milliméter széles tárgyak is behelyezhetők, ügyelni kell persze a kerékjárati ívek közti, 1390 milliméteres távolságra is. A raktér padlózata keményebb, jól tisztítható műanyaggal lett bevonva, ez strapabírónak tűnt, ugyanakkor a nem rögzített súlyosabb kartondobozok erőteljesebb fékezéseknél és kanyarodásoknál önálló életre kelve csúszkáltak. Ez ugyanakkor természetes jelenség, az ilyen jellegű problémák kiküszöbölése érdekében számos rögzítési és csatlakoztatási ponttal találkozhatunk a beltérben – így valóban testre szabható a szállítmányozás.

Ülhetnénk akár személyautóban is. A komfortérzet túlmutat kategóriáján

Személyautós kényelem fogadja a háromszemélyes utasfülkében helyet foglalókat, nyilvánvalóan ketten lehet igazán komfortosan utazni a Transit Custom-ben. Az ülések felületei kényelmesek, bár az állíthatóság minimális, ez okozhat lábtér problémákat, főként az utasoldali ülések esetében. A középső ülésnél szintén hasonló a helyzet, itt a hatsebességes manuális váltókar konzoljának kiképzése miatt szűkösebb a férőhely. A sofőr pozíciója rendkívül jól eltalált, nagas, itt az ülés is tágabb határok közt állítható. A kilátás optimális, az oldaltükrök osztottak és nagyok, míg a szélvédőn középen elhelyezett tükör gyakorlatban nem sokat tesz hozzá a vezetési élményhez. Az több irányba is állítható, multifunkciós vezérlést hordozó kormánykerék jól ismert a Ford egyéb modelljeiből, ezt kiemelten szeretjük, mivel kényelmes fogású, kézre eső és ergonomikus. A műszerek egysége jól átlátható, a középkonzolon a már jól ismert központi egység dolgozik, apró monokróm kijelzős inforendszerrel. A Sony által szállított hangrendszer minősége kiváló, a mélyebb, üreges ajtókiképzés ellenére kristálytisztán szól, a mély- és magas frekvenciák jól elkülöníthetőek.

Az előző Transit Custom-hoz képest korszerűsödött a vezetést megkönnyítő, alapvetően biztonsági funkciók jelenléte is: beépítésre került a Ford által kifejlesztett sávelhagyásra figyelmeztető automatika, mely a kormány háromszori finom rezgetésével vonja magára a vezető figyelmét a megfelelő szituációban. Az autó szinte összes fontos pontján található szenzor, ebből adódóan például tolatásnál nagyszerűen manőverezhető a kisteherautó, a radar viszonylag pontos, bár hajlamos téves riasztásokra is. A tolatókamera kijelzőjét egyébként a belső tükörbe integrálták (máris megvan a funkciója!), ez szinte 100%-ban torzításmentes képpel mutatja a helyes irányt, természetesen segédvonalak alkalmazásával. Továbbá beépítésre került a Ford Sync hangvezérléses fedélzeti rendszere is, ehhez, illetve a sávelhagyásra figyelmeztető funkcióhoz kapcsolódik a fáradtságérzékelés opciója is.

Elsőkerékhajtást és kifinomultabb futóművet kapott

Szakított a hagyományokkal a Ford: a klasszikussá lett és megszokott hátsókerékhajtást elsőkerékhajtásra cserélték. Ennek áldásos hatása máris jelentkezett a tesztautó felvétele után, ugyanis pont aznap kezdődött (ki tudja hányadik alkalommal?) a „legfrissebb tavaszi” havazás, így alkalom nyílt a menetstabilitás tesztelésre – üres raktérrel. Köztudott, hogy a hátsókerékhajtással bíró kisárúszállítók – s általában minden ilyen tematikára épülő meghajtással felszerelt jármű – hajlamos elvérezni szélsőségesebb útviszonyok közt, kiváltképp, ha nincs terhelés a hátsó tengelyen. Nos, e szempontból jó döntés volt az új Transit Connect elsőkerékhajtásának bevezetése, ugyanis stabilan, gond nélkül sikerült elmanőverezni a nyálkás, latyakos és persze csúszós szentendrei utakon – úgy, hogy nem volt rakomány, a súlypont teljes egészében az első meghajtott tengelyre összpontosult.

Az utasfülkéhez hasonlóan a menetkomfort sem mondható kifejezetten teherautósnak. Az utasok leginkább az első tengelyen alkalmazott változó rugóerejű MacPherson rendszerű felfüggesztés jótékony hatásait érzékelhetik, míg hátul a tradicionálisnak mondható laprugós felfüggesztést alkalmazták. Igaz, itt 30 százalékkal csökkentették az alkalmazott anyagok keménységét, ez érezhető is, igaz, üres rakodótérrel tapasztalható pattogás.

Fokozatos terhelésnél tovább javul a komfortérzet, nagyjából 300 kilogramm teherrel már nem érezhető semmiféle ugrándozó viselkedés a hátsó híd irányából. A cikkben szereplő Transit Custom egyébként 2900 kilogramm összsúlyú lehet, tehát az 1837 kilogramm menetkész üres tömeghez 1063 kilogramm hasznos terhelés társulhat. Egyébként a terhelhetőségi paletta igen széles, 600 kilogrammtól 1400 kilogrammig terjed, típustól függően (2500-3100 kilogramm teljes súly).

Leredukált fogyasztás, tapasztalhatóan optimális menettulajdonságok

Az ECOnetic hajtáslánc origóját egy 2.2 literes, 125 lóerős Duratorq TDCI gázolajos erőforrás jelenti, a forgatónyomaték csúcsát 320 Newtonméterben jelöli meg a gyártó. A motor karakterisztikája kellemesen mozgatja a kasznit, úgy, hogy a fogyasztás is igen optimális mértékek között marad: autópályán, 100-110 kilométer/órás sebességgel, üresen (2 személy) sikerült 6.0 literre kihozni az átlagfogyasztást, amely igen pozitív értéket jelent. 90 kilométer/órás sebességgel, országúti környezetben, nagyjából 500 kilogramm terheléssel sem szökött egekbe a fogyasztás, sőt: 6.2-6.8 liter között váltakozott az átlag. Városi körülmények közt, az automatikus Start-Stop automatika és óvatos gázpedálkezelések ellenére is – az előző átlagértékekhez képest viszonylag magas, 9.2 literes átlagot konstatáltunk 100 kilométeres távra kivetítve.

Jelenleg a Transit Custom számos méretben hozzáférhető, kétféle tengelytávval. Mindazoknak ajánljuk a Ford méltán népszerű kisárúszállítóját, akik jelenleg szeretnék megújítani haszonjárműparkjukat, vagy annak egy részét, akár egy szóló autó erejéig is, hiszen az újragondolt technológiának és megközelítéseknek köszönhetően egy teljesen más jellegű zárt kisbuszt kap a vásárló. A tesztben szereplő Ford Transit Custom 2.2 TDCi ECOnetic Ambiente felszereltséggel bruttó 7 054 850 forintos (nettó 5 555 000 forint) áron vásárolható meg.

Ford Transit Custom 2.2 TDCi ECOnetic specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2198 ccm

Maximális teljesítmény: 125 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1450 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5339 mm

Szélesség: 2290 mm, kihajtott tükrökkel

Magasság: 1976 mm

Tengelytáv: 3300 mm

Gumik mérete elöl: 175/60 R15

Gumik mérete hátul: 175/60 R15

Tömeg, üresen: 1900 kg

Tömeg, teljes terheléssel: 2900 kg

Terhelhetőség: 1 tonna

Raktér mérete: 6800 liter / 6.8 köbméter

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: n.a. km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: n.a. s (gyári), 13.6 s (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.2 l/100 km

Országúti: 6.4 l/100 km

Vegyes: 7.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.3 l/100km

Országúti: 6.6 l/100km

Vegyes: 6.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 115 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió

Szóljon hozzá!